VEDRNE Ï5 APRIL M' fa ai ls Algemeene Tijdingen. I TJ fra de nt v-c Cf hebben komen vertellen dat M. Lebeau, Doch dit is ook weder een ellendig uit vindsel, en M. Lebeau is tot het einde van zijn leven een liberaal gebleven, is als li beraal gestorven, maar daarom niet buiten de katholijke religie, om in Noord-Carolina bezet heeft, liet is dus niet te verwonderen dal bij het vertrek van den koerrier het goud le New-York tot 51 t/4 gedaald was en men er van nieuwe vfedes-onderhandelingen sprak met het gouvernement van Richmond. De zaken van Canada, over welke de openbare denkwijze in Engeland zich zeer bezorgd loont, is in de laatste zitting van hel Lagerhuis nogmaalstersprakegékomen. Sir Cardwell heeft het Huis aangekondigd, dat cene deputatie van vier leden van den canadaschen uitvoerenden raad op weg naar Engeland was, om zich met hel engelsch gouvernement te verslaan over het verde- digingslelsel, dat men zou dienen aan te nemen in het vooruitzicht van eenen oorlog met de Vereenigdê-Stalen. Wij geven verder eenige bijzonderheden over het tweegevecht dal zaterdag lest plaats heeft gehad tusschen generaal Ghazal en den heer Delaet. Geern zouden wij mogen hopen dal dit beweenlijk voorval lot les onzer wetgevers mogt strekken. Inderdaad men verspilt den lijd der sessien in nulte- looze debatten op kweslien menige keeren opgehaald en uitgelegd en de nuttige her vormingen die er te doen zijn raakt men niet aan. Slechts eene zaak houdt den geest der oppositie bezig, ’t is den oorlog quand mème le voeren tegen deze die hel gezag in han den hebben. Volgens hunne handelwijze, zou men zeggen dal den grootslcn dienst dal men hel land kan aandoen, is hetzelve le be wijzen dal hel door dwingelanden, door ontrouwe ministers, zelfs door schriflver- valschers bestuurd wordt, met voorbe- houding wel te verstaan van ze voor de treffelijkste menschen van de wereld te herkennen, zoo haast zij het gezag verla ten hebben. Onsdunkens,zouden dezediedoor hunne medeburgers lot de nationale vertegen woordiging geroepen worden, wal meer het mandaat moeten begrijpen waarmede zij belast zijn. In de plaats van rechts en links le zoeken stokken in de wielen van den slaatswagen te sicken, met ten allen stonde onbedui dende of lusschenvallige zaken aan te halen, zouden zij moeten helpen hem ligler te doen rollen en een hand toe steken om hem meer en meer in den weg van vooruitgang en voorspoed recht le houden. De katholijke geestelijkheid, zoo als wij het in ons vorig nummer zeiden, wilt zich het monopolium van het onderwijs toeei- genen, Ier bevestiging harer wereldlijke overheersching. Tol staving hunner beweering dat hel onderwijs hun toekomt, steunen zich onze tegenstrevers op deze woorden van Kristus: gaal en onderwijst de volkeren. Wanneer de Zaligmaker deze woorden uitsprak, zeggen zij, wendde hij zich lot zijne apostelen, en niet tot de wereldlijke gouvernementen. Zekerlijk was het tot de wereldlijke gouvernementen niet, wij zijn hel volkomen ééns over dat punt. Jesus Kristus gaf geen missie aan de wereldlijke gouvernementen; hij vergenoegde zich niet hun te gehoor zamen; hij beval aan zijne discipelen van aan César te geven wat aan César loekomt, hij verklaarde hun dat zijn rijk van deze wereld niet was, en het onderwijs dat hij hun toevertrouwde had niet hel minste be trek met de wereldsche zaken. Hij kwam Een brief van de dochter vanM.Lebeau, komtdit bewijzen, alhoewel hel gekend ka rakter van M. Lebeau eene genoegzame wederlegging van al de klerikale fabels was. Ziehier dit schrijven: ,e‘ M. Chapelle, lid van de commissie der Liberale Associatie van Hoey. Gij hebt eene pleglige blijk van hoog achting aan de gedachtenis van mijn vader gedaan. In naam der Liberale Associatie van het arrondissement hebt gij bevestigd, dat uwe oude vertegenwoordiger zoo dikwijls her kozen, wel verdient had van de zaak die hij in uwen naam verdedigde en die nooit op gehouden heeft de politieke religie van zijn geheel leven te zijn. Onlangs hebt gij hem door eene alge- meene betooging de schoonste belooning verleend, welke hij kon wenschen. lieden is de rouw, waarin het overlijden van mijnen vader u gedompeld heeft, eene zoete troost voor mij en voor mijne kin- keren en ik ben gelukkig, nu dal hij niet meer daar is, hetzelfde pad zien te bewan delen met den ijver en de edelmoedigheid der jeugd en des talents, door degene welke gij gekozen hebt, om onder hetzelfde vaan del van politieke en godsdienstige verdraag zaamheid waaraan hij, wij bevestigen het u, tot de laatste uur zijns levens is getrouw gebleven. Ontvangt, enz. Constance LEBEAU. Ziedaar hoe de kinderen van den overle denen antwoorden op de beledigende ver- openharingen welke men zegt, aan een priester schuldig te zijn, nopens de laatste oogenblikken van M. Lebeau. Die priester bestaat waarschijnlijk niet dan in de in beelding der klerikale dagbladen. De senaat is bijeengeroepen op woens dag, 19 dezer maand, om 2 uur. warren, terwijl juist de eerste leerder Jibe- ralen is: scheiding van Kerk en Staat, u scheiding van religie en politiek. De dood van M. Lebeau, zeggen wij, is een sprekend bewijs van ons beweren dat men zeer goed katholiek