I V I I I A. j veel minachting van de uitgaven spreekt Wel, hoeren opstellers," ‘leed gij in de kerk muziek, verlich tingen, enz., 'I ware een mager beestje Soort zoek soort. Zondag komen er naar Veurne, tor eere van don afgezetlen beer Bieswal, twee afgezetle ministers-en oenen afgezetlen gouver neur. Er komen ook verscheide barons. Onze lange baron zal zich moeten gesloten houden, en l’ zal hem, nom d'anjoen, lastig vallen. van wege cone millionaire te zijn I de priesters niet gestadig aan de leden der geeste lijke genootschappen, dal zij alles moeten opoffe ren voor hel welzijn hunner Moeder de II. Kerk?.... En alzoo zijn de congregatiën eene goudmijn voor die nooit verzadigde Moeder. De aanstaande smulpartij in den katholieken kring geelt aan onze tjeven hert in den buik. Zij willen strijden, en vragen eene kiezing: Zoo veel wind niet, vriendjes. Strijdt als het past geeft, en laat dan uwen moed in de schoenen Heloot stand brengen der congregatiën strekt i niet zinken. Van nllcs wnt. Volgens liet l.eugenaarlje is M. Bieswal zeer be kwaam en M. Roliu-Jacquetnyns zeer onbekwaam. Wij zullen liet gelooven als d'uilen preêken De gevleugelde uilen, wel te verslaan. Reglement over hst luiden der klokken. Sedert eenigc jaren zijn er zich paters predik heeren te Oostende komen vestigen. Men weel, dal Is wanneer er cenige paters of nonnen bijeen wonen, al waren zij slechts ten ge latte van drie of vier, zij eene bel ol klok boven hun huis moeten hebben, en dal zij bellen, ol luiden vóór hel opslaan, eten, slapen gaan en meer andere werken Zij doen dit om beslag ie maken en om zich boven een ander te verheffen. Doch moesten in eene stad, ol in een groot dorp, al de voorname ingezetenen eene klok boven hun dak plaatsen, en luiden gelijk de paters ol nonnen vóór het opstaan, eten, slapen gaan en meer andere wélken wal belsch gedruis zou hel niet zijn Om tot onze paters predikheeren van Oostende terug te koeren, zij ook lieten hunne klok hooien van vóór vier uren ’s morgens, en ontnamen aan menigeii burger en vreemdeling zijne rust. Hierover werd er geklaagd. Opmerkingen van wege de overheid werden diesaangaande aan de paters gemaakt, doch hel klokkengeluid, wel verre van in den nacht op te houden, ol te verminderen, nam integendeel toe. Er werd alsdan doorliet sledelijk bestuur van Oostende een reglement opgemaakt, bij hetwelk hel luiden in de kloosters vóór acht ure 's mor geus verboden werd. De klerikalen protesteerden legen dit reglement, doch hel werd goedgekeurd. De overste der paters predikheeren, den heer Picler De Smet, stelde zich echter boven de wel, en deed zijne klok luiden, even alsof er geen reglement bestond. Welhaast maakte men proces-vcrbaal ten laslen van dezen verwaanden pater, de heer Picler De Smet, en hij werd door den Vrederechter ver oordeeld tol drie geldboeten van één frank ieder, om de klokken zijner kapel te hebben doen luiden t vóór acht ure ’s morgens. De pater ging in beroep legen dit vonnis voor de rechtbank van Brugge, doch deze rechtbank bekrachtigde hel vonnis van den vrederechter. De pater ging in cassatie, maar hier ook verloor hij, over eenige dagen, zijn proces. De zaak staal dus vast: de gemeenle-bosturen mogen door een poiicie reglement aan de kloosters verbieden op ongepaste uren hunne bellen ol’ klokken te luiden. Wat zal pater De Smet nu doen’ Hij zal het hoofd buigen en zich onderwerpen. Hij had wijzer gehandeld mol, van den beginne af, aan den wensch zijner geburen en aan bel verzoek der wereldlijke overheid ie voldoen. Zijn hoogmoed is gestraft en wel gestraft. De beraadslagingen op het budjel van binnen- landsche zaken worden in do Kamer voortgezet. Dinsdag en woensdag hebben de beuren Jacobs en Cornesse de kleingeestige klerikale aanran dingen tegen minister Holm hei nieuwd. Donderdag en vrijdag heeft de minister geant woord. Zijne redevoeringen waren wel gepeperd en gezouten, en ten volle geschikt om de liberalen, in hunnen strijd togen bet waanzinnig klerikaal geweid, op te beuren en aan te moedigen. Donderdag heelt M. Rolin van M. Bieswal ge sproken, en liet belachelijk gedrag van dezen beer, die nog wilde kommissaris zijn toen hij wist dat hij liet niet meer was, klaar voor aller ooge.n doen uitschijnen. Wij moedigen onze lezers aan hel verslag dezer belangrijke zitting in de jaarboeken der kamer te lezen. Vroeger werden wij dikwijls door de heilige winkelierster, die verre is van opstellers van het Leugenaartje op de duimen