BUKüSt I A Besluiten en Benoemingen. Eindelijk de régie! of vooruitgang ophot gebied der geneeskunde. Itecliterl\jl<e kronijk. Algemeene Tijdingen. kobrekt1*1 den klei- d ring tot de 1 den machten openbare werken j u 1 - heeft Nieuporl te doen dezelfde dagtee- 4000 fr. aan de Bij koninklijk besluit van 14 april, bemachtigt de gemeente Sluy vekenskerke, eene ketting aan te gaan van 855 fr.' 75 centimen. Een koninklijk besluit van ketting verleent eene hulpsoin van besturende kommissie van den steenweg van VYulve- ringhem naar Veurne, langs Bulscamp. Bij koninklijk besluit van 15 april, wordt een pensioen van 075 fr. toegeitaan aan joufv. Nallialia Men schrijft uil Kortrijk, dat de laak van den on derpastoor an Eecke voor du reglbank deter stad niet /al worden opgeroepen dan nadat het arrest van bel hof van cassatie in du taak der vier veroordeel den van St. Denijs tal uilgebragl zijn. Missu, weduwe van Ed. Debreueq, in leven greffier bij het vredegerecht te Veurne. Bij koninklijk besluit van 27 april 1569, is de heer A.-F.-H. de Brauwere, notaris te Pervyje, in de telfde hoedanigheid te Nieuporl benoemd, in ver valt den heer Van Iseghetu. Met niet weinig trots en zelfvoldoening hadden wy onlangs de eer voorgesteld te worden aan een der uiistekendsle mannen der eeuw, namelijk aan Pro fessor Thomas Holloway, een man, die meer voor den vooruitgang op het gebied der heelkunde gedaan heeft dan ieder ander, die verdient genoemd te wor den, wie hij ook tijn moge, telfs de beroemde Aber crombie, Rush, Clark of Majeudie niet uitgesloten. STAD VEURNE. ONWERKZAME BURGERWACHT. Ingevolge koninklijk besluit van 10 april 1869, tullen de wachten bij een geroepen worden, voor zondag 9 mei 1869, ten einde overtegaan tot du kieting der tilelvoerders van al de graden hunner kompagnic.i, uitgezonderd den surjanl-majoor. De ollicieren, gekozen in gemelde vergadering, tullen bijeenkomen en overgaau 1.’ dun zondag 28 mei tolde kieting van den majoor,den balailjou- geneesheer en den loegevoegdeü geneesheer; 2.’ den tondag 6 juni, ten einde de aaiibicdingslijsten van drie kandidaten tot de bedieningen van luilunanl- adjiidanl-majoor en luilciiaiit-kwarlier-mccsler lu vormen. De eed, vereiscltl bij de wel, tal door de officieren in handen van den Burgemeester, op tondag 4 juli neergelegd worden. twijfel ik nemen. I» meen te «u.v.. - e»n voltrokken plan voor de verbetering vorming van de haven en u volkomene goedkeuring van verworven heelt. Het ware een geluk voor mij te vernemen van M.’ de minister van openbare werken, op welk tijdstip men dit schoon ontwerp tal kunnen uitvoeren. In afwachting, heb ik niets dan bedankmgen te sturen aan het gouvernement en bijzonderlijk aan M.’ de minister van openbare werken, voor hunne welwillende lusschenkomst en hel belang die tij stellen in de‘verbetering der haven van Nieuport. het westerstaketsel, die lest- tuaai pui ai» ut... o-I, is een eerste stap, die voor het toekomende goed doet voorspellen. Dit vluchtig overzicht, mijnheeren, heeft u een ligt gedacht der noodwendigheden van mijn arron dissement kunnen geven. De intresten welkers verdediging ik ter harte neem, lijn de uwe, zij zullen helpen tot den voor spoed van gansch Belgie. Hel is uit naam van den landbouw en van de hau- delsoutwikkcling dal ik de eer heb gehad, mijn- hoeren, van mij tol het gouvernement en lol u te wenden. Ter gelegenheid der II B »dpruc>»sic te Brugge, zal er maandag aiiivslaandu e. n I ij/.olideru trein ver- trekkeii uil t Veurne, ten 6,3D; uil Avecapptdle, ten 0 4ü; uil Ooslkerke, lelt 0,50; uil Dixmude, ten 7,03; uil Les sen, ten 7,10; uil /.arren, ten 7,20; uil Üatidzaaiue, ten 7,3 uil Corlcmarck, ten 7,40; uil Lichtervclde, ten 8,05; uil Thouroul, ten 8,15, uil Lopliem, ten 8,39. Aankomst