liet Leugenaartje zegt nogmaals, datcr in België
maar twee partijen meer bestaan: of geuzen, of
katholieken, liet professorsgazetje bedriegt zich;
er is nog cene derde partij, namelijk de partij der
internationalen, met dewelke de klerikalen som
tijds wel eens samenspannen. Ten bewijze: de
goede overeenkomst die er dikwijls bestaat lus-
schen het zwart Leeuwken van Gent, en den rooden
Werker van Antwerpen.
Hoe *t I^ougenaurt Je toeli liegen
kan
Op 12 augusli 1874, schreef 7 Leugenaartje hel
volgende: De weledele Burggraaf Bernard Du
Bus, neef van onzen afgestorvenen Senateur, en
zoon van wijlen den Senateur van Dixmude, is
immers om zijne dienstwilligheid, zijne minzaatn-
heid van karakter, zijne machtige fortuin, oin
zijne gematigde en godsdienstige princiepen, ailes-
zins vveerdig van den zetel te gaan bekleeden,
dien de dood aan zijnen weledelen oom ontrukt
heeft.
Driedubbele leugen
De Bachi-Bouzouks gaan voort in hun stelsel
van vreesaanjaging. Zoo drukt het Leugenaartje,
l.° dat de persoon, die in de kavalkade van Brussel
O. L. V. van Lourdes verbeelde, in bezwijming is
gevallen en men hem in een naburig huis heeft
moeten dragen; 2.° dat er te Awenne, omtrent Sl.
Hubert, een jongeling des nachts een slecht liedo-
ken zong voor de deur van den pastor, maar dat
de zanger al op eens iets voelde springen in zijne
keel, en dal hij korts daarna in de schrikkelijksle
pijnen «zonder biechten of berechten»gestorven is.
Wel Leugenaartje, wat zijl gij toch een prullcn-
bladje!
den plaatsen,
Wij zijn nu nieuwsgierig om te weten of de
Vcurneschc Bachi-Bouzouks, in andere woorden,
of de vrij-schrijvcrs van 7 Leugenaartje, dit nieuws
aan hunne lezers zullen mededeelen?
Hel ware nochtans hoogst te wenschcn, want
indien de klerikalen van Veurne-ambachl eenige
voorspraak noodig hebben van den weledelen
Burggraaf Bernard Du Bus, hunnen dienstwil-
ligen, minzamen en godsdienstigen Senateur
zouden zij Msdan toch welen..,., dat hij nog leefl.
Kienxvct
Volgons de bijzondere inlichtingen die wij ont
vangen, zegt YEloile, zijn de werkzaamheden der
midden-seklie in de laatste vereeniging niet ge
vorderd, niets is definitief vastgesteld.
Hel is de schikking, betrekkelijk de kommiezen,
die hel voornaamste punt van oppositie der linker
zijde is.
M. Nothomb heeft voorgesteld het certifikaat
van den patron, de nauwkeurigheid der verklaring
van de kommiezenpatenl bevestigende, fakullalief
te maken en te beslissen, dat bij gebrek van dit
certifikaat, het aan de kommiezen zal zijn de
grondslagen van den cijns te verrechtvaardigen.
De oppositie bestrijd die schikking als eene
ongerijmdheid en hel gouvernement wacht het af,
aarzelende en geneigd toe te geven aan de opmer
kingen van de linkerzijde die de schikking welke
men wil invoeren, als zeer onrechtvaardig aanziet.
Wal de woning betreft der ambtenaren, men
heeft reeds verscheidene opstellen gemaakt en
voorgestcld,.maar er is nog geen vastgesteld.
Indien het gouvernement er toe besluit vol
doening te geven op de kwestie der patent van de
kommiezen, zou de overeenkomst niet onmogelijk
zijn, maar tot hiertoe is niets beslist.
Ziedaar geheel het geheim, dal men zoo zorg
vuldig wil bewaren.
kinderen togen de liberalen opmaakt, zoodanig dat
de kinderen oenen haat opvatten legen zekere
inenschen en zelfs zich veroorloven hunne ouders,
ter oorzake van hun politiek gedrag, te misprijzen
Is het geen misbruik, dat er gestadig nieuwe
mirakels en nieuwe O. L. V”" worden vereerd, met
het blijkbaar inzicht van geld te slaan?
Ja zeker hel zijn misbruiken, en hel is jammer
genoeg dal zij bestaan, want zij doen oneindig
veel kwaad aan den godsdienst.
Hel is ook jammer, en hoogst jammer, dat de
geestelijken beschimpt worden, dal zij meer en
meer, zoo wel in de hooge standen als in de lage,
de achting en eerbied verliezen, dal zelfs de ge
negenheid der bevolking in de groote steden hun
ten volle ontvalt. Maar aan wie de schuld? Aan de
geestelijken alleen.
