I I omdat hij in zijne school u De student der universiteil van Leuven, die op den lieer Pirsoul heeft gescholen, wordt beschul digd van moordpoging. En de pastoors schooien in de kerken, voor die zedige katholieke universi- teit Te B. hebben de geestelijken aan den schepen D. G. verboden zijnen paaschen te houden, maar hij mag te biecht gaan om te trouwen, en zelfs twee maal als T hem plezier doel. Men ziet dat de geestelijkheid verlegen is met de zaak, dat zij erkend dal men haar eene zeer ge vaarlijke rol doet spelen. De bisschoppen rekenen op eene vermeerdering van leerlingen in de pastoorscholen, doch hel tegendeel zou gemakkelijk kunnen plaats hebben. En hoeveel menschen zullen zij niet voor altijd uit den biechtstoel en uit de kerk verwijderd heb- beA? Met duizenden. Metis zelfs te denken, dat men in sommige sleden zich in massa van hel katholicism zal afscheiden. Dat zullen de bisschoppen gewonnen hebben met zich in opstand ie stellen legen den Paus Leo XIII, die hun de voorzichtigheid en de gemalig- heiu'heelt aanbevolen. Te Ghislel is de school van hel nonnen klooster aan de nieuwe onderwijswet onderworpen. Hel is dus eene school zonder God. En die nonnen, on derwijzeressen van den Slaat, onderwijzeressen zonder geloof, mogen wekelijks te biecht en te communie gaan. De katholieken aan 't werk. Bij vonnis uitgesproken door de korrektionneele rechtbank van Tongeren (Limburg), in datum van 12 Maart laatst, is een gepriveerd onderwijzer der katholieke scholen veroordeeld geworden tol twee gevangzetlingen van twee maanden en twee boelen van 26 franks, uil hoofde van publieke beleediging aan de goede zeden. Die persoon kwam uil de bisschoppelijke normaal school van Sinl-Truiden, was koster eu eerwaardige Broeder in een klooster geweest. Onnoodig te zeggen dat die onderwijzer tot vandaag niet gewacht heeft om zich uil de voelen te maken Weigering der nbuolulie. In alle kleine steden en dorpen hoort men tegenwoordig van niets anders spreken dan van de weigering der absolutie. Wal wordt er gelachen, en wal worden er kluchten over de handelwijze der geestelijken verteld Hel is ook eene allerbelachelijkste zaak, dat priesters menschen vervloeken en in den kerkban slaan, omdat zij hunne kinderen naar goede scholen zenden, waar de christelijke leering aller best onderwezen wordt. Het is eene allerbelache- jijkstc zaak de priesters zoodanig te zien dolen, dat er nu voor hen maar eene zonde meer bestaal, namelijk de schoolzonde. Men leest in de Stad iïieuport van 24 II. Bij het ter pers leggen van ons blad, vernemen wij dal er voornemen bestaat alle de Nieu- porlschc gebanvloekten in eene vergadering bijeen te roepen om zich als Gemeente in te richten en eenen uominï; te doen komen, dit, dank... aan onze brave zielenherders Wilt gij uw leven beteren, zeggen de heilige opstellers, de priester zal u aanhooren, gij zult absolutie krijgen. Gij drukt u slecht uit, o gezalfde heeren. Gij zoudt moeten zeggen wilt jij klerikaal zijn, de priester zal u aanhooren, en de 11. kerk zal u met opene armen ontvangen. Ktoadkronijk. De liberale Associatie van Hoei is zondag bijeen gekomen, om ovcrlegaan tol hol aanstellen van eenen kandidaat voor de openslaande plaats van Senalcur, in vervanging van M. de Tornaco, over leden, en van eenen kandidaat voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, in vervanging van M. do Lhoneux, ontslaggever. De vergadering heeft M. de Lhoneux aangeduid