I en Ingezonden zKrtikelt*. v I Wat la libernnl reugens vluchten, waarheid zoeken, eder zeegnen, niemand vloeken, csraaf in leven, braaf in sterven, prik hel zijne laten erven, esecht voor allen, naar Gods wil, >ltoos vast op de ecrespil, >rmen helpen zonder praal riev« vrienddat 's liberaal, In verscheidene buitengemeenten, waar de gees telijken geene pastoorsschool bouwen en geene onderwijzer benoemen omdat hunne geldmiddelen ontoereikend zijn, richten zij eene bewaarschool in en aanzien deze school als de kweekerij der lagere school later tol stand te brengen. Dit feit verdient de aandacht te vestigen der liberale over heden, want het strekt ten bewijze, dat de gemeênlebewaarscholen onmisbare inrichtingen zijn. De.school is hel groot politiek wapen ge worden: hel is door middel van de school dal Belgie zijn onafhankelijk bestaan en zijne vrijzin nige instellingen ofwel zal behouden, ofwel zal vei liezen. Dat dus de liberale overheden, die hunne bestuurlijke plichten rechtzinnig ter harte nemen, de olliciëele scholen, te beginnen met de bewaarschool, zoo veel als mogelijk trachten te verbeteren jen ie volmaken. M.r I,. VUnrt. Zou M.r L. Visart wel in de gratie niet meer staan van het heilig Leugenaartje? Wat mag er gebeurd zijn en waarom zwijgen de professors over dien braven hecre juist gelijk of hij niet meer bestond of niet nicer telde. Hij heeft nochtans onlangs gesproken in de Kamer, en het bkidje uit de zwarte Nonnenstiaal zegt er niets van hoege naamd. Is dit ondankbaarheid, of is dit gedaan met opgezetten wil? Wie weel wal er beslist is in hel bisdom?.... M.r Dc filercq moet wel plaats maken voor M.r Hiizelle! Ehwel, hel schijnt dat M.' Visart er zijne bollen aan vaagt, dal hij er genoeg van heeft, van altijd te mogen betalen voor zijne kiezing terwijl andere klerikale kandidaten integendeel vel betaald worden, en dat hel hem veel plezier zal doen van zijne kandidatuur aan eenen Buzelle n.° 2 af leslaan. Hel zal aan M.’ L. Visart zoo veel te njeer plezier doen omdat hij tegenwoordig inch niets le zeggen heelt en zelfs geenen veld wachter kan doen benoemen. De Patrie van Brugge behelsde dezer dagen nogmaals eenen brief uil Veurne geschreven, waarin de leden van het bureel van weldaad, op de snoodste, op de schandelijkste wijze worden aangevallen. Dezen brief, waarschijnlijk hel werk van een zeker raaskalend groot en dik versland, zullen w ij, uit eerbied voorde heereij leden van het weldaads- bureel, ons de moeite niet geven te weerleggen. Immers, al de aangehaalde feiten zijn eene aaneen- schakkeling van leugens, en geheel hel samen- flapsel behelst niets anders dan louter laster om die heeren bij hel publiek le trachten hatelijk te maken. Wij laten aan den schrijver van den brief de rei en de verantwoordelijkheid over van dusdanigen leugenaarstrek. •I Kul er gnnn «pnunen» De heilige opstellers van ons pasloorsgazetje blijven beweren, dat liberaalzijn gansch hel tegen strijdige is van katholiek. En zij zeggen dit op eene wijze dat zij het schijnen te gelooven. Saperloot! 't zal er gaan spannen met Paaschen! T zal hier nog erger gaan ais te Adinkerkc. Ah geuzen, gij meent dal bet genoeg is van te zeggenik ben katholiek, neen neen, «’t zal niet pakken! katho liek en liberaal zijn, katholiek en gemeenteonder wijzer zijn, katholiek en zijne kinderen naar geuzenscholen zenden neen neen, dat kan piet samenstaan! ,4 la marmite! In den ketel', Verhuzisg. I.ombartzijde was dezer dagen in rep en roer. Aantal lieden zag men hel dorp door kruisen met loto-lafels, oude banken met en zon der poolen, oude stoelen met versleten mat, tot met een petrolvm toe! Wal beteekende dit? Was er eene publieke verkooping op handen? daar had immers