I Y t i* Frsinkrijk. Frankrijk, het land dal sedert den 16 Mei de dolste dagen van willekeur en persoonlijken over moed beleefde Frankrijk, dat sedert den prcsidenlieelen coup de téte van den roemloozen maarschalk al zijne diensten en ambten zag ’t onderste boven smijten, zijne wetgeving schandelijk afdanken, zijne druk pers breidelen en kerkeren Frankrijk, dal in die weinige maanden alle rust en hoop brutaal zag schenden en vernietigen, dal Frankrijk is thans in bezit getreden van hel ver heven princiep dal wij volkssouvereiniteit noemen. Men zal dus licht begrijpen dat de woede der zwarten geene palen meer kent. Hun plan zoo ganseb mislukt; hunne hoop, hun zoele droom zoo in ecus verijdeld Ze zijn wel te beklagen, die arme zwartjes; ze zijn wel te beklagen Straal Toen de Italianen, beu van de pauzcn-heerschap- pij, even als de andere Europceschc volkeren, zichzelven wilden beslieren en den paus-koning naarden weerlicht zonden, was hel Frankrijk dat door zijne legermacht Pius op zijnen troon her stelde. Naar hetgeen er bevestigd wordt, zouden de groote mogendheden in T geiicel niet meer willen hooren van eenen heiligen vader, die, zooals l’io nono, zich niet zou te vreden houden met gods dienstzaken en den voel zou zetten op staatkundig gebied, en macht en gezag zou willen uitoefenen op vorsten en volkeren. Mac-Mahon wierp zijn land laffelijk in den school zijner fanatieke cchtgenoole, die er haren biecht vader, een uilzendeling der jezuieten, naar goed vinden en willekeur mcè spelen liet, lot dal het bijna in 'nen iffgrond van klerikalisme en ofliciccle kwade trouw verongelukte. Maar wal zien we weer, tijdens den Fransch- Duilschen reuzenkamp? liet l'iausuiie leger, mu nome bewaakte en den paus door de macht der wapenen opzijnen wankelenden troon recht hield, was gedwongen terug te trekken, en geen vier en twintig uurkens later was Rome vrij en Pius had wederom zijn tijdelijk gezag mogen afleggen. Gcdukkiglijk dat de kiezingen aan dezen droeven slaat van zaken een einde brachten. Niettegen staande al de kuiperijen, al de lagen, welke de zwarte achteruitkruipers legden, heeft de goede zaak, de zaak van recht en rede, de zaak des volks gezegevierd. Mac-Mahon, dconbcduidcndc krijgsman, de trage leger-aanvoerdcr, die zijne verhooging in graad slechts aan neerlagen op hel slagveld te danken had, gaf gehoor aan de inblazingen van bisschop Dupanioup en van de vereenigde reaclionuairs, en heel die hutsepot spande te samen om de macht van den geparveneerden krijger boven de rechten der natie te stellen. r ziet er lief uit De nieuwe belasting op de stokerijen heeft in hel land een onaangename» indruk gemaakt, nu vooral dal de groote nijverheid zooveel te lijden heeft. Vele nijverheidsgestichlcn zullen door dien maatregel getroffen worden, en reeds moesten zij alle hunne krachten inspannen om te kunnen worstelen tegen de machtige concurenlio van Holland, Frankrijk en Duilschland. Hel schijnt dal de representanten waarop de stokers meest reken den de vlucht genomen hebben bij de stemming der Kamer. Maar ook de minister zit in geldverlegenheid en alles duidt aan dat hij de rekening met een groot lekoi l zal moeten sluiten. Wie zou dal ooit gedacht hebben, van een ministerie dal beloofde te be sturen met 125 miljoen per jaar, en nu te kort komt met 260 miljoen. Voegt daarbij dal de liberalen, in 1870, nog een spaarpot van 80 miljoen achter lieten. En alles is nu verdwenen en de schulden zijn van 400 miljoen vermeerderd. Schoone lijd, n.cl waar, met de klerikalen. De grijze paus, wier onfaalbaarheid cn onster felijkheid door de ullramonlanen, jaarin jaaruil, van den vroegen morgen tot den laten avond, alom met den grooisten ophef worden bekend gemaakt, die zelfde onsterfelijke paus is thans bezig met zijnen laalsien adem uil te blazen en zal weldra aan den rcchlveerdigen God rekenschap geven, over al de twisten tweedracht, al den haal en den nijd, welke hij op aaide gesticht heeft. Eerlang dus, eene vergadering van kardinalen, ter herkiezing van ’nen splinternieuwe» paus. Wal doelde Paus met de Nieuwjaargifl en met den S.