C. Demolder.
Ons antwoord op liet artikel van liet Leugenaartje,
betrekkelijk de begraving van l)r Bouten, ver
schuiven wij lot een andermaal.
aangeboden heeft aan de gemeente ovcrheyd, om
dag en ure te stellen voor zyne begraving; alsdan
hebben wy voor de burgerlykc begraving den
tweeden dag len vier ure s’morgens na zyn over-
lyden vastgesteld. De mondvrienden en kennissen
van den overleden doeloor Bouten hebben daags
na zyn overleden eene vergadering in het sterfhuis
gehouden en hebben rond den avond door de
dienstmeid van den doeloor voornoemd laten
weten dal zy het lyk van hunnen vriend op onze
gestelde ure niet wilden laten volgen dal hun ge
stelde tyd om s’morgens ten acht ure was. Voor
stel die ik aanveerd heb.
Ik heb van hel begin af, bevel gegeven aan den
putmaker van den lykstoot al de kerkhof barrière
in den ommegang te laten komen en nooit heb ik
gedacht van de lykkist over den kerkhof muur te
doen werpen zoo gy schrijft hel is ook logentaai
dal 20, 30, 50, 100 menschen met geweld de kerk
hof barrière tegen den grond gingen leggen, geen
een mensch van al die tegenwoordig waren hebben
my iets gevraagd, geen een heelt bedreiging ge
daan wat meer is de kerkhof barrière was loege-
steken en niet gesloten, waarom zoude ik uyl
benauwheid dat ik bleek wierd alsdan hebben doen
opendoen zoo gy al liegen schrijft
De lijk meesters van den doeloor Bouten na de
politie beambte te doen wachten van s’morgens ten
acht ure lot s’namiddags ten 3 t/2 ure hebben als
dan tyding van Veurne ontvangen, dat niemand
der kennissen of scheijnvrienden wilden komen
om eenen lesten vaarwel op het lijk te zeggen.
Onmiddelyk is er een man die sterf liuisbewaker
aangesteld was my komen vragen alwaar zy op hel
kerkhof met hel lijk mochten komen, heb hem ge
antwoord al de kerkhof barrière aanstonds is de
lijkstool aangekomen, en als het lijk ter aarde be
steld en de grafpüt opgevuld was, is hel houten
kruis op de grafplaats gesteld geweest nog een
keer logenlaal dat ik niet wilde hel kruis op de
grafplaats laten stellen.
Wat myne onverschilligheid betreft van mynen
hoed niet afgenomen te hebben by deze burger
lijke begraving, my dunkt dat een beambte der
politie dal niet moet doen.......
Wal de vragen en antwoorden op uwen cate
chismus aangaat, en de plichten van eenen burg
meester, ik geloove dal ik ten minsten myne plich
ten, wegens mynen evenmensch en als Burgmees
ter kenne, en er aan volkome; als dezen die den
art. in het Advertentie-blad ten mynen laste ge
schreven heeft.
Ik moet u zeggen dat de schijnheiligheyd van
myne tegenstrevers groot is, maar als de vos de
passie preekt hel is te zeggen boer wacht uwe
ganzen.
Ik hoop Mynheer dat gy myn recht van ant
woord eerbiedigen zult met dezen brief in uwen
eerstkomende nummer te aanvaarden.
Hertelykc groelenis.
Vroeger gaven de prieslersgazelten alleenlijk
den naam van geuzen aan eenige vooruitstrevende
liberalen ven Antwerpen, Gent en Brussel, die den
naam van geuzen hebben aangenomen. Doch heden
geven zij dien naam aan al de liberalen zonder
onderscheid. Het Leugenaartje volgt dit voorbeeld
na, en zegt niet meerde liberalen van Veurne, van
Alveringhem, enz. maar wel: de geuzen van Veurne,
van Alveringhem, enz.
De liberalen zijn dus al geuzen, het zijn de
priestersgazelten die het beweren, en volgens de
priesters, zijn de geuzen de grootste ketters die
er te vinden zijn.
Paaschtijd nadert. Hoe zullen de biechtvaders de
liberalen, de geuzen, de aartsketters ontvangen?
Op die vraag zullen wij ons onthouden een bepaald
antwoord te geven; nochtans, daar wij overtuigd
zijn, dat in meest alle omstandigheden de priesters
de politiek boven den godsdienst plaatsen, denken
wij dat zij met de geuzen zullen handelen gelijk
met onze grondwet.
Onze grondwet, gelijk gij weet, lezers, is ver
oordeeld door den Paus, doch zij is nog niet
veroordeeld door de priesters, of ten minste zij
durven hel nog niet openlijk bekennen, om reden,
dat dit hun te nadeelig zou zijn in de kiezingen.
De liberalen, de geuzen, de ketters zijn geëx
communiceerd door den Paus, en nochtans is het
waarschijnlijk, dat zij met paaschtijd met toege
vendheid door de biechtvaders zullen aanvaard en
geabsolveerd worden, juist gelijk de pilaarbijters.
