VAN VEURNE I NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT JAAP,. >publiekeinsch las- 3-40 Eenafzondcrlijk n mmcr 10 c." Bekendmakingen 15 centiemen den drukregel. Men schrijn in bij den drukker-uitgever, Ooststraal, G, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mcdedeelingen, artikels of brieven, behoorlijk ondcrlcekend, alsook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag loc te zenden. 'V en allen Woensdag in Sup- W 9-08 1-35 8-00 Nieuport-Dixmude 7-30 7-40 10-15 2-39 - - - - oubowusl liet van de geruststellingen, die hij van den keizer van Rusland ontvangen had. Indien de oorlog uitberst dan zal die staatsman er de verantwoordlijkheid van dragen, wordt hij vermeden, dan zal men hem verwijlen dal hij zijn hand aan ernstig gevaren en vernederingen heeft blootge steld, mei hel ccnig doel om zijne behen digheid le doen blijken. Tijdingen uil Petersburg te Weenen ontvangen, melden dal de voorbereidende gesprekken, lusschen de gezanten le Con- slanlinopel, bij uitsluiting van den verte genwoordiger van hel lurksche gouverne ment, zullen voortduren tol wanneer men het over hel programma der conferentie zal ecus geworden zijn. Generaal Ignatieff zal hel vraagstuk der waarborgen voor dragen, en hel er mede in verband staande vraagstuk der bezetting. De conferentie zal maar kunnen bijeen komen wanneer men het over het vraagstuk der waai bor gen zal ecus zijn. Veurne, S> December. 5O.e Ja, hel is waar dat de politiek, den dag van vandaag, nauw in betrek is met de religie. Maar hel is logen, dal er in ons land twee partijen zijn, waarvan de eene de religie genegen is, en de andere de religie vijandig is. Dit schijnt moeielijk om samen te knoo- pen, zullen de klerikale bladen zeggen, en toch niets gemakkelijker om te bewijzen. De politiek is nauw in betrekking mot de religie, omdat de priester hel gewild heeft. Hoe komt hel dat de religie van Christus sedert meer dan 1801) jaren beslaat, en dal hel slechts sedert eenige jaren is dat de priester zich met de politiek bezig houdt? Hoe komt het dal de vrijheden, welke hij altijd gect bie.ligd heeft, thans door hem ondermijud en bevochten worden? Hoe is alles met eens zoo veranderd? Is het sedert vandaag daler wereldlijke scholen bestaan? Is het sedert vandaag dal de Staat zich mei het onderwijs bemoeit, dat de vrijheid van denken en schrijven ons is gegeven? Waar om zoo met eens al die vrijheden le keere nu? Waaróm? Omdat de jesuielen zich I thans meester gemaakt hebben over den paus, en dal zij ook overgansch de wereld willen meester zijn. Omdat zij in de religie de wapens vinden om hunnen wil ten uit voer te brengen, omdat zij zich bezig hou- Diiinkerke naar Veurne G-35 Veurne naar Lichlervelde 7-37 Volgens de laatste lijdingen uil Parijs is er noo geene verandering in de minislc- rieele ciisis gekomen. De heer d’Audiffret- Pasquier heeft er stellig van afgezien om een nieuw kabinet le vormen. De schik kingen, die lol heden toe werden vooruit gezet, hadden allen een re_ 1 karakter, wal aanduidt dal de president der fransche republiek er geenzins aan denkt om zich lot de rechlerziijde te wen den. Een behoudend ministerie zou overi gens door de meerderheid van de kamer der afgevaardigden derwijze tegengewerkt worden, dat het niet zou kunnen blijven beslaan. Eene groote meeting over der zaken van hel Oosten gaal le Londen plaats grijpen. De heer Gladstone zal er hel woord op voeren. Die meeting is ingericht door de vrienden van den vrede, bijgestaan door verscheidene hoofdmannen der liberale partij. De hertog van Westminster, een der rijkste grondeigenaren van Engeland, beeft er in loegestemd om die voor le zitten. Lord Russell, lord Shaftesbury, lord Lyt telton, lord Richard Grosvenor, de heer Eroude, pairs, afgevaardigden en politieke schrijvers, die eenen aanzienlijken invloed genieten, hebben hun beschermschap of hunne medehulp aan die meeting toege zegd. Op hel oogenblik dat hel engelsch gou