I
Y
t
i*
Frsinkrijk.
Frankrijk, het land dal sedert den 16 Mei de
dolste dagen van willekeur en persoonlijken over
moed beleefde
Frankrijk, dat sedert den prcsidenlieelen coup
de téte van den roemloozen maarschalk al zijne
diensten en ambten zag ’t onderste boven smijten,
zijne wetgeving schandelijk afdanken, zijne druk
pers breidelen en kerkeren
Frankrijk, dal in die weinige maanden alle rust
en hoop brutaal zag schenden en vernietigen, dal
Frankrijk is thans in bezit getreden van hel ver
heven princiep dal wij volkssouvereiniteit noemen.
Men zal dus licht begrijpen dat de woede der
zwarten geene palen meer kent.
Hun plan zoo ganseb mislukt; hunne hoop, hun
zoele droom zoo in ecus verijdeld
Ze zijn wel te beklagen, die arme zwartjes; ze
zijn wel te beklagen
Straal
Toen de Italianen, beu van de pauzcn-heerschap-
pij, even als de andere Europceschc volkeren,
zichzelven wilden beslieren en den paus-koning
naarden weerlicht zonden, was hel Frankrijk dat
door zijne legermacht Pius op zijnen troon her
stelde.
Naar hetgeen er bevestigd wordt, zouden de
groote mogendheden in T geiicel niet meer willen
hooren van eenen heiligen vader, die, zooals l’io
nono, zich niet zou te vreden houden met gods
dienstzaken en den voel zou zetten op staatkundig
gebied, en macht en gezag zou willen uitoefenen
op vorsten en volkeren.
Mac-Mahon wierp zijn land laffelijk in den school
zijner fanatieke cchtgenoole, die er haren biecht
vader, een uilzendeling der jezuieten, naar goed
vinden en willekeur mcè spelen liet, lot dal het
bijna in 'nen iffgrond van klerikalisme en ofliciccle
kwade trouw verongelukte.
Maar wal zien we weer, tijdens den Fransch-
Duilschen reuzenkamp? liet l'iausuiie leger, mu
nome bewaakte en den paus door de macht der
wapenen opzijnen wankelenden troon recht hield,
was gedwongen terug te trekken, en geen vier en
twintig uurkens later was Rome vrij en Pius had
wederom zijn tijdelijk gezag mogen afleggen.
Gcdukkiglijk dat de kiezingen aan dezen droeven
slaat van zaken een einde brachten. Niettegen
staande al de kuiperijen, al de lagen, welke de
zwarte achteruitkruipers legden, heeft de goede
zaak, de zaak van recht en rede, de zaak des
volks gezegevierd.
Mac-Mahon, dconbcduidcndc krijgsman, de trage
leger-aanvoerdcr, die zijne verhooging in graad
slechts aan neerlagen op hel slagveld te danken
had, gaf gehoor aan de inblazingen van bisschop
Dupanioup en van de vereenigde reaclionuairs, en
heel die hutsepot spande te samen om de macht
van den geparveneerden krijger boven de rechten
der natie te stellen.
r ziet er lief uit
De nieuwe belasting op de stokerijen heeft in
hel land een onaangename» indruk gemaakt, nu
vooral dal de groote nijverheid zooveel te lijden
heeft. Vele nijverheidsgestichlcn zullen door dien
maatregel getroffen worden, en reeds moesten zij
alle hunne krachten inspannen om te kunnen
worstelen tegen de machtige concurenlio van
Holland, Frankrijk en Duilschland. Hel schijnt dal
de representanten waarop de stokers meest reken
den de vlucht genomen hebben bij de stemming
der Kamer.
Maar ook de minister zit in geldverlegenheid en
alles duidt aan dat hij de rekening met een groot
lekoi l zal moeten sluiten. Wie zou dal ooit gedacht
hebben, van een ministerie dal beloofde te be
sturen met 125 miljoen per jaar, en nu te kort komt
met 260 miljoen. Voegt daarbij dal de liberalen, in
1870, nog een spaarpot van 80 miljoen achter
lieten. En alles is nu verdwenen en de schulden
zijn van 400 miljoen vermeerderd. Schoone lijd,
n.cl waar, met de klerikalen.
De grijze paus, wier onfaalbaarheid cn onster
felijkheid door de ullramonlanen, jaarin jaaruil,
van den vroegen morgen tot den laten avond, alom
met den grooisten ophef worden bekend gemaakt,
die zelfde onsterfelijke paus is thans bezig met
zijnen laalsien adem uil te blazen en zal weldra
aan den rcchlveerdigen God rekenschap geven,
over al de twisten tweedracht, al den haal en den
nijd, welke hij op aaide gesticht heeft.
Eerlang dus, eene vergadering van kardinalen,
ter herkiezing van ’nen splinternieuwe» paus.
