KS EEN! Twee malen en twee gewichten. Op weinige uitzonderingen na, hebben al de in vloedhebbende personen onzer stad aan denlaatslen kiesstrijd deel genomen. Magistraten en bestuur ders, zoowel klerikale als liberale, hebben openlijk hunne genegenheid laten blijken voor eenen der beide kandidaten, en levens pogingen aangewend om de kandidatuur van hunnen gunsteling te doen gelukken. Daar beslaat, volgens ons, geen hoegenaamd kwaad in; wel integendeel; hel is schoon voor zijne denkwijze te durven vooruitkomen, en hoe mm valsch de menschee zijn het mogen ook magistraten of bestuurders wezen hoe beter. Maar ziet, onze klerikale kopstukken en hun orgaan dc Veurnaar hebben de liberale ambtenaren, die in den kiesstrijd werkzaam zijn geweest, ge laakt en aangevallen, zelfs onder bedreiging de functionnarissen die hunnen staal en plicht ver- gelen hebben bij hooger hand aan te bevelen.» En hoe Hebben die zalfde kopstukken zich ge dragen jegens de klerikale ambtenaren, die zich even ijverig met de kieziug hebben bemoeid? O! van die mannen hebben zij niet geklaagd, maar zij hebben ze, integendeel, aangemoedigd m hunne pogingen en er met lof en eer van gesproken. Gij hebt dus, klerikale kopstukken, twee maten en twee gewichten. Gij aanziel de zelfde daadzaak, hel zelfde feit als slecht of als goed, volgens dal hel bedreven wordt door eenen liberaal of door eenen klerikaal. 't Is treffelijk. BEDREIGINGEN TEGEN FUKCTIONNARISSEN. De vrijheid van handelen, denken, kiezen, is aan alle Belgen gewaarborgd door onze constitutie titel 11. Niemand, wat ambt, welk dedrijf men uit oefent kan vervolgd noch gestraft worden om zijne burgerrechten te hebben uitgeoefend, in welken zin, van welke denkwijze zij mogen wezen. Wat beteekeneh dan, die drie regels van den Hoe <le klerikulen «verwinnen. Elke partij heelt hare overtuigden; er zijn er onder de kleriknlen en onder de liberalen. Doch, onder degenen die geleerdheid hebben, die oordeel en verstand bezitten, is het getal veel grooler on der de liberalen; dit is eene bewezene, onloochen bare daadzaak; dit is niet alleen eene waarheid voor ons arrondissement, maar tevens eene waarheid voor bijna al de arrondissementen der beide Vlaanderen. Maar de priesters bemoeien zich met onze wereldscbe zaken; zij, uit hoogmoed en om bet meesterschap te hebben, gebruiken alle middelen, loopen de zolen van hunne schoenen, preeken en dreigen, en daar zie, daar hebt gij dc speek in bet wiel, diïar hebt gij den dwarsboom in den weg. Dal de priesters beier bedacht waren, dal zij zich mei onze zaken niet bemoeiden, gij zoudl wal zien, 1 eurnaar, en gij zoudt uwe longen niet zoo lieesch schreeuwen van victorie. Gij weel hel wel dal dil waarheid is, maar gij will hel niet bekennen, hé mannen, want gij zijl hooiende doof en ziende blind. Dit heet politieke eerlijkheid onder uwen standaard van Home. dreigingen!!! meent de Veurnaar dan, dal wij in Napels wonen, tijdens de regering van koning Ferdinand, of dat wij leven onder den hertog van Alha, tijdens de spaanschc inkwisilieWij zijn daar nog niet Veurnaar, en gij zult hel ook tol daar niet brengen, dal welen wij stellig, alhoewel uwe bedreigingen ons genoeg laten kennen dat dc lust er u niet loe ontbreekt. Onder al dc laagheden cn schandelijkheden die dc klerikale drukpers langs haren weg zaait, moe ten