VAN VEURNE
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
S
o
heid van het geluk der ziel met de
hel is nil
ultramontanen, dal wij
Eenafzonderlijk nummer 10 c."
Bekendmakingen 15 centiemen den drukregel.
Men sclirijll in bij den drukker-uitgevcr, Öoslstraal, G, te Veurne,
en op alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mededcelingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend,
alsook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag toe te zenden.
zijne arhblenaren laten welen, dal in zake
van coredicnslen, zij onder geen voor
wendsel op eigen gezag eene beslissing
niogen nemen. Zij moeien eerst de za;ik
aan hel gouvernement onderwerpen.
Veurne, ‘21 April.
Vraagt en ge zult verkrijgen.
Onder dc lessen en raadgevingen welke Christus
aan zijne discipelen gaf, zijn er vele, ja zelfs het
meeste doel, miskend of vergeten door de heden-
daagsclic priesters; namelijk: Mijn rijk is van deze
wereld niet; geef aan Cesar wat aan Cesar toe
komt; wees zachtmoedig en ootmoedig van
harte; en meer anderen.
Doch er is er eene, zegt de Straal, die zij steeds
volgen en die zij nooit vergeten, te weten: Vraagt
en gij zult verkrijgen.
Het is drommels kostelijk klerikaal te zijn tegen
woordig, kei er over eenige dagen oen vriend, die
uil traditie van familie nog een weinig moet rijden
en omzien, 't is te zeggen die niet mag vrij en
vrank zich toonen gelijk hij is, liberaal.
Ja, het is kostelijk; maar denkt toch niet dat al
dal geld, die dc klerikale partij inslikt, van dc
echte klerikale burgers komt. Neen, er wordt zoo
menig bedoken misken gedaan. De vrouwtjes ge
ven als de man (die liberaal is) niet te huis is, en...
zeer dikwijls geeft de flauwhartig^ liberaal ook al
zelf, om de ruste in ’t huishouden, of om te doen
gelijk den gebuur, of omdat hel eene oude ge
woonte is, of... omdat men aan M. den pastor niet
durft weigeren
Onnoozelc liberalen! Weet gij dan niet, dat liet
Hel Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Sup
plement.
Inschrijving betaalbaar voorop:
Koor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00.
Voor gansch Ilelgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jaar, fr. 7-00.
J'oor Frankrijk: fr. 16-50 ’sjaars.
51.JAAR.
A.' fit).
Vertrekuren van <lcn ijzeren weg van Duinkerke, Veurne naar I^iciitervelde en Dlxmtide naar IVieuport.
Duinkerke naar Veurne 6-35 11-10 3-40 5-00 Lichtervclde naar Veurne 6-30 9-08 1-35 8-00 Nieuport-Dixmude 7-30 12-00 4-20 0-00
Vcnrne naar Lichlervclde 7-37 12-11 4-37 6-02 Veurne naar Duinkerke 7-40 10-15 2-39 9-06 Dixmude-Nieuport 9-50 00-00 2-20 8-45
heid van het geluk der ziel met de aange
legenheden van ’s lands bestuur te ver
warren? Om welke reden willen de ge
zalfden van den Heer, ten allen prijze en
tegenstrijdig hierin aan de grondbeginsels
door den Zaligmaker zelf verkondigd,
overal de overheid en de hooge hand in
den Slaat bekomen of behouden
Waarom?..,... Uit noodzakelijkheid voor
de religie roepen de huichelaars ons
toe.
Neen, antwoorden wij hen,
hoogmoed, het is uit hebzucht.
Hoogmoed en hebzucht, eene dubbele
doodzonde, die den ondergang van landen
en volkeren te wege brengt, en onvermij
delijk ook de totale vernietiging van den
Roomsclicn godsdienst zal na zich slepen.
De geestelijkheid als staatspartij in hel
land, T is te zeggen, hel klerikalismus
verklaart den oorlog aan vrijheid en voor
uitgang, uil noodzakelijkheid voor den
godsdienst!Welke ketterij!Vrij
heid van geweien en eerlijkheid kunnen
dan niet samenstaan? Plichtgevoel en
waardigheid zijn dan maar in den gods
dienst alleen te vinden? Rechten recht
vaardigheid -zijn dan twee afzonderlijke
zaken, die elkander eeuwig vreemd en
tegenstrijdig4 zijn! Of wel, waarin is de
noodzakelijk gelegen van dc lusschenkomst
van den godsdienst in hel bestuur van hel
land?
Het is aan u, ultramontanen, dat wij
deze vraag toesturen.
ZATERDAG 21 APRIL 1877.
{■odsdienst en politiek.
