Het beroepshof van Gent heeft dinsdag worgend zijn arrest uitgesproken, in zake van de heeren Delbecquo en Vander Ghinste, tegen M. De Seure, pasioor van Sl-Denij* (bij Kortrijk). De pastoor van St-Denijs werd door de recht bank van Kortrijk vervolgd oin in den predikstoel eene daad der openbare overheid aangevallen te hebben, ’l is te zeggen het vonnis van het assisen hof van Brugge, door hel welke Van de Putte, Virginie Takkens, Van Overschelde en De Poorter, als plichligen aan de branden te St-Denijs aanzien werden. De heeren Delbecquo en Vander Ghinstc hadden zich als burgerlijke partij tegen den pastoor voor de rechtbank van Kortrijk aangesteld. De beschuldigde partij Deseure had gevraagd dat de rechtbank, voor alle debatten, de burger lijke partij niet ontvankelijk in de zaak zou ver klaren. De rcchibank van Kortrijk had die con clusion aangenomen. ’t Is legen dit vonnis dat de burgerlijke partijen en hel openbaar ministerie in beroep zijn gegaan. In een lang gemotiveerd arrest, heeft hel Hof verklaard, dal het beroep van hel openbaar minis terie niet ontvankelijk was, en op het beroep der burgerlijke partijen beslissende, heelt het Hof bet I vonnis der rechtbank van Kortrijk vernietigd, ver klarende dal de burgerlijke partijen ontvankelijk zijn in de zaak tusschen te komen en heeft de twee partijen naar de rechtbank van Kortrijk ver zonden. Zoodal de pastoor van St-Denijs, zich zal te verdedigen hebben tegen de vraag der heeren Del- becque en Vander Ghinst, welke hem eene schade loosstelling vraagt voor laster. Xog <le burgerlijke begraving van Dr Houten. In een der voorgaande nummers van het Leuge naartje, of professorsgazetje, leest men het vol gende: Als wij de rechten der kerk willen doen gelden, zeker is hel, dat Dr Bouten in hel kalho- liek kerkhof niet mocht begraven worden. Het is de katholieke overheid alleen die uitspraak mag doen of iemand aan de katholieke religie «behoort of niet. De (kerkelijke) overheid had haar besluit doen kennen, bijgevolg was do zaak beslist. Dus, heelt de burgemeester van Alveringhem wijzelijk gehandeld met de uit- spraak der kerkelijke overheid te ondersteunen en te handhaven. Op de hierboven aangehaalde regelen hebben wij eenige bemerkingen te maken. Ziehier de ofïiciëele cijfers der aangiften van mixte-paarden, gedurende de vijf laatste jaren, in hel arrondissement Antwerpen. In 1872, 758 verklaringen van welke 203 in de stad Antwerpen; dus 555 voor den buiten. In 1873, 853 verklaringen. de stad Antwerpen; dus er blijven 975 ver klaringen voor de gemeenten over. Nu, terwijl in de vijf jaren de vermeerdering der mixte-paarden maar van 39 is in de stad Antwer pen; beloopen in denzelfden tijd die aangiften tot het kolossaal en onbegrijpelijk getal van 420 voor de buitengemeenten. En’lis in de aanwezigheid van zulk verplet terend feit dat de klerikalen schaamteloos genoeg zijn in hun manifest te houden slaan dat zij zich nimmer bezig gehouden hebben om hel getal kiezers verslaafd aan de geestelijkheid te vermeerderen. Wij bestatigen in de buitengemeenten: 555 mixte-paarden in 1872. 975 1876. Volgens het Leugenaartje heelt M.' Jotlrand vader, aan den Echo du Parlement geschreven dat hij jaarlijksch geeft voor den S.‘ Picters- penning, alhoewel bij dcmökïaliek is, daar de katholieke godsdienst de eenigste is die waarlijk en oprecht dcinokraliek of volksliefbebhend ge- noemd mag worden. In welk nummer van den Echo du Parlement, a. h. u. b. En in de veronderstelling, dal het waar zij, wal het Lcugenaartje aan den stokouden heer Jotlrand zeggen doet, wat zou dit bewijzen? Zou men hieruit moeten besluiten, dal de inquisitie, do S.‘ Barlhelsnachl, de vcroordeelingen voor looverij, de tienden, enz. niet bestaan hebben? Neen niet waar? En wie heeft die volksmoorderijen ingericht, wie heelt die boerenplunderij ingesteld, of ten minste goedgekeurd? Is hel niet do politieke geestelijkheid geweest? Ja, de christelijke godsdienst, de ware katho lieke godsdienst is volkslievend, maar de gods dienst, die enkel schijn is, die enkel uitwendig is, en de priesterheerschappij voor d—1 i—o u onheil voor het menschdoin. Hel Leugenaartje heefl van zijne groote meesters op de duimen gekregen, omdat hel de liberalen beschuldigd heelt lafhertigen en valschaards te zijn. Hel is hij niet, beweert hel nu, die hel gezegd heeft 't is M.r de Laveleye, is M.r Laurent. Ah’t is hij