hel gouvernement Wat zullen wij nog al zien De bruine nonnen hebben aan drie bestuurders der hospicen gezegeld papier gezonden en doen die heeren een proces aan. En waarom? Wat hebben die bestuurders misdreven? O, gruwel! zij hebben de bestemming veranderd van vijf kamers van een geslicht, waar de masceurkens voor niet mogen wonen! Procedeert maar, masceurkens, eerst te Veurne, dan te Gent, en dan nogmaals te Veurne, enz. Gaal maar altijd vooruitde katho lieke schoolpenning zal wel de onkosten betalen. Daarenboven procedeeren zal u deugd doen, bij zonderlijk aan uwe moederoverste, want zij is te vel, en procedeeren doel vermageren. Welhoe! de heeren van d’Uospicen hebben zonder uwe per missie vijf kamers durven sluiten?.... O, die schaamteioozen Hel Leugenaartje durft zeggen, dat de proteslalio van ons gemeentebestuur tegen den oproep van M.' den deken onbetamelijk is. Dit woord, Leuge- naarlje, moogl gij op uwe meesters toepassen, want als geestelijken liegen en lasteren, dat is toch zeker wel onbetamelijk. 1 er ook aldus over zal oortïeelcn, en zich niet zal onttrekken aan de verplichtingen die deze staal van zaken hel oplegd. Er moet een einde aan komen: met goedheid of niet kwaadheid. stennl eene politieke rol te spelen on om te manifesteeren legen de geuzen Doch hier ook hadden de klerikalen gerekend zonder de kracht dadigheid der burgerlijke overheid. De heer sche pen Ollevier, dd. burgemeester, gaf het bevel dal liet tjeefkesirrtiziek niet moogl uitgaan en dal alle manifestatie verboden was. De kwezelaars waren gram en ter neer geslagen, doch zij vreesden de hairen mutsen en gehoorzaamden. Uit belgene wij hier hooger hebben medegedeeld kunt gij opmaken, lieve lezers, boe hatelijk en be- driegehjk de geestelijken te werk gaan jegens de burgerlijke bestuurders; hel laai u ook zien hoe die mannen mei de goederen der burgerlijke in stellingen zouden omspringen, indien men zich niet krachtig tegen hunne altijd aangroeiende stoutmoedigheid en baatzucht verzette. Bravo De liberalen van Veurne gedragen zich op de loffelijksle wijze in den strijd van verdediging tegen de politieke geestelijken, die alle burgerlijk gezag willen vernietigen, die openlijk laten blijken dal zij, en zij alleen, willen meesier zijn. Onze achtbare liberale bestuurders bijzonderlijk verdienen geprezen te worden: overal, in den Disch, in de Hospicen, in den Gemeenteraad, in hei Schepen-Collegie, geven die heeren duidelijk te kennen, dat zij voor geene vreesaanjaging, dit groot wapen der geestelijken, zullen achteruit wijken, en dat zij moedig den strijd zullen vol houden. De priesters leggen zich voornamelijk toe om de werklieden legen de liberalen op te hitsen, om de werkmanskinderen aan de gemeente scholen te onttrekken en om deze scholen als slechte scholen te doen aanzien. In tegenwoordigheid dezer schandalige pogin gen, was hel een plicht voor de dischheeren eenen strengen maatregel le nemen. Aan dezen plicht hebben zij volkomen mol aan de behoeftigen te laten weten, dat allen gewonen onderstand zal ge weigerd worden aan de ouders die hunne kinderen naar de pastorsscholen zullen zenden en aldus zullen samenspannen met de geestelijken legen de wereldlijke overheden. De wereldlijke overheden hebben het beheer der disch- en hospicen goede ren, zij zijn de aangewezene voogden en bescher mers der werkende klas. Zijn er nu werklieden en behoeftigen, die deze voogdij, deze bescher ming, versmaden, zijn er, die de geestelijken boven de wereldlijken plaatsen en legen deze laatsten oorlog voeren..... Ehwel, dal die men- schen om onderstand gaan bij de geestelijken. De bekendmaking welke de dischheeren in hunne vergadering van gisteren hebben gestemd, en die wij hier onder laten volgen, keuren wij ten volle goed. Ze luidt aldus Gezien er door de politieke geestelijken en alle andere klerikalen, de grootste drukking uitge oefend wordt op dezen die maar eenigzins van hen afhangen, om hunne kinderen naar de katholieke scholen te zenden, waar geen het minste toezicht bestaal en waar niemand kan nagaan hoe en wal de kinderen loeren. Overwegende het groot belang dat het Armbes tuur er in stelt dat de kinderen der familien die zij ondersteund een goed onderl icht genieten. Laat het Armbestuur van Veurne weten aan de familien die door haar worden ondersteund, dat zij hunne kinderen (knechtjes en meisjes) naar de ofliciecle gemeentescholen zullen moeten zenden, willen zij zich niet bloot stellen hunnen gewonen onderstand te zien afnemen. NAMENS HET ARMBESTUUR: De Voorzitter, die zegde: Geeft aan God wat God toekomt en aan den keizer wal den keizer toekomt Ongelukkiglijk velen, T zij uit baatzucht,’t zij om de cene of andere onbekende reden, dwalen van den rechten weg af. Als razende wolven randen zij, in den stoel der waarheid, de eenvou dige buitenlieden aan; verspreiden alom door laster en bedrog de grootste onwaarheden; hitsen hel volk tegen hunnen evcnmensch op e i vallen het lastig door hunne onbeschaamde geldelijke afpersingen. Tegenstrevers van alle vooruitgang, werpen zij venijn op hel wereldlijk onderwijs en trachten het te vernietigen; hunne geleerdheid en hunne bekwaamheid gebruiken zij slechts om legen de wereldlijke overheden op te staan; de wijze wetten, door hel staatsbestuur vervaardigd, leggen zij verkeerd uit; zij vereenigen zich in inentingen, waar zoogezegde «sprekers» de nieu we schoolwet, den staal, ja zelfs den koning aan randen; trachten het volk oproerig te maken en zaaien overal door hunne verkeerde handelwijze twisten tweedracht. Wat! men maakt de men- schen hier wijs dat zij, als afgezanten van God, naar China en andere woeste streken gaan om aan de wilden den weg naar den hemel le loonen, en zij weigeren hier in onze school te komen, waar zij een lokaal ter hunner beschikking vinden om, zonder hel minste gevaar, de eerste grondbegin selen van den godsdienst aan onze kinderen te ge ven! Hoe kan men dat aaneen knoopen? Gclukkighjk beginnen demenschen klaar te zien; de b'inddoek, waarmede zij eeuwen lang gebonden waren, valt af; hunne oogen gaan open en zij zien de naakte waarheid Zij zien dal baatzucht, hecrschzucht onverdraagzaamheid en dwinge landij de eenige drijfveer is van die mannen die met den naam van «geestelijken» bestempeld zijn. Eenige vragen. Mag een vader, of cene moeder de catechismus loeren aan hunne kinderen? Mag men nog den catechismus lezen? Als men den catechismus aan zijn; kinderen leert, of als menden catechismus van builen leert, zonder toestemming der bisschop pen, is men dan schismatiek? Als men schismatiek is, is men dan vrij van de nieuwjaargifl, van S.‘ Pieters, van den schoolpenning en van zoo veel andere schooierspenningcn E ui antwoord a. h. u. b. O klerikale lichten! IViciiwe ophttMlng tot oproer. Deze weck heeft er in onze stad eene geweldige comcdie plaats gehad, waarin men aan onze bruine nonnen cene zoo onredelijke, als onwettelijke rol beeft doen spelen. Deze comedic was ingericht door de geestelijken, met het lastbaar inzicht van onze wereldlijke overlieden bij de bevolking hatelijk te maken, doch, dank aan de krachtdadigheid dezer over heden, de inrichters en de comedianten hebben van hun spel noch vrucht, noch eer gehaald. De comedic bestond hierinde bruine nonnen, die niets anders zijn dan de bedienden der com missie der hospicen, waren in onstuimigen op stand tegen hunne wettige meesters, en niet alleen weigerden zij zich aan hun gezag te onderwerpen, maar zij wilden hun gebieden; zij gaven te kennen inderdaad, dat zij alles te zeggen hadden in hun gesticht en de commissie niets, en dat zij over de zalen van bel gebouw beschikten naar goeddunken. Zie hier de zaak. Het gesticht gekend onder den naam van arme- meisjesschool is tol stand gekomen ten gevolge van fondatiën, onder verplichting van arme meisjes in deze school te onderhouden. Alle deze fondatiën zijn uilsluitelijk ten voordeele van bet geslicht; landen, hoven, gebouwen en zelfs de kapel be lmoren aan het gesticht, en in niet eene fondalie wordt er gesproken van nonnen of religieuzen. De goederen der arme meisjesschool, en het ge slicht zelve, zijn geplaatst onder hel bestuur der commissie der hospicen. Alhoewel al de goederen gegeven zijn aan de arme meisjesschool is hel geslicht slillekens aan van bestemming veranderd; en nu, gelijk men weet, was het eene school geworden voor al de meisjes der stad, legen de welke geene bijzondere scholen de concurrentie hebben kunnen uithouden, en die, in 1845, als gemeenteschool door de stad werd aangenomen. De arme meisjes door het ge slicht onderhouden zijn heden ten gelalle van zeven of acht, en de nonnen ten gelalle van negen. De nonnen hebben schriftelijk aan hel gemeente bestuur laten weten, dat zij zich aan de nieuwe schoolwet niet konden onderwerpen. Deze ver klaring had voor natuurlijk uitwerksel de afschaf fing der aangenomene school, en daar er in een openbaar geslicht geene vrije school mag gehou den worden, moest alle onderwijs gegeven dooi de nonnen in hel gesticht der hospicen ophouden te beslaan. Die