Volksbelang
581
22
559
280
444 st.
428
119
Nog immer bruist hen het bloed en verroert zich
de zwarte gal bij de clericalen over hunnen hamer-
klop op 23 november laatst. Zij konnen, zij willen
het niet vergeten; zij zijn zóó voltallig verslagen,
zij rekenden zóó vast op de victorie, en zij werden
zóó deerlijk bedrogen dat zij daarnu voor in eene
ontembare woede zijn vervallen; en daarom huilen
en brieschen zij als bezetene, en roepen en tieren,
en verwenschen en vervloeken, en maken een
helleleven dal hooien en zien vergaai!
Als zij nu zoo deerlijk spartelen, wal zal het
wezen als den branle-bas zal luiden, als Antwer
pen zijne bazen zal omverwerpen; als Luxemburg
en Limburg zullen opkomen; als geheel de verte
genwoordiging van Gent zal liberaal zijn! Wal zul
len zij toen zeggen, als het lied der kloeke geuzen,
dat lied dal zoo magtig medehielp om onze voor
ouders van de spaansche bloedhonden le bevrijden,
zal klinken heinde en ver in alle steden, dorpen en
gehuchten? Wat zullen zij toen doen? Hoe zullen
zij toen wegkruipen in hunne krochten en holen;
hoe zullen zij toen zwijgen dat zij zweelen, beven
gelijk een riet; hoe zal toen hun liedjen uitgezongen
zijn waarin zij zoo wel hunnen eigen lof weten te
zingen
Welaan veroordeelde mannen van oenen ge-
doemden tijd, roept en tiert maar, de toekomst
bereidt zich, de gelederen sluiten en vollen zich
aan, maar als de standaards van Artevelde, van
Breydel en de Coninck, van Agneessens zullen op
komen, ziet dat gij plaats maakt, en dal gij onder
de voelen niel geraakt, want den volksvloed kent
paal noch dijken, en hij zou u mederukken gelijk
een stroohalm dal op den grond ligt.
billijke eischcn van onze nationaliteit en onze
wetten? Aan den Paus, den vreemdeling.
En in den strijd legen de rechten van den staal
en de burgerij, zijn hunne wapens: logen, mcin-
eediglieid, beleediging en laster?
En hel liberalismus zou die soldeniers van den
vreemdeling ongestraft onze vrije instellingen
lalcn afbreken, en wij zouden ons naar hunne
bevelen moeien gedragen!
Neen, de priester in de kerk, de wetgever op
de tribuun en de vreemdeling te zijnent.
Tot het bereiken van dit doel, vereenigl hel
liberalismus thans zijne beste krachten; meester
willen wij zijn in ons land, de vreemdeling
builen!
llgetneenc 'lijdingen.
Bij koninklijk besluit van 17 dezer, is den heer
11. De Prey, schepene benoemd der stad Veurne.
In de maand november zijn 7571 brieven ,mel
gebrekkig adres, ter zijde gelegd. Van dit getal
zijn er 5,005, na hunne opening, kunnen besteld of
terug gegeven, worden; 2,566 zijn in de scheur
mand geworpen.
M. de Gouverneur heeft bij omzendbrief aan
de gemeentebesturen herinnerd dat zij niet mogen
nalaten de jaarlijksche opgave le doen van het ge
tal verklaringen gedaan door de eigenaars of kwee
kers van slieren binnen hunne gemeente, en hun
gezegd de stierciihoudors te vei willigen dat indien
zij zich in eene andere omschrijving dan degene
waaraan zij belmoren, aanbieden, hunne dieren
Onverbiddelijk uil de keuringen en prijskampen
zullen gesloten worden.
Woensdag 29 december 1875, om 11 ure
's morgeus, zal er in 'l provinciaal gouvernements-
hotel le Brugge overgegaan worden tot de aanbe
steding in 6 loten, der uit le voeren werken voor
het planten en onderhouden, tol den 30 april 1879,
van de boomgewassen langs de provinciale wegen
vermeld in hel lastkohier.
De begroolingsbcstckken voor de zes loten be-
loopen te zamen tot fr. 6,680.
De borgstellingen zijn te zamen vastgesteld op
Bij koninklijk besluit van 7 december, worden
de hiernavolgende gemeenten bemagtigd, leenin-
gen aan te gaan
Loo, 117,000 fr. Reninghe, 179,000 fr.
De verkoop vanviscb op de mijn van Oostende
reeds drie eeuwen zijn achteruit getreden? Neen,
ondanks uwe pogingen, wij zijn nog niet, God
dank, lot die ongelukkige tijden terug gekeerd.
Icdcrmaal dat wij den klerikalen geldwinkel, de
klerikale öeliooiorijoi» bespreken, is onze confrater
Dit is nu tegenwoordig ook bel geval.
