I I' VEURNE 29 APRIL. jy a a n o m? j Landbouwnieuws. 5 If d V e d v Maar dit belet niet dat zij heelc dagen uitbazuinen dat de liberalen de rnenschen in de boeijen willen werpen en dat erjgeen rnenschen zijn, die meer de vrijheid be minnen dan die.... brave klerikalen. Men leest in l’Echo du Parlement van den 26 II. De kamer der volksvertegenwoordigers heeft gisteren hare werkingen hernomen. Zij heelt de algemeene beraadslagingen be gonnen over hel wetsontwerp wijzigingen in de gemeentelijke samenstelling voor stellende. Terwijl de leden der kamer aan het rede kavelen waren, heeft M.r De Srnedt, te midden de algemeene onoplettendheid eene oneindig lange redevoering afgelezen. Op wat? Het ware ons ónmogelijk hel te zeg gen, wij hebben er niet een woord van ge vat, nog min een gedacht er van kunnen raden. Kiezers van het arrondissement, gij ziet nu klaarblijkelijk, voor uwe oogen, van welk kaliber M.r Jules is, en welken invloed hij kan hebben. Hij leest eene redevoering af die niets beduidt, men luistert naar hem niet en als hij gedaan heeft is er niemand die weel wat hij heeft gezeid. De klerikalen willen zich onophoudelijk doen doorgaan voor de grootste voorstan ders der vrijheid die men vinden kan. Vol gens hen zijn de liberalen dwingelanden die een-ieder in de boeijen willen houden. Dat zeggen zij, om dal de liberalen aan hun dc vrijheid van deze aan andere te be nemen, willen beletten. Alle dagen immers, geven die brave klerikalen bewijzen van hun liefde voor de vrijheid. Ziet hier nog een staaltje. Op zondag 17 dezer maand, had er te Rumpst, een dorp bij Mechelen, een groot feest plaats. De fanfarenmaalschappij dier gemeente, de Echo du Ihipcl, had de inhul- ding haars nieuw vaandel te vieren, en had ter dier gelegenheid verscheide andere maatschappijen ten getalle van negen uit- genoodigt welke alle zich verhaast hadden deze uilnoodiging te aanveerden; het ge meente was in voile feest en was versierd geworden met de nationale kleuren, enz. enz. M.r den burgemeester, die eenen nede- rigen landbouwer is, had twee maal zijne toestemming gegeven, maar verschriktdoor de vermaledijdingen van den pastor en onderpastor, trok hij eindelijk zijn woord in en den maandag van Paaschen kwam te Rumpst een twaalftal gendarmen, luite nant aan ’t hoofd, binnen. De muzijkanten van het gemeente werden door diegewapende macht als moordenaars behandeld, en de vreemde maatschappijen waren in hunne marsch, in vollen dag, met de sabel op de borst tegengehouden. Op eenen brief die hem nopens deze zaak is toegezonden geworden, doel de Lierenaar de volgende zeer gegronde opmerkingen. De briefschrijver vraagt ons wat wij er over denken. Wij antwoorden in twee woorden: als Kan eene daadzaak in d’eene plaats kwaad zijn en in d’andere niet? Men zal ons neen antwoorden en wij denken liet ook zoo. Men preekt en schreeuwt hier tegen de schouwburgen en theaterspelen, en te Rome, waar er zóó vele theaters zijn, heb ben de priestersin dezelve hunnegehuurde plaats. Eertijds hadden onze maatschappijen eene mis op hunnen patroondag. Dit is men klerikalen kiest, dan wcnscht mén klerikalen dwang, en dan heeft men juist wal men verdiend. Zij beklagen zich van hunne regering? Maar wie kiest die regering: de boeren en burgers, niet waar? Welnu, als het kie- zing is nemen zij het briefken van M. Pas toor aan, zij luisteren naar zijne slem, wel nu, dan moeten zij zich te vreden houden met onder zijnen pantoffel te staan, en dank u zeggen, als zij geslagen worden. Zoo is liet altijd op de dorpen, als de klerikalen hen nijpen, dan komen zij bij de liberalen amay schreeuwen en als het weer kiezing is dan is hel. Ja koster, zegt tegen mijnheer Pastoor dat wij zijn briefken er zullen insteken. Met zulke klachten hebben wij weinig medelijden, als men vrij wil zijn moet men zich vrij durven loonen, en iedereen moet welen dat hij niet lijdt als van het kwaad dal hij zich zelven aandoet. Wij hebben niet meer compassie met de Rumpslenaars die niet mogen spelen om dal het Jubilé is, als met de Dulfelaars die geen pintje bier mogen gaan drinken, om dat hel assche-woensdag is. Beiden hebben wal zij gezocht hebben, en als de Dulfelaars van negen ure naar hun bed moeten, hebben zij goeden tijd om te droomen over het geluk van door kleri kalen bestuurd te worden. Die niet hoort moet voelen Wal de vreemde maatschappijen aan gaat, wij ook hopen dat zij niet zonder protestalie den aanslag op hunne vrijheid, hel affront aan hunne eer aangedaan, zul len laten voorbij gaan. Wij wisten nog niet dat het met eene brigade gendarmen was, dal men hier in T land vreedzame burgers ontvangt, die geen ander doel hebben dan zich te ver maken. Hel beste van al ware voorde harmonie- maalschappijen van in eens