van religie en li beraal in politiek kan zijn. M. Lebeau is een der stichters en der oudste strijders van het liberalismus en noglhans stérft hij daarom niet buiten de religie waarin hij geboren is. De klerikalen voelden zelf dat dit al hunne drogredens de kop insloeg, en zij fe van zijne liberale princiepen zoude afge zien hebben op het einde van zijn leven en zich volgens hen bekeerd had, juist alsof een man die nooit opgehouden had katholiek van hun de grondleer zijns Evangelie, de voorschriften zijner Goddelijke zedeleer uit le leggen; het waren die leeringen, die voorschriften dat hij hun belaste de gan- sche wereld door te verspreiden, en er is zekerlijk een groot verschil tusschen die heilige zending, de eenige welke de apos telen ontvangen en aan hunne opvolgers overgesteld hebben en deze van in de scholen de wereldsche wetenschappen en letteren te leeren. Onze tegenstrevers beweeren nog dat, wanneer de scholen aan den invloed der katholijke geestelijkheid niet onderhevig zijn, de knstene godsdienst aan een ge durig gevaar blootgesteld is. Dit zou kunnen waar zijn onder een gou vernement dal het recht zou hebben zich met de godsdienstige zaken te bemoeijen, maar dit is in ons land het geval niet: de vrijheid van godsdienst is er door do Grond wet gewaarborgd; geen Ecredienst mag de andere overheerschen; alle burgers zijn gelijk, aan de zelfde wetten, aan gemeen- zamelijke plichten onderworpen, en vrij in hunne bijzondere geloofsbelijdenis. Men vermengd er niet of men zou er niet moeten vermengen hel godsdienstig onderwijs met dit der wetenschappen; het zijn twee zeer verschillende zaken; en, zijn zij niet altijd gescheiden geweest ’t is dat men het niet gewild heeft. Maar de beste middel om alle moeijelijkheden tegen le komen, om alle gevaar voor den staat te vermijden en geene hinderpalen aan het Goddelijk werk der religie te stellen, is van ze onafhanke lijk van malkander le houden. Overigens indien de Slaat de katholijke geestelijkheid zich van gansch het onder wijs liet meester maken, ware dal niet cene schending onzer Grondwet? Zonder twijfel. In ons land, waar de vrij heid van Godsdienst gewaarborgd is, ware hel eene schreeuwende onrechtvaardigheid van de protestandsche of de joodsche vader te verplichten zijn kind bij de katholijke geestelijkheid de cijferkunst, aardrijks kunde, enz, te doen leeren. Dil ware nietalleen tegenstrijdig aan onze Grondwet maar ook aan het vaderlijk gezag. Verders waarin kan het eeuwig belang van eenen jongeling gekrenkt worden, als hem de spraakleer, de chimie of de wis kunde door cene wereldlijke eerder dan door een geestelijke persoon onderwezen worden? En wal bet lijdelijk belang aangaat, gc- looven wij dat er geen beter bewijzen van geleerdheid enzedelijkheidkunnen gegeven worden dan door de professoren door den slaat benoemd. Zij moeien moeijelijke exa mens ondergaan. en moeten alle waarborgen van zedelijkheid aanbieden, om in helonder- wijsvan den staal aangenomen te worden. Men ziel dus dat de beweering onzer tegenstrevers dal het onderwijs aan den katholijken priester behoord als recht en plicht, eene valsche beweering is van het begin tot bel einde, en strijdt tegen wet en gezonde rede. ’t Is een van de geliefkoosde themas der klerikale partij van aan de menschen te doen gelooven,dat men om liberaal te zijn, zijne religie moet verlaten domme re denering die meer kwaad doet aan de re ligie als men wel denkt. Wij zijn altijd tegen zulke drogredens in naam van het liberalismus opgestaan, en lachen zoowel mqt de katholijke die zulke ellendige praat vooruitstellen, als met de zoogezegde geavanceerden die juist doen wat zij aan de klerikalen verwijten, te weten: de religie met de politiek ver- ip tl n •ai u ve el 51 i ie 'ei e cl in or •oi Ja )ii )n Cl üe •e( n« 1/ )c In ’P> ic! ICi la itc lei nt .a i li pc li i lei i i ila in fra ha Sei itr icl le ii< hi ii- er Br iv in “23 die nooit opgehouden bad katholiek van religie te zijn noodig had zich te be- le keereh. HET ONDERWIJS. 2.d’ ARTIKEL. Ut tv lii Hl lil Ie j.._ de eenvoudige l* redens, dat het waar liberalismus niet le- genstrijdig is met de katholieke religie, re- la ligie, verstaat gij, want de religie is vrij wat anders als de klerikale partij. beier dagen is te Nieuport in de vaart het lijk van een boorlingske gevonden. Hel -was in eenen wit ten doek gewonden, en had eenen groolen steen aan den hals! Naar het schijnt heeft hel lijk niaar eenige uren in het water vertoefd. Hel schoon weder blijfi bij voortduring de wer ken begunstigen die rond Nieuport voltrokken wor den. Bij de afbraak van het Waaiers-sluis en waarover de hooge brug liep, beeft men het onderste gedeelte van den toren, voorlijds de Katie genoemd, ontdekt. Men ziet de halve rond van de binnen plaats waar in zich nog eene opening bevind dat stads waarts loopt, en wellicht den ingang van dit sterke bolwerk was, legen welkers dikke muren destijds de zee spoelde. Daarboven bemerkt men nog eenige ge sneden trappen van den tortn en waarop hel visscher* .m1.-.?1,WJF.W1L- 1LIL, i. M. LEBEAU ALS LIBERAAL IN DE KATHOLIJKE RELIGIE GESTORVEN.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 2