liet Leugenaartje zegt nogmaals, datcr in België maar twee partijen meer bestaan: of geuzen, of katholieken, liet professorsgazetje bedriegt zich; er is nog cene derde partij, namelijk de partij der internationalen, met dewelke de klerikalen som tijds wel eens samenspannen. Ten bewijze: de goede overeenkomst die er dikwijls bestaat lus- schen het zwart Leeuwken van Gent, en den rooden Werker van Antwerpen. Hoe *t I^ougenaurt Je toeli liegen kan Op 12 augusli 1874, schreef 7 Leugenaartje hel volgende: De weledele Burggraaf Bernard Du Bus, neef van onzen afgestorvenen Senateur, en zoon van wijlen den Senateur van Dixmude, is immers om zijne dienstwilligheid, zijne minzaatn- heid van karakter, zijne machtige fortuin, oin zijne gematigde en godsdienstige princiepen, ailes- zins vveerdig van den zetel te gaan bekleeden, dien de dood aan zijnen weledelen oom ontrukt heeft. Driedubbele leugen De Bachi-Bouzouks gaan voort in hun stelsel van vreesaanjaging. Zoo drukt het Leugenaartje, l.° dat de persoon, die in de kavalkade van Brussel O. L. V. van Lourdes verbeelde, in bezwijming is gevallen en men hem in een naburig huis heeft moeten dragen; 2.° dat er te Awenne, omtrent Sl. Hubert, een jongeling des nachts een slecht liedo- ken zong voor de deur van den pastor, maar dat de zanger al op eens iets voelde springen in zijne keel, en dal hij korts daarna in de schrikkelijksle pijnen «zonder biechten of berechten»gestorven is. Wel Leugenaartje, wat zijl gij toch een prullcn- bladje! den plaatsen, Wij zijn nu nieuwsgierig om te weten of de Vcurneschc Bachi-Bouzouks, in andere woorden, of de vrij-schrijvcrs van 7 Leugenaartje, dit nieuws aan hunne lezers zullen mededeelen? Hel ware nochtans hoogst te wenschcn, want indien de klerikalen van Veurne-ambachl eenige voorspraak noodig hebben van den weledelen Burggraaf Bernard Du Bus, hunnen dienstwil- ligen, minzamen en godsdienstigen Senateur zouden zij Msdan toch welen..,., dat hij nog leefl. Kienxvct Volgons de bijzondere inlichtingen die wij ont vangen, zegt YEloile, zijn de werkzaamheden der midden-seklie in de laatste vereeniging niet ge vorderd, niets is definitief vastgesteld. Hel is de schikking, betrekkelijk de kommiezen, die hel voornaamste punt van oppositie der linker zijde is. M. Nothomb heeft voorgesteld het certifikaat van den patron, de nauwkeurigheid der verklaring van de kommiezenpatenl bevestigende, fakullalief te maken en te beslissen, dat bij gebrek van dit certifikaat, het aan de kommiezen zal zijn de grondslagen van den cijns te verrechtvaardigen. De oppositie bestrijd die schikking als eene ongerijmdheid en hel gouvernement wacht het af, aarzelende en geneigd toe te geven aan de opmer kingen van de linkerzijde die de schikking welke men wil invoeren, als zeer onrechtvaardig aanziet. Wal de woning betreft der ambtenaren, men heeft reeds verscheidene opstellen gemaakt en voorgestcld,.maar er is nog geen vastgesteld. Indien het gouvernement er toe besluit vol doening te geven op de kwestie der patent van de kommiezen, zou de overeenkomst niet onmogelijk zijn, maar tot hiertoe is niets beslist. Ziedaar geheel het geheim, dal men zoo zorg vuldig wil bewaren. kinderen togen de liberalen opmaakt, zoodanig dat de kinderen oenen haat opvatten legen zekere inenschen en zelfs zich veroorloven hunne ouders, ter oorzake van hun politiek gedrag, te misprijzen Is het geen misbruik, dat er gestadig nieuwe mirakels en nieuwe O. L. V”" worden vereerd, met het blijkbaar inzicht van geld te slaan? Ja zeker hel zijn misbruiken, en hel is jammer genoeg dal zij bestaan, want zij doen oneindig veel kwaad aan den godsdienst. Hel is ook jammer, en hoogst jammer, dat de geestelijken beschimpt worden, dal zij meer en meer, zoo wel in de hooge standen als in de lage, de achting en eerbied verliezen, dal zelfs de ge negenheid der bevolking in de groote steden hun ten volle ontvalt. Maar aan wie de schuld? Aan de geestelijken alleen. Dat zij, in plaats van altijd hunne macht en hunne rijkdommen door alle middelen te willen uitbreiden, leefden als ware geestelijken, met geene andere gedachten bezield dan met het ver