Dat zij, in plaats van altijd hunne macht en
hunne rijkdommen door alle middelen te willen
uitbreiden, leefden als ware geestelijken, met
geene andere gedachten bezield dan met het ver
vullen hunner moeilijke maar verhevene plichten;
dat zij God beminden boven al en hunnen evenaasle
gelijk hun eigen zelven uit liefde lol God, dal zij
leefden in een woord, even als de eerste Christe
nen, gelijk heiligen,alsdan zouden zij door
eenieder geëerbiedigd en bemind worden en nooit
zou men er aan denken priesters en nonnen in de
maskeraden te verbeelden.
Nu, gansch door de politiek verblind, gedragen
zich onze zielenherders op eene beklagenswaardige
wijze, en zij krijgen
loon naar werken.
Een ernstig woord om te sluiten.
Is hel niet ongelukkig dat hel Leugenaartje en
zijne Bachi-Bouzouks nog door zoo veel eenvou
dige inenschen worden gelooid Is hel niet onge
lukkig dal, op 25 augusli 1874, de meciderheid
der kiezers van hel arrondissement Veurne zich
op eene zoo beklagenswaardige wijze heeft laten
bedriegen en misleiden
Hopen wij, dal al de inenschen onzer stad en
streek, die tol de jaren van verstand gekomen zijn,
meer en meer zullen de oogen openen, beter en
beter zullen oordeelen, en dikwijls met ons zullen
uitroepen
Hoe ’t Leugena uitje toch liegen kan
Loon naar Werken.
Het Leugenaartje schrijft een cllelang artikel I
over de kavalkaden, die ter gelegenheid van half
vasten, te Brussel en te Antwerpen hebben plaats
gehad. Het professorsgazetje noemt die optochten
kalverkaden en al de voorstellingen, die er in
te bemerken waren geuzendaden
De brusselsohe maskarade alleen heeft 25,000
frank opgebracht ten profijte van den schoolpen
ning; het is dus gemakkelijk te begrijpen, dat de
klerikale Bachi-Bouzouks nijdig zijn, en dat zij, in
hunne verhalen over de kalverkaden over
drijven en liegen om te meest. Geheel de schan-
dige brusselsche stoel, zegt 'l Leugenaartje, was
eene beleediging legen de ministers, de volks-
vertegenwoordigers, de priesters, de nonnen,
hel geloof, de kerk, ja legen O. L. V. en God.
Indien 7 Leugen aartje gezegd had, dal de maske
raden van Brussel en Antwerpen beschimpingen
waren tegen zekeren minister, die de schandige
kieswet heeft voorgcsleld; tegen zekeren volks
vertegenwoordiger, die door de tribunalen is ge
schandvlekt geweest; tegen zekere priesters, die
de wcreldsche wellusten bovendo plichten hunner
heilige zending en de politiek boven den gods-
.dienst plaatsen; tegen zekere nonnen, die, alhoe
wel zij belofte van armoede hebben gedaan, uit
geldzucht concurrentie doen aan de wereldlijken
die patenten en lasten hebben te betalen; tegen
zeker geloof van eenvoudige buitenmenschcn, die
.denken dal hel verboden is, op straffe van dood
zonde, de liberalen te eerbiedigen en voor de
liberalen te stemmen; ja, had het prullenbladje
dat gezegd, alsdan zou het waarheid hebben ge
sproken.
Het volk Heeft hel recht in de karnavaldagcn
misbruiken te beschimpen, en al wat men te
Brussel en te Antwerpen, op halfvasten, verbeeld
jen beschimpt heeft, zijn misbruiken.
En om enkel van priesters en nonnen te spre
ken, is hel geen misbruik, dat dc geestelijken op
jacht gaan naar de liberale stembriefjes, en dc
vrouwen verplichten, in do afwezigheid van hun
nen man, kassen en schoven te openen, om aldus
iiet liberaal stembriefje in handen te krijgen en te
loon verdwijnen? Is het geen misbruik, dal gees
telijken, gelijk oprechte kiesagenlcn, dc kiezers
bewaken en ze tróepsgewijze naar de stembus
geleiden, dal zij de liberalen door hunne onbela-
melijkc houding uitdagen en zo met do handen aan
den mond uitjouwen? Is het geen misbruik, dat
de geestelijken overal tappen inrichten en aldus
.concurrentie doen aan de herbergiers? Is hel geen
misbruik, dat de nonnen overal winkels houden I
jen nadeelo der winkeliers, en dat zij te Brussel
wasschen en strijken voor de burgers? Is hel geen
//i.isbruik, dat men in dc geestelijke scholen dc
2-.. i, en zich daarom voorstanders
verklaarden van het republikeinsch gou
vernement.
En nu bevechten dc politieke geestelijken
de liberale vrijheden met alle mogelijke
kracht, en wel verre van aan het volk nog
eenig recht op eigen beheer te erkennen,
zouden zij alle wereldlijke regeringen hoe
genaamd onder het Pausdom willen doen
buigen. Ja, de politieke geestelijken zijn
wel veranderd sedert 1850.
Dc dienstwilligheid van M.r Du Bus? Leugen!
liet is nu meer dan twee jaar dat M.r Du Bus
Senateur is, en waar zijn de bewijzen van zijne
dienstwilligheid? Welke diensten heeft men hem
te danken? Heeft hij wel ooit iets gedaan in het
voordeel van hel arrondissement? Neen, niets,
hoegenaamd niets.
