Do inilltiewet van 11 Mcptembei* ieoa. In dit artikel komen wij rekening vragen aan de leden van de Kamer der volksvertegenwoordigers, aan de klerikalen, over de verminderingen der militaire lasten, welke zij aan het belgische volk in de verschillende vergaderingen, voor de kiezingen gehouden, hebben beloofd? reden zij onwaardig hunne lastgevers of kiezers l... volbracht, onweerdig hebben bedrogen. i digers, die gekozen zijn geworden om onze duur- Wij komen aan deze hoeren vragen om welke reden zij onwaardig hunne lastgevers of kiezers door verblindende beloften, die zij niet hebben volbracht, onweerdig hebben bedrogen. Wij komen hun eindelijk vragen en hiertoe 1 hebben wij hel recht waarom zij schaamteloos hebben gelogen vermits zij de woorden kenden van M. den minister van oorlog: geen man, geen kanon, geen peerd minder Laat ons eerst en vooral ecus onderzoeken wat die klerikale volksvertegenwoordigers gedaan hebben in hel belang van de vaders des huisgezins, sedert zij aan het bewind zijn. Volgens de liberale wet van 3 juni 1870, had iedere miliciaan hel recht om zich van den mili tairen dienst vrij te koopen, ’t zij voor, ’t zij na de loting, zonder een centiem belasting of contributie aan den Staal te moeten betalen. De klerikale wet van 11 september 1873 legt inte gendeel de huisvaders cene contributie op van 200 franken voor de loting. Hij, die deze som niet heeft gestort moet m persoon dienen. 01 nu de milici aan een goed of slecht nummer trekke, deze som blijft de eigendom van den Slaat. Volgens de l.beraie wet van 1870, betaalde men voor een plaatsvervanger 1000 a 1200 fr.; de mili ciaan kreeg zijne definitieve vrijstelling van dienst; Liberale iHsociatic. Donderdag had er nogmaals eene algemeene vergadering der liberale Associatie plaats. De bij eenkomst was zeer talrijk, veel leden van Nieuporl van Veurne en van den buiten waren op hunnen post post van eer en plicht. Onze Nieuportsche vrienden vooral onderscheiden zich door hunnen voorbeeldigen ijver. Mr Bieswal-Bricoult woonde de vergadering bij. Er heerschte veel geestdrift, de strijd wordt moedig aangegaan met gegronde hoop op eenen gunsligen uitslag. Elf nieuwe leden wierden in deze vergadering aangenomen. De liberale Associatie van Veurne-Nicuport is in vollen bloei. Ecu pnMor In kci*kge\vnn<l in ociic «InnKz.nttl. Verleden zondag was het kermis te Wulverin ghem. De Wulveringhemnaars zijn vroolijk: zij be minnen de leute en den dans; en als hel kermis is, er moet geflikkerd worden. De Wulveringhemnaars zijn ook brave Heien: gcene gemeente in gansch de omstreek waar cr min getwist wordt, waar er min grove of oneer lijke feilen te berispen of te straffen zijn. De pastor van Wulveringhem is vijand van de leute en bijzonderlijk van den dans. Als hij van dansen hoort spreken, hij krijgt kiekenvleesch. Waarom?... God weel liet. Zondag morgend had de pastor tegen den dans gepreekt en den dans verboden. De parochianen hadden met eerbied en aandacht naar zijn sermoen geluisterd, gelijk brave lieden doen, en de pastor dacht dal hij zijn proces had gewonnen. Maar, hij had gerekend zonder den woerd. Na de goddelijke diensten gingen de vrolijke Wulveringhemnaars, jong en oud, aan ’t dansen,aan dansen, dat het een waar ge noegen was om zien on lioorcn. liet gebeurde nu, dat cr eene oude vrouw in de parochie stervend was men sterft ook, helaas! als het kermis is en de pastor was gevraagd om ze in allerhaasl te gaan berechten. De berechting trok voorbij eene herberg waar men danste. Door het gerucht van hel orgel en den dans, door het gejuich en gejoel der leutige Wulveringhemnaars, had men in de herberg hel bercchlingbellclje niet gehoord, want anders zou men onmiddelijk liet dansspel hebben gestaakt, en, eenen onzen vader en wees gegroet lezende voor de stervende, zou een ieder godvruchtig voor het 11. Sacrament hebben neergeknield. De pastor hoorde hel orgel, hij hoorde dansen, hij boorde juichen en joelen. Een spijtig gevoel overmeesterde hemhij dacht nu alleen aan zijn sermoen en vergat de stervende oude vrouw. Op eens snelt hij de herberg binnen, vliegt den trap op naar de danszaal, en daar, in eene heilige gramschap, en het H. Sacrament in de hoogte houdende, riep hij de dansers en danseressen toe: hier is onzen lieer, vreest gij niet, ellendelingen, dat Hij u zal straffen. Hel grootste getal der dansers en danseressen vluchte, andere wierpen zich op de knieën, en andere waren zeer verbitterd op