vullen hunner moeilijke maar verhevene plichten; dat zij God beminden boven al en hunnen evenaasle gelijk hun eigen zelven uit liefde lol God, dal zij leefden in een woord, even als de eerste Christe nen, gelijk heiligen,alsdan zouden zij door eenieder geëerbiedigd en bemind worden en nooit zou men er aan denken priesters en nonnen in de maskeraden te verbeelden. Nu, gansch door de politiek verblind, gedragen zich onze zielenherders op eene beklagenswaardige wijze, en zij krijgen loon naar werken. Een ernstig woord om te sluiten. Is hel niet ongelukkig dat hel Leugenaartje en zijne Bachi-Bouzouks nog door zoo veel eenvou dige inenschen worden gelooid Is hel niet onge lukkig dal, op 25 augusli 1874, de meciderheid der kiezers van hel arrondissement Veurne zich op eene zoo beklagenswaardige wijze heeft laten bedriegen en misleiden Hopen wij, dal al de inenschen onzer stad en streek, die tol de jaren van verstand gekomen zijn, meer en meer zullen de oogen openen, beter en beter zullen oordeelen, en dikwijls met ons zullen uitroepen Hoe ’t Leugena uitje toch liegen kan Loon naar Werken. Het Leugenaartje schrijft een cllelang artikel I over de kavalkaden, die ter gelegenheid van half vasten, te Brussel en te Antwerpen hebben plaats gehad. Het professorsgazetje noemt die optochten kalverkaden en al de voorstellingen, die er in te bemerken waren geuzendaden De brusselsohe maskarade alleen heeft 25,000 frank opgebracht ten profijte van den schoolpen ning; het is dus gemakkelijk te begrijpen, dat de klerikale Bachi-Bouzouks nijdig zijn, en dat zij, in hunne verhalen over de kalverkaden over drijven en liegen om te meest. Geheel de schan- dige brusselsche stoel, zegt 'l Leugenaartje, was eene beleediging legen de ministers, de volks- vertegenwoordigers, de priesters, de nonnen, hel geloof, de kerk, ja legen O. L. V. en God. Indien 7 Leugen aartje gezegd had, dal de maske raden van Brussel en Antwerpen beschimpingen waren tegen zekeren minister, die de schandige kieswet heeft voorgcsleld; tegen zekeren volks vertegenwoordiger, die door de tribunalen is ge schandvlekt geweest; tegen zekere priesters, die de wcreldsche wellusten bovendo plichten hunner heilige zending en de politiek boven den gods- .dienst plaatsen; tegen zekere nonnen, die, alhoe wel zij belofte van armoede hebben gedaan, uit geldzucht concurrentie doen aan de wereldlijken die patenten en lasten hebben te betalen; tegen zeker geloof van eenvoudige buitenmenschcn, die .denken dal hel verboden is, op straffe van dood zonde, de liberalen te eerbiedigen en voor de liberalen te stemmen; ja, had het prullenbladje dat gezegd, alsdan zou het waarheid hebben ge sproken. Het volk Heeft hel recht in de karnavaldagcn misbruiken te beschimpen, en al wat men te Brussel en te Antwerpen, op halfvasten, verbeeld jen beschimpt heeft, zijn misbruiken. En om enkel van priesters en nonnen te spre ken, is hel geen misbruik, dat dc geestelijken op jacht gaan naar de liberale stembriefjes, en dc vrouwen verplichten, in do afwezigheid van hun nen man, kassen en schoven te openen, om aldus iiet liberaal stembriefje in handen te krijgen en te loon verdwijnen? Is het geen misbruik, dal gees telijken, gelijk oprechte kiesagenlcn, dc kiezers bewaken en ze tróepsgewijze naar de stembus geleiden, dal zij de liberalen door hunne onbela- melijkc houding uitdagen en zo met do handen aan den mond uitjouwen? Is het geen misbruik, dat de geestelijken overal tappen inrichten en aldus .concurrentie doen aan de herbergiers? Is hel geen misbruik, dat de nonnen overal winkels houden I jen nadeelo der winkeliers, en dat zij te Brussel wasschen en strijken voor de burgers? Is hel geen //i.isbruik, dat men in dc geestelijke scholen dc 2-.. i, en zich daarom voorstanders verklaarden van het republikeinsch gou vernement. En nu bevechten dc politieke geestelijken de liberale vrijheden met alle mogelijke kracht, en wel verre van aan het volk nog eenig recht op eigen beheer te erkennen, zouden zij alle wereldlijke regeringen hoe genaamd onder het Pausdom willen doen buigen. Ja, de politieke geestelijken zijn wel veranderd sedert 1850. Dc