geen bekendmaking verschenen!De zaak is heel eenvoudig..; Er bad.eene verhuizing plaats in de... school met God. Zestig kinders waren ter officieele school terug gekeerd en het geleende goed werd iru naar huis gebracht! Sic transit gloria pastorale! I.naghekl. Aan rechtzinnigheid jan wege de opperbaz.cn onzer politieke tegenstrevers mogen wij ons geenszins verwachten. Altijd zullen zij de zaken verdraaien en de personen verkeerde inzichten toe schrijven, als zij uit hunne vervalscbingcn maar eeuig voordeel kunnen trekken. De politieke drift verblindt ben, en omdat zij een bijzonder kleed dragen meenen zij dat alles hun toegelnten is. Doch is het gelooilijk dal zij zich veroorloven samenspraken te schrijven in de wplke zij per- -sonen voorstellen, die zij met den naam aanduiden en in wier mond zij of hatelijke of belachelijke redeneeringen plaatsen, en zich daarenboven ver stouten duiven deze samenspraken niet een bedt ie gelijk insicht in hun pasloorsgazetje le doen druk ken, als alles een louter verdichtsel is! En noch tans zulks doen zij. Een bewijs hoe laag zij ge vallen zijn. Voorheen en nu. De kloosters. In 1830 telde Belgie geen enkel klooster. In 188u zien wij meer kloosters dau gelijk op welk tijdstip. In 1830 had dc geestelijkheid geene scholen. In 1880 roemt zij er zich op er 2000 le bezitten. In 1830 was de Kerk geruïneerd. In 1880 treffen wij overal prachtige tempels aan. De schoonste buizen der gemeenten zijn de pasto rijen. Nergens in niet een land der wereld is oen zoo schitterende toestand aan de geestelijkheid voor behouden; en dan nog komen de schaamlelooze klerikalen de geestelijkheid afschilderen als slacht offersals martelaars! De ondankbaarheid gaat te verre! Kilcrilcnle oolijklicul. Verleden week deelden wij eene lange reeks veroordeelingi.it mede, die priesters, broerkens en klerikale onderwijzers in Belgie en in Vrankrijk sedert korten tijd ondergaan hebben. Wat antwoorden daarop de heilige schrijvers van den Veurnaar! Al leugens, zeggen zij, van de tien aangehaalde misdaden'zijn er ten minste zes van uitgevonden En gebeurt het nog, voegen zij er bij, dat er priesters door de tribunalen ver oordeeld worden hel is dat zij de slachtoffers zijn van vuile geuzen, die valsche getuigen uil- koopen Doch, volgens onze heilige schrijvers, blijven zulke priesters onschuldig voor de oogen hunner parochianen, want als zulke gevallen plaats hebben, beweren zij, zijn er geeft drie menschen op geheel de parochie die aan de plechtigheid gelooven Hel is oolijk, niet waar, lezers? Doch hel fijnste komt van achter. De heilige schrijvers willen wel bekennen, dal er onder de klerikalen eeriooze mannen gevonden worden en dal er somtijds slechte priesters zijn maar levens houden zij slapude, dat, als wanneer zulks plaats heeft, die eeriooze klerikalen die Slechte priesters hunne goede princiepen heb ben verlaten. Bijgevolg, geven zij te verslaan, zijn het ook al liberalen. Hel zijn dus, volgens de gezalfde opstellers van den Veurnaar, al liberalen die zich aan slechte eeriooze daden plichtig maken en voor die euvel daden veroordeeld worden. Hoe oolijk Maar, als dit wezenlijk zoo is, als hel waar is. ge lijk gij hel tracht te doen gelooven,dal al de slechte menschen liberalen zijn, legt ons dan eens uit, o gij schrandere opstellers, hoe het komt, dal hel juist de klerikaalste gemeenten zijn van ons rech terlijk arrondissement, die het meest werk leveien aan ons tribunaal, en dal het juist de klerikaalste provinciën zijn van ons land, waar er, in evenre digheid der bevolking, hel grootste getal veroor- deelingen plaats hebben 'Zouden de domme bijgeloovigheid en de dwazo kwezelarij wel eenepest zijn? ZIJ draaien rond den pot, Wij