t L I Onderwerping aan <lo wet. De wet is de wet, cn eenieder moet zich aan de wet onderwerpen. De geestelijken zouden de eersten moeten zijn om de wet te eerbiedigen, en nochtans worden tegenwordig overal de bestuurders door bissche pen, pastors en kapelaans aangemoedigd om de wet te overtreden. Gelukkiglijk de hoogcre overheid waakt, en roept de overtreders tol de orde. Zulks is onlangs gebeurd met zes provinciale raden. Zij ook zijn door het ministerie op hunne duimen geklopt, en hebben hunne budjelten zien veranderen, omdat zij geweigerd hadden er zekere verplichtende uitgaven ten voordeele van hel offi cieel lager onderwijs in te brengen. Zoo zijn de uitgaven voor dit onderwijs, in onze provincie, van fr. 65,665-78 vermeerderd. De Veurnaar noemt dit eene ongehoorde daad en prijst de bestuurders die geweigerd hebben deze uitgaven te stemmen. Natuurlijk! onze confrater blijft in zijne rol: kon hij van morgen af al de bestuurders legen bet gouvernement in oproer brengen, hij zou hel waarlijk voor de moeite niet laten. Kamer der Volksvertegenwoordigers. Kiezingen. Op 8 Juni aanstaande moeide helft der leden der Kamer verkozen worden. De kiezingen zullen plaats hebben in vijf provinciën, nemelijk: in de provinciën Luxemburg, Namen, Brabant, Antwer pen en Weslvlaanderen. Ongetwijfeld zal de kiezing van 8 Juni aan de liberalen gunstig zijn. En inderdaad, in geene eene provincie zijn de liberale volksvertegenwoordigers ernstig bedreigt, terwijl het hoogst waarschijnlijk is, dat, in de provinciën Luxemburg, Namen en Antwerpen, ten minste tien klerikale volksver tegenwoordigers voor liberalen zullen moeten plaats maken. Daarenboven kunnen de kiezingen in het arrondissement Leuven, in hel arrondisse ment Brugge, en in eenige arrondissementen van Weslvlaanderen voor de liberale partij eenen goeden uitslag hebben. Men mag dus met zekerheid vóórspellen, dat hel liberaal ministerie nog gedurende menige jaren aai: het hoofd zal blijven. De acliool-komiteiten. De benoeming der leden van de school-komitei- ten geeft ons nogmaals de gelegenheid vast te stellen hoe dubbelzinnig, hoe valsch de klerikale partij in al hare handelingen is. Toen er kwestie was, in bet wetsontwerp op het lager onderwijs, van de benoeming der school- komileilen, dan riepen de klerikale bladen uit Men zal hel zien, geene andere lieden zullen bonoemd worden dan geuzen en liberalen, de kalholijken zullen stelselmatig uit die komiteiten worden gesloten. Ehwel, wal gebeurt er? De heer minister benoemd op onpartijdige wijze de leden der school-komileiten en de klerikale dagbladen, geholpen door de geestelijken, bewe gen hemel en aarde, om degenen, die benoemd zijn, en die zonder twijfel hunne instemming heb ben gegeven, die doen besluiten hun ontslag te geven. En zij drukken die ontslagen mol veel lawaai in hunne dagbladen, juist al ware dit een zegepraal voor hen. Op de duizenden leden, die zijn be noemd, zijn er mogelijks 10 of 20 die zich door de geestelijken hebben laten overhalen om hun ont slag te geven en de fanatieke bladen zijn daarover zoo verheugd, zoo gelukkig, dal zij het geheel de wereld door zouden uilroepen. Is dat niet eene ongehoorde tegenstrijdigheid van wege de klerikalen? Zij klagen gchecle dagen dat het ministerie niet anders dan liberalen be noemd, en als hel gouvernement kalholijken wil aanstellen, dan gebruikt men allen mogelijke in vloed om ze hun ontslag te doen geven. Heeren klerikalen, gij zijl eene soort van men schee, waarmede niemand vrede kan hebben of overeenkomen; want als gij niet geheel alleen meester kunt zijn, wilt gij alles afbreken. Maar ondanks uwe oppositie, zullen de school- komiteiten hunne werkingen voortzetten en gij zult er de uitwerksels van ondervinden. Volgens den Veurnaar zijn de liberalen onrust stokers en vijanden der orde. Als men in eene gemeente komt, lezers, en als men er verneemt dat er alles rustig is, dal de in woners er vriéndelijk onder elkander leven, welk is er de reden van? Achtmaal op tien dat de pastor zich aldaar niets van de wereldlijke zaken aan trekt. Eene gemeente is gelijk een huisgezin samengesteld uil een groot getal broeders en zusters, die gezamenllijk werken voor hel welzijn van hel algemeen huishouden. Als