In hare zitting van 4f" dezer, veroordeelde de fiorreetiouneele rechtbank van Brugge tot 26 fr. boete of acht dagen gevangzitting en de kosten 'van het proces, voor slagen op een kind van 15 jaar, Pitler Pieters, onderpastoor van Pitthem. Pieter Pieters is een boerenzoon van Nieukap- pelle, hij is nu dertig jaar oud, en, ondanks zes jaar lalijnsche studiën, in een geestelijk collcgie, ondanks vier jaar verblijf in het seminarie van Brugge, is hij nog altijd onbeschoft en ongeschaafd en.... boer gebleven. Onze lezers zullen er over oordeeleu door de volgende verklaringen der ge tuigen in zijne zaak. lr getuige, Vinkier llenri, 15 jaar, verklaart dat, op 22 december 11. hij met twee zijner makkers, in het leer-werkhuis, bij de sloof zal, toen den onderpastoor Pieters bij hen kwam. Zij deden voor hem hunne klak af. Doch, den onderpastoor wendde zich lol hun en hij gaf aan de getuige een kaakslag, dat hij op de grond viel, zeggende 't is zeker sedert dat gij in de geuzen school gaat, dat gij mij niet meer wilt groeten De Voorzitter. Wat kwam den onderpastoor daar doen. Antw. Niets; hij komt daar wandelen en hij ver trekt dan. 2* get. Vanhollebeke Jules, 14 jaar, verklaart hel feit van de kaakslag. De Voorzitter. Had gij uwe klak op hel hoofd. .4. Neen, wij hadden die afgedaan voor den onderpastoor. De Voorzitter aan de verdachte. Waarom moest gij Vinkier slaan voor zijne onbeleefdheid, dewijl iiij zijne klak voor u afgedaan had De onderpastoor. Hij had onbeleefd geweest door het, hóófd te keeren. De Voorzitter. Zoo dal gij de kinders slaat om dat zij hel hoofd draaijen! (Beweging). 3' gel. Staelens Jan, 1(5 jaar, verklaart ook dat den onderpastoor aan Vinkier ne fleeter gegeven heeft, omdat hij meende dal hij in de gemeente school ging. 4' gel. Coessens Basilius, 72 jaar, loezichler in liet leer-werkhuis van Pitlhem. Getuige heeft niets van de zaak gezien; doch den onderpastoor heelt hem gevraagd wie de kinders uil het leer-werkhuis dwong naar de gemeenteschool te gaan. Bal men welhaast een nieuw leerwerkhuis zou maken, en de getuige aan de deur zetten en alle de kinders uil liet werkhuis van het gouvernement trekken. Getuige zegt dal de verdachte daar niets te verrichten had. Het hof van beroep van Gent heeft in zijne zitting van 15" dezer, eene schoone zaak van goede op voeding en welgemanierdheid te beslissen gehad. Ziehier waarvan er kwestie is: De pastoor van Wulverghem, F. J. Herman, zit op de bank der l/eschuldigden om den zoon van zijnen gewezen klokluider, Collignie, mishandeld te hebben. De vader van den jongeling, werd van liberalism verdacht en hij wilde zich wreken op diens zoon. Hei kind had eens gelachen tijdens de catechis musles en de pastoor had hem een slag gegeven in hel aangezicht. Een ander maal, het was inde voorbereiding voor de eerste communie), de jonge Collignie, had een verdacht gerucht gemaaktde pastoor had licm een slag onder de kin gegeven, dal hij er een tand door verloor. Eindelijk, zekeren dag, in de school, tijdens hel bezoek van den pasloot’, had hel kind zijne les voorbeschreven; dat moesl hol bekoopen; de pastoor ging slillekens achter hem, en gaf hem op verraderlijke wijze een zoo geweldigen slag, dal een grool gerucht in de klas ontstond en men het builen de school vertelde. Hel parket van IJpercn, dal kennis van die feilen bad bekomen, deed ecu onderzoek doen. De zaak werd voor de correctionncele rechtbank van IJpeien gebracht, die de beschuldiging van slagen en verwonding losliet en enkel M. de pastoor tol 5 fr. boel, als eenvoudige overtreding, veroordeelde. Hel hof van beroep heeft dal vonnis veranderd en de pastoor lol drij straffen, elk van 30 frank boel veroordeeld. Ouders, zendt uwe kinderen maar naar pastoors- scholen, daar