wij bijzonderlijk dc drie regelen hierboven van den Veurnaar aanstippen. Zij zullen eene eeuwige schandvlek blijven, voor eene partij die zich voorslcll de verdedigster te zijn van kerk cn godsdienst. genot verkreeg van onroerende goederen, bij mid del van cijnspacht voor lange jaren. En wat al andere pogingen en draaiingen wor den niet aangewend voor den overgang van kloos tergoederen bij middel van ovcrzelbare aktien aan den drager, genootschapovereenkomsten, en zoo voorts, doch ook al te vergeefs. Telkens dal zulke zaken in rechte vervolgd wierden, zijn die ver broken geweest. Kunnen zulke beramingen bij middel van wets ontwerpen of anderszins ten laste der liberalen gelegd worden? Geenszins. Men zal ons misschien hel bestaan der vrijmet- selaarslogien tegenwerpen. Doch er valt te bemerken dat deze logien slechts in de groote sleden bestaan en gene grondgoederen bezitten. Daarenboven is het ten onrechte dat onze Belgi sche klerikalen zoo luid tegen de vrijmetselaars tieren; immers menige klerikalen cn wel klerikale kopstukken maken er deel van, zoo hel geval was met de graaf de Merode cn zijnen vriend Alexander Rodenback. En toen, in eene zitting onzer kamer van volks vertegenwoordigers, door de klerikalen tegen de vrijmetselaars lievig werd uitgevallen, antwoordde een liberaal, dc Luiksche volksvertegenwoordiger Delfosse, dal hij over die aanrandingen hoogst verwonderd was; immers, zegde hij, hier onder dc rechterzijde (klerikalen) bevinden zicli meer vrijmetselaars dan bij de linkerzijde, (liberalen). En dat kropten de klerikalen zonder tegenzeg! Ook roepen cn schrijven onze klerikalen, dat wij ongelukkige lijden beleven; dal men over zijne goederen ten behoeve van geestelijke gestichten niet beschikken mag; dat dc kloosters geene goe deren mogen aankoopen noch verkrijgen; cn zoo voorts. Allemaal prullen om niet te zeggen logentaai. Onder den gewaande» gulden lijd van Albertus en Isabella, immers lot voor het tijdstip der nieuwe fransche wetten, moest er, bij allen eigendoms overgang, in de akte, onder cede bevestigd worden dat die overgang niet, direktelijk noch indirek- lelijk, geschiedde ten behoeve van eenige kloosters, kerken, liefdadigheidsgestichten noch te andere gestichten of lieden van dooderhand. Bij hel aannemen van hel geestelijk of klooster leven werden de kloosterlingen als dood voor de wereld aanschouwd. Hunne erfnis was open door het feit van het kloosterleven te hebben aangeno men en hunne goederen werden onder hunne erf genamen verdeeld. Boven de getuigenis der geschiedenis, hebben wij menige zulke eedverklaringen in dc akten en vcrdeelingen van erfnissen gevonden in de regis ters nog onlangs in hel justitie paleis alhier be waard en thans te Brugge berustende. Zie daar nochtans wal men noemde dc goede oude tijd Integendeel mag nu eenieder het kloosterleven aangaan zonder eenige hoegenaamd» rechten te verliezen; hel verbeelde afsterven der wereld, of mort civile is door oiïze grondwet afgeschall. De kloosterlingen mogen zoo veel goederen aan koopen als zij begecrcn, tol getuigenis de jezuieleu, kapucijnen en kannen kloosters te Brugge, Gent, Antwerpen en meer andere plaatsen, dit alles zonder andere voorwaarde noch bepaling dan de openbare belastingen, verkoop en erfnisrechten te moeten betalen Zoo cn gelijk alle andere burgers. Velen