dachten eene revolutie te meer in hun geschied- het klerikaal ministerie, welke de liberale partij v Corre»pondencle. 'onthaald worden, omdat het ecu einde stelt aan GEMEENTE W. E. I>e Kamei*' In overeenkomst met zijnen collega den Minister van oorlog heeft M. Rolin-Jacquemyns, minister van binnenlandsche zaken, een wetsontwerp neer gelegd, dal in gansch bet land met toejuiching zal ivnrdon nmtlnt het non einde stolt aan E»e cerMto communie. De Etoile llelge deelt den volgenden brief mede, van den bisschop van Brugge, volgens welke hel aan de pastoors verboden is dc kinderen, die de zullen en moeten, zooals vroeger, loegclaten worden en ik varoorlof u dat bij gelegenheid ie bevestigen. (Gel), t J. J. Bisschop van Brugge. Bericht aan de oudci s tegen 24. De beraadslaging van de begrooting der finan ciën is begonnen. De discussie over de artikels gaal nu spoedig voort. doet verdwijnen. Wij herhalen dat dit wetsontwerp, welk zeker door de Kamer zal worden aangenomen, met den meesten bijval zal worden bejegend, vooral in de burgerklas, waar hel storten der noodlottige 200 frank reeds zooveel zorgen en tranen beeft gekost, opdat hel nog dit jaar zijn effect zou doen. Zeker zou het liberaal ministerie geen beter nieuwjaarsgeschenk aan de burger- en werkende klassen kunnen doen. De discussie over hel budjet van binnenlandsche zaken werd voortgezet. Er werd bijna niet ge sproken dan over de schoolkwestie. De hoeren de Lantsheere, Jacobs en Woeste, hebben van wege de ministers Rolin-Jacquemyns en Bara eene afzweeping gekregen, welke zij zich lang zullen gedenken. Ook M. .Malou heeft zijn deel gekregen in de redevoering van M. Bara, die eens te meer geloond heelt hoe genegen, tegen draad, de klerikalen de wel van 1842 waren, die ze nu aanbiddelijk vinden. De minister van Justitie herinnerde dal M. Malou toen in zijne eigene gemeente eene school liet bouwen, om concurrentie te doen aan de ge meenteschool, die nogtans nog onder het beheer der wet van 1842 stond. M. Malou zat als in eene lang genepen. Wal al moeite hij ook aanwendde om er uit te geraken en zich te verdedigen, 't lukte hem niet. De linkerzijde en het publiek hebben een uurtje van plezier genoten, bij 't zien der verlegenheid van den ex-minister. De algemeene discussie over het budjet van binnenlandsche zaken werd woensdag voortgezet en eindelijk gesloten, na eene redevoering der heeren Delcour en Kervyn de Letlenhove, twee gewezene ministers van inwendige, die de droe vigste herinneringen van hun bestuur hebben nagelaten. Zij, die in hunnen lijd, zoo onbeschaamd zijn te werk gegaan in het doen van al te partijdige be noemingen, hebben den heer Rolin-Jacquemyns durven verwijlen, dat hij partijdig te werk ging. De heer minister van binnenlandsche zaken heeft geene moeite gehad om die heeren op hunne plaats te stellen en de belachelijke handelwijze der rechterzijde te doen uitschijnen, die alle nesterijen en vertelseltjes zonder bewijzen uil den hoek haalt om de discussion te kunnen rekken en te I beletten dal de zaken afgedaan worden. betaald zuilen Uit llnmHcnppelle. Ofschoon dc Paus aan de belgische bisschoppen aanbevolen heeft gematigd te zijn en de wetten van het land te eerbiedigen, ofschoon hij eenen belgischen bisschop heeft afgezet, die zich onder scheiden heeft door zijne buitensporige en oproe rige maatregelen tegen de nieuwe schoolwet, blijven nochtans de geestelijken in de buiten gemeenten altijd even geweldig en nemen zij, bij voortduring, hunne toevlucht lol de schande!ijkste drukking om