(Medegedeeld).
M. E Jamar, liberale vereeniging van Luik.
M. Hoek, liberale vereeniging van Namen.
M. Simon, liberale vereeniging van Doornijk.
M. Carlon, liberale vereeniging van IJ per.
M. De Camps, liberale vereeniging van Verviers.
M. X. Olin en L. Mascar, liberale vereeniging
van Nijvelt.
Daarom zooveel wij zijn, mannen die 'l goed mee
nen mei hel vlaamschc volk, de beschaving en de
volksverlichting; allen moeten wij hel Willems
fonds bijspringen. Dit wordt eene plicht voor de
liberalen, dal zij hem niet vergelen
Ingezonden Artikel.
Veurne, 5 Maart 1875.
Heer Uitgever van het AnvERTENTiK-BLAn.
Ik heb in het nummer van zondag 27 februari
een artikel gevonden, waarin de schrijver voor
stalde dil jaar een groot muziekfeest aan de
harmonie- fanfaren- en zangmaatschappijcn onzes
Hot
Van dag tot dag randen de klerikale gazetten
van langs om meer het Willems-Eonds aan met
«ene grenzeloozc woede, zegt het Weekblad. Wel
een bewijs dat deze instelling goed is en veel nut
en licht verspreidt. Pas op! liberalen springt die
nuttige maatschappij bij, die voor hel vlaamschc
volk zoo noodig is, in dezen lijd van kwezelarij en
geestverstomping. Men wil de laatste kiem van
kennis en wetenschap in den vlaamschen buiten
den nek omdraaien; de duisternis moet alom heer-
schcn en van de wieg tot aan het graf mag de
mensch niets anders meer hooren dan het ser
moen van den pastoor. De natuur, de geschiedenis,
de gezondheidsleer, de kunsten moet hij niet ken
nen. De wetenschap is te gevaarlijk, beter is het
dal hij in de domste vooroordeclen het leven slijt
en van de aarde gaal niet veel wijzer dan den dag
zijner geboorte. De klerikalen hebben thans eene
nieuwe maatschappij gesticht onder den naam van
Davids-fonds, enkel en alleen lol doel hebbende
het Willems-fonds afbreuk te doen en zelfs te
vernietigen. Zal dal zijn? Neen! dat mag niet zijn.
glinsterende verwen. Schuchter vroeg men aan den
koopman: Heer, hoe veel? en hij antwoordde:
honderd livres is zij onder broeders waard.
Dan zwegen zij allen, en gingen.
Als niemand van La Napoule meer voor het
magazijn stond, kwam Colin geslopen, wierp den
koopman honderd livres op de tafel, liet <lc kruik
in eene doos leggen, met boomwol gevuld, en
droeg ze weg. Zijne boosaardige plannen kende
geen mensch.
Digi bij La Napoule, op den weg naar zijn huis,
het was al donker, ontmoette hij den ouden
Jacquès, des rechters knecht, die van hel veld
kwam. Jacques was een zeer goed mensch, maar
hartelijk dom.
Ik wil u drinkgeld geven, Jacques, zegde
Colin, wanneer gij deze doos in Manon’s huis
draagt en ze daar liggen laat. En wanneer men u I
zou bemerken en vragenvan wie komt die doos,
zoo zeg: een vreemdeling heeft ze mij gegeven.
Maar verraad mijnen naam niet, anders ben ik
eeuwig kwaad op u.
Dal beloofde Jacques, nam hel drinkgeld en de
doos en ging daarmede naar het kleine huis,
lusschen de olijfboomen en afrikaansche acacias.
(Te vervolgen).
Er wordt veel geklaagd over hel grool gelal ge
velde hoornen en houlslappels, die men in den
buiten vindt liggen langs de groote en kleine
wegen en on dedorpplaatsen der gemeenten. Er zijn
menschen die van de openbare plaatsen en wegen
houtzagerijen en houtmagazijnen maken, juist als
of die plaatsen en wegen hunnen eigendom was.
Dit zijn misbruiken die tegenstrijdig zijn met het
algemeen belang, die de grootste ongevallen kun
nen veroorzaken en die men krachtdadig zou
moeten te keer gaan. Doorgaans is de landelijke
politie te toegevend, te slap. Wij welen wel dat
liet niet aangenaam is, voor gemeentebestuurders,
streng te moeten zijn legen kennissen en vrienden.
Maar, de. plicht vóór alles! Wanneer men eene be
diening aanvaardt, moet men er niet alleen de eer,
maar ook den last van dragen.
