VAN VEURNE, NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT. 9-50 maakten - 7-37 6-30 9-06. 5-00. 1 om ommegang. 7-20 00-00 4-10 0-00 2 29 0-00 2-20 8-45 Foor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. Voor gansch Belgie: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Voor Frankrijk: fr. 16-50 ’sjaars. Een afzonderlijk nummer 10 c." Bekendmakingen 15 centiemen den drukregel. Men schrijft in bij 1'. Ryckkboeh, Ooststraat 6 te Veurne, en op al de postkantoren van liet Rijk. Brieven en geld vrachtvrij. Onze kerinifi. Gelijk wij het in ons vorig nummer zegden, is onze kermis levendig geweest en is alles vrolijk afgeloopcn. Wij zullen heden een kort verslag over derzclvcr vermakelijkheden geven. Het volksconcert door de koninklijke maat schappij Su Cecilia, op kermis-avond gegeven, had veel bijval en werd hard toegejuicht. De ballon die voorafgaandelijk, door de zorgen van den gediens tigen heer ridder Julien llerwyn, was opgestegen, was niet al te vast beraden wat hij doen wilde. Zou hij opgaan? Zou hij de markt verlaten? Dit waren de vragen welke gedaan wierden toen hij zich eenskaps hemelwaarts verhief om welhaast in de Noordstraat zich op eenen lantaarn te komen nederzetten, waarschijnelijk om door zijn licht hot stadslicht wat te verlevendigen. Zondag morgen, gaf dezelfde maatschappij S.,a Cecilia, een muziekaal feest in den prachtige» lusthof van den heer Despot-Verwaerde. De uit gevoerde stukken verwierven goeden bijval en werden luidruchtig loegejuicht. De vermaarde processie der sodaliteit deed 4 ure namiddag, haren gewoonlijken P""1»" IJZEREN WEG VAN LICHTERVELDE-VEURNE NAAR Van Veurne naar Lichtervelde Liclitervelde naar Veurne Veurne naar Duinkerke Dninkerkc naar Veurne ZATERDAG 7 AUGUSTl 1875. In de hedendaagsche maatschappij leven alle de gezindheden vrij en vreedzaam naast elkander. De wet is dezelfde voor allen, de rechten zijn gelijk en iedereen eerbiedigt de ge zindheid van anderen, opdat hij ook voor zijne gezindheid eerbied zou verwerven. Ziedaar het grondbeginsel der verdraag zaamheid, dat in de wetgeving den naatn van godsdienstvrijheid draagt. Wij hebben het noodig gevonden over deze gewichtige zaak een enkel woord ie zeggen. Hedendaags wordt er door de klerikale partij eenen geweldigen en openllijken oorlog gevoerd tegen de verdraagzaamheid. Daartoe worden de dorpen legen de ste den opgehilst. Hel is ongelooflijk hoeveel leugens en lasteringen er daar verspreid worden tegen de liberalen. Eene schaamielooze drukpers is nog niet genoeg, de dwaaste, de domste geruchten worden er bijgevoegd en de onwetende lieden geven er geloof aan. Dat is een zedelijke oorlog die begint om voor later een gewelddadige mogelijk te maken. Het is noodig dat de liberalen er een wakend oog op houden, dal zij er niet bij slapen. Te lang hebben wij gerust geweest en in trouw geleefd. Maar sedert de klerikale overheersching van ’t land machtig is, moet nu iedereen inzien dal er een boozen geest werkzaam is om de oude barbaarsche lijden te doen herleven, toen hel verboden was anders te denken dan de pastoor, toen het wel was dal de Staal zweeg en de Kerk alles regelde zonder tegenspraak. POLITIEK OVEILZICIIT. De nationale vergadering van Frankrijk heeft haren zilliijd gesloten, na hel geheele van het wetsontwerp der parijsche ring- spoorwegen aangenomen te hebben met 645 stemmen legen 2. Hel is d’heer Martel, welke voorzat, die de sluiting uilsprak. De afgevaardigden der linkerzijde gingen uit een onder bel geroep van leve de repu- blik! Protestalien gingen uit de rechter zijde hier legen op. De bestendige commissie heeft besloten alle veertien dagen eene vergadering te houden. Hel duilsch staatsblad logenstraft de tijding, door verschillende dagbladen me degedeeld, dat er veranderingen gingen plaats grijpen in de duitsche gezandschap- pen bij den vreemde. De Provinciale Correspondent meldt dal de oppervoorzillers stellige onderrichtingen hebben ontvangen, rakende de geldinza melingen. De