hebben u niet gevraagd, heilige schrijvers, ons te willen bewijzen dat de liberalen wanschep sels zijn in dc oogen van God, die men moet halen en verfoeien, neen, wij vragen niet wal voor u ónmogelijk is. Maar wij hebben u gevraagd aan u, die dc christelijke leering onderwijst, aan u, die u de dienaars van Christus noemt, of gij zoudl durven leeren hetgene gij in uwe artikels hebt te verslaan gegeven, namelijk, dal dc liberalen van Veurne wanschepsels zijn in de oogen van God en dat de klerikalen hunne liberale medeburgers moeten halen en verfoeien. Het is dat wal Wij u gevraagd hebben. Ehwel, wat doel gij? Gij antwoordt niet duide lijk, gij draait rond den pot, gij komt met een zoogezegd bewijs voor den dag, en gij spreekt van liberalen, die de kerk, Gods werk, verdrukken, hare goddelijke rechten krenken, de zedeloosheid verspreiden opzettelijk omdat men zou denken, dat uw bewijs op de liberalen van Veurne niet toepasselijk is. Gij komt dus tol inkeer, heilige schrijvers, gij begrijpt dal gij te vei re zijl gegaan en gij trekt u achteruit. Gij zaait wel do verdeeldheid onder de burgers, en zelfs ia dc huisgezinnen om des ie gemakkelijker le kunnen hecrschen, maar gij durft nog niet openlijk leeren, dal de cei.e helft der stad de andere helft moet haten en verfoeien. Gij schijnt tevreden le zijn, o vernuftige heeren, over uw zoogezegd bewijs, en nochtans hel is gansch tegenstrijdig met de christelijke leering!,.. Tot welke grove zonde de verwaandheid leiden .V.r de Uitgever, Tot welke grove kan Wij bepalen ons bij deze bemerkingen en ver zenden onze tegenstrevers naar de twintigste les van den catechismus, die zij schijnen volkomen vergeten te hebben. De Patrie cn do feuille d’Ostende hebben over Oudenburg geschreven om de cijfers van de be volking dier scholen door den heer Van Iseghem in de zitting van de Kamer der Volksvertegenwoor digers aangehaald te betwisten. Zie hier de bevol king op 17 februari 1880: Gemeente-knechtj'esschool 184. meisjesschool 92. Deze school is den l‘“ October begonnen met 14 leerlingen. Otlcriknle onvers!rangenainlield. Wij volgen den steenweg die van Oonaar Ouleidt, door rijke landouwen en uilgeslrekte weiden heenkronkelende, als om den wandelaar gelegenheid le geven om zich voor te stellen hoe prachtig hel hier des zomers wezen moet. Ginder op den achtergrond verheft zich de molen, die dc gansche streek schijnt te beheerschen. Maar, al waait een frissche wind toch blijven de wieken stil en onbeweeglijk. Dal is geen goed teeken, waarde lezers, want molenaar Jan is de vriend van allen, en aan klanten ontbreekt hel hem niet. Daar is zijne nette woning; willen wij hem een bezoek brengen? Hoeden al! stilte cn eerbied! de brave, cn goede, de gulle man, de trouwe vriend, de eerlijke mensch, de chrislene huisvader ligt op zijn doods bed, zijn stervensuur naakt! Hier snikt eene bedrukte vrouw, hier gillen on gelukkige kinderen hier bcersclil de bitterste droefheid Maar daar komt de dienaar des Heeren, de afge zant van den God des vredes en der vergiffenis. Die zal den lijder den laalsten stap gemakkelijk, den overledenen dc droefheid dragelijk maken! Zie daar gaal hij naar de sponde. «Jan, wilt gij biechten?» De lijder kan niet spreken maar knikt. Nu, dan zul ik om 2 getuigen zenden, voor welke gij mij beloven zult uwen zoon uil dé nor- maalschool van den Slaat te trekken. Vim wege den zieke geen woord of geen tccken. Zal uw zoon die geuzenschool verlaten? Lichtelijk schudt de stervende hel hoofd wendt hel van den zielenherder af. Hewel, dan kan ik u de heilige sakramenten niet toedienen Nu klinkt er een snijdende kreet door de kamel en op hare kniën, in ongekunstelde, aandoenlijke woorden, tracht eene bedroefde