af te besluiten van op geene plaatsen meer te gaan waar de klerikalen meester zijn cn van die on- noozelen maar aan hunne domheid over te laten. Wat ons echter verwonderd, is dat M. Braeckmans* burgemeester van Rumpst, zich op zulke wijze laat met den neus leiden. Indien wij hel wel voor hebben zijn de liberalen niet vreemd aan zijne benoeming als burgemeester, en wist hij vroeger som mige liberale vrienden van de onaf bange lijkheid van zijn karakter te verzekeren. Maar zoo gaat hel gewoonlijk op de dorpen. Om burgemeester of schepenen te wor den loopen zij bij de liberalen en de onder scheiding is zoo gauw niet bekomen, of zij loopen naar de klerikalen, en door de laf heid hunner onderwerping trachten zij ge nade voor een oogenblik vrijheidsliefde te bekomen. Zoo zouden wij burgemeesters genoeg kunnen noemen. Ja, en het is niet alleen in de omstreken van Lier dat men zulke mannen zal vinden, maar in ons Veurnambacht zouden wij er ook al wel eenige kunnen aanwijzen. Wij zouden aldus eenige gemeenten kun nen noemen waar een orgel of welkdanig speeltuig zich niet mag laten hooren. Het is al dikwijls gebeurd dal wanneer eenen orgelman zich op die dorpen ver toonde, de pastor op staanden voet den burgemeester ging verzoeken hem te doen verwijderen, en de orgelman werd van het dorp gejaagd. Wij zouden nog een aantal voorbeelden van de verdraagzaamheid der klerikalen kunnen aanhalen. hun echter geweigerd geworden om dat zij hunne dansfeesten niet wilden afschaffen. Nochtans werd er op den dag dat de mis gedaan werd, nooit gedanst. Te Nieuport, op S.le Ceciliadag, wordt er eene mis gedaan en de harmonij speelt in de kerk; na de mis geeft zij eene aubade aan den heer pastor en ’s avonds is er bal. Niemand vindt daar het minste kwaad in en allen jare wordt dit aldus gedaan. Eertijds had op den builen, de pastor er niets tegen dal er op de kermis gedanst werd. Er was dansspel in de volle loclit, op de dorpplaals, en den herder schiep er vermaak in dat zijne parochianen zich al dus verlustigden. Hedendaags is bel geheel anders. Van de hoogte hunner preekstoelen donderen zij tegen iedereen die zich zou veroorloven op de dorpskermis eenen flikker te slaan, voor hem zullen zij gansch hunne kolleklie vermaledijdingen voor den dag brengen, en de diepste afgronden van de hel zullen zij voor hem openhouden. Waarom dien onderscheid Waarom helgene dal elders geen kwaad is, zal het alhier zonde zijn? Hoe kan helgene eer tijds met toestemming van den pastor ge buurde, heden eene afschuwelijke zaak zijn cn door hem gevloekt worden? Waarom? i z I 1 Eerlang zal er overgegaan worden, tot dc openbare aanbesteding voor de aanne ming der onderhouds- en verbelerings- werken, gedurende een pacht van vijf jaren uillevoeren aan de Lei en den Yzer, alsook aan de vaarten van Gent naar Oos tende, van Plasschendaele, langs Nieuport naar de fransche grens, de Langeleedvaart, dc vaart van Zelzaele naar de Noordzee cn van afleiding der Lei. De dag dezer aanbesteding zal door den heer Gouverneur der provinlie Wesl- Ylaanderen bekend gemaakt worden. Sedert eenigen tijd, hebben vele land bouwers van het noordwestelijke gedeelte dezer provincie zich toegelegd op de zwijns- teelt. De landbouwer schijnt zijn voordeel te vinden in den vroegtijdigen verkoop; de zwijns van 50 lol 50 kilogrammen worden sterk gezocht. Er beslaan te Aellre, Eecloo, Maldeghem, enz., slachterijen, waar dil slach van zwijns wordt opgekocht, afgemaakt en naar Lon den verzonden. De prijzen houden zich van fr. 1-05 tot 1-20 centimen per kilo geslacht vleesch, kop en pooien medegewogen. Deze slachterijen moeten evenwel stil liggen ge durende de warme lente-, zomer- en herfst dagen, bij voorbeeld van half mei tol half september, omdat het vleesch moet onge zouten verzonden worden. Wij kennen hofsteden waar niet minder 1 I 1 I it 1 1 3 3 De nachten zijn voor den honing xeer nadeelig, ’t geen overigens vo r meest alle zieken’t geval is. Gedurende den ganschen dag is de toestand zeer vol doende geweest; men bemerkte zelfs eene merkelijke aanwinst van krachten. Blijft dien toestand voort duren,’l geen de geneesheercn verhoopten, dan zal de afkondiging der gezondheids-bullelijns morgen ophouden. Doctor William Jenner, gewoon genees heer van den prins van Wallis, heeft heden avond Brussel verlaten. ZIEKTE BES KONINGS. Brussel, 27 april, 11 ure 3G. Het buil et ij n, van daag iu hel paleis neèrgelegd, is geruststellender dan de voorgaande bulletijns. Verleden nacht is voor den koniug gunstiger ge weest. De algemeene toestand van Z. M. is voldoende. Het laatste bulletijn is niet meer onderteekend door den heer Jenner. DE VOORSTANDERS DER VRIJHEID. Z W UNS K WE EK.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 2