I Algeineene Tijdingen- x Bil artikel was geschreven, toen wij vernomen hebben dat de gemeenteraad grootendecls in onze manier van zien heeft gedeeld: dal doet ons een waar genoegen. geene de bakkers verwachten. Verder, in de Het verzoekschrift «Ier bnkkor» rokende de merkt. Verscheide bakkers onzer stad, met den welstand der wekelijksche graanmerkt bekommerd, hebben aan den gemeenteraad een vertoog ingediend, strekkende om de maal door hel gewicht te zien vervangen en de kilo in de plaats van den liter te stellen. Onder andere beweegredenen houden zij voor: dat de oorzaak der oogenblikelijke vermin dering der merkten bestaat in de gewoonte der graankoopers van ten huize bij 't gewicht te koopen, indervoegc dal bel zwaarste en beste graan op het pachthof verkocht wordt en dal men slechts ter merkt aanbiedt hetgeen de kooplieden niet aan staat, of de boeren niet gemakkelijk kunnen af zetten. Om dit te veranderen, verzoeken de onder- teekenaren van de petitie dal de overheid de gebruiken wijzige en aan do boeren bevele bij de kilo te verkoopen. De bekommering der bakkers is hoogst prijsbaar; de merkt is immers een der voornaamste belangen Onzer stad, en hel doel ons genoegen te bestatigen, dal de burgerij de zorgvuldige aandacht der regec- ring over dergelijke kwestien opwekke; het is de middel om den vooruitgang te bewerken, de mis slagen te voorkomen. Daarenboven het is loffcliiker zijne denkwijze voorloopig te laten kennen en alzoo hel bestuur intelichten, dan lalertijd door lastering en schimp zijne beslissingen te laken. Nu ter zaak: De vraag der bakkers schijnt ons ongegrond; zij strijdt met de vrijheid van den koop handel, zij is beroofd van wezenlijk belang en steunt overigens op twijfelacbligc beweegredenen, De onderleekenaren schijnen ons niet genoegzaam het vraagpunt doorgrond te hebben. Indien men ecu oogslag werpt op alle de grootste merkten van België, beslatigt men, dal de tlapcling üf tentoonstelling van waren, en voornamelijk die der granen algemeen vermindert; de merkten schijnen tot ondergang verwezen te zijn en reeds verscheide onder hen zijn, zoo niet vernietigd, ten minsten grootelijks verkreukt. De toestand is alge meen dezelfde. Hij is veroorzaakt, niet door plaat selijke gebruiken of door eene otlicieele zorgeloos heid, maar spruit klaarblijkelijk uit de uitbreiding en het gemak der vervoermiddelen, uit de snelheid der onderhandeling, uil de grootc instellingen zoo als ijzerenwegen, posten, gazetten en den telegraaf. Voortijds was het pachthof verwijderd, afgezon derd, om zeggens ontoegankelijk. Slechts eenige grooten steenwegen verbonden de bijzonderste steden aan elkander, en de gemeenten waren groo- l tendeels van alle middelen van gemakkelijke ver binding beroofd. De handel beperkte zich tot de plaatselijke noodwendigheden of, ten hoogste ge nomen, tot de inlandsche behoeften. In dien toe stand was de merkt de natuurlijke handclsplaats Het was de bijeenkomst van koophandelaars en verkoopers in eene plaats, gemeente, of stad, waar een ieder met meest gentak kon naar toegaan en van waar dc te koop gestelde waren best konden uitgevoerd zijn. Hel aanbod was, men verstaat liet, grooter dan de vraag en het last van vervoer ter standplaats was natuurlijker wijze aan den ver- koopcr. Sinds een merkelijk getal jaren is er eene ware omwenteling in de handclsbetrekkingen ont staan. De steen-en ijzerenwegen hebben het pacht hof ontsloten en verbonden; de post en telegraaf, «schappij, gevaarlijk voor do persoonlijke zeker- heid van burgers en koning, van aard om dc «grootste onrust inde staten te verwekken, om de diepste verdorvenheid in de harten der tnen- schen te onderhouden. 1764. Een onherroepelijk cdikl van den koning van Frankrijk, in dalei december, beveelt dat de jesuieten uit het land zullen gezel worden. 1767. Op 2 april doet Karei lil, koning van Spanje, de jesuieten aanhouden, als overtuigd van aanstooking lot burgeroorlog.Zij worden uil het rijk weggejaagd en hunne goederen worden aangeslagen. Gedurende hetzelfde jaar, worden de jesuieten weggejaagd uit Napels en Parma. 1773. Paus Clemens XIV schaft de orde dor jesuieten af, op de geheele uitgestrektheid der aarde, verklarende dat het onmogelijk was aan de kerk eenen echten vrede te schenken, zoolang die orde zal bestaan. Weinigen tijd nadien stierf Clemens XIV door vergifd. 1816. Een edikt van keizer Alexander jaagd de jesuieten weg uil Rusland. 