de gemeentescholen te ontvolken. Ziehier, heer Uitgever, een voorbeeld van deze stonden en dus dc legenJOpperste Waarheid, wier- den rondgestrooid, zelfs eenen politieken cate chismus met de ergste onwaarheden en lasterin gen. Alles wierd in hel werk gesteld om het licht- I terug te geven, die zij voor de loting hadden geloovig volk en cenigc kleine geesten te mislei- moeten storten, om desnoodig een remplacant te den. En de klerikalen, die eeuwige revolution- I kunnen stellen. Alweer eene onrechtvaardigheid, ingesteld door Klerikttle bedreigingen. De klerikale gazetten toonen zich ongerust als er gesproken wordt, dal de jaarwed ie der geeste lijkheid wel zou kunnen verminderd worden, om haar te straffen over haar oproerig gedrag. Moest dit gebeuren, zegl de Patrie van Brugge, dan zouden de katholieken decreteeren dat "de belastingen niel meer worden. Gelijk ge ziel, altijd bedreiging m Maar dat is de laai van de Communards van Parijs Binst zij nu zoo schoon bezig zijn, waarom nul dreigen te doen gelijk in Ierland, waar politieke ophitsers dc boeren aandrijven hun pacht ten niet te be talen aan dc eigenaars en dc landerijen met geweld in bezit te houden. Dc bedreigingen der klerikalen van de afschaf fing der belastingen te decreteeren, is maar een stap, die gevolgd ka.i worden door het gegeven voorbeeld van Ierland. Wat zouden de katholieke grootc hoeren wel zeggen al$ zij eens door hunne boeren uil hunne kasteden gedreven en hunne pachthoven ontno men werden? De klerikalen zouden misschien in cenigc dorpen hel weigeren van belastingen kunnen decreteeren. Maar om 'teven gelijk kleine gemeente geniet uit de Staatskas zelve meer voordoden dan hare belastingen opbrengen. Wie betaalt de geestelijkheid, dc postdienst, l het gemeenteonderwijs, de ijzerenweg. dc tele- hamlen? liet gouvernement dat over drukking in onze gemeente voorgevallen.Waarlijk, zulk gedrag roept om wraak voor God en voor de menschcn. In de vorige week, was de landbouwer, Jan Verloove, die sedeit eenigen tijd ziekelijk was, zoo zeer verslecht, dal de vrouw besloot een der geestelijken te vragen om hem te berechten. Maar wal gebeurde erVooraleer de zielenherders onzer parochie er wilden in toestemmen den braven man te berechten, moest hij beloven zijn zoontje uil de gemeenteschool te trekken. Ver loove weigerde en werd niet berecht. De toestand van den zieken verergerde; er werd veel weg en weergeloopen, doch de geestelijken bleven onmee- doogend. Eindelijk, door de lussclienkomsl van den schoonvader van Verloove. zijn onze zwarte meestermakers er in gehikt zijn zoontje aan de gemeenteschool te onttrekken. Hel kind blijft t’huis, maar ondanks al de pogingen der geeste lijken, hebben de ouders er niet in toegestemd liet naar de paslorsschool te zenden. Geen dag gaat voorbij, heer Uitgever, of men hoort van klerikale dwangmiddelen om eenige sukkelaars in opstand te brengen legen de wereld lijke overheid, en om eenige kinderen de ge meenteschool te doen verlaten Die dwangmid delen worden hier openlijk afgekeurd en doen meer en meer aan de inwoners begrijpen hoe weinig hel gedrag onzer geestelijke mannen met hunne zending van liefde en vrede overeenkomt. x. S. Het Advertentie-blad heeft gemeld, dal er 64 leerlingen in onze gemeenteschool zijn. Dit is een misslag er zijn 68 leerlingen ingeschreven, doch ten gevolge van de koude en van den sneeuw, zijn er dagelijks nog al eenige kinderen afwezig. - - -- goede gedachten, zulke edele gevoelens in te vinden zijn. het volk verspreid. Schitigebeden