De Ftfiintaar spelt ons hard de les. Volgens dit
blad moet men zich onthouden zaken af te keuren
waarin geestelijken rechtstreeks lusschenkomen
en nooit mag men de priesters beknibbelen. Zelfs,
als een priester valt, als hij, bij voorbeeld, zich
buitensporig en geweldig gedraagt in de kiezingen,
als hij zijne medeburgers lastert, of als hij voor
zware misdaden door de tribunalen veroordeeld
wordt, dan nog, volgens onzen confrater, moet
men zwijgen, dan nog moet men hel kleed, moet
men de bediening eerbiedigen. Want de priester
is T zout der aarde. Die den priester aanrandt,
randt God aan in den appel van zijn oog.
Men zou dus willen ons de volkomenste stil
zwijgendheid opleggen aangaande de daden en
handelwijze onzer tegenstrevers.
Zij, integendeel, kennen zich het recht toe de
liberalen gestadig aan te vallen, le beschimpen, te
bespotten, tot zoo verre, dat de christelijke op
stellers van den Veurnaar zeggen durven: dat al
wie een geestelijke beknibbelt het schuim der
samenleving is, dat het dronkaards, onrechtvaar-
digaards zijn, enz. Daar en boven, leggen zij in den
mond van den werkman do volgende woorden:
«Achteruit! weg, gij, bcknibbelaars, bespotters,
beledigers van priesterschapAchter den
priester zien wij God? en daarom langen wij de
muts voor hem af! daarom omringen wij hem
met eerbied.
Nooit klaarder als nu hebt gij laten blijken,
heeren schrijvers, hoe verre gij van de baan van
ootmoedigheid en broederliefde afdwaalt en hoe
belachelijk uwe aanmatigingen, uwe pretenties
zijn. Overal en in alle omstandigheden wilt gij den
meester spelen, wilt gij boven allen geerbiedigd
worden; gij stelt u daaromtrent gelijk met God,
en gij aanziet ons, wij wereldlijken, als uwe nede
rige onderhoorigen, als uwe slaven, slechts goed
om als hel schuim der samenleving, als dron
kaards, als onrechlvaardigaards uit den weg te
worden geruimd, zoohaast als wij ons verstouten
durven uw gedrag, al was het slechts in politieke
zaken, af te keuren.
Meent gij dan, geestelijke schrijvers, dat wij
De Veurnaar bedriegt zich grootelijks indien hij
denkt dat wij onze gezegdens over de S.“ Pieters
penning en de pauslijke nieuwjaarsgift hebben ge
tracht te vcrschoonen. Wij bekreunen ons immers
weinig over de goedkeuring onzer tegenstrevers.
Neen, onze gezegdens vcrschoonen was ons in
zicht niet: alleenlijk hebben wij willen doen uil-
schijncn, hoe belachelijk de Veurnaar was ons.
uit hoofde dezer gezegdens, met een proces le
bedreigen.
liet is echter te verwonderen, dal de schrijvers
van dit blad, zij die zoo licht gekwetst zijn, en
persoonlijke aanrandingen vinden in woorden
waar er slechts kwestie was van de geestelijken
in hel algemeen, zoo dubbelzinnig spreken l.° in
hun nummer van 8r* dezer, over de gemeente-
raadshecren, en 2." in hun laatste nummer, over
de dischheeren.
Hebben de schrijvers van den Veurnaar niet ge
vreesd die heeren te kwetsen?oflrolseeren
zij misschien onze bestuurders, om dat zij weten
dat zij goedaardig en toegevend zijn
Goedaardig en toegevend zijn is zeer loffelijk,
doch alleen op voorwaarde, dat deze die er de
voordeelen van genieten er geen misbruik van
maken.
Maandag laatst heelt le Oostende, de kiezing
plaats gehad voor twee leden van den Gemeente
raad, in vervanging van de heeren K. Vatilseghem
en De Ceuninck.
De Liberale Associatie stelde voor: de hoeren
Aimé De Breyne en Aug. Pède.
De liberalen hebben oenen schitterenden zege
praal behaald.
Ziehier den uitslag
Stemmers
Witte briefkens:
Geldige id.
Volstrekte meerderheid
M. PEDE, liberaal kandidaat, bekomt
M. DE BBEY.NE, id.
Cranshof, klerikale kandidaat,
Men mag zeggen dat dien uitslag de godsklop is
voor de klerikale partij le Oostende.
Dit zal haar weinig moed geven om den grooten
strijd van Juni aan te gaan.
En nu gebruiken onze hedendaagsche
klerikalen wederom den naam van Geus
als een schrikbeeld, om de eenvoudige
menigte de vrees op het lijf le jagen en
hel van de liberalen af le trekken.
Gelukkig is hel onderwijs nu meer ver
spreid en hij, die eenige kennis van ge
schiedenis heeft, weet nu dal de Geuzen
mannen waren die in ons land de vrijheid
van geweten hebben voorgestaan, de spaan
sche bloedhonden hebben bevochten.
De Vreemdelingen.
Sinds de mannen der klerikale partij zich in alles
naar den pauselijken wil hebben geschikt; sinds
zij, blind gehoorzaamde aan Syllabus en Encycliek,
eerder strijders op staalkundig gebied dan ver
kondigers eener leer van vrede en liefde zijn ge
worden, verdienen zij den eenigen naam die hun
past: het zijn voor ons vreemdelingen.
