Het beroepshof van Gent heeft dinsdag worgend
zijn arrest uitgesproken, in zake van de heeren
Delbecquo en Vander Ghinste, tegen M. De Seure,
pasioor van Sl-Denij* (bij Kortrijk).
De pastoor van St-Denijs werd door de recht
bank van Kortrijk vervolgd oin in den predikstoel
eene daad der openbare overheid aangevallen te
hebben, ’l is te zeggen het vonnis van het assisen
hof van Brugge, door hel welke Van de Putte,
Virginie Takkens, Van Overschelde en De Poorter,
als plichligen aan de branden te St-Denijs aanzien
werden.
De heeren Delbecquo en Vander Ghinstc hadden
zich als burgerlijke partij tegen den pastoor voor
de rechtbank van Kortrijk aangesteld.
De beschuldigde partij Deseure had gevraagd
dat de rechtbank, voor alle debatten, de burger
lijke partij niet ontvankelijk in de zaak zou ver
klaren. De rcchibank van Kortrijk had die con
clusion aangenomen.
’t Is legen dit vonnis dat de burgerlijke partijen
en hel openbaar ministerie in beroep zijn gegaan.
In een lang gemotiveerd arrest, heeft hel Hof
verklaard, dal het beroep van hel openbaar minis
terie niet ontvankelijk was, en op het beroep der
burgerlijke partijen beslissende, heelt het Hof bet
I vonnis der rechtbank van Kortrijk vernietigd, ver
klarende dal de burgerlijke partijen ontvankelijk
zijn in de zaak tusschen te komen en heeft de
twee partijen naar de rechtbank van Kortrijk ver
zonden.
Zoodal de pastoor van St-Denijs, zich zal te
verdedigen hebben tegen de vraag der heeren Del-
becque en Vander Ghinst, welke hem eene schade
loosstelling vraagt voor laster.
Xog <le burgerlijke begraving van
Dr Houten.
In een der voorgaande nummers van het Leuge
naartje, of professorsgazetje, leest men het vol
gende:
Als wij de rechten der kerk willen doen
gelden, zeker is hel, dat Dr Bouten in hel kalho-
liek kerkhof niet mocht begraven worden. Het
is de katholieke overheid alleen die uitspraak
mag doen of iemand aan de katholieke religie
«behoort of niet. De (kerkelijke) overheid had
haar besluit doen kennen, bijgevolg was do zaak
beslist.
Dus, heelt de burgemeester van
Alveringhem wijzelijk gehandeld met de uit-
spraak der kerkelijke overheid te ondersteunen
en te handhaven.
Op de hierboven aangehaalde regelen hebben
wij eenige bemerkingen te maken.
Ziehier de ofïiciëele cijfers der aangiften van
mixte-paarden, gedurende de vijf laatste jaren, in
hel arrondissement Antwerpen.
In 1872, 758 verklaringen van welke 203 in de
stad Antwerpen; dus 555 voor den buiten.
In 1873, 853 verklaringen.
de stad Antwerpen; dus er blijven 975 ver
klaringen voor de gemeenten over.
Nu, terwijl in de vijf jaren de vermeerdering der
mixte-paarden maar van 39 is in de stad Antwer
pen; beloopen in denzelfden tijd die aangiften tot
het kolossaal en onbegrijpelijk getal van 420 voor
de buitengemeenten.
En’lis in de aanwezigheid van zulk verplet
terend feit dat de klerikalen schaamteloos genoeg
zijn in hun manifest te houden slaan dat zij zich
nimmer bezig gehouden hebben om hel getal kiezers
verslaafd aan de geestelijkheid te vermeerderen.
Wij bestatigen in de buitengemeenten:
555 mixte-paarden in 1872.
975 1876.
Volgens het Leugenaartje heelt M.' Jotlrand
vader, aan den Echo du Parlement geschreven
dat hij jaarlijksch geeft voor den S.‘ Picters-
penning, alhoewel bij dcmökïaliek is, daar de
katholieke godsdienst de eenigste is die waarlijk
en oprecht dcinokraliek of volksliefbebhend ge-
noemd mag worden.