waarin leugens eene echte jcldaftroggelarij, gepleegd door den Staal. Dit ontwerp strekt om aan dc milicianen, die een goed nummer getrokken hebben, de 200 fr. - i geloovig volk en eenige kleine geesten te mislei- moeien storten, om desnoodig een remplapant te nairs, dachten hel land in oproer te brengen, boeken aan te teekenen. En de klerikalen, aange vierd door die eeuwige vijanden van licht on vooruitgang, de Jesuilen, dachten in hunne poli tieke charlelanisme (gelijk dc heer Jotlrand in de kamer zegde) iels ten hunne profijte voort te brengen. Maar achteruit! oproermakers, uwe hoop is verijdeld. De latere geschiedenis zal een Wij durven hopen dal men er haast zal tijzetten, feit van vervolging te meer bij uwe reeds zoo talrijke twistzoekingen aanslippen. Wal hebt gij teweeggebracht? Wat hebt gij bekomen? Niets, niets! Edoch iets. Gij hebt de oogon van hel volk geopend dal klaar in uwen duisteren winkel beginlte zien. Hel heeft nu klaarblijkend bemerkt, hoe gij den godsdienst weder misbruikt hebt lot uwe helsche plannen en hoe gij de verheven leer van den Zaligmaker die de liefde, rust, eendracht, gehoorzaamheid aan de wellen des lands predikte, hebt vervalschl. Gij hebt wederom, gelijk zoo dikwijls in den loop der eeuwen, de onverschil ligheid in zake van Godsdienst geschapen en gevoed. Niettegenstaande al uwe ongeboorde volksver- drukkingen en oproermaking, blijft hel land kalm en rustig. Het misleide volk lacht nu met uwe onvoorzichtige doenwijze. Wat blijft er nu over van uwe weigering der sacramenten, van uwe excommunicatie? Den spot van het volk oogst gij in. IVant Overal komen de kinderen terug tot de ge meente scholen, die in vele plaatsen meer leer lingen tellen dan voor de nieuwe wet. De Paus, waaraan gij in uwe heerschzucht niet wilt ge hoorzamen, zegt u, dal gij de wellen en de con stitutie niel alleen moet gehoorzamen maar zelfs hoogachten, omdat zij in België meer vrijheden aan de geestelijkheid geeft dan in elk ander land. De bisschoppennamenlijk die van Brugge, zoggen dal leerlingen der gemeentescholen zoo wel hunne eerste communie zullen doen als die der scholen met God?? Daarom: Zal hel volk, dal gij misleid en bedrogen hebt, zich van u afkoeren en zich richten tot de Libe ralen hunne natuurlijke verdedigers en wel doeners. van den bisschop van Brugge, volgens welke het gemeentescholen bezoeken, tol de eerste munie toe te laten. Ziehier dien brief, die gedagleekend is van 26 november 1879 uilgedrukl, heb ik de eer u tó lateif weten’ dat de hoedanigheid van leerling eener o/ficieele lagere school, geene reden is om de eerste communie te weigeren. De kinderen der ofticieelc 'scholen Waarlijk! hel gaal alle belachelijkheid te boven, als de klerikalen dreigen van elk belgisch dorp een klein republieksken te maken, naar T voor beeld der Communards! De geestelijke partij wordt zoo dolzinnig, dal zij hel gezond verstand verliest. Volksbelang.) Vierde brief. Com- j ut 4U1R„ ,llm„ uict gouvrucuugor is aai unu pilaarbijters van België en Erankrijk te aamou. Een werk waar zulke goede gedachten, zulke edele gevoelens iu te vindon zijn, i dat durven zij verbranden. Hoe meer ik dacht aan het ii. hoek on de eerlijke, goedhartige schrijver: hoe onhegrijpe- Aan den wenSCn voldoende, die gij mij hebt lijker mij de razernij dor kwezel» werd. Ik wilde on moe.i tpodrilkt hfth ik dn Per n tn Int.» a». W(>Uin waar j8 knoop lag Na dat ik een ferm sermoen gedaan had bracht Celen tientje het eindelijk na een deel omwegen uit. - Moedor zou maar zeker zijn