X. A. Ki. Henderyck Honoré. 31. Willaert Joannes. Ei zijn zelfs geestelijken, die openlijk veel bare school, en aldus onwillens misschien vertooning. be nieuwsgierigheid die deze voor stelling alom had opgewekt was zoo groot dal de zaal proppens vol was. In bel looneelspel hel Beeld, hel eerste stuk van I ia 11. Gesquiere Tiieoliel,. 12. G iosseii Eduard. 16. Lebieu Jozef. vindt men wel van die schreeuwers welke met lof 1 hel programma hebben onze akleurs hunne goede Je geestelijken onzer slad, zoowel als deze van den builen, schreeuwen nog altijd even veel legen onze École moyenne, die zij eene goddelooze, eene geuzenschool noemen. Bil doen zij in het publiek, omdat hel hun op gelegd is, omdat zij het bevel hebben ontvangen deze school zooveel als het maar mogelijk is zwart le maken en le verkleinen. Maar, in het bijzonder, Zoo heeft men onlangs gezien, in eene gemeente waar men eene zondag school heelt geslicht, dal de geestelijken er hel onderwijs hebben toeverlrouwd aan eenen leerling outer École Moienne! Hieruit mag men besluiten dat al liet geschreeuw der zwartjes legen de Veurensche middelbare collegia le bevoordeeligen, geen ander doelwit dan gebleiijk en politiek belang. Kwam er in Veurne eene broerkensschoo! lot stand iGod beware ons van die propere broerkens!) de zwartjes zouden ook schreeuwen tegen de lagere school gehouden door de onderwijzers Pinte en Brunein, en zouden deze school, even als de école moyenne, eene geuzenschool noemen. Zij zijn zoo loyal, zoo eerlijk in hunnen handel, die zwartjes 1 ingezonórn Artikel. Bulscimp, den 10" Januari 1878. Mijnheer de Opsteller van 'r Advertentie-blad. Ik was kurieus als of er vele boeren kurieus waren om te zien of korrespondenl X van Buls camp nog leekens van leven zou gegeven hebben achter dc róssing die hij in ’t Advei lentie-blad ontvangen had. Den eenen zei en heeft zijn ooren en zijn steert ingetrokken, hij gaal zw ijgen; den anderen zei en is dood. Baas Kimpe’s peerd heeft hem al van de kerkebarricre weggevoerd waar hij lag te slinken. Mijn gebeur zei dal men hem ging doen opvullen en koste van hel schoielke en hem plaatsen in de school waar kinders reeds d’ezels en kemels loeren i van oude en ’i nieuwe testament. K’en geloof hel niet zei ik hij gaal in d’handen zijn van den peerdenmeesler om zijn doorstegen vel te laten smouten en zijne bedorven wonden le doen gefiezen. Eu nu heeft den Teurnaar van 9*,e“ dezer irtij overtuigd dal zelfs een boer kan gelijk I hebben. Korrespondenl X bekend dal hij handschoen en plaaster medegebracht heeft. Was zijn vel zoo laai of waren zijne zeereu zoo besmeitelijk dat een liberale man hem de handschoen toewerpt waar mede hij hem gevreven heeft. Binst zijne operation heeft hij lalijn en fransch vergeten. Welk verlies! zijne memorie heeft hem ook gansch verlaten. Hij weel niet meer wal er in 7 Advei tentie-blad gezeid is geweest van ’t bestuur, dc school en de kerkebariere'l is al vergelen Hetgeen hij nog weel is dal hij gcdokloord, ge méésterd, geschirpt en gesmouten is geweest. Dit bekend hij om le loogen dal hij nog leeft, en dal >00 lang hij spreken kan, hij spreken zal om niet le zwijgen. Hij bekend ook dat hij nog veel te leeren beeft, want hij altijd vraagt en nooit en antwoord. Hij bekend ook dal zijn dokloor nog voor eene crvalling beducht was terwijl hij hem nog eenen overigen plaaster gelaten heelt. T is wel schoone zoo bezorgd le zijn. Nu dal hij weder mei de liberale kokkemaare bereen is, zou hij willen zijnen plaaster de liberalen op de borst plakken. Maar ik die wal ondervinding heb van zaken cu van lijd, ik zou korrespondenl X zijn eigen plaaster bacillen zijne ooren leggen om zijn versland te verlichten. Die liekplaaster zou hem le binnen brengen dal onder hel voorgaande liberaal bestuur de zelve leden van het tegenwoordig klerikaal bestuur de meerderheid hadden. Zij waren vier legen drij. Indien de liberale minderheid misbruiken heeft be gaan, waarom heelt de klerikale meerderheid dal niet belet! Daar is uwe laatste vraag beantwoord. Arme sukkelaar, als gij met den liberalen knippel afgerost zijt en met uwe igene katholieke roede moet gegisseld zijn, wat zal er polverblomme van 17. Marvellie Napoleon. 18. Norseman Benjamin. 19. Questroy Gustaaf. 20. llillof Theoilel. 21. Rossigny August. 22. Rousseeuw Polidoor 23. Talton Kai el. 24. Tasschu Henri. 25. Tornier Henri. 