wij deleeuwschcn praat; en sterk door ons geweten, en van de heiligheid onzer zaak, zullen wij voortgaan op den weg dien wij bewandelen sedert zoo vele jaren; en zullen wij ondanks u, ondanks alle kwaad willige aantijgingen, voortgaan met de waarheid tc zeggen on te schrijven! voortgaan mol zoo veel het in ouze macht is om den blinddoek weg te schuiven van de oogen der burgers, van de buiten lieden, onze broederen, die gij, met behulp van anderen, in de onwetendheid houdt; zullen wij voortgaan met het koren van kaf te scheiden en te spreken over alle zaken die boven ons begrip niet zijn, en die ons juist, waar en redelijk voor komen. Wal u betreft, wij laten u over aan uwe gecslverslaving, en om de hielen te kussen van degenen die u en geest en hart verblind en ver steend hebben. Dixi. Uil eene goede bron wordt nu gemeld dat van hooger hand besloten is hel vraagstuk der herin richting onzer legermacht, in den aanstaanden zittijd der kamer, niet voor den dag tc brengen. Men voegt erbij, dat de Koning dit denkbeeld bij treedt en men zich overtuigd houdt dat alle plan van verzwaring der reeds zoo drukkende krijgs lasten zal en moet mislukken. Ongetwijfeld is er in algemeen grondbeginsel, niets bilijker en rechtvaardiger dan dal alle weer baar man des noods de wapens moet kunnen opne men om den vaderlandsche bodem en zijne lands- volkslemming als bron der regeerings- maclit; de stellige rechten als oorsprong Abt of alle andere ongevallen, straften van God zijn omdat die menschen voor de liberalen stemmen. Voor eerst welk recht of welke zending hebben die mannen om die ongevallen alzoo uitteleggen? En hoe dikwijls zijn die ongevallen niet de schuld dergene die daaraan lijden? Dat diegene der ultramontanen de gees- lenverslaving nog willen opdringen, die beweeren en aanleeren dal de geestelijke macht de beide zweerden kent, in andere woorden dat de geestelijke macht zoo wel onrechtstreeks als rechtstreeks gezag over de staatsmacht bezit. Daar hadden wij onlangs nog twee ge vallen van; tc Uper tusschen pastor De- smedt en den prokureur des konings; en te Woumen, waar door burgmeester en schepenen, het kermisfeest programma, mol goedkeuring van den pastor, uitge geven wierd. Dat wij het vrij onderzoek aanveerden, gericht om te beter hel beheer der godde lijke voorzienigheid te erkennen. Immers wanneer men rechlzinniglijk en logiekelijk aanneemt het vrije onderzoek, vooral gesteund op de erkenning van ’s werelds beheer door de goddelijke voor zienigheid, volgt er uil dat wanneer men de natuur, bare wellen en werkingen on derzoekt en ontleedt, men alzoo tracht hel beheer der goddelijke voorzienigheid meer en beter te erkennen. Maar het onderzoek moet vrij zijl), an ders kan het niet balen; immers overtui ging kan door den wil niet ontslaan. Zoo ook mol het gezag; ongehinderd helgene i wij gezegd hebben over de erkenning der waar godsdienstige of maatschappelijke hin dernis zouden kunnen bijbrengen.(Abt ’grippen, dan onwaarheden, dan oogverblindingen, Julius Morel, opsteller van hel Univers. In- carladcs liberates dénoncées au Concile. b. 546 en volgende.) I><* doode hand en <le kloosterwet herleven. Onder dien titel deelt het Weekblad van Dixmudc hel volgende artikel mede, welk, gestaafd als het is door bewijzen, ons klaar en duidelijk doel zien, hoc men de doode hand en de kloosterwet doen I herleven Het is onnoodig de kloosterwet van 1857 uit baar graaf te doen opslaan, want men heeft middel ge vonden om (/elijke, ja groötere voordeelen aan de religieuze gestichten te verlcenen. liet voorstel van den oud-minister Jacobs, strekkende om de onverdeeldheid gedurende dertig jaar aan de kloosters toe te slaan, mag ook als een voddeke in den boek geworpen worden, immers er is iets beters ontdekt Men weet dat er een nonnenklooster te Merckem bestaal, dal dienst doet als oudmannen- en oud- vrouwenhuis, kantwerkschool, enz. Eiwel! de Moniteur van maandag brengt ons een besluit aan, getcckend door den Koning en de minister van