In welk nummer van den Echo du Parlement,
a. h. u. b. En in de veronderstelling, dal het waar
zij, wal het Lcugenaartje aan den stokouden heer
Jotlrand zeggen doet, wat zou dit bewijzen? Zou
men hieruit moeten besluiten, dal de inquisitie,
do S.‘ Barlhelsnachl, de vcroordeelingen voor
looverij, de tienden, enz. niet bestaan hebben?
Neen niet waar? En wie heeft die volksmoorderijen
ingericht, wie heelt die boerenplunderij ingesteld,
of ten minste goedgekeurd? Is hel niet do politieke
geestelijkheid geweest?
Ja, de christelijke godsdienst, de ware katho
lieke godsdienst is volkslievend, maar de gods
dienst, die enkel schijn is, die enkel uitwendig is,
en de priesterheerschappij voor d—1 i—o u
onheil voor het menschdoin.
Hel Leugenaartje heefl van zijne groote meesters
op de duimen gekregen, omdat hel de liberalen
beschuldigd heelt lafhertigen en valschaards te zijn.
Hel is hij niet, beweert hel nu, die hel gezegd
heeft 't is M.r de Laveleye, is M.r Laurent.
Ah’t is hij niet, neen, is katje 1
Ziehier wal er in het Leugenaartje van 28 febru
ari gedrukt staal: Nog niet al te lang is het ge-
leden, dal wij bewezen door hetgeen twee libe-
rale toongevers in de liberale Revue de Belgique
en in de Flandre libérale schreven, dal èr in
België maar twee partijen meer bestaanGels
en Katholiek, en dal die liberale mannetjes, die
willen wel slaan mei God en de kerk en samen
voor de geuzen werken en stemmen, niets
anders zijn dan lafhertigen en valschaards.
Ah ’I is hij niet
••o io mv - -- heerlijk zijn,
haast bij zetten om op de kieslijsten te slaan.
Luik waar voor de klericalen geene hoop op over
winnen is, vindt men maar 92 priesters op de kie
zerslijsten slaan voor 111 gemeenten.
373 priesters kiezers, 'dus 2 f/2 per gemeente.
331 geestelijke kiezers, dus minder dan 1 per
gemeente.
In Vlaanderen telt men 2 priesters per gemeente
op de kiezerslijsten; in de provincie Luik 1 priester
voor 2 gemeenten, dus vier maal minder dan in
Vlaanderen en vijf maal minder dan in Antwerpen.
Dal vinden wij in het statistiek boek van het
Ministerie van Biunenlandsche Zaken en de cijfers
zijn dus officieel.
De klerikale klezcrHfabrlkaiiten.
Ziehier de officiëele cijfers der aangiften
”r* I--»-*-
hel arrondissement Antwerpen.
i-
stad Antwerpen; dus 555 voor den buiten.
1 - -
In 1874, 889
In 1875, 917
In 1876, 1217
voor -
Nu, terwijl in de vijf jaren de vermeerdering der
denzelfden tijd die aangiften tot
van 420
Als de liberalen aan ’l hoofd staan, zegt het
Lcugenaartje, zeker is het dal zij de vrijheden
die hun nadeelig zijn, onbermherlig onder de
voeten treden. Dit is eene leugen, maar zet,
lezers, het woord klerikalen in de plaats van het
woord liberalen, en dan zal het waarheid zijn.