26. Vandenabcele Jules. 27. Vandenbussche Aug. 28. Vandermeersch Aug. i 29.VanderheydeGeorges I 30. Vanliaecse Theoliel. laa n behouden. Leopold, de schilder, heeft zijne rol kunstlijk yoortgebracht. De baron van Kerandal en Pieler, de veldwachter, hebben hunne rollen opperbest vertolkt, en, Magdalena, de boerin, was echt bekoorlijk. Immers, die rol was toeverlrouwd aan Mev. Apers van Brussel, en dit is genoeg ge zegd. De uitvoering van dit stuk, heeft verders allerbest bevallen en het publiek heelt eene wel verdiende hulde aan onze moedige spelers toe gebracht. Indien er oen blijspel behendig, zwierig en mei veel samenhang gespeeld is geweest, is liet wel hel tweede stuk van 't programma, hel kluchtspel Tony o) de aanklagende Endvogel. Dit stuk, in twee w bedrijven, viel zeer inden smaak van hel publiek school’’geeiVande/doèïwil hm I en heefl hartelijk doen lachen. De visschers, kamer- ..„II.7.. nn.iA.- <ia<.h< ii .i->i) knechten, de koetsier, (lauchsr en Dick, opgeheven door de luimige John HiscottTony en Bertram met zijne dochter Anna, muntten allen in hunne rollen uil. Allen vervulden de zelve met eene natuurlijk heid om de verzinning voor de wezentlijkheid aan te nemen. Na ieder bedrijf werden de spelers en speelster gebisseerd en bij hel vallen der gordijn terug geroepen, om andermaal eene luidruchtige hulde le ontvangen. In een woord, de voorstelling van zondag is allerbest afgeloopeuen wij wenschen er onze Bede rijkers geluk over. Dat zij moedig vooruitgaan en eene blijde toekomst lacht hun toe. Hel schoon muziekgenoolscbap van S.“ Cecilia heelt nogmaals zijne bereidwillige medewerking voor dit avondfeest verleend, en hel alzoo allen luister bijgezet. De aangename uren op den schouwburg over gebracht, moedigden de leden aan om de vreugde bedrijven in T gildhof te hernemen. Het avondmaal ouder de werkende leden, den dinsdag avond, was vrij opgewekt, en deze levendigheid duurde voort lot over de koningtrekking tol ’s morgens. Bij dc trekking viel hel lol van koning ten deele aan Louis Ryckewaerl en van koningin aan de .vrouw Emile Dewitte. Den derden dag, woensdag 9, was hel gezel schap talrijker als daags le vooren, en een ieder wilde de boiling der vrouwe bijwoonen. Talrijke schoone en kostelijke prijzen waren te winnen. Ook was dc strijd hevig. Na de prijsuitreiking werden de stille kaartparlijen aangevangen tol op hel uur van hel Bal. Maar welk balSedert lang hebben wij zulk schoon bal in Rhelorika gezien. De geestdriftige levendigheid en de ware broederlijkheid die er heerschlen, zeggen genoeg hoe men er zich heeft vermaakt en welk genoegen hel de leden heelt ver schaft. Ook heelt het lol 3 ure 's morgens geduurd. Deze reeks feesten werd gesloten met eene worstenbolling, die insgelijks allerlevendigst was. Dal men ons hier eene kleine opmerking ge doogd. Men heeft kunnen bestaligen dal de boiling wal le laat plaats had en dal is geheel gevaarlijk, want men zou kunnen personen vinden die Hauw worden van wachten, en alzoo genoodzaakt zijn, uit liefde voor de ouderwelsche n aditiën en om hun maagje niet le laat le kwetsen of lastig le val len, vóór de boiling en op hun eenigheid, 4 vieren- deelen worsten, mei 4 Iranschbroodjes binnen le spelen. Wij hopen dat gezondheidshalve, de boiling in hel toekomende zal plaats hebben om 6 in plaats van om 7 ure. Dus, is alles allerbest afgeloopen en heeft men schoone feesten bijgewoond. Dn zegt genoeg hoe moedig onze aloude Rhelorika gilde zich verheft en steeds zal bloeien en vooruitgaan, lol spijt van die hel benijdt. Xog dc eoncurrentio. Terwijl verleden zondag de maatschappij van Rhelorika eene luisterlijke vertooning gaf vopr eene eivolle zaal, hadden de klerikale kopstukken hunne schaapkens en bokken op een feestje in den eerde catholique bijeen geroepen. Een heerlijk feestje, volgens bet Leugenaartje, want hel bestond uil eene tombola of loterij voor geschonken prijzen, eenige declamaties, kaartspel en bNeen, ik zou mij vergissen, geen bal, inaar het zal er van komen, want waar er zes Veurneschc jongens en zes Veurneschc meisjes bijeen zijn moet er gedansen wordenhet dansen zil immers in T Vcurensbloed en wat meer is, de concurrentie vraagt hel. Willen dus onze eerw. klerikale feestgevers hunne feestjes zien blijven gelukken, zij zullen moeten laten dansen. Ook, hel schijnt dat zij reeds voornemens zijn voortaan