Maar wat nog veel erger is, hij drijft den spot’
met de kiezers van Veurne-Ooslende, want niet
alleen bewijst hij hun geene diensten, maar hij
toont openlijk, dal hij hun geene diensten bewijzen
wil, aangezien hij sedert lang, de zittingen van hel
Senaat niet meer bijwoont.
Schoone DIENSTWILLIGHEID, O Leugenaartje
Dc minzaamheid van karakter van M.r Du Bus?
Leugen
Wie, in ons arrondissement, weet er van de
minzaamheid van M.r Du Bus te spreken? Niemand.
Maar, integendeel, iedereen zegt, dal er nooit
grootseber, onbeleefder en ondankbaarder mcnsch
heeft bestaan.
Schoone MINZAAMHEID, O Leugenaartje!
Dit laatste punt is zeer gewichtig. Maar denkt
niet, lezers, dal wij overdrijven. Want ziehier wat
men uit Antwerpen schrijft:
Dc burgerlijke rechtbank onzer stad komt uit-
spraak te doen in de vraag van echtscheiding,
ingespannen door den heer burggraaf Du Bus de
GhisignièS, Senateur van Veurne-Ooslende, tegen
zijne wettige cchtgenoolc Mevrouw de bui g-
gravin Du Bus, geboren Mosselmans.
Dc rechtbank, in een sterk gemotiveerd von-
nis, heelt de cischen van den heer Du Bus
ongegkoni» verklaard, en hem verwezen in de
kosten van het proces.
Dc gematigde en godsdienstige princiepen van
M.r Du BusLeugen
Ja leugen, want hel zijn toch zeker geene gema
tigde en godsdienstige princiepen van in oneenig-
lieid te leven met zijne wettige echtgenoolc, van
te willen scheiden wal God gebonden heeft. En
dit doel M.r Du Bus.
Schoone GODSDIENSTIGE PRINCIEPEN, O
Leugenaartje
KaelH-IloiizoultH.
Wij zijn aan onze lezers cene uitlegging ver
schuldigd over het woord Bachi-Bouzouk dat
tegenwoordig zeer veel gebruikt wordt.
In meest al de legers beslaan er korpsen samen
gesteld uil losbollen, onversaagden, waaghalzen,
baldadige en boosaardige kerels, die gewoonlijk,
in lijden van oorlog, vooruitgezonden worden om
I erkenningen te doen, en dc vijandige bevolking
l vrees aan te jagen. Bij zulke krijgsbenden is alles
onregelmatig, en daarom worden zij reyellooze
troepen genoemd. Zoo zijn b. v. de Russische
Kozakken, dc Spaanschc Guerillas, de Fransche
Turcos; zoo zijn ook de Turksche Bachi-Bouzouks,
die zich verleden jaar, in Bulgaria, aan de ver-
foeilijksle baldadigheden van allen aard hebben
plichtig gemaakt.
De Bachi-Bouzouks hebben eene slechte repu
tatie, en te Brussel geeft men den naam van
Bachi-Bouzouk aan alwie zich slecht gedraagt.
Lel nu wel op, lezers.
Onlangs wierdeu in dc Kamer der Volksver
tegenwoordigers de klerikalen door de liecren
Frère en Rogier beschuldigd vijanden te zijn der
vrijheden onzer Grondwet, en lol bewijs van hun
gezegde, vestigden zij dc aandacht op dc artikels
van de klerikale gazellen, waarvan de schrijvers
gedurig en openlijk deze vrijheden aanvallen. De
lieer Jacobs, klerikale volksvertegenwoordiger van
Antwerpen, verdedigde de klerikalen dpr Kamer
legen dc beschuldigingen der heeren Frère en
Rogier, beweerde dal hij en zijne vrienden gansch
de Grondwet genegen zijn, keurde dc ultramon-
taansche drukpers (waarvan 7 Leugenaartje deel
maaktaf, en noemde hare schrijvers de Bachi-
Bouzouks der klerikale partij.
Die bilterre verwijting van den heer Jacobs viel
in dc Kamer als een bliksemslag, en heeft in gansch
het land oenen diepen indruk gemaakt. Het is ook
niet te verwonderen, want bijna al dc klerikale
gazellen worden door geestelijken geschreven of
ten minste, onder bun rechtstreekse!! toezicht
uitgegeven.
De klerikale gazctschrijvers, dc Bachi-Bouzouks
der klerikale partij zijn in het geheel niet ge
vleid over hunnen nieuwen naam. Doch er is mets
aan te doen: hun nieuwe naam in hun gegeven
door eeuen hooggeplaatsten peter, en misnoegd of
niet, Bachi-Bouzouks zijn zij gedoopt, en, Bachi-
Bouzouks zullen zij blijven. Proficiat!
Nu weel gij allen, lieve lezers, wat hel woord
Bachi-Bouzouk beteckent.
SEEM.