VAS VEÜRNE IH p fr VEURNE 27 MEI. JAAR. 2057. ZATERDAG 27 MEI <865. 5 Ieder roomsch katho- 15 2 5b I 00 voogd of persoon het recht heefteen grond- gebiedsgezag in Engeland uit te oefenen, zal tot den eed worden toegelaten, in den vorm tegenwoordig in gebruik voor de bisschoppelijke en proleslanlsche leden der kamer. De aldus opgestelde bill is in stemming gelegd geworden en aanvaard met eene meerderheid van 56 stemmen. Men meldt uit Konstanlinopel aan den Nord, dat de schab van Persie voornemens is eene reis van verscheidene maanden in Europa te doen. Hij zou zich vooreerst naar Petersburg begeven en vervolgens de andere hoofdsleden bezoeken. Wij behoe ven niet te zeggen, dat lijdingen als zulke nadere bevestiging behoeven. Een Nummer, en POLITIEK OVERZICHT. De redevoering door prins Napoleon te Ajaccio uitgesproken, ter gelegenheid der inhuldiging van ’tgedenkteeken, opgericht ter eere der familie Bonaparte, is te Parys in hellicht gegeven. Het is een zeer uitge breid stuk en behelst eene volledige lof spraak van het eerste keizerrijk en zijnen stichter, waaronder eenige opmerkingen ge mengd zijn in verband met de voornaamste vraagstukken van den dag. Zoo vindt de prins er gelegenheid in zich te verklaren over hel grondbeginsel der nationaliteiten; de aclen van Napoleon 1 jegens het hof van cRome leiden er hem toe om zich kracht dadig te verzetten legen het wereldlijk ge zag van den Paus. De prins verklaart er zich ook rechtzinnig voorstander in van het recht van vereeniging en der volledige druk persvrijheid, doch hij versloot inden tegen- woordigen toestand van zaken de overwe gende werking der kamers op den gang van het gouvernement. De fransche Moniteur heeft geen woord gerept over de redevoering door prins Napoleon te Ajaccio uitgesproken; dit is een bewijs dal het gouvernement de strek king dier redevoering afkeurt. In aanzien der vijandelijke geneigdheid van de Vereenigde-Slaten jegens Mexico, spreekt men van een nieuw verbond, dat zou gesloten worden tusschen Frankrijk en Engeland om den voortgang derdemocralie in America te keer te gaan. Het lagerhuis van Engeland heeft zich woensdag 17 dezer onledig gehouden met eenen ininisleriéelen bill, voor doel heb bende zekere formulen af le schaffen van den hnidigingseed, die de act van ontvoog ding der kalholijken, in 1829 gestemd, aan de leden van het parlement oplegde. De minister van binnenlandsche zaken, sir Georges Grey, heel! krachtdadig het voorstel van het gouvernement verdedigd. De eed, die heden vereischl wordt, heeft, zegt hij, een contract kunnen zijn. De roomsche katholijken hebben hem in 1829 kunnen aanvaarden als eene toegeving, zelfs met eenige erkentenis. Doch het ware onbillijk en zelfs tegenstrijdigaan alle edel moedigheid, indien men geene rekenschap hield van de veranderingen, door den tijd teweeggebracht, en indien men volharden bleef een reddingsmiddel te zien in eene verplichting, die enkel eene belediging is aan het geweten van een groot getal bur gers des lands. De nieuwe bill kan volgender wijze wor den samengevat: I- Blad voor Annoncen, Landbotnuniemvs, politieke en een Supplement op half blad, per week. 39.e N.r DE TUSSCHENKOMST VAN DEN PRIESTER IN DE KIEZINGEN. Reeds herhaalde malen hebben wij be wezen welke noodlottige gevolgen voorden Godsdienst, de tusschenkomst van den priester in de kiezingen, heeft. Dat de priester van het recht ons door de Grondwet gewaarborgt, mag genieten, is onbetwistbaar; hij is Belg en burger ge lijk een andere, en moet diensvolgens van zijne rechten als kiezer zoo wel als wie het zij zou kunnen gebruik maken. Maar dat hij de dorpen afloope trach tende de kiezers te overhalen om voor de kandidaat van zijnen keus te stemmen, daartoe middelen en argumenten gebrui kende kikwijls tegenstrijdig aan de goede trouw, is belreurenswaardig. Dat een man van de wereld zich als kieswerver aanstelle, i dit kan gevonden worden, maar dat een minister