I
I'
VEURNE 29 APRIL.
jy a a n o m?
j
Landbouwnieuws.
5 If
d
V
e
d
v
Maar dit belet niet dat zij heelc dagen
uitbazuinen dat de liberalen de rnenschen
in de boeijen willen werpen en dat erjgeen
rnenschen zijn, die meer de vrijheid be
minnen dan die.... brave klerikalen.
Men leest in l’Echo du Parlement van
den 26 II.
De kamer der volksvertegenwoordigers
heeft gisteren hare werkingen hernomen.
Zij heelt de algemeene beraadslagingen be
gonnen over hel wetsontwerp wijzigingen
in de gemeentelijke samenstelling voor
stellende.
Terwijl de leden der kamer aan het rede
kavelen waren, heeft M.r De Srnedt, te
midden de algemeene onoplettendheid eene
oneindig lange redevoering afgelezen. Op
wat? Het ware ons ónmogelijk hel te zeg
gen, wij hebben er niet een woord van ge
vat, nog min een gedacht er van kunnen
raden.
Kiezers van het arrondissement, gij ziet
nu klaarblijkelijk, voor uwe oogen, van
welk kaliber M.r Jules is, en welken invloed
hij kan hebben.
Hij leest eene redevoering af die niets
beduidt, men luistert naar hem niet en als
hij gedaan heeft is er niemand die weel
wat hij heeft gezeid.
De klerikalen willen zich onophoudelijk
doen doorgaan voor de grootste voorstan
ders der vrijheid die men vinden kan. Vol
gens hen zijn de liberalen dwingelanden
die een-ieder in de boeijen willen houden.
Dat zeggen zij, om dal de liberalen aan
hun dc vrijheid van deze aan andere te be
nemen, willen beletten. Alle dagen immers,
geven die brave klerikalen bewijzen van
hun liefde voor de vrijheid. Ziet hier nog
een staaltje.
Op zondag 17 dezer maand, had er te
Rumpst, een dorp bij Mechelen, een groot
feest plaats. De fanfarenmaalschappij dier
gemeente, de Echo du Ihipcl, had de inhul-
ding haars nieuw vaandel te vieren, en had
ter dier gelegenheid verscheide andere
maatschappijen ten getalle van negen uit-
genoodigt welke alle zich verhaast hadden
deze uilnoodiging te aanveerden; het ge
meente was in voile feest en was versierd
geworden met de nationale kleuren, enz.
enz. M.r den burgemeester, die eenen nede-
rigen landbouwer is, had twee maal zijne
toestemming gegeven, maar verschriktdoor
de vermaledijdingen van den pastor en
onderpastor, trok hij eindelijk zijn woord
in en den maandag van Paaschen kwam te
Rumpst een twaalftal gendarmen, luite
nant aan ’t hoofd, binnen.
De muzijkanten van het gemeente werden
door diegewapende macht als moordenaars
behandeld, en de vreemde maatschappijen
waren in hunne marsch, in vollen dag,
met de sabel op de borst tegengehouden.
Op eenen brief die hem nopens deze zaak
is toegezonden geworden, doel de Lierenaar
de volgende zeer gegronde opmerkingen.
De briefschrijver vraagt ons wat wij
er over denken.
Wij antwoorden in twee woorden: als
Kan eene daadzaak in d’eene plaats kwaad
zijn en in d’andere niet?
Men zal ons neen antwoorden en wij
denken liet ook zoo.
Men preekt en schreeuwt hier tegen de
schouwburgen en theaterspelen, en te
Rome, waar er zóó vele theaters zijn, heb
ben de priestersin dezelve hunnegehuurde
plaats.
Eertijds hadden onze maatschappijen
eene mis op hunnen patroondag. Dit is
men klerikalen kiest, dan wcnscht mén
klerikalen dwang, en dan heeft men juist
wal men verdiend.
Zij beklagen zich van hunne regering?
Maar wie kiest die regering: de boeren
en burgers, niet waar? Welnu, als het kie-
zing is nemen zij het briefken van M. Pas
toor aan, zij luisteren naar zijne slem, wel
nu, dan moeten zij zich te vreden houden
met onder zijnen pantoffel te staan, en
dank u zeggen, als zij geslagen worden.
Zoo is liet altijd op de dorpen, als de
klerikalen hen nijpen, dan komen zij bij
de liberalen amay schreeuwen en als het
weer kiezing is dan is hel. Ja koster, zegt
tegen mijnheer Pastoor dat wij zijn briefken
er zullen insteken.
Met zulke klachten hebben wij weinig
medelijden, als men vrij wil zijn moet men
zich vrij durven loonen, en iedereen moet
welen dat hij niet lijdt als van het kwaad
dal hij zich zelven aandoet.
Wij hebben niet meer compassie met de
Rumpslenaars die niet mogen spelen om
dal het Jubilé is, als met de Dulfelaars die
geen pintje bier mogen gaan drinken, om
dat hel assche-woensdag is.
Beiden hebben wal zij gezocht hebben,
en als de Dulfelaars van negen ure naar
hun bed moeten, hebben zij goeden tijd om
te droomen over het geluk van door kleri
kalen bestuurd te worden. Die niet hoort
moet voelen
Wal de vreemde maatschappijen aan
gaat, wij ook hopen dat zij niet zonder
protestalie den aanslag op hunne vrijheid,
hel affront aan hunne eer aangedaan, zul
len laten voorbij gaan.
Wij wisten nog niet dat het met eene
brigade gendarmen was, dal men hier in
T land vreedzame burgers ontvangt, die
geen ander doel hebben dan zich te ver
maken.
