I I I 4 VEÜRKE 1 APRIL. 3 r 1 3 i I DE BEHENDIGHEID DEH KLERIKALE» OF OP ZIJN EIGEN VOLK SCHIETEN. Meermalen gebeurt het dal de klerikale» het een of ander feil aanbalen, dat zij ten laste van de liberalen leggen ont deze, zoo zij denken, aan den schandpaal der publij- ke, opinie vast te hechten. Meest altijd, wanneer dc feilen ten volle bekend zijn, dienen zij slechts lol hunne schande, en hebben zij op hunne vrienden op hun eigen volk gescholen. Builen de zaak van Leuven, die bevon den werd door drie oud-leerlingen der jesiiiten te zijn gepleegd geweest, zijn er verscheideandcre gebeurtenissen, welke zij beier onaangeroerd zouden gelaten hebben. Met vaslen-avond was naar Gent eene maatschappij van’l Walenland van F raille ries gegaan, om een muzijkaal feest le ge ven en rondhalingen le doen ten voordode der slachtoffers van Dour. Deze maatschappij haalde cene som van fr. 1450-61 rond, maar de reis-en verblijf kosten slorpten bijna den gansche» op brengst op, zoo dat er slechts cene kleine som voor de ongelukkige» van Dour over bleef. Dit baarde opschudding, dc Gentsche bladen deden er opmerkingen over, de Stad Gent en de Journal de (land riepen de aandacht van hel publiek op dit ongehoord gedrag. Tot hiertoe was er de politiek niet mede bemoeit, maar in ecus ^springt de kleri- kaalsle der klerikale», de Uien Public, in veld. Hij dacht dal hij liberalen geroken had, en hij viel op de waalsche maatschappij gelijk den duivel op Geeraard. Hij maakte ze uit voor al wal slecht was, - de woordenboek der heilige scheldwoor den werd geopend, en geen enkele kwali ficatie of de muziekanten van Frameries kregen ze naar hel hoojd, en de Uien Pu blic eindigde die litanie met triomphantelik uit le roepen En zoo bandelen dc libera len! Al de andere heilige bladen blaften of keften den Uien Public na, gaven arti kels legen de harmonie van Frameries en eindigden ook alle met de kreet: En zoo bandelen dc liberalen Maar nu kwam het schoonste van dc his torie uit. Dc harmonie van Frameries is niet sa mengesteld uit liberalen, bet is de muziek van den pastor van Frameries en daar blazen klerikalen van bel zuiverste bloed. De onder- Wanneer wij, in 1864, na de leste kie- zingen voor de kamer der volkvertegen woordigers, hel noodig oordeelden, ons wal meer met de binncnlandsche politiek bezig le houden, onze lezers wat meer met dc werkingen en strekkingen van dc poli tieke opinie die wij belijden, ’lis te zeggen het liberalismus, bekend te maken, alsook met de strekkingen van onze tegenstrevers, de kalholijken, wisten wij zeer wel dal wij ons aan alle slach van aanrandingen bloot stelden. Wij wisten zeer wel dat wij den haat en de wraakzucht onzer politieke vijanden zouden verwekken. Wij wisten zeer wel dal zij, van dc hoogte hunner preekstoelen tegen ons zouden uit vallen; dat zij in hunne bladeren ons zou den trachten hatelijk te maken en door de modder le slepen. Al wie sedert dien de Vcurnaer heeft ge lezen; al wie sedert dien in dc sermoenen, zoo wel in stad als op den buiten, tegen woordig is geweest, is overtuigd dat wij in onze verwachting niet bedrogen zijn ge worden. Geheel het heilig vokabularis van scheld woorden en beledigingen der kalholijken is er in gebezigd geworden. Met hei miserabel bladje hebben wij geene polemiek willen aangaan, om reden dal de armzalige argumenten dat hel als weder legging onzer artikels gaf, zijne lezers zelf de schouders' deden ophalen, zoo wel als dat zij ons medelijden verwekten. Hel was dus de moeite niet waard. Razende omdat wij ons niet geweerd igden van zijne dwaasheden een woord te reppen, is het schimpblad van dag tot dag stouter geworden, en zijne beledigingen kennen geene palen meer. Ook is hel niet om op die beledigingen te antwoorden dat wij beden van de Vcurnaer spreken, hel is slechts om cenigc onwaar heden welke hij bevat, aan onze lezers be kend te maken, en ter zelfder tijde de jesui- lische taktiek te ontmaskeren welke aan onze tegenstrevers eigen is. Sprekende van hel Adverlcnlie-blad van zaterdag lest, zegt het heilig blad in zijn leste nummer, dat wij bet verkleéden der arme kinderen, hel welk ter gelegenheid der eerste kommunie gedaan wordt, be knibbelen. Waar hebben wij dat gedaan en waar staat zulks in hel Advcrlentic-blad te lezen Het verkleeden van arme kinderen is ten allen tijde een goed werk, zoo wel bij de eerste komnaunie als anders, en waaraan wij sterk toejuichen. Ook welen wij zeer wel dat er ten minste zoo veel, zoo niet meer, liberalen arme kinderen voor deze cere monie verkleeden, dan katliolijken. O zij blijven wel aan hun princiep ge trouw: calomnicz il enrestera toujoursquelque chose. Lastert er zal altijd iets van over blijven. En zij lasteren, denkende den armen en de menschenvrienden tegen ons op te hitsen. Nog iets waarvan wij niet zouden ge sproken hebben, ware het nieldat men voor dc derdemaal op de zelve zinspeelt, en wij het publijk er over geern zouden inlichten, is de kwestie der zoogezegde beurze. Wij hebben eenen neef die inderdaad naar hel bisschoppelijk kollegie dezer stad is gegaan. Hij heeft er 8 jaren geweest, en wilt gij weten hoeveel zijne moeder, die weduwe is, daarvoor betaald heeft, juist 475 fr.’ 72 c”. Hel is waar dat het leste jaar, wanneer men hem meende zijne studiën te doen staken, den oversten van hel gesticht bij de moeder aandrong om hem nog een jaar te houden, zeggende dal er middel zou zijn om de leeringkosten voor haar te ver minderen, mits er eene beurze leeg stond. Er ontstond inderdaad voor dal jaar, eene vermindering van betaling van 45 fr.’, ’lis le zeggen het derde of daar omtrent van een jaar schoolgeld. 