I X. I hengsten plaats voor hel arrondissement Veurne- gesproken. Ongetwijfeld zullen wij over deze zaak nadere inlichtingen vernemen en zullen alsdan er op terug keeren. Hel ontslag of de verbanning van twee zangers van S.u Walburgakerk, hel afdanken der hulpe van den stoeltjeszetter derzelfdc kerk bewijzen ons, dal er bij de klerikalen een stelsel van uit sluiting of vervolging bestaal legen alle personen, die van liberalismus verdacht zijn. Dusdanige handelwijze van wege onze tegenstrevers logt aan de liberalen plichten op, welke zij wel ongelijk zou den hebben uil hel oog te verliezen. Indien immers de liberalen door de klerikalen vervolgd worden, is het wel redelijk dal de kleine liberalen bij de groote en machtige liberalen bescherming vinden. AlgemcMHic Tijdingen. De karnavaldagcn zijn wederom, gelijk vorige jaren, goed gevierd geweest. Er waren noglans min gemaskerde dan andere jaren, doch de vreugd was desniettegenstaande algemeen. De vcrschilligc bals: In de Hhetorika, in de’ Edele Roos on in de Handboog gelukten uitermate wel, zij waren zeer levendig en zijn door een massa volk bezocht geweest. In een woord, ieder een heeft zich opperbest gedurende deze leutige dagen vermaakt. Maandag had te Dixmudc de keuring der gegeven wordt naar waarde worden geschat, en meer en meer ook zullen de liberalen ijverig werken om de kinderen uil scholen te trekken, wier groote meesters de leering verspreiden, dal de liberalen wanschepsels zijn in de oogen van God», dal men de liberalen moei haten en verfoeien Kierilinnl l>e<li*ogf. Onze confrater de Veumaar tracht aan zijne, lezers wijs te maken, dat de herinrichting der gemeenteschool voor de meisjes schrikkelijke ge volgen zal hebben. Volgens hel heilig bladje, is de stad Veurne haren ondergang nabij, en staal de ruïne voor de deur Welhoe! Veurne, die do steenwegen van Boils- boucke, van Bulscamp, van Adinkerke heeft gelegd, die alle hare andere buurtwegen heeft verzand, die den schouwburg heeft gebouwd, die de stage plaats heeft gemaakt, die zoo veel andere koste lijke werken zoo als trottoirs, riolen enz. heeft uilgevoerd, Veurne, die dit alles stand heeft ge bracht, zonder de gemeentebelastingen te moeieu mi» >auuv» - i i nu geruïneerd zijn, omdat draagt naar den raad en den wil der geestelijken, zjj eene gemeenteschool herinrichl! die de politiek der priesterpartij ondersteund, in Wnoritik r een woord, een goed klerikaal, integendeel, door School nieuws. Volgens den Veumaar zouden er enkel zestig leerlingen zijn in onze gemeenteschool voor knecht jes. Hel heilig bladje bedriegt zich. Wij denken zelfs, dal hel een leugentje begaat om belcrswille, want zijne opstellers en meesters zijn zoodanig nieuwsgierig om te welen wal er in onze beide gemeentescholen omgaat, dat hel ons wel zou ver wonderen indien zij niet volkomen goed ingelicht waren aangaande hel getal leerlingen dezer onder wijsgestichten. Wat er ook van zij, wij mogen niet nalaten den misslag van den Veumaar te herstellen; en daar wij hoegenaamd noch reden noch lust hebben om gelijk de klerikalen geheimzinnig en verbor gen te zijn, zullen wij heden hel juiste getal op gaven der leerlingen in iedere onzer scholen. In de kneclnjcsschool zijn er acht en zeventig kinderen, en in de meisjesschool, honderd acht en veertig. Dit zijn reeds schoone getallen, doch wij hopen u..