‘ Pieters penning, die jaarlijks meer op brengen als hel inkomen van den rijkste» cn den meest begiftigden souvercin? Op ilic vraag antwoordt het Leugenaartje vol- gender wijzer hij moet voorzien inden umler- houd van zijn eigen zelve», van de kardinalen die zijne raadsmannen zijn, van al diegenen die vereiscbl worden lot hel bestuur der kerk. Wij hebben twee woorden op dit antwoord te zeggen. Vooreerst, hel is weinig eerbiedig. Waarom, inderdaad, spreken van de raadsmannen van den Paus? Heeft Pius IX niet meer geen verstand dan al de kardinalen te zamen? Heelt hij wel raadsmannen uoodig? Is hij dan niet onfeilbaar? Ten tweede, hel antwoord van hel Leugenaartje is niet volledig, want de Paus doel ook presenten met zijn geld, eu dat nog wel presenten aan koningen cn aan prinsessen. Wij lezen inderdaad in de groote gazellen, dal de 11. Vader huwelijks giften toestuurt aan den koiiiug van Spanje en aan de infante Mercedes, zijne aanslaande echtgenoole. Eu de gilt die Pius aan de prinses Mercedes geeft is waarlijk geene kleinigheid: eene prach- tige parure in briljanten van eene oveigroote waarde une tnagnilique parure en brillanls d'une valeur considerable) Eene parure voor eene koningin is samengesteld uil armbanden, broche, halssieraad, oorlingen en diadeem, cn gewoonlijk kost zulk tooisel van juweelen ten minste een millioen! Wij zijn legen den Paus niet, maar wij zijn tegen alle onrechtvaardigheid; cn wij vragen of hel niet onrechtvaardig is, dal men altijd schooit en schooit voor uen raus, uic in ue mnnoenen zwemt, en millicenen schenkt aan koningen, prinsessen cn kardinalen? Is hel niet onmenschelijk, daler in dezen lijd van 't jaar, wanneer er zoo veel armoede is, en er zoo veel arme werklieden zonder werk i en zonder eten te helpen zijn, men altijd geld naar hel valikaan zendt, waar hel goud op hel goud wordt gestapeld! Geld geven voor den Paus, is geld onttrekken aan de arme mcnschen. En nochtans de geestelijken noemen dit een goed en zalig werk 1 Zij hebben eene aardige religie, die mannen. Ja, de geldreligie. Dal het republikeinschc Frankrijk zoomin als de andere natiën de pauzen autocratie genegen is, heeft geen betoog. Neen, mvt-Gods, uwe verontwaardiging was niet rechtzinnig zij was veinzerij cn niets anders. Met ons zijl gij overtuigd dat de zwartjes eene al te rekbare consciëntie hebben, cn gij zijl verwon derd dal de liberalen zoo weinig de berispbarc streken van die mannen bekend maken, dal zij zoo verdraagzaam cn toegevend zijn jegens tegenstre vers die altijd liegen en bedriegen. liet klerikalisme, dal nu hier, dan daar, cn zoo slillckens overal zijn steun voelt verflauwen, meende in Frankrijk eene zekere en stevige red plank te vinden, en zoo zond hel, door zijnen Mac-Mahon, het minislcrie-Jules Simon weg en droeg de republiekcintche meerderheid in de, Kamers, hel land en gansch Europa met oenen staatsaanslag. Hel tijranniekc grondbeginsel, dal heel het oude Europa bedreigde en zich schuil hield lusschcn de plooien van hel vaandel van den Paus-Konitig, heeft ecus voor goed den genadeklop gekregen, cn het conclaaf, wil hel door zijnen keus de moderne rechten uitdagen, moet op Frankrijks medewerking niet meer rekenen. Geen zierken winst dus, voor heel dien onwet tige» tegenstand van zeven lange maanden; geen enkel zierken winst mam integendeel onher stelbaar groot verlies voor Mac-Mahon cn zijne fanatieke opstekers. Men heeft ons gezegd, dal zekere man-Gods zich gansch verontwaardigd loonde als hij, zondag laatst, in hel \dverlentie-blad las, dal de zwartjes altijd liegen en bedriegen.» Uwe verontwaardigheid, man-Gods, was meer gemaakt dan gemeend, cn, indien gij kunt recht zinnig zijn, zult gij met ons moeien bekennen dal wij waarheid hebben gesproken. Als de zwartjes b. v. zeggen, dal de Paus van alle middelen is beroofd, is dat niet, liegen en be driegen Als zij aan zekeren kiezer, met de complimenten van den proprielaris, die hun nooit geschreven noch gesproken beeft, ecu klerikaal stembriefje gaan ter hand stellen, isdal niet liegen en