van oen Godsdienst zich met der- gelijke zaken bemoeije, daar ligt iets aan- stootelijks in dat den eenvoudigsten mensch van de wereld zal bemerken en slecht vinden. Men geloove niet dat dit slechts onze opinie of alleenelijk deze van de liberalen is welke wij hier neer schrijven; neen, de hoofden vande katholijke partij in ons land, MM. DeTheüx, De Decker, Dechamps en andere, alle*drie mannen dal men zekerlijk van geen liberalismus zal verdenken, zijn van ons gedacht. Zij vinden gelijk wij, dat de priester zich verlaagd met zich make laar in kiezingen le maken. Ziet hier verigcns de denkwijze van die hoofden yin het katholicismus dies- aangaande. Het was in 1847, eenigen tijd na de schit terende zegepraal der liberale opinie. De debatten door leden der linkerzijde in de len hier laten volgen de woorden door eenige van deze uitgesproken. M. De Decker. Gij betreurt dat de gees- telijkheid in de kiezingen lusschenkome. Wat mij aangaat, ik verklare vóór gansch het land, dat ik zoo veel als wie het zijn moge, wensche, dat de geestelijkheid zich onthoude van zich in de kiezingen te ver- toonen. M. Dechamps. Ik aarzelc niet te ver- klaren dat ik, nopens de tusschenkomst van de geestelijkheid in de kiezingen, onder alle opzichten in de denkwijze door mijnen achtbaren vriend M.r de Decker n uitgedrukt, volkomen deele. De gees- lelijkheid zal te zien hebben of, in de omstandigheden die de leste jaren heb- ben gekenmerkt, het belang van haren zede/ijken zoowel als van haren maatschap- pelijken invloed, den eenigsten waaraan zij houdt in een woord, niet vergt dat zij zich onthoude, van hare konstitutionnele rechten als burger gebruik te maken. Dit is eene kwestie van waardering welkers op- lossing slechts aan haar toebehoort, inaar ik kan niet nalaten mijne personele denk- wijze er over te zeggen; ik geloof dat zij zich zal moeten onthouden eene tverkelijke deelneming in de kiesworsteling te nemen. M. DeTheüx. Tusschen hel recht van stemmen en eene werkelijke tusschen- komst, die kan doorgaan als vijandelijk te zijn aan dergelijke kandidaat eerder als aan een andere, wanneer men verze- kerd is dal de liberale kandidaten in de wetten geene ongodsdienstige philosophi- sche leerstelsels willen inbrengen,alsdan moet die tusschenkomst noodzakelijk op- houden. Het ware moeijelijk, gelooven wij, van uitdrukkelijker verklaringen te vinden. Die mannen die wij daar aanhalen, zal men toch niet doen doorgaan voor godde- loozen en versmachters van de religie. En nochtans wal zeggen zij, wat willen zij in die woorden? Juist helgene wij liberalen zeggen en zouden willen zien: de scheiding van Kerk en Slaat; dat de geestelijken zich bezig houden met de leering van God aan te prediken en te verspreiden, en zich met geene wereldsche zaken, met geene kiezin gen bemoeijen; Als wij hun dat zeggen roepen zijgod- deloozenlAls hunne mannen het zeggen, luisteren zij er niet naar. Zij zijn blind, en zullen slechts hunne oogen openen, wan neer het te laat zal zijn, en wanneer hel verlorene niet meer weêrgewonnen zal kunnen worden. algemeene Tijdingen, Marktprijzen en Uandelzaken. ADTERTEJVTIE-1LA0 Voor stad f 50 00 00 00 50 00 00 00 00 00 00 00 00 65 40 i 0 0 10 ;2 iö .0 )0 W >0 00 00 00 00 00 50 £00 i 50 54 I 00 1 00 kil. blad Ooststraat van het rijk. Prijs van O êJ 1 i 5 - - inschrijving, BETAALBAAR .VOOROP: 6 franks ’s jaars. 3 fr. 25, 6 maanden. 1 fr. 75. 3 maanden. 7 franks ’s jaars. Voor buiten, vrachtvrij: 3 fr. 75 6 maanden. 2 fr.25 3 maanden. Voor Frankrijk 16 fr. 50 *s jaars. Men abonneert zich op het bureel van liet .V 33, tc Veurne, en op al de postkantooren Insertien, löcentimen den drukregel Een afzonderlijk nummer 20 e.', het supplement 15 c.‘ Alle aflichen, bij de uitgevers van dit blad gedrukt, worden it.xMAAL onvergeld in hetzelve geplaatst. Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden. 14 on.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 1