te. Brugge, len 4,45. De reizigers van Nieuporl naar Dixmude zullen ’s morgens de eerste ge woon lijke t reins m..eten nemen. Teiugkeei uit Biugge. Voor de linie van Brugge naar Veurne, ten 6,15. id. naar Nieuporl, ten 6,40. Wij vernemen dal hel plan der spoot baan die gelegd zal worden van uil de statie te Nii uport lol aan den iee-oever, zeebadplaats, door de belangheb bende goedgekeurd is en dal de werken dezer dagen Ottmiddelijk zullen aanvang nemen. Binnen kort tal ten gemeenten huize te Merc- kem, de openbare aaitinsleding plaats hebben der 2' s clie van den steenweg van Mcrckem tiaar Noord- schule, leidende van het gehuehtc Luighcm naar dil- gene de Diie Giachten, begroot op fr. 50,839 08, borgtocht 8,000 fr. Ouder de Jureen die de.zaken zullen tu vonnis sen hebben voor hel hof van assisen onzer provincie, in de 1’ serie van het 2’ kwartaal 1869, die zal ge opend worden den 17 mei, bemerken wij MM-C. Feys-Roorykx, neguciant te Dixmude. P. Fuys-Ghyssaurt, neguciant te Dixmude. I. Cornells, brouwer lu Slavele. A. Van den Bossche, heelmeester te Rous- brugghe-Uariughe. A. Van den Berghe, notaris te Gijverinchove. E. Liebaert, gemcentesekretaris, Langcmarck. II. Deccuuink, gemeenteraadsheer te Siadett. P. Carpentier, gemeenteraadsheer, Hooghlede. Verscheidene leden der balie van Brussel, waar- tusschen de heer Guillery, volksvertegenwoordiger, hebben aan den voorzitter der rechtbank van eersten aanleg een rekwest gezonden, om de voorloopige in- vrijheidstelling te bekomen van de heeren Delesalle, Hins en Roch Splingard, die aangehouden lijn ge worden ten gevolge der gebeurtenissen in den Borinage. -De kassier van het klooster der Norbertijnen, te Grimbergen, nabij Vilvoorde, heeft de vlucht geno men, metal de waardijen der gemeenschap. De paus lijke nuucius is naar hel klooster gegaan, om een onderzoek te doen, maar de vluchteling is naar Ne derland gelrokkeu. 58. fr»i rv" en 4 sch.icver, dit'. 4,°chter, beiJ' den 28. A"' ren en 7 m,‘ '•onende te K ^^•ermaaksiv'G e,) Wonende den 28. cn 3 maandrj te Vcunir, 23 ja ren en i on wonende 1 den 24. -H'l den 27. A*‘ 8 maande» f.t wonende tc 1 don 27. H den 28. dagen. den 28. ƒ4 maand en 'rilleniscapf’.; den 29. M run, 8 ma*11" Zoo als overal elders, is het bij ons van belang dat de gem enscli.ipsm.ddelen verbeterd worden, door het kassijden der tooi matige buurtwegen. Deze hervorming is in dit arrondissement nog meer noodig dan in andere, uit reden van den klei - achtigen eu vasten aard des gronds. Ook heb ik gemeend, tijdens de beraadslaging over het budjet van binncnlandsche zaken, mij van de meerderheid te moeten scheiden om eene vermeer- d ring van krediet te stemmen bestemd lot het ver- b teren der buurtwegen en aldus aandrijven u'tbreiding deler gemeenschapsmiddelen. Tv.ee zaken, in mijn arrondissement, verdienen nog gansch de belangstelling van het gouvernement en der wetgeving: De verbetering van den IJtcr met alle zijne afhan- g lijkheden, en de hervorming der haven van Nieu- p rt. De kwestie vau den User heeft hare oplossing ont vangen door do wel van 8 maart 1858, die de groote werken vaststelt. U de belangrijkheid en de dringendheid van die werken uiteendoen, ware te lang, mijnheeren. Nu dat deze werken ten uilvoer gelegd zijn, heb ik maar eene wensclï te uiten het is van den gang derzelvc te zien bespoedigen en de uitvoering derzelvu een weinig te zien verhaasten. Ik zal mij veroorloven aan M.’dcn minister van openbare werken te vragen of liet niet nuttig ware van ottmiddelijk de noodige gronden aantekoopen voor het uitvoeren der werken der tweede sectie, aangezien er too veel lijd noodig is voor de innemingen. Nog zal ik aan den heer minister van openbare werken de overneming vragen, door den Staat, van d n vaart van Loo, uit reden