BUKüSt
I
A
Besluiten en Benoemingen.
Eindelijk de régie! of vooruitgang ophot
gebied der geneeskunde.
Itecliterl\jl<e kronijk.
Algemeene Tijdingen.
kobrekt1*1
den klei-
d ring
tot de
1
den
machten
openbare werken
j u 1 - heeft
Nieuporl te doen
dezelfde dagtee-
4000 fr. aan de
Bij koninklijk besluit van 14 april, bemachtigt
de gemeente Sluy vekenskerke, eene ketting aan te
gaan van 855 fr.' 75 centimen.
Een koninklijk besluit van
ketting verleent eene hulpsoin van
besturende kommissie van den steenweg van VYulve-
ringhem naar Veurne, langs Bulscamp.
Bij koninklijk besluit van 15 april, wordt een
pensioen van 075 fr. toegeitaan aan joufv. Nallialia
Men schrijft uil Kortrijk, dat de laak van den on
derpastoor an Eecke voor du reglbank deter stad
niet /al worden opgeroepen dan nadat het arrest van
bel hof van cassatie in du taak der vier veroordeel
den van St. Denijs tal uilgebragl zijn.
Missu, weduwe van Ed. Debreueq, in leven greffier
bij het vredegerecht te Veurne.
Bij koninklijk besluit van 27 april 1569, is de
heer A.-F.-H. de Brauwere, notaris te Pervyje, in de
telfde hoedanigheid te Nieuporl benoemd, in ver
valt den heer Van Iseghetu.
Met niet weinig trots en zelfvoldoening hadden
wy onlangs de eer voorgesteld te worden aan een der
uiistekendsle mannen der eeuw, namelijk aan Pro
fessor Thomas Holloway, een man, die meer voor den
vooruitgang op het gebied der heelkunde gedaan
heeft dan ieder ander, die verdient genoemd te wor
den, wie hij ook tijn moge, telfs de beroemde Aber
crombie, Rush, Clark of Majeudie niet uitgesloten.
STAD VEURNE. ONWERKZAME BURGERWACHT.
Ingevolge koninklijk besluit van 10 april 1869,
tullen de wachten bij een geroepen worden, voor
zondag 9 mei 1869, ten einde overtegaan tot du
kieting der tilelvoerders van al de graden hunner
kompagnic.i, uitgezonderd den surjanl-majoor.
De ollicieren, gekozen in gemelde vergadering,
tullen bijeenkomen en overgaau 1.’ dun zondag 28
mei tolde kieting van den majoor,den balailjou-
geneesheer en den loegevoegdeü geneesheer; 2.’ den
tondag 6 juni, ten einde de aaiibicdingslijsten van
drie kandidaten tot de bedieningen van luilunanl-
adjiidanl-majoor en luilciiaiit-kwarlier-mccsler lu
vormen.
De eed, vereiscltl bij de wel, tal door de officieren
in handen van den Burgemeester, op tondag 4 juli
neergelegd worden.
twijfel ik
nemen.
I» meen te «u.v.. -
e»n voltrokken plan voor de verbetering
vorming van de haven en u
volkomene goedkeuring van
verworven heelt.
Het ware een geluk voor mij te vernemen van M.’
de minister van openbare werken, op welk tijdstip
men dit schoon ontwerp tal kunnen uitvoeren.
In afwachting, heb ik niets dan bedankmgen te
sturen aan het gouvernement en bijzonderlijk aan
M.’ de minister van openbare werken, voor hunne
welwillende lusschenkomst en hel belang die tij
stellen in de‘verbetering der haven van Nieuport.
het westerstaketsel, die lest-
tuaai pui ai» ut... o-I, is een eerste stap, die voor
het toekomende goed doet voorspellen.
Dit vluchtig overzicht, mijnheeren, heeft u een
ligt gedacht der noodwendigheden van mijn arron
dissement kunnen geven.
De intresten welkers verdediging ik ter harte
neem, lijn de uwe, zij zullen helpen tot den voor
spoed van gansch Belgie.
Hel is uit naam van den landbouw en van de hau-
delsoutwikkcling dal ik de eer heb gehad, mijn-
hoeren, van mij tol het gouvernement en lol u te
wenden.
Ter gelegenheid der II B »dpruc>»sic te Brugge,
zal er maandag aiiivslaandu e. n I ij/.olideru trein ver-
trekkeii uil t
Veurne, ten 6,3D; uil Avecapptdle, ten 0 4ü; uil
Ooslkerke, lelt 0,50; uil Dixmude, ten 7,03; uil Les
sen, ten 7,10; uil /.arren, ten 7,20; uil Üatidzaaiue,
ten 7,3 uil Corlcmarck, ten 7,40; uil Lichtervclde,
ten 8,05; uil Thouroul, ten 8,15, uil Lopliem, ten
8,39.
