Leysele.
Jngezonden Artikel.
laars veel misdadigen opleverl, dal de kwezelarij
geenszins waarborgt tegen de ondeugd en dikwijls
tot dekmantel dient van alle slag van bedrog.
Welk is hierover hel advies van liet Leugenaartje?
Hij alphabetisch orde,
C.
l.ll.; nirrr~~~2~"^‘~"
werk wal hernemen, wederom zouden de huis
vaders groole moeilijkheden ondervinden in T zoe
ken van plaatsvervangers.
Tijdens hel beheerder liberalen, zcgl hel H’iv/i-
blad, was dit alzoo niet; men heeft de miliciewet
veel gelasterd ten onrechte en uil partijzucht.
Stellig wisten de klerikalen er alle kwaad van
in hunne ineellingcn en gazetten, in de Kamer
zwoeren zij dat hel noodwendig was de miliciewet
geheel te hervormen, en verbeteringen in te bren
gen, haar te verzachten ten voordeeleder familieu.
Men heelt dal geloofd en de goedsullige lands
lieden gaven hun macht en heerschappij.
T Is waar, de klerikalen hebben onmiddelijk do
miliciewet veranderd, maar om haar drukkender
en dubbel hard te maken.
Zij hebben hel contingent verhoogd van 1000
man pe/jaar, de plaatsvervanging voor den klei
nen man onmogelijk gemaakt, hel oorlogsbudgel
van 12 miljoen vermeerderd, leeningen aangegaan
om forten te bouwen en kanonnen te koopen, en
bovendien zullen zij nu nog 30,000 burgerwachten
tol den militairen dienst wapenen en doen excer-
ceeren, ’t is le zeggen, in alle sleden en dorpen
een leger onderhouden.
Ran, plan, plan’, vivat hel soldaatje spelen. En
toch de klerikalen beloofden hel leger af le schaffen.
Wal toppers, goede God Niet waar, brave men
schel), al te goedgelovig is halfzot. Gij gevoelt het
nu wel'.
fle geestelijken beschikken over machtig veel
geld, en met dit geld hebben zij scholen gesticht
van allen aard.
Waarvan komt dit geld en hoe is hel verkregen’
De geestelijken beweeren dat al dit geld komt
van klerikalen en dat hel milddadig is geschonken.
Maar helis zooniet: dit geld komt van libe
ralen, zoowel als van klerikalmi, en hel is niet
geschonken, maar hel is eenigzins afgeperst, of
verkregen door eene soort van belasting.
Wat er met de universileil van Leuven gebeurt
is hiervan een bewijs.
Die universileil kost zeer veel geld. En wal doel
men om in de uitgaven van dit gesticht le voor
zien? Men doel rondhalingen in al de kerken van
al de gemeenten van hel land. En wie doel die
rondhalingen’ De geestelijken z riven, om drukking
uit te oefenen. En wie geelt er? Al de aanwezigen,
de liberalen zoo wel als de klerikalen.
De universileil van Leuven is dus onderhouden
met liberaal geld, zoowel als met klerikaal geld,
en dit geld is de opbrengst van eene onrechi-
slreeksclie belasting.
Met andere onderwijsgestichten gaal het op eene
kleinere schaal, gelijk met de universileil van
Leuven.
Zelfs een groot deel van den S.‘ Pieterspenning
komt uit liberale beurzen, en bel spijt ons hel te
moeten bekennen. Hel spijlons bijzonderlijk,dal er
bier, in Veui ne, liberalen gevonden worden, die
volkomen onafhankelijk zijn, en die nochtans, uit
kleinmoedigheid, of om de geestelijkheid le vleien,
ook een vijffrankstuk ten beste hebben voor de
schatkist van hel Valikaan.
Die mannen zouden hel als eene belcediging aan
zien indien men hun zeggen moest, dal zij niet
liberaal zijn, doch niettemin geven zij geld om de
liberalen te bestrijden.
Treurig Treurig 1
correspondent X eenen grrrootcnakl van beschul
diging legen het voormalig bestuur van Bulscamp
ingébracht heelt. Maar wie had ooit gedacht dal
die oude koei die correspondent X ontgraafde,
door zijne klerikale vrienden en hem met eenen
zou moeten opgenomen en rondgedregen zijn;
terwijl de liberalen van verre achter gaan al
spotten en de burgers builen loopen om te kijken
en le lachen. Schudhoofdende zijn er die zeggen:
De schijnheilige zien eenen strooi in de oog
hunner liberale geboren maar zij zien den bundel
niet in de hunne En nogllians vroeg correspon
dent X over acht dagen indien wij zouden durven
op eed bevestigen dal de klerikalen de meerder
heid hadden en nu moet hij met ons zonder libe
ralen eed bekennen, dal zij vijf waren legen twee.
Verders zegt correspondent X om zijne partij te
verschoonen dat de liberale minderheid de kleri
kale meerderheid bedrogen heeft. Die twee of drij
liberalen hebben vele nulielooze kosten gedaan
dal de vier vijf klerikalen niet wisten; ook beslis
singen gedaan in de afwezigheid der klerikale
meerderheid.