zullen zich vragenmaar waarom klagen en schreeuwen dan dé klerikalen zoodanig over dien zaken toestand? Altijd om voorrechten te bekomen, immers uit klerikale vrijheidsliefde Kon leugentje om belerHvville. Hel is toch ongcloofclijk hoe de apostelijkc op stellers van den Veurnaar zich kunnen misgrijpen. Men moet nu waarlijk met ons bekennen dat de Veurnaar door vreemdelingen is opgesteld. En nog door diepgrondige zulle. Oordeelt liever. Om te bewijzen dat dc wet of de gezonde reden niet vercischen dal men geboren zij in dc gemeente, stad, kanton of arrondissement, waar men een kiesmandaat aanvaardt of een openbaar ambt wil bekleeden, geeft de Veurnaar, in zijn nummer van woensdag lest, den naam van eenige raadshecrcn onzer stad, die inderdaad te Veurne niet geboren zijn. Onder andere namen melden zij dezen van M.< Houlsaeger, gemeenteraadsheer te Veurne, die, volgens den treffelijke» Veurnaar, te 's lleerwillems geboren is. Pardon, excusie, fijne opstellers, M.r Houlsaeger is van ’s lleerwillems niet. Als gij dil onderzocht hebt, waren de glazen van uwen bril zekerlijk bedompt? Gij hebt u misgrepen, vriendjes, gij hebt u misgrepen. Nu, wij zullen u helpen, ware liet maar allecne- lijk om ons naar hel woord Gods te gedragen Bemint uw evennaasten (jelijk u eigen zelven. Luistert dan, christelijke schrijvers. Gaat de kie zerslijsten bezien en daar zult gij kunnen bemerken dat M.r Houlsaeger, niet te 's lleerwillems maar wel te Nieuporl geboren is. Hoe die geleerde gcestigaards toch kunnen dwalen Allons, allons, mannetjes, houdt toch op van te liegen. Wel is waar, T is ditmaal maar een klein leugentje, een leugentje om belerswillc, maar T is toch een leugentje. Men ziet nu ecus te meer, niet waar geachte lezers, dat die waarheidlievende opstellers altijd trachten de mcnschcn appelen voor citroenen te verkoopen. Hel is waarlijk niet schoon. En zeggen dal bet Advertentie-blad, die slechte, liberale gazelle, die fijne opstellers van den Veurnaar moet toéroepeh, gelijk in het liedje: Casimir, Casimir, voulcz-vous bien linir. Oog voor oog, lan<! voor tuiid. Dc klerikale gazellen hebben, over eenigen tijd, veel gerucht gemaakt over eene schandelijke zaak, welkte Brussel is voorgevallen; zaak, die, misschien door dil klerikaal gerucht, zulke noodlot tige gevolgen heeft gehad. De schandelijke daadza ken zijn nochtans niet alle ten lastedcn liberalen in de rechterlijke kronijk van Frankrijk; treffen wij ecu feit aan, voorgevallen te Chevrcuse. H'T is noch min, noch meer eene zaak van 'eclit$cbci- ding gepleegd door eenen onderpastoor van Che- vreuse, en voor dewelke hij lót ZES MAANDEN GEVANG is veroordeeld geworden, zonder nog dc kogels te tellen welke de beleedigde echtgenoot op hem voorafgaandelijk heelt gelost: een in den nek, een in de hand en twee in de borst. Zal de klerikale drukpers, die zoo als altijd »iN zooveel gerucht, beschuldigingen tegen liberalen uit' bazuind, thans ook die geestelijke baldadigheid af' kondigen Hare gekende oneerlijkheid cn de onbeschaamdheid) waaraan zij ons heep gewoon gemaakt, laten ons to( hier aan te twijfelen; doch de liberale pers zal het zich ten plicht rekenen, door hare openbaarheid, de een' tijdigheid der katholijke bladen te doen uitschijnen, en te bewijzen, dat, indien men onzedige liberale* ontmoet, er ook overal