I
V
-
dal hij hem enkel goeden raad heeft gegeven, om
zijne toekomst niet te bederven.
Be eerste voorzitter M. Gerard, na ecne korte
beraadslaging over het opstel van het arrest,
spreekt hel volgende vonnis uit
Overwegende dal M. Wéry zijne plichten van
magistraat heeft miskend en zijn karakter gecom
promitteerd;
Veroordeeld hem lol eene maand opschorsing
van zijn ambt.
Als er is Belgie een voorzitter van eene recht
bank is, fanatiek genoeg om de grondwet te over
treden, heeft men toch den troost dal er nog
moedige rechters in België zijn om die overtreding
te straffen.
I
/.aak tVéry>Bou<*lici*.
'Zaterdag is voor het hof van beroep van Brussel,
vercenigde kamers, M. Wéry versehenen, de
voorzitter der rechtbank van eersten aanleg van
Bergen, die den commies-greflier Boucher, in
zijne bediening had opgeschorst omdat hij voor de
kerk niet was gehuwd.
De heer Wéry is een klein manneken, zonder
baard en met een bril op den neus. Hij heeft do
onbevoegdheid van het liof in deze zaak gcpleten.
Be prokureur-generaal, die het ambt van open
baar ministerie vervult, zegt dat het de eerste
maal is dat een dergelijk feil aan hel Belgisch ge
recht wordt onderworpen, sinds de Belgische
nationaliteit is geslicht.
De redenaar zegt dat M. Wéry schuldig is aan
misbruik van gezag. Hij heeft M. Boucher eene
straf opgelegd die door de wel niet is vaslgesteld,
hij had als voorzitter het recht niet aan zijnen
bediende eene tuchtstraf op te leggen omdat deze
zijn huwelijk door de kerk niet heeft doen inze
genen.
De prokureur-generaal vraagt dat het hof M.
Wéry voorloopig in zyne bediening zou opschorsen.
De heer Wéry verdedigt zicli en zegt dal hij op
het geweten van M. Boucher niet heeft gedrukt,
de kopstukken en dc geleiders van hel liberalism
zijn, die Marnix (een goddelooze) en zijne wer-
ken vooruilzetlen en loven.
Die kwaadwillige woorden vuren den haal aan
der eenvoudige menschcn legen de liberalen, en
bevatten eene grove lastering legen het wereldlijk
onderwijs.
'Ziehier ons antwoord.
Goddeloos zijn beleekenl eigenlijk hel beslaan
van God loochenen, alle eerbiedbewiis lol de God
heid gericht minachten, misprijzen, bestrijden.
Zijn er wel goddeloozen in de wereld? Er kun
nen er beslaan, doch wij twijfelen er aan.
De geestelijke gazetschrijvers geven echter aan
het woord goddeloos eene andere bctcekenis.
Een goddelooze, volgens die hoeren, is een
mensch die zich verstout de Roomsch-catholieke
priesters te beknibbelen al was hel maar ingeld-
of politieke zaken, die alle dc handelwijzen der
priesters niet ten volle goedkeurt, die zich niet ten
volle aan alle hunne cischcn onderwerpt. Zulke
mensch noemen zij een verachtelijk schepsel, een
ketter, een vijand van God, het schuim der samen-
burgerlijk recht tegen de stoutmoedige indrin-
leving, een wangedrocht lot de grootste misdaden
bekwaam, dat men vluchten moet gelijk het vuur,
gelijk de pest, en hatelijk moet maken lot in zijn
huisgezin toe!
Volgens de geestelijke gazetschrijvers, zijn alle
tegenstrevers der ullramonlanender politieke
priesters, zijn alle deze, die zeggen durven de
burgemeester op hel stadhuis en de pastor in de
kerk GODDELOOZEN
Verschrikkelijk woord!.... Doch, laat ons zien.
