VAN VEURNE
I
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
JAAP,.
>publiekeinsch
las-
3-40
Eenafzondcrlijk n mmcr 10 c."
Bekendmakingen 15 centiemen den drukregel.
Men schrijn in bij den drukker-uitgever, Ooststraal, G, te Veurne,
en op alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mcdedeelingen, artikels of brieven, behoorlijk ondcrlcekend,
alsook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag loc te zenden.
'V
en allen Woensdag in Sup-
W 9-08 1-35 8-00 Nieuport-Dixmude 7-30
7-40 10-15 2-39 - - - -
oubowusl liet van de geruststellingen, die
hij van den keizer van Rusland ontvangen
had. Indien de oorlog uitberst dan zal die
staatsman er de verantwoordlijkheid van
dragen, wordt hij vermeden, dan zal men
hem verwijlen dal hij zijn hand aan ernstig
gevaren en vernederingen heeft blootge
steld, mei hel ccnig doel om zijne behen
digheid le doen blijken.
Tijdingen uil Petersburg te Weenen
ontvangen, melden dal de voorbereidende
gesprekken, lusschen de gezanten le Con-
slanlinopel, bij uitsluiting van den verte
genwoordiger van hel lurksche gouverne
ment, zullen voortduren tol wanneer men
het over hel programma der conferentie
zal ecus geworden zijn. Generaal Ignatieff
zal hel vraagstuk der waarborgen voor
dragen, en hel er mede in verband staande
vraagstuk der bezetting. De conferentie
zal maar kunnen bijeen komen wanneer
men het over het vraagstuk der waai bor
gen zal ecus zijn.
Veurne, S> December.
5O.e
Ja, hel is waar dat de politiek, den dag
van vandaag, nauw in betrek is met de
religie.
Maar hel is logen, dal er in ons land
twee partijen zijn, waarvan de eene de
religie genegen is, en de andere de religie
vijandig is.
Dit schijnt moeielijk om samen te knoo-
pen, zullen de klerikale bladen zeggen, en
toch niets gemakkelijker om te bewijzen.
De politiek is nauw in betrekking mot de
religie, omdat de priester hel gewild heeft.
Hoe komt hel dat de religie van Christus
sedert meer dan 1801) jaren beslaat, en dal
hel slechts sedert eenige jaren is dat de
priester zich met de politiek bezig houdt?
Hoe komt het dal de vrijheden, welke hij
altijd gect bie.ligd heeft, thans door hem
ondermijud en bevochten worden? Hoe is
alles met eens zoo veranderd? Is het sedert
vandaag daler wereldlijke scholen bestaan?
Is het sedert vandaag dal de Staat zich mei
het onderwijs bemoeit, dat de vrijheid van
denken en schrijven ons is gegeven? Waar
om zoo met eens al die vrijheden le keere
nu? Waaróm? Omdat de jesuielen zich
I thans meester gemaakt hebben over den
paus, en dal zij ook overgansch de wereld
willen meester zijn. Omdat zij in de religie
de wapens vinden om hunnen wil ten uit
voer te brengen, omdat zij zich bezig hou-
Diiinkerke naar Veurne G-35
Veurne naar Lichlervelde 7-37
Volgens de laatste lijdingen uil Parijs is
er noo geene verandering in de minislc-
rieele ciisis gekomen. De heer d’Audiffret-
Pasquier heeft er stellig van afgezien om
een nieuw kabinet le vormen. De schik
kingen, die lol heden toe werden vooruit
gezet, hadden allen een re_ 1
karakter, wal aanduidt dal de president
der fransche republiek er geenzins aan
denkt om zich lot de rechlerziijde te wen
den. Een behoudend ministerie zou overi
gens door de meerderheid van de kamer
der afgevaardigden derwijze tegengewerkt
worden, dat het niet zou kunnen blijven
beslaan.
Eene groote meeting over der zaken van
hel Oosten gaal le Londen plaats grijpen.
De heer Gladstone zal er hel woord op
voeren. Die meeting is ingericht door de
vrienden van den vrede, bijgestaan door
verscheidene hoofdmannen der liberale
partij. De hertog van Westminster, een der
rijkste grondeigenaren van Engeland, beeft
er in loegestemd om die voor le zitten.
Lord Russell, lord Shaftesbury, lord Lyt
telton, lord Richard Grosvenor, de heer
Eroude, pairs, afgevaardigden en politieke
schrijvers, die eenen aanzienlijken invloed
genieten, hebben hun beschermschap of
hunne medehulp aan die meeting toege
zegd.