slaal men ze dal hun de landen uil den mond vliegen I De gezalfde schrijvers van den Veurnaar willen kluchtig zijn, maar hel gaal niet, waul die men schen zijn in gcene gemoedsgesteltenis om hunne lezers te doen lachen. Hunne kluchten zijn daar- en boven al te grof, hunne leugens al te lastbaar. Wat er duidelijk dooi straalt in alle hunne arti kels, is spijt en nijd. Dit bekennen dc klerikale» zelven. Dit hebben wij hen, bijvoorbeeld, hooien zeggen 1° verledenc week, als de heilige opstellers beweerden, dal er alleenlijk 22 leerlingen in de gemeenteschool van Steenkerke zijn; 2" deze week als het Veurnaarlje drukken durft, dat onze ge meenteonderwijzeressen wanneer zij met hare schoolkinderen gaan wandelen, «t misschien 25 of 30 of nog meer kinders, die van de school geen deel maken, doen mee gaan, om te doen ge- looven dal zij veel kinders hebben in hunne school O gezalfde schrijvers, hoe durft gij zoo liever en dat nog in den H. Vasten! menschen, als verachtelijk en vcrsloolelijk volk als schaamteloze geuzenkluts Gevoelens van onverdraagzaamheid zijn nadeelig voor eeniederzij versleenen hel hart, zij ver derven de zeden en zijn eene bron van onwel voeglijkheid en ongemanierdheid. Zulke gevoelens kunnen passen aan politieke priesters en nonnen aan dewelke politieke bisschoppen gebieden onop houdelijk tegen de liberalen te velde te trekken, doch ze zijn ten volle tegenstrijdig met den waren christclijken godsdienst, en allergevaarlijkst voor kinderen, die geschikt zijn om in de wereld te leven en om in de wereld hun brood te verdienen Klerikale opvoeding. Klerikale yvelge- manierdheid. Ons heilig pastoorsgazetje geeft te kennen dat de opvoeding in de klerikale scholen onverbeierlijk is. Om te bewijzen hoezeer het bladje zich be driegt, zullen wij hieronder eenige staaltjes van klerikale opvoeding en klerikale welgemanierdheid mededeelen. Op fF" dezer deden de kinderen onzer gemeente- meisjesschool eene wandeling in de stad, ver gezeld van hare vier onderwijzeressen. Omtrent de herberg de Keizer onimoetlcden zij de leer lingen van het geestelijk collegie, die insgelijks op wandeling waren. En wat deden deze wel opgevoede studenten Gróetteden zij de onderwij zeressen en de meisjes, gelijk liet aan welgema nierde kinderen betaamt’ Neen, maar zij bromden en grolden. Wel is waar, de surveillant heelt getracht hel te beletten, doch niettemin liet feil beslaat, en het bewijst ten overvloede in welken geest van onverdraagzaamheid de kinderen in dc geestelijke gestichten worden opgeleid. Men leert eraan dcjeugd de liberalen haten en verfoeien men doel er dc ouders, die hunne kinderen naar wereldlijke scholen zenden, aanzien als slechte leerlingen der Staats normaalscholen aan de jongelingen en jonge dochters die zich voor deze scholen voorbereiden, aan de schoolopzieners, aan dc leden der schoolcoinilieten en aan alle personen die de ofllcieele scholen ondersteunen en bevoordeeligcn, zoo als liberale leden van gemeente-arm of godshuisbesturen, zoo als aan- wervers ten voordeele van gemeentescholen, zoo als onafhankelijke ouders, die ongedwongen hunne kinderen naar deze scholen zeilden, zoo als alle burger,'die, doorgiften ef aanmoedigingen, genegenheid voor hel officieel onderwijs blijken laat. Eenige dezer personen worden mondelings dooi de geestelijken verwittigd, en deze verwittigingen zullen aan onze heeren priesters geleerd hebben, indien zij hel nog niet wisten dal de mensenen aan hunne politieke absolutie weinig prijs hechten. .la de geloovigen zijn volkomen ge-tmi in don poliliekeu dwangmiddel der bisschoppen Eu niet zonder reden, want men is niet slecht omdat een geweldige partijman het goed vind'., u sticht te noemen, en ecu priester, hoe hoog hij geplaatst zij, kan toch, bij verstandige menschen zijne politieke schikkingen voor geen Evang lie doen doorgaan. Dezen die, ter oorzake der nieuwe schoolwel de absolutie geweigerd worden, mogen dus gerust op hunne twee oorei; slapen en betere tijden af wachten. Inlusschen leveren wij ter hunner over denking de volgende bemerkingen der Verdediging, welke een onderwijzer tot zijne amblgenoolen en lot de ouders zijner leerlingen toestuurt. 