id.
141
184
180
173
ISO
144
I>e punten op <1'1.
Wij meenden dat wij aan den Veurnaar genoeg
spek niet eijers opgediend hadden, om daarmede
te gaan slapen, en dat hij zich zoude koes houden.
Gij zijt er wel mede, lezers; hij zingt hel liedje van
’t kloptje van Sinl-Niklaas
T een oog deed ik toe, ’t ander oog bleef open,
Slapen kon ik niet, want mijn herte klopte zoo.
En in zijn vliegende vaandel, met zijn sloffertjes
aan, tol gemak van zijn bezeerde trippeiaarljes,
neemt hij op nieuw de versleten pen in d’hand en
a la rescousse, a la rescoijsse jongens. En, met de
landkaart en nummers van de Patrie en van den
Courrier de Bruxelles voor den neus begint hij op
nieuw te bewijzen dat 1 maal 1 drie doet, en dat
de liberalen verloren zijn in de gemeente kiezing.
En och heere, dal allemaal uil razernij, uil woede,
omdat de klerikale lijste hier mislukt is; omdat zij
belet geweest hebben van hunne pauselijke dra-
peaux uil te steken bij Sander en in hunne huizen.
Maar Kom, Feurnaar, in plaats van rond de Bel
gique te reizen, blijven wij liever in onze stad; pak
dien stoel daar, zet u neer, en laat ons een woordje
spreken over uwe suikerniannetjes, wier neèrlui-
ineling u zoo verschrikkelijk hard valt. Ik zal niet
beginnen met dien of dien naam uwer elf kandi
daten; kies gij zelf, en zeg mij ééns, daar, open-
hcrlig, met de hand op de borst en 1c regard franc,
is er wel eenen die zich onderscheidt door zijne
grondige kennissen in administrative zaken en
wettenschappen met toepassing derzelve in dit of
dat vak???? Hoe zegt gij Wie? Leopold Biesvyal.
’t Is om ér mee te lachen zekereen manneken zon
der herssens in 't hoofd, waggelend in de gedachten
gelijk in zijnen gang; gedomineerd van zijne vrouw
en van de priesters?; die zich in het hoofd laten
steken heelt van den leider te worden van onze
burgerijAllez done. Wie nog? Napoleon Herwyn.
'l Is om er meè te lachen zeker! Baron, door ik weet
niet welks genade. Een man die niemand anders
bemind dan zijn eigen zelve; waarvan het getal
vrienden ontelbaar is; maar die op niemand invloed
heeft dan op zijn boeren. Die fransch en vlaamsch
van den llige life kan spreken en schrijven, w iens
beleefde manieren gekend zijn van Jan en alleman.
Allez done. Wie nog? Trcmerie. Een hoogmoedige,
een opgeblazenc, die noch min noch meer in zijne
boule steekt zoo veel geleerdheid te bezitten als
een professor de la Sorbonne, en waaruit er niets
anders komt, gelijk Lafontaine zegtqu’en sort-il
souvent? Du vent. Allez done. Wie nog? Vandcr-
licyde, de Langrandist. Nog beter. Wacht, dézen
zou kunnen les geven hebben op 't stadhuis om
stadspenningen te cristianiseren. Maar hij mag ge
rust zijn, het zal wel gaan zonder hem. Wie nog?
Steylaers. Een hevige partijman, hoogmoedig,'vol
ijdelheid. Die werk genoeg in zijne apotheek moet
hebben sedert den 1 Juli om calmants van ether
sulfurique voor te schrijven om al die kloppende
zenuwen te stillen van u en al uw tjeefs. Wie nog?