den pastor. De baas van den huize was ook zeer verbitterd, want zijne jonge vrouw had geweldig verschoten en uw werk? Bloost gij niet, wanneer gij de uitwerk- j was erg ontsteld. seis ziet van deze miliciewet van 1873 welke door v u, klerikalen, is gestemd en goedgekeurd, en van daag zulke schoone vruchten draagt? Deze wet, dieden contribuabele en hel volk verarmt, die de plaatsvervanging onmogelijk maakt, en de ouders verplicht hunne zonen bij het leger te laten inlijven? Deze wet welke gij alleen, klerikalen, in 1873 hebt gestemd, zal immers als een schandig brand merk op uw voorhoofd blijven geprent. Gij zult er immers de schande en de oneer van dragen. Want voor ons, liberalen, is deze wel cene die- venwel, eene roofwet; geen enkel onzer liberale volksvertegenwoordigers beeft deze wel doorzijne stem goedgekeurd. Voor hel publiek in hel algemeen is deze wel slecht en laakbaar, want zelfs gegoede ouders kunnen hunne zonen van den milicicdiensl niet meer atkoopen. De l ijken alleen kunnen vandaag nog de opoffering doen van 4000 fr. om hunne zonen van den milicicdiensl te bevrijden. En dat lieeten de klerikalen gelijkheid voor de wel. Dal is het werk van deze volksverlcgenwoor- baarste belangen te beschermen, om onze heiligste rechten te verdedigen, en die hunne beloften, aan bet gansch land voor de kiezingen gedaan, onder de voelen hebben verlrappeld. Zij zullen er den 13 juni om beloond worden. nummers liggen op zijne schrijftafel; hij heeft slechts uit te schrijven, en alzoo zullen al de spot- j namen, dewelke meer als eeas gediend hebben, op nieuw voorkomen, om M.r Eduard Bieswal met modder te bevuilen. Wij verwachtten ons daar aan. Wij verwittigen den Veurnaar dal wij hem op dezen grond niet zullen volgen. Wij willen onze pen en onze pers niet bevlekken door den kleri- j kalen tegenstrever scheldwoorden naar hel hoofd j te werpen. Wij hebben lot plicht de voordeclcn te doen uilkomen van voor ons arrondissement eenen liberalen volksvertegenwoordiger ie hebben, in plaats van eenen klerikalen. Aan die plicht zullen wij niet ontbreken. Maar dat de Veurnaar van ons niet verwachte dat, om dit doel te bereiken, wij M.r Visart met scheldwoorden zullen overladen; ween, dat zijn onze wapens niet; wij hebben de pretentie eerlijke lieden te zijn; Wij bevechten uwen kandidaat, Veurnaar, om dat hij een grondbeginsel verpersoonlijkt dat hel onze niet is; om dal wij hem zien stemmen hebben in de kamer legen de vrije instellingen en betrach tingen van dcovergroote meerderheid van Belgie’s bevolking; om dal bij eene der werktuigen van het bisdom en van de geestelijkheid is, wier leerstel sels in de politiek wij moeten tegengaan en af keuren, om dal zij zouden leiden lol den onder gang van alle onze duurbare burgerlijke vrijheden. Wij bevechten M.' L. Visart, omdat bij sedert 1870 de stoffelijke belangen van het arrondissement heeft verwaarloosd; omdal hij gedurende een tijd verloop van zes jaar, niet tegenstaande dal de ministers altijd zijne vrienden en zijne parlij- genooten zijn geweest, geene gewichtige verbete ringen heeft doen uitvoeren aan de haven van Nieuporl, geene steenwegen heeft doen leggen ten koste van den Staal in het voordeel onzer kleine of reeds zeer hoogbelasle gemeenten, gcene pogin gen heeft aangewend om ons van de hooge tarieven op de Westvlaandersche ijzeren wegen te ver lossen. Vrij en vrank en zonder omwegen zullen wij onze zienswijze bekend maken. De strijd zal warm en misschien hevig zijn, doch nooit zullen wij onze toevlucht nemen tol venijnige wapenen; wij zullen onze pen in de modder niet steken, noch scheldwoorden lol medehulp inroepen. Wij willen tegenover M.' Visart slaan gelijk de hoofden der twee partijen in de Kamers tegenover elkander: niet uil persoonlijken haat maar uil overtuiging bestrijden zij zich aanhoudend en met kracht; doch, zij eerbiedigen elkander, zij zijn be leefd jegens elkander, ja zelfs, zij drukken zich .minzaam de hand. En nu dal onze houding ten opzichte van den klerikalen heer Visart gekend is, vooruit! vrij moedig vooruit!! de liberale kandidaat boven!!! Dat de kiezers onze gazetten en onze zendbrieven aandaebtig lezen, dal zij onderzoeken en over leggen, en alwie onder geen klerikaal bedwang staat, noch geen bijgeloovige dienaar is der geeste lijken zal stemmen voor BIESWAL-BRICOULT. hij liep de kans van oen goed nummer te trekken, en hel stond hem ook vrij, in geval hij een slecht 1 nummer trok te wachten