Do inilltiewet van 11 Mcptembei*
ieoa.
In dit artikel komen wij rekening vragen aan de
leden van de Kamer der volksvertegenwoordigers,
aan de klerikalen, over de verminderingen der
militaire lasten, welke zij aan het belgische
volk in de verschillende vergaderingen, voor de
kiezingen gehouden, hebben beloofd?
reden zij onwaardig hunne lastgevers of kiezers
l...
volbracht, onweerdig hebben bedrogen. i digers, die gekozen zijn geworden om onze duur-
Wij komen aan deze hoeren vragen om welke
reden zij onwaardig hunne lastgevers of kiezers
door verblindende beloften, die zij niet hebben
volbracht, onweerdig hebben bedrogen.
Wij komen hun eindelijk vragen en hiertoe 1
hebben wij hel recht waarom zij schaamteloos
hebben gelogen vermits zij de woorden kenden
van M. den minister van oorlog: geen man, geen
kanon, geen peerd minder
Laat ons eerst en vooral ecus onderzoeken wat
die klerikale volksvertegenwoordigers gedaan
hebben in hel belang van de vaders des huisgezins,
sedert zij aan het bewind zijn.
Volgens de liberale wet van 3 juni 1870, had
iedere miliciaan hel recht om zich van den mili
tairen dienst vrij te koopen, ’t zij voor, ’t zij na de
loting, zonder een centiem belasting of contributie
aan den Staal te moeten betalen.
De klerikale wet van 11 september 1873 legt inte
gendeel de huisvaders cene contributie op van 200
franken voor de loting. Hij, die deze som niet heeft
gestort moet m persoon dienen. 01 nu de milici
aan een goed of slecht nummer trekke, deze som
blijft de eigendom van den Slaat.
Volgens de l.beraie wet van 1870, betaalde men
voor een plaatsvervanger 1000 a 1200 fr.; de mili
ciaan kreeg zijne definitieve vrijstelling van dienst;
Liberale iHsociatic.
Donderdag had er nogmaals eene algemeene
vergadering der liberale Associatie plaats. De bij
eenkomst was zeer talrijk, veel leden van Nieuporl
van Veurne en van den buiten waren op hunnen
post post van eer en plicht. Onze Nieuportsche
vrienden vooral onderscheiden zich door hunnen
voorbeeldigen ijver. Mr Bieswal-Bricoult woonde
de vergadering bij. Er heerschte veel geestdrift,
de strijd wordt moedig aangegaan met gegronde
hoop op eenen gunsligen uitslag. Elf nieuwe leden
wierden in deze vergadering aangenomen. De
liberale Associatie van Veurne-Nicuport is in
vollen bloei.
Ecu pnMor In kci*kge\vnn<l in ociic
«InnKz.nttl.
Verleden zondag was het kermis te Wulverin
ghem.
De Wulveringhemnaars zijn vroolijk: zij be
minnen de leute en den dans; en als hel kermis is,
er moet geflikkerd worden.
De Wulveringhemnaars zijn ook brave Heien:
gcene gemeente in gansch de omstreek waar cr
min getwist wordt, waar er min grove of oneer
lijke feilen te berispen of te straffen zijn.
De pastor van Wulveringhem is vijand van de
leute en bijzonderlijk van den dans. Als hij van
dansen hoort spreken, hij krijgt kiekenvleesch.
Waarom?... God weel liet.
Zondag morgend had de pastor tegen den dans
gepreekt en den dans verboden. De parochianen
hadden met eerbied en aandacht naar zijn sermoen
geluisterd, gelijk brave lieden doen, en de pastor
dacht dal hij zijn proces had gewonnen. Maar, hij
had gerekend zonder den woerd.
Na de goddelijke diensten gingen de vrolijke
Wulveringhemnaars, jong en oud, aan
’t dansen,aan dansen, dat het een waar ge
noegen was om zien on lioorcn.
liet gebeurde nu, dat cr eene oude vrouw in de
parochie stervend was men sterft ook, helaas!
als het kermis is en de pastor was gevraagd
om ze in allerhaasl te gaan berechten.