Jerome, een grijsaard, van zeventig jaren, had alle
deugden eens Heiligen, en het éénige gebrek, dat
hij wegens Imogen ouderdom zeer hardhoorig
was. Maar daarvoor predikte hij voor de ooren
zijner doop- en biechtkinderen des te stichtelijker
'en ieder hoorde hem gaarne. Hel is waar, hij pre
dikte bestendig alleen over twee punten, alsof
zijne gansche godsdienst daarin bestond: of: Kin
der kens, bemint elkander, of: Kinderkens, de schik
kingen des hemels zijn wonderbaar. En waarlijk
daarin lag zooveel geloof, liefde en hoop, dat men
daarmede des noods gelukkig worden kon. De
kinderen beminden elkander geheel gehoorzaam
en hoopten op de schikkingen des hemels. Slechts
Colin met zijn keiharde hart wilde daar niets van
weten. Zelfs wanneer hij vriendelijk scheen te zijn,
had hij slechte inzichten.
De Napoulezen gaan gaarne naar de jaarmarkt
der stad Vence. Hel is daar vrolijk leven, en is er
ook weinig geld, zoo zijn er toch velerlei waren.
Nu, Marietlc en moeder Manon waren naar de
jaarmarkt; en Colin was er ook. Hij kocht meniger
lei snoeperijen en kleinigheden voor zijne vrien
dinnen maar voor Mariette voor geenen sou.
En toch was hij haar overal op de hielen; doch hij
sprak haar niet aan en zij hem niet. Men zag wel
dat hij op iels boozes b. oeide. „„u ...j wn, >.iu uiivikusiuiijksi, uo
Paar stond moeder Manon voor een magazijn 1 schijnend porselein, met vergulde handehaven
Ten volle zullen zeker alle neringdocncrs der
stad Veurne in hel gedacht des schrijvers deden
dal dil feest een overgroot profijt voor hen zijn
zou, en hel ware te wenschen dat eenige onzer
invloedhebbende medeburgers de laak op zich
namen hel in uw geëerd blad uitgedrukte voorstel
aan het bestuur der stad, der koninklijke maat
schappij van de 11. Cecilia en van den Koorzan-
gerskring voor te dragen.
Den 27, 28 en 29 juni, die de schrijver beoogt,
zonder ze optenoemen zijn de dagen die voor hel
muziekfeest belmoren genomen te worden. Immers
den 27" is hel zondag en den 29" is hel Sinte
I’ietcrsdag; dil zouden twee dagen zijn op welke
de builenmcnschcn, die Veurne’s feesten ten allen
tijde zoowel bijwonen, ons zouden bezoeken. Den
maandag zou zijn voor deze die altoos lijd hebben,
en voor deze die er voor dien keer zouden willen
maken. Verders nog, zouden de maatschappijen
der gemeenten, wier leden slechts op zon- en
feestdagen uitkunnen, van deze twee dagen kunnen
gebruik maken. De eene zouden den zondag, de
andere den dinsdag zich laten hooren. Rij voorkeur
zouden de verstafgelegene maatschappijen, die ten
minste twee dagen in stad verblijven, of in andere
woorden, die toch verplicht zijn in Veurne te ver
nachten, dén maandag tot de uitvoering hunner
stukken geroepen worden.
Ik geloof, Heer Uitgever, dal het feest, waarvan
ware te wenschen dat Veurne niet zou achter
spelen bij de nederigste gemeenten van het arron
dissement.
Den G“ juni <lez.es jaars is er festival te Eessen,
den 20 juni te Loo; waarom niet acht dagen later,
en binst drij dagen, groot muziekfeest te Veurne?
Moet gij verder achteruit gaan, heer Uitgever,
als naar onze naburige gemeente Adinkerke op
haar feest van 19 juli 1874? Wat volk! Wal vertier
en welk profijt voor de neringdocncrs.
Ik zeg dus dal hel zoo zij
V. Muziekliefhebber van een weinigske
buiten Veurne.
N. D. II. Wij deelcn volkomen <lc zienwijze van
onze correspondenten aangaande het inrichten van
een grool muziekfeest in onze stad. Dit ware voor
onze neringdocncrs een groot profijt. Hel is
misschien wel wal laat om dusdanig feest tol
stand te brengen, maar toch nog niet te laat.
Liberalen Bond.
De vereeniging der afgevaardigden van de libe
rale Association van hel land, welke maandag 1
maart te Brussel heeft plaats gehad, had lot doel
de inrichting van den strijd te bespreken, in het
vooruitzicht der wetgevende kiezing van 1876,
inrichting enkel aanschouwt onder hel praktisch
oogpunt buiten alle kwestie van programma.
Er was enkel spraak van eene soort van finan-
liële federatie, derwijze dat de verspreiding der
liberale gedachten, door de drukpers, op eene
krachtdadigste wijze plaats hebbe en de liberale
vereenigingen der steden, waar er geene kics-
worslehng plaats heeft, de vereenigingen waar er
strijd is, geldelijk ter hulp zouden komen.
De afgevaardigden, maandag 1 maart vereenigd,
hebben een komiteit benoemd, gelast met de be
reiding van een ontwerp van inrichting, dat in eene
aanstaande vereeniging zal worden gediscuteerd.
