E U il E.
NST.
VEÜRIiE 25 OCTOBER.
IS
A AN HET
Besluilcn en Bcnoeniiiigeii.
WOENSDAG 25 OCTOBER 1865.
>chep enen
PIER RET,
reik van iedereen.
J
Aan de, besturende
naar
5000. Aen
DESMEDT,
-
DA,
>i»rn met
miide tot
.ngclsdie
e cu rue
true,
Het schip is later door de vis'chsloep
n.° 90 van Oostende naar Hull gebracht.
Het is dus niet gezonken zoo als gemeld is
geworden. od
Men schrijft aan den Echo de Liége:
Het gouvernement heeft met j-ede het
maken der postzegels van 2; 5 en 50 cen-
timen en van 1 frank beslist. De eerste
zullen dienen om de frankeering te verge
makkelijken der drukwerken; die van eeii
frank zullen dienen voor zekere overzeeschc
landen en voor hel oogenblik wat over
blijft van de pauselijke staten.
Maar waaraan hel gouvernement niet
schijnt gedacht te hebben, is de vervaardi
ging tier zoo ‘nuttige en in Frankryk dik
wijls gebruikte postzegels van 80 ccntimen.
Inderdaad, er is neiging om de frankeerin-
gen der verschillende landen van Europa
aan den taks van 20, 40, 60 en 80 ccntimen
weder te brejigen en bijgevolg de dubbele
porten aan 40, 80, 1-20 en 1-60 ccntimen.
Alzoo bepaalt de tegenwoordige tarief
van België hel port van 40 centinlen voor
Frankryk, Italië, Ooslenryk, Pillissen,
Beijerén, Saxen, dé hertogdommen, de
vrije sleden, Groot Britanje, het dubbel
port aan 80 een timen.
90 ccntimen voor Rusland, Polen, Aüslra-
licn, Guineën, hel eiland Ccylan, de Ioni
sche eilanden, hel eiland Malta en hel
meerderendeel der engelsche koloniën.
Voor al die taksen zou de zegel van 80
ccntimen van het gróótste nut zijn.
In the Illustrated Londen News voor
september 1865 vindt men een bericht van
den heer Mansfield, den cngelschen consul-
gencraal te Petersburg, aan zijn gouverne
ment houdende.-
Dat er geen enkel stuk vee hel russiscb
rijk, zonder van een ccrlilical van gezond
heid voorzien te zijn, verlaten mag.
b. Dat de veestallen in Rusland, alwaar
met ijzer bezwangerd water aanwezig is, vrjj
van den ziekte zijn gebleven;terwijl hel
door die vreeselijke ziekte aangetaste vee
door hel overvloedig drinken van zoodanig
water daarvan geheel is genezen.
leder veehouder, die zich zelven en zijn
vee lief heeft, wordt dus in zijn belang
aangeraden om groole hoeveelheden ver
roest ijzer te werpen in het water dat hij
al? drank voor zijn vee bestemt. Hij zal er
zich wel bij bevinden.
Geneesmiddel tegen stralen der wespen,
bieën, éiïz. Een zeer ernstig landbouw
kundig blad geeft een zonderling'hiiddcl.
op legen de vreëzelijke stralen van deze
diertjes. Men heeft er altijd amoniak loc
gebruikt, maar het nieuwe middel, dat
mem;
diglijk de Ueet of straal te bestrijken met
het geslavhtig stof dat zich in uwe oor be
vindt. Dit middel is men yérschuldigd aan
ee.iien kondigen hoveniert van Frankryk,
die houdt slaan dat de beten der vliegen,
die op dieren gezeten hebben aangetast
door de kool, en welke beien soms de
dood veroorzaken, en door genezen wor
den. Dit midftekis ten minsten in het be-
Koninklijke, besluiten .van 10 October
verleencn aan de hierna gemelde gemeen
ten de volgende subsidien voor de verbete
ring den buurtwegen in die localiteitén
Couckelaere en Moere, 2415. Rous-
brugge-Haringe,5000. Bovekerke, Couc-
kelacre en Wercken, 4000. Veurne, 951.
Jschoore en Lekë, 5000. A;m de be
sturende commissie van den weg van Mcrc-
kem naar Corlcmarcq, langs Handzaeme,
met vertakking op hel gëliuc'hi Córlemarcq-
llille, 4000. Aan de besturende com
missie van den weg van Ecssen naar
Vliidslóo, 5767.' 7
commissie van den weg van Vladsloo
de herberg van Wikkelaere
de besturende commissie van den weg van
Keyem naar de brug van Tervaete op den
Yser, 5000. Aan de besturende commissie
van den weg van Isenberghe, langs het ge
kuchte Abeeje, naar den kassijweg van
Hoogsladc naar Rousbrugge, 4000. Aan
de bestuurlijke commissie van den weg
van de kuip van Leysele naar den kassij
weg van Hoogstadenaar Rousbrugge, 4000.