3 V. Hoe worden dc dagelijksche zonden ver geven A. Door leedwezen, gebeden en allerlei goede werken. Volgens den catechismus is het dus niel nood zakelijk de dagelijksche zonden te biechten, om er vergiffenis over te bekomen. 4 V. Door wal middel worden de doodzonden vergeven? A. Na hel Doopsel, door de priesterlijk macht in de biecht, «en ook dooreen oprecht en volkomen berouw. De doodzonden, na hol doopsel bedreven, kun nen ons dus op twee wijzen vergeven worden: 1° door de priesterlijke macht in de biecht, 2° door een oprecht en volkomen berouw. De catechismus leert dus, dal hel niel al lijd uoodzakelijk is de doodzonden te biechten, om er vergiffenis over te bekomensoms is een oprécht en volkomen berouw genoegzaam. En wanneer is een oprecht en volkomen berouw genoegzaam? Wanneer men in de onmogelijkheid is zijne zonden te biechten. Bij voorbeeld: Een reiziger bevindt zich in eene wilde streek; hij wordt ziek en zou gaarne biechten; toch het is hem onmoge lijk, hij heeft geenen priester. Door een oprecht berouw worden zijne doodzonden hem vergeven. Op 8,u" dezer, in den nacht, vervolgden studen ten der universiteil van Leuven oenen liberalen burger, den heer Pirsoul. En als deze heer zich wilde verweren, lostle een der studenten vier pistoolschoten op hem, gelukkiglijk, zonder hem te treffen. Wat welgemanierde jongens zijn toch die studen ten der katholieke universiteil! En ze zijn ook zoo zedelijk! want, tet 'uitzondering van Brussel, is er geenc eene stad in België, waar er meer onechte kinderen geboren worden dan Ie Leuven. Welaan ouders, zendt uwe zonen naar de katholieke universiteil. Klerikale aanvallen vcreeren. Welke personen worden het meest door de kle rikale gazetten aangevallen? De hoofden en wer kers der liberale partij, zoo als de hoeren Frèrc- Orban, Bara, Van llumbceck, Pocher, Em. de La- veleye, Laurent, enz. enz. en, in onze provincie, de -heer Heyvaert, de arrondissements-connnis- sarissen, de liberale gemeente bestuurdbrs, de liberale .dischhecren, de hoofden en werkers der liberale association enz. enz. Storen die heeren zich aan dc klerikale aanval len? Geenszins, want zulke aanvallen leveren liet bewijs dal zij als politieke mannen hunne plichten volbrengen, en al wal zij betrachten is de goed keuring hunner parlijgctioolen. De klerikale aanvallen vcreeren dus? Voorzeker, en een waar liberaal zal er zich nooit over bekla gen; wel integendeel. Metr leest in den Veurnaar:...» die wil katholiek blijven, moet gehoorzamen aan de wettige gees- lelijke overheid, en die opentlijk tegen "hare geboden opstaal en voortgaat in dezei: opstand kan niet nicer weerdig zijn van de absolutie of de 11. Communie te ontvangen, in een woord, van als christen mensch gerekend te worden. In Veurne verbiedt de geestelijke overluid van liberale gazetten te lezen, van deel te maken van dc liberale associatie, van de kinderen naar de gemeentescholen te zenden;... en nogtlians er zijn hier een groot getal menschen, die liberale gazetten lezen en nooit hun abonnement hebben willen opzeggen, die deel maken van de liberale associa tie met hel vast voornemen er deel van le blijven maken, die hunne kinderen naar de gemeente scholen zenden eu ze er voor niets ter wereld zouden willen uittrekken. Die menschen zijn dus in opstand tegen de geboden der geestelijke over