I BEPLANTING DER ZEEKUST >v 1'1 P h zi (1 d »j V k e f Slaat onze geschiedenis open, en leest over de godsdienstoorlogen dér XVI' eeuw, toen ons land onder de heerschappij van Spanje was. Hoe werd ens drin katholiek Belgie dan niet af- l)e liberalen zijn die mannen, welke den inensch naar ziel en versland eenc volkomcnc vrijheid laten en zich enkel bezig houden niet de wereld- sche belangen der burgers. De klerikalen, integendeel willen, te gelijk met de lijdelijke intresten, ook de zielen, de gewetens, ja zelfs den vrijen wil hunner medcmcnschen be sturen. Wat dus de liberalen eerbiedigen, dat willen de katholieken onderdrukken, daarvoor willen zij eene slaafsche onderwerping. Ziedaar thans het verschil tusschen liberaal en klerikaal, en nu zult gij ook de werkingen dier twee staatspartijen kunnen verklaren. Ziel nu de klerikalen aan hel werk. Waarom zijn ze zoo onmachtig Omdat zij zaken willen regccren, die niet kunnen geregeerd wor den, omdat ze de geestelijkheid willen helpen in haar ónmogelijk werk. .Ia, onmogelijk werk; want wie kan het men- schelijk brein in banden leggen? Wie is er ge machtigd van te zeggen: Tot hier zal uw ver stand zich uilbreiden en niet verder; lot hier zal uw geest zich in kunsten en wetenschappen vooruitdringen en niet verder; dat zult ge blin delings gelooven en dit niet; zoo zult ge denken en anders niet; dat zult ge lezen, dit niet? Is dal geen onzin? Zouden wij dan nog menschen zijn indien wij ons aldus lieten behandelen? Dat willen nogtans do klerikalen. Eli om zoover te geraken trekken ze met de geestelijkheid aan een koord; of beter gezeid: de geestelijkheid ge bruikt hem om tol haar doel te geraken. Gij begrijpt nu gemakkelijk, kiezers, hoe hel komt dat zulke partij onder de pantocléls der geestelijkheid ligt; is ook daarom dal men de katholieken klerikalen noemt. De klerikalen moeten dus tegen alle vrij onder wijs, legen allen vooruitgang zijn; zij welen heel goed dal die ingeboren zucht naar vrijheid «zich bij den inensch ontwikkelt, naarmate zijn ver sland zich uilbreidt, naarmate zijn geest ver licht wordt. Wie dus zegt: klerikaal, die zegt: werktuig der geestelijkheid, lichtdoover (domper), vrijheidshater, verdrukker. Gij overdrijft, heer Opsteller. In het geheel niet, lezers, ziet slechts wat ron dom U in andere landen gebeurt. Hoe lang is Italië niet verdrukt geweest door de geestelijkheid? Hoe lang heeft Oostenrijk niet gekwijnd onder hel bestuur der klerikalen! Sinds wanneer gaal hel voorspoedig in deze twee landen? Sinds wanneer groeit de nationale rijkdom er van dag tot dag aan? Sedert dat du gouvernementen zich van de gees telijken hebben afgescheiden; sedert dat de kleri kalen van het roer gejaagd en vervangen zijn dooi de liberalen, welke uitsluitend de wereldsche be langen der inwoners behartigen. Ziet Spanje, waar de geestelijken en kloosterlin gen altijd gedomineerd hebben. Is dal land niet lot den laatstee trap van ellende en uitputting vervallen Heelt hel liberale Pruisen hel geen behulpzame hand moeten toereiken door Serrano als wettigen voorzitter der Republiek te erkennen, om op die wijze zoo gauw mogelijk een einde te stellen aan den wreeden broederoorlog, die door de geeste lijken met woorden en daden wordt aangestookt? En Frankrijk, dat zoolang geregeerd is geweest door Napoleon, le Filé aim1 de l'Eglise catholigue (de oudste zoon der Katholieke Kerk) zooals Pius IX hem noemde, hoezeer is het niet achteruit tegen do andere mogendheden, hoe zwaar moet het thans zijne vroegere misslagen en politieke onverschilligheid niet boelen? De inrichtende commissie dezer tentoonstelling heeft een bijzonder 'en in de zaak zeer ervarene jurij benoemd, gelast om, volgens uitgegeven pro gramma, de prijzen te beslissen. Deze jurij samengesteld uil de heeren Burggraaf A. de Nicuporl, A. Vandevelde en 11. Meymie, heeft dezer dagen beslissing genomen en, na rijp en grondig onderzoek, de prijzen naar ver dienste toegewezen. Voor wie belang stelt ju deze schoone tentoon stelling, zal nieuwsgierig zijn le welen welke de bekroonde voorwerpen-zijn. De noodige aanduiding is gedaan: hel publiek zal er dus morgen kunnen over oordeelen. Berichten wij het intusschcntijd nog, dal de tentoonstelling eerstdaags zal gesloten worden. Advies aan dezen die ze nog niet bezocht hebben. De liberalen, die