Hel beste van al ware voorde harmonie-
maalschappijen van in eens af te besluiten
van op geene plaatsen meer te gaan waar
de klerikalen meester zijn cn van die on-
noozelen maar aan hunne domheid over te
laten.
Wat ons echter verwonderd, is dat M.
Braeckmans* burgemeester van Rumpst,
zich op zulke wijze laat met den neus
leiden.
Indien wij hel wel voor hebben zijn de
liberalen niet vreemd aan zijne benoeming
als burgemeester, en wist hij vroeger som
mige liberale vrienden van de onaf bange
lijkheid van zijn karakter te verzekeren.
Maar zoo gaat hel gewoonlijk op de
dorpen.
Om burgemeester of schepenen te wor
den loopen zij bij de liberalen en de onder
scheiding is zoo gauw niet bekomen, of zij
loopen naar de klerikalen, en door de laf
heid hunner onderwerping trachten zij ge
nade voor een oogenblik vrijheidsliefde te
bekomen.
Zoo zouden wij burgemeesters genoeg
kunnen noemen.
Ja, en het is niet alleen in de omstreken
van Lier dat men zulke mannen zal vinden,
maar in ons Veurnambacht zouden wij er
ook al wel eenige kunnen aanwijzen.
Wij zouden aldus eenige gemeenten kun
nen noemen waar een orgel of welkdanig
speeltuig zich niet mag laten hooren.
Het is al dikwijls gebeurd dal wanneer
eenen orgelman zich op die dorpen ver
toonde, de pastor op staanden voet den
burgemeester ging verzoeken hem te doen
verwijderen, en de orgelman werd van het
dorp gejaagd.
Wij zouden nog een aantal voorbeelden
van de verdraagzaamheid der klerikalen
kunnen aanhalen.
hun echter geweigerd geworden om dat zij
hunne dansfeesten niet wilden afschaffen.
Nochtans werd er op den dag dat de mis
gedaan werd, nooit gedanst.
Te Nieuport, op S.le Ceciliadag, wordt er
eene mis gedaan en de harmonij speelt in
de kerk; na de mis geeft zij eene aubade
aan den heer pastor en ’s avonds is er bal.
Niemand vindt daar het minste kwaad in
en allen jare wordt dit aldus gedaan.
Eertijds had op den builen, de pastor er
niets tegen dal er op de kermis gedanst
werd. Er was dansspel in de volle loclit,
op de dorpplaals, en den herder schiep er
vermaak in dat zijne parochianen zich al
dus verlustigden.
Hedendaags is bel geheel anders. Van
de hoogte hunner preekstoelen donderen
zij tegen iedereen die zich zou veroorloven
op de dorpskermis eenen flikker te slaan,
voor hem zullen zij gansch hunne kolleklie
vermaledijdingen voor den dag brengen,
en de diepste afgronden van de hel zullen
zij voor hem openhouden.
Waarom dien onderscheid Waarom
helgene dal elders geen kwaad is, zal het
alhier zonde zijn? Hoe kan helgene eer
tijds met toestemming van den pastor ge
buurde, heden eene afschuwelijke zaak
zijn cn door hem gevloekt worden?
Waarom?
i
z I 1
Eerlang zal er overgegaan worden, tot
dc openbare aanbesteding voor de aanne
ming der onderhouds- en verbelerings-
werken, gedurende een pacht van vijf
jaren uillevoeren aan de Lei en den Yzer,
alsook aan de vaarten van Gent naar Oos
tende, van Plasschendaele, langs Nieuport
naar de fransche grens, de Langeleedvaart,
dc vaart van Zelzaele naar de Noordzee cn
van afleiding der Lei.
De dag dezer aanbesteding zal door
den heer Gouverneur der provinlie Wesl-
Ylaanderen bekend gemaakt worden.
Sedert eenigen tijd, hebben vele land
bouwers van het noordwestelijke gedeelte
dezer provincie zich toegelegd op de zwijns-
teelt. De landbouwer schijnt zijn voordeel
te vinden in den vroegtijdigen verkoop; de
zwijns van 50 lol 50 kilogrammen worden
sterk gezocht.
Er beslaan te Aellre, Eecloo, Maldeghem,
enz., slachterijen, waar dil slach van zwijns
wordt opgekocht, afgemaakt en naar Lon
den verzonden. De prijzen houden zich van
fr. 1-05 tot 1-20 centimen per kilo geslacht
vleesch, kop en pooien medegewogen. Deze
slachterijen moeten evenwel stil liggen ge
durende de warme lente-, zomer- en herfst
dagen, bij voorbeeld van half mei tol half
september, omdat het vleesch moet onge
zouten verzonden worden.
Wij kennen hofsteden waar niet minder
1
I
1
I
it
1
1
3
3
De nachten zijn voor den honing xeer nadeelig,
’t geen overigens vo r meest alle zieken’t geval is.
Gedurende den ganschen dag is de toestand zeer vol
doende geweest; men bemerkte zelfs eene merkelijke
aanwinst van krachten. Blijft dien toestand voort
duren,’l geen de geneesheercn verhoopten, dan zal
de afkondiging der gezondheids-bullelijns morgen
ophouden. Doctor William Jenner, gewoon genees
heer van den prins van Wallis, heeft heden avond
Brussel verlaten.
ZIEKTE BES KONINGS.
Brussel, 27 april, 11 ure 3G.
Het buil et ij n, van daag iu hel paleis neèrgelegd, is
geruststellender dan de voorgaande bulletijns.
Verleden nacht is voor den koniug gunstiger ge
weest. De algemeene toestand van Z. M. is voldoende.
Het laatste bulletijn is niet meer onderteekend door
den heer Jenner.
DE VOORSTANDERS DER VRIJHEID.
Z W UNS K WE EK.