smecrigeen dierlijke klerikale* te vinden zijn. (Zie de Veurnaar, 9 sept. 2J* bl.2'lek CORRECTIONELE RECHTBANK VAN BRUGGE, zitting van 4 september 1874. Vonnisdc genaamde Pieter Van Licre, pasto' te Coolkcrkc, heeft zich twee maal plichtig gc maakt aan aanslagen of beledigingen tegen de zede’ en ook aan poging van omkooping van eenen open’ baren ambtenaar in het uitoefenen zijner bedieninf vijanden van licht cn vooruitgang; door dc schuld van wal chars-a-bancs vol onnoozele, eenvoudige, opgemaakte, bedrogene buitenkiezers, die onder de leiding van hunne zwarte kiesdravers zijn komen stemmen, zonder te welen wal zij deden, als blinde slaven voortgejaagd, als hel ware met dc zweep van de aanvoerders; door de schuld van eenige afgunstige», lage benijders van M.r Behae- ghel, wier rol beslaan heeft vele dagen straal op straal neer te zeilen, elke kennis, eiken vriend, eiken gebuur stilhoudende oirt hem te zeggen dal zij voor M.r Behaeghcl niet mochten stemmen, dat Behaeghcl maar dit, dal Behaeghcl maar dat was. En alzoo, in plaats van de uitbundigste vreugde, in plaats van eenen hoera te mogen hoorei), die lol buiten de stad hadde weêrklonken; in plaats van eenen dag van veel verteer voor Veurne, heb ben die mannen Veurne gemaakt dien dag, zoo als wij hel gezien hebben: beschaamd, treurig, misnoegd, verbolgen, verontweerdigd. En dal zijn de mannen die zich dc verdedigers van de goede zaak durven noemen, en die niet be schaamd zijn geweest en niet geaarzeld hebben, eenen weerdigen inboorling ais eenen kaaiböef aan te vallen, dit alles lol meerder cere cn glorie van eenen vreemden onbekende; en dat zijn die mannen die nog boven op den hoop zouden willen dal wij voor hen eerbied en ontzag zouden heb ben!.... Wie zijn zij, cn met wie willen zij toch den zot houden? l)e ktexiiigMtiltc vun den Veurnanr. In zijn nummer van 2 september zegde de Veur naar: het was stil in Veurne, na de kieziug, «waarom was het stil? De katholieken vieren hunne triomf niet met uitspattingen, brasserijen, baldadigheden, lawijt en wanorders, enz. Ja, Veurnaar, hel was stil, dood en akelig stil, cn niet zonder reden. Veurne moest hel treurig schouwspel lijden van eenen onbekende, eenen vreemdeling te zien boven kraaien, in plaats van eenen inboorling, in plaats van den eersten burger onzer stad. Veurne was misnoegd cn in rouw, omdat het de gevolgen beseft, van zoo grootc eene domheid; Veurne, kon zijn wee niet verkroppen, en liet het ongedoken zien aan allen. Er is maar een dingen te kort geweest in Veurne, op dien hachelijke» dag, liet is dat elke burger, de zwarte vlag hadde moeten ophijseben, om aan iedereen te toonen hoe diep den rouw van Veurne was. En zeggen, dat men er in gelukt is eenen vreem deling te kunnen doen kiezen, door de schuld van voor hun vaderland tellen; door de schuld van eenige pilaarbijters, hypocriete mouwvagers, die hart en rede hebben verkocht aan de eeuwige eenen groep fanatiekemannen, die enkel Rome Veurnaar, alwaar hij zegt: De functionnarissen die hunnen staal cn plicht vergeten hebben, zullen wij indachtig blijven en des >noods bij hooger hand aanbevelen. Wal!!! Be- .l'. 1. - J..'. I -LÏLLB.HHL. W nuiliiuu 1C f. U11 f UUUl UL ovllUlLl Vuil Well JJvlv vnvlluH Utlll, VlIC/ tllAU Vein U v 11

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1874 | | pagina 2