Vanhee. Be neerstigheid, do vlijt, de spoed van
'j hulder gezelschap! Die pas bij ons komen wonen
is, die pas recht van burger verkregen heelt, en
1 gemeend heelt dat hij mol zijne stentorstem hier
iedereen ging konnen doen opkijken naar zijne
verwaande persoonlijkheid. Allez done. Me zijn
'l einde. Eh wel, waar is nu al die gaz van uwen
ballon? Moest je daarvoor zoo veel pennen ver
slijten, zoo veel Veurnaartjes bekladdefenom
uwen ballon te gaan zien ncêrvallen aan Mutsen’s,
langs den Adinkerksche vaart? Zoo dus; hoe wilt
gij dal gij van zulke slolle een broek kondt maken!
hoe wilt gij dat diergelijke candidalen bij meerder
heid gekozen wierdenWaarachlig Veurnaar, het
doel u geen eerc van dé Veurnaars voor zulke suk
kelaars t’aanzien; dat is u gezeid in vollen ernst.
Wal! wat! gij trekt weer een vieze lippe; T en staal
u niet aan hetgeen wij u zeggen; ja maar, mijn
mannetje, gij zijl met goeden raad uiet te vreden;
gij verplicht ons de punten op d’i te stellen. Allo,
kom, zijt nu redelijker nen naasten keer; ga nu
naar huis; zet uw licht slaapmutseken op, kruip in
uwen do do en slaap wel. Wij gaan onzen besten
frak uit de kas halen, een halve dozijn cigaren in
den zak steken, een beetje pommade aan hair
strijken, en een wandelingje doen op de markt en
in de straten om te zien wat poezelachtige meisjes
naar onze kermis komen, weije.
loos ol' renegaat te verklaren,c n de bekend
making door den ahi Michaud gedaan,
dewelke slechts de voorrede is eener vol
lediger en reeds in Vrankrijk aangekon-
digde uitgave^ zal hel verschrikkelijkste
wapen zijn, dat ooit in de handen van hel
liheralisinus is gesteld geweest, om de kle
rikale eischen le bevechten.
Ingezonden Artikel.
Alveringhem, 24 juli 1872.
.1/ ijn h eer Hijckeboer
In uw blad van 20 juli lest, zijn er twee artikelen
ingelijfd over onze gemeentekiezing. Dit schrijven
heelt bij ons nog al eene groole opschudding ge
maakt. Er komen waarheden in voor, maar ook
onwaarheden. Schrijver dezer verzoekt ue. deze
antwoord in uw eerstvolgend nummer te willen
opnemen, opdat het publiek kunne oordeele. Wie
maar de klok hoort, van den Veurnaar, hoort
slechts éénen klank, en dat mag niet zijn. Ziet hier
wat ik begeer te wederleggen.
Men heelt u gezegd en geschreven, dat hier
geheel het oud kraam in‘duigen is gevallen; dal
de liberale lijst met 150 stemmen is gekozen.
Een oogenblik, bid ik u; wij zullen daarvan
gaan spreken; maar eerst de namen der gekoze
nen
Er waren 273 kiezers tegenwoordig; de meer
derheid was dus 137.
Werden gekozen bij den l***'1 scrutin:
Engel Van de Velde, uitlredend lid, 196 slemm."
Pieter Delva, id. 193
Charles Demoider, id. 147
ging der ullramontaansche drukpers, aan
gaande dit geschrift, verstaan, wanneer
men overdenkt dal de oorlogsverklaring
doordejesuieten uitgesproken, de plechtige
goedkeuring van den onfaalbaren Paus
ontvangen heeft en dat de veroordeeling
der jesuielen te gelijkertijde eene krachtige
en ongeveinsde tegenspraak is, legen de
Encijcliek en het (Concilie.
Wij verstaan zeer goed dal dergelijke
loochening, voortkomende van zulken
schrijver, meer woede bij de nltramonlanen
doet ontstaan, dan de hevigste aanvallen
der libera led ruk pers en de gouvernementen
die zich van hel geestelijk juk zoeken te
ontmaken. Veroordeeld door Montalém-
bert, zoo als zij hel over honderd jaren
waren door den Paus Clément XIV, de
jesuielen en hunne werktuigen, hebben
geen ander hulpmiddel ten zij hem zinne-
id.
id.
id.