Op hel oogenblik dat hel engelsch gou
vernement zich oj> de conferencie van
Constan linopel doet vertegenwoordigen
heeft de oppositie gedacht, dal zij ook eene
groote braadslaging over de europecsche
zaken moest openen en de oorlogzuchtige
neigingen barer tegenstrevers moest tegen
werken. Aan de uitslag hiervan wordt niet
getwijfeld. De Times zegt het in stellige
woorden: Engeland wil den oorlog niet;
de meetings hebben hel reeds op alle lonen
gezegd en zij zouden het met nog meer
krachtdadigheid zeggen, indien zij vrees
den dat baren wil zou miskend worden. Hel
gouvernement weet hel wel en hel zou
zijnen eigen ondergang bewerken, indien
hel voorliet Parlement mei oorlogzuchtige
ontwerpen moest voor.den dag komen.
De lories' zijn natuurlijk over dien toe
stand van zaken verbitterd. Zij verwijlen
aan de oppositie de wezenlijke belangen
van Engeland legen te werken, maar de
beschuldigingen woidei. i rustig op;,
nomen, nat de oppositie vooi al aan den
eersten minister verwijl, is dat hij op hel
banket van den lordmeier eene aanvallende
taal heeft gevoerd, terwijl hij hel land
N.' 50-
ZATERDAG 9 DECEMBER 1870.
Het Blad verschijnt allen Zaterdag,
plement.
Inschrijving betaalbaar voorop:
loer Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar,
l'ovr gansili lielgie: G maanden, Ir. o-7u Een jaarh
l'oor Frankrijk: fr. 16-30 sjaars.
u-,cr<ü“« vnn «iïinkerke, Veurne naar lAchlervelde en Ilivnn.de naar TWienport.
<s - J - v p on 9-08 1-35 8-00 I Nieuport-Dixmude 7-30 12-00 4-20 0-00 0-00
den met kiezingen, niet als burgers, maar
als priesters, T is te zeggen bij middel van
den biechtstoel en van andere heilige sa-
kramenten. Zij zijn hel dus die de religie
in de politiek mengen. In dien zin ja, slaat
de religie in betrekking met de politiek,
maar nog eens, gij priesters zijt er de
schuld van. De eene partij is aan de religie
verkleefd: hel is de klerikale partij. De
andere is de religie vijandig: dat is de libe
rale partij.
Dit is uw eeuwig liedje, maar gij zingt
valsch. Die snaar is versleten, en alwie een
weinig gezond oordeel gebruikt, laat zich
niet meer vangen door dit schijnheilig re
frein. De vijanden der religie zijn diegenen
die ze blootstellen haren zaligen invloed le
verliezen. Hel zijn de priesters die, zonder
eerbied voor de leering van den Zaligmaker
den stoel der waarhied herschapen hebben
in eene politieke tribune. Daar waai -Trien
eertijds liet woord van vrede en van liefde
hoorde nederdalen, daar waar hel troos
tend woord van bcrmhcrlighcid de zielen
kwam laven, daar waar de hoop op een
beter leven den arme, den lijdende, den
zondaar kwam troosten, hoort men nu niets
anders meer dan vervloekingen tegen de
liberalen. De zonden bestaan niet meer.
Zijl dief, onkuischaard, cerroover, dit zijn
beuzelarijen in den biechtstoel maar
stemt voor de liberalen of leest eene libe
rale gazet, en er valt te biechtc le gaan,
gij krijgt geene absolutie. Zoo staal de po
litiek in verband met den godsdienst. En
dat noemt gij de partij die de religie ver
kleefd is!
Ha gij zijl de partij die de religie gene
gen is! Gij die om geld te slaan, op de
lichlgelóovigheid der menschen steunt,
om hun de centen uil hunnen zak te klop
pen. Wat moet ons Heere bermherlig zijn
om u van in dit leven niet le straffen. En
wat zoudl gij verdienen uil den Tempel
des Hecren gejaagl te worden, waar gij
handel drijft met geestelijke zaken, en
waar gij de absolutie verkoopt voor een
stembriefje
Dal er in ons land eene partij is die zulke
religie vijandig is, ja zeker, en die partij
mag daarover lier zijn maar dat de libe
rale partij de ware religie bestrijdt, dat is
eene schandalige logen. Gij ziel wel, kle
rikale broddelaars, dal hel allemaal praal
legen den wind is, dien gij aan uwe lezers
opdischt.
Immers, altijd hel zelfde liedje:
teren wij maar er zal altijd iels van over
blijven
ADVERTE
1-37
Go<ls<lienst en politiek.
Verl rekui'eii van
foililltu o VUltZJl '.UT.