molder beeft Zijn de priesters itcgen hel volksonderwijs en tegen de volksbeschaving'! Zeker, zeker, zijn zij er legen. Het Leugenaartje loochent dit, en spreekt van de grootc opofferingen die de priesters en de klcrikalcn voor bel onderwijs doen. Schoone op offeringen inderdaad. - Ziehier wal er gebeurt het onderwijs is voor de prieslerpartij.eene bron van rijkdom en van macht; ganscli de jeugd, jon gens en meisjes, trachten de geestelijken, door alle slag van middelen in hunne scholen aan te loken; waar zij concurrentie te vreez.cn hebben, zijn hunne onderwijsgestichten daar omtrent op de hoogte derofficiële scholen, doch waar ergcene concurrentie bestaal, laten de geestelijke scholen machtig veel te wenschcn over, en in de lijden dat de priesters in ons land over het onderwijs volko men meester .waren, waren hunne scholen arm zalig. Dit is eene gekende zaak en behoeft geen betoog. Overigens, in alle beschaafde landen heeft ten allen tijde de overheersching der prieslerpartij den treurigsten invloed op het volksonderwijs en op de volksbeschaving uitgeoefend. De geschiedenis on de statitiek zijn daar om het te bewijzen. brengen om dal slach van kiezers te beletten aan de kiezing van 1878 deel te kunnen nemen. Maar van hunne valsche kiezers spreken de klerikale gazeljes niet; neen, dal zijn allen onbe vlekte kiezers. Ziehier hoe de klcrikalcn, ondersteund door de geestelijkheid, te werk zijn gegaan: Te Wilmersdonk, gemeente van 1,035 inwoners, beloopen de verklaringen van mixle-peerden tol 22, te Slabrouck tot 30, te Deurne lol 19 Te Beirendrechl. 2,153 inwoners, zijn 7 palcnt- verklaringen gedaan van rijtuigverhuurders en alsdan wordt het mixte-peerd door een huurpaard vervangen! Welnu, die te Beirendrechl een rijtuig vraagt w'eet dat men te Capellen of in het omlig gende er een moet gaan zoeken Hel tekort dat in honderden gevallen den cijns volmaakt, is de patent van voerman die van 1-27 tot 4-08 verschilt! De kiezers die vijf patenten hebben in den buiten zijn niet zeldzaam. Er zijn er die te zamenrijtuigverhuurder, herbergier, voerman, logementhouder met vier kamers, koolkoopman en zonderling toevalde laatste patent dient altijd om het tekort voor den cijns te voltrekken. Een ander heelt vooreerst een mixte-pcerd, dan verklaart hij zich herbergier, winkelier, voerman, koopman in steen te zijn! Eindelijk de onderpastoor Ralinckx van West male, verklaart een mixtepeerd te hebben en de rol van den ontvanger geeft hem de hoedanigheid van onderpastor-landbouwer! ’t Is krachtens die belasting dal M. de onderpastor-landbouwer deel aan de kiezing van 13 juni heeft genomen! De liberalen, het werk der klerikalen ziende, hebben natuurlijk maatregelen genomen en in de stad nagezien als er personen waren die WETTELIJK en met hecht op de kieslijsten konden gebracht worden. Bij middel van hel patentrecht zijn zij er in gelukt enkel 1040 nieuwe kiezers te maken, een onvoldoende getal zooals men ziet, om tegen de 1150 nieuwe verklaringen der klcrikalcn op te wegen. En de klerikalen beweeren dat de liberalen 1400 valsche kiezers gemaakt hebben, en het zijn die kiezers die zij in 1878 van de lijsten willen doen schrabben met de herstelling van het art. 78 van het eerste ontwerp van M. Malou te cischen Men moet bekennen dat de stoutmoedigheid en het ongehoord bedrog der klerikalen te verre gaat en dat niemand, als men zulke daden leest, nog onverschillig kan blijven. Men moet kost wal kost een einde aan dat bedrog stellen. Het Leugenaartje deelt oenen brief mede uit Alveringliem, dien hij beweert ontvangen te heb ben vóór den 21 dezer, terwijl het duidelijk blijkt uit den brief zelven, dat hij slechts na den 24 dezer geschreven is geweest. Het Leugenaartje wil meer en meer zijnen naam verdienen. Die brief in een bijcenraapsel l.’van belache lijke pocherijen of bolïerijen op de uitstekende liefdadigheid van eenen der onderpastors, van Alveringliem en op de hooge verdiensten van den burgemeester Demohler; 2.° van domme aanvallen tegen de liberalen, tegen ons blad en tegen eenige personen van Veurne, die in de voornoemde ge meente den lijkdienst van M.r G. DeSmcdl hebben bijgewoond; 3.’ van de grofste en hatelijkste be merkingen en zinspelingen op Dr Bouten. De schrijver van dien kwaadwilligen en dwazen brief mag de hand geven aan Demolder. Die hoeren zijn voldaan van hcnzclven en van elkander. Maar, dal zij niet denken dat hun gedrag door de ver standige inwoners van Alveringliem wordt goed gekeurd, want zij zouden zich grootelijks bedrie gen. De waarheid is, dat zij, door alwie onpartijdig is en hel hart op de ware plaats draagt, grootelijks misprezen worden. Als wij de onrcchtvecrdigheid doen zien dicer bestaat in geuzenscholen te onderhouden met hel geld der gemeenten, dus ook mol hot geld der katholieken, de gcusche schrijvelaars weten «niet wat antwoorden. Zoo spreekt het Leuge- iiuartje, maar het hitsig professorsgazelje is ver blind door zijne kwaadaardige driften. Wal het fiene onrechtvaardigheid noemt is een gevolg onzer grondwet. Volgens de grondwet inderdaad moet hel officieel onderwijs, dat is hel onderwijs gegeven in de gemeente scholen, in de middelbare en hoqgescholen van den Staat, noodzakelijk be staan. Het mag niet, noch kan niet afgescliaft worden en de lasten, die er uit voortspruiten drukken op iedereen. Ja, de klerikalen moeten de kosten helpen betalen van het geuzenonderwijs, even als zij de tractementcn moeten helpen afdra gen van den Dominé en van den Rabbijn! Is hel te verwonderen, dat onze grondwet ver oordeeld is door den Paus! Dcmolder was voornemens bij zegt hel zelve Dr Bouten te doen bergraven ’s nachts. Waarom ’s nachts Kon er wel met grond verondersteld worden, dat eene begraving in den dag, te Alvc- ringhem, eene oproerige belooging zou hebben verwekt? Voorzeker neen; want dusdanige ver onderstelling ware belachelijk geweest. De reden voor de welke men Dr Bouten ’s nachts wilde doen begraven was, dat men vreesde dat er op hel graf eene lijkrede zou uitgesproken geweest zijn, en dit wilde men beletten. De overheyd had beslist, dal de overledene zonder het minste eerbewijs zou bigraven worden. De gcusche schrijvelaars weten, zegt hel Leu- genaarlje, dal zelfs te Veurne de koslcloozc school voor meisjes door katholieke penningen is geslicht.» Katholieke penningenwat bcleekcnt dat? Laat ons zien. De voornaamste begiftiger der arme meisjesschool was wijlen de heer Becqué. De heer Becqué ,was priester, maar een klaarziende pries ter, en het is omdat hij klaarziende was, en tevens den arm liefhad, dat hij zijne gitten gegeven heeft aan eene wereldlijke instelling, de godshuizen, waarvan de commissie, onder de control van den gemeenteraad, de arme meisjesschool bestuurt. Hel Leugenaartje schijnt hel niet te welen, maar de priesters hebben in deze school geene grootere meesterschap dan in de gemeenteschool voor knechtjes. Hel is wel waar, de beer pastor van S.lc Walburgakerk noemt zich Directeur der arme meisjesschool, docii dit is een titel die de brave man zich toeeigent, zonder daartoe hoegenaamd recht te hebben. Wat meer is, het Leugenaartje schijnt het nogmaals niet te welen de arme meisjesschool roept den onderstand in der lasten- betalers zoowel als de arme kneehljesschool. Deze beide scholen zijn dus even katholiek, en beide worden bekostigd met gangbare penningen, die de beste zijn. Dcmolder verklaart ook, dat bij er in tocgcslcmd hééft, op verzoek der vrienden van den overledene, dat de zinking, niet ten 4 ure ’s morgens, maar ten 8 ure, zou plaats gehad hebben. Doch was de burgemeester wel rechtzinnig wanneer bij die toe stemming gaf? Wij willen gelooven van ja, wij zijn echter verwonderd, dat hij de gendarmen van Veurne, die hij gevraagd had om ten 4 ure ’s mor gens te Alveringliem eenen oproer te beletten (!J, van deze schikking niet had verwittigd; wij zijn verwonderd, dat Dcmolder, toen de gendarmen tusschen 3 en 4 ure te Alveringliem aankwamen, reeds op was; wij zijn verwonderd, dal, volgens de loopende geruchten, de gendarmen aan den burgemeester hebben moeten zeggen, dal de be graving ten 4 ure ’s morgens niet mocht plaats hebben. Wij hebben in twijfel getrokken of er vrienden en kennissen van Veurne en van elders op de be graving gevraagd waren. Ja, er waren een zestal vrienden van Veurne gevraagd; en dit is geenszins te verwonderen want Dr Bouten was te Veurne geboren, is er bij zijne ouders verbleven, lol op liet oogenblik dal hij zich naar Alveringliem is gaan vestigen en had in onze stad vriendelijke be trekkingen