Waar is nu dien triumf der liberale lijst?
Wij, schrijver dezer, zouden persoonlijk wel
willen dal ons Alveringhem eenen triumf van libe
ralen koude oplcveren; maar wij zijn zoo ver niet
gekomen; en dewijl de daadzaken anders zijn,
moeten wij ze nemen, zoo als ze zijn. Want wij
zijn verzekerd dal van de 9 leden, er wel 5 of zes
zijn, die zich niet geerne langs de liberale zijde
zouden laten stellen. Arthur De Buysscher is
liberaal; Henri Bruynooghe geloovcn wij insgelijks
liberaal le mogen noemen; maar Charles Demoider
en Henri Morlion, die mede op de lijst stonden van
Arthur de Buysscher en mei hem gekozen zijn, zijn
toch parbleu geen liberalen! want beiden zijn in
Sint-Vincenlius a Paulo, en den eerslgenaamde
hunner is zelfs de voorzitter dier vereeningmen
oordeele. De Molder is een overtuigde klerikaal,
en daar zal men gewis nimmer een liberaal van
maken. Henri Morlion is thans een heiligen kle-
rikaal; doch eertijds, slechts eenigc jaren geleden,
gelijk andere zijner familie, was hij een heiligen
liberaal, een ieder weet dat hier. Maar hij heelt
zijn kazak gekeerd; en of hij later niet zijn kazak
weder zal keeren, dal weel ik niet; maar ik zou er
geen borg voor spreken. Er zijn alzoo menschen
die willen gelijken aan de molenaars, en die daar
geen krom in zien, om het zeil van hunnen molen
in eiken wind te steken, van waar hij ook moge
waaijen.
Alzoo staan de zaken ten onzent; gij ziel wel dat
er geen reden bestaal om zoo luid viktorie te
kraaijen van welke zijde hel moge wezen. Alve
ringhem was en blijft een rare prochie, zegt Sissen
Lommée, en hij heeft tien keeren gelijk.
Er worden in die artikels ook andere namen
gemeld, ik ben van zin niet op dezen grond te vol
gen. Niets heb ik te zeggen van den heer Groen
steen en zoon, van jufvrouw van den Abeele en
anderen; en wal aangaat van den sekretaris Allaert,
hel dunkt mij dal hij in 't geheel niet ongemak-
kelijk is, noch moet zijn; die zijnen plicht volbrengt
heelt niets te vreezen. Hoe hel zit met Martin Van
der Ileyde, daar kan ik niets op zeggen; anderen
willen daar.ineer van weten; doch ik heb mij er
niets van aantelrekken. Van de priesters, heb ik
niets anders le zeggen, dan, dal zij 's namiddags
zijner stemming, den liberalen Arthur de Buys
scher zijn gaan proficiat wenseben. Wal wonder-
I bare wereld! (Esssl Veurnaar, Arthur heelt hel
zelve gezeid aan Sissen Lacauwe dat hij liberaal is
Ik mag nochtans dezen artikel niet sluiten, zonder
te zeggen dal Feliciaau Houtman 125 stemmen
heeft bekomen, en dal hel lot spijl is van zeer veel
parochianen dal hij niet herkozen is; want Hout
man is oen bedaard man, met het hart op de ware
plaats, en die de belangen van Alveringhem altijd
onpartijdig doen gelden heelt in de raadkamer,
alwaar hij 30 jaren gezeten heeft. Er was geen
enkel reden om hem van kant te schuiven; maar er
zijn alzoo van dip dingen die men niet kan zeggen,
zonder spreken, zegt bel spreekwoord
Een liberale kiezer.
Henri Morlioh, id.
Charles Verfaillie, nieuwe kandid.
Francis Leuridan,
En bij de ballotering:
llenri Bruynooghe,
Arthur De Buysscher,
Charles Grimmelprez,
Wij, schrijver dezer, zouden persoonlijk wel
Algemeene Tijdingen..