Meer nog, de klerikalen wachten niet lot dal zij
aan het hoofd staan om de vrijheden die hun na
deelig zijn onder de voeten te treden, maar zij doen
hel gestadig. Bij voorbeeld: de vrijheid van hel
onderwijs beminnen de priesters voor henzelven
en richten overal scholen in, maar de scholen
door wereldlijken, of door hel Gouvernement in
gericht, vallen zij aan en noemen zij geuzenscholen;
de vrijheid van drukpers beminnen de geestelijken
voor henzelven en hunne gazellen overstroomen
gansch hel land, maar al de liberale gazellen, zelfs
de kleurlooste, worden door de geestelijken ver
volgd en trachten zij te vernietigen; de priesters
beminnen de vrijheid van bijeenkomsten te houden
en kloosters te slichten, en overal brengen zij
tjeelkens- paters- en nonnenmaatschappijen tol
stand, maar al de liberale genootschappen trachten
zij met geweld te doen verdwijnen. En zoo is hel
met al de voornaamste vrijheden, welke in onze
grondwet zijn geschreven. De priesters maken ge
bruik van die vrijheden voor ben zelven, maar zij
zijn er tegen voor alle andere burgers, en zij
moeten er tegen zijn, aangezien de vrijheden onzer
grondwet door den Paus zijn veroordeeld.
Belgen tot slaal’sche onderdanen van paus
en priesters willen vernederen, anderen
integendeel denken, dat de klerikale ge-
weldigaards Belgiës grootste vijanden zijn,
en dat er pal en perk dient gesteld te wor
den aan hunne revolutionaire pogingen.
Juist als er verdeeldheid bestaat onder
de wereldlijke klerikalen zoo beslaat er
ook verdeeldheid onder de geestelijken.
Veel bejaarde en verstandige priesters
inderdaad beklagen, dat men hun oplegt
het liberalism te aanzien als eene ketterij;
dat men hen verplicht het liberaal-katho-
licisrn, waarvan de Monlalcmberl on La-
cordaire in Frankrijk, De llaerne en De
Foere in Belgie de gevierde voorstanders
waren, te bestrijden; en met hartzeer en
moedeloosheid gehoorzamen zij aan beve
len, die hen dwingen alles wat hun vroeger
dierbaar was hun heilig karakter, hunne
vredelievende zendingaan de heersch-
zuchtige klerikale politiek op te offeren en
als kiesagenten werkzaam te zijn.
De geestelijken in do klezingen.
Ziehier nog eenige bijzonderheden welke wij in 1
het Statistiek Jaarboek van Belgie over 1876 vin
den, betreffende de algemeene kiezers:
Ziehier deze inlichtingen
De ambtenaars en bedienden van den Staat zijn
talrijker dan de priesters, en toch zijn er van de
eersten maar 2,243 kiezers en van de lweede2,908.
Nog talrijker zijn de gcmcentcbedienden, wat
niet belet dat er maar 2,450 zijn die stemrecht
hebben.
Van ongeveer 6,000 onderwijzers en professors
maken er slechts 1,202 deel van het kiezerskorps.
Hoeveel officiers van hel-leger? 780.
Hoeveel advokalen en avouës? 1087.
Hoeveel letterkundige, dagbladschrijvers, enz.
106.
De 2908priesters-kiezers zijn als volgt verdeeld:
In het arrondissement Antwerpen zijn 60 ge
meenten, en 147 geestelijken die op de kiezers
lijsten staan.
Het arrondissement Brussel heeft 123 gemeen
ten; meer dan ecus vooveel als in Antwerpen,
men zou er dus 350 geestelijken kiezers moeten
aantreffen; daar zijn er nogtans maar 210, dus
maar 44 meer dan in ’tarrondissement Antwerpen.
Men ziel dat de geestelijken, in de plaatsen waai
er kans is de klericalen te doen zegepralen, er
meer li<<<ixu o.j
Zoo zijn er arrondissement Nijvel, waar de
kansen gelijk slaan, in 107 gemeenten 131 kiezers
geleverd door de kerk. Maar in 't arrondissement
Luik waar voor de klericalen geene hoop op over
winnen is, vindt men maar 92 priesters op de kie
zerslijsten staan voor 111 gemeenten.
In de provincie Antwerpen zijn 151 gemeenten
en 373 priesters kiezers, dus 21/2 per gemeente.