zij allen vrien delijk, toegevend en verdraagzaam zijn, en dal elk zich bij zijn werk bepaald, dan gaal alles wel. Maar als er een onder hen zich len onrechte boven de andere plaats, en ongevraagd wil meester spelen en wil bevelen, dan komt wellicht de twee dracht in hel huisgezin, en dan leven broeders en zusters gelijk kallen en honden. Wie is de onrust stoker in dit huisgezin? Gij hebt hem leeds ge naamd, lezers, hel is de meestermaker. Hoe handelen de belgische politieke geestelij ken? Willen zij zich niet overal boven een ander plaatsen? Willen zij niet overal meester spelen? Willen zij niet overal bevelen, lot zelfs in de huis gezinnen toe? Indien er dus in België onruststokers en vijanden der orde zijn, neen, hel zijn de liberalen niet, maar wel de politieke geestelijken. In 1830 was het volk meester zegt de Veur naar, en hel wilde dal de eerste grondsteen van zijn zelfbestaan de vrijheid zou zijn. Zoo is hetvrijheid in alles en voor allen was in 1830 de algemeene leus; en de schoonste vrij heden, die een volk wcnschen kon, werden in onze grondwet geschreven. Doch hoe lang hebben de geestelijken gewacht die vrijheden aan te vul len?.... Sedert zeer lang reeds zijn de geestelijken de verdrukkers van alle vrijzinnige vrijheden, van alle vrijzinnige burgers. En inderdaad, zijn de menschen nog wel vrij in do dorpen en zelfs in de kleine steden? Mogen er de burgers wel protestant of vrijdenker zijn, mogen zij wel liberale gazellen lezen, hunne kinderen naar liberale scholen zenden, van liberale maatschappijen deel maken, voor liberalen stemmenNeen, dal mogen zij niet, of zij worden door de geestelijken uitge scholden voor slechte menschen, zij worden ver volgd, benadceligd, en, is het mogelijk, geruï neerd 1 Gelukkiglijk dat de Belgen de vrijheid zeer hoog Eenige antwoorden aan den Veurnaar. Hoe deerlijk zijn de lijden veranderd, zegt de Veurnaar, België zou een aardsch paradijs zijn, indien zijne burgers als vrienden, als broe ders onder elkander wilden leven. Hel is maar al te waar, de tijden zijn wel ver anderd sedert vijftig jaar. Alsdan waren de geeste lijken verdraagzaam, alsdan beminden zij de vrij heid, niet voor hen zelven alleen, maar voor eenieder. Alsdan hoorde men in de Kamer der Volksvertegenwoordigers een priester, Mr Andries, zijne misnoegheid te kennen geven, omdat men in Brussel getracht had hel prediken ten voordeele van eenen nieuwen godsdienst te beletten. Wij zijn geene huichelaars zegde hij, wij hebben de vrijheid gevraagd voor alle Belgen, welke ook hunne denkwijze weze; en even als wij willen vrij zijn te prediken voor den katholieken godsdienst, moet ook een ander vrij zijn te prediken tegen den katholieken godsdienst Waar zijn zij nog te. vinden de belgische priesters die zoo spreken? Waarom leven de Belgen niet als vrienden en broeders onder elkander Omdat de geestelijken willen heerschcn, omdat zij het al willes te zeggen hebben. Omdat zij, om hun doelwit te bereiken, i verdeeldheid, twist en tweedracht zaaien. Een voorbeeld Vroeger leefden de Veurnaars als vrienden en broeders onder elkander, en dit gebeurde nog ten tijde der heeren deken Rosseeuw en pastor Rul; doch die heeren bemoeiden zich alleenlijk met de zaken van hunne kerk, en geenszins met de poli tiek. Nu, integendeel, bemoeien zich onze geesle- I lijken met alles: nu willen zij meester zijn in de gilden, in hel armbestuur, in het godshuizen- besluur, in de scholen, in hel stadhuis! En uit die betrachting spruit de verdeeldheid. Gedroegen onze priesters zich heden, gelijk vroeger de heeren Rosseeuw en Rul, er zou nog eendrachtigheid heerschen in onze stad, want de Veurnaars zijn van natuur vriendelijk en verdraag zaam, i j schuwen, vluchten, haten, benadeeligen, omdat er tusschen hen voor de eene of andere kwestie een verschil van denkwijze bestaat. Nog een kaakslag. De klerikale gemeente- en provintiale besturen, die tegen de wel alle soorien van besluiten nemen, krijgen kaakslag op kaakslag, en zien hunne on wettige besluiten verbroken worden. De bestendige deputatie van den provintialen raad van West-Vlaanderenhad geweigerd de .subsidie, voor sludie-beuzen, toe te staan aan de 1 eerüngen-onderwijzeressen, tot destaats-normale school bëhoorende. Een