De berechting trok voorbij eene herberg waar
men danste. Door het gerucht van hel orgel en
den dans, door het gejuich en gejoel der leutige
Wulveringhemnaars, had men in de herberg hel
bercchlingbellclje niet gehoord, want anders zou
men onmiddelijk liet dansspel hebben gestaakt,
en, eenen onzen vader en wees gegroet lezende voor
de stervende, zou een ieder godvruchtig voor het
11. Sacrament hebben neergeknield.
De pastor hoorde hel orgel, hij hoorde dansen,
hij boorde juichen en joelen. Een spijtig gevoel
overmeesterde hemhij dacht nu alleen aan zijn
sermoen en vergat de stervende oude vrouw.
Op eens snelt hij de herberg binnen, vliegt den
trap op naar de danszaal, en daar, in eene heilige
gramschap, en het H. Sacrament in de hoogte
houdende, riep hij de dansers en danseressen toe:
hier is onzen lieer, vreest gij niet, ellendelingen,
dat Hij u zal straffen.
Hel grootste getal der dansers en danseressen
vluchte, andere wierpen zich op de knieën, en
andere waren zeer verbitterd op den pastor. De
baas van den huize was ook zeer verbitterd, want
zijne jonge vrouw had geweldig verschoten en
uw werk? Bloost gij niet, wanneer gij de uitwerk- j was erg ontsteld.
seis ziet van deze miliciewet van 1873 welke door v
u, klerikalen, is gestemd en goedgekeurd, en van
daag zulke schoone vruchten draagt? Deze wet,
dieden contribuabele en hel volk verarmt, die de
plaatsvervanging onmogelijk maakt, en de ouders
verplicht hunne zonen bij het leger te laten
inlijven?
Deze wet welke gij alleen, klerikalen, in 1873
hebt gestemd, zal immers als een schandig brand
merk op uw voorhoofd blijven geprent. Gij zult er
immers de schande en de oneer van dragen.
Want voor ons, liberalen, is deze wel cene die-
venwel, eene roofwet; geen enkel onzer liberale
volksvertegenwoordigers beeft deze wel doorzijne
stem goedgekeurd.
Voor hel publiek in hel algemeen is deze wel
slecht en laakbaar, want zelfs gegoede ouders
kunnen hunne zonen van den milicicdiensl niet
meer atkoopen. De l ijken alleen kunnen vandaag
nog de opoffering doen van 4000 fr. om hunne
zonen van den milicicdiensl te bevrijden.
En dat lieeten de klerikalen gelijkheid voor de
wel.
Dal is het werk van deze volksverlcgenwoor-
baarste belangen te beschermen, om onze heiligste
rechten te verdedigen, en die hunne beloften, aan
bet gansch land voor de kiezingen gedaan, onder
de voelen hebben verlrappeld.
Zij zullen er den 13 juni om beloond worden.
nummers liggen op zijne schrijftafel; hij heeft
slechts uit te schrijven, en alzoo zullen al de spot- j
namen, dewelke meer als eeas gediend hebben, op
nieuw voorkomen, om M.r Eduard Bieswal met
modder te bevuilen. Wij verwachtten ons daar aan.