Ziehier de samenstelling van dil komiteit:
M. Van Humbeeck, liberale vereeniging van
Brussel.
M. Jamar, grondwettelijke maatschappij der
liberale kiezers van Brussel.
M. Péchcr, liberale vereeniging van Antwerpen.
hier quaeslie roert, veel bijval zou vinden èn het
Nooit was het in Veurne zoo rustig als tegen
woordig: de menschen komen er overeen gelijk
mosselschelpen; Veurne is maar één menagie meer!
i\'aas de Simpel of de Simpele A’aas heelt zijn
leven gebeterd. Hij zwijgt! hij de alweter, hij de
groote beknibbelaar van hel gemeentebestuur. Nu
is alles wél, nu weel hij niets meer te beknib
belen.
Do Veurnaar verschijnt wekelijks gelijk een
heilig kwezeltje. Geene grove, valschc en eerroo-
vende personaliteiten meer; geen woord meer
noch van stadsschulden, noch van stadsschouw
burg, noch van den disch, noch van den ver
maarden waterput. Slechts nu en dan eenen aanval
legen de liberalen, uit andere gazetten over geno
men.
Men tiert en men buldert niel meer op de slechte
scholen en op de slechte gazetten, en men zegt
dal er veel door de vingers zal worden gezien.
Wat mag die rustige rusttoch beteekenen
Hel is de stille vóór het onwedcr.
En hel onwedcr is nakendin October aan
staande is hel kiezing.
danig, dal dc rechterlijke magistraten niet
meer volgens geweten en plicht handelen
mogen, maar plooien moeten naar den
wil der bisschoppen, op straf van publieke
kwellingen en verdrukkingen. Wie ons
le dezen opzichte van overdrevenheid moge
beschuldigen, overdenke slechts wal er
gebeurd is, over eenige maanden met
M.’ Iwens, te IJpere, en, over eenige we
ken, met de heeren Van Alleynes en De
Goltal, te Brugge.
Eindelijk, wij herhalen het, de liberalen
worden bevreesd voor het dreigend ge
vaar; zij beginnen te gelooven, dal België
verkeert op den uitersten boord van oenen
afgrond; zij steken de hoofden te zamen,
en vragen wal er te doen is om het land
te redden uit zijnen neleligen toestand.
Wat er te doen is?
Dal men zorgvuldig naga wat de kleri
kalen doen, in sleden en in dorpen, om
hunne heerschappij te vestigen, en men
zal op de vraag: Wat is er le doen?
een volledig antwoord bekomen.
Welk oneindig verschil lusschen de
handelwijze der klerikalen, op politiek ge
bied, en de handelwijze der liberalen!
En om slechts van eene zaak le spreken.
Waar zijn de liberale grondeigenaars en
invloedhebbende persoonen, die van hun
gezag en invloed gebruik maken om de
liberale gazellen en tijdschriften bij hunne
pachters en onderhoorigen aan le bevelen,
te doen lezen en le doen verspreiden; om
de herbergiers, die liberale gazellen ont
vangen, onder hunne bescherming te
nemen? Waar is de invloedhebbende libe
raal, die, in den builen, len voordcele der
liberale drukpers, openlijk le velde trekt?
Hier is zwijgen onverbeterlijk.
stil en zei: o Mariette, zie ecus wat schoone
kruik! eene koningin zou het zich niet schamen
ze met hare lippen aan te roeren. Zie maar, de
rand is schilferend goud, en de bloemen er van
hlocijen niel schooner in den hof, en zij zijn toch
maar geschilderd. En in het midden van dal para
dijs! zie toch cons, Mariette hoc van den boom die
appelen lachen; men zou ze lusten. En Adam kan
niet wederstaan hoe hem de hupsche Eva eenen
aanbiedt om le proeven. En zie toch eens hoe al -
lerliefst hel lammeke spelend om den ouden tijger
huppelt, en de sneeuwwitte duif met haren goud
groenen hals voor den gier slaat, als wilde zij met
hem trekkebekken.
Mariette kon zich niet verzadigen met de kruik
te bezien. Hadde ik zulke eene kruik, moeder!
sprak zij, zij is veel te schoon om er uil te drin
ken; ik zou er mijne bloemen in zetten en bestendig
in het paradijs blikken. Wij zijn op de markt van
Vence, maar, zie ik die schildering, zoo is het mij
alsof wij in het paradijs waren.
Zoo sprak Mariette, en al de vriendinnen riep
zij bij, om dc kruik te bewonderen; en weldra
stonden bij dc vriendinnen ook de vrienden en
eindelijk bijna de halve bevolking van La Napoule
voor de wonder schoone kruik. Maar wonder
schoon was zij ook, van allerkostelijkst, door-
■*v:’ 1 i eu
-- - - I 1 •=*- I
lands en van den vreemde te geven, en hij haalde
bovendien de plaatsen en hel beste tijdstip, voor
hel houden van dergelijk feest, aan.