bedriegen? Als zekere lapkaas valscheiijk beweert, dal zekere contribution ten zijnen laste zijn, om aldus kiezer te kunnen worden vooi do Kameis, is dat niet liegen en bedriegen? Als de professors-opstcllers van hel Leuge naartje durven slaande houden, dal zij de Grond wet eerbiedigen, zij die, ten allen tijde, de vrijhe den door de Grondwet gewaarborgd, zoo als de vrijheid der drukpers, de vrijheid van hel geweien, de vrijheid van bet onderwijs, enz. aanvallen en verguizen, is dat niet liegen en bedriegen? Als de gezalfden alle stukken van comptabili teit, die aan de wereldlijke overheden moeien on derworpen worden, vervalschcn en verduisteren, en er ingebeelde of verkeerd uilgedrukle uitgaven op aanteckcncn, fs dat niet liegen en bedriegen Als de priesters om een hooger pensioen te kunnen trekken, valscheiijk hunnen ouderdom of hunne jareti dienst vergrooten (bedrog onlangs onldekl door hel Rekenhof), is dat niet liegen en bedriegen B it^ezonden Ajrtikel. Rulscamp, den 19 December 1877. Mijnheer de Opsteller, Aan dc spraak kcnl men het volk cn aan ’t ge schreeuw kent men de beest. Daarom gelooven wij dal correspondent X van den Veurnaar geen Orang-Outang is, want apen ikaan niet. Maar ware hij een aap, hetgeen hij \oorhoudl niet te zijn, wij zouden hem zeggen met dichter Cats Als aapen hoogc klimmen willen, Dan loonen ze hunne naakte billen! Zulk eenvoudig vlaamsch zou hij misschien beter verslaan als fransebe verzen, cn nog veel beier als lalijnsche lexlen, die hij door onwetendheid ver bastert en vervalsqhl. Dit is ten minste de getui genis van deze die latijn verstaan. liet werkwoord willes, zou hij misschien ook kunnen loeren beier vervoegen, met zorgvuldig de avondschool bij IC wonen. Wij verhopen dal Darwin of zijne op volgers nooit den Veurnaar zuilen lezen of zij zouden kunnen van theorie veranderen, houden .slaan en bevestigen dat dc mensch van apenras niet, maar van 't ezclras afkomstig is. Zoo verre hebben wij correspondent X achter volgd om hem weder te brengen lot de plaats waar hij gebrild en gebonden was. Daar zullen wij hem houden, daar zullen wij zijne scheeve sprongen wal mei den liberalen kuippel bedwin gen en berispen. Op dc queslie dal wij zijn, zou ik willen corres pondent X erinueren dal liberale of klerikale logic» en zetels en baas Kimpe’s peerd, ware hij zelfs broeder of kozijn van Aluioiios, niets te doen hebben met de administratieve zaken van Buls- camp. Wij hebben correspondent X op zijne drij vragen geantwoordop de twee ccrslc is hij den mond gestopt; op de derde vraag, waar wij hem ver zoeken zijnen aki van beschuldiging door daad zaken te bevestigen, blijft hij slom cn sprakeloos. Hoe is hij zoo vreesachtig op dal punt, hij die met katholiek hert en zwarte leugens tooneelen te Rulscamp verbeeld die nooil le Rulscamp hebben plaats gehad? Dc rekening waarvan wij gesproken hebben, is naar uwen smaak niet,'t is gemakkelijk om ver slaan correspondent X, maar luimen eenige maan den zal hel bestuur die rekening moeten laten kennen zonder conditie of voorwaarde, verslaat gij dal? Nu, dal wij in den voorgaanden artikel bewezen hebben hoe men hel sciiotelkk der gemecnle voor de onköslen der kerkebarier kan ledigen, stellen wij voor Ten eersten. Dal de gemeenten zijne rechten op hel kerkhof blijve behouden. Ten tweeden. Dal de kerkebarier, op den grond der gemeente slaande, zij door expropriate den eigendom der gemeente zou zijn. Ten derden. Dal de belangen der gemecnle ver- cischen bezit le hebben van lielgdFb waarvoor dc gemecnle betaalt, anders moet dc gemeente ook voor de kosten der barrier betalen in hel onder houden der kerk en daar krijgt de gemeente niets voor haar geld. Ten vierden. Terwijl dc kerkfabriek verplicht is door de wel eerst die duizend franks der bariere God zij gedankt, wij hoeven niet le vree- zen, de vrijheidsliefde is nog le diep in ons harte geworteld, otn zich zoo blinde lings en zonder tegenstand naar dien goe den ouden tijd terug le laten leiden. t 1 .y—Li' —gg»

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1877 | | pagina 2