dat deze vaart als innende eenen tak van den User mag aanzien worden. Indicn men, in het toekomende, aan de provincie di n onderhoud der belangrijke werken die van dezu vaart zullen afhangen, orcrlaat, zullen zij misschien 1 ivt lang alle de diensten bewijzen dat men gerech tigd is er van tu verwachten. Mijn achtbare kollega. M.’ van Iseghetu, beeft aan M.' den minister van openbare werken do spoedige opmaking van den ketsweg langs den vaart van Piasschenda'ele naar Nieuporl gevraagd. Ik voege mijne stem bij de zijne om de zelfde vraag te doen. In bet voorloopig ontwerp der werken uillcvoeren voor het verbeteren van het stelsel van den User, was du overneming begrepen door den Staat aan de Provincie, van den Bergenvaart. Deze vaart is zóó verslijkt dat welhaast alle scheep vaart er onmogelijk zal geworden zijn. Ik weetdal die belreurenswaardige staat van zaken aan de Provincie, aan wieden vaart toebehoord, te wijten is; maar de sommen over welke zij zou kun nen beschikken voor dez ▼..rbetering, zullen altijd Ie klein zijn om te mogi n eelt voldoenden uitslag verhopen. De overneming zou oneindige voordeelon bijbren gen, zoo wel voor mijn arrondissement als voor Staat. Inderdaad, men verbi: dl deze internationale vaar- middel aan het net indien ik mij aldus mag uit drukken) van alle de vaariuiddelen van hel land. Frankrijk, die onze steenkoolprodukten betracht vi.or de nijverheidsgeslichten die zich in het depar tement van ’t Noorden zóó uilbreiden, wenscht dit thans onbevaarbaar water, een paait vungioole sectie te zien worden. Indien ik, mijnheeren, aandringe op de dringend heid der werken aan dit kanaal van Bergen uille- voeren, het is onder het internationaal Oogpunt niet alleen dat ik meen te moeten spreken. Deze vaart, door de provincie verwaarloosd, is de schuld van menigvuldige rampen. Hij werpt zijne wateren op hel frai.sch grondge bied en tut verschillige reizen heeft men over den- zelvcn geklaagd. Hij overstroomd meer dan 3ÜUÜ hectaren aanpalelide landen. Het is ook een bestendig gevaar voor den seboonen eigendom ds r bclgisehe en fransche Moth es. aanbieding van Gij weel, mijnheeren, dal du Moëres thans eene be- maal plaats heeft gehad wonderenswaardige streek uitmaken aan den land- |iel toekomende goed di bouw gewonnen door de opofferingen en de pogiu- 1 gen van v< rsclieide nakomelingschappen. Daar waar eertijds de ziekteen de dood heerschle, heerschcu nu rijkdom en overvloed. Over twee jat on, heeft den Bergenvaart dien eigen dom en de aanpalende landen overs'roomd, de over- hltuomii.g b eide zich uit tol in Frankrijk en was de schuld van zeer krachtdadige rcclamatien. Ik denk het zelf noodig, u eenen brief te lezen, van den voorzitter der ver eniging der Moëres en van het sijndicaat der 4.4’ sektie der wateringen van het Noorden tut den prov ii.cia eu raad van VVest-Vlaan- deren gericht. Deze reclamatie is door den lieer ingenieur van hel arrondissement ondersteund.» Uier geeft de beer Bieswal lezing van den brief van den heer ingenieur van hel arrondissement en van dezen welke de vcrceniging der Moëres, tot den provincialen raad van West-Vlaanderen gestuurd heeft, waarin zij de 1'rstellingen aan den Bergen vaart vraagt. Daarna vervolgd den heer Bieswal De overneming van den Bergenvaart door den Staal is dus eene noodzakelijkheid. Wel is *-ur .''w koud, iy3ar,fjc op den »e on*iUi(Plc’ 1 belangen lc meerdere k spraken debiel, Iv niet gelijk Europa. A»’ ,D der besch-ijl e t«'‘d kwam du z;| loopbaan 1 ven alle t»^><; kwakzalv’f'.an dige hoe weinig* der mensen”^ zoek voort (u lokkige geö’ *Prü,"! bel bloed. I' is zelf leve»’ hel de. des bcsla-1"’ ;i|< dan zwak. 1 ,1, lende si<OrU'1 bloed zuiV‘%. d.