dienstwilligheid van M.r Du Bus? Leugen! liet is nu meer dan twee jaar dat M.r Du Bus Senateur is, en waar zijn de bewijzen van zijne dienstwilligheid? Welke diensten heeft men hem te danken? Heeft hij wel ooit iets gedaan in het voordeel van hel arrondissement? Neen, niets, hoegenaamd niets. Maar wat nog veel erger is, hij drijft den spot’ met de kiezers van Veurne-Ooslende, want niet alleen bewijst hij hun geene diensten, maar hij toont openlijk, dal hij hun geene diensten bewijzen wil, aangezien hij sedert lang, de zittingen van hel Senaat niet meer bijwoont. Schoone DIENSTWILLIGHEID, O Leugenaartje Dc minzaamheid van karakter van M.r Du Bus? Leugen Wie, in ons arrondissement, weet er van de minzaamheid van M.r Du Bus te spreken? Niemand. Maar, integendeel, iedereen zegt, dal er nooit grootseber, onbeleefder en ondankbaarder mcnsch heeft bestaan. Schoone MINZAAMHEID, O Leugenaartje! Dit laatste punt is zeer gewichtig. Maar denkt niet, lezers, dal wij overdrijven. Want ziehier wat men uit Antwerpen schrijft: Dc burgerlijke rechtbank onzer stad komt uit- spraak te doen in de vraag van echtscheiding, ingespannen door den heer burggraaf Du Bus de GhisignièS, Senateur van Veurne-Ooslende, tegen zijne wettige cchtgenoolc Mevrouw de bui g- gravin Du Bus, geboren Mosselmans. Dc rechtbank, in een sterk gemotiveerd von- nis, heelt de cischen van den heer Du Bus ongegkoni» verklaard, en hem verwezen in de kosten van het proces. Dc gematigde en godsdienstige princiepen van M.r Du BusLeugen Ja leugen, want hel zijn toch zeker geene gema tigde en godsdienstige princiepen van in oneenig- lieid te leven met zijne wettige echtgenoolc, van te willen scheiden wal God gebonden heeft. En dit doel M.r Du Bus. Schoone GODSDIENSTIGE PRINCIEPEN, O Leugenaartje KaelH-IloiizoultH. Wij zijn aan onze lezers cene uitlegging ver schuldigd over het woord Bachi-Bouzouk dat tegenwoordig zeer veel gebruikt wordt. In meest al de legers beslaan er korpsen samen gesteld uil losbollen, onversaagden, waaghalzen, baldadige en boosaardige kerels, die gewoonlijk, in lijden van oorlog, vooruitgezonden worden om I erkenningen te doen, en dc vijandige bevolking l vrees aan te jagen. Bij zulke krijgsbenden is alles onregelmatig, en daarom worden zij reyellooze troepen genoemd. Zoo zijn b. v. de Russische Kozakken, dc Spaanschc Guerillas, de Fransche Turcos; zoo zijn ook de Turksche Bachi-Bouzouks, die zich verleden jaar, in Bulgaria, aan de ver- foeilijksle baldadigheden van allen aard hebben plichtig gemaakt. De Bachi-Bouzouks hebben eene slechte repu tatie, en te Brussel geeft men den naam van Bachi-Bouzouk aan alwie zich slecht gedraagt. Lel nu wel op, lezers. Onlangs wierdeu in dc Kamer der Volksver tegenwoordigers de klerikalen door de liecren Frère en Rogier beschuldigd vijanden te zijn der vrijheden onzer Grondwet, en lol bewijs van hun gezegde, vestigden zij dc aandacht op dc artikels van de klerikale gazellen, waarvan de schrijvers gedurig en openlijk deze vrijheden aanvallen. De lieer Jacobs, klerikale volksvertegenwoordiger van Antwerpen, verdedigde de klerikalen dpr Kamer legen dc beschuldigingen der heeren Frère en Rogier, beweerde dal hij en zijne vrienden gansch de Grondwet genegen zijn, keurde dc ultramon- taansche drukpers (waarvan 7 Leugenaartje deel maaktaf, en noemde hare schrijvers de Bachi- Bouzouks der klerikale partij. Die bilterre verwijting van den heer Jacobs viel in dc Kamer als een bliksemslag, en heeft in gansch het land oenen diepen indruk gemaakt. Het is ook niet te verwonderen, want bijna al dc klerikale gazellen worden door geestelijken geschreven of ten minste, onder bun rechtstreekse!! toezicht uitgegeven. De klerikale gazctschrijvers, dc Bachi-Bouzouks der klerikale partij zijn in het geheel niet ge vleid over hunnen nieuwen naam. Doch er is mets aan te doen: hun nieuwe naam in hun gegeven door eeuen hooggeplaatsten peter, en misnoegd of niet, Bachi-Bouzouks zijn zij gedoopt, en, Bachi- Bouzouks zullen zij blijven. Proficiat! Nu weel gij allen, lieve lezers, wat hel woord Bachi-Bouzouk beteckent. SEEM.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 2