Aan de besturende commissie van den
weg van Crombeke naar Poperinghe, 4000.
Bij koninklijk besluit van 14 dezer,
is de lijd liepaald voor bet maken van
eenen spoorweg van Poperinghe tiaar de
fransche grenzen verlengd tot 5 april 1866.
De ülouitenr van gister kondigt de lijst
af der leerlingcn-onderwijzeresscn, uil de
normale scholen getreden op hel einde
van hel schooljaar 1864-1865, en die na
hel exaam onderslaan te hebben voorge
schreven bij koninglijk besluit van 25
oktober 1861, een bekwaamheidsdiploom
ontvangen hebben, krachtens hetwelk zij
lot dé bediening van gemeentelijke onder
wijzeres kunnen benoemd worden. Onder
deze bemerken wij juffersI,oui§é: Collet
van Niéu port, gediplomeerde van 1 .sl? graad,
en Matje Provoost van Veiirnc, gediplo
meerde van2.“c"graad. Beidezijn leerlingen
zegt zeer goed te zijn, bestaat eenvou- der normale school van Thielt.
Maandag 16, rond 6 i/a ure’s avonds,
kwam de genaamde Pieter Staclens, oud
65 jaren, landbouwer te Moere, op een
paard gezeten, die aan eene kar gespannen
was, langs de groole baan aangereden; in
hel zicht van eeuen molen gekomen zijnde,
verschrikte hel dier door het gerucht der
hekkens en wierp zijnen ruiter ten gronde.
De ongelukkige viel zoo geweldig op den
weg dal men hem voor dood'opnam.
Een meisje, dal op de kar zat, viel ins
gelijks ten gronde en bekwam zware kneu-
zingen aan het aangezicht.
Den 17 dezer, om 6 uur des avonds,
heeft een brand vier werkmansbuizekens
te Wetteren in asch gelegd. De meubelen
zijn kunnen geVed worden. Men kent de
oorzaak van den brand niét.
De veeziekte heeft zich verklaard in
de stallen van den landbouwer Sneppe, te
•St. Kruis, bij Brugge. Drie beesten zijn in
den loop dezer week reeds afgemaakt. De
ziekte is er in gebracht door een veers,
die men uit eene weide van Ooslkerke
(bij Brugge), had gehaald.
Het pruissisch schip Traube, kapitein
Pust, van Stettin, is den 9, ’s avonds van
Riga te Antwerpen aangekomen, hebbende
aan boord den kapitein, den stuurman en
vier malt ozon, zijnde de ëkwipagic van het
belgisch schip EÏora, kapitein Jongebloed,
overzeild opzijne reis van Riga naar Leuven.
Den 11 October ontmoette kapitein Pust
in de Noordzee, op 55° 54, N. B. en 2’ 51,
O. L. de Flora zonder masten en in zin
kenden staal; het dek was gedeeltelijk ver
brijzeld en het water drong in hel vaartuig
langs eene groole opening aan den boeg;
het was in aanraking geweest met oenen
ongekende»schooner.
De ckwipagie had eene noodvlag ge-
heschcn op een stok en hield zich met
groole moeite op hel dek, dal alle oogen-
blikken overspoeld werd. De zee stond ge
weldig hol.
Het schip Traube vaarde met zeilen bijna
toegeslagen; er viel eene inoeielijke taak
te vervullen, en kapitein Pust gaf bevel om
lot de redding der ongelukkigen over te
gaan, die telken stonde de prooi der golven
konden worden.
De bevelen werden stipt uitgevoerd. Vier
der ongelukkigen konden in hunnen boot
springen en hel schip bereiken; de zee werd
meer hol en het was ónmogelijk met eene
sloep terug te keeren. Op de Traube lotte
nien wie zijn leven zou wagen ter redding,
en zij die aangeduid werden, ondernamen
nioe<Ji<T Je taak en gelukten er in de twee
a,idcró’scliipbreukeiingen aan te brengén.
i if-
B
4UV. 4.
II,
aanstaande
vail, de
aats heeft’,
ide maand
ngen,
uclil-
nlle
ivaer-
baer-
2
eene
mael
amp
ver-
d. -
die
r. -
met
aren
in n.
I.—
0 fr.
i .1 b u.jnnijj( Ios
rvn;
éldeil.
ielitbaar
de Noble
isgelijks
«er 1805.
hepenen,
BL.
erkoopen
i dal liij
Hligmtiu-
fi’l’CI S(t
urc nil
inters, en
land re, in
Enge
st. --
wael,
wade
in de
n onder
SUPPLÉMENT
rb’Al.n fA\ClV) TO 1) I:
i -
te