niet, neen, is katje 1 Ziehier wal er in het Leugenaartje van 28 febru ari gedrukt staal: Nog niet al te lang is het ge- leden, dal wij bewezen door hetgeen twee libe- rale toongevers in de liberale Revue de Belgique en in de Flandre libérale schreven, dal èr in België maar twee partijen meer bestaanGels en Katholiek, en dal die liberale mannetjes, die willen wel slaan mei God en de kerk en samen voor de geuzen werken en stemmen, niets anders zijn dan lafhertigen en valschaards. Ah ’I is hij niet ••o io mv - -- heerlijk zijn, haast bij zetten om op de kieslijsten te slaan. Luik waar voor de klericalen geene hoop op over winnen is, vindt men maar 92 priesters op de kie zerslijsten slaan voor 111 gemeenten. 373 priesters kiezers, 'dus 2 f/2 per gemeente. 331 geestelijke kiezers, dus minder dan 1 per gemeente. In Vlaanderen telt men 2 priesters per gemeente op de kiezerslijsten; in de provincie Luik 1 priester voor 2 gemeenten, dus vier maal minder dan in Vlaanderen en vijf maal minder dan in Antwerpen. Dal vinden wij in het statistiek boek van het Ministerie van Biunenlandsche Zaken en de cijfers zijn dus officieel. De klerikale klezcrHfabrlkaiiten. Ziehier de officiëele cijfers der aangiften ”r* I--»-*- hel arrondissement Antwerpen. i- stad Antwerpen; dus 555 voor den buiten. 1 - - In 1874, 889 In 1875, 917 In 1876, 1217 voor - Nu, terwijl in de vijf jaren de vermeerdering der denzelfden tijd die aangiften tot van 420 Als de liberalen aan ’l hoofd staan, zegt het Lcugenaartje, zeker is het dal zij de vrijheden die hun nadeelig zijn, onbermherlig onder de voeten treden. Dit is eene leugen, maar zet, lezers, het woord klerikalen in de plaats van het woord liberalen, en dan zal het waarheid zijn. Meer nog, de klerikalen wachten niet lot dal zij aan het hoofd staan om de vrijheden die hun na deelig zijn onder de voeten te treden, maar zij doen hel gestadig. Bij voorbeeld: de vrijheid van hel onderwijs beminnen de priesters voor henzelven en richten overal scholen in, maar de scholen door wereldlijken, of door hel Gouvernement in gericht, vallen zij aan en noemen zij geuzenscholen; de vrijheid van drukpers beminnen de geestelijken voor henzelven en hunne gazellen overstroomen gansch hel land, maar al de liberale gazellen, zelfs de kleurlooste, worden door de geestelijken ver volgd en trachten zij te vernietigen; de priesters beminnen de vrijheid van bijeenkomsten te houden en kloosters te slichten, en overal brengen zij tjeelkens- paters- en nonnenmaatschappijen tol stand, maar al de liberale genootschappen trachten zij met geweld te doen verdwijnen. En zoo is hel met al de voornaamste vrijheden, welke in onze grondwet zijn geschreven. De priesters maken ge bruik van die vrijheden voor ben zelven, maar zij zijn er tegen voor alle andere burgers, en zij moeten er tegen zijn, aangezien de vrijheden onzer grondwet door den Paus zijn veroordeeld. Belgen tot slaal’sche onderdanen van paus en priesters willen vernederen, anderen integendeel denken, dat de klerikale ge- weldigaards Belgiës grootste vijanden zijn, en dat er pal en perk dient gesteld te wor den aan hunne revolutionaire pogingen. Juist als er verdeeldheid bestaat onder de wereldlijke klerikalen zoo beslaat er ook verdeeldheid onder de geestelijken. Veel bejaarde en verstandige priesters inderdaad beklagen, dat men hun oplegt het liberalism te aanzien als eene ketterij; dat men hen verplicht het liberaal-katho- licisrn, waarvan de Monlalcmberl on La- cordaire in Frankrijk, De llaerne en De Foere in Belgie de gevierde voorstanders waren, te bestrijden; en met hartzeer en moedeloosheid gehoorzamen zij aan beve len, die hen dwingen alles wat hun vroeger dierbaar was hun heilig karakter, hunne vredelievende zendingaan de heersch- zuchtige klerikale politiek op te offeren en als kiesagenten werkzaam te zijn. De geestelijken in do klezingen. Ziehier nog eenige bijzonderheden welke wij in 1 het Statistiek Jaarboek van Belgie over 1876 vin den, betreffende de algemeene kiezers: Ziehier deze inlichtingen De ambtenaars en bedienden van den Staat zijn talrijker dan de priesters, en toch zijn er van de eersten maar 2,243 kiezers en van de lweede2,908. Nog talrijker zijn de gcmcentcbedienden, wat niet belet dat er maar 2,450 zijn die stemrecht hebben. Van ongeveer 6,000 onderwijzers en professors maken er slechts 1,202 deel van het kiezerskorps. Hoeveel officiers van hel-leger? 