Er zijn menschcn die slechts voor ben zelven
leven; die noch hunnen tijd, noch hunne fortuin
aan hoegenaamd liefdadig werk toewijden; dieallijd
misnoegd, onvriendelijk zijn en knorren, juist als
of er geen God zou bestaan; in een woord, die hoe
genaamd geene blijken geven, dal zij God liefheb
ben en hem dankbaar zijn, dat zij hunnen even
naasten beminnen uil liefde lol God. En nogtans,
onder die menschcn vindt men er, die zeer hoog
in achting slaan bij de priesters. Maar,.... zij zijn
mouw-vagers van hunne geestelijke overheden, zij
zijn klerikaal, zij stemmen voor de klcrikalen en
werken voor de klcrikalen.
Men vindt een ander slag van menschcn: het zijn
geene mouw-vagers van priesters, noch kweze
laars of pilaarbijters hoegenaamd, en zij bekom
meren zich weinig met henzelven; in volle tevre
denheid en dankbaar jegens God doorloopcn zij
hunne levensbaan, zij mag met rozen zijn bezaaien,
of met doornen beplant; zij trachten het goede te
bewerken waar zij kunnen, en altijd zijn zij dc
Goddelijke les indachtig bemint uwen even-
mensch.» Dat zijn Godskinderen. En nogtans, vindt
men er onder deze, die door dc geestelijken wor
den aangerand, die als slechte menschen, als god
deloozen, worden uitgescholdcn. Maar,die
Godskinderen zijn liberaal, zij stemmen voor de
liberalen en werken voorde liberalen.
Als men nagaat voor welke redende geestelijke
gazetschrijvers dc menschen goddeloozen noemen,
als men inziet dat het alleenlijk is, om aan de libe
ralen de achting hunner medeburgers teontnemen,
en om aldus de nriesterpartij in de kiezingen te
bevoordeeligcn, dan zal hel verwijtsel van godde-
looze op de verstandige lieden weinig imlruk
maken.
Dc beschuldigingen tegen het wereldlijk onder
wijs zijn evenmin gegrond als dc aanvallen legen
de liberalen. Hel is eene zaak van concurrentie,
van GELDELIJK voordeel, en niets anders.
Dnnket Plereot.
Dit feest beeft zaterdag te Luik plaats gehad in
de zaal gezegd van de Renommee, ter cere van M.
Piercol, die op eene zoo krachdadige wijze hel
uj i’
gingen van de klcrikalen heeft verdedigd.
Dc eeretafel bevond zich in hel midden der
linker galerij en gelijkloopcud met den langen
kant der zaal; twee andere eeretafels waren lood
recht over de eerste geplaatst; vier tafels met dc
twee laatste gelijkstaande en waarop insgelijks als
op de anderen, 48 couverts stonden, waren aan
de vreemde inschrijvers voorbehouden; 94 andere
tafels, ieder met 12 couverts waren voor dc in
schrijvers van Luik en der omstreken bestemd.
Deze schikkingen, zoo gelukkig genomen, lieten
aan iedereen toe zich op zijn gemak in alle dcelcn
der zaal te begeven.
Om half zeven ure, als de genoodigden hadden
plaats genomen, deed de held van het feest, de
achtbare burgemeester van Luik, M. Piercol, zijne
intrede le midden van luidruchtige toejuichingen
der gnnsche vergadering, toejuichingen welke
werden herhaald, als de lieer De Rossius, lid van
dc Kamer der Volksvertegenwoordigers, aan den
burgemeester, in naam der luikschc vrouwen, een
prachligen bloemtuil overhandigde, welke den-
zelfden morgend nog van Nizza was aangekomen.
De eeretafel was voorgezeten door den heer
Braconnier, senator, voorzitter der liberale asso
ciatie van Luik, aan wiens rechter zijde de lieer
burgemeester Piercol zal; J. Anspach, burge
meester van Brussel; de Looz, senator, kolonel
der burgerwacht; Van Huinbeeck, voorzitter der
liberale associatie van Brussel; Ed. Pécher, onder
voorzitter der liberale associatie van Antwerpen;
llamal, voorzitter van den provincialen raad van
Luik; Orlmans-llauzeur, burgemeester van Ver
viers; F. de Rossius, volksvertegenwoordiger.