overtuigd zijn, dal van de ver lichting des volks ook dezes welvaart en vrijheid afhangen, doen al wat mogeliik is om hel vrije onderwijs te doen bloeien, en alzoo des menschen geest op hel gebied van kunst, nijverheid en weten schap zijne volle vlucht le laten nemen. Immers, willen zij de tijdelijke belangen met goed gevolg regeeren, dan moeten zij bandelen zooals lijd en vooruitgang hel gebieden. Dal is juist hel leven der partij. Wie dus zegt: liberaal, die zegt: vrijheid, voor uitgang, want dat zijn de twee steunpilaren van hel liberalism. gebeuld door de H. Inkwisitie, door kardinalen en paters van alle soort, terwijl het kleine Holland, dat, dank aan den prins van Oranje, de vrijheid van godsdienst en geweien had uitgeroepen, zich met geweld van Spanje afscheurde en een der eerste natiën van Europa werd. Lezers, oordeelt nu, en kiest tusschen de twee partijen. e c jl 1 IN VLAANDEREN door i». noirriKii. VIII. Wij geven de plaat der oude abdij der Duinen, van de orde van S.' Bernard, geslicht in 1107 door Lingerius; abdij, waarvan l’orbus, in 1;>8Ö, In l plan, in vogelvlucht, teekendc. Dit plan bevindt zich in de Bibliotheek te Brugge. In eene croniek zien wij dat in 1129, Diederik van den Elzas, graaf van Vlaanderen, aan de abten zoo veel land in de duinen schonk als zij wilden bebosschen. De dui nen hadden nog geene vaste grenzen, zij werden slechts bepaald onderdo regecrlng van .Maria van Burgondië in 1477. Deze kloosterlingen hielden zich bezig met beplanten en droogmaken, Zij heb ben in 1138 een moeras droog gemaakt van eenc oppervlakte van 1000 gemeten (437 hectaren) in de parochie Ramskappelle, moeras bekend onder den naam de Heroïne, waarvan men Rcmme heeft gemaakt. Hel zijn nog die kloosterlingen, die in 1238 een uitgestrekl moeras droog maakten, op welks grond nu vcrschilligc hoeven staan, de Aleihuizen genaamd, waaronder men do schoone hofstede de llogaarde bemerkt. Nooit werd betere kenspreuk bewaarheid dan degene welke de abdey in haar schild voer: Fac necissitate virtutem. Het is in bet midden der duinen te (’.oxide, op een uur afstand van de Panne, dal die schoone abdij gebouwd werd; zij werd omgeven van oenen schoonen boomgaard, die stuitte tol op een oud bosch, dal zéewaarts liep. Van in 1129, vormden de duinen, zich uitbreidende van Nieuwpoorl tol Duinkerke. een groot bosch van vijf a zes duizend hectaren. Dit bosch was zoo wildrijk in 1082, dal de landbouwers van Coxide en Oostduinkcrkc felle klachten deden bij het magistraal van Veurne over de schade aangcrichl door de herten. Ziehier den tekst van het vertoogschrift, dat zij te dezer gele genheid aan de .Magistraten van de kaslelenij van Veurne aanboden. De inwoners der gemeenten Oostduinkcrkc en Cokside, kaslelenij van Veurne, nabij de duinen, hebben request aangeboden aan .Mijnheer den Inlendent, door hetwelk zij hunne klachten ge- daan hebben over de groote schade en intresten, die zij lijden in hunne koornvelden door de her- ten, die zich in groote menigte in gezegde duinen bevinden, zoodanig dal er stukken of partijen zijn, die heel bedorven on omgewroet zijn, om Deze woorden wekken zekere genegenheid of liefdegevoel tussen den geestelijken herderen zijne schapen of parochianen, Maar is het wel met zulk gevoelen van genegen heid en liefde jegens dezen die aan hunne geeste lijke onderrichtingen zijn toevertrouwd, dal onze lietlendaagsche geestelijken bezield zijn? Wij twijfelen eraan; immers bij onze onderhan- delingeu met vele buitenlieden tijdens de laatste kiezingcu kregen wij dikwijls voor antwoord: zekerlijk zullen wij voor M.' Behaeghel stemmen, hel is een braaf man, dien wij wel kennen, vrien delijk in zijnen handelen die onze belangen wel zal verdedigen: maar in Godes naam, Mijnheer, zeg liet aan niemand en kom toch naar ons huis niet meer; want Mijnheer de pastor zou tegen ons zoo verbitterd wezen; hij zou ons zoo vervolgen. Nu een ander feil: Wij lezen in het Weekblad van Dixmude van zondag laatst, dal volgens de beschrijving der inhuldigingsfeeslen van den nieu wen herder of pastor le Stuivekenskerke, be schrijving gegeven door de klerikale gazette van Dixmude, hel volgende opschrift, dat ook vroeger bij dergelijk feest te liigelmunsteropgedischt werd, aldaar (le Stuivekenskerke) uilhong: O herder, keer met uwen staf De wolven (liberalen) van