vernement zich oj> de conferencie van Constan linopel doet vertegenwoordigen heeft de oppositie gedacht, dal zij ook eene groote braadslaging over de europecsche zaken moest openen en de oorlogzuchtige neigingen barer tegenstrevers moest tegen werken. Aan de uitslag hiervan wordt niet getwijfeld. De Times zegt het in stellige woorden: Engeland wil den oorlog niet; de meetings hebben hel reeds op alle lonen gezegd en zij zouden het met nog meer krachtdadigheid zeggen, indien zij vrees den dat baren wil zou miskend worden. Hel gouvernement weet hel wel en hel zou zijnen eigen ondergang bewerken, indien hel voorliet Parlement mei oorlogzuchtige ontwerpen moest voor.den dag komen. De lories' zijn natuurlijk over dien toe stand van zaken verbitterd. Zij verwijlen aan de oppositie de wezenlijke belangen van Engeland legen te werken, maar de beschuldigingen woidei. i rustig op;, nomen, nat de oppositie vooi al aan den eersten minister verwijl, is dat hij op hel banket van den lordmeier eene aanvallende taal heeft gevoerd, terwijl hij hel land N.' 50- ZATERDAG 9 DECEMBER 1870. Het Blad verschijnt allen Zaterdag, plement. Inschrijving betaalbaar voorop: loer Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, l'ovr gansili lielgie: G maanden, Ir. o-7u Een jaarh l'oor Frankrijk: fr. 16-30 sjaars. u-,cr<ü“« vnn «iïinkerke, Veurne naar lAchlervelde en Ilivnn.de naar TWienport. <s - J - v p on 9-08 1-35 8-00 I Nieuport-Dixmude 7-30 12-00 4-20 0-00 0-00 den met kiezingen, niet als burgers, maar als priesters, T is te zeggen bij middel van den biechtstoel en van andere heilige sa- kramenten. Zij zijn hel dus die de religie in de politiek mengen. In dien zin ja, slaat de religie in betrekking met de politiek, maar nog eens, gij priesters zijt er de schuld van. De eene partij is aan de religie verkleefd: hel is de klerikale partij. De andere is de religie vijandig: dat is de libe rale partij. Dit is uw eeuwig liedje, maar gij zingt valsch. Die snaar is versleten, en alwie een weinig gezond oordeel gebruikt, laat zich niet meer vangen door dit schijnheilig re frein. De vijanden der religie zijn diegenen die ze blootstellen haren zaligen invloed le verliezen. Hel zijn de priesters die, zonder eerbied voor de leering van den Zaligmaker den stoel der waarhied herschapen hebben in eene politieke tribune. Daar waai -Trien eertijds liet woord van vrede en van liefde hoorde nederdalen, daar waar hel troos tend woord van bcrmhcrlighcid de zielen kwam laven, daar waar de hoop op een beter leven den arme, den lijdende, den zondaar kwam troosten, hoort men nu niets anders meer dan vervloekingen tegen de liberalen. De zonden bestaan niet meer. Zijl dief, onkuischaard, cerroover, dit zijn beuzelarijen in den biechtstoel maar stemt voor de liberalen of leest eene libe rale gazet, en er valt te biechtc le gaan, gij krijgt geene absolutie. Zoo staal de po litiek in verband met den godsdienst. En dat noemt gij de partij die de religie ver kleefd is! Ha gij zijl de partij die de religie gene gen is! Gij die om geld te slaan, op de lichlgelóovigheid der menschen steunt, om hun de centen uil hunnen zak te klop pen. Wat moet ons Heere bermherlig zijn om u van in dit leven niet le straffen. En wat zoudl gij verdienen uil den Tempel des Hecren gejaagl te worden, waar gij handel drijft met geestelijke zaken, en waar gij de absolutie verkoopt voor een stembriefje Dal er in ons land eene partij is die zulke religie vijandig is, ja zeker, en die partij mag daarover lier zijn maar dat de libe rale partij de ware religie bestrijdt, dat is eene schandalige logen. Gij ziel wel, kle rikale broddelaars, dal hel allemaal praal legen den wind is, dien gij aan uwe lezers opdischt. Immers, altijd hel zelfde liedje: teren wij maar er zal altijd iels van over blijven ADVERTE 1-37 Go<ls<lienst en politiek. Verl rekui'eii van foililltu o VUltZJl '.UT.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1876 | | pagina 1