Aankomst te. Brugge, len 4,45.
De reizigers van Nieuporl naar Dixmude zullen
’s morgens de eerste ge woon lijke t reins m..eten nemen.
Teiugkeei uit Biugge.
Voor de linie van Brugge naar Veurne, ten 6,15.
id. naar Nieuporl, ten 6,40.
Wij vernemen dal hel plan der spoot baan die
gelegd zal worden van uil de statie te Nii uport lol
aan den iee-oever, zeebadplaats, door de belangheb
bende goedgekeurd is en dal de werken dezer dagen
Ottmiddelijk zullen aanvang nemen.
Binnen kort tal ten gemeenten huize te Merc-
kem, de openbare aaitinsleding plaats hebben der
2' s clie van den steenweg van Mcrckem tiaar Noord-
schule, leidende van het gehuehtc Luighcm naar dil-
gene de Diie Giachten, begroot op fr. 50,839 08,
borgtocht 8,000 fr.
Ouder de Jureen die de.zaken zullen tu vonnis
sen hebben voor hel hof van assisen onzer provincie,
in de 1’ serie van het 2’ kwartaal 1869, die zal ge
opend worden den 17 mei, bemerken wij
MM-C. Feys-Roorykx, neguciant te Dixmude.
P. Fuys-Ghyssaurt, neguciant te Dixmude.
I. Cornells, brouwer lu Slavele.
A. Van den Bossche, heelmeester te Rous-
brugghe-Uariughe.
A. Van den Berghe, notaris te Gijverinchove.
E. Liebaert, gemcentesekretaris, Langcmarck.
II. Deccuuink, gemeenteraadsheer te Siadett.
P. Carpentier, gemeenteraadsheer, Hooghlede.
Verscheidene leden der balie van Brussel, waar-
tusschen de heer Guillery, volksvertegenwoordiger,
hebben aan den voorzitter der rechtbank van eersten
aanleg een rekwest gezonden, om de voorloopige in-
vrijheidstelling te bekomen van de heeren Delesalle,
Hins en Roch Splingard, die aangehouden lijn ge
worden ten gevolge der gebeurtenissen in den
Borinage.
-De kassier van het klooster der Norbertijnen, te
Grimbergen, nabij Vilvoorde, heeft de vlucht geno
men, metal de waardijen der gemeenschap. De paus
lijke nuucius is naar hel klooster gegaan, om een
onderzoek te doen, maar de vluchteling is naar Ne
derland gelrokkeu.
58. fr»i
rv" en 4
sch.icver, dit'.
4,°chter, beiJ'
den 28. A"'
ren en 7 m,‘
'•onende te K
^^•ermaaksiv'G
e,) Wonende
den 28.
cn 3 maandrj
te Vcunir,
23 ja ren en i
on wonende
1
den 24. -H'l
den 27. A*‘
8 maande» f.t
wonende tc 1
don 27. H
den 28.
dagen.
den 28. ƒ4
maand en
'rilleniscapf’.;
den 29. M
run, 8 ma*11"
Zoo als overal elders, is het bij ons van belang dat
de gem enscli.ipsm.ddelen verbeterd worden, door
het kassijden der tooi matige buurtwegen.
Deze hervorming is in dit arrondissement nog
meer noodig dan in andere, uit reden van den klei -
achtigen eu vasten aard des gronds.
Ook heb ik gemeend, tijdens de beraadslaging over
het budjet van binncnlandsche zaken, mij van de
meerderheid te moeten scheiden om eene vermeer-
d ring van krediet te stemmen bestemd lot het ver-
b teren der buurtwegen en aldus aandrijven
u'tbreiding deler gemeenschapsmiddelen.
Tv.ee zaken, in mijn arrondissement, verdienen
nog gansch de belangstelling van het gouvernement
en der wetgeving:
De verbetering van den IJtcr met alle zijne afhan-
g lijkheden, en de hervorming der haven van Nieu-
p rt.
De kwestie vau den User heeft hare oplossing ont
vangen door do wel van 8 maart 1858, die de groote
werken vaststelt.
U de belangrijkheid en de dringendheid van die
werken uiteendoen, ware te lang, mijnheeren. Nu dat
deze werken ten uilvoer gelegd zijn, heb ik maar
eene wensclï te uiten het is van den gang derzelvc
te zien bespoedigen en de uitvoering derzelvu een
weinig te zien verhaasten. Ik zal mij veroorloven aan
M.’dcn minister van openbare werken te vragen of
liet niet nuttig ware van ottmiddelijk de noodige
gronden aantekoopen voor het uitvoeren der werken
der tweede sectie, aangezien er too veel lijd noodig
is voor de innemingen.