tol na de loting om zijnen plaatsvervanger te koopen. De klerikale wet van 1873 geeft de mililianen het recht niet zich van den dienst vrij te koopen, dan onder de uitdrukkelijke voorwaaiden van inde kas van den Slaat 200 franken te hebben gestort voor de loting. Deze storting is voor liem geene waar borg dal zij een plaatsvervanger zullen hebben, maar verplicht hen, integendeel, zelvcn eenen plaatsvervanger te zoeken binnen een tijdbestek van drij maanden, cn zulks nadat het gouverne ment al negen maanden hel geld van de huisvaders in zijnen zak heeft. Daarenboven doel de klerikale wet van 1873 aan de mililianen, die door het gouvernement niet kunnen gediend worden, eene nieuwe belasting betalen van 800 franken, welke nogmaals aan den Staal moeten worden afgeleid om, na plaatsver vanging, eene definitieve vrijstelling te bekomen. Deze som van 800 franken wordt insgelijks door den Staal binnengepalmd, en in geen enkel geval aan den mililiaan terug gegeven, (art. 72.) Volgens de klerikale wel, beloopt de prijs der plaatsvervanging van 3000 a 4000 franken. Deze schoone wet van 1873, gestemd door de kleri kalen, belooft. aan de mililianen, die voor de loting 200 franken gestort hebben, een plaatsvervanger. Het hoofd van hel departement van oorlog beves tigt deze belofte in volle wetgevende Kamer en voor hel gansche land, ofschoon hij overtuigd is, dal bij geene plaatsvervangers genoeg bij der hand heeft. Is dit heiland niet bedriegen? Wal denkt gij er over, klerikale gouvernement? Hebt gij uwe lastgevers, uwe kiezers niet be drogen, toen gij hun in volle publiek de verzeke ring hebt gegeven, dat do zware lasten der inilicie- i wet en van bet militarism in het algemeen gingen verminderd worden? Vermits gij door uwe daden niets anders hebt gedaan dan ze verzwaren, onwel zoodanig dal de plaatsvervanging onmogelijk is i geworden voor de goede burgerij, welke men hel j volkskind heet. Hebt gij hel Land niet dubbel bedrogen, toen gij i door laag en list, de fouten welke gij, klerikale volksvertegenwoordigers, hebt bedreven op de re kening der liberalen lubt willen inschrijven en hun hel vaderschap uwer daden hebt pogen op te dringen? Welnu, klerikalen, gij allen die VOOR DE KIEZINGEN de belangen der conlribuabelen zoo zeer schijnt ter harte le nemen, bloost gij niet over Er wordt veel over de heldendaad van den pastor van Wulveringhem gesproken en zijn ge drag wordt ten strengste afgekeurd. Hoe kon hij zich zoo verre vergeten? Mei wal recht kwam bij de mcnschcn uil de herberg jagen? Was hij niet verlogen van hij zelve gestraft te zijn? want had de baas ook in gramschap geweest, en bad hij den paslor, na hem hel 11. Sacrament uil de handen le hebben genomen, met cene halve dozijn voetbe wegingen op de straat gezet, wie zou cr van ver wonderd geweest zijn? Men zegt dat er een proces in schadevergoeding tegen den paslor van Wulveringhem is inge spannen. Lieve lezers en lezeressen, gij zult met ons be kennen dal cr aan dc vermetelheid, aan de stout moedigheid der geestelijken, in hel belang der rust en vrede in de huisgezinnen, dienen palen gesteld te worden. En gij kieziers gij zult niet dulden dal die ver metelheid nog vergroot met voor mannen te stem men die de priesters in hunne buitensporige cn onchristelijke trolschheid ondersteunen. Gij zult zeggen met onsde priesters maken reeds al te veel misbruik van hunne macht. En daarom zult gij uwe stem weigeren aan den klerikalen kandidaat maar zc geven, integendeel, aan ihehvval.biucc>ijlt. De Veurnaar lacht cn wij ook; innar <Iie lest lacht beul lacht. Wij herhalen dat de kandidatuur van M.r Ed. Bieswal overal den besten bijval ontmoet. M.r Bieswal wordt overal aanzien als een hertelijkc cn vriendelijke mensch voor wien gcene moeite le groot is om iemand dienst le doen. En dat is hij ook. Ware bet niet dat veel eenvoudige kiezers zich laten afschrikken door de bedreigingen der geeste lijken, die nu, meer dan ooit, dc straffen van hel cn vagevuur ter hunner hulp zullen roepen, M.r I Bieswal zou de twee derden der stemmen hebben. Wij mogen echter met genoegen vaststellen, dat hel getal der genen voor wie dc woorden van den pastor, in zake van kiezingen, evangelie zijn, ver mindert. De pastors worden zoodanig buitensporig, dal er niet veel meer naar geluisterd wordt. Men laat ze klappen en men stemt naar zijnen zin. Wal zullen wij lachen op 13 Juni

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1876 | | pagina 2