VAN VEURNE NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT S o heid van het geluk der ziel met de hel is nil ultramontanen, dal wij Eenafzonderlijk nummer 10 c." Bekendmakingen 15 centiemen den drukregel. Men sclirijll in bij den drukker-uitgevcr, Öoslstraal, G, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededcelingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, alsook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag toe te zenden. zijne arhblenaren laten welen, dal in zake van coredicnslen, zij onder geen voor wendsel op eigen gezag eene beslissing niogen nemen. Zij moeien eerst de za;ik aan hel gouvernement onderwerpen. Veurne, ‘21 April. Vraagt en ge zult verkrijgen. Onder dc lessen en raadgevingen welke Christus aan zijne discipelen gaf, zijn er vele, ja zelfs het meeste doel, miskend of vergeten door de heden- daagsclic priesters; namelijk: Mijn rijk is van deze wereld niet; geef aan Cesar wat aan Cesar toe komt; wees zachtmoedig en ootmoedig van harte; en meer anderen. Doch er is er eene, zegt de Straal, die zij steeds volgen en die zij nooit vergeten, te weten: Vraagt en gij zult verkrijgen. Het is drommels kostelijk klerikaal te zijn tegen woordig, kei er over eenige dagen oen vriend, die uil traditie van familie nog een weinig moet rijden en omzien, 't is te zeggen die niet mag vrij en vrank zich toonen gelijk hij is, liberaal. Ja, het is kostelijk; maar denkt toch niet dat al dal geld, die dc klerikale partij inslikt, van dc echte klerikale burgers komt. Neen, er wordt zoo menig bedoken misken gedaan. De vrouwtjes ge ven als de man (die liberaal is) niet te huis is, en... zeer dikwijls geeft de flauwhartig^ liberaal ook al zelf, om de ruste in ’t huishouden, of om te doen gelijk den gebuur, of omdat hel eene oude ge woonte is, of... omdat men aan M. den pastor niet durft weigeren Onnoozelc liberalen! Weet gij dan niet, dat liet Hel Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Sup plement. Inschrijving betaalbaar voorop: Koor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. Voor gansch Ilelgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. J'oor Frankrijk: fr. 16-50 ’sjaars. 51.JAAR. A.' fit). Vertrekuren van <lcn ijzeren weg van Duinkerke, Veurne naar I^iciitervelde en Dlxmtide naar IVieuport. Duinkerke naar Veurne 6-35 11-10 3-40 5-00 Lichtervclde naar Veurne 6-30 9-08 1-35 8-00 Nieuport-Dixmude 7-30 12-00 4-20 0-00 Vcnrne naar Lichlervclde 7-37 12-11 4-37 6-02 Veurne naar Duinkerke 7-40 10-15 2-39 9-06 Dixmude-Nieuport 9-50 00-00 2-20 8-45 heid van het geluk der ziel met de aange legenheden van ’s lands bestuur te ver warren? Om welke reden willen de ge zalfden van den Heer, ten allen prijze en tegenstrijdig hierin aan de grondbeginsels door den Zaligmaker zelf verkondigd, overal de overheid en de hooge hand in den Slaat bekomen of behouden Waarom?..,... Uit noodzakelijkheid voor de religie roepen de huichelaars ons toe. Neen, antwoorden wij hen, hoogmoed, het is uit hebzucht. Hoogmoed en hebzucht, eene dubbele doodzonde, die den ondergang van landen en volkeren te wege brengt, en onvermij delijk ook de totale vernietiging van den Roomsclicn godsdienst zal na zich slepen. De geestelijkheid als staatspartij in hel land, T is te zeggen, hel klerikalismus verklaart den oorlog aan vrijheid en voor uitgang, uil noodzakelijkheid voor den godsdienst!Welke ketterij!Vrij heid van geweien en eerlijkheid kunnen dan niet samenstaan? Plichtgevoel en waardigheid zijn dan maar in den gods dienst alleen te vinden? Rechten recht vaardigheid -zijn dan twee afzonderlijke zaken, die elkander eeuwig vreemd en tegenstrijdig4 zijn! Of wel, waarin is de noodzakelijk gelegen van dc lusschenkomst van den godsdienst in hel bestuur van hel land? Het is aan u, ultramontanen, dat wij deze vraag toesturen. ZATERDAG 21 APRIL 1877. {■odsdienst en politiek. De staatkunde, gelijk wij dezelve be grijpen, is eene welenschap die uitsluile- 1 ijk hel bestuur van landen, "dc leiding van volkeren omvat. Zij beslaat uit regels en stelsels, en uil een lal van