koninklijk besluit heeft die beslissing ver broken en de studiebeuzen van ambtswege op den budjel gebracht. Als dal alzoo blijft duren dan zal men maatre gelen moeten nemen, om die mannen, die ondanks de wet besluiten nemen, die zij voorop welen te moeten verbroken worden, tol de orde te roepen. I schallen, want hel is om de vrijheid te behouden dat moedige burgers samenspannen om de geeste lijken in loom te houden. Ja, ware hel niet van de liberalen, en sedert lang zou men in Belgie geene andere vi ijheid meer hebben dan de vrijheid van aan de priesters te gehoorzamen en zich door de priesters te laten pluimen. Schoonc vrijheid voor waar Er is, wel is waar, eene kleine meerderheid in den Senaat, doch verminderde die meerderheid nog, en werd de senaat ontbonden, dan ook zouden de kiezingen aan de liberale partij gunstig zijn. An>w u, mattder-,Namen. Luxemburg en Limburg, waar de meerderheid klerikaal is. Hel gouvernement hoeft echter de wel doen gelden en een koninklijk besluit uitgevaardigd, waarbij die onweltelijk afgeschafte kredieten ambtshalve terug op den budjel worden gebracht. Wij hebben dien uitslag verwacht en voorspeld; de klerikalen hebben zich ecus te meer belache lijk gemaakt cn doen zien hoedanig zij de wet eerbiedigen en gehoorzamen. Thans is hel te verwachten, dat de klerikale drukpers do snaar zal spannen en haar oud deuntje van verdrukking cn dwinglandij aanheffen. De Patrie en na hem het Leugenaartje hebben reeds begonnen. Een melijdend schokschouderen is alles wat daarop te antwoorden is. 8cliïJnheili{gu»r«lH. j Onze lezers weten, dal volgens de nieuwe schoolwet en de uitleggingen die er over gegeven zijn, de catechismus in de school geleerd wordt aan alle kinderen van katholieke ouders, die er zich niet legen verzetten. In onze streken, in Veurne, in Brugge, waar zonder uitzondering de werkende klas den katholieken godsdienst belijdt, en waar alle kinderen hunne eerste communie doen, moet dus hei van builen loeren van den catechismus in de gemeentescholen als verplichtend aanzien worden. De wet schrijft ook voor, dal alle schoolbc- hoeften, zoo als boeken, papier, enz. aan alle be hoeftige kinderen kosteloos door de gemeente moet worden geleverd. Welnu, de klerikale gemeenteraad van Brugge, gehoor verleenende aan politieke zwarte mcester- makers, hoeft eene beslissing genomen ten gevolge derwelke er geene catechismussen voor de ge meentescholen mogen worden aangekocht. De Patrie, de bisschop cn de Brugschc politieke priesters hebben natuurlijk deze beslissing toe gejuicht. Flauwe redciiH. De Veurnaar, onze waarheidlievende en recht zinnige confrater, zou wel willen onze gemeente scholen aanvallen, maar hij durft het niet recht streeks doen. Daarom draait hij rond den pot, en bij vertelt historietjes legen geuzenscholen voor de omstandigheid uitgedacht. De katholieke priesters als zij prediken welen ook altijd histo rietjes te vertellen: dat maakt indruk op de flauwe geesten. Welnu, ziehier de historietjes, die de Veurnaar alias Leugenaar vertelt. 1. *«Een meisje van vijftien jaar, godvruchtig cn zedig kind, ware engel van deugd, moest van hare 'ouders in eene geuzenschool gaan leeren; jamaar T was algauw gepast hel dochtertje is toegczel naar Vrankrijk met eenen zestienjarigen jongen ook student in eene geu- zenschool 2. ” Een professor uit eene geusche school is weggevluchtHij moest immers verantwoor- den voor dingen die men niet en nanmt onder n treffelijk volk. Ouders voegt de Veurnaar er bij zendt maar uwe kinders naar de geu- sche scholenT is daar dal ze T kennen om de kinders op te leeren 3. ’Een ander geusche professor heeft men moeten aan de deur zeilen, omdat hij alhoewel getrouwd, ievers met eene juffrouw te veel ken- nis miek, en trilde zijnen staal te huilen gaan Stichtend niet waar, lezers? En met zulke /lauwe cn levens vuile redens vallen de gezalfde schrijvers van den heiligen Veurnaar onze gemeentescholen aan! Een wel duidelijk bewijs, dat onze tegenslre- 0|17fi stedclijkeonder wijsgestichten weten in te brengen. en zij zouden zich niet, gelijk tegenwoordig, I vers niets ernstigs tegen >r»n vltinhfnn liatnn hnnndnAl icrnn Amdnt 1 pnie/vAri

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2