onderhouden. Die personen waren ge vraagd als vrienden en niet als liberalen, en wel verre van oproermakers te zijn, zouden zij voor zeker geweigerd hebben deel te nemen aan alle berispelijke belooging. En wal het Leugenaartje verteld heeft, dal de geuzen van Alveringliem den woensdag naar de omliggende sleden en dorpen gezonden hadden om de geuzen bijeen le roepen dil is eene leugen, eene grove leugen, waardig van hel Leugenaartje. Wij hebben ook gezegd, in ons blad van 17 dezer, dal het uur der begraving bepaald was op den donderdag, 8,lc“, ten 4 ure ’s namiddags. Hierop schrijft burgemeester Demolder in zijnen brief van 22 dezer dil is valsch. Aangezien niemand van zijne bloedverwanten zich aange- boden heeft aan de gemeente overheyd, om dag en uur te stellen voor zijne begraving, alsdan hebben wij voor de burgerlijke begraving den tweeden dag tex vier cue s’morgens na zijn over- lijden vastgesleld. By, zegt de burgemeester, hebben voor de be graving ten vier ure ’s morgens vastgesleld. Wie waren dat, wij? Gemeente overheden? Neen, want het is bewezen, dat Demolder noch schepenen, noch raadsheeren heeft geraadpleegd. B'y betee- kcni dus, naar alle waarschijnlijkheid, de pastor en de burgemeester. Demolder beweert, dal bij van het begin af bevel had gegeven om hel lijk langs de kerkhof- barrierc le dragen. Wij willen het nogmaals gc- looven. Maar hoe komi het, dal hel publiek in de verzekering verkeerde dal het lijk over den kerk hofmuur ging gezel of geworpen worden Hoe kopal hel dal men dacht dat de kerkhofbarriere niet open was? Hoe komt het, dat als wanneer de rouwstoet zich in beweging stelde en men aan den burgemeester vroeg langs waar men gaan moest, hij geantwoord heeft: me zillen dat toen zien. De burgemeester bad wel willen de lijkkist over den kerkhofmuur doen zetten of werpen, doch de misnoegdheid van het volk bemerkende, heefl bij niet gedurven. Dat is de waarheid. De burgc- meesier zegt wel: «geen een heeft bedreiging gedaan. Is mogelijk, maar dal de aanwezigen hunne misnoegdheid duidelijk te kennen gaven, •kan niet geloochend worden. De burgemeester Dcmolder bekent, dat hij zijnen hoed heeft epgehouden wanneer al de aanwezige burgers zich ontdekten, om, op het verzoek van eenen werkwan, eenen onzenvader en weesgegroet le lezen voor den braven doctor Doch hij ver ontschuldigt zich eenigzins hierover, zeggende, dal hel hem dunkt dal een beambte der politie dal niet moet doen. Flauwe verontschuldiging Dal bij liever eene volledige bekentenis doe, en zegge, dal hij in alles de gedragslijn gevolgd heeft, die hem door de geestelijken was voorgeschreven, en dal er hem verboden was hoegenaamden eer bied aan den overledene te bewijzen. I>o burgerlijke lM*gravIug vnn IV Uoutcn. Ingevolge onze belofte komen wij op deze zaak terug, om dezelve door nieuwe inlichtingen op te helderen, er gansch de waarheid over te zeggen, en eenige misslagen, die wij onvrijwillig hebben begaan, te herstellen. D‘Bouten is overleden den 6 februari, om 10 ure ’s morgens en niet den 7*“, zoo als wij hel hadden bekend gemaakt. Wal de verhevenheid op liet graf betreft, De- ft er geene laten maken. Doch liet is Wij hebben in onzen eersten artikel gezegd, dat Dcmolder zijne cigaar voorlsmoordc terwijl al de omstanders in diepe ontroering eenen onzenvader lazen op het graf. In zijnen brief zwijgt de burge meester over deze omstandigheid, het gene ons heeft doen twijfelen aan de echtheid van ons eerste gezegde. Wij hebben op nieuw gevraagd aan renen persoon van Alveringliem wal er van was; en die persoon heeft ons geantwoord, in tegenwoordig heid van getuigen, zeker, zeer zeker, heefl Demolder, al den tijd dat de begraving duurde gesmoord,’en hard gesmookd Ehwel, dal feil van gesmoord te hebben voor een open graf, is zoo een grool schandaal, dal er geene woorden be slaan die sterk genoeg zijn om hel le schand vlekken. Men zou hel niet doen op hel graf van eenen Jood, van een Mahomcdaanen een burgemeester doet zulks ophel graf van eenen medeburger, van eenen doctor, die i i de gemeente gedurende meer dan dertig jaar erkende dienste heefl bewezen, op het graf van eenen weldoener van den armen!Hel is schande, driedubbele I schande!! win i mu j_LEJg!

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 2