I Een bij hel uitroeien, hoe zal de meester daarvan spreken? Hij I Uitelng der kicxing van de Burger- wacht op 11 Mei 1870. Eerste Compagnie. Kapitein: M. lldefonse De Gae. Luitenant: M. Desiré Vanden Kerckhove. Onder-Luitf.nanten MM. Edouard Herwyn, Charles Questroy. Fourier: M. Egide Fauro. God te vermijden, en zeggen, bij voorbeeld, de -1 - k dwaasheden, dat zijn de laatste gevolgen van de nieuwe wet lol daar kan men er mcé komen De nieuwe wel schendt ook de vrijheid van den Sobry, Pamphile Ranson, Henri Verhoest. Korporaals: MM. Hector Vandcnkerckhovc, Charles Slubbe, Jules Pierrot, Edmond David, Edmond Vanderslraete, Jean Anthone, Charles Pinte, Charles Vanlichlervclde. Tweede Compagnie, Kapitein M. Henri Bernier. Luitenant: M. Auguste Houlsaeger. Ónder-Luitenanten MM. Hector Van Daele, Louis Vanden Kerckhove. Fourier: M. Henri Bruncin. Sergeanten MM. Jules Steyaert, Louis Van- damme, Isidore Ryckewaert, Gustave Duclos. Korporaals MM. August Vanmassenhove, August eenc volle mande appels brengen, wanneer liet een goed appcljaar is; maar zeg hem ecus dal gij komt voor 100 of SO frank te ontvangen voor de school van den pastor! zeg licm dal cons, en gij zult zien, hoe rap zijn vriendelijk aangezicht zal veranderen, on gij zult hooren hoe hij u zd zeggen: dal hot slechten lijd is, dat do tarwe geen beschot geeft; dal de marktprijs te laag is; dat zijn pachtprijs te hoog is; dal zijne werklieden hem zoo veel en zoo veel kosten; dat hij zoo veel en zoo veel moet be talen aan don ontvanger; dal hij eene koe of een paard verloren heelt en meer andere klachten. En wanneer gij, mijnheer de pastor, na al die aan hoorde klachten, er nog in gelukt den boor zijne kas te doen openen, dan zult gij een fijne kadé zijn. Ja, die lieeren zullen met hunnen taks meer dan cene blauwe scheen loopen; zij zullen aan veie deuren gaan kloppen, waar men niet tehuis zal zijn; en alzoo zal hel komen dal hunne ontwerpen van scholen te bouwen, niet anders zullen zijn dan Juchlkasieelen, dan zotte droomen. En dat zal hun leuren het ónmogelijke te willen Wat de Patrie en nu ook ons professors- gazetje vermeldt over eenen jongeling tan Brugge, die zou geweigerd hebben, uit minachting voor den katholijken godsdicnsl.de stoffelijke over blijfsels zijner moeder naar de kerk te vergezellen, wordt geenszins bevestigd. Hel schijnt een ver dichtsel te zijn, uitgevonden omhel Athenaeum van Brugge te benadeeiigen. Hoe geestig is het toch oudleerling te zijn van een bisschoppelijk collegie! Wordt men pater of tjeef, alles is wel. Maar, wordt men een vrije belgische burger, wordt men liberaal, o! dan is alles slecht, dan is men een slaaf der hoovaardij, een schrijvelaar, een fortuin en titelszoeker, dan wordt men uitgescholdeu door zijne gewezene professors. Hoe geestig niet waai Men leest in hel Leugenaartje Ja, de geuzen hebben het rechtzinnig bekend winde Kamer: in de scholen zal men voortaan de ebristene zedeleer niet meer mogen aan de kinders aanleercn; Christus zal uil de scholen worden gebannen Ehwel, geachte lezers, het is juist hel tegenover gestelde dat waar is. De liberalen, inderdaad, heb ben verklaard, dat hel de Christene zedeleer is, die in de scholen zal onderwezen worden, cu dal hel beeld van Christus in de scholen zal blijven. Leugenaartje, LeugenaartjeGij maakt al te groot misbruik van de lichtgeloovigheid uwer sukicliligc lezers. wereldlijke onderwijzer’ naar den zin der geestelijken. Te Hamme, een zeer groot dorp tusschen Dcn- dermonde en S.' Niklaas, was de onderwijzer, de heer Louis Joos, een man naar