X.
A.
Ki. Henderyck Honoré. 31. Willaert Joannes.
Ei zijn zelfs geestelijken, die openlijk veel
bare school, en aldus onwillens misschien
vertooning. be nieuwsgierigheid die deze voor
stelling alom had opgewekt was zoo groot dal de
zaal proppens vol was.
In bel looneelspel hel Beeld, hel eerste stuk van
I
ia
11. Gesquiere Tiieoliel,.
12. G iosseii Eduard.
16. Lebieu Jozef.
vindt men wel van die schreeuwers welke met lof 1 hel programma hebben onze akleurs hunne goede
Je geestelijken onzer slad, zoowel als deze van
den builen, schreeuwen nog altijd even veel legen
onze École moyenne, die zij eene goddelooze, eene
geuzenschool noemen.
Bil doen zij in het publiek, omdat hel hun op
gelegd is, omdat zij het bevel hebben ontvangen
deze school zooveel als het maar mogelijk is zwart
le maken en le verkleinen. Maar, in het bijzonder,
Zoo heeft men onlangs gezien, in eene gemeente
waar men eene
zondag school heelt geslicht, dal de geestelijken
er hel onderwijs hebben toeverlrouwd aan
eenen leerling outer École Moienne!
Hieruit mag men besluiten dat al liet geschreeuw
der zwartjes legen de Veurensche middelbare
collegia le bevoordeeligen, geen ander doelwit dan
gebleiijk en politiek belang.
Kwam er in Veurne eene broerkensschoo! lot
stand iGod beware ons van die propere broerkens!)
de zwartjes zouden ook schreeuwen tegen de
lagere school gehouden door de onderwijzers
Pinte en Brunein, en zouden deze school, even als
de école moyenne, eene geuzenschool noemen.
Zij zijn zoo loyal, zoo eerlijk in hunnen handel,
die zwartjes 1
ingezonórn Artikel.
Bulscimp, den 10" Januari 1878.
Mijnheer de Opsteller van 'r Advertentie-blad.
Ik was kurieus als of er vele boeren kurieus
waren om te zien of korrespondenl X van Buls
camp nog leekens van leven zou gegeven hebben
achter dc róssing die hij in ’t Advei lentie-blad
ontvangen had.
Den eenen zei en heeft zijn ooren en zijn steert
ingetrokken, hij gaal zw ijgen; den anderen zei en
is dood. Baas Kimpe’s peerd heeft hem al van de
kerkebarricre weggevoerd waar hij lag te slinken.
Mijn gebeur zei dal men hem ging doen opvullen
en koste van hel schoielke en hem plaatsen in de
school waar kinders reeds d’ezels en kemels loeren
i van oude en ’i nieuwe testament. K’en
geloof hel niet zei ik hij gaal in d’handen zijn
van den peerdenmeesler om zijn doorstegen vel
te laten smouten en zijne bedorven wonden le
doen gefiezen. Eu nu heeft den Teurnaar van 9*,e“
dezer irtij overtuigd dal zelfs een boer kan gelijk I
hebben.
Korrespondenl X bekend dal hij handschoen en
plaaster medegebracht heeft. Was zijn vel zoo laai
of waren zijne zeereu zoo besmeitelijk dat een
liberale man hem de handschoen toewerpt waar
mede hij hem gevreven heeft.
Binst zijne operation heeft hij lalijn en fransch
vergeten. Welk verlies! zijne memorie heeft hem
ook gansch verlaten. Hij weel niet meer wal er in
7 Advei tentie-blad gezeid is geweest van ’t bestuur,
dc school en de kerkebariere'l is al vergelen
Hetgeen hij nog weel is dal hij gcdokloord, ge
méésterd, geschirpt en gesmouten is geweest. Dit
bekend hij om le loogen dal hij nog leeft, en dal
>00 lang hij spreken kan, hij spreken zal om niet le
zwijgen. Hij bekend ook dat hij nog veel te leeren
beeft, want hij altijd vraagt en nooit en antwoord.