hunne concerten, too- rteclverlooningen, enz. met een danspartijtje le sluiten; maar, op eene klerikale wijze, wel te verstaan. Ziehier, volgons bekomene inlichtingen, wat er zal gebeuren. In het midden der zaal zal men eene kalkschreef trekken; hel vrouwelijke geslacht zal langs den eenen kant worden geplaatst eu het mannelijke ge slacht langs don anderen; de eerw. feestgevers zullen tusschen beide slaan om hel overloopen te beletten. Op een gegeven signaal zal hel muziek spelen, en allen jong en oud, kreupel en mank zullen beginnen le dansen, schaapkens met schaapkens, en bokken met bokken, en zij zullen springen en huppelen en zwieren dal zij zweeten. Wat zal dal geestig, wat zal dal leutig zijn Nog- I maals op een gegeven signaal zal hel danspartijtje I u gcw'órden eindigen. En al de aanwezigen zullen dan legen elkander zeggen Wij hebben ons hertelijk verzet en mogen nu gerust naar huis en naar ons beddeken gaan, want wij hebben onze zieltjes niet gekwetst. zich vervoeren in prachtige koetsen, zij zijn ge- 1 'j‘ hunne onderhoorigen moeten voor verneurs hun gehoorzamen. L_ gemeente, de winsten van velen overtreffen de t.„l2: i.„ allen willen wereldlijk gezag uitroeren en zich boven den burgemeester verheffen. niet ver van Veurne gelegen. Al de kloosterlingen, wie zij ook zijn mogen, j streven om le meest naar de vermeerdering van j den rijkdom van hun klooster. Niet waar, lezers, dal zij nederig en vol zelf- vei loochening zijn onze hcdendaagsche priesters? Eu hoe gedragen zij zich ten opzichte van den werkmansstand’! Wij spraken daar zooeven van de kloosters, eh wel, in deze gestichten doel men gedurig aan de werkers eu aan de neringdoeners eene bedrie- j gelijke en onrechtvaardige concurrentie aan. Men kan niets noemen wal in de kloosters niet ver- kocht wordt, en zelfs, in de groole steden, strijkt en waschl men er voor de rijken lieden. Daaren- i boven drijven zekere kloosterlingen handel in ’l groot en in klein, houden winkels open, en doen met grootc en kleine kramen de markten en looren vervolgen. Waar geven dc pastors het bewijs van hunne liefde voor de kleine standen'! Doen zij wel iets in de kerk onverguldIs niet altijd hunne eerste vraag, wanneer een arme duivel eene mis, of andere kerkdiensten komt verzoeken, wie zal er mij betalen Zij zijn altijd, in de kerk, de kleine menschen de verstoolelingen Wat laatst een farceur zegde is maar al te waar. Hel is gemakkelijk le zien, beweerde hij, aan den stap der geestelijken wie er begraven wordt. Is hel een rijke, hel is: marquez le pas; Is hel iemand uit de burgtrsklas, het is: pas ordinaire; Maar, is het een arme duivel, een werkman, het ispas accéleré! Deze bemerking is zeer welsprekend, en wordt, gelijk eenieder weet, in alle kerkelijke zaken be- kennen waarheid. Onze achtbare lezers en lezeressen kunnen nu oordeelen, hoe de dienaars der kerk den werkmans stand hoog achten. - Drie koningen feest, in Rhetorik?.. Immer zal het Driekoningen feest 'Mn '873 eene aangename herinnering blijven. Vier dag n f.-cst!! en dan nog pogingen aanw.mden om de vreugde bedrijven le verlengen De Rederijkers schijmm ons wat leutige knapen. Hel feest is begonnen, zondag avond op oen stadsschouwburg, met een voortreffelijke looneel- 13. Hancke Louis. 14. Henderyck Eduard. Zie hier de namen der jongelingen onzer slad, ingeschreven om deel le nemen aan de loting der nationale indicie, voor de lichting van 1878. 1. Adam Carolus. 2. Boeve Benjamin. 3. Eulll’.é Elorimond. - 4. Caiilic lli-ini. 5. Courtois Louis. 6. Couzyn Leopold. 7. Dcburchgraeve K. 8. beman Karei. 9. Dewacle Henri, o De.wancker Amand. kleed in zijde en fluweel, overdekt van juweelen, tusschen vier oogen dal de kinderen er zeer hunne onderhoorigen moeten voor hen op de wel leeren en er levens eene bezorgde opvoeding kniön vallen, en zij willen dal ministers en gou- ontvangen. verneurs hun gehoorzamen. Ei zijn zelfs geestelijken, die openlijk veel De pastors bewonen de schoonste huizen der j achting laten blijken voor leerlingen onzer middel- gemeenle, de winsten van velen overtreffen de I >—- >■■- .v.;. traktementen dci voorzitters der tribunalen, en deze school vereeren en verheffen. .1 i IIIIUUMV lllV’Jll ■BrnniMW— Militie. Z.ll/11 VGltVUlVIl *14 ...J J.. Spreken van onze école moyenne, en die zeggen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1878 | | pagina 2