VAS VEÜRNE
IH
p
fr
VEURNE 27 MEI.
JAAR.
2057.
ZATERDAG 27 MEI <865.
5
Ieder roomsch katho-
15
2 5b
I 00
voogd of persoon het recht heefteen grond-
gebiedsgezag in Engeland uit te oefenen,
zal tot den eed worden toegelaten, in den
vorm tegenwoordig in gebruik voor de
bisschoppelijke en proleslanlsche leden
der kamer.
De aldus opgestelde bill is in stemming
gelegd geworden en aanvaard met eene
meerderheid van 56 stemmen.
Men meldt uit Konstanlinopel aan den
Nord, dat de schab van Persie voornemens
is eene reis van verscheidene maanden in
Europa te doen. Hij zou zich vooreerst
naar Petersburg begeven en vervolgens de
andere hoofdsleden bezoeken. Wij behoe
ven niet te zeggen, dat lijdingen als zulke
nadere bevestiging behoeven.
Een Nummer, en
POLITIEK OVERZICHT.
De redevoering door prins Napoleon te
Ajaccio uitgesproken, ter gelegenheid der
inhuldiging van ’tgedenkteeken, opgericht
ter eere der familie Bonaparte, is te Parys
in hellicht gegeven. Het is een zeer uitge
breid stuk en behelst eene volledige lof
spraak van het eerste keizerrijk en zijnen
stichter, waaronder eenige opmerkingen ge
mengd zijn in verband met de voornaamste
vraagstukken van den dag. Zoo vindt de
prins er gelegenheid in zich te verklaren
over hel grondbeginsel der nationaliteiten;
de aclen van Napoleon 1 jegens het hof van
cRome leiden er hem toe om zich kracht
dadig te verzetten legen het wereldlijk ge
zag van den Paus. De prins verklaart er
zich ook rechtzinnig voorstander in van het
recht van vereeniging en der volledige druk
persvrijheid, doch hij versloot inden tegen-
woordigen toestand van zaken de overwe
gende werking der kamers op den gang
van het gouvernement.
De fransche Moniteur heeft geen woord
gerept over de redevoering door prins
Napoleon te Ajaccio uitgesproken; dit is
een bewijs dal het gouvernement de strek
king dier redevoering afkeurt.
In aanzien der vijandelijke geneigdheid
van de Vereenigde-Slaten jegens Mexico,
spreekt men van een nieuw verbond, dat
zou gesloten worden tusschen Frankrijk en
Engeland om den voortgang derdemocralie
in America te keer te gaan.
Het lagerhuis van Engeland heeft zich
woensdag 17 dezer onledig gehouden met
eenen ininisleriéelen bill, voor doel heb
bende zekere formulen af le schaffen van
den hnidigingseed, die de act van ontvoog
ding der kalholijken, in 1829 gestemd, aan
de leden van het parlement oplegde.
De minister van binnenlandsche zaken,
sir Georges Grey, heel! krachtdadig het
voorstel van het gouvernement verdedigd.
De eed, die heden vereischl wordt, heeft,
zegt hij, een contract kunnen zijn. De
roomsche katholijken hebben hem in 1829
kunnen aanvaarden als eene toegeving,
zelfs met eenige erkentenis. Doch het ware
onbillijk en zelfs tegenstrijdigaan alle edel
moedigheid, indien men geene rekenschap
hield van de veranderingen, door den tijd
teweeggebracht, en indien men volharden
bleef een reddingsmiddel te zien in eene
verplichting, die enkel eene belediging is
aan het geweten van een groot getal bur
gers des lands.
De nieuwe bill kan volgender wijze wor
den samengevat: I-
Blad voor Annoncen, Landbotnuniemvs, politieke en
een Supplement op half blad, per week.
39.e
N.r
DE TUSSCHENKOMST VAN DEN PRIESTER IN DE
KIEZINGEN.
Reeds herhaalde malen hebben wij be
wezen welke noodlottige gevolgen voorden
Godsdienst, de tusschenkomst van den
priester in de kiezingen, heeft.
Dat de priester van het recht ons door
de Grondwet gewaarborgt, mag genieten,
is onbetwistbaar; hij is Belg en burger ge
lijk een andere, en moet diensvolgens van
zijne rechten als kiezer zoo wel als wie het
zij zou kunnen gebruik maken.
Maar dat hij de dorpen afloope trach
tende de kiezers te overhalen om voor de
kandidaat van zijnen keus te stemmen,
daartoe middelen en argumenten gebrui
kende kikwijls tegenstrijdig aan de goede
trouw, is belreurenswaardig. Dat een man
van de wereld zich als kieswerver aanstelle, i
dit kan gevonden worden, maar dat een
minister van oen Godsdienst zich met der-
gelijke zaken bemoeije, daar ligt iets aan-
stootelijks in dat den eenvoudigsten mensch
van de wereld zal bemerken en slecht vinden.