Nog zal ik aan den heer minister van openbare
werken de overneming vragen, door den Staat, van
d n vaart van Loo, uit reden dat deze vaart als
innende eenen tak van den User mag aanzien
worden.
Indicn men, in het toekomende, aan de provincie
di n onderhoud der belangrijke werken die van dezu
vaart zullen afhangen, orcrlaat, zullen zij misschien
1 ivt lang alle de diensten bewijzen dat men gerech
tigd is er van tu verwachten.
Mijn achtbare kollega. M.’ van Iseghetu, beeft aan
M.' den minister van openbare werken do spoedige
opmaking van den ketsweg langs den vaart van
Piasschenda'ele naar Nieuporl gevraagd. Ik voege
mijne stem bij de zijne om de zelfde vraag te doen.
In bet voorloopig ontwerp der werken uillcvoeren
voor het verbeteren van het stelsel van den User,
was du overneming begrepen door den Staat aan de
Provincie, van den Bergenvaart.
Deze vaart is zóó verslijkt dat welhaast alle scheep
vaart er onmogelijk zal geworden zijn.
Ik weetdal die belreurenswaardige staat van zaken
aan de Provincie, aan wieden vaart toebehoord, te
wijten is; maar de sommen over welke zij zou kun
nen beschikken voor dez ▼..rbetering, zullen altijd
Ie klein zijn om te mogi n eelt voldoenden uitslag
verhopen.
De overneming zou oneindige voordeelon bijbren
gen, zoo wel voor mijn arrondissement als voor
Staat.
Inderdaad, men verbi: dl deze internationale vaar-
middel aan het net indien ik mij aldus mag uit
drukken) van alle de vaariuiddelen van hel land.
Frankrijk, die onze steenkoolprodukten betracht
vi.or de nijverheidsgeslichten die zich in het depar
tement van ’t Noorden zóó uilbreiden, wenscht dit
thans onbevaarbaar water, een paait vungioole sectie
te zien worden.
Indien ik, mijnheeren, aandringe op de dringend
heid der werken aan dit kanaal van Bergen uille-
voeren, het is onder het internationaal Oogpunt niet
alleen dat ik meen te moeten spreken. Deze vaart,
door de provincie verwaarloosd, is de schuld van
menigvuldige rampen.
Hij werpt zijne wateren op hel frai.sch grondge
bied en tut verschillige reizen heeft men over den-
zelvcn geklaagd. Hij overstroomd meer dan 3ÜUÜ
hectaren aanpalelide landen.
Het is ook een bestendig gevaar voor den seboonen
eigendom ds r bclgisehe en fransche Moth es. aanbieding van
Gij weel, mijnheeren, dal du Moëres thans eene be- maal plaats heeft gehad
wonderenswaardige streek uitmaken aan den land- |iel toekomende goed di
bouw gewonnen door de opofferingen en de pogiu- 1
gen van v< rsclieide nakomelingschappen.
Daar waar eertijds de ziekteen de dood heerschle,
heerschcu nu rijkdom en overvloed.
Over twee jat on, heeft den Bergenvaart dien eigen
dom en de aanpalende landen overs'roomd, de over-
hltuomii.g b eide zich uit tol in Frankrijk en was de
schuld van zeer krachtdadige rcclamatien.
Ik denk het zelf noodig, u eenen brief te lezen, van
den voorzitter der ver eniging der Moëres en van het
sijndicaat der 4.4’ sektie der wateringen van het
Noorden tut den prov ii.cia eu raad van VVest-Vlaan-
deren gericht. Deze reclamatie is door den lieer
ingenieur van hel arrondissement ondersteund.»
Uier geeft de beer Bieswal lezing van den brief
van den heer ingenieur van hel arrondissement en
van dezen welke de vcrceniging der Moëres, tot den
provincialen raad van West-Vlaanderen gestuurd
heeft, waarin zij de 1'rstellingen aan den Bergen
vaart vraagt. Daarna vervolgd den heer Bieswal
De overneming van den Bergenvaart door den
Staal is dus eene noodzakelijkheid.