voor de plaats van Senalcur en M. J. Warnanl voor die van Volksvertegenwoordiger. I>c JIcHuictcn. Ziehier, hoe een blad de zwarte kant der jesuie- ten, beschrijft, waarvan er tegenwoodig zooveel gesproken wordt daar hunne verbanning uil Frankrijk meer dan waarschijnlijk is en wij, hier Belgen, zeker mogen zijn, een groot gedeelte van die zwarte kraaien te zullen zien komen ovcrgc- vlogcn Ziehier een der donkerste vlekken op het Je- suielen-ondcrwijs op den voorgrond. Het vormt nette, ontwikkelde en vormelijke jongens, maar het maakt geene mannen van hen. De jongen wien is ingeprent dat het zijn plicht is zijn kameraad te verklikken als hij wal kwaads doel, zal op groeien met een veel scherper oog voor tekort komingen van anderen dan voor die van zich zelve Het hof van assisen van de Ariègc, beeft bij verstek, tol 1B jaren dwangarbeid, veroordeeld, den priester Jan Fuuderie Louzaud, oud Bojaren, wonende te ïourliol, kanton Mirepoix, overtuigd van aanslagen op de eerbaarheid, zonder geweld, op een meisje van minder dan 13 jaren. En die mannen weigeren de absolutie aan ouders, die hunne kinderen aan treffelijke onderwijzers cu onderwijzeressen toevertroüwen Menschen, wier consciëntie zwaarbelast is, als zij maar de schoolzonde niet bedreven hebben, mogen nu gerust te biecht gaan, want de abso lutie zal hun niet geweigerd worden. Liegen, be driegen, lasteren; onrechtvaardig goed bezitten; zijnen evennaaste haten, verfoeien, het brood ont nemen; zijn huisgezin door zijn slecht gedrag in het verdrieten in liet ongeluk helpen,dal alles is eene kleinigheid, waar de biechtvaders weinig naar luisteren,... maar, onderwijs geven in eene gemeenteschool, zijne kinderen naar die scholen laten gaan, zulke scholen aanbevelen en onder steuneno gruwel 1 dat is eene zonde voor de welke er geene vergiffenis te bekomen is! 1 Klerikale opvoeding en welgema nierdheid. Het hof van beroep van Gent hoeft, in zijne zit ting van 21'" dezer, hel vonnis bekrachtigd van de rechtbank van Dendcrmondé, ten gevolge van welk vonnis sieur Verscheldenpastoor van Moerzckc, tot eene geldboete veroordeeld werd, voor een ziekelijk kind in de kerk opgesloten te hebben. O de wreedaard! In Veurne gedragen zich onze zielenherders op eene aardige wijze. De twee onderwijzers en de jongste onderwij zeres der gemeentescholen hebben zij mondelings vermaand dat hun de absolutie en de communie ging geweigerd worden; aan de drie andere onder wijzeressen hebben zij die vermaning gedaan bij brieve. Waarom dit onderscheid Zij hebben ook brieven toegesluurd aan twee voorstanders van het officieel onderwijs. Waarom enkel aan twee, als bun getal lot meer dan honderd beloopt Om plezier te doen aan hunne vrienden, zijn zekere dezer onverwittigde voorstanders te biecht gegaan, enhebben hel plankje gekregen. Hier door welen nu de andere wat er hun te doen staal. Ook in den biechtstoel hebben de zwarte school- aanwervers ten opzichte der ouders geenen vasten regeler zijn ouders, die ongedwongen hunne kin deren naar de gemeentescholen zenden, aan de welke men de absolutie geelt, en er zijn er andere, die juist in het zeilde geval zijn, welke worden weggezonden. Anr<llglic<len. Te Lnmpernis.se is de schoolzonde onbekend. De onderwijzer onderwerpt er zich aan de nieuwe schoolwet, onderwijst den catechismus, houdt school, in een woord, juist gelijk al de andere gemeenteonderwijzers. En nochtans er wordt in die gemeente van geene slechte