1816. Een dekreet van den minister van justitie in Spanje schaft de orde der jesuieten af en beveelt de sluiting van al hare collcgien en instellingen. De roerende en’ onroerende goederen der orde worden ten voordeele der natie aangeslagen. 1872. De orde jesuieten wordtin Duilschland afgeschaft. Eene ernstige beweging ontslaat in Engeland ten voordeele der afschaffing van de orde der jesuieten in dal land. Het publiek wordt verwittigd dat de doortocht zal onderbroken worden, gedurende drie dagen, te rekenen van den 11 dezer tot den 13 inedebe- grepen, over de Schoorbakkebrug, gelegen op den IJzer en deel makende van den weg van Spermatic lUKir Vcurnc» Op de lijst der jureën die geroepen zijn om te zitten gedurende dc 1' serie van het 4" kwartaal doelde aanhalingen oni in een volgend nummer, eenige leerstelsels der jezuïeten en door hun gepleegde feilen te herinneren. 1638. .Stichting der orde door Ignatius Loyola. 1540. Eene pauselijkc bullc keurt de stichting goed 1642. Zestien jesuieten komen te Parijs aan. Zij worden overtuigd de openbare rust te hebben ge stoord en uil dc stad weggejaagd. 1553. Het parlement van Parijs jaagd dc jesuie ten weg. 1570. Elisabeth, koningin van Engeland, be voelt dal de jesuieten uil haar rijk zullen verban nen worden. 1578. De jesuieten worden uil Anttvcrpcn gejaagd 1581. Drie jesuieten, Campiau, Skerwin en Bri ant worden in Engeland ter dood veroordeeld, als overtuigd van samenzweering tegen koningin Elisabeth. Gedurende bet leven dezer vorstin, worden niet min dan vijf samenzweeringen legen haar door jesuieten ondernomen. 1588. Zij worden door Hendrik II wederom in Frankrijk gebracht, niettegenstaande de oppositie van hel parlement en van den bisschop van Parijs, Eustache de Bellay. Zij worden weldra de ziel Ligue» tegen Hendrik ill gevormd. Hetzelfde jaar geeft Molma zijne verderfelijke schriften uil. 1589. Hendrik lil wordt vermoord door den monnik JacqucsClemenldoor de jesuietenaangezet. 1594. Van medeplichtigheid in de moord van Jean Chatel overtuigd, worden zij door arrest van iet parlement (27 december) uit Frankrijk gejaagd. 1595. Een hunner doktoren, P. Guignard. wordt opgehangen om de verheerlijking van den konings moord te hebben geschreven. 1598. Zij worden uil Holland verbannen, over tuigd zijnde van moordpoging op Maurils van Nassouwcn. 1604. Kardinaal Borromc doet ze wegjagen uit hel kollegic van Breda en Paus Paulus V stelt zelf een aanval legen dc orde van Loyola op. 1605. P. Garnet, overste der jesuieten in Enge land en zijne medehelpers worden te Londen op gebangen, als overtuigd van dc daders te zijn der buskruidsamenzweering» die tol doel had hel parlement, dc koningin en de ministers te doen springen. 1006. Hel senaat van Venetië jaagd de jesuieten uil het gemeenebest weg, wegens openlijke vvets- schcnding. 1610. Ravaillac vermoordt Hendrik IV. Dejesuie ten doen een tafereel schilderen waarop de moor denaar verbeeld staal als glorievol naar den hemel opvarende, terwijl Hendrik IV, zijn slachtoffer, in de diepte der hel wordt nêergcworpon. Dit tafereel bestond in 1845 nog in het archief van het paleis van juslicie van Parijs. In hetzelfde jaar geeft Mariana zijne Institutio Principis uil, waarin de koningsmoord wordt aan bevolen. 1618. De jesuieten worden uil Bohemen wegge jaagd, als verstoorders der openbare rust. 1619. Zij worden om dezelfde reden uit Moravic gebannen. 1621. Zij worden uit Polen weggejaagd, als over tuigd van den burgeroorlog aangeslookl te hebben. 1631. Dc jesuieten, die getracht hadden Japan te oxploitecrcn, veroorzaken er zulkdanige ruslstoo- ringen, dat men gedwongen is ze w eg te jagen. 1643. Zij worden uit helciland Malta weggejaagd. 1713. De jesuiet Jouvency schrijft eene geschie denis zijner orde en rekent daarin onder de marte laars de moordenaars der fransche koningen. Zijn boek wordt veroordeeld om verbrand te w orden. 1723. Pieter dc Grootc jaagd de jesuieten weg 4iit alle de. provinciën van het Russische rijk. 1741. Paus Benediclus XIV, door eene bul van 20 december, verbiedt aan dejesuieten de Indianen van Paraguay tol slaven te maken, ze te koopen en te verkoopen, ze van hunne vrouwen en kinderen te scheiden, zo van goederen te herooven, ze te ontmaken van hunne kleederen, en geheel naakt te laten loopen, om hunne kleederen en al hetgeen zij bezitten te verkoopen ten voordeele der orde. 1752. Op 4 februari, worden zij door den raad van Boulogne weggejaagd. 1757. Zij worden weggejaagd uit Paraguay, dat zij op de schandelijkste wijze hadden uitgebuit. 1758. De koning van Portugal wordt vermoord ten gevolge cener samenzweering ontworpen en geleid door drie jesuieten, de eerw. vaders Mala- grida, Matus en Alexander. 