<bv„ hunne tmeraie naasioesiauuuuuwel dat zij toekomende jaar, bijzonderlijk voor wal Zullen zij niet zeggen in hun zelven het zijn I de meisjesschool betreft, merkelijk grooter zullen liberalen, menschcn die de waarheid loochenen en i zijn. Niet alleen hopen wij hel, maar wij zijn er bestrijden, ik moet ze haten en verfoeien en diep van overtuigd, want meer en meer zal hel zullen zij, van dal oogenblik af, niet mei tegenzin uitmuntend onderwijs, dal in dezo beide scholen leven met diegenen, welke zij nochtans zouden roeven wordt naar waarde worden geschal. en moeten eerbiedigen en beminnen En zal die legenzin niet zeer dikwijls overgaan tol twist en grove woorden, en tot de.verbreking der innigste familiebanden Hel staal dus vast, dat onze politieke geeste lijken, dat de heilige opstellers van ons pastors- 1 gazelje, dal alle priesters die dit onzedig en onchristelijk bladje als goede lectuur aanbevelen, twist- en tweedrachtzaaiers zijn. Doch zullen wij daarom die menschcn haten en verstootelijk volk noemen’ Neen, maar wij zullen, in de maal onzer krachten, hunne onchristelijke leering tegenwerken, wij zullen ze aanzien als razende krankzinnigen, wij zullen ze beklagen en hopen, dal zij eens hel voorbeeld zullen volgen van die wijze geestelijken, die de religie boven do politiek plaatsen en in alle eerlijke en brave menschen, welke ook hel genootschap, de staat kundige. gezindheid, of den godsdienst zij aan de welke zij toebehooren, vrienden en broeders zien. Ingezonden A.i-lik.ol. Uil Alveringhem, 12 Februari 1880. Mijnheer de Opsteller van 't Advertentie-blad. Over vier weken werd er hier, zoo als gij weel, in de nieuw ingerichte klerikale school des nachts ingebroken, woordenboeken, leerboeken, cahiers en verdere sclioolbchoclïen gestolen, verscheurd en her en zijds verstrooid op de dorpplaals en langs verschelde straten. Deze daad van woestheid en van vandalismus heeft, zoo als hel immer gaal bij dergelijke vaga- bondsirekken, veel doen klappen, veel doen ver onderstellen, veel doen belichten. De ccnen zeiden dit, anderen zeiden dal; elke vogel zong een lied naar zijne gezindheid. Hel eerste nummer van de Veumaar, volgende op die schoelietrek, zullen wij met hem zeggen, vergenoegde zich hel feil aan zijne lezers bekend te maken in drie of vier regels. Maar hel schijnt I dal er hier en elders een slach van dweepers zijn, aan wien dit doodzwijgen niet ging; dal moest geëxploiteerd worden; de tambour de basque moest roffelen, hel klaroen moest schallen; of anders, naar de goesting en den zin dier dwee pers, de liberalen, de geuzen van Alveringhem zouden er te gemakkelijk van afkomen. Zooge zegd, zoo gedaan; en zie daar, de Veumaar, in zijn n.r van 11 februari, komt vooruit met een artikel, waarvan hij de eerste grondstof is gaan ontleenen aan de Zondagbode van Brugge; bij welke grond stof hij, Fc’urnaar, zijn moortel en cimenl heeft gemengd, tol zoo verre hij rechtstrceksch de Alveringhemsche liberalen en geuzen durft beschul digen, die diefle gedaan te hebben, of de kleine man vei plicht te hebben die te doen Hl M.r de Opsteller, lees de Veumaar, hel staal er: wij zijn dieven! wij hebben hel gedaan, zegt de Feuniw, of deden doen. 