Onze stadsgenoot M.r D. De llaene, adiokaal,
komt door de koning van Saxen met hel «erekruis
begunstigd te worden, over eene verhandeling op
hel gebied van Staalhuishoudskuude.
Wij vernemen mei genoegen dat de heer
Eugeen Billiaerl van Nicuport, professor onzer
muzijkschool komt benoemd le worden.
Dinsdag namiddag woede boven onze stad en
omstreken een he\ig ouweder dal nog al erge
rampen heeft veroorzaakt.
Te Ramseappelle is de donder gevallen op eene
schuur welke de prooi der vlammen is geworden
met ongeveer 1200 bundels sucrioen, pas sedert
cenige oogenblikken er in gebracht. De schade
wordt gerekend op 1509 fr. De schuur is den eigen
dom van P. L. Vandewoude.
Te Westende is de donder gevallen op hel huis
van Jan Dewaclc, hovenier aldaar, en heeft in liet
stal een ezel, een zwijn en twee geiten gedood; te
Keiem is eene vette koei, aldaar in eene weide
grazende, door den donder doodgeslagen; te Nieu-
cappcllc zou insgelijks eene koebeest door den
bliksem getroffen en gedood zijn.
Volgens de nieuwe wel op de milicic (3 juli
1870) is de duur van den dienst voor hel wapen
der infanterie bepaald op 26 maanden, doch de
mannen dier categorie hebben jaarlijks recht op
eene maand verlof. Zoo worden er nu gunstverlo-
ven van eene maand toegestaan aan de milicianen
der lichting van 1870 en 1871, die een goed gedrag
hebben, ten einde hen toe te laten aan de oogsl-
werken mede te helpen.
in 1872, de kerk in België, eene mindere
vrijheid geniet dan in 1865? Geenszins;
l’is omdat in 1864, de Encycliek en de
Syllabus; de houding derkatholijken tegen
over de hedendaagsche instellingen, ge
heel heeft doen veranderen, en dal M. de
Monlaleinberl, getrouw blijvende aan zijne
overtuigingen, met de volgende woorden
den aki van politiek geloof heeft kunnen
voordragen, die de kerk door de jesuielen
gedwongen, heden van bare dienaren ver-
eisclit
Als algemeen voorstelmoet men
luidop verklaren, dat er geene heden-
daagsche vrijheid bestaat die niet in haar
zclven eene ongeregelde, verderfelijke
en in hare uitwerksels eene doodelijke
zaak is dal de vrijheid, niet alleen de
onbepaalde en volstrekte vrijheid, maar
l’is gelijk welke vrijheid in haar zelven
eene pest is, eene geestelijke pest en veel
gevaarlijker dan de lichamelijke pest:
dit alles overgooten met aanhalingen,
beslissingen en theologische redeneerin-
gen, die men zeer wel in goed vlaamsch
zoo als volgt zoude kunnen uitdrukken:
Er bestaal geene gezonde vrijheid, alle
vrijheid is eene ziekte, er bestaat geene
vrijheid, alle vrijheid is eene zinneloos-
heid.
En tegen helgene wij hierboven van
den spaanschen aartsbisschop en zijne
hulpbisschoppen aanhalen Er is geene
goede cii slechte vrijheid der drukpers,
daar dezelve in haar eigen slecht is; er
is geene goede en slechte vrijheid der
geweten, l’is de vrijheid van geweten die
mei zich, hare eigene veroordeeling
draagt; er is geene goede en slechte vrij-
heid van godsdiensten, l’is de vrijheid
der godsdiensten die in haar zelven vol-
strekt moei afgekeurd worden. En alzoo
voorts voor alle de vrijheden, alle de
ontvoogdingen waarover de hedendaag-
sche samenleving zich beroemd.
Men kan gemakkelijk de veronlwecrdi-