Maar Henegouwen heeft op 435 gemeenten maar
Vooreerst men ziet, dat het Leugenaartje be
weert, alhoewel hel zich niet zeer duidelijk uit
drukt, dat ingevolge de wetten en rechten der
kerk, Dr Bouten in hel katholiek kerkhof niet
mocht begraven worden, om reden, dat de kerke
lijke overheid hem niet als katholiek herkende.
Niels gelijkt min aan Evangelie dan deze be
wering van het Leugenaartje.
De kerk mocht niet loelaten, zegt hel rechtzinnig
bladje, dat D' Bouten in hel katholiek kerkhof be
graven wierd. Eliwel, dit is zoodanig benevens de
waarheid, dal indien de heer Bouten in eene stad
ware overleden, zoo als Veurne, Oostende, Gent,
Brussel, enz. de geestelijken er niet alleenlijk
zouden in toegeslemd hebben den overledene met
de gewone kerkelijke plechtigheden te begraven,
maar zelfs, dat zij zouden pogingen hebben aange
wend om de burgerlijke begraving te voorkomen.
Wat wij hier zeggen kan niet geloochend worden,
en, des noods, zouden wij het door menigvuldige
voorbeelden kunnen bewijzen.
De. kerkelijke overheid heeft te Alveringbem in
het belang der politiek, willen spectakel maken,
zij heefl willen eenen diepen indruk uitoefenen op
de eenvoudige en licblgeloovige menschen, zij
heefl de wankelende en ilauwmoedigc liberalen
willen vrees aanjagen. En het is daarom dal men
Dr Bouten onder de zwartste kleuren heefl afge-
schildcrd, ofschoon bij een vriend was van do
noodlijdenden en de behoelligcn; bol is daarom
dal er beslist werd, dat hij in het katholiek kerkhof
niet mocht begraven worden, alhoewel er zoo
menigen liggen, die gedurende gansch hun leven
hel voornaamste punt van onzen godsdienst, de
ware christelijke liefde, hadden verworpen; hel is
daarom dat Demolder, die gewoon is de besluiten
der kerkelijke overheid te ondersteunen en te hand
haven, den overledene alle mogelijke oneer heelt
aangedaan en hem met de politie (3 gendarmen en
doel heefl. is een 2 veldwachters), gelijk een misdadige, naar zijne
laatste woonplaats heefl doen geleiden,
Het Leugenaartje droomt, als het beweert, dal
de Atheneums en de middelbare scholen moeten
dienen om eene politieke en goddelooze opinie te
ondersteunen en te verspreiden. Hel droomt
nog, als het zegt, dal, volgens de Grondwet, hel
Gouvernement en de gemeenten maar scholen
moeten oprichten wanneer de bijzondere scholen
niet genoegzaam zijn De atheneums en mid
delbare scholen dienen om bekwame, eerlijke en
godsdienstige burgers te vormen; de scholen van
het Gouvernement zijn onmisbaar, en ingevolge
de Grondwet moeten zij bestaan.
Meest al de bijzondere scholen zijn geestelijke
scholen; de strekkingen dier scholen zijn gekend,
en daarom, hoe meer bijzondere scholen, hoe meer
de gouvernemenls- en gemeentescholen ononl-
Is eene vermeerdering van 76 per honderd.
De moeilijkheid om zulke schandelijke misbrui
ken en bedriegeijen te bestrijden, wettigt geheel
en al de opgewondenheid en hel misnoegen dal de
openbare denkwijze aan den dag legt, die geen
duipe noch slachtoffer wil zijn.
OF*
Tlecll tori ijlte Kronijk.
ZAAK VAN DE PASTOOR VAN ST. DENYS.
111 AU I V, van welke 242
4.1JU X,r arrondissement Nijvel, waar de I
kansen gelijk slaan, in 107 gemeenten 131 kiezers
I- nr n/XiirllCCAlYlAnt
pUIC/IVlV» vawwk -- i
-*-*- r/ïJn 4 KI nrnmnnnlOQ
- 1-o/'rnnnntnn 111*101*
IHdlll HVUVpVW I .y -- t 1 Illucli
kiui in&v.. o-
------ ‘Hl zx A nHimn s
Ui man