scholen gespro ken, en onderwijzer en ouders krijgen er de abso lutie gelijk te voren. zien op do wezenstrekken en in do manier van handelen van een groot deel dier ongelukkigen, die hunne ziel verkocht hebben voor een handvol geld, dal hun geweten moet knagen en gedurig knagen O Leugenaar!je, bezie u eens in den spiegel, en bemerk eens wel hoe uwe wezenstrekken er uil zien. Gij, voorzeker, hebt geene knagingen van geweien; gij. voorzeker, zoudt niet hel minste brokje van uwe ziel willen verkoopen voor een handvoid geldEn uwe meesters ook nietdie heeren hebben, gelijk gij, een schrik van hel geld Maar, waarbij komt hel. dal de klerikale kop stukken er tegenwoordig zoo neerslachtig uilzien? Ja, in T algemeen lachen de menschen; doch er zijn er ook die kwaad zijn, bijzonderlijk de vrou wen. Zoo hoorden wij woensdag door eene buiten vrouw zegen: «AVelhoe! de absolutie durven weigeren aan onzen braven en deugdzamen onder wijzer, en dat alleenlijk omdat hij aan de kinders den catechismus leert!.... En mij ook durven weg zenden omdat ik ons jongentje uil zijne school niet wil trekken!.... T is eene schande!... dat de pastor zijne absolutie houdt’k kan ze missen, God is rechtvaardig, en T stel mijn betrouwen op God.. Anderen zeggen is nu gedaan met de Nieuwjaargifl en met den S.‘ Pieterspenning, de pastor mag komen zoo voel als hij wil, hij krijgt geen duit meer Anderen nog: er zou niemand meer moeten te biecht gaan..... T wordt te belachelijk En alzoo zingt elk zijn liedje; maar hel is meest altijd een leutig liedje,' hetgeen bewijst, dal de menschen zich weinig aan de weigering der abso lutie storen. Volgens het heilig Leugenaartje tracht hel Advertentie-blad de meestertjes en de mam- zcltjes gerust te stellen en in slape te wiegen. Doch, voegt het er bij, het is gemakkelijk om Kunnen geene absolutie krijgen, volgens ons heilig pastoorspapiertje, alle ouders die besloten hebben hunne kinders ongedwongen voort te zenden naar de geusche scholen Hoe komt hei, dat nochtans zulke ouders de absolutie en de communie ontvangen hebben? Wegen misschien de zonden van de rijke peni tenten, al zijn zij ook liberaal, licht gelijk pluimen in de weegschaal van den biechtstoel. Dcmcrkingen. Als de priester u de absolutie weigert, vraagt ons pasloorsgazetje, waarvoor is hel Omdat gij onweerdig zijt, antwoorden de heilige opstellers. Neen, neen, de ondervinding leert, dal hel zoo niet is. Als men klerikaal is en invloed heeft in de kie- zingen, dan weigert de priester u nooit de abso lutie, dan mag men dagelijks zondigen legen hel zesde gebod, on zelfs, en tête a tête, lekkere vleesch- soupéljes doen in den H. Vastentijd. Maar als men liberaal isen eene school zonde op zijne consciëntie heeftBrrrrü T plankje, T plankje Di'nviMKÜmo De gemeenteraad onzer stad heeft een nieuw bewijs gegeven van zijne bezorgdheid voor het officieel onderwijs. Op voorstel van den heer Schepen Ollevier, dd. Burgemeester, heeft de raad, in zijne zitting van 25'" dezer, het besluit genomen, dal te rekenen van 5” april, dag der heropening der gemeente meisjesschool, hel onderwijs in dit geslicht VOL KOMEN KOSTELOOS zal zijn; kosteloos, zoowel voor de fransche klas als voor de vlaamsche, kosteloos, zoowel voor de schoolbehocften als voor hel schoolgeld. BravissimoDit is een allerbest en welgepast antwoord op de onredelijke en onbetainelijke aan vallen in den biechtstoel tegen het gemeenteonder wijs en legen zijn