780. Hoeveel advokalen en avouës? 1087. Hoeveel letterkundige, dagbladschrijvers, enz. 106. De 2908priesters-kiezers zijn als volgt verdeeld: In het arrondissement Antwerpen zijn 60 ge meenten, en 147 geestelijken die op de kiezers lijsten staan. Het arrondissement Brussel heeft 123 gemeen ten; meer dan ecus vooveel als in Antwerpen, men zou er dus 350 geestelijken kiezers moeten aantreffen; daar zijn er nogtans maar 210, dus maar 44 meer dan in ’tarrondissement Antwerpen. Men ziel dat de geestelijken, in de plaatsen waai er kans is de klericalen te doen zegepralen, er meer li<<<ixu o.j Zoo zijn er arrondissement Nijvel, waar de kansen gelijk slaan, in 107 gemeenten 131 kiezers geleverd door de kerk. Maar in 't arrondissement Luik waar voor de klericalen geene hoop op over winnen is, vindt men maar 92 priesters op de kie zerslijsten staan voor 111 gemeenten. In de provincie Antwerpen zijn 151 gemeenten en 373 priesters kiezers, dus 21/2 per gemeente. Maar Henegouwen heeft op 435 gemeenten maar Vooreerst men ziet, dat het Leugenaartje be weert, alhoewel hel zich niet zeer duidelijk uit drukt, dat ingevolge de wetten en rechten der kerk, Dr Bouten in hel katholiek kerkhof niet mocht begraven worden, om reden, dat de kerke lijke overheid hem niet als katholiek herkende. Niels gelijkt min aan Evangelie dan deze be wering van het Leugenaartje. De kerk mocht niet loelaten, zegt hel rechtzinnig bladje, dat D' Bouten in hel katholiek kerkhof be graven wierd. Eliwel, dit is zoodanig benevens de waarheid, dal indien de heer Bouten in eene stad ware overleden, zoo als Veurne, Oostende, Gent, Brussel, enz. de geestelijken er niet alleenlijk zouden in toegeslemd hebben den overledene met de gewone kerkelijke plechtigheden te begraven, maar zelfs, dat zij zouden pogingen hebben aange wend om de burgerlijke begraving te voorkomen. Wat wij hier zeggen kan niet geloochend worden, en, des noods, zouden wij het door menigvuldige voorbeelden kunnen bewijzen. De. kerkelijke overheid heeft te Alveringbem in het belang der politiek, willen spectakel maken, zij heefl willen eenen diepen indruk uitoefenen op de eenvoudige en licblgeloovige menschen, zij heefl de wankelende en ilauwmoedigc liberalen willen vrees aanjagen. En het is daarom dal men Dr Bouten onder de zwartste kleuren heefl afge- schildcrd, ofschoon bij een vriend was van do noodlijdenden en de behoelligcn; bol is daarom dal er beslist werd, dat hij in het katholiek kerkhof niet mocht begraven worden, alhoewel er zoo menigen liggen, die gedurende gansch hun leven hel voornaamste punt van onzen godsdienst, de ware christelijke liefde, hadden verworpen; hel is daarom dat Demolder, die gewoon is de besluiten der kerkelijke overheid te ondersteunen en te hand haven, den overledene alle mogelijke oneer heelt aangedaan en hem met de politie (3 gendarmen en doel heefl. is een 2 veldwachters), gelijk een misdadige, naar zijne laatste woonplaats heefl doen geleiden, Het Leugenaartje droomt, als het beweert, dal de Atheneums en de middelbare scholen moeten dienen om eene politieke en goddelooze opinie te ondersteunen en te verspreiden. Hel droomt nog, als het zegt, dal, volgens de Grondwet, hel Gouvernement en de gemeenten maar scholen moeten oprichten wanneer de bijzondere scholen niet genoegzaam zijn De atheneums en mid delbare scholen dienen om bekwame, eerlijke en godsdienstige burgers te vormen; de scholen van het Gouvernement zijn onmisbaar, en ingevolge de Grondwet moeten zij bestaan. Meest al de bijzondere scholen zijn geestelijke scholen; de strekkingen dier scholen zijn gekend, en daarom, hoe meer bijzondere scholen, hoe meer de gouvernemenls- en gemeentescholen ononl- Is eene vermeerdering van 76 per honderd. De moeilijkheid om zulke schandelijke misbrui ken en bedriegeijen te bestrijden, wettigt geheel en al de opgewondenheid en hel misnoegen dal de openbare denkwijze aan den dag legt, die geen duipe noch slachtoffer wil zijn. OF* Tlecll tori ijlte Kronijk. ZAAK VAN DE PASTOOR VAN ST. DENYS. 111 AU I V, van welke 242 4.1JU X,r arrondissement Nijvel, waar de I kansen gelijk slaan, in 107 gemeenten 131 kiezers I- nr n/XiirllCCAlYlAnt pUIC/IVlV» vawwk -- i -*-*- r/ïJn 4 KI nrnmnnnlOQ - 1-o/'rnnnntnn 111*101* IHdlll HVUVpVW I .y -- t 1 Illucli kiui in&v.. o- ------ ‘Hl zx A nHimn s Ui man

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 2