gestichten van den Staat, onder de welke onze I en het recht niet daar een oog op te houden? Eene schoone liintorie. Over eenige dagen heeft er te Korlrijk eene ge in verwisseling eener plaats aan zijnen zoon toe gekend. K£lei*ikitle benoemingen. Helis nogal kurieus Oin na te gaan, hoe partij dig de benoemingen zijn door het klerikaal minis- bezit der geestelijken. Dien rijkdom tracht de kerk terug te bekomen, het is haar gedurig streven, en de geestelijken die met hel beste gevolg tol dit doel medewerken, worden door hunne overheden als de verdienstelijksle.i aanzien en worden ook hel meest beloond. Voor het smeer, Lekt de kat den kandeleer. aanrandt, gerangschikt wordt. Wij hebben gezegd, en wij herhalen hel, dat alle katholieke ministers al de wereldlijke scholen van den Staat, geerbiedigd en behouden hebben. En dit is waarheid. Sedert zeven jaren inder daad, dal het katholiek ministerie aan hel bewind is, heeft het niet eene enkele der vijftig Staats middelbare scholen, noch der tien Athenaeums afgeschaft. En om die onderwijsgestichten af te schaften zijn de gemeentebesturen ten volle onbe voegd. Dat die scholen nu zoo slecht, zoo verderfelijk ■waren als de Leugeuaarljes en leugenaars hel aan de onnoozele menschcn trachten te doen gelooven, zouden wel die gestichten door katholieke minis ters behouden worden? En nochtans zij worden behouden; zij worden aangemoedigdondersteunt en rijk begiftigd; zij worden als heiligdommen geëerbiedigd. Waarom? Omdat de scholen van den Slaat goed zijn, omdat zij onmisbaar zijn, omdat zij tot model dienen van alle andere onderwijsgestichten. Dit is hel gedacht niet, wij weten het, van den correspondent van hel Leugenaartje en ook het gedacht niet, zegt hij. van dezen die al binnen in die scholen kunnen zien. Wij zullen u, heer correspondent, met den pro fessor van wiskunde van het Athenaeum van Gent van den welken gij spreekt, bij uw gedacht laten. Wat ons betreft, wij zijn overtuigd, dal de scholen van den Slaat er zeer veel zouden bij winnen kon den zij maar meer van binnen gezien worden. Konden de lessen van onze middelbare school, bij voorbeeld, in hel openbaar gegeven worden, kon den dagelijks, op alle oogenbiikken, de ouders zien en hooien wat er aan hunne kinderen onderwezen wordt, alsdan zou het vertrouwen, welk deze school inboezemt, ten hoogste klemmen, alsdan zou iedereen de bekwame en deftige professors bewonderen, die zich zoo ernstig toeleggen om hunne leerlingen, door opvoeding en onderwijs, onder alle opzichten te verbeteren en tot nuttige en deugdzame burgers te vormen. Het mishaagt aan den klerikalen correspondent omdat wij gezegd hebben Voor het smeer, Lekt de kal den kandeleer. En zoo doen ook de geestelijken. Dit is nochtans een allergrootste waarheid. Het .onderwijs, de liefdadigheid, de godsdienstige con- frerien en genootschappen, de geestelijke lappen en de congregatiën, de bedevaarten enz. enz. zijn al bronnen van rijkdom voor de kerk. Waarom de hebzucht der kerk willen verduiken als" zij overal en in alles doorstraalt, als eenieder duidelijk zien kat), dat de eigendommen der kerk gestadig !i: groole evenredigheden vergroolcn. Vóór.de fransclie omwenteling van 1789 waren .zie drie vierden van al de eigendommen in het Verleden zondag was de Kaai volop in fecste, want er had daar eene belangrijke plechtigheid plaats. Zie hier waarvan er gaande is. Eene com- p ignie visschers heeft zich daar gevormd en zich lerie gedaan. Men weel dal de klerikalen voor dal zij aan bel bewind kwamen, de liberalen ten laste legden van niet dan partijdige benoemingen te doen, en zij de leden der rechtbanken de magis- traluur-Bara noemden. Tijdens de kiesworslcling in 1870 kondigden de klerikale kandidaten en de kristelijke gazetten aan, dal zij enkel onpartijdige benoemingen vroegen en iedereen die verdiensten bezat tol de plaatsen toe te laten. Wil men weten hoe de klerikalen die verbintenis nakomen (Th hoe onpartijdig zij te werk gaan? Ziehitreen voorbeeld, enkel in de magistratuur genomen Sedert 7 december 1871 lol 19 oogst 1877, zijn er 39 nieuwe magistraten benoemd in de beide Vlaanderen. Baadt nu eens hoeveel klerikalen dal onpartijdig godvruchtig bestuur genoemd heeft? NEGEN EN DERTIG! En hoeveel liberalen? GEEN