Hij bekend ook dal zijn dokloor nog voor eene
crvalling beducht was terwijl hij hem nog eenen
overigen plaaster gelaten heelt. T is wel schoone
zoo bezorgd le zijn. Nu dal hij weder mei de
liberale kokkemaare bereen is, zou hij willen zijnen
plaaster de liberalen op de borst plakken. Maar ik
die wal ondervinding heb van zaken cu van lijd,
ik zou korrespondenl X zijn eigen plaaster bacillen
zijne ooren leggen om zijn versland te verlichten.
Die liekplaaster zou hem le binnen brengen dal
onder hel voorgaande liberaal bestuur de zelve
leden van het tegenwoordig klerikaal bestuur de
meerderheid hadden. Zij waren vier legen drij.
Indien de liberale minderheid misbruiken heeft be
gaan, waarom heelt de klerikale meerderheid dal
niet belet! Daar is uwe laatste vraag beantwoord.
Arme sukkelaar, als gij met den liberalen knippel
afgerost zijt en met uwe igene katholieke roede
moet gegisseld zijn, wat zal er polverblomme van
17. Marvellie Napoleon.
18. Norseman Benjamin.
19. Questroy Gustaaf.
20. llillof Theoilel.
21. Rossigny August.
22. Rousseeuw Polidoor
23. Talton Kai el.
24. Tasschu Henri.
25. Tornier Henri.
26. Vandenabcele Jules.
27. Vandenbussche Aug.
28. Vandermeersch Aug.
i 29.VanderheydeGeorges
I 30. Vanliaecse Theoliel.
laa n behouden. Leopold, de schilder, heeft zijne
rol kunstlijk yoortgebracht. De baron van Kerandal
en Pieler, de veldwachter, hebben hunne rollen
opperbest vertolkt, en, Magdalena, de boerin, was
echt bekoorlijk. Immers, die rol was toeverlrouwd
aan Mev. Apers van Brussel, en dit is genoeg ge
zegd. De uitvoering van dit stuk, heeft verders
allerbest bevallen en het publiek heelt eene wel
verdiende hulde aan onze moedige spelers toe
gebracht.
Indien er oen blijspel behendig, zwierig en mei
veel samenhang gespeeld is geweest, is liet wel
hel tweede stuk van 't programma, hel kluchtspel
Tony o) de aanklagende Endvogel. Dit stuk, in twee
w bedrijven, viel zeer inden smaak van hel publiek
school’’geeiVande/doèïwil hm I en heefl hartelijk doen lachen. De visschers, kamer-
..„II.7.. nn.iA.- <ia<.h< ii .i->i) knechten, de koetsier, (lauchsr en Dick, opgeheven
door de luimige John HiscottTony en Bertram met
zijne dochter Anna, muntten allen in hunne rollen
uil. Allen vervulden de zelve met eene natuurlijk
heid om de verzinning voor de wezentlijkheid aan
te nemen.
Na ieder bedrijf werden de spelers en speelster
gebisseerd en bij hel vallen der gordijn terug
geroepen, om andermaal eene luidruchtige hulde
le ontvangen.
In een woord, de voorstelling van zondag is
allerbest afgeloopeuen wij wenschen er onze Bede
rijkers geluk over. Dat zij moedig vooruitgaan en
eene blijde toekomst lacht hun toe.
Hel schoon muziekgenoolscbap van S.“ Cecilia
heelt nogmaals zijne bereidwillige medewerking
voor dit avondfeest verleend, en hel alzoo allen
luister bijgezet.
De aangename uren op den schouwburg over
gebracht, moedigden de leden aan om de vreugde
bedrijven in T gildhof te hernemen. Het avondmaal
ouder de werkende leden, den dinsdag avond,
was vrij opgewekt, en deze levendigheid duurde
voort lot over de koningtrekking tol ’s morgens.
Bij dc trekking viel hel lol van koning ten deele
aan Louis Ryckewaerl en van koningin aan de
.vrouw Emile Dewitte.