Wij verwittigen den Veurnaar dal wij hem op
dezen grond niet zullen volgen. Wij willen onze
pen en onze pers niet bevlekken door den kleri- j
kalen tegenstrever scheldwoorden naar hel hoofd j
te werpen. Wij hebben lot plicht de voordeclcn te
doen uilkomen van voor ons arrondissement eenen
liberalen volksvertegenwoordiger ie hebben, in
plaats van eenen klerikalen. Aan die plicht zullen
wij niet ontbreken. Maar dat de Veurnaar van ons
niet verwachte dat, om dit doel te bereiken, wij
M.r Visart met scheldwoorden zullen overladen;
ween, dat zijn onze wapens niet; wij hebben de
pretentie eerlijke lieden te zijn;
Wij bevechten uwen kandidaat, Veurnaar, om dat
hij een grondbeginsel verpersoonlijkt dat hel onze
niet is; om dal wij hem zien stemmen hebben in
de kamer legen de vrije instellingen en betrach
tingen van dcovergroote meerderheid van Belgie’s
bevolking; om dal bij eene der werktuigen van het
bisdom en van de geestelijkheid is, wier leerstel
sels in de politiek wij moeten tegengaan en af
keuren, om dal zij zouden leiden lol den onder
gang van alle onze duurbare burgerlijke vrijheden.
Wij bevechten M.' L. Visart, omdat bij sedert
1870 de stoffelijke belangen van het arrondissement
heeft verwaarloosd; omdal hij gedurende een tijd
verloop van zes jaar, niet tegenstaande dal de
ministers altijd zijne vrienden en zijne parlij-
genooten zijn geweest, geene gewichtige verbete
ringen heeft doen uitvoeren aan de haven van
Nieuporl, geene steenwegen heeft doen leggen ten
koste van den Staal in het voordeel onzer kleine
of reeds zeer hoogbelasle gemeenten, gcene pogin
gen heeft aangewend om ons van de hooge tarieven
op de Westvlaandersche ijzeren wegen te ver
lossen.
Vrij en vrank en zonder omwegen zullen wij
onze zienswijze bekend maken. De strijd zal warm
en misschien hevig zijn, doch nooit zullen wij
onze toevlucht nemen tol venijnige wapenen; wij
zullen onze pen in de modder niet steken, noch
scheldwoorden lol medehulp inroepen.
Wij willen tegenover M.' Visart slaan gelijk de
hoofden der twee partijen in de Kamers tegenover
elkander: niet uil persoonlijken haat maar uil
overtuiging bestrijden zij zich aanhoudend en met
kracht; doch, zij eerbiedigen elkander, zij zijn be
leefd jegens elkander, ja zelfs, zij drukken zich
.minzaam de hand.
En nu dal onze houding ten opzichte van den
klerikalen heer Visart gekend is, vooruit! vrij
moedig vooruit!! de liberale kandidaat boven!!!
Dat de kiezers onze gazetten en onze zendbrieven
aandaebtig lezen, dal zij onderzoeken en over
leggen, en alwie onder geen klerikaal bedwang
staat, noch geen bijgeloovige dienaar is der geeste
lijken zal stemmen voor
BIESWAL-BRICOULT.
hij liep de kans van oen goed nummer te trekken,
en hel stond hem ook vrij, in geval hij een slecht
1 nummer trok te wachten tol na de loting om zijnen
plaatsvervanger te koopen.
De klerikale wet van 1873 geeft de mililianen het
recht niet zich van den dienst vrij te koopen, dan
onder de uitdrukkelijke voorwaaiden van inde kas
van den Slaat 200 franken te hebben gestort voor
de loting. Deze storting is voor liem geene waar
borg dal zij een plaatsvervanger zullen hebben,
maar verplicht hen, integendeel, zelvcn eenen
plaatsvervanger te zoeken binnen een tijdbestek
van drij maanden, cn zulks nadat het gouverne
ment al negen maanden hel geld van de huisvaders
in zijnen zak heeft.
Daarenboven doel de klerikale wet van 1873 aan
de mililianen, die door het gouvernement niet
kunnen gediend worden, eene nieuwe belasting
betalen van 800 franken, welke nogmaals aan den
Staal moeten worden afgeleid om, na plaatsver
vanging, eene definitieve vrijstelling te bekomen.
Deze som van 800 franken wordt insgelijks door
den Staal binnengepalmd, en in geen enkel geval
aan den mililiaan terug gegeven, (art. 72.)
Volgens de klerikale wel, beloopt de prijs der
plaatsvervanging van 3000 a 4000 franken.