Geenc gelegenheid laten zij voorbijgaan om de
openbare rust le slooren, kwade driften te zaaien
of de betrekkingen van ons land met andere
mogendheden te vermoeielijken, en dit alleen om
hunnen hoogmoed te verzadigen, uil happigheid
naar eene opperheerschappij, die alle wetten maar
zou erkennen, voor zooveel zij alleen er baal kun
nen uit trekken.
Het bewijs hiervan vinden wij weder in de dis
cussie, die dezer dagen in de Kamer heelt plaats
gehad, bij gelegenheid eener interpellatie over de
woorden van den Paus nopens hel burgerlijk
huwelijk. Het ministerie, gelijk men weet, heeft
op dit punt eenvoudig den Paus en de Encycliek-
vertegenwoordigers in onze Kamer verloochend;
maar dal hel liberalismus door die schijnbare
gematigdheid van hel ministerie zich niel late in
slaap wiegen; integendeel, hel moei gestadig,
volhardend werken om de klerikalen van hel be
stuur le verwijderen, willen zij verhoeden dal ons
land niet eindelijk een leengoed van hel alles op
slorpende Valicaan worde.
Inderdaad, de houding van ons ministerie stoot
de klerikalen hevig legen het hoofd; zij eischcn
dat de- Kerk alles, dal de Staal niets zij. Ook de
Courtier de Bruxelles valt den heer Malou hevig
ten lijve, omdat bij de raadsgevingen van den Paus
zoo maar eenvoudig heeft in den wind geslagen,
ca dat hij zoo verre is gegaan van op te treden
als advokaat en verdediger van het grondbe-
ginsel, door den Paus veroordeeld en in die
grondwet geschreven door de liberalen van
1830, is iets dat wij niel hevig genoeg kunnen
laken, nog luid genoeg betreuren. Hierdoor bovenmate gram,
heeft M. Malou zich vijandig geloond aan de r»:.
rechten der Kerk en aan die van den II. Vader, en
hel blad hekelt den minister, omdat hij in 1875,
op de tribuun de drogredenen is komen herhalen,
waarmede de doctrinaire wetgevers in 1830, vóór
hel Congres, de verplichting verdedigden, dat het
burgerlijk huwelijk liet kerkelijke zou voorgaan.
En die mannen durven zich de verdcdigeis der
grondwet noemen, zij die alles opolferen voor den
wil van een vreemdeling, van den Paus?
.Men verlieze niet uil het oog wal al er in die
kwestie van hel huwelijk verborgen ligt. Zij willen
hierdoor in den staat eene caste vormen, die zou
afhangen van Home en de Jezuïeten, en aan alle
vervolgingen blootstellen de vrije mannen, die niet
voor hen zouden willen bukken; al wie niet eerst
en alleen, zijn huwelijk in de kerk zou lalcn in
zegenen, zou aan de kaak worden gesteld als een
gemeen boeleerder.
En gelijk in al hunne instellingen, is de geld
kwestie hier weder voor ken vangroot belang:
bij hel burgerlijk huwelijk, zijn al de burgers ge
lijk; bij het huwelijk in de kerk, moet de geld
beugel uitkomen, het wordt de triomf der
maatschappelijke ongelijkheid.
Welke naam verdient dus de partij, die hare
gedachten gaat halen in hel Vaticaan en bij den
generaal der Jezuïeten, die onze grondwet en al
onze vrijheden ondermijnt, omdat de Paus die
vóór eenige jaren in den Syllabus doemde?
Moet zij niet geschandvlekt worden door den
naam van hem zelven, die haar hare daden en
woorden inblaast? Dat zij den naam drage die
haar toekoint; men hecle haar: de partij van den
vreemdeling.
Overigens, zij verbergen hun vreemdelingschap
niet:
In hunne kringen, is het ’s konings borstbeeld
dal de eereplaats bekleedt? Neen, ’t is de Paus,
de vreemdeling.
In hunne vereenigingen, is de eere-toast aan
den Koning? Neen, hij is voor den Paus, den
vreemdeling.
Wanneer er betwisting is lusschen de staats-
en de pauselijke macht, aan wien offeren zij de
Liberale Penning.
Bericht aan de jagers Wanneer een jongeling
wil jager worden is het geraadzaam eerst te leeren
schieten op het kanon. De gelegenheid kan men
te baal nemen bij het installeeren van renen kleri
kalen ambtenaar bij voorbeeld, hoewel men ook
bewerc aan de liberale partij toe le behooren. Men
wint alzoo de gunst van dezen ambtenaar en van
zijne vrouw; en is men later als jager gepakt op
de landen van oenen anderen, Fyttc gaat bij
Sissen-oom om alles effen le klappen, en aan het
proces wordt geen gevolg gegeven.
F. J. H.N. Nfr. 0-50
I>e tui-ln <ler clericalcn.
Gemeente Kiezing t» Oostende.
I. J-ini■".■"M»