I VEURNE 22 APRIL. I Algemeene Tijdingen. 1 I J B <1 Al kan wijden, dit ook niet gedurende vijf jaren, gedurende vijf eeuwen zou kunnen doen? Waarom zou dezelfde wijze van be graving voor de katholieken niet kunnen voortgezet worden? Wij herhalen het en zullen het blijven herhalen, daarin zit de oplossing van de kwestie der kèrkhoyen; en dit gebruik, dat niet in strijd is met den eerbied jegens de dooden, dat niet tegenstrijdig is met de godsdienstige leerstelsels, noch met de kerkelijke wellen, is in de voornaamste steden van Frankryk, Duitschland en Zwit serland in zwang, waar er verscheidene godsdienstige seklien in bijna al de ge meenten zijn. De verdraagzaamheid der geestelijkheid van Namen, hoe onbedacht en hoe kort stondig ook, kan niet toelalen tot overden king aanleiding te geven aan allen die geen afstand van hun gezond versland hebben gedaan, aan allen in een woord, die in de kerkhofkwestie geenen politieken onwinst gevende!» winkel voor de geestelijkheid zien. HET ONDERWIJS. 3,d0 ARTIKEL. Die meester is van de opvoeding, zeggen anze tegenstrevers, is meester van de reli gie en de zeden der jongheid. Indien zij verstaan door opvoeding, het gelijktijdig onderwijs van den godsdienst èn de wetenschappen, dan hebben zij gelijk, De zuiverheid, edelmoedigheid en op- reglheid der grondbeginselen maakt de kracht uit van de partij, die deze grond beginselen belijdt; zulke partij werkt zon der omzien, zonder verloochening van een deel van haar programma, tot de bereiking van haar doelwit; zij kan oogenblikken hebben dat zij in hare werking door tegen spoed verhinderd wordt; doch, wetende dat al wat regtvaardig is, eindigt met te zegepralen, laat zij zich niet ontmoedigen, en al is het werk der beschaving en van den vooruitgang langdurig en dikwijls moeije lijk, toch komt de dag der verwezen lijking. Dit mag gezegd worden van de liberale partij, wier grondbeginselen hoe langer boe meer door heel Europa, zeggen wij, schier door heel de wereld dieper wortel schieten. Naar male wij veld winnen, verliest de klerikale partij die vermolmde verte genwoordigster van onmogelijk geworden stelsels en door den lijd gelogenstrafte be ginsels allengs al hare begoochel kracht en haren invloed. Door het goddelijke met het wereldlijke te vermengen, hecht zij nog een aantal bekrompen geesten aan haren krakenden wagen, maar de as van haar voertuig hel blind geloof is verre gesleten, en hare kopstukken zieir naar het redmiddel uil. Over een zestiental jaren, ondersteunde de klerikale partij een opkomend gezag. Dit gezag was uil de omwenteling gespro ten, uil de revolutie, zoo als de klerikalen met afschrik zeggen. Ditmaal gaf het er niet aan, dit gezag zou hun voorstaan, zou hun redden, het hielp de republikanen uit Rome verjagen, dus, dat het voorkwam van waar hel wilde, hel was goed. Wanneer het tweede fransch keizerrijk uitgeroepen werd, was Napoleon, voor de klerikalen, de grootste man van de wereld. In 1859 nochtans, wanneer de llaljanen op nieuw ópstonden om het slavenjuk der Oosteririjkers af te schudden, slak de fran- sche keizer hen eene medewerkende hand toe en hielp den vreemdeling van Itajes grond drijven. De klerikale troontjes van Toskanen, Panna en Modena vielen in dui gen, en hunnen val deden den wereldlijken troon van Rome waggelen. Dan veranderde de kaart. Napoleon die te voren voor hen oenen halven god was. was hunnen vriend niet meer en het was wie het meest van onze klerikale organen legen hem zoude uitvallen. Hel is dus niet te verwonderen dat, nu dat de ontruiming van Rome door de fransche troepen, verzekert is, de kalholijken nog meer over de fransche keizer misnoegd zijn. En zoo is hel altijd melde klerikale