ten gevolge werden de beschikbare klassen, onder zekere voorwaarden, lijdelijk ten dienste gesteld van het gemeentebestuur en deze beslissing werd verleden woensdag aan de bruine nonnen bekend gemaakt. Hel gerucht liep reeds sedert eenige dagen in de stad, dat de nonnen in de arme meisjesschool cene pastorsschool zouden openen, dat zij er meester waren, en dal niemand er hen kon doen uitgaan. Dit gerucht, hoe vreemd ook, was geen uit vindsel; want woensdag avond verklaarden de nonnen aan de meerderheid der commissie der hospicen, door den mond van eenen advocaat, dat zij ’s anderdaags cene vrije school gingen houden in de zalen die aan de stad zijn afge- slaan, dat zij voor hel oogenblik mochten gebruik maken van het gesticht naar goeddunken, dat zij er {varen en dat zij er bleven. De meerderheid der commissie der hospicen verston i het anders. Zij besloot zich te gedragen volgens recht en plicht, en voor geene groote woorden, geene vreesaanjaging, geene heftige ge baren, geen comediespel achteruit te deinzen. Verleden donderdag, ten zeven ure 's morgens, begaven zich drie leden dezer commissie naar de arme meisjesschool; zij namen t.r bezit van: alle de sclioolmeubelen en schoolzalen, deden deuren en vensters sluiten en lieten vervolgens burgemeester en schepenen roepen om deze zalen met de'meu belen ter hunner beschikking te stellen. Intusschen tijd was er veel comedic gejank, veel ophitsing van wege kwezels en tjeven, een groote samenloop in de Panneslraal, eene mis in de kapel der nonnen, die nu in plaats van eene triomfmis eene rouwmis was, en ten tien ure, wanneer de overheden, na hunne werkingen, hel gesticht verlieten, riepen eenige onbeschaamde en grove kerelsweg met de geuzen der tjeven le ■vergaderen en de kwezelaars bijeen te roepen, en om vervolgens ih stoet liulde te brengen aan de nonnen die er hadden jn toege- zich volgens de leerstelsels van onzen Zaligmaker* Onverdraagzaamheid der geestelijken op de buitengemeenten. Nadat Christus voor hel meijschdom gestorven was, bleef bij bier nog veertig dagen om zijne apostelen te onderrichter! aangaande zijne leering. Den dag zijner hemelvaart sprak hij voor de laatste maal lot hen in dezer voege: Gaat en verkondigt mijn Evangelie; gaat en onderwijst alle volkeren, hen doopende enz. en zij gingen geheel de wereld door, de grootste gevaren trolseerende, om de de mbnschen kenbaar te maken schen op tot godvruchtigheid, verdraagzaamheid en broederliefde. Volgen zij deze bevelen? Gedragen zij volgens der twee en zeventig discipelen De oproermakers waren hiermede nog niet 1 godsdienstTot gene zegt Christus ook voldaan. Het appel werd geslagen om het muziek dagelijks: Verkondigt mijn Evangelie; wekt de heilige leer van hunnen Goddelijken Meester aan ^md^dencoadji Vergelijken wij nu Onbet mnclijk. ii. Correnpondcnclc. Alveringhom, don 23 September 1S79. Mijnheer den Opsteller, Auguulc Ilogncrl onderwijzer in de g. inocntescbo.ol al hier, verlaat zyuo school voor de’gene van dón p'astor. Alle weldenkende parochianen zijn verontweerdigd door deze lafhartigheid; wat zegt gij nu Mijnheer X gij die zoo warm I do verdediging van Bogaert genomen hebt Wij hebben j niet opgehouden het u te zeggen dat gij iemand verdedigde I die het niet verdiende. Bogaert hoeft altijd een onderdanige slaaf geweest van de priesters; dat ging zoo verre mot dit heerschap dat hij niemand dlerf aausprekon dio liberaal is uit Vreou dat do zwarten het zouden weien; sedert dat den strijd van de scholden begonnen is, hij is zoo bleek '.koenen ovenkoekeen zoo mager als eeuon i puid; den coadjutor en capelaam zaten alle avonden tot I zijnen. Ziende wat Hauw carnet óre Bogaert heeft, zij heb- eeus OUZO tegenwoordige ben niet veel moeite moeten doen om da: nat kieken naar 1 hunnen kant te krijgen. Nu, dat hij ssen geef van don cathechismus van s’inorgens tot s'avouds, wij zijn verlost van dien pastorsman; het gouvernement zal wol eenen anderen onderwijzer zenden die niet zal dansen gelijk do zwarten schuifelen, gelijk Bogaert altijd gedaan heeft. Bogaert eu Jansounje, al koeken van eenen deeg, ver slaafd tot in de ziel aan den clericalen winkel; geen pruime toebak weerd. Maar dat zij nu zien dat zij niet beklagen hetgeen zij gedaan hebben. burger. Vergelijken wij nu Cvuo vuzv ,cgvin>uvn priesters die, zoo beweren zij het, de wettige na- volgens der twee en zeventig discipelen van Christus zijn, met de vroegere leeraars van onzen nog men-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1879 | | pagina 2