omhalingen voor den Sint Pieterspenning, door hel broederschap van Sint Michiel, bij personen die geene leden van dit broederschap zijn, worden onder anderen als onwettig beschouwd. Volgens de Germania heeft de voordozen bisschop van Paderborn, te Wesel geïnter neerd, die stad uit eigen beweging ver laten. Gemeld blad kondigt eenen brief van hem af, aan den voorzitter der provin cie gestuurd, en waarbij hij zijn vertrek uitlegt om reden van gezondheid en uit hoofde der bisschoppelijke plichten, waar mede hij zich belast gelooft, nietlegen- slaan Ie zijne afstelling door hel gouverne ment. Hel oostenrijksch gouvernement beeft den prins van Servie op niew de verzeke ring gegeven, dal Oostenrijk zal voortgaan met de staatkunde na te leven, tol-hierloe gevolgd, en dal de verzending van eenige troepen naar de zuidgrenzen geenzins hel karakter eener aanvallende betooging heeft. De Politisch Correspondent zegt te welen, dat niettegenstaande den krachtdadige» wil van den prins van Montenegro om de .stipste onzijdigheid in acht te nemen, verscheidene monlenegrijnsche benden, onder geleide van kapiteins Limouic, Alesich en Petrovich de monlenegrijnsche grens hebben overschreden en gepoogd hebben hunne samevoeging met de opstan delingen, nabij Paporoglie te bewerken. Uit Madrid word gemeld, dal hel bom bardement van Seo de Urgel sleed voort duurt. De madridsche dagbladen manen het gouvernement aan om eene nieuwe lichting te doen. 12-11 9-08 1-35 8-00. 7-40 10-1 5 2-39 6-35 11-10 3-40 IJZEREN WEG VAN DIXMUDE NAAR NIEUPORT. Van Nieuport naar Dixinude Dixinude naar Nieuport DUINKERKE. 4-35 6-02. Veurne, T Augusti. DE VERDRAAGZAAMHEID. De godsdienstige verdeeldheden zijn het grootste ongeluk dal een land kan over komen. Sla de geschiedenis open en op elke bladzijde zult gij nevens de barbaarste gruwelen, nevens de bloedigste oorlogen, nevens de rampzaligste twisten, maar eene oorzaak vinden, de religiegeschillen. in de oude lijden had men het gedacht niet van het samenbestaan van verschil lende godsdiensten. Stonden er in het land nieuwe leeringen op, seflens vloog men te wapen. De beslaande godsdienst wilde de nieuwe leeringen uildooven en verdelgen, de nieuwe leeringen betwisten aan de oude, de overmacht en zelfs hel beslaan. Daar, waar de kalholijken de meerder heid vormden, waren de andere godsdiens ten verboden, en waren hunne belijders vervolgd en onderdrukt. Daar, waar heiproieslantismusheerschle, ondergingen de katholieken hetzelfde lot. Men liet hun noch vrijheid, noch rech ten en dikwijls oefende men op hen wreed heden uit, in wedervergelding van hetgeen de protestanten in andere katholieke lan den te lijden hadden. Een nieuw grondbeginsel is aan al die rampen een einde komen stellen, het groot grondbeginsel der verdraagzaamheid. Die grondsteen der hedendaagsche samenleving rust op geheel andere be- grijpen. De ondervinding leerde dal hel geweld niemand bekeerde, dal hel integendeel de dweeperij ontstak en eenen onverzoen- lijken haal deed ontslaan. Hel oud stelsel van T geweld was eerst en vooral nadeelig aan de godsdiensten in plaats van dezen te ondersteunen. Het was daarenboven tegenstrijdig aan den aard zelfs der religiën. Hel godsdienstig gevoel is inderdaad iels geheel inwendig, dal kan beslaan zonder zich door eenige uitwendige daad te ver openbaren. Hel .geweld kan hel lichaam wel treffen, het vleesch wel pijnigen, maar hel hart, de geest is vrij, en geene aardsche macht vermag er iels légen. Die leerstelsels werden begrepen, en de godsdiensten, die gedurende eeuwen met het zwaard hadden gestreden, maakten vrede en verzoenden zich met elkaar. V/ 2502. 49/ JAAR. Het Blad verschiint allen Zaterdag; en allen Woensdag in Sup plement. Inschrijving betaalbaar voorop: Een telegrafische depeche meldt dal de sultan van Zanzibar te Alexandrie is aan gekomen en er door den onderkoning van Egypte is ontvangen geworden. K0 UHEBTIATIE-BLIB

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1875 | | pagina 1