1759. De orde van Loyola wordt uit Portugal gebannen. 1762. Hel parlement van Parijs schaft met een parige stemmen, dc orde der jesuieten in Frankrijk af, v i klarende dat eene dergelijke orde in een ncsc'aaatd land onbestaanbaar is. In het arrest van afseln'lling leest men hot volgende «lm zedeleer der jesuieten is verderfelijk,'ón- ecilijk. schadelijk voor de burgerlijke rnaat- dc dagbladen en allerlei onderhandel!ngstuigen hebben het licht alom verspreid. De landbouwer is niet meer verplicht ter merkt te komen om zich nopens de waarde van zijnen oogst te onderrichten. Dagelijks, alle ure zelfs, kan hij ten huize ingelicht zijn hij dagblad of telegram, zonder kost of last van verplaatsing en hei oogenblik verkiezen oni voordeeligst te verkoopen. Overigens de snelheid der vervoermiddelen, de betrekkingen mei den vreemden hebben den handel oneindig uitgebreid en heden gebeurt het tegenovergestelde van 't gene wij komen aan te stippen te wetendat de vraag, in gewoone tijden, grooter is dan het aanbod. Van daar den onophoudclijken afloop der pachthoeven door kooplieden en commissionnarissen, de dage- i lijkschc leveringen en gevolgelijk dc vermindering der granen op dc merkten cn standplaatsen. Om aan de behoeften van den handel te beant woorden ware hel noodzakelijk, niet ecus ter week, maar dagelijks merkt te houden. Veurne ondergaat dan eene algeineene wet ca het gebeurt gewoonlijk dat dc verbeteringen voor 't gemeene best de bijzondere voordeelen of plaat selijke voorrechten krenken. Wat nu gezegd van hel voorstel der bakkers, dc verkoopers te dwingen uitshiitelijk bij gewicht en niet meer bij de maat te verkoopen? Ware dit niet rechtstreeks de vrijheid van den handel tegen komen? Behoort het wel een bestuur dc voorwaarden der handelingen voor te schrijven of tc regelen? Is het niet aan de dingers hunne wcdcrzijdschc belangen na beliefte gade tc slaan? De koophandel vereischt de grootste vrijheid zoo voor koopers als voor verkoopers; de minste hin derpaal geeft oorzaak lol ondergang of verplaatsing cn het behoort den handelaren maar geenszins een bestuur de gebruiken tc schikken of te wijzigen ingevolge hun belang en naar den eisch des koop handels. Nu is tc Veurne een ieder vrij zijn goed aan te bieden bij 'l gewicht of bij de maat, vermits dit gewicht of die maat wettig zijn. Wal de bakkers 1 vragen isdat dc boer beroofd zij van het recht bij dc maat tc verkoopen cn gedwongen weze tc ver koopen bij ’t gewicht. Dit is eene vrijhcidschen- dende maatregel die door den koophandel, was hel maar om den dwang, ernstig zou verworpen zijn en juist hel tegenovergestelde zou medebrengen van uitvoering van dien voorstel ware het noodzakelijk het verbod door eene straf tc bekrachtigen cn dc overtreders in rechte tc vervolgen. Is dit welde middel om de landbouwers ter merkt aan te lokkeu? Neen, mijnheeren, uw voorstel is niet aanneinc- Ncen, mijnheeren, uw voorstel is niet aanncinc- lijk. De gebruiken van den koophandel worden natuurlijker wijze veranderd of geschikt door de belanghebbende kooplieden, zelfs zonder dwang of aandringing. Zij spruiten uit dc algemoenc en l actueele noodwendigheden en het is geenszins noodzakelijk dezelve door dwang te veroveren cn tc wijzigen. Wanneer de vraag naar 't gewicht zoo algemeen alhier ter merkt zal wezen dat zij kan 1 overheerschcn, dan zal natuurlijker wijze hel aan bod bij gewicht geschieden. Daarom is bel enkel noodzakelijk niet dat hel bestuur bevele, maar dat de koopers, bakkers cn kooplieden een parig hel gewicht vereischen. Het valt ons overigens zeer moeijelijk te begrij pen welk belang de bakkers kunnen vinden in de oplossing van hun vraagpunt. Zij die in dc ge woonte zijn hel graan te koopen, wegen hetzelve door de enkele behandeling en bestaat er over schot van gewicht bij de maat dit is 'l hunner voor deele. Daarenboven, wij herhalen hel, niets belet hun te koopen bij 'i gewicht. Om te sluiten laten wij aan den bandelen allen I vrijdom! De bakkers zijn vrij hun goed te verkoo pen, hunne prijzen te maken zonder de tussehen- komsl der overheid; dal zij de boeren niet trachten te verslaven!!! Vrijheid en gelijkheid voor allen is eene goede leus. Wij voeden de hoop dal de gemeenteraad bel voorstel dor bakkers met aandacht en welwillend heid zal onderzoeken en eene beslissing Verleencii overeenkomstig met de ware belangen van den handel en van de stad. I I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1872 | | pagina 2