ENKEL! En velen van die benoemden komen versch uil de katholieke hoogeschool. En liet is aan zulke mannen dat men hel gerecht toeyerlrouwt Dat is maar in een enkel bestuur, wal moet het dan zijn in de overige? Stad Gent. De klerikale dagbladen doen al wal mogelijk is om den overlooper der liberale partij naar de klerikalen te verseboonen en zijne kazakkeering op te hemelen. De liberalen van hunnen kant hebben zaterdag eeno zitting gehouden en M. Van Hoorebcke mol eenparigheid uil de Liberale Associatie verbannen. Hij heeft zich terstond als lid van den Katholijken kring laten voorstellen. De Associatie heeft zich ook bezig gehouden met den toestand waarin zich hel gemeente-collegie bevindt, ten gevolge der verwerping van het budjet van dal college. Twee voorstellen zijn gedaan: hel eerste beslaat in het behoud van hel college en hel ondersteunen bij middel van liberale inschrijvingen; hel tweede een fonds in te stellen bestemd om de jongelingen, door de fortuin niet wel begunstigd, elders naar de atheneums hunne studiën te laten volledigen. duurd; achtbare getuigen zijn bereid dezelve bij cede te bevestigen. Dal gebeurde op ee.icii zondag, en den woensdag bracht hel parket van hel inouuaal van Korlrijk een bezoek aan hel klooster, ongetwijfeld onder richt door hel openbaar gerucht. De non wier klachten men gehoord had, verscheen voor de magistraten maar, zonder te loochenen dat zij ge huild had, verklaarde zij dat de straften welke zij moest onderstaan van geestelijken aard waren. Men ziet het, de dagen van maandag en dinsdag zijn goed gebruikt geweest door dezen die op haar gezag hadden. Men had baar overhaald en zoo men de klerikale gazetten moet geloven, zij zegt nog: Verre van in de wereld te willen lerug- keeren, zij bereid was in hel zand te kruipen voor hare gezellinnen, de ellendigste cel te bewonen en des nood er zich te laten opsluiten. Ziedaar de taal die zij voerde tegen de magistra ten die haar ondervroegen. Zij had gezucht, ge weend, om hulp geroepen, bare vrijheid geëischt, en dat alles wasgeene opwelling tegen de geeste lijke straffen. Men kan slechts dat ml haar krijgen. Maaralzoo vrijspreken dezen die zij door haar ge huil beschuldigd had, bracht zij waarschijne ij maar haar aandeel bij in de geslolene owree.i- komst; want twee dagen nadien verliet zij het klooster om tiaar Thouroul bij hare familie terug I te koeren. Gelijk men ziet, liet bezoek van het parket heeft eenen goeden uitslag opgeleverd maar voor eene non, d:e door bijzondere omstandigheden, aan haar huisgezin teruggegeven is, hoevclen zuchten er niet in de.cellen. De burgerlijke overheid die geen ander reden van bestaan heeft dan de kleinen tegen de grooten te beschermen, heeft zij de plicht in S icieleil gericht; eenen Hoofdman gekozen en zich door Stadsbestuur laten erkennen. Hoe, zult gij mij zeggen, beslaat er nu in Veurne eene Visschersmnalschappij? Wel zeker, mijnheer, en nog wel eene djente. meestendeels .samengesteld uil heerlijke en brave weiklieden. Zij draagt voor naam: de Onafhankelijke Lijnvisschers, en voor kenspreuk: eendracht, gelijkheid en broederlijke liefde- Wat zegl-ge nu daarvan hé? En zondag lest was hel de installatie van den hoofdman. Ha maar, ook een goeden hoofdman wei-jc. Onze visschers heb ben gezegd: kost wal kost, wij moeten daar een ervaren visscher voor hoofdman hebben, en, zoo gezeid zoo geda in, men koos er eenen kloeken en onverschrokken, eenen palingtrekker n.° 1ik heb Cosmas Ralhé genaamd. Was dit niet wel uilecn- gebriefd en is hunnen keus niet allerbest? Zeker lijk, en ik ben zeker dal iedereen van mijn advies zal zijn. Ook zijn onze visschers fier en preutse!) over hunne onderneming: dit was genoeg te zien wanneer zij zondag, door de voornaamste straten van stad, met slaande trommel, den hoofdman naar hun lokaal geleiden, alwaar bij plechliglijk geïnstalleerd werd. Wal daar al is geschiedt, zou ik u niet kunnen vertellen, M.rde Uitgever, maar noglans ben ik te weet gekomen dat die vrolijke mannen vele leute en plezier hebben gehad en zich beloovén er nog vele te zullen hebben. Zoomoei hel zijn! Bravo, onafhankelijke lijn visschers, ik heb u zondag met genoegen aan schouwt; blijft zoo beslaan: in eer en deugd, in vrolijkheid en goede overeenkomst