middelen die tot gedragslijn en tot standpunt dienen, aan dezen aan wie het lol, de toekomst van den Staat wordt loevcrlrouwd. Regels en stelsels moeten bijzonderlijk en vooral gesteund zijn op eerlijkheid en recht, en ook steeds het geluk en den voorspoed van het volk betrachten. Dc ware strekking, het cenig doel van dc staatkunde is dan liet openbaar welzijn van dé natie. Dc godsdienst, integendeel, volgens de verklaringen der kerkvaders zelve, beoogt hel stoffelijk leven niet. Zijn streven is de deugd; zijne wellen zijne liefde en dank baarheid; zijn einde is heiliging. Hij heeft alleen voor grondgebied het geweien van den mensch, en ligt geheel besloten in den alomgekcnden wijsheidsregel, die hel be grip van alle recht en waarheid is, te weten: boel nooit aan anderen hetgeen gij niet begeert dal u geschiede. De godsdienst, dus, is dit zuiver en innig gevoel der ziel, die het schepsel met den Schepper ver bindt, en alle aardschc zaken, alle werehl- sche betrachtingen moeten hem vreemd en onverschillig blijven. Wij hebben alzoo, volkomen van elkan der gescheiden, op den oenen kant den Slaat met zijne wellen en verordeningen, die den mensch beheeren als burger, als medelid van de samenleving; en op den anderen kant, de Kerk met hare instellin gen en hare zedeleer, die hel christelijk geloof vertegenwoordigen. Hoe komt het nu dal de Kerk van aard vreemd aan al wat de wereldsche ver- ganklijkhcden betreft en gansch onbe voegd in lijdelijke zaken dal de Kerk, zeggen wij, en deszelfs dienaren, dat de priesters van den godsdient de heiligheid hunner zending vergeten om ziclï als staatspartij aan te stellen? Waarom, in onze dagen bijzonderlijk, zoekt dc geeste lijkheid van allen rangen alle order, altijd en in alle omstandigheden, dc géwichtig- I»oli tiek Overzicht. Daar volgens het algemeen gevoelen dc oorlog tusschen Rusland en Turkije niet meer kan vermeden worden gaan de euro- peesche mogendheden nu pogingen aan wenden, opdat bij alleen tusschen gemelde landen zou gevoerd worden en zich niet verder zou nilbreiden. Dit verzekert de Provinciale Correspondenz van Berlijn en ook parijsche dagbladen verhopen dit. Hei russisch gezantschap te Conslanli- nopel zal waarschijnlijk maan lag de onder richtingen bekomen, rakende de afbreuk der betrekkingen, vergezeld van eene kopij \an den zendbrief, die Rusland aan zijne vertegenwoordigers gaat toesturen, liet gezantschap zou in den loop der aanslaande week vertrekken. Uit Rulschuk telegrafeert men, dal de russische consul bevel heeft ontvangen zich gereed te maken om te vertrekken. De algemeene staf van het lurksch leger, te Varna ontscheept, werd te Rulschuk verwacht. De monlenegrijnschc afgevaardigden worden te Kichenef verwacht en men ge looft dat zij eene bijeenkomst zullen heb ben met den keizer van Rusland en prins Gortschakoff. De russische dagbladen melden dat hel turksch-perzisch geschil een ernstig karak ter aanneemt. Te Bucharest denkt men dat, zoodra de russische troepen op rumeensch grondgebied zullen gekomen zijn, hel rumeensch leger zich bij het russisch leger zal aansluiten. Dc brug die de Turken te Kalafal maken, doel veronderstellen dal zij de rumeensebe spoorwegen willen ver nietigen en aldus den doortocht der Russen willen beletten. Tc Odessa is het bericht loegekomen, dal de cngelsche vloot hel eiland Greta zal bezeilen. Twee turksche monitors zijn bij de monding van den Donau aangekomen. Dc franschc ministerraad is in buiten gewone zitting bijeengekomen, om medc- deeling te ontvangen van den tekst, dién de heer Martel, zegelbewaarder, minister van juslicie en der ecredienslen, aan den bisschop van Nevers moest sturen. Die brief drukt in eerbiedige, doch duidelijke bewoordingen, zegt eene depechc, hel spijt van het gouvernement uit, dat een bisschop eenen brief heeft afgekondigd, van aard om eene mogendheid te krenken, met welke Erankrijk dc vriendschappelijkste betrekkingen onderhond. Die brief is don derdag verzonden. Het spaansch gouvernement heeft aan i'l ilt

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 1