den zin der geeste lijken. Dij was in de gemeente de rechter arm der katholieke partij, en maakte deel van al de aldaar ingerichte klerikale kringen en maatschappijen. In eenen meeting onlangs gehouden in hel stadhuis van Denderinonde onderscheidde inj zich door zijnen godvruebligen iever, en hel was hij, die, bij hel zingen van hel lied Zij zullen haar niet hebben, De schoone ziel van 't kind don toon gaf on de maat sloeg. Doch Joos werd aangehouden; do wreode hairen mutsen legden er de hand op, en hij werd naar de gevangenis geleid. Het was echter stichtend te zien, dat Joos, wanneer hij de gevangenis binnen trad, een kruis maakte. De godvruchtige man Men ondervond ook, dal Joos oenen schapulier en eene rncdalie van S.‘ Jozef op zijne borst droeg en dal hij voor zien was van twee paternosters. Over weinige dagen verscheen Joos voor het tribunaal van Denderinonde. En daar werd de heilige man veroordeeld tol 26 straffen van zes maanden geva’ugzitting, en lol 212 diergelijke straffen van vier maanden, te zinnen 83jaar en 8 maanden gavangzlttlg voor 238 aanslagen tegen de eerbaarheid op kinderen aan zijne zorg toevertrouwd En Joos zong in de meetings Zij zullen haar niet hebben, De schoone ziel van T kind. En Joos was de rechter arm der klerikale partij te Hamme. En Joos was een wereldlijke onderwijzer naar den zin der geestelijken. Amen. Volgens het Leugenaartje zal er maar welvaart I in België beslaan, dan als wanneer er overal sena- I tours, representanten en provinciale raadsleden zullen gekozen worden.... gelijk in Veurnambacbt. I Zeggen de professors dit om te spotten? Waar- weten zoo wel in den donker te nijpen. Iets voor de ouders. Leest en oordeelt. De klerikale kopstukken trachten altijd, op be dekte of onbedekte wijze, de gemeenteonderwijzers voor slechte menschee te doen doorgaan. Hctgene bewijst dal zij twintig koeren treffelijke!’ zijn dan de smerige broerkens en tjeven van den zelfden aard is de volgende statistiek, medegedeeld in de zitting der Kamer van 13 dezer, door den heer Van ilumbeeck, minister van hel openbaar onder wijs. Leest en oordeelt. Meeting te Alveringhem. De spreker is de heer I). Minnaerl. Eerst groet hij de vergadering, cn zinspeelt toen op hel vreeslijk ongewccrie dal juist is uitgeborstenOok een onweder, van zedehjken aard, bedreigt nu Belgien, een onweder dal wil neêrslaanop hel schoon bloempriel der kinderzielen. In een eerste punt, handelt spreker over de wei van 42, die men wil afschaffen; in een tweede, over het ontwerp van wel om de jonkheid te ontchris- tenen; in een derde, over de noodzake'ijkheid vau het goed en de kwa gevolgen van hel slecht onderwijs. De wei van 1842 is eene overeenkomst tusschen de partijen van destijds. De katholieken lieten aan den Staal zijn deel in hel lager onderwijs; de Slaat van zijnen kant, schroei' hel onderwijs van den godsdienst vooreerst van al, en de priester had recht van toezicht en toegang in de school. In de Kamer wierd die wet gestemd door liberalen zoo wel als katholieken, op 3 stemmen na; in T Senaat bekwam zij al de stemmen. Koning Leopold I zei van die wel: Ik toeken ze met groole voldoe ning. 37 jaar is die wel in voegen; niemand kloeg er over; waar zij rechtzinnig wierd loegepast, heeft zij de beste uitslagen g geven. Maar sedeil zijn de zaken veranderd; de logien, die plannen smeden legen altaar en troon, houden zich niet meer in hunne schuilhoeken; stout komen zij in hel openbaar, en alzoo hebben zij onze regec- ring een ontwerp van wel opgedrongen dal den catechismus uil de schole sluit, de tien