Wal doelde Paus met de Nieuwjaargifl en met
den S.‘ Pieters penning, die jaarlijks meer op
brengen als hel inkomen van den rijkste» cn den
meest begiftigden souvercin?
Op ilic vraag antwoordt het Leugenaartje vol-
gender wijzer hij moet voorzien inden umler-
houd van zijn eigen zelve», van de kardinalen
die zijne raadsmannen zijn, van al diegenen die
vereiscbl worden lot hel bestuur der kerk.
Wij hebben twee woorden op dit antwoord te
zeggen.
Vooreerst, hel is weinig eerbiedig. Waarom,
inderdaad, spreken van de raadsmannen van
den Paus? Heeft Pius IX niet meer geen verstand
dan al de kardinalen te zamen? Heelt hij wel
raadsmannen uoodig? Is hij dan niet onfeilbaar?
Ten tweede, hel antwoord van hel Leugenaartje
is niet volledig, want de Paus doel ook presenten
met zijn geld, eu dat nog wel presenten aan
koningen cn aan prinsessen. Wij lezen inderdaad
in de groote gazellen, dal de 11. Vader huwelijks
giften toestuurt aan den koiiiug van Spanje en aan
de infante Mercedes, zijne aanslaande echtgenoole.
Eu de gilt die Pius aan de prinses Mercedes
geeft is waarlijk geene kleinigheid: eene prach-
tige parure in briljanten van eene oveigroote
waarde une tnagnilique parure en brillanls
d'une valeur considerable)
Eene parure voor eene koningin is samengesteld
uil armbanden, broche, halssieraad, oorlingen en
diadeem, cn gewoonlijk kost zulk tooisel van
juweelen ten minste een millioen!
Wij zijn legen den Paus niet, maar wij zijn tegen
alle onrechtvaardigheid; cn wij vragen of hel niet
onrechtvaardig is, dal men altijd schooit en schooit
voor uen raus, uic in ue mnnoenen zwemt, en
millicenen schenkt aan koningen, prinsessen cn
kardinalen? Is hel niet onmenschelijk, daler in
dezen lijd van 't jaar, wanneer er zoo veel armoede
is, en er zoo veel arme werklieden zonder werk
i en zonder eten te helpen zijn, men altijd geld naar
hel valikaan zendt, waar hel goud op hel goud
wordt gestapeld! Geld geven voor den Paus, is
geld onttrekken aan de arme mcnschen. En
nochtans de geestelijken noemen dit een goed en
zalig werk 1
Zij hebben eene aardige religie, die mannen. Ja,
de geldreligie.
Dal het republikeinschc Frankrijk zoomin als
de andere natiën de pauzen autocratie genegen is,
heeft geen betoog.
Neen, mvt-Gods, uwe verontwaardiging was
niet rechtzinnig zij was veinzerij cn niets anders.
Met ons zijl gij overtuigd dat de zwartjes eene al
te rekbare consciëntie hebben, cn gij zijl verwon
derd dal de liberalen zoo weinig de berispbarc
streken van die mannen bekend maken, dal zij zoo
verdraagzaam cn toegevend zijn jegens tegenstre
vers die altijd liegen en bedriegen.
liet klerikalisme, dal nu hier, dan daar, cn zoo
slillckens overal zijn steun voelt verflauwen,
meende in Frankrijk eene zekere en stevige red
plank te vinden, en zoo zond hel, door zijnen
Mac-Mahon, het minislcrie-Jules Simon weg en
droeg de republiekcintche meerderheid in de,
Kamers, hel land en gansch Europa met oenen
staatsaanslag.
Hel tijranniekc grondbeginsel, dal heel het oude
Europa bedreigde en zich schuil hield lusschcn de
plooien van hel vaandel van den Paus-Konitig,
heeft ecus voor goed den genadeklop gekregen,
cn het conclaaf, wil hel door zijnen keus de
moderne rechten uitdagen, moet op Frankrijks
medewerking niet meer rekenen.
Geen zierken winst dus, voor heel dien onwet
tige» tegenstand van zeven lange maanden; geen
enkel zierken winst mam integendeel onher
stelbaar groot verlies voor Mac-Mahon cn zijne
fanatieke opstekers.
Men heeft ons gezegd, dal zekere man-Gods
zich gansch verontwaardigd loonde als hij, zondag
laatst, in hel \dverlentie-blad las, dal de zwartjes
altijd liegen en bedriegen.»
Uwe verontwaardigheid, man-Gods, was meer
gemaakt dan gemeend, cn, indien gij kunt recht
zinnig zijn, zult gij met ons moeien bekennen dal
wij waarheid hebben gesproken.
Als de zwartjes b. v. zeggen, dal de Paus van
alle middelen is beroofd, is dat niet, liegen en be
driegen
Als zij aan zekeren kiezer, met de complimenten
van den proprielaris, die hun nooit geschreven
noch gesproken beeft, ecu klerikaal stembriefje
gaan ter hand stellen, isdal niet liegen en bedriegen?
