lIO V A K V E U E& E wi M i IE VEURNE 14 JANUARIJ. JAAR. ZATERDAG 14 4 150 ;5 oo JANUARIJ 1865. gezin om zijne kinderen het onderwijs le geven dat hij wilt wordt door den Paus i en rf een Supplement ^op hall' blad, per LAAT TOT MIJ DE KLEJNE KINDEREN KOMEN. Wy lezen in eene korrespondenlie uit Luik 59.c ontkent. Alle dagen roepen de kalholijke dagbladen deze vrijheid in legen het ondei- wijs van den Staat en de Paus keurt die vrijheid af! Door deze verschillige voorbeelden kan men zien hoe onbezonnen die menschen zijn met te durven bevveeren dat men aan de grondwet kan getrouwig blijven en zich aan de encijcliek onderwerpen. Door deze verschillige aanhalingen kan men zien dat onze grondwet en de encij cliek overeenkomen gelijk het water en bet vuur. Op deze waarheden dal wij hier voor oogen leggen, wat zullen de kalholijken zeggen? Zy zullen zeggen dat wij liegen en dal het Adverlenlie-blad een slecht blad is, maar zij zullen volgens hunne prijsbare gewoonte niets weerleggen. algefyeene Tijdingen, Marktprijzen en llandelzaken. week. Blad voor Annoncen, Landbouwnieuws, politieke Een Nummer, en En ziet daar hoe die menschen handelen! Ziet daar hoe zij het woord van Krislus Laet tol mij dc kleine kinderen komen ver staan. N.r 2058. n vrijheid, zonder eenige beperking of be- slralling der geestelijke of burgerlijke macht, openbaar en uitwendig hunne gedachten le belijden en le verspreiden, ’tzij door het woord, ’tzij door de druk- pers ’tzij door al andere middel. Hiertegen komen op de artikels 15 en 18 onzer Grondwet, hel eerste luidende. Niemand kan gedwongen worden op welke wijze hel zijn moge deel le nemen aan de akten en ceremoniën van eenen Godsdienst, noch van deszelfs rustdagen na te komen. Het tweede. Dc drukpers is vrij, de cen- suttrzal nooit kunnen ingébracht worden.» Verder vindt men nog in liet pauselijk schrift Niet te vreden met den godsdienst uit de openbare samenleving le verbannen, willen zij voor hem zelfs de deur der familien sluiten!bevestigende dal van de burgerlijke wel alleen voorkomen en af- hangen al de rechten der ouders op hunne kinderen en voornamelijk dal van zorg te dragen ov&r hunne opvoeding en onderwijs. Art. 17 der grondwet zegt: het onder- wijs is vrij; alle voorkomingsmaalregelen zijn verboden; de verdrukking der over- tredingen is slechts door de welbepaald.» Dus de vrijheid van den vader eens huis- ONZE GRONDWET EN DE ENCIJCLIEK. De kathol ijke dagbladen, en onder andere de Patrie van Brugge en de Journal de Bruxelles, beweeren dal men aan de encij cliek van den Paus kan onderdanig zijn en den eed, aan onze Grondwet gezworen, kan eerbiedigen. Wij zullen hier eens eenige uittreksels van het pauzelijk schrift tegenover eenige artikels onzer Konstilutie stellen, om onze lezers aan le loonen, hoe deze twee zaken met elkaèr wel overeenkomen. Ziel hier: men ontmoet, zegt dc Paus, in dezen lijd mannen, en niet in klein getal die durven onderwijzen dal de beste regel van staat en burgerlijken vooruitgang vereischen dat de menschelijke samen- leving ingericht en bestuurd! worde, zon- der eenig acht te slaan op de religie en alsof deze niet bestond, of ten minste zonder eenig verschil le maken tusschen de ware en de valsche religiën. Wal meer is, tegenstrijdig mei de lee- ring der Heilige Schriftuur, der kerk en der heilige Vaders, vreezen zij niet te be- vestigen dat dc beste voorwaarde van samenleving degene is in welke men aan het Bijk dc pligt niet toekent van, door straften, de schenders der kalholijke religie in ontzag te houden, ten zij in ’t geval dat de open- bare vrede het vereischt. Ziet hier nu het artikel 14 onzer Grond wet: de vrijheid der Godsdiensten, hunne openbare oefening alsook de vrijheid van zijne denkwijze te uiten over alle zaken zijn gewaarborgl, behoudens dc beteugeling der overtredingen ter gelegenheid van hel ge- bruik dezer vrijheden begaan. De Grondwet waarborgt de vrijheid der Godsdiensten; de Encijcliek veroordeeld ze. Zonderlinge overeenstemming, voorwaar! Volgens de Grondwet zijn alle de gods diensten vrij, en volgens de encijcliek zou deslaat moeien een verschil maken lusschen den waren en dc valsche godsdiensten en de overtreders der kalholijke religie straffen! Ziet hier nu nog zoo een staakje: Als gevolg van dit valsch denkbeeld der maalschappelijken besluurs, vreezen zij ook niet deze verdwaalde denkwijze te begunstigen, oprecht doodelijk voor de zaligheid der zielen en door onzen voorzaat Gregorius XVI van geëerbiedige gedachtenis, raaskalling genoemd, name- lyk dal de vrijheid van geweten en gods- diensten een recht is aan iederen mcnsch eigen, dal de wet hetzelve moet afkon- digen en het in alle goed ingerichte