ge- i Doch wat moet ons hierin verwonderen’Zeggen I gingen fouten legen de spelkunst Ongelukkig moest de geestelijke dwingelandij, aangevoerd door kiezer Karei, al de welvaart en I geleerdheid vernietigen. Keizer Karei, die uit politiek belang met Rome een bontgenootschap had gemaakt, leverde geheel hel onderwijs in handen van de bisschoppen. Eene i keizerlijke ordonnantie van 15 april 1550, be helsde Niemand mag school hoeden, zonder aangenomen en goedgekeurd te zijn door den hoofdollicier van de plaats en door den pastoor van de parochie, op straffe van boete en eeuwige verbanning. De schoolmeester moest alsdan een cerlilikaal van den pastoor hebben, zijn goed gedrag en god vruchtigheid vastslcllende: hij moest deel maken van de broederschappen; in een woord hij moest geheel en al den man der geestelijkheid zijn. Het duurde niet lang of de scholen waren op de helft verminderd en de voorspoed door den Italiaan Guichardin aangestipt, veranderde in een droevig en volledig verval. Onder Flips den II, was hel stelsel nog kwel- lender. Wee den onderwijzer die verdacht werd van ketterij of onverschilligheid. De bisschoppen bezochten de scholen en maakten aan de burger lijke overheden de onderwijzers en onderwijze ressen bekend, die zij verdachten: de eene werden aan de inkwisilieovergeleverd en de audereafgezet. Eene ordonnantie van den verdrukker Flips den II. in 1570 uitgevaardigd, behelsde; De vaders, moeders, voogden of andere, die hel gezag over jonge lieden hebben en die ze naar geheime scholen van niet goedgekeurde huizen zouden gezonden hebben; zullen worden gc- straft; de buizen waar dit onderwijs zal gegeven zijn, zullen worden afgebroken tot den gronde toe. Hel gevolg van dit ongelukkig stelsel, was de grootste onwetendheid en in de scholen onder wees men niets anders meer dan de catechismus. Evenwel bepaalde men zich daarbij niet. Het was niet genoeg dal degenen gestraft wierde wier kinderen de geheime scholen bezochten, men be dreigde met verbanning de ouders die weigerden hunne kinderen naar de bisschoppelijke scholen te zenden. Onder Albert en Isabelle was geheel het wereld lijk onderwijs verdwenen. In de lagere school leerde men niets dan de catechismus en de gebe den. Hel middelbaar onderwijs was in handen der jesuiten, door Flips II in België gebracht. Wil men welen welke wetgeving de klerikale bestuurders op de scholen in dien lijd loepastle’ Luistert: onderzoek opde godsdicnslelijke sloffen, recbtgeloovigc eed, onderzoek op de zeden; mid delen van dwang om de scholen te doen bezoeken: straf voor de kwaadwilligen: weigering van onder stand aan de armen willekeurige straffen aan andere toegepasl. Dal was eene echte inkwisi- I lie, ondersteund door een dekreet van de aarts- hertogen van 31 oogst 1608 en van 20 februari 1616. En ondanks al die beletsels, ondanks Rome en de inkwisiteurs, onderwezen groote geleerden de wetenschappen, door de geestelijken gedoemd. Wij roepen de aandacht op de voorgaande his- 1 torischc feiten, zij loonen aan dal de geestelijken nooit anders getracht hebben dan hel monopo- Jium van hel onderwijs en zij voor geene middelen terug weken om hun doel te bereiken: de inkwisi- lic en brandstapel dal waren hunne geliefde over tuigingsmiddelen om de menschen tol hun onder wijs te dwingen. Nu roepen de klerikalen dal zij vervolgd wor den, omdat hel gouvernement hel onderwijs wereldlijk maakt, ofschoon zij geheel vrij zijn katholijke scholen te stichten en ouderwijs te geven, terwijl, als zij meester waren en indien zij nog meester konden worden, zij dezelfde vrijheid aan de liberalen niet zouden laten. Neen, weenen en klagen als zij de minderheid zijnen boosaardig en d\< ingeland als zij meester zijn: ziedaar de klerikalen! Het l.eugenaanje zou telkenmale, dal hel 's avonds donker is, de sladslantaarnen willen zien branden. Wijook, wanldc mnandocl sedert eenigen tijd zeer slecht haren dienst. Wij zijn dus hierin ten volle t’accoord met liet professors gazetje. Maar wal ons verwondert is, dal het heilig bladje met zoo j veel minachting van de uitgaven spreekt voor 'dêi?gevéi\ I theater, muziek, verlichtingen, enz. aenaarlje, in zijn aalste nummer, onder zijne i* n1 '°01 lllcaiei - M. Bieswals gedrag op de milltie-loting van 29 Januari. Het l.eugenaanje bespreekt nogmaals, ter gele,- genheid der redevoering van den heer Bcernaert op de afzetting der arrondissements kommissarissen, het gebeurde in ons stadhuis op 29 Januari. Wie hier zich weinig waardig, en, laat hel ons zeggen, zeer kmderachlig heeft gedragen, is wel M. Bieswal. M. Bieswal wist door eenen brief van den Gou verneur, dal hij ging ontlast zijn van zijne bedie ning; hij wist, reeds den 27 januari, dat M. De Prey in zijne plaats was benoemd; hij wist, dat zijn plaatsvervanger den 28 zijnen eed had afgelegd; hij wist door eene mededecling der bedienden van hel kommissariaal, dat M.