partij, zij zal zich altjd aanklissen aan eene opko mende magt en ze bewierooken hopende er door recht gehouden te worden; wanneer dit nu niet geschied veranderd de wierook in scheldwoorden en bedreigingen. Het liheralismus, integendeel, staal door zijn eigen regt; het zijn zijne grondbegin selen, zijne grondbeginselen van waarheid en vrijheid die het opschragen en sterk maken. Altijd, ondanks de hindernissen, zal hel blijven bloeijen en zich ontwikkelen en bij alle volkeren der wereld meer en jneer indringen. Wij vernemen, zegt l’Étoile, dat onder de wetsontwerpen op dit oogenblik aan ’skonings onderteekening voorgelegd, dat voortkomt ter vermindering der tolrechten op de vaarten, die reeds zoo lang door al de schippers van het land gevraagd werd. maar den staat vergt niets anders dan het onderwijs der wetenschappen te besturen; hij wilt noch protestanten noch kalholijken maken; die zorg raakt hem niet. Hij belast zich slechls met burgers te vormen; het zijn de kalholijken die altijd beide die zaken vermengen; zij willen zich van de jongheid meester maken en beschuldigen hiervan de liberalen. Waarom wilt men van de jesuilen niet? ’t Is juist om dat zij zich meester van de opvoeding, zoo als de kalholijken die verslaan, willen maken. Laat ons veron derstellen dat er zich onder ons mannen indringen, zonder wettig beslaan, die zich van hel tegenwoordig geslacht willen mees ter maken om alle de toekomende te be- hcerschen; dat zij eenen vreemden vorst erkennen en hem blindelings onderdanig zijn; dat zij de grondwettelijke gouverne menten in afschuw hebben, dat zij gezwo ren hebben van den geest der eeuw uit te dooven; dat zij in het hart onzer jongelingen den haat onzer grondstellingen en de zucht tot de alleenheerschappij inprinten; dat zij onze wetten voor godloochend uitmaken omdat zij verdraagzaam zijn; dal zij onze atheneums in kloosters veranderen, onze universileiten in seminarien, zal den staat hel lijden? Zal hij zich onder hunne voogdij stellen? Zal hij aan paters, aan inonikken de zorg overlaten om den openbaren geest, de nationale zeden samen te stellen, en voor den staat burgers, krijgsmannen, magistraten en wetgevers te vormen? Ziet daar nochtans waar toe het sijsteem van deze die, uit kracht dezer woorden: gaal, en onderwijst alle volkeren, bewecren dal hun uil hoofd van het goddelijk recht, het bestuur van het openbaar onderwijs loebehoort, zou geleiden Eertijds, in zekere landen, heeft het ge bruik bestaan, en is hel mogelijk dal men goed gevonden hehbe, van het godsdienstig onderwijs met dal der wereldlijke weten schappen te vermengen. Hedendaags, en vooral onder ons gouvernement, is hel be ter, is het noodig dat beide zaken geschei den worden, en om alle wanorde tegen te komen, om de gewetens gerust te stellen, om te beletten dal de godsdienstige twisten, die geesel der krislene volkeren, zich zou den vernieuwen, moet iedere burger, voor zijne bijzondere geloofbelijdenis tot de ministers van zijnen godsdienst verzonden worden. Door deze barrier tusschen het- gene van deze wereld is en hetgeen slechls aan het toekomend leven behoort, te stellen, zal de wereldlijke overheid niets meer van de geestelijke macht kunnen afnemen, zoo alsdegeestelijke macht insgelijks dewereld- lijke niet meer zal kunnen overheerschen. HET WIJDEN DER KERKHOVEN. Dienaangaande leest men in het (Jrganc de Naintir Er heeft op dit oogenblik te Namen een zeer gewiglig feit plaats, waarop wij de aandacht onzer lezers en van de liberale drukpers roepen. De stad, die een nieuw kerkhof heeft in gericht, heeft zondag II. de begraving er op begonnen, en hel oud kerkhof is op bevel van onzen burgemeeslergeslotengeworden. Nu, sedert vijl dagen