Moesten de priesters aan al de liberalen de
absolutie weigeren, welke opspraak zou dit niet
lijden, en hoe nadeelig zou het niet zijn voor het
gezag en hel profijt onzer zielenherders.
Gezag en profijt, heerschappij en geld, die voor-
declen zullen zij zoo gemakkelijk niet opofleren.
eerlijke handeling der Mcelingparlij; nooit nam
zij hare toevlucht tol bedrog en vervalsching;
eerlijk en waardig heeft zij altijd hare talrijke
zegepralen behaalt.
Wal onbeschaamde leugenMetis immers be
wezen, dat, onder het burgemeesterschap van den
heer Van Put, de Meeting hare zegepralen alleen
lijk aan de valsche kiezers te danken had, en dat
het hof van beroep van Brussel er met honderden
heeft van doen afschrabben.
Altijd het zelfde stelselliegen wij maar op 1
Ouf! het is uit!
Wat zegt gij nu nog, lezers, van M.r den Burge
meester van Alveringhem? Is hel geen fijne cadé
Is zijne redenering niet diepgrondig?
Waarschijnelijk zal hij gezegd hebben, ’k zal
't Advertentie-bladje eens op zijne plaats zetten,
en aanstonds heelt hij al zijn verstand bijeenge
schaard en ons hel bovenslaande letterkundige ge
wrocht doen geworden. Waarlijk, men zou
beter de ganzen wachtendan zich bezig te
houden met zulke brieven te schrijven.
En wat is nu eigenlijk hel antwoord van C.
Dcmolder?
Hel is niets anders dan een staalke van trotsch-
heid en hoovaardigheid.
En wat blijkt er uil dal merkwaardig gewrocht?
Er blijkt uit den brief van den burgemeester
Dcmolder, dal hij den heer l)r Bouten wilde doen
begraven om vier ure ’s morgens, bet is te zeggen
nachts, en dat hij zijnen hoed heeft opgehouden
wanneer eenieder, in een plechtig oogenblik, zich
het hoofd had ontdekt.
Deze feiten alleen rechtvaardigen al wat wij ten
laste hebben gezegd van den heer Dcmolder; zij
bewijzen dal hij zijne plichten als burgemeester
niet begrijpt, dat hij een mensch is zonder wel-
vocgelijkheid en zonder hart.
Er blijkt ook ui', den bovenslaanden brief, dat
er een kruis op het graf was geplant onmiddelijk
na de begraving. Wie heeft hel kruis weggenomen,
en wat heeft de burgemeester gedaan om deze
grafschennis te bestaligen en de dader ervan te
ontdekken
Waarom wilde de burgemeester Dr Bouten
’s nachts doen begraven en wie heelt het hem belet?
Is het waar dal de burgemeester gedurende de
begraving, als al de aanwezigen eerbiedig en
blootshoofd een gebed lazen, zijne cigaar voort
smoorde
Is het waar dat Dcmolder verboden heeft ccne
verhevénheid op het graf te maken, niettegen
staande dit te Alveringhem een algemeen gebruik
is en de grafmaker voornemens was hel te doen?
Indien hel waar is, dal de burgemeester het
bevel had gegeven van het begin af dal hel lijk
langs de kerkhof barrière moest gedragen worden,
hoe komt het dan, dat hel gerucht in Alveringhem
was verspreid dat de kist over den kerkhofmuur
ging gezet of geworpen worden en dal men wel
wezenlijk hiertegen heeft geprotesteerd
Is het waar, dal de burgemeester niets van deze
protestatiën heelt geweten
Is het waar, dal er kennissen en vrienden
('scheijnvrienden, zegt Demolder) van Veurne op de
begraving waren uilgenoodigd, en dat, gelijk het
Leugenaartje zegt, de geuzen van Alveringhem
den woensdag naar de omliggende sleden en
dorpen gezonden hadden, om de geuzen bij te
roepen Dat zij den donderdag weder naar
Veurne zonden en meer aandrongen bij hunne
vrienden, opdat zij naar Alveringhem zouden
komen? Dat de geuzen eene manifestatie wilden
oprichten tegen den eerw. heer pastor en de
geestelijken, tegen den katholieken burgemeester
en zijne partij?
Op al deze vragen zullen wij inlichtingen nemen
en er ons in ons volgend nummer mede bezig
houden.
Het artikel over de burgerlijke begraving van
den heer Bouten hebben wij geschreven volgens
mondelingsche verklaringen van wege verschei
dene geloofwaardige personen, doch hebben wij
dwalingen begaan, wij zijngenegen ze te herstell. ii.
Wij willen de waarheid schrijven en d. \on.-
waarheid. Wij moeten de zaak niet vergn,
noch verzwaren, want zij is waarachtig
genoeg door haar eigen, en bewijst ten oiervloe
dal de burgemeester van Alveringhem, het prof.
sorsgazetje en geheel hunne kliek, vol haal en
wraakzucht zijn tegen alwie liberaal is.