vrouw hel sleenen hart van den inquisiteur te vermurwen. Maar deze snauwt haar toe: Zwijg, vrouw, want ook uwe schuld is hel dal uw zoon te Has selt is En met een triomfeerenden grimlach op het ge laat verlaat de ongevoelige de kamer. Eeuige oogenblikken later gaf mulder Jan den geest in de handen van zijnen Schepper. In welke eeuw en in welk land zulke dingen voorgevallen zijn? Te Zandvoorde, den 13 Februari 1880. Dal zulke handelwijze de gansche bevolking verontwaardigt, zal ik niét hoeven le zeggen, en dat liet verhaal ervan menigen lezer hel bloed naar hel hoofd doen stijgen heeft, daar vv il ik niet aan twijfelen. Maar nog was de maat niet vol Aan onbarmhartigheid moest de chrislene pries ter nog lafheid paren! Zondag beklom hij den pieekstocl en, in tegen woordigheid van talrijke bloedverwanten sprak hij over schielijk sterven, op eene manier, die alles behalve welwillend voor den overledene was. En wilt gij gansch den edelmoedige!! pastoor kennen? lieden is de man, dien hij onwaardig had ge oordeeld de laatste sacramenten le ontvangen, heden is mulder Jan begraven volgons al de regelen der Kerk. T Is waar dal de liefderijke en onbaatzuchtige herder voor zulke begrafenis eene rekening van 192 fr. cn centiemen indienen zal. Op de doodkaarl, waarvan de goede pi iesler zeil den tekst in ’t een of ander boek heeft opge zocht, lees ik: Die den Heer vreest, zal welvaren in zijn uiterste, en op zijn sterfbed zal hij gezegend worden. Eccli. 1. 13. Ja, hij zal gezegend wordenEn weigert de priester zulks te doen, dan komt de zegen van daarboven, van een barmhartiger cn liefderijken Vader, die deugd van ondeugd, schijnheiligheid van echten godsdienstzin weel le onderscheiden, en die gedurig, maar vergeefs den priester toe roept: De ware godsdienst is eene bron van reine liefde en gij maakt er eenen kolk van haal en lage geldzucht vanDuik. p. S. Ik verzoek dc lezers van ons Blad het verhaal letterlijk te gelooven, want dc minste bij zonderheden hier aangehaald, heb ik zeil' uil den mond der naaste bloedverwanten vernomen. 1 Hchoolnlcuxv». Veurne, 26 Februari 1880. Indien ik mij niet vergis, 100 hub ik verleden jaar in uw geëerd blad hot voorstel aang< trollen, strekkende om op dc Citernplaats (oud S.‘ Walburga kerkhof) eene soort van kiosque of overdekte tent te plaatsen, ten eind* aldaar in den lomer van tijd tot tijd morgend koncerten of derge- lijke muziekfeesten te konneu geven. Dit voorstel verwierf alsdan veel bijval, eenieder vond der: plaats daartoe onverbetorlijk, zoo voor do gerustheid als de welgeichiktheid; want: afgezondert van de grooto wegen, zoo zouden de inuziokoofcningen nooit aldaar door het gerucht van wagens of rijtuigen octet worden; boven dien heeft deze plaats verschillige uitgangen voor de wan delaars allerbest geschikt, en met eene lichte verandering zoo zou het in korten tijd als in een lusthof herschapen zijn. Mij dunkt, zoo zou de tijd nu daartoe wel gekozen zijn, vermits het nu op dit tijdstip is dat men de boomen uit roeit of nieuwe planten stelt; bok ware deze zomer daar voor wel geschikt, aangezien er ter gelegenheid der ver jaring onzer onafhankelijkheid er waarschijnlijk in onze stad zoo wel als in andere steden des lands min of meer feesten zullen plaats hebben. Al*oo zou do inhuldiging dezer nieuwo kiosque een doc-1 van dit feest kunnen uit maken of er toe gebruikt worden. Verhopende .Mijnheer, dat ons stadsbestuur dewelke zich onophoudelijk toelegt op stadsverbetering en ver siering, dit schoon voorstel zal willen bijtreden, en dat zij niet zal achteruitwijken voor oeno geringe geldopotfering. Alsdan zal onze stad Veurne door eiken vreemdeling

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2