Als zekere lapkaas valscheiijk beweert, dal
zekere contribution ten zijnen laste zijn, om aldus
kiezer te kunnen worden vooi do Kameis, is dat
niet liegen en bedriegen?
Als de professors-opstcllers van hel Leuge
naartje durven slaande houden, dal zij de Grond
wet eerbiedigen, zij die, ten allen tijde, de vrijhe
den door de Grondwet gewaarborgd, zoo als de
vrijheid der drukpers, de vrijheid van hel geweien,
de vrijheid van bet onderwijs, enz. aanvallen en
verguizen, is dat niet liegen en bedriegen?
Als de gezalfden alle stukken van comptabili
teit, die aan de wereldlijke overheden moeien on
derworpen worden, vervalschcn en verduisteren,
en er ingebeelde of verkeerd uilgedrukle uitgaven
op aanteckcncn, fs dat niet liegen en bedriegen
Als de priesters om een hooger pensioen te
kunnen trekken, valscheiijk hunnen ouderdom of
hunne jareti dienst vergrooten (bedrog onlangs
onldekl door hel Rekenhof), is dat niet liegen en
bedriegen
B it^ezonden Ajrtikel.
Rulscamp, den 19 December 1877.
Mijnheer de Opsteller,
Aan dc spraak kcnl men het volk cn aan ’t ge
schreeuw kent men de beest.
Daarom gelooven wij dal correspondent X van
den Veurnaar geen Orang-Outang is, want apen
ikaan niet. Maar ware hij een aap, hetgeen hij
\oorhoudl niet te zijn, wij zouden hem zeggen met
dichter Cats
Als aapen hoogc klimmen willen,
Dan loonen ze hunne naakte billen!
Zulk eenvoudig vlaamsch zou hij misschien beter
verslaan als fransebe verzen, cn nog veel beier als
lalijnsche lexlen, die hij door onwetendheid ver
bastert en vervalsqhl. Dit is ten minste de getui
genis van deze die latijn verstaan. liet werkwoord
willes, zou hij misschien ook kunnen loeren beier
vervoegen, met zorgvuldig de avondschool bij IC
wonen. Wij verhopen dal Darwin of zijne op
volgers nooit den Veurnaar zuilen lezen of zij
zouden kunnen van theorie veranderen, houden
.slaan en bevestigen dat dc mensch van apenras
niet, maar van 't ezclras afkomstig is.
Zoo verre hebben wij correspondent X achter
volgd om hem weder te brengen lot de plaats
waar hij gebrild en gebonden was. Daar zullen
wij hem houden, daar zullen wij zijne scheeve
sprongen wal mei den liberalen kuippel bedwin
gen en berispen.
Op dc queslie dal wij zijn, zou ik willen corres
pondent X erinueren dal liberale of klerikale
logic» en zetels en baas Kimpe’s peerd, ware hij
zelfs broeder of kozijn van Aluioiios, niets te doen
hebben met de administratieve zaken van Buls-
camp.
Wij hebben correspondent X op zijne drij vragen
geantwoordop de twee ccrslc is hij den mond
gestopt; op de derde vraag, waar wij hem ver
zoeken zijnen aki van beschuldiging door daad
zaken te bevestigen, blijft hij slom cn sprakeloos.
Hoe is hij zoo vreesachtig op dal punt, hij die met
katholiek hert en zwarte leugens tooneelen te
Rulscamp verbeeld die nooil le Rulscamp hebben
plaats gehad?
Dc rekening waarvan wij gesproken hebben, is
naar uwen smaak niet,'t is gemakkelijk om ver
slaan correspondent X, maar luimen eenige maan
den zal hel bestuur die rekening moeten laten
kennen zonder conditie of voorwaarde, verslaat
gij dal?
Nu, dal wij in den voorgaanden artikel bewezen
hebben hoe men hel sciiotelkk der gemecnle voor
de onköslen der kerkebarier kan ledigen, stellen
wij voor
Ten eersten. Dal de gemeenten zijne rechten op
hel kerkhof blijve behouden.
Ten tweeden. Dal de kerkebarier, op den grond
der gemeente slaande, zij door expropriate den
eigendom der gemeente zou zijn.
Ten derden. Dal de belangen der gemecnle ver-
cischen bezit le hebben van lielgdFb waarvoor dc
gemecnle betaalt, anders moet dc gemeente ook
voor de kosten der barrier betalen in hel onder
houden der kerk en daar krijgt de gemeente niets
voor haar geld.
Ten vierden. Terwijl dc kerkfabriek verplicht is
door de wel eerst die duizend franks der bariere
God zij gedankt, wij hoeven niet le vree-
zen, de vrijheidsliefde is nog le diep in
ons harte geworteld, otn zich zoo blinde
lings en zonder tegenstand naar dien goe
den ouden tijd terug le laten leiden.
t
1
.y—Li' —gg»