Arme sukkelaar, ziet gij niet dal gij wederom
bezig zijl met uwe klerikale vrienden le belasten?
Geeft gij niet het woord in den mond der kiezers
om u le vragenAls de klerikalen zoo dom en
sukkelachtig zijn, hoe durft gij hun nog yooren-
stellen om langer de gemeente te besturen
Antwoord aan deze vraag als gij kunt
Nu dal gij de kalsijde opgelopen zijl, zeg ecus,
sprekende wonder, was hel ook door hel toedoen
der liberalen en in de belangen der lastbetaalders
dal de steenweg van Vuurne-Zwaanlje door de
Nieuwestraal van Bulscamp niet geleid was? Wie
zijn deze die in meerderheid hel leggen van den
steenweg door de Valckeslraal gestemd hebben
Heelt de gemeente daardoor niet duizende en
duizende franken verloren, doordien hel verstee-
nen van de Nieuwestraal, eene ingeslotene straal
zijnde, de laslbelaalders van Bulscamp alle de
kosten hebben moeten betalen in plaats van een
derde
Gij zegt dal uwen laatsten artikel kort en goed
is, correspondent X, ja! zeer goed voorde libe
ralen, maar duivels slecht voor de katholieken van
Bulscamp. Proficiat!
Het voorbeeld volgende van den Uien public,
spreekt het Leugenaartje ook over de statistiek
der gevangenhuizen, door den heer Berden voor
het jaar 1875 opgemaakt. Het heilig bladje maakt
bekend, l°dat op hel einde van gemeld jaar slechts
drie priesters in de gevangenhuizen zalen, 2" dal,
op hel zelfde tijdsip, het getal gevangene wereld
lijke onderwijzers beliep lot elf.
Hieruit besluit het. Leugenaartje dal de priesters
toonbeelden zijn van deugdzaamheid en eerlijk
heid, en dat de burgerlijke onderwijzers, onder
zedelijk opzicht, zeer veel te wenschee laten.
Op de bemerking van onzen waarheidlievende!)
confrater hebben wij een woordje le zeggen.
1° Hoe komt het dat er zoo weinig priesters in
de gevangenhuizen zitten? wel, om de zeer een
voudige reden, dal de geestelijke kwaaddoeners,
zoohaast als zij gestraft zijn, en dikwijls vóór dat
zij gestraft zijn, gaan loopen.
Is pastor Van Liere niet naar Frankrijk gevlucht
onmiddelijk na dat hel hof van beroep van Gent
uitspraak had gedaan?
Is pastor Van den Bogaerdc niet spoorloos ver
dwenen, niet tegenstaande hij stellig beloofd had
voor zijne rechters te verschijnen?
Is broeken Morien, die langgerekte deugniet, die
voor 323 aanslagen op de eerbaarheid is veroor
deeld, niet ergens in een klooster verdoken?
Ja, en zoo gaat hel mei meest al de gestrafte
geestelijken.
Op de talrijke priesters, die sedert een vijftal
jaren veroordeebngen hebben ondergaan, kennen
wij maar Du Chcne alleen, die zich gevangene
heeft gesteld.
'Zeggen, dat er alleenlijk drie priesters in de ge
vangenhuizen zitten bewijst dus niets, hoege
naamd niets.
2* Op het einde van 1875, bevonden er zich in
de gevangenhuizen elf' onderwijzers.
Welke onderwijzers? Het Leugenaarlje zegt
wereldlijk! onderwijzers. Maar de statistiek zegt
zulks niets en spreekt van onderwijzers in hel al
gemeen, onder dewelke, zoo men beweert, er zich
een zeker getal broerkens bevinden. Het woord
onderwijzer is zeer rekbaar; menschen zonder
middelen van beslaan en die eenige geleerdheid
hebben nemen zeer dikwijls dezen titel aan.
Wie zijn nu de elf gevangene onderwijzers? Zijn
liet gemeente ouderwijzers, zoo als het professors-
g;z tje hel wil te kennen geven? Wij zijn over
tuigd van hel tegendeel, want nooit hebben wij
door de gazetten vernomen, dal een onderwijzer
der gemeente scholen lol opsluiting is veroordeeld
geworden.
De verdediging van hel Leugenaarlje der misda
dige priesters, zijne beschuldiging legen hel
wereldlijk onderwijs beteekent dus niets, en hel
professorbladje had beter gedaan de statistiek der
gevangenhuizen onaangeroerd le laten.
Het Leugenaartje heeft vergelen te zeggen, dal
de statistiek van M.' Berden ook de crimineele ge
vangenen verdeeld in kwezelaars, onverschilligen en
ongodsdienstigeu.
Ehwel, op 31 december 1875, bevonden er zich
in du gevangenhuizen, voor crimineele straffen
Kwezelaars 121
Onverschilligen I
Ongodsdienstigeu 4.