Men geloove niet dat dit slechts onze
opinie of alleenelijk deze van de liberalen
is welke wij hier neer schrijven; neen, de
hoofden vande katholijke partij in ons land,
MM. DeTheüx, De Decker, Dechamps en
andere, alle*drie mannen dal men zekerlijk
van geen liberalismus zal verdenken, zijn
van ons gedacht. Zij vinden gelijk wij, dat
de priester zich verlaagd met zich make
laar in kiezingen le maken.
Ziet hier verigcns de denkwijze van
die hoofden yin het katholicismus dies-
aangaande.
Het was in 1847, eenigen tijd na de schit
terende zegepraal der liberale opinie. De
debatten door leden der linkerzijde in de
len hier laten volgen de woorden door
eenige van deze uitgesproken.
M. De Decker. Gij betreurt dat de gees-
telijkheid in de kiezingen lusschenkome.
Wat mij aangaat, ik verklare vóór gansch
het land, dat ik zoo veel als wie het zijn
moge, wensche, dat de geestelijkheid zich
onthoude van zich in de kiezingen te ver-
toonen.
M. Dechamps. Ik aarzelc niet te ver-
klaren dat ik, nopens de tusschenkomst
van de geestelijkheid in de kiezingen,
onder alle opzichten in de denkwijze door
mijnen achtbaren vriend M.r de Decker
n uitgedrukt, volkomen deele. De gees-
lelijkheid zal te zien hebben of, in de
omstandigheden die de leste jaren heb-
ben gekenmerkt, het belang van haren
zede/ijken zoowel als van haren maatschap-
pelijken invloed, den eenigsten waaraan
zij houdt in een woord, niet vergt dat zij
zich onthoude, van hare konstitutionnele
rechten als burger gebruik te maken. Dit is
eene kwestie van waardering welkers op-
lossing slechts aan haar toebehoort, inaar
ik kan niet nalaten mijne personele denk-
wijze er over te zeggen; ik geloof dat zij
zich zal moeten onthouden eene tverkelijke
deelneming in de kiesworsteling te nemen.
M. DeTheüx. Tusschen hel recht van
stemmen en eene werkelijke tusschen-
komst, die kan doorgaan als vijandelijk
te zijn aan dergelijke kandidaat eerder
als aan een andere, wanneer men verze-
kerd is dal de liberale kandidaten in de
wetten geene ongodsdienstige philosophi-
sche leerstelsels willen inbrengen,alsdan
moet die tusschenkomst noodzakelijk op-
houden.
Het ware moeijelijk, gelooven wij, van
uitdrukkelijker verklaringen te vinden.
Die mannen die wij daar aanhalen, zal
men toch niet doen doorgaan voor godde-
loozen en versmachters van de religie.
En nochtans wal zeggen zij, wat willen
zij in die woorden?
Juist helgene wij liberalen zeggen en
zouden willen zien: de scheiding van Kerk
en Slaat; dat de geestelijken zich bezig
houden met de leering van God aan te
prediken en te verspreiden, en zich met
geene wereldsche zaken, met geene kiezin
gen bemoeijen;
Als wij hun dat zeggen roepen zijgod-
deloozenlAls hunne mannen het zeggen,
luisteren zij er niet naar. Zij zijn blind, en
zullen slechts hunne oogen openen, wan
neer het te laat zal zijn, en wanneer hel
verlorene niet meer weêrgewonnen zal
kunnen worden.
algemeene Tijdingen, Marktprijzen en Uandelzaken.
ADTERTEJVTIE-1LA0
Voor stad
f
50
00
00
00
50
00
00
00
00
00
00
00
00
65
40
i
0
0
10
;2
iö
.0
)0
W
>0
00
00
00
00
00
50
£00
i 50
54
I 00
1 00
kil.
blad Ooststraat
van het rijk.
Prijs van
O êJ
1 i 5 - -
inschrijving, BETAALBAAR .VOOROP:
6 franks ’s jaars.
3 fr. 25, 6 maanden.
1 fr. 75. 3 maanden.
7 franks ’s jaars.
Voor buiten, vrachtvrij: 3 fr. 75 6 maanden.
2 fr.25 3 maanden.
Voor Frankrijk 16 fr. 50 *s jaars.
Men abonneert zich op het bureel van liet
.V 33, tc Veurne, en op al de postkantooren
Insertien, löcentimen den drukregel
Een afzonderlijk nummer 20 e.', het supplement 15 c.‘
Alle aflichen, bij de uitgevers van dit blad gedrukt, worden
it.xMAAL onvergeld in hetzelve geplaatst.
Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden.
14
on.