45 fr.’ afgetrokken van fr.’ 475-72, blijfl dus 428 fr.’ 72 c." dal dc moeder uil hare borze betaald heeft. Ziel daar waarom de heilige schrijvers van den Vcurnaar, zeggen dal een onzer bloedverwanten met eene beurze heeft ge studeerd. Ware het niet dat wij de feiten willen in hun waar daglicht stellen, en de valschheid der aanhalingen van die lartuffen bekend maken, wij zouden daarvan nooit ge sproken hebben. Het is immers geen seband van met cene beurze gestudeerd le hebben, en menige groote mannen in ons land, hebben van dergelijk voordeel ge bruik gemaakt. Ook schijnt de Vcurnaar niet straf te vrede», om dat dc liberale associatie dezer stad, denkende dat het Advertenlie-bladhaar krachtdadig kon medehulpen in het ver spreiden barer princiepen, met eene keer voor 800 fr.' abonnementen op hetzelve ge nomen heeft. T Is daarom dat hel heilig blad zoo dikwijls op die 800 fr.’ op eene beledigende wijze zinspeelt. En nu dat wij de zaken zoo als ze zijn aan het publijk hebben voorgesteld, zullen wij aan het schimpblad dc eer niet meer aan doen ons met hetzelve bezig te houden. Hij moge ons lasteringen en smaadwoorden naar hel hoofd werpen zoo veel hij wilt, wij zullen den zwarten modderhoop die men Vcurnaar noemt, voortaan onaange roerd laten. Verders roepen onze tegenstrevers hoog en luid en ten allen stonde, dal het Advcr- tcnlic-blad, dat de liberalen, zoeken de reli gie in den slijk te sinooren. Wij hebben zóó dikwils deze beschul diging weerlegd, dat wij het onnoodig achten ons met dezelve nog te bekreunen. Maar wie dan zijn de ware vijanden der religie? Zijn hel niet die mannen die, zich als dc ministers van Kiislus voorstellende, de godsdienst willen doen dienen om hunne hebzucht en heerschzucht lucht te geven? Zijn hel die mannen niet die, gansche dagen met den naam van Krislus op de lippen, juist al hel tegenovergestelde doen van hetgeen den Goddelijke» Meester onderwees? Zijn het die mannen niet die zich de ver tegenwoordigers van Krislus noemen, en zijne verhevene leering vervalschen om ze tol hunnen zucht naar rijkdom le doen dienen. Al wie in hunne heerschzuchtigc plannen niet deelt, of dezelve bestrijdt, zullen zij vervolgen, overladen met smaadwoorden, en ten gronde helpen, als zij kunnen. Hier zijn zij legen een menschlievend feest dal ten voordeelc van den armen is ingericht geworden, en laten de kinderen die er in deel hebben genomen, niet toe hunne eerste communie le doen, terwijl zij op cene andere plaats zelf zulkdanig feest inrichten. Zij roepen en schreeuwen gedurig tegen hetgene zij de schending der kerkhoven noemen; legen de solidairs die geen pries ter aan hun doodsbed willen, en zij wei geren, des nachts, aan een stervenden dc 1111. Sakramenten le gaan toedienen. Zij geven zich uil voor dc beschermers van weduwen en weezen, en doen eene ongelukkige weduwe, die pas haar man komt te verliezen, verdriet aan, haar kind niet loelatende tot de eerste kommunie, omdat het naar eene staatsschool gaat. Krislus zei: Laat tol mij de kleine kinderen komen; en zij versloolen en verwijderen van hen die arme kinderen, omdat hunne ouders denken dat zij in eene andere school dar. de prieslersschool, beter zullenJeere» om door de wereld te geraken. Krislus zei: Geeft aan César, ’t is te zeggen aan den Staat, hetgene aan César toekoml’, en zij willen,den Staat overheerschen. Krislus zei: Mijn rijk is van deze wereld niet: en zij willen de gansche wereld on derdrukken. Krislus zei: Hebt elkander lief: en zij haten de menschendieanders durven denken dan hen, en vervolgen ze, zelfs na hunne dood. O zeg, is hel niet waar dat, wanneer zij in hunne handelwijze blijven volherden, er oenen dag zal komen, dat alle de menschen, die waarlijk aan de kristenen godsdienst, aan de religie van Kristus ge hecht zijn, hun zullen zeggen: Gij die komt in den naam van Krislus, wij kennen u niet! Kristus, de Goddelijke Meester, had niets dan woorden van liefde en zachtmoe digheid voor een-ieder, en gij, gij hebt niets dan vcrwenschingen, vervloekingen co vermaledijdingenGij zijl de vertegen woordigers van Kristus niet: wij kennen u niet! I c i i i i

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 2