Aan zijne linker zijde bevonden zich mm. l’rère-
Orban, volksvertegenwoordiger; Mascarl, onder
voorzitter van de federatie der liberale association;
Dc Wae), burgemeester van Antwerpen; Mouton,
volksvertegenwoordiger; Oils, voorzitter der
grondwettelijke maatschappij van Brussel; de
Sélys-Longchamps, senator; Van der Taclen; voor
zitter van het verbond der Geuzen van Antwerpen;
Terdin, schepen der stad Luik; Delloye-Malhieu,
burgemeester van Hooi; d’Andrimonl, volksver
tegenwoordiger; Gallier, der liberale Associatie
van Gent.
Aan de twee andere eerelafels hebben de burge
meesters der groote steden, de voorzitters en
afgevaardigen der liberale association des lands
plaats genomen.
Dc heer Bieswal-Bricoult, vertegenwoordigde
de liberale Associatie van Veurne.
Bij hel nagerecht is M. Braconnier opgestaan en
heeft den heildronk aan den koning in de volgende
bewoording voorgesteld
In iedere liberale betooging worden de eerste
wenschee aan den Koning tocgesluurd.
r> Belgen vooral, begrijpen wij het vaderland en
den Koning in dc zelfde toegenegenheid.
Tien jarcu zijn verloopcn dal Leopold II den
eed aflegde van getrouwheid aan de Grondwet.
Dien eed heeft hij ten volle nageloefd.
Belg van 'nart en ziel, heeft hij op het heil van
het vaderland gewaakt en is hij dc getrouwe be
waarder der Grondwet geweest.
m Wij welen dal de bewaking onzer vrijheden in
zekere en eerlijke handen is, welke haar tegen
eiken aanval zuilen verdedigen, van welken kant
hij ook komen moge.
Laten wij hem door onze toejuichingen een
schitterend bewijs geven onzer onveranderlijke
verkleefdheid.
Al dc genoodigden staan recht, waaien hun
servet, dc vrouwen hunne zakdoeken, en terwijl
het muziek de Brabanponne speelde, werd het ge
roep van: «Leve dc Koning!» met geestdrift
herhaald.
Eindelijk kwam alles weder in zijnen vorigen
toestand; maar mei eens staat M. Frère recht en
de toejuichingen worden herval, een drievoudig
hourrah en het geroep van Leve Frère! be
groeten den afgevaardigden van Luik.
M. Frère, zeer aangedaan door deze betooging,
drukt zich uit als volgt: w
Ik dank u uil den grond des herten voor het
gulhartig onthaal waarop gij mij op dit oogenblik
uilnoodigt en waarover ik bewogen en erkentelijk
ben. Ik tracht vruchteloos dc ontroering te ver
drijven welke dit onthaal in mij doet ontslaan.
Ik ben niet gewoon zulke feesten bijtewonen.
Ik heb er nog schitterender noch aandoénlijker
gezien. Hel is niet dal ik onverschillig ben aan
zulke betoogingen der openbare denkwijzeik
juicht ze integendeel toe en bewonder ze.
Als men mannen van allen ouderdom, van alle
standen, hunne verblijfplaatsen ziel verlaten, om
zich te vercenigen, ten einde hunne hoop te ver
sterken en zich tol den strijd voorbereiden welke
hen tot dc zegepraal moet leiden, heeft men het
recht te zeggen dat men op eenen vrijen grond
leeft, welke vrije mannen voortbrengl.
Ook, wanneer wij die groolsche tooneelen
zien weike aan den rusleloozen moed, aan de
ontembare krachtdadigheid onzer Antwcrpschc I
vrienden te danken zijn; (toejuichingen) als wan
neer wij op hunne beurt de Gentenaars hunne
zegepraal zien vieren, vercenigen wij ons met hart
en ziel aan de levendige vervoering die hel gansche
land doet trillen.