juslicic, waarbij de goedkeuring verleend wordt aan de gift bij levende lijve, gedaan door de nonnen van Merckem van hun klooster aan het bureel van weldadigheid dier gemeente. Het Staatsblad zegt niet dat de gift een klooster is maar wel ecu buis, schuur, enz.; het besluit heet de religieuzen geenc nonnen maar wel bijzonderen!.... Hel klooster van Merckem is gebouwd op oenen grond aan bel Bureel van Weldaad bchoorendc. Hel religieus gesticht wordt bezet aan het Arm bestuur, op konditie dat de zestien nonnen die hel thans bewonen, er kosteloos het gebruik van genieten tot aan de dood der laatste nonne of bijzondere, onder welke er zich ongetwijfeld velen bevinden die maar van 20 tot 25 jaar oud zijn. Dus dal klooster is een wettig bestaan zeker van ten minsten 60 jaren, zonder dal cenige erfgenaam der religieuzen hel recht hebben van rcklainalieii te doen gelden De heer Jacobs vraagt maar een dertigjarige onverdeelbaar beslaan der kloosters. De kloosterwet van 1857 zou aan de hin eelen van weldaad nog zekere rechten verleend hebben, voor het bepalen der budjetlen en hel goedkeuren van de rekeningen der zoogezegde kloosterlief- dadighcidsgesticlilen Maar nu heeft de vader der kloosterwet M. Malou, iets beters aan de band. Zonder wet of iets, door een eenvoudig konink lijk besluit, geeft hij aait de kloosters een onver deelbaar bestaan van meer dan eene halve eeuw, door hel bureel van weldadigheid er eigenaar zonder de minste rechten van te maken!En de slimme tocr is gespeeld Hel is stellig zeker dat deze kwestie, welke hel Staatsblad als de eenvoudigste zaak der wereld ingeklced heeft, in de Wetgevende Kamer aan leiding zal geven tot eenen storm I De kloosterwet en de doode hand zijn daar in levende lijve. Het ministerie zal uitleggingen moe ten geven over hel koninklijk besluit, belreft’ende het klooster van Merckem. lUant weet wel, dat er kwestien van het hoogste belang aan verbonden zijn! Ah! ons land leeft nu onder hel regiem der zoo gehate kloosterwet, ten gronde geworpen door de verontwaardiging van hel geheide land in 1857! De heer Malou zal geprezen worden door de klerikalen!' Als hel ministerie maar mol geen vuur speelt! Dal zal de toekomst leeren! der burgerlijke rechten; de openbare denkwijze als politieke leiding. Otiénal. Le sacte des reis. 1865.) >e «tem van den Veurnanr. Als men den Veurnaar zou willen geloovcn, er zou slechts één woord wezen dat men moet ge loovcn, ééne slem die men moet aanhooreu, en dat ware de zijne. Hij alleen zou waarheid spreken over onderwijs; over burgerzaken en stadsbelang; over vrijheid van schrijven en denken, en van ge weten; over godsdienst; over het beheer van alles in de wereld; hij, en andere mannen van zijnen accabit, zouden alleen het monopolium hebben om lier en trolsch lot de volkeren te spreken, en tc zeggen: op de knien! op de knien! de waarheid gaal haren gebetiedijdcn mond «penen, en luistert! Maar de menschen van dezen tijd zijn zoo suk kelachtig niet meer als ten tijde \an onze overoud- groolmoeders. Alstoen bukte alles onder den ijzeren scepter van den dwang en van hel bijge loof, en zij die den algemeenen credo quia absurdum durfden tegenspreken wierden verbrand als ket ters; wierden geradbraakt; in duistere kerkers opgesloten en gepijnigd. Onze geschiedenis van Vlaanderen is daar met hare schandelijke en bloe dige letteren om dit te getuigen. Doch die tijden zijn verdwenen. Verbazende ver anderingen zijti gebeurd. Sedert dien zijn vrome en verstandige mannen ontwaakt, die de verloren en versmachte wetenschapen terug vonden en spoedig verbreidt hebben, en de tallooze misbruiken in de wereld bekend gemaakt hebben. De tegenwoordige lijd is de erfgenaam van het verledene; en wij zijn in het bezit van datgene, wat sedert ontslaan is door den moed onzer voor ouderen. Maar ook nog heden ten dage zien wij de dweeperij hel hoofd opstoken. Nog heden vindt men in de wereld de dwaalbegrippen even als in de eeuwen der dikste duisternis. Nog heden vindt men mannen