hooggeacht onderwijzend per soneel, dit is een antwoord op de bespoltelijke banvloeken dcr priesters tegen onze wereldlijke overheden. Nogmaals, Bravissimo Wat vernciill!! Voor de wol van" Juli 1879, waren de gemeente scholen GOEDomdat men er den Catechismus onderwees. Nu zijn de gemeentescholen SLECHT.... omdat men er den Catechismus onderwijst. Voor de wel van 1 Juli 1879, waren de ge meenteonderwijzers de VRIENDEN der geestelijk heidomdat zij den kinderen den Catechismus leerden. Nu zijn do gemeenteonderwijzers de VIJANDEN der geestelijkheidomdat zij den kinderen den Catechismus leeren. Voor de wet van 1 Juli 1879, zag de pastoor den gemeenteonderwijzer met BLIJDSCHAP tot de sacramenten naderenomdat hij in zijne school den Catechismus leerde. Nu jaagt de pastor den gemeenteonderwijzer met GRAMSCHAP uil den biechtstoel en van den com munie bankomdat hij in zijne school den Catechismus leert. Voor de wel van 1 Juli 1879, waren de gemeente onderwijzers VERPLICHT den Catechismus te onderwijzen. Nu wordt het don onderwijzer VERBODEN den Catechismus te onderwijzen. Voor de wel van 1 Juli 1879, werden de ge meenteonderwijzers GEZEGEND, en na hunne dood zouden zij in den Hemel geblonken hebben als sterren aan het firmamentomdat zij aan de kinderen den Catechismus leerden. Nu worden de gemeenteonderwijzers GEBAN VLOEKT, eu na hunne dood zullen zij als lood- klompen nederploff’en ter Helleomdat zij aan de kinderen den Catechismus leeren. Aardig, niet waar, lezer? O winkelO winkel en nooit meer werden de gildebals in preek of biechtstoel aangevallen. Een ander voorbeeld. Gedurende vijf en twintig jaar hebben onze vreedzame zielenherders legen onze middelbare school strijd gevoerdhel was eene goddeloozc school, een moordkuil voor de zielende pro fessors waren zielenbedervers, uilzemlelingen van Satan Men heeft onze godgewijde mannen laten schreeuwen en schelden, de gemeenteraad en de meerderheid dcr burgerij is blijven voort gaan met aan de middelbare school hun ver trouwen eu hunne bescherming te schenken, en ziet! deze school is heden voor onze geestelijken geene slechte school meerzij preèken er niet meer tegen, zij vallen ze niet meer aan, zij be rispen de ouders niet meer die er hunne kinderen naar toe zenden Hedendaags hebben onze langgerekte ruste- sloorders, die nooit in vrede kunnen leven, hunne wapens tegen onze gemeentescholen gericht. Die oorlog is zoo onradelijk als hatelijk want, om te durven beweren dat die scholen slecht zijn, om te durven staande houden dat de gemeenteonderwij zers en onderwijzeressen de kinderen bederven, moet men waarlijk uitzinnig zijn en van al de duivels zijn bezeten Die oorlog moet eindigen, en zal welhaast ein digen, als maar de overheden en de burgers krachtdadig wederstand bieden. Hoe meer de geestelijken hel officieel onderwijs aanvallen, hoe meer het gemeentebestuur dit onderwijs dient te beschermen; hoe meer zij de gemeenteonderwijzers en onderwijzeressen ver volgen, hoe meer de liberalen deze nuttige en deftige ingezetenen moeten verdedigen en onder steunen; hoe meer zij de vrije burgers, voorstan ders der gemeentescholen, verdoemen en vermale dijde!), hoe moer men met hunne politieke ban kloeken lachen en spotten moot. Ah* heeren geestelijken, gij denkt den baas te zullen spelen in Veurne?Eh wel! het zal geen waar zijn: gij zult den duim leggen, enter uwer schade en schande. I I I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2