Ditmaal hebben de inrichters van het feest
niet gewild, dat ik eenvoudige bijtreder van hun
banket werd; zij hebben eenen oproep gedaan lot 1
die zclfsopoflèring waarvan ik naar mijn geweten, 1
niet opgehouden heb aan het liberalismus bewijzen
te geven. (Toejuichingen, bravos).
Zij hébben mij mijn gedrag van over 35 jaar
herinnerd en gelast den heildronk aan den heer
Piercot op te dragen, die, met de priesterheer
schappij te beteugelen, de onvervreemdbare rech
ten van hel burgerlijke gezag heeft weten staande
te houden door de Grondwet geheiligd en de
waarborg van dc openbare oide zijn.
Het uur was geslagen om kalme betoogingen
tegen die betoogingen te stellen, welke in den
grond niet anders dan uitdagingen tot den burger
oorlog waren en van aard om ons in de oogen van
den vreemde le compromctteeren.
De partij die heden het bewind in handen
heeft, neemt hoe langer hoe meer stoutmoedige
aanmatigingen, waarvan de eerste uitslag is ons
met de vreemde gouvernementen in oneenigheid
le doen leven.
Ten gevolge van toegevingen, zijn de ministers
die ons besturen er in gelukt ons tegen hel gevaar
te bevrijden, waarmede de klcrikalen ons be
dreigden, maar van dag tot dag verliezen wij dc
achting en de genegenheid der volkeren die de
macht der kleine natiën uitmaakt.
Het regiem welke men ons wil opleggen, heb
ben wij in dien Staat, welke gedurende vijftig
jaren de schande en dc smart van Europa is ge
weest, aan liet werk gezien en het is dit schouw
spel van schande en smart dat men aan onze be
volking wil opleggen. Uil dien hoofde zijn do
bedevaarten ingericht. (Toejuichingen) Hel kleri
kaal onderwijs beleekenl geheel en gansch: dal
hel onze vrijheden verloochent en ons hel regiem
van bet Romeinschc volk wil opleggen.
Dc redenaar schetst vervolgens eene vergelijking
tusschcn den Romeinschen Staal en die van Belgie,
deze laatste gelukkig, voorspoedig en vrij, terwijl
de andere in zijn Syllabus versmacht, voor altijd
schipbreuk heeft geleden.
De toestand, zegt M. Frère, is sinds de afkon
diging van de pauselijke onfeilbaarheid veel erger
geworden. De kaïbolijken die zochten de princie
pen van den Syllabus mot onze vrijheden te ver
zoenen, zijn als wilde dieren vervolgd, zij zijn ver
nietigd geworden
Er is nu bewezen dal opeen gegeven uur, op
een bevel, op een wenk van den paus, eene groote
partij zal opslaan om onzeGrondwel te vernietigen.
Al dc middelen van invloed zijn naar dit doel ge
richt. Wij hebben dus dringende plichten te ver
vullen.
Wij hebben, hetgeen ik eene nationale verde
diging durf noemen, tot stand te brengen, want zij
zal voor doel hebben de grondwettelijke princie
pen le ontwikkelen en te ondersteunen. Hel werk
zal traag en pijnlijk zijn. Het zal ons tot eenen
ijveren strijd verplichtenEenigcn beelden zich in
dat, als hel klerikalism is overwonnen, het begra
ven is; zij bedriegen zich! Hel klerikalism is eene
te schrikkelijke macht om le verdwijnen.
Het gevaar is groot! Verheffen wij onze herten
tol dc hoogte van hel gevaar, vergeten wijde ellen
dige kleine twisten. Laten wij ons weerdig loonen
van de groote zaak die wij verdedigen.
In afwachting dat het liberalismus zijne posi
tion weer beeft ingeriomen, stel ik de gezondheid
voor van den achtbaren burgemeester van Luik.
Warme toejuichingen, waaraan de damen deel
1
j
I
I