E U il E. NST. VEÜRIiE 25 OCTOBER. IS A AN HET Besluilcn en Bcnoeniiiigeii. WOENSDAG 25 OCTOBER 1865. >chep enen PIER RET, reik van iedereen. J Aan de, besturende naar 5000. Aen DESMEDT, - DA, >i»rn met miide tot .ngclsdie e cu rue true, Het schip is later door de vis'chsloep n.° 90 van Oostende naar Hull gebracht. Het is dus niet gezonken zoo als gemeld is geworden. od Men schrijft aan den Echo de Liége: Het gouvernement heeft met j-ede het maken der postzegels van 2; 5 en 50 cen- timen en van 1 frank beslist. De eerste zullen dienen om de frankeering te verge makkelijken der drukwerken; die van eeii frank zullen dienen voor zekere overzeeschc landen en voor hel oogenblik wat over blijft van de pauselijke staten. Maar waaraan hel gouvernement niet schijnt gedacht te hebben, is de vervaardi ging tier zoo ‘nuttige en in Frankryk dik wijls gebruikte postzegels van 80 ccntimen. Inderdaad, er is neiging om de frankeerin- gen der verschillende landen van Europa aan den taks van 20, 40, 60 en 80 ccntimen weder te brejigen en bijgevolg de dubbele porten aan 40, 80, 1-20 en 1-60 ccntimen. Alzoo bepaalt de tegenwoordige tarief van België hel port van 40 centinlen voor Frankryk, Italië, Ooslenryk, Pillissen, Beijerén, Saxen, dé hertogdommen, de vrije sleden, Groot Britanje, het dubbel port aan 80 een timen. 90 ccntimen voor Rusland, Polen, Aüslra- licn, Guineën, hel eiland Ccylan, de Ioni sche eilanden, hel eiland Malta en hel meerderendeel der engelsche koloniën. Voor al die taksen zou de zegel van 80 ccntimen van het gróótste nut zijn. In the Illustrated Londen News voor september 1865 vindt men een bericht van den heer Mansfield, den cngelschen consul- gencraal te Petersburg, aan zijn gouverne ment houdende.- Dat er geen enkel stuk vee hel russiscb rijk, zonder van een ccrlilical van gezond heid voorzien te zijn, verlaten mag. b. Dat de veestallen in Rusland, alwaar met ijzer bezwangerd water aanwezig is, vrjj van den ziekte zijn gebleven;terwijl hel door die vreeselijke ziekte aangetaste vee door hel overvloedig drinken van zoodanig water daarvan geheel is genezen. leder veehouder, die zich zelven en zijn vee lief heeft, wordt dus in zijn belang aangeraden om groole hoeveelheden ver roest ijzer te werpen in het water dat hij al? drank voor zijn vee bestemt. Hij zal er zich wel bij bevinden. Geneesmiddel tegen stralen der wespen, bieën, éiïz. Een zeer ernstig landbouw kundig blad geeft een zonderling'hiiddcl. op legen de vreëzelijke stralen van deze diertjes. Men heeft er altijd amoniak loc gebruikt, maar het nieuwe middel, dat mem; diglijk de Ueet of straal te bestrijken met het geslavhtig stof dat zich in uwe oor be vindt. Dit middel is men yérschuldigd aan ee.iien kondigen hoveniert van Frankryk, die houdt slaan dat de beten der vliegen, die op dieren gezeten hebben aangetast door de kool, en welke beien soms de dood veroorzaken, en door genezen wor den. Dit midftekis ten minsten in het be- Koninklijke, besluiten .van 10 October verleencn aan de hierna gemelde gemeen ten de volgende subsidien voor de verbete ring den buurtwegen in die localiteitén Couckelaere en Moere, 2415. Rous- brugge-Haringe,5000. Bovekerke, Couc- kelacre en Wercken, 4000. Veurne, 951. Jschoore en Lekë, 5000. A;m de be sturende commissie van den weg van Mcrc- kem naar Corlcmarcq, langs Handzaeme, met vertakking op hel gëliuc'hi Córlemarcq- llille, 4000. Aan de besturende com missie van den weg van Ecssen naar Vliidslóo, 5767.' 