heid. Onze priesters weten bel, eu alle die opstan delingen kennen zij volkomen goed; en niettemin geven zij jaarlijks aan een groot getal dezer per sonen, die zij beweren onweerdig te zijn van als christen mensch gerekend le worden, dc abso lutie en de H. Communie! De priesters zijn dus niel overtuigd van bet gene zij zelven zeggen? Hunne voorschriften, hunne bedreigingen zijn dusniel ernstig? Neen, zij spelrn comedieze zijn streng of toegevend volgens de personen en de omstandigheden, en bijzonderlijk volgens dat hunne strengheid of hunne toegevend heid aan hunne politiek voordeeiig kan zijn. Dc heilige opstellers van ons pastoorsgazetje sommen de onkosten op der tien bestaande Athe neums, scholen, zeggen zij, die maar dienen om eenige kinderen van geuzen in de sleden op de kosten van den hoer en den burger te laten slu- dceren, en zij doen die onkosten als eene op rechte geld verkwisting aanzien. Volgens die verstandige en rechtzinnige heilige manned, zijn Atheneums en middelbare scholen nutteloos en zij schandvlekken hel Gouvernement omdat hel er nog nieuwe inricht. Het moet echter verwonderen, dal die scholen nooit afgeschaft geweest, zijn. En inderdaad de klerikalen zijn zoo dikwijls aan hel hoofd geweest sedert dal die scholen beslaan, en allijd heelt men ze behouden. Wal beleekcnl dal? Dat beleckenl dal de kleri kalen huichelaars zijn, dal zij maar klagen, schreeuwen en vertnaledijden om meester te wor den. Doch eens dat zij aan schollelken zitten dan vinder, zij alles wel, envullen hunne zakken. Voor u, ouders, en voor ons, onderwijzers, is er uil die twee vragen groot nul te trekken. Hel Paaschfeesl is aanslaande, en wij allen wenschen niets beiers dan le dier gelegenheid al onze zon den, dagelijksche zoowel als doodelijke, te biech ten. Maar de priesters weigeren onze biecht te aanbooren! Hoe dan vergiffenis bekomen? De catechismus heeft hel ons daar geleerd. Onze dagelijksche zonden zullen vergeven wor den door leedwezen, gebeden en allerlei goede wer ken, dus zonder biecht; en daar wij in de onmoge lijkheid zijn onze doodzonden, zoo wij er bedreven hebben, le biechten, zullen die vergeven worden door een oprecht en volkomen berouw. Alwie den catechismus gelooft, moet dat met ons zeggen. De barmhartige en rechtvaardige God zal ons dus vergiffenis scheuken, zonder dat wij onzen Paaschen houden. Sommigen zullen misschien zeggen: Maar zijnen Paaschen niet houden is in zich zelven eene doodzonde. Ja, wij kennen de twee geboden der H. Kerk; gij zult uwen priester ten minste eens jaars uwe biecht spreken en nutten omtrent Paaschen hul Lichaam des Heeren. liet is onze vurigste wensch die geboden te on derhouden; maar zulks kunnen wij niet want dc priesters willen onze biecht niet mmliooren, noch ons Jiel Lichaam des Heeren toeieiken, en wij kunnen er hen toch niet toe dwingen. Aan hen de verantwoordelijk heid Wij spreken hooger van betere tijdenDie tijden zullen welhaast komen, want de geeste lijken zullen niel lang wachten deze personen, aan de welke zij heden zoo onverstandig de toe gang lot den biechtstoel weigeren, schoon te gaan spreken op dal zij toch zouden willen te biecht gaan. Doch hoevelen zullen er alsdan n.og aan hel verzoek der priesters voldoen?.. Dal is de kwestie. Sprekende van dc aanhouding van Savaete heb ben wij gezegd: hij ontving zijn onderwijs in dc lagere school zijner gemeenteen vervolgens in dc geestelijke normaalschool van Thourout Deze zinsnede doel tweemaal achtereen onze heilige schrijvers le poerde springen, en zij vallen ons aan juist als of wij zouden gezegd hebben, dat I .jmrrjnrmviii j n. BBgWBirSLrjJli »n i.i i i i uq Twee vragen uit den Catechismus. (VEERTIENDE LBS. Comedic,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2