samenleving waarborgen, dat de burgers het recht hebben, in eene volkomcne -iv -v* jan. 0 00 'au. Voor stad worden j.' >n. n. n. t. 1. l 00 00 00 00 22 40 00 00 0 00 0 00 0 00 0 00 )0 00 19 00 10 00 16 00 8 00 3 30 10 00 7 00 2 18 2 13 )5 kil. 00 80 •k 00 fr. Ik heb u oen stichtend verhaal mede te doelen dat bewijst hoe de publieke opinie gelijk heelt zich tegen de verovering van het onderwijs door de gods dienstige sekten, te verzetten. Eene eerlijke kunstenares van onzen koninglijken schouwburg heelt eene kleine wettige dochter ik onderschrijve hel woord wettig op dal de laster niets te zeggen zou hebben, een bevallig meisje reeds blad, Ooststraat van het rijk. Men abonneert zich oj» het bureel van het |J.' 33, te Veurne, en op al de postkantooren '5 Insertien, IScentimen den drukregel. Een afzonderlijk nummer 20 c.', het supplement 15 c.* Alle affichen, bij de uitgevers van dit blad gedrukt, tt.vuAAL onvergeld in hetzelve geplaatst. Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden. Prijs van inschrijving, BETAALBAAR \U0R0P: 6 franks ’s jaars. 8 fr. 25, 6 maanden. 1 fr. 75. 3 maanden. 7 franks ’sjaars. Voor buiten, vrachtvrij: 3 fr. 75 6 maanden. 2 fr.25 3 maanden. Voor frankrijk 16 fr. 50 ’s jaars. aan «Telde om hare opvoeding te kunnen beginnen. Deze dame, als goede moeder en om reden waarvan ik de welvocgelijkheid niet te beoordeelen heb, zou geern hare doclher in pensioen gedaan hebben in het een of ander nonnenklooster onzer stad dat zich met hel onderwijs der jeugd gelast. Zij nam inlich tingen, bij zeer treffelijke persoonen, over het ge sticht dat zij kiezen zou, en de zaak besloten zijnde, geleidde zij zelf haar kind in een onzer beste nonnen pensionnaten. Mits die dame een zeer onderscheiden voorkomen heelt en het kind waardig is van de moeder, zoo deden de zusters het liefelijkste onthaal aan de moe der van hel meisje, welke op den prijs niet afdong en over de inrigting van het buis zich zeer te vredeu toonde. Van dien dag af werd het kind in de kost school aanveerdt.il, zal u het verhaal der lofspraken sparen welke men aan de moeder over de bevallig heid en goede opvoeding van baar kind deed. Ge lukkig van haar meisje in een huis dal haar alle waarborgen gaf geplaatst te hebben, verliet de moe der het geslicht, dc tranen in de oogen, men verwij derd zich van eene beminde dochter niet zonder wat te weenen, maar doch voeile die achtingswaardige moeder de hoop dal haar kind eenige zoete jaren zou overbrengen in het gezelschap van jonge gezel linnen, en ver van de wederwaardigheden van het arlisten- leven. Deze hoop moest van korten duur zijn. Des anderdaags, ’s morgens, klopte men op hare deur en eene zuster kwam haar het kind weder- brengen met den prijs van hel pensioen dat zij be taald had, er bijvoegende dat men in do kostschool geen uitstaans had met de dochter van een aktrice. De eerlijke kunstenaarster verbleekte op deze belediging dat het kind, aan zijne jaren, gclukkelijk nog niet kon verstaan, zij omhelsde koortsaclilig hare dochter als wilde zij den vlek van haar bedrijf op het voorhoofd der kleine afvagen en vond niets te antwoorden aan de dochter van God, die schaam teloos die booze daad kwam te begaan. liet eerste oogenbiik van verbazing voorbij zijnde, zoo dacht deze dame dat het toch ónmogelijk was, dat men van haar kind eene paria zoude maken, om dat zij de dochter eene eerlijke artiste was, dat alle de godsdienstige huizen die onverdraagzaamheid niet zouden hebben, dat zij eene ongelukkige keus had gedaan, en zij besloot dus eene tweede proef aan te gaan. Zij begaf zich in eene der vermaardsle kost scholen, en na eene zoo vleijende ontvangst dan in de eerste, liet zij hare dochter aan du zorgen der godvruchtige zuster van liet order der Bover. Twee dagferi daarna kreeg zij den volgenden brief: A M. D. G. J. M. J. B. Mevrouw, liet spijt ons zeer van U te moeten bekend maken dai wij ons in de noodzakelijkheid bevinden van de aanneming uws dochterke in onze kostschool, in te trekken. De stiel die gij doet, mevrouw, zet er een hinderpaal aan. Wij zouden gelukkig geweest zijn goed aan uw kind te doen, ware hel niet dat deze omstandigheid er zich tegen verzet, en, werst er van overtuigd, het is niet zonder moeite dal wij ons ver- pligt zien er van af te zien. Voor onze eerwaarde kloostermocder. Dame E B.... Luik, 19 december 1864. De brief was beleeft, zeeniaclitig, maar de blindste onverdraagzaamheid liet er zich in iedere reek zien. Onnoodig te zeggen dat de. artiste zich verhaaste haar kind te gaan halen, dat voor de tweede maal uit een godsdienstig onderwijsgesticht weggejaagd was,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 1