Sermoenen en nog sermoenen, en altijd voor de meesterschap en voor hel geld O lijden, o godsdienst! was Antonelli van zeer arme Hel Hof van beroep van Gent heelt verleden dinsdag uitspraak gedaan in de zaak van den kape laan van Proven, M. Delancker. Het Hof heeft besloten dal de feilen ten laste van den betichten niet genoegzaam in rechte bewezen waren en heeft hom vrij verklaard. Men weet dal twee meisjes den kapelaan hadden beschuldigd, en dal reeds eenc derzelve hare beschuldiging voor het tribu naal van Veurne had ingetrokken. De tweede heeft insgelijks, vóór hel gerechtshof van Gent, hare eerste getuigenis herroepen. afkomst. Hoe is het toch mogelijk dal Pio nono zooveel jaren in nood verkeert, in zulke» nood dal men overal van huis lol huis, bij den armen werkman zoo als bij den rentenier, voor hem bedelt. terwijl zijn eerste minister de kassier van Sinl- Pielerspcnning, in de millioenen zwom Ofwel was Antonelli een harteloos man, hij die zijnen meester in de armoede liet, als bij hem met zijne millioenen kon helpen, ofwel had Pio nono de millioenen van Antonelli niet noodig; cn dan is de Paus of zijn de kopstukken van den Sl. Pieleis- penning onbeschofte bedelaars. Maar waar toch mag Antonelli zijne kolossale fortuin gehaald hebben! Honderd nnllioen achter laten, na id jaren minister te zijn geweest, en daarbij van zijne broeders, neven en nichten, die arme duivels waren, rijke prinsen gemaakt te hebben? Hoe dat uitleggen? Toe, goede zielen, geef uwen penning aan den armen paus; de millioenen die men de sukkelaars overal ontfutselt, worden toch aan iemand besteld! Nieuwjaar nadert, en welhaast zullen al de pas tors en de kapelaans, in de aandoenlijkste, in de hertroerêndsle sermoenen de 11. NIEUWJAARS GIFT aanbevelen. In de kerken, in de kapellen, in de huizen, zoo wel bij de kleine mcnsclien als bij de rijken, zullen zij schooien voor de groote geestelijke kas, of zoogezegd voor den Paus, die zwemt in hel goud en hel prachtigste paleis be woond der wereld. Leve de rijkdom en al de rijkdom in geestelijke handen. I>c Kamer. De politieke discussie over de geldigheid der kiezingen van Antwerpen, Brugge en Uperen is volop aan den gang. M. Bara heeft het debat ge opend en men mag zeggen dal men zelden den kundigen redenaar zoo welsprekend geweien heeft. Zijne redevoering zal in geheel heiland een groolen indruk maken en wij wenschen dal iedereen haar zou lezen, want zij beval talrijke en belangwek kende feilen, waarin de trouwloosheid der geeste lijkheid inde laatste kiezing wordt aangeloond De heer Bara is begonnen met de vernietiging der kiezingen van Uperen, Brugge en Antwerpen te vragen, omdat zij door kiesbedrog bekomen zijn, dank aan de geestelijkheid, dank aan de bisschop pen, dank aan hel klerikaal ministerie, dal niets gedaan heeft om de drillen te bedaren welke hel land verdoelen en verscheuren. De redenaar heeft zijne vraag lol vernietiging door bewijzen geslaafd. Hij heeft doen uilschijnen dal indie kiezingen: zedelijk geweld, onwettige» invloed, ontheiliging van den predikstoel door eene taal die in geene kroeg is gedoogd, misbruik van heilige zaken, in een woord al wat maar mogelijk is om de vrijheid van den kiezer en de rechtzinnigheid in de kiezin gen te beletten, tijdens de laatste kiezingen is gepleegd geweest. M. Bara heeft uil de verslagen, hem door de Liberale Association van hel land bezorgd, de bouwstoffen zijner redevoering geput. De bijval dien hij bij de linkerzijde heelt gevonden was zeer groot, maar de rechterzijde zat gelijk op spelden eu stond als verpletterd over de menigte bewijzen van kieskuiperijen die M. Bara aanhaalde. De redenaar heeft vervolgens van de middelen gesproken oin hel kiesbedrog te voorkomen of te beletten. Hij heeft het stelsel, dat hij in den Libe- voegende, indien deze middelen de volmaking niet bereiken, evenwel de aanvallen niet verdienen waarvan zij hel voorwerp zijn, daar er zeer gc- makkclijk in de ongemakken die men aanduidl kan voorzien worden. Hij eindigde met hel ministerie en de meerder heid op te cischen in dien toestand te voorzien, toestand die zeer erg is, daar de rechtzinnigheid hunner kiezingen betwist wordt. Men moet niet voor den dag komen met studiën om alles op do lange baan te schuiven, maar met maatregels die onmiddelijk kunnen uitgevoerd worden om hel kiesbedrog te beteugelen cn aan de kiezing de rechtzinnigheid te geven, die de Grondwet en het eerlijk