‘ De Prey, den 29.“"", de militieloling ging voorzillenWaarom, wij vragen liet, waarom wilde dan nog '1. Bieswal de bediening van arrondissemenls-kommissaris uit oefenen En waarom, wanneer M.r De Pi*ey beslist ha l, dat de militieloling slechts zon beginnen na het aankomen der eerste dépêches, on, als voorzitter I de zaal voor de loting beschikt had doen sluiten, waarom moest M. Bieswal aan die geslolene deur gaan trekken Men moet bekennen, dat dit hoogst kinderachtig was. Maar, antwoorden hierop de vrienden van den afgezetlen kommissaris, de afzetting was nog niet bekend gemaakt noch door den Moititeur, noch door een oflicieel stuk’ Al drogredenen de be noeming van den heer De Prey was bekend ge maakt door een officieel stuk, aangezien hij zijnen eed had algelegd; M. Bieswal was ervan verzekerd, hij was er van overtuigd, en dit moest hem vol doende geweest zijn, dit moest hem belet hebben de comedie te spelen en zich belachelijk te maken. Beschimpt en scheldt inaar, l.eugenaanje, gij blijft in uwe rol; doch uwe beschimpingen en scheldwoorden schaden niet. Gij vervolgdel ook door uwe grove aanvallen de tegenstrevers van den heer Bieswal, toen hij kandidaat voor den gemeenteraad was, en niettemin zegepraalden die tegenstrevers en kreeg uwe nooit volprezen kan didaat, titveniaal achtereen eexe ghoote buis. Sedert daaromtrent dertig jaar, hebben de geestelijken een oneindig groot getal congregatiën in de Vlaanderen lol stand gebracht. Overal vindt men van die genootschappen voor jonge dochteis. voor jongelingen, voor vrouwen, voor mannen, zelfs voor kinderen, en dit onder allerhande namen. Het zijn congregatiën of broederschappen van den 11. Jozef, van den 11. Franciscus Xaverius, van den 11. Dominions, van O. L. Vrouwe, van het 11. llerlc; hel zijn genootschappen van den 11. Vin- centins a Paulo, vergaderingen voor vrouwen en mannen der Derde Orde, enz. enz. Alle deze broederschappen zijn eene goudmijn voor de kerk. Om er zich van te overtuigen, hoeft men slechts de menigvuldige lijsten van inschrij vingen te ovcrloopcn, die men, bijzonderlijk om trent nieuwjaarin de vlaamsche kwezclga- zelten aantrefl. Het is uit die broederschappen dal de mildste giften vloeien. En de priesters bekreu nen zich niet over den oorsprog dier giften, zij ziel niet in of hel de spaaroorljes zijn van arme kin deren of van arme dienstboden, of liet den zuurge wonnen penning is‘van eenen behoefiigcn huis vader of van eene gebreklijdende huismoeder, neen, daar over bekreunen de priesters zich niet: zij bieden zich bij iedereen aan, aan iedereen vragen zij geld, en niet een lid vaneen geestelijk broederschap zou durven weigeren zijne zooge zegde jonsl te geven. noch tol zedelijk, nocii tol maatschappelijk xoor- deel, v i eene geklzake en eene kiezingszake, maar bijzon derlijk eene gcldzake. Geld altijd geld 1 En men is waarlijk verbaasd te zien, dat de geestelijken zich met schamen, hier geld te durven vragen aan menschen die er /.elven te kort hebben, en dikir geld te durven aanvaarden, wanneer hel steelsw ijze gegeven wordt, of wanneer de gift buiten alle evenredigheid is met hel vermogen van Zoo ziel men, dal ons priestergazelje, het l.eu- lijsl van inschrijvingen, eene gilt aankondig! «voor den Paus, de vervolgde priesters, de voortplan- ting van geloof, de uitgehongerden van China ten beloppe van VIER HONDERD FRANK, en dit j kloptwij schreven in eene brabbeltaal wij be ll! tegen de grammatica 11! legen de logica Sedert eenigen lijd onthoudt zich het geleerd gazetje ons over onze schrijfwijze te berispen. Maar ziet, de professor komt weeral uit de mouwde zeer ge- leerde hoeren opstellers spellen ons in hun laatste \J uno 1 X w.x.y V x.t.v ..K>V Iivmn UltlUJG I Uk AUUU11JK, HUUII IUI inoat ouim w« j wel integendeel; bet is onkel voor de kerk KI» o Ciainer. - - - - - - - --dn l/olno zlnv» rroAct r»(rmmmni ina H I i o<rpn dn Incrip.n Mil /juu muil, wav uno ju H old b**'-' j ffpene voor thontcr J- HntrAii 0117 «nn/i/ri iën. 1 1 - 1- I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1879 | | pagina 2