«lig hoop vüO ar hoop op 1,1J< als een ril ling VI"’. Jv uil; of .l1 nieren, de .1 hun’ getaste org’1' p sued tefh’'. vinding 1 •wij slecht’ ee door hel 16,1 Do pillet’ imwemlige °.t dig gebruik zoogenaamd New ïoik d Aiiiccl-A’”^ «naaiidvii ben zonder j S jpliiu LzjJ ■vrouw te B»’i Jac-ibus l-l 1(1 gevang en barg.rlijk” a|ver uapw’l’j Joanna j 29 dagen Decrock, diefte tu Hf0;) lleuri DecJ boele^J’^^^ den 20 van Aiuel’d den 28- en «au Hot' t liociiiaus za, ik ....j minister vau openbare w rken te vragen dat hij deze 1 vanging zaak tou onderzoeken met alle de welwillendheid j die zij loelaat. Vooraleer over het leste v oorwerp mijner burner- j kingeu, de verbetering der haven van Nieuporl, te spreken, laat mij Ine, mijnheeren, vau aan de welwil lendheid van den heer minister van openbare werken te herinneren, de belofte welke hij mij gedaan van de oude veslingsgraehlcn van 1“ opvullen. Onder het gezondheids- zoo wel als onder het huishoudelijk oogpunt, zou men zich niet te veel kunnen haasten deze gronden gezond te maken eti tol den landbouw weder te geven. Wat de haven van Nieuporl aangaat, mijnheeren, eenige woorden zullen u derzelver ligging doen I verstaan. De duinen, die natuurlijke hinderpaal welke de zee tegen hare eigene overwehligingen daargestcld heeft, strekken zich uit langs gansch du kust van Vlaanderen en worden vooral hóóg en breed naar mate men zich van Oostende verwijderd in de rich ting der fransche grens. Zij bieden eene onderbreking aan, daar waar den User, door zijne sameuloopciido rivieren vermeerderd, zich in de zee werpt, 't is te zeggen te Nieuporl. liet is door deze opening dal de golven der hooge tij zich tweemaal daags zouden werpen, ware het niet dat de sluizen hun den weg afsnijden. Van rol ver wisselende durende do lage tij, geven tij uitgang aan de binnenwaters dal hel waterlossingsuet vau Veurn ambacht, den User en alle zijne sameiivloeden gereed zijn om in de reede uit te werpen. Dit is dan wel zekerlijk eene natuurlijke haven in alle do uitge- strekheid van het woord, liet i» te zeggen de mond van eenen vloed. Van op hel eerste zicht af, h- eftmen moeite om te verstaan hoe liet komt dal men lol heden zoo weinig 1 voor de haven van Nieuporl heeft gedaan, terwijl du natuur zoo mild voor haar is geweest. Deze haven maakt gal/ of seebocht, lerwijj zoo véél andere kaap maken. Dit alleen is genoegzaam om onmidtlelijk te doen verstaan hoe die zoo natuurlijke ligging van Nieuporl gemakl lijk, zelfs zal ik zeggen prachliglijk ten voordode en voor den voorspoed vi/n gansch Belgie zou kunnen gebezigd worden. Inderdaad, mijnheeren, wanneer men nagaat dal de haven van Nieuporl op eenigu uren van de kust van Engeland gelegen is (omtrent 8 luijriaiuelers, 10 uren) en wanneer men overdenkt dal deze haven sedert 1868, door eene ijiuren baan verbonden Is aan het midden van hel land eu aan ons prachtige nel va.i bevaarbare wegen, die door de iiigevueenschaps- brenging der Yperlee met de Lei zullen volledigd worden, wanneer men er aan denkt aan die wonder bare ligging 'an Nieuporl, dan laat men zich over gaan lol du innigste hoop van toekomende voorspoed voordie bevolkingen tot nu zou hard beproefd door de vurgetendheid in dewelke de openbare machten haar zoo lang hebben laten verkwijnen. Nu dat een liberaal en verlicht gouvernement du bestemmingen van Belgie tol allu voortgang geleid, zoo twijfel ik niet of hei zal ouzo belangen ter harte weten dal een groot bijzonder werk en j en de her- de reede van Nieuporl de den raad der ingenieurs Zelfs is het eene internationale zaak, en daar is, mij iheeren, een dier huishoudelijke betrekkingen van Belgie met Frankrijk waarover ik op dit oogen- blik niet handelen zal. Nochtans zal ik mij veroorloven aan den heer ,i„, j,;; I alle de welwillendheid I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1869 | | pagina 2