die zich verheugen in de blindheid des volks, in de eenvoudigheid der buitenlieden bij zonderlijk, om des te gemakkelijker te heersclien, en te regeren. Ja, gelijk voortijds, zoo vindt men ook nu nog, de donkere denkbeelden van dweeperij en vervolgzucht, en mannen die zich zelvcn schran der en verlicht noemen, die de waarheid ver- draaijen, en den vooruitgang als hel ware looche nen; onder deze dweepende kerels mag den Feurnaar gerekend worden. En als hij spreekt van maskers af, dat hij beginne met het zijne aflerukken, want in zijnen artikel van woensdag lest, zegt hijwij zijn legen de vrijheid van geweten, van denken, van verkondigen niet. Hel is schaamtelooze on waarheid van dit te durven zeggen! Wat is hel wekelijkse!) geschrijf in zijn blad anders sedert 28 jaren, dan eene aaneenschakeling van dwaalbc- dan stoute en zotte beweeringen op alles waTvai'i zijnen winkel niet is! Meent bij dan dat wij kinde ren zijn en niet lezen kunnen tusschen de lijnen? Er is geen nood Veurnaar, wij weten waai gij heen Doening aan de leering die erkentde i wilt meluwe principen van de middeleeuwen. 11--Maar gij hebt schoon te tieren en te schreeuwen elke week, in elk uwer nieuwe nummers, dat het Advertentie-blad eene slechte gazet is, dat het Advertentie-blad niet mag gelezen worden, op strafte van de eeuwige folteringen der helle! Wij stellen ons honderd ellebogen haven zulken mid- De ullratnoniaanschc partij beweert dal de II. Inkwisilic aan de moderne maatschappij, weldaden en groote dien- sten tocgehracht heeft.»! (Louis Vcnillot. Univers, 1865, I860; Abt .1. Morel, Incar- tades liberal es.) Dat door de voorhandige aanhalingen wij genoegzaam bewezen hebben, wal de stelsels en strekkingen der Lllramontanen ofThcokralen voor doel en oogpunt hebben en waar zij ons zonden willen heèn leiden. O die mannen beminnen zoo vuriglijk de vrijheid! Voor hun eigen, maar niet voor andere. En nu genoeg voor dezen keer; wanneer wij ecus over het onderwijs zullen hande len, dan zullen wij onzen tegenstrever op deleidingder kinderen en op tie volkskind- schcid antwoorden. Immers de Veurnaar zal bemerken dat wij zijne raadgeving van een kwartier uurs overleg, zoo wal overschreden. Moglen wij hem ook eenen raad geven geenc grove woorden, noch verwijlingen als schrijver te gebruiken. Onzen tegenstrever kan wellicht meer geleerdheid en verstand hebben dan wij zei ven, maar toch zal hij wel vuriglijk, zoo niet openbaarlijk, bekennen, dat rechlzinniglijk willen handelen. goddelijke voorzienigheid, nemen wij vol strekt niet hel gezag als grondstelsel aan. Bemerken wij ook dat wij niet verslaan, wal de vrijheden aangaat die onze grond wet waarborgt, die, voor wat hel redelijke of hel zedelijke betreft,, builen diskussic te laten. Wij aanzien onze grondwet en andere burgerlijke wetten en rechten, als hel ge volg van het vrije onderzoek en achten het eene hoofdzakelijke hoedanigheid dier wetten en rechten, dat zij moeten redelijk en zedelijk wezen tequi el boni. Maar die ultramontanen wilden hel vrije onderzoek niet en wilden dwaze en ver foeilijke gezagstelsels uilvocren, die ver volgingen, vonnissen, doodstraffenver banningen, pijnigingen en inkerkeringen, inspanden en deden uilvocren legen Pieter d’Albano, Gecco d'Ascoli, Jordaan Bruno, Au loon de Dommis, Campanella, Gall ileus, Kopernik, Keppler, Bogier Bacon, Frans Bacon, de bovengenoemde Leibrilz en Descartes, lol zelfs den jezuiel Fabri en menige andere hooggeleerde en verstan dige mannen. En de hedendaagsche ultramontanen willen evenmin hot vrije onderzoek aan- veerden, maar wel onaannemelijke gezag- stelsels opdringen; bewijs: In zijne nazoekingen moei de geleerde de leidingen en de aanzeggingen van de kerk aanveerden; zij de kerk heeft hel recht de verkondiging te beletten niet alleenlijk van zulke ontdekkingen die zij als dwalende oordeelt, maar zelfs van die- gene die, waar zijnde, lijdelijk eenige MIililiiii-<* kwestie.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1872 | | pagina 2