'I Eerste gedacht komt van hooge; de kleine man zou zelfs zulks niet durven doen uil zijn eigen noch nooit het gedacht hebben van te doen, ware hij niet van hooger hand (de Alveringhemsche hoofden l der liberalen) opgewekt of misschien verplicht ge weest, zoo spreekt de l’rurnanr. Ellendeling die gij zijl, snoode lasteraar die ge zijl! die in uwe dolle partijdrift cone belichligieg durft doen, waarvan in uwe handen geen enkel bewijs bestaal! Ellendige vooringesomene die gij zijl, hoe durfde! gij uwe pen bezoedelen en uw geweten met zoo direkt eene betichliging Wie weel wie die schoelietrek bedreven heelt’ Wie heeft hel gedaan’Zijn er niet onder alle partijen snoodaards, ja zelfs wandrochlelijke wezens'! Zijn de gebeurtenissen van vroeger en van heden daagse!,, de historische feilen niet daar, om dit te bew ijzen De schoelietrek aan de klerikale sc'.iool bedre ven, hebben wij zoo wel als gij afgekeurd, be klaagd, geschandvlekt; zoo wel als gij luid op en aan elkeen gezegd dal hel eene misdaad was en dal wc, in den grond onzes harten wenschten dal men de daders zou ontdekken, ten eersten, om dn vermoedens te doen ophouden die op zoo vele onplichligcn wogen cn ten tweeden, om de schoc- lien naar verdienste te doen straffen. Doelt, genoeg, voor heden; maar, leurnaar, het laatste woord op uw schandelijk artikel is niet gesproken. Klein nieuw*. In ons vorig nummer hebben wij bekend ge maakt, dat twee zangers van S.l° Walburgakerk hel lioogzaal werden ontzegd omdat zij een wer kend deel hadden genomen aan de laatste loonccl* verlooning van ons Rhetorikagildc. De Veumaar beweert, dal dit onnauwkeurig is, aangezien de bedoelde zangers hun schriftelijk ontslag kortaf aan den voorzitter van den kerk- zangerskring hebben ingediend. Voor het oogenblik nemen wij deze uitlegging aan, ofschoon men ons verzekerd had, dal hel op hel bevel, op of hel verzoek was van den heer pastor V. dat de verbanning togen de zangers werd uit- i verhoogen, Veurne zou Hel is al te belachelijkWaarlijk, o heilige schrij- vers, gij drijft den spot met uwe lezers. Wij zullen ons met dit bedrog niet lang bezig honden, want hel is al te grof; alleenlijk mogen wij verzekeren dal de fmantiële toestand der stad toelaai hel openbaar onderwijs volgens de beste wijze in te richten zonder vermeerdering van ge- i meente belastingen en dat, daarenboven, deze j belastingen veel minder zijn in Veurne dan in alle andere nabij gelegene gemeenten. Indien dus de Veumaar de burgers verontrust en hen met nieuwe gemeente belastingen bedreigt, bel is louter bedrog mol een politiek doelwit uil den duim gezogen. In buitengewone omstandigheden, moei na tuurlijk de stad lot buitengewone maatregelen, en' onder andere lol leening, zijne toevucht nemen, cn zulks is altijd gedaan geweest, maar, als er uit die maatregelen geene vermindering van eigen dom cn geene vermeerdering van belastingen voorlspruit, wat is er op te zeggen’ Niels hoe genaamd. Hel gemeentebestuur handelt heden gelijk in vroegere jaren, en niel oen ernstig verwijt, onder, finanliëel oogpunt, kan ten zijnen laste worden! gelegd. Wal de heilige schrijvers betrachten, is slokken' in hel wiel te sicken; doch hunne slokken zullen den bestuurlijken wagen niet legen houden: Onze gemeentebestuurders zullen moedig vooruitgaan in de overtuiging, dal hoe belcr zij voor hel open baar onderwijs zullen zorgen, hoe beter zij zich van hunne zending zullen kwijlen, daar de nut tigste aller uitgaven diegene zijn, welke de goede opvoeding der kinderen voor doel hebben hebben, daar valt geenszins aan te twijfelen, want ziehier, lieve lezers, wal zij schrijven, wal zij leeren. «Wat hel gebod van Christus betreft: bemint uwen evennaasten gelijk uw eigen zelven, wij, katholieken, kunnen