envangt maar visch, hoe meer hoe liever. Ik, voor mijn part, ’k weiisch u geluk met uwe nieuwe maat schappij, maar noglans, ’k beklaag er velen van ons rijk, bijzonderlijk mijne kleine onderdanen, zoo als: de karpels, baarzen, bleien, linken, rotsen, braesmes, smeken, palingskens, en andere groud- loopeiljes, die gij zoo wel, met uwe lijndekens, weet aan te trekken. Onderiusschen blijf ik uwen onderdanigen die naar, eu vang me maarals ge kunt. Want ’k zeg hel u vlak af, 'k zal steeds mijn beste doen om bij u onbekend te blijven: ’k zal mij wel verduiken. En wil liet noodlot dal gij mij onl- dekke, welaan dan, in Godes naam, Ge moet u dan ook niet meer geneeren, Mij eens goed op den rooster te keeren. Ingezonden Artikel. Veurne, 28 Augusti 1877. Mijnheer de Uitgever, Wees zoo goed van mij een plaatsje in uw geëerd blad te verleenen voorde volgende regelen. Wij verzoeken den correspondent van hel Leu genaartje, die hel geradig heeft gevonden onze bemerkingen over het wereldlijk ouderwijs te be antwoorden, onze artikels, in het vervolg, met meer aandacht te willen lezen, en ons geene ge zegden toe te schrijven, die de onze niet zijn. Wij hebben, bij voorbeeld, geenszins gezegd zoo als nochtans de klerikale correspondent liet wil doen gelooven dat de katholieke gemeente besturen, als zij aan het hoofd komen, al de wereldlijke onderwijsgestichten eerbiedigen en be houden. Neen, van katholieken, die aan hel hoofd komen van een gemeentebestuur, hebben wij niet gesproken, en ook geene wereldlijke gemeente scholen bedoeld. Wij hebben ons alleenlijk bezig gehouden met de handelwijze der katholieke mi nisters ten opzichte der wereldlijke onderwijs- ...7„2.. middelbare school, die hel Leugenaartje gedurig beurtenis plaats gehad, die van gewichligen aard mag geheeten worden en die de kwestie betreft welke dikwijls in de dagbladen besproken is ge weest, namelijk hel toezicht der kloosters. In den nacht van 22-23 juli haduen voorbijgan gers hooren weenen en zuchten in een klooster. D. jonge dochter die zich daar bevond, had, volgens hel verhaal dci liberale gazellen van Koru ijk ween klachten geüil van welke men de volgende woor den gehoord had «God! red mij, verlos mij. Ik wil hier niet niet meer blijven, ik wil vertrekken, ik wil hel klooster verlaten en naar huis gaan. Ik zal schreeuwen tol dal men mij hoore. Eu deze klagende geroepen hebben verschelde uren ge- Ltind te koop... in den Hemel. De Revue politique el littéraire verhaalt den vol genden aardigen trek. Er is spraak van een proces, waarover op hel einde van hel Keizerrijk in Frank rijk uitspraak werd gedaan, en dal bewees dal de geestelijkheid akkers verkocht, gelegen... in den hemel Een brave landman uit hel departement der Vosges lag op sterven. T Was een harde werker geweest, en hij verveelde zich reeds op voorhand bij hel vooruitzicht van hel eeuwig leegloopen in nel loekomenue leven. Wal hem gij dan? vroeg de pastoor die hem bijslond. Och! wal ga ik mij daar boven vervelen, riep hij uil, ik, die slechts des zondags rustte! wal gaal er van mij geworden gedurende die weken, die slechts opeenvolgende zondagen zullen zijn?.. Altijd rusten! Ik zal er mij nooit kunnen aan ge wennen. Zoudl gij uwen ploeg cn uwe spade be treuren? Och ja Welnu, wees gerust, mijn vriend; dal kan zich icliikker»ik wil u een bunder huid in den femel vei knopen, dat gij gansch op uw gemak zuil kunnen bewei ken. Is 't waar? IL el zeker. Maar dat moet zeker vi rl k zegde de landman nog altijd gezind om de ueurs gesloten te houden. Eli, eb! dertig duizend franken, ten minste. Dat is waaracliugniet gegeven,M.de pastoor. Geeft men u hier beneden dan ook land? Denk daai bij, dal het land in den huinel ligt; is te nemen ol te laten. Sla loe, M. de pastoor, zei de boer, cn hij slak de hand uil. De pastoor sloeg toe: de koop was gesloten. Maar de erfgenamen, die er niel aan hielden, dal de afgestorvene zich daarboven ten hunnen mideele vermaakte, weigerden dien koop te betalen. De pastoor, even naïef als winstzuclitig, werd gram 1 en zond gezegeld papier. Hij verloor zijn proces, dal spreekt van zelfs. Maar de kwezels en kweze laars beweerden niettemin, dat hij verdiende te winnen. <le SSOEK.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 2