Deze schoone wet van 1873, gestemd door de kleri
kalen, belooft. aan de mililianen, die voor de loting
200 franken gestort hebben, een plaatsvervanger.
Het hoofd van hel departement van oorlog beves
tigt deze belofte in volle wetgevende Kamer en
voor hel gansche land, ofschoon hij overtuigd is,
dal bij geene plaatsvervangers genoeg bij der hand
heeft. Is dit heiland niet bedriegen? Wal denkt gij
er over, klerikale gouvernement?
Hebt gij uwe lastgevers, uwe kiezers niet be
drogen, toen gij hun in volle publiek de verzeke
ring hebt gegeven, dat do zware lasten der inilicie-
i wet en van bet militarism in het algemeen gingen
verminderd worden? Vermits gij door uwe daden
niets anders hebt gedaan dan ze verzwaren, onwel
zoodanig dal de plaatsvervanging onmogelijk is
i geworden voor de goede burgerij, welke men hel
j volkskind heet.
Hebt gij hel Land niet dubbel bedrogen, toen gij
i door laag en list, de fouten welke gij, klerikale
volksvertegenwoordigers, hebt bedreven op de re
kening der liberalen lubt willen inschrijven en
hun hel vaderschap uwer daden hebt pogen op te
dringen?
Welnu, klerikalen, gij allen die VOOR DE
KIEZINGEN de belangen der conlribuabelen zoo
zeer schijnt ter harte le nemen, bloost gij niet over
Er wordt veel over de heldendaad van den
pastor van Wulveringhem gesproken en zijn ge
drag wordt ten strengste afgekeurd. Hoe kon hij
zich zoo verre vergeten? Mei wal recht kwam bij
de mcnschcn uil de herberg jagen? Was hij niet
verlogen van hij zelve gestraft te zijn? want had
de baas ook in gramschap geweest, en bad hij den
paslor, na hem hel 11. Sacrament uil de handen le
hebben genomen, met cene halve dozijn voetbe
wegingen op de straat gezet, wie zou cr van ver
wonderd geweest zijn?
Men zegt dat er een proces in schadevergoeding
tegen den paslor van Wulveringhem is inge
spannen.
Lieve lezers en lezeressen, gij zult met ons be
kennen dal cr aan dc vermetelheid, aan de stout
moedigheid der geestelijken, in hel belang der
rust en vrede in de huisgezinnen, dienen palen
gesteld te worden.
En gij kieziers gij zult niet dulden dal die ver
metelheid nog vergroot met voor mannen te stem
men die de priesters in hunne buitensporige cn
onchristelijke trolschheid ondersteunen. Gij zult
zeggen met onsde priesters maken reeds al te veel
misbruik van hunne macht. En daarom zult gij uwe
stem weigeren aan den klerikalen kandidaat maar
zc geven, integendeel, aan
ihehvval.biucc>ijlt.
De Veurnaar lacht cn wij ook;
innar <Iie lest lacht beul lacht.
Wij herhalen dat de kandidatuur van M.r Ed.
Bieswal overal den besten bijval ontmoet. M.r
Bieswal wordt overal aanzien als een hertelijkc cn
vriendelijke mensch voor wien gcene moeite le
groot is om iemand dienst le doen. En dat is hij ook.
Ware bet niet dat veel eenvoudige kiezers zich
laten afschrikken door de bedreigingen der geeste
lijken, die nu, meer dan ooit, dc straffen van hel
cn vagevuur ter hunner hulp zullen roepen, M.r I
Bieswal zou de twee derden der stemmen hebben.
Wij mogen echter met genoegen vaststellen, dat
hel getal der genen voor wie dc woorden van den
pastor, in zake van kiezingen, evangelie zijn, ver
mindert. De pastors worden zoodanig buitensporig,
dal er niet veel meer naar geluisterd wordt. Men
laat ze klappen en men stemt naar zijnen zin.
Wal zullen wij lachen op 13 Juni