De staatkunde, gelijk wij dezelve be
grijpen, is eene welenschap die uitsluile-
1 ijk hel bestuur van landen, "dc leiding van
volkeren omvat. Zij beslaat uit regels en
stelsels, en uil een lal van middelen die
tot gedragslijn en tot standpunt dienen,
aan dezen aan wie het lol, de toekomst van
den Staat wordt loevcrlrouwd. Regels en
stelsels moeten bijzonderlijk en vooral
gesteund zijn op eerlijkheid en recht, en
ook steeds het geluk en den voorspoed van
het volk betrachten. Dc ware strekking, het
cenig doel van dc staatkunde is dan liet
openbaar welzijn van dé natie.
Dc godsdienst, integendeel, volgens de
verklaringen der kerkvaders zelve, beoogt
hel stoffelijk leven niet. Zijn streven is de
deugd; zijne wellen zijne liefde en dank
baarheid; zijn einde is heiliging. Hij heeft
alleen voor grondgebied het geweien van
den mensch, en ligt geheel besloten in den
alomgekcnden wijsheidsregel, die hel be
grip van alle recht en waarheid is, te
weten: boel nooit aan anderen hetgeen gij
niet begeert dal u geschiede. De godsdienst,
dus, is dit zuiver en innig gevoel der ziel,
die het schepsel met den Schepper ver
bindt, en alle aardschc zaken, alle werehl-
sche betrachtingen moeten hem vreemd
en onverschillig blijven.
Wij hebben alzoo, volkomen van elkan
der gescheiden, op den oenen kant den
Slaat met zijne wellen en verordeningen,
die den mensch beheeren als burger, als
medelid van de samenleving; en op den
anderen kant, de Kerk met hare instellin
gen en hare zedeleer, die hel christelijk
geloof vertegenwoordigen.
Hoe komt het nu dal de Kerk van
aard vreemd aan al wat de wereldsche ver-
ganklijkhcden betreft en gansch onbe
voegd in lijdelijke zaken dal de Kerk,
zeggen wij, en deszelfs dienaren, dat de
priesters van den godsdient de heiligheid
hunner zending vergeten om ziclï als
staatspartij aan te stellen? Waarom, in
onze dagen bijzonderlijk, zoekt dc geeste
lijkheid van allen rangen alle order, altijd
en in alle omstandigheden, dc géwichtig-
I»oli tiek Overzicht.
Daar volgens het algemeen gevoelen dc
oorlog tusschen Rusland en Turkije niet
meer kan vermeden worden gaan de euro-
peesche mogendheden nu pogingen aan
wenden, opdat bij alleen tusschen gemelde
landen zou gevoerd worden en zich niet
verder zou nilbreiden. Dit verzekert de
Provinciale Correspondenz van Berlijn en
ook parijsche dagbladen verhopen dit.
Hei russisch gezantschap te Conslanli-
nopel zal waarschijnlijk maan lag de onder
richtingen bekomen, rakende de afbreuk
der betrekkingen, vergezeld van eene kopij
\an den zendbrief, die Rusland aan zijne
vertegenwoordigers gaat toesturen, liet
gezantschap zou in den loop der aanslaande
week vertrekken.
Uit Rulschuk telegrafeert men, dal de
russische consul bevel heeft ontvangen
zich gereed te maken om te vertrekken.
De algemeene staf van het lurksch leger,
te Varna ontscheept, werd te Rulschuk
verwacht.
De monlenegrijnschc afgevaardigden
worden te Kichenef verwacht en men ge
looft dat zij eene bijeenkomst zullen heb
ben met den keizer van Rusland en prins
Gortschakoff.
De russische dagbladen melden dat hel
turksch-perzisch geschil een ernstig karak
ter aanneemt. Te Bucharest denkt men dat,
zoodra de russische troepen op rumeensch
grondgebied zullen gekomen zijn, hel
rumeensch leger zich bij het russisch leger
zal aansluiten. Dc brug die de Turken te
Kalafal maken, doel veronderstellen dal
zij de rumeensebe spoorwegen willen ver
nietigen en aldus den doortocht der Russen
willen beletten.
Tc Odessa is het bericht loegekomen,
dal de cngelsche vloot hel eiland Greta zal
bezeilen. Twee turksche monitors zijn bij
de monding van den Donau aangekomen.
Dc franschc ministerraad is in buiten
gewone zitting bijeengekomen, om medc-
deeling te ontvangen van den tekst, dién
de heer Martel, zegelbewaarder, minister
van juslicie en der ecredienslen, aan den
bisschop van Nevers moest sturen. Die
brief drukt in eerbiedige, doch duidelijke
bewoordingen, zegt eene depechc, hel spijt
van het gouvernement uit, dat een bisschop
eenen brief heeft afgekondigd, van aard
om eene mogendheid te krenken, met
welke Erankrijk dc vriendschappelijkste
betrekkingen onderhond. Die brief is don
derdag verzonden.
Het spaansch gouvernement heeft aan
i'l
ilt