Wel is *-ur .''w
koud, iy3ar,fjc
op den »e
on*iUi(Plc’ 1
belangen lc
meerdere k
spraken
debiel, Iv
niet gelijk
Europa. A»’ ,D
der besch-ijl e
t«'‘d
kwam du z;|
loopbaan 1
ven alle t»^><;
kwakzalv’f'.an
dige
hoe weinig*
der mensen”^
zoek voort (u
lokkige geö’
*Prü,"!
bel bloed. I'
is zelf leve»’
hel de.
des bcsla-1"’ ;i|<
dan zwak. 1 ,1,
lende si<OrU'1
bloed zuiV‘%.
d.«lig
hoop vüO ar
hoop op 1,1J<
als een
ril ling VI"’. Jv
uil; of .l1
nieren, de .1
hun’
getaste org’1' p
sued tefh’'.
vinding 1
•wij slecht’ ee
door hel 16,1
Do pillet’
imwemlige °.t
dig gebruik
zoogenaamd
New ïoik d
Aiiiccl-A’”^
«naaiidvii
ben zonder j
S jpliiu LzjJ
■vrouw te B»’i
Jac-ibus l-l
1(1
gevang en
barg.rlijk”
a|ver uapw’l’j
Joanna j
29 dagen
Decrock,
diefte tu Hf0;)
lleuri DecJ
boele^J’^^^
den 20
van Aiuel’d
den 28-
en «au Hot' t
liociiiaus za, ik ....j
minister vau openbare w rken te vragen dat hij deze 1 vanging
zaak tou onderzoeken met alle de welwillendheid j
die zij loelaat.
Vooraleer over het leste v oorwerp mijner burner- j
kingeu, de verbetering der haven van Nieuporl, te
spreken, laat mij Ine, mijnheeren, vau aan de welwil
lendheid van den heer minister van openbare werken
te herinneren, de belofte welke hij mij gedaan
van de oude veslingsgraehlcn van 1“
opvullen. Onder het gezondheids- zoo wel als onder
het huishoudelijk oogpunt, zou men zich niet te veel
kunnen haasten deze gronden gezond te maken eti
tol den landbouw weder te geven.
Wat de haven van Nieuporl aangaat, mijnheeren,
eenige woorden zullen u derzelver ligging doen
I verstaan.
De duinen, die natuurlijke hinderpaal welke de
zee tegen hare eigene overwehligingen daargestcld
heeft, strekken zich uit langs gansch du kust van
Vlaanderen en worden vooral hóóg en breed naar
mate men zich van Oostende verwijderd in de rich
ting der fransche grens. Zij bieden eene onderbreking
aan, daar waar den User, door zijne sameuloopciido
rivieren vermeerderd, zich in de zee werpt, 't is te
zeggen te Nieuporl.
liet is door deze opening dal de golven der hooge
tij zich tweemaal daags zouden werpen, ware het niet
dat de sluizen hun den weg afsnijden. Van rol ver
wisselende durende do lage tij, geven tij uitgang aan
de binnenwaters dal hel waterlossingsuet vau Veurn
ambacht, den User en alle zijne sameiivloeden gereed
zijn om in de reede uit te werpen. Dit is dan wel
zekerlijk eene natuurlijke haven in alle do uitge-
strekheid van het woord, liet i» te zeggen de mond
van eenen vloed.
Van op hel eerste zicht af, h- eftmen moeite om te
verstaan hoe liet komt dal men lol heden zoo weinig
1 voor de haven van Nieuporl heeft gedaan, terwijl du
natuur zoo mild voor haar is geweest.
Deze haven maakt gal/ of seebocht, lerwijj zoo véél
andere kaap maken. Dit alleen is genoegzaam om
onmidtlelijk te doen verstaan hoe die zoo natuurlijke
ligging van Nieuporl gemakl lijk, zelfs zal ik zeggen
prachliglijk ten voordode en voor den voorspoed
vi/n gansch Belgie zou kunnen gebezigd worden.
Inderdaad, mijnheeren, wanneer men nagaat dal
de haven van Nieuporl op eenigu uren van de kust
van Engeland gelegen is (omtrent 8 luijriaiuelers, 10
uren) en wanneer men overdenkt dal deze haven
sedert 1868, door eene ijiuren baan verbonden Is aan
het midden van hel land eu aan ons prachtige nel
va.i bevaarbare wegen, die door de iiigevueenschaps-
brenging der Yperlee met de Lei zullen volledigd
worden, wanneer men er aan denkt aan die wonder
bare ligging 'an Nieuporl, dan laat men zich over
gaan lol du innigste hoop van toekomende voorspoed
voordie bevolkingen tot nu zou hard beproefd door
de vurgetendheid in dewelke de openbare machten
haar zoo lang hebben laten verkwijnen.
Nu dat een liberaal en verlicht gouvernement du
bestemmingen van Belgie tol allu voortgang geleid,
zoo twijfel ik niet of hei zal ouzo belangen ter harte
weten dal een groot bijzonder werk en
j en de her-
de reede van Nieuporl de
den raad der ingenieurs
Zelfs is het eene internationale zaak, en daar is,
mij iheeren, een dier huishoudelijke betrekkingen
van Belgie met Frankrijk waarover ik op dit oogen-
blik niet handelen zal.
Nochtans zal ik mij veroorloven aan den heer
,i„, j,;; I
alle de welwillendheid
I