geweten vereischcn. I ligt dal Antonelli eene fortuin achterlaat i tachtig tol honderd millioen. I Zoo men weet, was Antonelli van zeer gelijk hij, ik ben een eenvoudige snuisteraar, die niet houd van poscercn in de dagbladen en ook liever onbekend blijve om mij niet bloot te stellen aan de moderne inquisitie van onzen lijd, die de mcnsclien niet meer het leven, maar het brood ont neemt. Begrepen, heer Frans De Potter? Spiekende van het uitmuntend werkje van den heer Julius Vuylsleke (Eenige bijzonderheden over de Arteveldcn in de XIV' eeuw), zegt de beer Frans De Potter dat het een sedert lang weer legd brochuurke is, dat vol staal met logons en valschlicden. Waar heeft do heer Frans Do Potter dat werk ooit weerlegd? Een vriend uil Gent, aan wiet) ik er over geschreven heb, ant woordde mij, dal de beer Frans De Potter er altijd over gezwegen beeft, dat hij zweette. Te recht hebt gij, M.r do Opsteller, dat werk aan uwe lozers aanbevolen. Doch, aangezien iedereen den tijd niet heeft om dat werk te lezen noch ook hel geld om hel te koopen, zal ik er hier de laatste regels uil afschrijven. Na bewezen te hebben dat de heer Frans De Potter een knoeier is, die niets van de zaak ver staal, de belachelijkste misslagen zonder hel zelve te vermoeden heelt begaan cn daarbij de prelcfltle heeft gehad zijn werk aandcAcademie van Brussel op te disschen, besluit de heer Vuylsleke met deze onverbiddelijke woorden: Gelijk men heeft kunnen nagaan, zijn de mis slagen bij den lieer De Potter zoo menigvuldig, zoo grof on zoo zonderling, dal men geneigd zou zijn te vragen of hij hel wel in ernst gemeend heeft, en of hij soms niet eene overdrevene fopperij heeft willen beproeven. Doch, daar het. niet aannemelijk is dat hij zich zulke handelwijze tegenover de ko ninklijke Academie zou hebben vcroorloold, schiet er mij niets anders over dan dit verbazend prul werk te nemen voor een overtuigend bewijs van volslagene onbevoegdheid in het vak, dat hij zich sedert verscheidene jaren den schijn geeft te be oefenen. Het is te denken, inderdaad, dat hij aan deze twee opstellen eene bijzondere zorg zal besteed hebben, vermits hij de stoutheid gehad heeft ze de Academie aan te bieden, en vermits hij buitendien wel moest welen, dat dc controle van zijne be weringen uiterst gemakkelijk was en onvermijde lijk zou gedaan worden. Want hij is de eenige niet die zich met dc geschiedenis der Arlevelden bezig houdt of gehouden heeft. Maar wat denkbeeld moet men zich dan wel vormen van de waarde der talrijke boekdeelen zoogenaamde geschiedenissen, die zijne vruchtbare pen onophoudelijk in de wereld zendt, en die door hun minder belangwekkender inhoud het voordeel genieten van om zoo te zeggen aan alle toe zicht te ontsnappen? JIEA SCHRIKT ilIJ DIE VRAAG. De beer Frans Dc Polier schijnt zich te bekla gen, dat ik tot hiertoe zijne Geschiedenis van l'eurne nog niet besproken 'neb. Uitgeslcld is niet kwijtgescholden, o lichlzoekcrBij tijd cn stond zult gij nog wel van mij hooien. Een Snuisteraar. De Kamer heeft dinsdag dc discussie voortgezet over de geldigheid der kiezingen van Antwerpen, Brugge cn Uperen. Het is zeer waarschijnlijk dat dc discussie nog geheel de week zal duren, want naar men ons meldt, zou men van deze gelegenheid gebruik maken om ecus de consciëntie van de kle rikale partij in T algemeen te onderzoeken en aan te toonen wat voortreffelijke vaderlanders en nut tige burgers zij zijn en hoe het land op hen zou mogen rekenen indien het in gevaar verkeerde. De heer Le Hardy de Beaulieu heelt de motie van M. Bara ondersteund en heek staande gehou den dal de tussclieiikomst der geestelijkheid op hel kiesterrein, onze nationale instellingen in ge vaar brengt. Dc redenaar heeft zelfs het gedacht uitgedrukt dal de geestelijkheid door den Staal betaald, ’t is te zeggen door hel volk, zich zou moeten onthou den als kiezer, daar zij geheel vreemd is aan alles wal op politieke» cnstaathuishoudkundigen terrein gebeurt. De priester moet geen dienst als soldaat, noch als burgerwacht doen; hij moet geen deel van den jury maken, hij moet geene bewijzen van be kwaamheid zeven, tenzij voor mannen, die men weet niet zeer nauw te zien, om eene goede betaalde plaats van den Staat te bekomen. En ondanks al die voordoden cn de weinige lasten die hij te dragen heeft, wil hij nog meester spelen. De heer Saincteleltc heeft ook eene welgepaste vergelijking gemaakt lusschen dc vcrschillige