7 commissie van den weg van Vladsloo de herberg van Wikkelaere de besturende commissie van den weg van Keyem naar de brug van Tervaete op den Yser, 5000. Aan de besturende commissie van den weg van Isenberghe, langs het ge kuchte Abeeje, naar den kassijweg van Hoogsladc naar Rousbrugge, 4000. Aan de bestuurlijke commissie van den weg van de kuip van Leysele naar den kassij weg van Hoogstadenaar Rousbrugge, 4000. Aan de besturende commissie van den weg van Crombeke naar Poperinghe, 4000. Bij koninklijk besluit van 14 dezer, is de lijd liepaald voor bet maken van eenen spoorweg van Poperinghe tiaar de fransche grenzen verlengd tot 5 april 1866. De ülouitenr van gister kondigt de lijst af der leerlingcn-onderwijzeresscn, uil de normale scholen getreden op hel einde van hel schooljaar 1864-1865, en die na hel exaam onderslaan te hebben voorge schreven bij koninglijk besluit van 25 oktober 1861, een bekwaamheidsdiploom ontvangen hebben, krachtens hetwelk zij lot dé bediening van gemeentelijke onder wijzeres kunnen benoemd worden. Onder deze bemerken wij juffersI,oui§é: Collet van Niéu port, gediplomeerde van 1 .sl? graad, en Matje Provoost van Veiirnc, gediplo meerde van2.“c"graad. Beidezijn leerlingen zegt zeer goed te zijn, bestaat eenvou- der normale school van Thielt. Maandag 16, rond 6 i/a ure’s avonds, kwam de genaamde Pieter Staclens, oud 65 jaren, landbouwer te Moere, op een paard gezeten, die aan eene kar gespannen was, langs de groole baan aangereden; in hel zicht van eeuen molen gekomen zijnde, verschrikte hel dier door het gerucht der hekkens en wierp zijnen ruiter ten gronde. De ongelukkige viel zoo geweldig op den weg dal men hem voor dood'opnam. Een meisje, dal op de kar zat, viel ins gelijks ten gronde en bekwam zware kneu- zingen aan het aangezicht. Den 17 dezer, om 6 uur des avonds, heeft een brand vier werkmansbuizekens te Wetteren in asch gelegd. De meubelen zijn kunnen geVed worden. Men kent de oorzaak van den brand niét. De veeziekte heeft zich verklaard in de stallen van den landbouwer Sneppe, te •St. Kruis, bij Brugge. Drie beesten zijn in den loop dezer week reeds afgemaakt. De ziekte is er in gebracht door een veers, die men uit eene weide van Ooslkerke (bij Brugge), had gehaald. Het pruissisch schip Traube, kapitein Pust, van Stettin, is den 9, ’s avonds van Riga te Antwerpen aangekomen, hebbende aan boord den kapitein, den stuurman en vier malt ozon, zijnde de ëkwipagic van het belgisch schip EÏora, kapitein Jongebloed, overzeild opzijne reis van Riga naar Leuven. Den 11 October ontmoette kapitein Pust in de Noordzee, op 55° 54, N. B. en 2’ 51, O. L. de Flora zonder masten en in zin kenden staal; het dek was gedeeltelijk ver brijzeld en het water drong in hel vaartuig langs eene groole opening aan den boeg; het was in aanraking geweest met oenen ongekende»schooner. De ckwipagie had eene noodvlag ge- heschcn op een stok en hield zich met groole moeite op hel dek, dal alle oogen- blikken overspoeld werd. De zee stond ge weldig hol. Het schip Traube vaarde met zeilen bijna toegeslagen; er viel eene inoeielijke taak te vervullen, en kapitein Pust gaf bevel om lot de redding der ongelukkigen over te gaan, die telken stonde de prooi der golven konden worden. De bevelen werden stipt uitgevoerd. Vier der ongelukkigen konden in hunnen boot springen en hel schip bereiken; de zee werd meer hol en het was ónmogelijk met eene sloep terug te keeren. Op de Traube lotte nien wie zijn leven zou wagen ter redding, en zij die aangeduid werden, ondernamen nioe<Ji<T Je taak en gelukten er in de twee a,idcró’scliipbreukeiingen aan te brengén. i if- B 4UV. 4. II, aanstaande vail, de aats heeft’, ide maand ngen, uclil- nlle ivaer- baer- 2 eene mael amp ver- d. - die r. - met aren in n. I.— 0 fr. i .1 b u.jnnijj( Ios rvn; éldeil. ielitbaar de Noble isgelijks «er 1805. hepenen, BL. erkoopen i dal liij Hligmtiu- fi’l’CI S(t urc nil inters, en land re, in Enge st. -- wael, wade in de n onder SUPPLÉMENT rb’Al.n fA\ClV) TO 1) I: i - te

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 1