Uier uil besluiten wij, dat bet ras der kweze-
Onlangs had hel tribunaal van Audenarde in hel
volgend aardig geval uitspraak le doen. Eenige
weken geleden woondeeene vrouw de mis bij in de
kerk der voornoemde stad. De pastor deed er eene
ronde met de schaal eu stak ze ook uil mar deze
vrouw. Doch zij, in plaats van m de schaal haar
penningje le leggen, gaf er langs onder eenen ge
weldigen slag op, zoodanig dal er eene menigte
geldstukken uilsprongeu en rechts en links op den
grond rolden.
Men kan denken welke ousteltenis en welk ru
moer er in de kerk plaats had Maar de vrouw,
wel verre van over het gebeurde verschrikt te zijn,
ging den pastor hevig aan, die daar beteuterd en
beschaamd voor haar stond, en wierp hem eenen
geheelen hoop scheldwoorden naar het hoofd.
De vrouw wierd voor hel tribunaal gebracht als
belicht de goddelijke diensten gestoord le hebben.
Ziehier wat zij vertelde ter harer verdigiug.
Haar man had altijd voor de liberalen gestemd.
Maar, in de laatste gemeenlekiezingen, had hij
zich door de klerikalen laten uitkoopen en had
zijne slem verkocht voor vier honderd frank.
De overeenkomst had gesloten geweest door
do lusschenkomsl van eenen geestelijken (dien
de vrouw noemde).
Korts na de kiezing kwam haar man le sterven
en de klerikalen weigerden de 40Ü frank le be-
talen. Zij smeekte en bedreigde, maar alles was
vruchteloos, en nochtans was zij in de grootste
armoede gedompeld.
Al zij nu de pastor naar haar zag komen om
haar geld le vragen, zij die zoo arm was en die
de klerikalen zoo biller hadden bedrogen, had
de gramschap haar overmeesterd, en had zij zicli
lol de gekende buitensporigheid overgeleverd.
De verklaring van deze vrouw maakte eenen
diepen indruk op de aanwezigen, en hel tribunaal
van Audenaarde sprak baar vrij.
LICHTING VAN 1878. - UITSLAG DER LOTING.
Getal uitgestelde: 29. Getal lotelingcn94.
Eerste lol, 30; hoogste, 123.
30 Deman Karel, Veurne.
31 Fonteyne Amand, Houthem.
32 Palfoorl Jules, id.
33 Blonde Henri, Adinkerke.
34 Vanbelleghem Louis, Adinkerke.
35 Rossigny August, Veurne.
36 Vermoote Karei, Coxyde.
37 Debruyne Emiel, Houlhem.
38 Devey Karei, Adinkerke.
39 Hancke Louis, Veurne.
40 Maveau Jozef, Bulscamp.
41 Loinbacrde Frcderik, Houthem.
42 Killof Thcofiel, Veurne.
43 Vandenkerckhove Eduard,
44 Gogghe David, Adinkerke.
43 Velghe Karel, id.
46 Bouieca Alois, Steenkcrke.
47 Adam Carolus, Veurne.
48 Bulll.é Florimond, id.
49 Vanhaecke Thcofiel, id.
30 Rommelaere Karei, Coxyde.
Debra Karei, Adinkerke.
52 Sappen Leopold, Houthem.
53 Malsaert August, Bulscamp.
54 Dedcyslcr Alois, Steenkcrke.
55 Willaerl Joannes, Veurne.
56 Devoghel Pieter, Adinkerke.
57 Questroy Guslaaf, Veurne.
38 DeburchgracYO Karel, id.
59 Vandenneersch August, id.
60 Gaillie Hem i, id.
61 Wei rebrouck Jules, Houthem.
62 Dutaeye Frcderik, Leyselc.
63 Lebleu Jozef. Veurne.
64 Dewaclo Ileuri, id.
65 andimabeele Jules, id.
66 Blieck Henri, Houlhem.
67 Wórme Bernard, Bulscamp.
68 Verschelde Edmond, Adinkerke.
69 Decrop Louis, id.
70 Dewancker Arnaud, Veurne.
71 Cerdobbel Adolf, Steenkcrke.
72 Bruyuooghc Hemi, Leyscle.
73 lassem* Henri, Veurne.
74 Vandcrhcyde Georges, id.
75 Gcsquiere Thcofiel, id.
Bulscamp, den 22" Januari 1878.
Mijnheer de Opsteller van 't Advertentie-blad.
Ik ben nu ook overtuigd dat correspondent X
van Bulscamp in eenen soberen staat verkeert. De j
boeren zeggen: En is bek of en boeren weten i
wal bek of wilt zeggen. Van de school vluchtte
hij naar de kerkebarier, en van de kerkebarier is 1
hij nu den steenweg van Bulscamp-Zwaanlje opge-
lopen, doch overal is hij van den liberalen knippel
achtervolgd, overal krijgt hij van Slokman’s haver.
Het was om de nulielooze kosleu van hel onder
wijs te verschoonen, en om de oogen der laslbe-
taalders van de kerkebariere af le trekken dat
UMPI HIM HHWlgl
IVntlomtlo Militie.