geboden, hel Kruisbeeld, cn hel Mui iabeeld ook. Ten believe van ongeloovigc kinders, die er niet zijn, krenkt men de overtuiging van al de geloóvige kinders. Een kind van 8 li 10 jaar, dal zou zeggen: ik wil geenen catechismus, geene tien geboden, geen kruisbeeld, dal jaagt mij den koorts op hel lijf, ik ben van de religie van Luther, van Calvin, van de chineesche of muzelmansche religie, denkt ecus'... Neen, dal wil niet bepeisd worden, zoo iels is ón mogelijk, zulke kinders zijn er niet, cn diergelijke ouders ook niet, die zulks aan hunne kinderen ingeven. De nieuwe wet zegt dat de priester nog mag i komen, in eene plaats a part, voor of na de schole. Dat is lage spotternij. De priester zou dus mogen hjk, wij gelooyen hel rechtzinnig. Die mannen kernen om catechismus te geven, als de kindcis er welen zoo wel m den donker te nijpen. nOg njcl zjjn< 0( a|s 21j |icl |lüOf(j voj ||Cbbeii en ver- langen om naar huis te gaan. Ook wat gezag zoude priester hebben? De kinders zouden genoeg welen dal bij in de schole zelve niet meer aanveerd wordt; en de knapen mogen toen nog doen wat hun be lieft, naar de losse van den priester gaan of niet. Neen, de priester, gaal de wel door, kan geenen voel in de gouvcrnementccle school meer zetten. De nieuweschool zal ook eene school van dwaas heid zijn. Van al wal religie aangaat, mag niet -- -- -«- i meer gesproken worden. En als S'-Hubcrt, S'-Elov Sergeanten MM. llenri pccroo-Vermout, Gesar ct| S'-Ainand Belgien kwamen beschaven, als zij dè i afgoderij en de menschen-slachtei ij hier kwamen uitroeien, hoe zal de meester daarvan spreken? Hij j mag er niet van spreken, de leerlingen zullen die gebeurtenis nooit kennen. En van dè kruisvaarten toen, als de vlaamsche ridders naar Jerusalem trokken om de heilige plaatsen te verlossen, daar van ook mag de onderwijzer niet spreken, dal ook zal'tkind nooit loeren.Trouwens,daarvan spreken, 't ware de onzijdigheid der schole schenden. En wie de wereld, de zon, de maan, de sterren ge- j maakt heeft, wel, men zal hel ook aan de kinders i niet mogen wijs maken, ofwel men zal zoo een j nieuw woord moeten uitvinden, om den naam van wmu-unAAi.5v.v, »UfcUOv God lc vermijden, en zeggen, bij voorbeeld, de Vanboulte, Louis Bulseracn, Pierre Deschietere, zonnemaker, de manemakei’. Ja, zulke verregarnde Jules Montaigne, Louis Missu, August Loyette, Ha' laa,‘!'n - August Kestelool. huisvader. De huisvader betaalt, cu met zijn geld zal meu ecu onderwijs inrichtcti waar hij niet van wil. Dit is gelijk of men iemand zou in T kol ste ken die aangerand is, of gelijk men, in de plaatse van kalsijden te leggen, pullen zou delven en hoog ten maken: is de vei keerde wereld. De gemeen telijke vrijheden worden ook door de nieuwe wel geschonden. Tol nu toe schikte de gemeente zelf haar onderwijs: zooveel scholen, alzoo ingericht, Klerikale -welgemanierdheid. In ons laatste nummer hebben wij de lieftallig heid bekend gemaakt van eenen professor uil een geestelijk collegie ten opzichte zijner leerlingen. Heden hebben wij de welgemanierdheid te vermel den van eenen eekwaarren heer kapelaan. Wij lezen in den Précurseur van Antwerpen: Op vrijdag 9r" dezer, verscheen voor hel tribunaal van enkele politie dezer sla 1 sieur Geens, onderpastor van S.1 Atnandskerk. De zachtmoedige zielenherder was beschuldigt cene jonge dochter, die hel kind van een gebuurmcisje kerstenen deed, op de grof ste wijze uitgescholden te hebben. Hij had ook de meter een schandaal genaamd, en, sprekende van hel kind, had hij gezegd 'l is nog een van den linken vleugel. De