uw schapen af, En kan het met de mak niet gaan Gij moet maar met de knodse slaan. Hoe vindt gij lezers zulke geuegcnheidshelui- gingen, zulke liefdebetuigingen en dat bij het inhuldigingfeest van den nieuwen herder? Gelijkt dat nu nog aan de gedachten, aan de ver beelding van de pastor bonus of goeden herder? Voegt daarbij dal onlangs in den Veurnaar de liberalen voor ketters uitgemaakt w erden; $n indien zulke handelwijze bij de ultramontanen kristelijke liefde en verdraagzaamheid heet zullen wij hun vragen hoe zij zouden handelen om gevoelens van haat en verachting uit te drukken. Wij welen niet waar bedoelde opschrift te Ingel- munster uitgehangen werdmaar te Stuivekens kerke kan hel nergens gehangen hebben dan aan de kerk of aan de pastorij, dus met de loesteming of uit opstel der geestelijkheid: en in dit geval aarzelen wij niet te zeggen, dat zulks eene onbe schofte en schandelijke uitdaging daarstelt. Welhoe: bij zulke inhuldigingsfeeslen, nament- lijk op den buiten worden die plechtigheden bijge woond door de burgerlijke overheden en door de voorname ingezetenen, waaronder, zoo het welgc- weten is, Stuivekenskerke vele liberalen telt, en die bravo menschen zouden schandelijk als wolven uitgemaakt worden, en als w ilde dieren met de knodse bedreigd worden! dal is scbroomclijk; dal gaal te verre Ongetwijfeld zijn dat de gevolgen der overheer- schende stelsels, hedendaags aan onze geestelijken opgedrongen, en wat moeten zulke stelsels vóórt brengen Willen die mannen dan niet meer vei slaan, dat godsdienstige gevoelens alleenlijk door zachtmoe dige voorhoudingen kunnen aangrocien, en door innige overtuiging konnen stand houden; dal dwang en bedreiging afkeer en verbittering verwekken, en aanleiding geven tot huichelarij, welke den inensch het meest verlaagt. Ziedaar nochtans de ellendige strekkingen dier stelsels thans door onze geestelijken aangelegd. lieke kandidaten, die in bekwaamheid, deftigheid en diensten voor geenen enkelen liberaal hoeven onder te doen. Hel drievierde der Aalsterschc bevolking is hevig icgeii de voorgenomené be- noeming; deslad bevindt zichin zulken toestand, dal zij eenen onpartijdigen vrederechter, geenen Baralist, van doen heelt. De burgerij wil er ge- rust gesteld zijn, dal hare rechtszaken in zekere handen zullen rusten. De benoeming van eenen liberalen vrederechter te Aalst ware eene onher- stelbare fout. Zie daar dat schoon cerlillkaal van aanbeveling van den Veurnaar. Aalst moet eenen onpartijdigen vrederechter hebben, en hare rechtszaken moeten in zekere handen rustenZoo veel als te zeggen dal een liberale vrederechter geenen onpartijdigen rechter zoude wezen, en dal hij onzekere zaken zoude verrichten. Dal is nu ecus eerlijk handelen zie! dat is nu ecus klaar uil durven zeggen dal er slechts eerlijk heid en deftigheid beslaal bij de klerikalen, en dal de liberaal gezinden maarjnannen zijn waar men niets goeds mag van verwachten; terwijl ik deze regelen schrijf slaat een vriend nevens mij, die leest wal ik schrijf, en die in veronlwecrdiging de woorden uitspreekt.' boe zijnzij niet beschaamd! Beschaamd gij doel hen veel eer aan; die lieden zijn in niets beschaamd; zij durven alles, alles. Onze lezers geheugen zich nog van de bedrei gingen die de Veurnaar «leed, tegen functioiina- rissen, van hun aanlebevelen bij de hooge overheid. Dit stout schrijven verwekte in onze stad een al gemeen misprijzen, eenen afkeer zoo groot dal elk rechtschapen man, en daar onder begrepen een groot getal volbloedige klerikalen, zoo eenen bru- lalen uitval afgekeurd hebben. Niet tegenstaande alles durft de Veurnaar gevolg geven aan zijne bedreigingen. De plaats van vrederechter te Aalst is open door het overlijden van den titularis, M.r Van der Heyden; zij wordt natuurlijk nagejaagd, door meer dan eenen, en volgens de Veurnaar, zou een liberale vrederechter veel hoop hebben dezelve te bekomen. Wij durven hopen, zegt de Veurnaar, dat deze benoeming niet geschieden zal; dal de minister van juslitiecenen keus doen zal tusschende kallio- I til in hi V( 11 ic II c d v i .1 I) h 1 ’I'enlooiiKtoiling vnn Oudheden» -- i i i l i VERVOLG I* ax tor- bonna of <le goede herdnr* aanbeveling van den Venrnanr voor de plant»» vnn vrede- rechler to ZWalxt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1874 | | pagina 2