Den derden dag, woensdag 9, was hel gezel
schap talrijker als daags le vooren, en een ieder
wilde de boiling der vrouwe bijwoonen. Talrijke
schoone en kostelijke prijzen waren te winnen.
Ook was dc strijd hevig. Na de prijsuitreiking
werden de stille kaartparlijen aangevangen tol op
hel uur van hel Bal.
Maar welk balSedert lang hebben wij zulk
schoon bal in Rhelorika gezien. De geestdriftige
levendigheid en de ware broederlijkheid die er
heerschlen, zeggen genoeg hoe men er zich heeft
vermaakt en welk genoegen hel de leden heelt ver
schaft. Ook heelt het lol 3 ure 's morgens geduurd.
Deze reeks feesten werd gesloten met eene
worstenbolling, die insgelijks allerlevendigst was.
Dal men ons hier eene kleine opmerking ge
doogd. Men heeft kunnen bestaligen dal de boiling
wal le laat plaats had en dal is geheel gevaarlijk,
want men zou kunnen personen vinden die Hauw
worden van wachten, en alzoo genoodzaakt zijn,
uit liefde voor de ouderwelsche n aditiën en om
hun maagje niet le laat le kwetsen of lastig le val
len, vóór de boiling en op hun eenigheid, 4 vieren-
deelen worsten, mei 4 Iranschbroodjes binnen le
spelen.
Wij hopen dat gezondheidshalve, de boiling in
hel toekomende zal plaats hebben om 6 in plaats
van om 7 ure.
Dus, is alles allerbest afgeloopen en heeft men
schoone feesten bijgewoond. Dn zegt genoeg hoe
moedig onze aloude Rhelorika gilde zich verheft
en steeds zal bloeien en vooruitgaan, lol spijt van
die hel benijdt.
Xog dc eoncurrentio.
Terwijl verleden zondag de maatschappij van
Rhelorika eene luisterlijke vertooning gaf vopr
eene eivolle zaal, hadden de klerikale kopstukken
hunne schaapkens en bokken op een feestje in den
eerde catholique bijeen geroepen.
Een heerlijk feestje, volgens bet Leugenaartje,
want hel bestond uil eene tombola of loterij voor
geschonken prijzen, eenige declamaties, kaartspel
en bNeen, ik zou mij vergissen, geen bal,
inaar het zal er van komen, want waar er zes
Veurneschc jongens en zes Veurneschc meisjes
bijeen zijn moet er gedansen wordenhet dansen
zil immers in T Vcurensbloed en wat meer is, de
concurrentie vraagt hel.
Willen dus onze eerw. klerikale feestgevers
hunne feestjes zien blijven gelukken, zij zullen
moeten laten dansen. Ook, hel schijnt dat zij reeds
voornemens zijn voortaan hunne concerten, too-
rteclverlooningen, enz. met een danspartijtje le
sluiten; maar, op eene klerikale wijze, wel te
verstaan.
Ziehier, volgons bekomene inlichtingen, wat er
zal gebeuren.
In het midden der zaal zal men eene kalkschreef
trekken; hel vrouwelijke geslacht zal langs den
eenen kant worden geplaatst eu het mannelijke ge
slacht langs don anderen; de eerw. feestgevers
zullen tusschen beide slaan om hel overloopen te
beletten. Op een gegeven signaal zal hel muziek
spelen, en allen jong en oud, kreupel en mank
zullen beginnen le dansen, schaapkens met
schaapkens, en bokken met bokken, en zij zullen
springen en huppelen en zwieren dal zij zweeten.
Wat zal dal geestig, wat zal dal leutig zijn Nog- I
maals op een gegeven signaal zal hel danspartijtje I u gcw'órden
eindigen.
En al de aanwezigen zullen dan legen elkander
zeggen Wij hebben ons hertelijk verzet en mogen
nu gerust naar huis en naar ons beddeken gaan,
want wij hebben onze zieltjes niet gekwetst.
zich vervoeren in prachtige koetsen, zij zijn ge-
1 'j‘
hunne onderhoorigen moeten voor
verneurs hun gehoorzamen.