dat ik geen zlrchte boeken meer had als er goon enkel boek (goed of slecht meer in hui» was. Die l.odeganck wm mlascliien zoo slecht nlot, maar Celes- tiontjo wist toch dat hij uit 't bureel van 't Advertentio-blad kwam en Ik had genoog gehoord. Oo ziet dat C destientje getrouw do lesson V Igt barer oude meesteressen, do zachtmoedige nonnekons. In plaats van den vrede in huls te herstellen, vijzelt zij hare moedor op. Al wat do liberalen denken is slecht, al wat zij doen is slecht, al wat van hen komt is slecht behalve hot gold. Als 't nog te herdoen was, al schreeuwde moedor nog zoo luid, al kwam do pastor nog zoo dikwijls loepen, neen, zij zou naar de kloosterschool niet gaan; want nu hob ik hair op mijne tanden, zooala zij op haar frausch. Ik ben een sukkelaar geweest; want het is zoo gemak- kelijk te begrijpen dat men bij den paardensmid niet gaan moet om pasteibakker te worden. Hoe kan iemand die afstand doet van do wereld een kind leoren leven in de wereld: iemand die vader en moeder verlaat om voor zijn eigen zaligheid, voor zich-zolf te zorgen, oen kind eerbied inboezemen voor zijne ouders. Wat zou men zeggen van een schouwvager die de kin deren zou wijsmaken dat schouwvagen het eenigst eerlijk ambacht is, dat alles moet zwart zijn om te deugen eh dat ander» menschen niets raur zijn dan ontaarde, afgevallen VI» UUUIUICÜIVU I Heer Uitgever, Het openbreken van dat kofferken had ik moeten ver zwijgen; want deze week heb ik de gevolgen ontdekt van die heldendaad mijner kwezel». Hot is een waar schelm stuk. dat ik moeilijk zal kunnen vertellen. Voor het oogen- blik acht ik het goed niet verder daarover meer te spreken. Nog slechts twee woorden. Op dien kwaden morgen na het sermoen, vroeg ik aan mijne vrouw: Wal hadt ge toch in dat kofferken te snuisteren; ge weet wol dat ik daarin niets bewaar dan eenige oude almanakken weg wijzers), en e uigo papieren. Daarop ging mijne vrouw aan 't schrcijon en dat maakte mij wel wat ongerust; maar Cclestientjo kwam er tusschcn en zei hoe zij in den nacht elkaar versterkt hadden in 't geloof en hoe zo besloten w iren alles to doen om toch eindelijk mijne ongelukkige ziel te redden en hoe Celes- tiontje moeder had aangeradeu ook oen» te kijken in dat kofferken of daar som» geone geuzeboeken in verborgen waren. Mot die verklaring wa» ik tevreden. Om aan erger verraad te kunnen denken was ik Ook te zeer vergramd over die ongehoorde daad van onverdraagzaamheidhet ontstelen van mijn Ledeganck. i i i i i 1 AhCelestientje als go maar enne moe'ler kondet worden III de Zitting van dondeidsg IS liet geheele van al» degene die in dat werk is afgeschlldordVan Haar eu bel budjet aangenomen geworden met 70 stemmen hare kinderen zegt hij Zij mochten een voor oen om hare gunst verlangen Of komen al to zaam en hangen aan haar zij; Do kring in 't algemeen (iad gansch hour hart ontvangen, En nog dacht ieacroon: - do voorrang i» aan mij. En verder, aan broer» en zuster» - Wij vlogen gansch den dag als vooglen op en neder. Of peinsden over 't boek, of dartelden op 't gras; En bracht do middaguur of do avondstond ons weder, Hij 't oopnen van do deur vroeg elk waar moeder wa». Leer dat van buiten en lees tusschen do regel» en zeg mij of zulke vrouw niet godvruchtiger is dat allo pilaarbijters i I net gcineemeufHivi uu ijuuiüinvug, uu vutc- graaf; wie onderhoudt de wegen; wie heeft de sommen in handen? Het gouvernement dat over dit alles of er groolendeels over beschikt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1879 | | pagina 2