onderscheid maken tusschen den' mensch, geschapen naar hel evenbeeld cn gelijkenis van God cn tot een verheven einde bestemd, cn den mensch afwijkende van de waarheid, die de waarheid loochent cn bestrijdt, de valschheid voorenstaal cn zich bezoedelt door «schelmstukken en buitensporigheden, en zijn evcmnensch in ’l ongeluk helpt. A'. Door een mensch geschapen naar hel evenbeeld van God verstaan de heilige opstel lers van den Veumaar een mensch die zich ge- de politiek der priesterpartij ondersteund, in I wu wóGi’d, ccn goed klerikaal. Integendeeldoor I een mensch afwijkende van de waarheid, enz. verstaan zij een liberaal, ecu geus'. En een liberaal, -[ een geus, is, in hunne oogen, een mensch die handelen durft volgens zijn eigen gezond oordeel; die de politiek der priesterpartij bestrijdt, als ge vaat lijk voor de rust en de vrede onder de menschen; die de gemeentescholen en hare onder wijzers en onderwijzeressen durft aanbevelen; die aan zijne kinderen zeggen durft, dal zij moeten verdraagzaam zijn cn nooit iemand halen mogen voor zijne politieke of godsdienstige denkwijze. Ziehier nu, lieve lezers, wal de heilige opstellers van den Feurnaar zeggen van deze twee soorten van menschcn: van den klerikaal cn van den libe raal. Wij schrijven letterlijk over. Den mensch in den eersten zin beschouwd, beminnen wij, cn veel zouden wij willen doen en doen wij voor hem; maar den mensch in den tweeden zin beschouwd, haten wij, verfoeien wij; ’t is immers een wanschepsel in de oogen van God cn de treffelijke lieden, 'l Is van den mensch in den eersten zin beschouwd, dat Christus zei bemint uwen evennaasten gel;jk uw eigen zelven, cn niel van den mensch in den tweeden zin beschouwd; dat ware zooveel als zeggen dal Christus, die God was, ons geboden heeft de valschheid, de leugentaal, de zedeloos- heid te beminnen Verstaal gij dat, geuzen, schijnheiligaards Ja, als wij zien hoe gij wetens en willens liegt om de menschen te bedriegen en I TE VERBLINDEN, ONZE VERONTWEERD1G1NG HIJST TEN TOP, EN' WIJ VOELEN ONS BLOED IN ONZE ADERS KOKEN TEGEN U, SCHAAMTELOOS EN VERSTOOTELIJK VOLK Wat zegt gij, lezers, van zulke taal Is het niel de taal van krankzinnigen die uitvallen in razernij tegen hunne naastbestaanden, cn ze beschuldigen van wandaden, die nooit beslaan hebben tenzij in hunne zieke inbeelding En als men weel dat zulke verderfelijke leering onderwezen wordt in den biechtstoel, in de klerikale scholen, in de huisgezinnen bij middel van de paslorsgazcljes, is het dan te verwonderen, dal men, hedendaags, zoo veel vrouwen vindt, die met haren echtgenoot in oncenighcid leven, dat er zoo vsel zusters zijn, die haal dragen tegen hare broeders, dal er zoo veel kinders zijn, die opslaan legen hunne ouders. Honderd maal hebben wij gezegd, dal onze politieke priesters twist en tweedracht zaaien, doch lieden geven zij zelven het duidelijk bewijs, dat zij hel wezenlijk doen. En inderdaad, als priesters zeggen durven, of in het openbaar laten zeggen aan kwezelachligc vrouwen, aan iichtge- loovigc jonge dochters, aan onnoozele kinderen gij moet de liberalen haten en verfoeien, het is schaamteloos en verstootelijk volk! Hoe zullen dan die vrouwen, die dochters, die kinderen zich ge dragen tegenover hunne liberale naastbestaanden? •er-.4*>r-wh.tji r-rnn/w*»» 1 vit <u>ni> rrpmppnlose.hnn J -- •r>, L Uil UI Wil I HUM

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2