L_
gemeente, de winsten van velen overtreffen de
t.„l2: i.„
allen willen wereldlijk gezag uitroeren en zich
boven den burgemeester verheffen. niet ver van Veurne gelegen.
Al de kloosterlingen, wie zij ook zijn mogen, j
streven om le meest naar de vermeerdering van j
den rijkdom van hun klooster.
Niet waar, lezers, dal zij nederig en vol zelf-
vei loochening zijn onze hcdendaagsche priesters?
Eu hoe gedragen zij zich ten opzichte van den
werkmansstand’!
Wij spraken daar zooeven van de kloosters,
eh wel, in deze gestichten doel men gedurig aan
de werkers eu aan de neringdoeners eene bedrie- j
gelijke en onrechtvaardige concurrentie aan. Men
kan niets noemen wal in de kloosters niet ver-
kocht wordt, en zelfs, in de groole steden, strijkt
en waschl men er voor de rijken lieden. Daaren- i
boven drijven zekere kloosterlingen handel in
’l groot en in klein, houden winkels open, en
doen met grootc en kleine kramen de markten en
looren vervolgen.
Waar geven dc pastors het bewijs van hunne
liefde voor de kleine standen'! Doen zij wel iets in
de kerk onverguldIs niet altijd hunne eerste
vraag, wanneer een arme duivel eene mis, of
andere kerkdiensten komt verzoeken, wie zal er
mij betalen Zij zijn altijd, in de kerk, de kleine
menschen de verstoolelingen
Wat laatst een farceur zegde is maar al te waar.
Hel is gemakkelijk le zien, beweerde hij, aan
den stap der geestelijken wie er begraven wordt.
Is hel een rijke, hel is: marquez le pas;
Is hel iemand uit de burgtrsklas, het is: pas
ordinaire;
Maar, is het een arme duivel, een werkman, het
ispas accéleré!
Deze bemerking is zeer welsprekend, en wordt,
gelijk eenieder weet, in alle kerkelijke zaken be- kennen
waarheid.
Onze achtbare lezers en lezeressen kunnen nu
oordeelen, hoe de dienaars der kerk den werkmans
stand hoog achten.
-
Drie koningen feest, in Rhetorik?..
Immer zal het Driekoningen feest 'Mn '873 eene
aangename herinnering blijven. Vier dag n f.-cst!!
en dan nog pogingen aanw.mden om de vreugde
bedrijven le verlengen De Rederijkers schijmm
ons wat leutige knapen.
Hel feest is begonnen, zondag avond op oen
stadsschouwburg, met een voortreffelijke looneel- 13. Hancke Louis.
14. Henderyck Eduard.
Zie hier de namen der jongelingen onzer slad,
ingeschreven om deel le nemen aan de loting
der nationale indicie, voor de lichting van 1878.
1. Adam Carolus.
2. Boeve Benjamin.
3. Eulll’.é Elorimond.
- 4. Caiilic lli-ini.
5. Courtois Louis.
6. Couzyn Leopold.
7. Dcburchgraeve K.
8. beman Karei.
9. Dewacle Henri, o
De.wancker Amand.
kleed in zijde en fluweel, overdekt van juweelen, tusschen vier oogen dal de kinderen er zeer
hunne onderhoorigen moeten voor hen op de wel leeren en er levens eene bezorgde opvoeding
kniön vallen, en zij willen dal ministers en gou- ontvangen.
verneurs hun gehoorzamen. Ei zijn zelfs geestelijken, die openlijk veel
De pastors bewonen de schoonste huizen der j achting laten blijken voor leerlingen onzer middel-
gemeenle, de winsten van velen overtreffen de I >—- >■■- .v.;.
traktementen dci voorzitters der tribunalen, en deze school vereeren en verheffen.
.1
i IIIIUUMV lllV’Jll
■BrnniMW—
Militie.
Z.ll/11 VGltVUlVIl *14 ...J J.. Spreken van onze école moyenne, en die zeggen