klas sen van kiezers. Hij vroeg of men ooit hoort spre ken van de magistraten die dc kiezers geweld aan doen, zooals de geestelijkheid; of me» ooit dc offi cieren van hel leger zich met dc kiezingen heelt zie» bemoeien of kiezers dwingen in deze of gene zin te stemmen? Indien zoo iets moest gebeuren, er beslaat geen twijfel of de rechterzijde zou de kiezing vernietigen of een enkwesle vragen. Het is de heer Woeste, vertegenwoordiger van .Aalst, die dc verdediging der geestelijkheid op zich heeft genomen om te protesteeren tegen de aanvallen, waarvan die zachtmoedige, die onsclnil- I dige geestelijkheid het voorwerp is cn heelt zich gewroken met de vrijmetselaars te doen doorgaan als eene sekte die op de kiezers drukt, evenals werden der vrijmetselaars door den Staat betaald, gelijk dc bisschoppen cn al wal een zwart kleed d raagt. De klerikale redenaar heeft zich tegen eene ver onderstelde ontbinding verklaard cn gevraagd dal de kiezingen van Brugge, Antwerpen cn Uperen zouden goedgekeurd worden. Hel zijn de hecren Joltrand en Bara die op den rimram van M. Woeste hebben geantwoord en zij hebben ccnen groolen zegepraal behaald. Dc eerste vertegenwoordiger heeft verpletterde bewijzen gegeven der drukking der geestelijkheid op de kleine kiezers. Wal M. Bara betreft hij licclï daar en boven be wezen hoe liet klerikaal ministerie ter hulp komt der geestelijkheid. De discussie werd donderdag voortgezet cn niettegenstaande alle grondige beweegredenen heelt de rechterzijde hel cnkwesl door de liberalen gevraagd, verworpen en de kiezingen van Ant werpen, Brugge en Upcr geldig verklaard, met 62 stemmen tegen i!>. Zie daar nu hel kiesbedrog ten volle bekrach tigt! »c fortuin vnn knrdinnnl .Vut ouelli. De Eigaro van Parijs, een klerikaal blad dat vier duizend geestelijken onder zijne lezers lelt, beves van Sermoenen. Dcietten. hij nooit liet stelsel, dat hij in den Libe- Zondag lest hebben in al dc kerken van West- Vnèli<TnC<L01 w>t Vlaanderen de pastors cn de kapelaans uitgevallen tegen dc liberale gazetten. Al de liberale gazellen zijn slecht. Al dc kleri kale gazetten, integendeel, zijn goed gelijk suiker cn zeem. Nieuwjaar nadert, eu gemeenlijk op dit tijdstip worden de abonnementen op de gazetten ver nieuwd. Gelijk de krameniers rccommandeeren de geestelijken den klerikale» winkel. Leve de meesterschapDe pastor in de kerk, de pastor op hot stadhuis, de pastor overal Ziedaar de ware toestand in de XVI' eeuw. Dc J schepenen spraken het vonnis uit, maar Iniim; handen waren gebonden door den wil der Inqui siteurs cn door de bloed placcal en van Keizer Karei en zijnen zoon Filips II. Zulks heeft niet één ge schiedschrijver durven loochenen; doch de heer Frans De Potter meent hel beter le welen dan de ware geschiedschrijvers en dan Filips 11 zelve, die, zooals ik in mijnen vorige» brief herinnerde, aan kardinaal Granvellc uil Madrid schreef: De Inquisitie der Nederlanden is nog onmeedoogender dan die van Spanje. Dat dc gepatenteerde lichl- zockcr van Oost- cn Weslvlaandercn daarop anl- woorde De heer Frans Dc Polier vraagt .weeral, dal ik hem uil de archieven eene akte hale over de Inqui sitie. Ik zal in alle nederigheid antwoorden, dal ik niet, als de lieer Frans De Potter, de schoonste jaren mijns levens, al het genot mijner jeugd heb opgeoflerd aan het ondankbare, dorre en afmattende, werk in de archieven en bibliotheken. Maar als iedereen heb ik eenige kronijkeu van katholijke tijdgenooten gelezen; bij voorbeeld De Ghendtsche geschiedenissen van den zeer Ecrw. Pater Bernardus De Jonghe cn hel laatst verschenen werk: van die beroerlijeke tijden in die Nederlanden va» den Gentenaar Marcus van Vaernewyck, die kerkmeester der S.' Jacobskerk in zijne geboorte stad was. En op iedere bladzijde heb ik het ver haal der vreeselijksle vervolgingen gevonden; overal is er spraak van schavotten, galgen en brandstapels; overal ziet men dal de godsdienst van broederliefde, door Christus op de aarde ge predikt, in de XVIC eeuw diende om de incnschen op le hangen, bel hoofd af leslaan of levend te verbranden. Heeft dc hoer Frans Dc Potter nooit die kronijkeu gelezen? De heer Frans De Potter schijnt ook zeer ver wonderd, omdat ik mijnen naam niet kennen doe. Maar wal zou hij daarbij winnen? .Mijn naam is niet beroemd als dc zijne. Ik ben geen lichtzoeker F K 1 ES II t'Il V 011)11 XG.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1876 | | pagina 2