worden er de begra vingen zonder de minste moeijelijkheid op gedaan met medewerking van de geestelijk heid die elk graf wijdt met toelating van den bisschop, en hel is slechls heden donderdag ten drij uren dat de plechtigheid der wijding van het kerkhof moet plaats hebben. Wij vragen dus aan de openhartigste, aan de godvruchtigsle katholieken; wij vra gen aan iedereen die van goede trouw is, die door geene dweepzucht aangedreven is, of de Kerk, zonder de kerkwetten te over treden, gedurende vijf dagen graf per graf hi I <0 t 1 4 1 1 6' ra in 413 I I ■dt ni f’ in El zi o: <li 11 Ji d st ■ai h Zondag laatst heeft men te Veurne, even als in allo de steden en gemeenten van België, de kiezerslijsten a.ingeplakt. l ij lens een onwed.t welk woensdag avond is losgeburslen, is du donder gevallen ter gemeento Loudl, onder Faviennes, in een huis loebehoorendc aan den lieer Mount. De keukenmeid, alleen te huis lijnde, was bezig met kuilij te branden. Eensklaps blijft de steel van haar brandtuig in hare hand, hel ijzeren tuig weggeruimd, de kuiïij verstrooid,’eene bilterwolk verspreidt zich in de kamer en de muts der vrouw nam vuur. Zy loopt al hulp roepende in een aanpalend huis. Dezelfde wanorde heerschte al daar. Vict- werklieden welke met tie kaart speelden, waren onigeworpen, het tafelgerief verbrijzeld' do vrouwen riepen om medelijden, de schrik was ten 1 hoogste, maar niemand was gekwetst. Be donder, i langs du schouw der eerste woning binnengekomen, is dwars door den muur der tweede henen gevlogen. De gemeente Wanlin is door eene schrikkelijke brandramp geteisterd geworden. Zeventien huizen met alles wat zij inhieldeii lijn er afgebrand. De commissie der luiksche vereeniging voor het afschalFen tier doodstraf, heeft beslist zich tot den minister van justieie te wenden, Om te vragen dat voorloopig alle ter dood brenging in België worde opgeschorst. Verledene week heeft mew den heer Fr. Doutrc- ligne, gemeenle-ontvanger te Wetteren, opgehangei» gevonden op het kerk hof aldaar; de koon! was vast gemaakt geweest aan eene kram geslagen in de graf zuil «an de iamilic ilaiu Xllll, hij had zich uiige- kleed en zijne kleedingstukken Ier pleats in rent pakje gelegd, daarbij was een briefje voor het halen der doodkist, die hij daegs te voren had doen makvn en betaald zonder te zeggen voor wie die moes» dienen, alsook twee franken, een voor den persoon gelast met hel halen van de doodkist en de audere voor den grafmaker. In den morgend van woensdag laatst waren te Synghem verscheidene kinderen aan hel spelen ojx eene wipkar, waaronder men eenen stok had ge-, plaatst om het achtei overwippen te voorkomen. Een. der jonge bengels had de onvoorzichtigheid den stok van onder de kar weg te trekken, terwijl het; zevenjarig meisje uil de herberg het Mandeken juist onder dezelve stond, die bij liet achteroverwippeó de kar ophel hoofd ontving. Aanstonds kwam men ter hulp, maar de laat, want het kind was zoo deerlijk aan het hoofd getroffen geweest, dat het twee uren later een lijk was. Uit Thielt wordt hel volgende geschreven De ingenieurs zijn tegenwoordig tusschen onze stad en, Lichterfelde, neerstigaan het werk otp deftnitievelijk uit te steken het bed van den ijteren weg vau Thielt naar Lichtervelde. Men hoopt dat in 1866, men op den nieuwen spoorweg reeds zal kunnen rijden, en dat groote gemeenschap tusschen Gent en Duiiikerke, langs Deynze, Thielt, Lichtervelde en Veurne, zal daargesteld wezen. Hel ware le wenseben, dat de stad Thielt, zonder langer uitstel, den weg naar de statie plaats, voor zwaar geladen rijtuigen, vergemak kelijkte. Sedert de maand September 1859 lot nu, heeft

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 2