En die kwezelaars noemen zich: christelijke
menschen
Kamer.
De Kamer heeft dinsdag hare werkzaamheden
hernomen. Aan de dagorde was hel wetsontwerp
betrekkelijk de onbevaarbare waters.
Een artikel dal lol langdurige discussie aanlei
ding heeft gegeven, is hel kuischen der water-
loopen, die volgens hel gouvernement door de
zorgen der gemeenten moeten worden gedaan en
volgens de midden-sektie door de oeverbewoners.
De Kamer heeft het ontwerp aanveerd van den
minister van binnenlandsche zaken, die voor de
onbevaarbare walers, dezelfde wetgeving aan-
veerdl als voor de buurtwegen.
Die beraadslaging wordt voortgezet.
Wat eene geuzenbaldadigheid kost, roept het
Leugenaartje uit, en maakt de sommen bekend,
welke door de Antwerpsche klerikalen, die ten
gevolge der onlusten van 13 juni 1876 schade
hebben geleden, worden gevraagd. Vragen is ge
makkelijk, en menige eischen zijn zeer overdreven.
Wij zullen later de sommen opgeven, welke dooi
de tribunalen zijn toegeslaan geworden. Deze
sommen zullen niet hoog loopen. Hoe groot zij ook
wezen mochten, zeker is het, dal de «geuzenbalda
digheid» van 13 juni, oneindig min zal gekost heb
ben dan de klerikale plunderingen van 1830, dan de
gruweldaden en wanbedrijven der Antwerpsche
furie.
Runderpest
De minister van binnenlandsche zaken heeft den
volgenden omzendbrief gestuurd aan de gouver
neurs der provinciën
Brussel, 12 februari 1877.
Heer gouverneur,
Het bestaan der runderpest in verscheidene na
burige landen, heeft hel gouvernement aangedreven
om maatregelen te nemen, door de wel van 7
februari 1866 voorzien, om le trachten de in
voering dier plaag te vermijden: deze maatregelen
worden mol alle wenschelijke strengheid uitgo-
voerd, en hol is te verhopen dat ons land er ver
schoond zal van blijven. Nochtans, met liet oog op
de uitbreiding die de ziekte onlangs in Duilsch-
land en in Engeland gekregen heeft, is hel noodig
hel geval le voorzien dal zij in ons land zou drin
gen, en ons in slaat te stellen spoedig de brand
punten van besmetting te dooven die zonden kun
nen voorkomen. Te dien einde zijn nieuwe veror
deningen en nieuwe onderrichtingen, welke de
vroeger in deze genomen schikkingen en volledi-
gen bereid en deze zullen u later medegedeeld
worden om er des noods gebruik van te maken.
In afwachting geloof ik de aandacht der inwo
ners uwer provincie en dor veeartsen te moeten
inroepen op het gedrag dal zij te houden hebben.
Hel is noodig dal de houders van vee hunne dieren
onophoudelijk bewaken, en, van bij de verschijning
van welk toeken van ziekte ook, den naastbij
wonenden veearts raadplegen. Indien deze eeiiigen
twijfel over den aard der ziekte heeft, of wel als
hij de runderpest erkent of gelooft te erkennen,
dan moet hij onmiddellijk in het naburigste tele-
graafbureel hel feil met eene dringende depeche
bekend maken. Hij zal insgelijks een telegram
zenden om u van hel feil te onderrichlen Ik zal
onmiddellijk bevoegde personen gelasten zich Ier
plaats te begeven om den wezenlijken aard der
De zeer katholieken heer Burgemeester
van Alveringhem, doet ons de oneindige
eer aan ons den volgenden epistel toe te
sturen, in antwoord op ons artikel over de
burgerlijke begraving van doctor Bouten.
Wij deelen dit merkwaardig stuk mede
gelijk het geschreven is, letter voor letter,
en laten aan hel zoo vernuftig en slim
Leugenaartje de zorg over er de fatiien in te
zoeken en natezien of de ponctuatie en de
stippen op de i’s of ij’s goed gesteld zijn.
Ditmaal is het geen Secretaris, Leuge
naartje, maar wel een Burgemeester van
eene aanzienlijke gemeente; een uwer man
nen: een zeer katholieke.
Ziehier den brief:
Alvehixgjiem den 22 febrnarius 1877.
Mynheer de opsteller van het Advertentie
blad te Veurne,
Met eerbied verzoek u myn antwoord op den
art. de burgerlykc begraving van den beer Bouten
gewezen doeloor te Alveringhem, in u blad n' 60
van zaterdag 17 februarius lest, ten mynen laste
geschreven; in uw naaslkomende nummer tc wil
len mededeelcn, om de verantwoordelijkheid zoo
gy zegt die op my weigt te logenstraffen met voor
het openbaar de waarheid te laten kennen.
Ik heb gezien dat de zinking van het lijk van den
doctoor Bouten bepaalt was op den dag na het
overlyden om vier ure s’namiddags dit is valsch.
Aangezien niemand van zyne bloedverwanten zich