welgemanierde man Gods, de eerwaarde heer kapelaan werd veroordeeld lot twintig frank boet, lol vijf en twintig frank schadeloosstelling cn tol de kosten van hel proces. t De achtbare heer Woeste heelt do onvoorzichtigheid go- had eene lijst van wereldlijke onderwijzers aan te halen, die veroordeeld werden voor aanslagen op de eerbaarheid. Die opgave loopt over eenc tijdruimte van 20 jaar. Ik heb voor een even groot tijdsverloop eene algemcene statistiek doen hermaken. Hieruit spruit voort, dat 15 wereldlijke gemeenteonder wijzers werden veroordeeld op eenjpersonecl van 5,395 of 2.78 per duizend; 18 geestelijke ouderwijzers werden ver oordeeld op 152, of 40 per duizend; op 319 privaat-opderwij- zers zijn er 15 veroordeeld, of 17 per duizend. En wanneer ik het gemiddelde neem tusschen de private, wereldlijke en geestelijke onderwijzers eenerzijdseu de ge- inecneteonderwijzors wan anderzijds, dan vind ik 43.50 per duizend voor de eersten en slechts 2.78 voor de tweeden. Indien ik andere statistieken wilde inroepen, dan zou ik, bij voorbeeld, den heer Woeste bewijzen, dat in 1876, ge durende een enkel jaar, 9 geestelijke onderwijzers in Belgis werden veroordeeld; in Frankrijk zijn er 18 veroordeelden geweest op drie maanden tijds, waaronder 9 voor aanslag op de zeden en 9 voor mishandelingen op hunne leerlingen. De veroordoelingen, die de heer Woeste aanhaalde, moe ten overigens niet alleen op het passief van het openbaar onderwijs geschreven worden. Op de 15 veroordeelde wereldlijke gemeente onderwij zers, waren er inderdaad 5 die uit bisschopelijke normaal scholen kwamen, 2 uit normaalscholen bestuurd door geestelijken, en, op de 3 onderwijzers die geen diploom hadden, waren er 2 die uit congregainstenscholen kwamen, De hoer Woeste had bijgevolg ongelijk zich te wagon op het gebied der statistiek; daar nog vinden wij machtige be- toogen togen de stelling onzer tegenstrevers. heer Miunaeit, drukkeruitgever te Thiclt, durven noemen. Daarom is deze - rnenheore - gestoord, daarom roept hij, hij ook een gazetachrijver, hij een confrater, do wet ter zijner hulp, en, waarschijnelijk om te toonen dat hij een groot rodenaar is geworden cu zijne uitnomendo welspre kendheid te laten kennen, zendt hij ons ter medodooling de zoogezegde voordracht welke hij te Alveringhem opgozegd heelt. Wij willen niet onderzoeken tot hoever do eischen van den gestoorden sp eker gegrond zijn, want liet doet ons waar lijk genoegen oens in staat gesteld te zijn te doen zien, hoe wij waarheid spreken toen wij zeggen, dat al het geschreeuw der klerikale ineetingbazen ijdel gezwets is en zij hunne onnoozele aanhoorders niets dan dommigheden en leugens opdisschen, om cens to meer tegen do liberalen on tegen het ministerie uit te vallen. Wij vragen onze lezers verschoouing van zo met dit kle rikaal geknoei te moeten bezig houden: maar wat w ilt gij, een maal is geen gewoonte. Zie hier nu het bowondorenswaardig stuk van den Alvo- ringhemscheu meoting-babbelaar. Dat men oordeele l -r. -,u<a>-jr ..T.^- Ikriovon. In ons nummer van 26 april 11. hebben wij eenen brief medegedeeld van oenen correspondent van Alveringhem, die sprak over de inhuldiging van den burgemeester dier gemeente cn ook van de klerikale komedie of meeting die aldaar moest plaats hebben. Onze correspondent heeft in zijnen brief gezegd dat men waarschijnelijk aldaar denzel- ven armzaligen rimram zou moeten aanhooreu hebben als in andere pl iats -u t n, o gruwelhij heeft den spreker, den

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1879 | | pagina 2