I
I
omdat hij in zijne school
u
De student der universiteil van Leuven, die op
den lieer Pirsoul heeft gescholen, wordt beschul
digd van moordpoging. En de pastoors schooien
in de kerken, voor die zedige katholieke universi-
teit
Te B. hebben de geestelijken aan den schepen
D. G. verboden zijnen paaschen te houden, maar
hij mag te biecht gaan om te trouwen, en zelfs
twee maal als T hem plezier doel.
Men ziet dat de geestelijkheid verlegen is met
de zaak, dat zij erkend dal men haar eene zeer ge
vaarlijke rol doet spelen.
De bisschoppen rekenen op eene vermeerdering
van leerlingen in de pastoorscholen, doch hel
tegendeel zou gemakkelijk kunnen plaats hebben.
En hoeveel menschen zullen zij niet voor altijd
uit den biechtstoel en uit de kerk verwijderd heb-
beA? Met duizenden. Metis zelfs te denken, dat
men in sommige sleden zich in massa van hel
katholicism zal afscheiden.
Dat zullen de bisschoppen gewonnen hebben
met zich in opstand ie stellen legen den Paus Leo
XIII, die hun de voorzichtigheid en de gemalig-
heiu'heelt aanbevolen.
Te Ghislel is de school van hel nonnen klooster
aan de nieuwe onderwijswet onderworpen. Hel is
dus eene school zonder God. En die nonnen, on
derwijzeressen van den Slaat, onderwijzeressen
zonder geloof, mogen wekelijks te biecht en te
communie gaan.
De katholieken aan 't werk.
Bij vonnis uitgesproken door de korrektionneele
rechtbank van Tongeren (Limburg), in datum van
12 Maart laatst, is een gepriveerd onderwijzer der
katholieke scholen veroordeeld geworden tol twee
gevangzetlingen van twee maanden en twee boelen
van 26 franks, uil hoofde van publieke beleediging
aan de goede zeden.
Die persoon kwam uil de bisschoppelijke normaal
school van Sinl-Truiden, was koster eu eerwaardige
Broeder in een klooster geweest.
Onnoodig te zeggen dat die onderwijzer tot
vandaag niet gewacht heeft om zich uil de voelen
te maken
Weigering der nbuolulie.
In alle kleine steden en dorpen hoort men
tegenwoordig van niets anders spreken dan van
de weigering der absolutie.
Wal wordt er gelachen, en wal worden er
kluchten over de handelwijze der geestelijken
verteld
Hel is ook eene allerbelachelijkste zaak, dat
priesters menschen vervloeken en in den kerkban
slaan, omdat zij hunne kinderen naar goede
scholen zenden, waar de christelijke leering aller
best onderwezen wordt. Het is eene allerbelache-
jijkstc zaak de priesters zoodanig te zien dolen,
dat er nu voor hen maar eene zonde meer bestaal,
namelijk de schoolzonde.
Men leest in de Stad iïieuport van 24 II.
Bij het ter pers leggen van ons blad, vernemen
wij dal er voornemen bestaat alle de Nieu-
porlschc gebanvloekten in eene vergadering bijeen
te roepen om zich als Gemeente in te richten en
eenen uominï; te doen komen, dit, dank... aan onze
brave zielenherders
Wilt gij uw leven beteren, zeggen de heilige
opstellers, de priester zal u aanhooren, gij zult
absolutie krijgen.
Gij drukt u slecht uit, o gezalfde heeren. Gij
zoudt moeten zeggen wilt jij klerikaal zijn, de
priester zal u aanhooren, en de 11. kerk zal u met
opene armen ontvangen.
Ktoadkronijk.
De liberale Associatie van Hoei is zondag bijeen
gekomen, om ovcrlegaan tol hol aanstellen van
eenen kandidaat voor de openslaande plaats van
Senalcur, in vervanging van M. de Tornaco, over
leden, en van eenen kandidaat voor de Kamer van
Volksvertegenwoordigers, in vervanging van M. do
Lhoneux, ontslaggever.
De vergadering heeft M. de Lhoneux aangeduid
voor de plaats van Senalcur en M. J. Warnanl
voor die van Volksvertegenwoordiger.
I>c JIcHuictcn.
Ziehier, hoe een blad de zwarte kant der jesuie-
ten, beschrijft, waarvan er tegenwoodig zooveel
gesproken wordt daar hunne verbanning uil
Frankrijk meer dan waarschijnlijk is en wij, hier
Belgen, zeker mogen zijn, een groot gedeelte van
die zwarte kraaien te zullen zien komen ovcrgc-
vlogcn
Ziehier een der donkerste vlekken op het Je-
suielen-ondcrwijs op den voorgrond. Het vormt
nette, ontwikkelde en vormelijke jongens, maar
het maakt geene mannen van hen. De jongen wien
is ingeprent dat het zijn plicht is zijn kameraad
te verklikken als hij wal kwaads doel, zal op
groeien met een veel scherper oog voor tekort
komingen van anderen dan voor die van zich zelve
Het hof van assisen van de Ariègc, beeft bij
verstek, tol 1B jaren dwangarbeid, veroordeeld,
den priester Jan Fuuderie Louzaud, oud Bojaren,
wonende te ïourliol, kanton Mirepoix, overtuigd
van aanslagen op de eerbaarheid, zonder geweld,
op een meisje van minder dan 13 jaren.
En die mannen weigeren de absolutie aan ouders,
die hunne kinderen aan treffelijke onderwijzers cu
onderwijzeressen toevertroüwen
Menschen, wier consciëntie zwaarbelast is, als
zij maar de schoolzonde niet bedreven hebben,
mogen nu gerust te biecht gaan, want de abso
lutie zal hun niet geweigerd worden. Liegen, be
driegen, lasteren; onrechtvaardig goed bezitten;
zijnen evennaaste haten, verfoeien, het brood ont
nemen; zijn huisgezin door zijn slecht gedrag in
het verdrieten in liet ongeluk helpen,dal alles
is eene kleinigheid, waar de biechtvaders weinig
naar luisteren,... maar, onderwijs geven in eene
gemeenteschool, zijne kinderen naar die scholen
laten gaan, zulke scholen aanbevelen en onder
steuneno gruwel 1 dat is eene zonde voor de
welke er geene vergiffenis te bekomen is! 1
Klerikale opvoeding en welgema
nierdheid.
Het hof van beroep van Gent hoeft, in zijne zit
ting van 21'" dezer, hel vonnis bekrachtigd van de
rechtbank van Dendcrmondé, ten gevolge van
welk vonnis sieur Verscheldenpastoor van
Moerzckc, tot eene geldboete veroordeeld werd,
voor een ziekelijk kind in de kerk opgesloten te
hebben. O de wreedaard!
In Veurne gedragen zich onze zielenherders op
eene aardige wijze.
De twee onderwijzers en de jongste onderwij
zeres der gemeentescholen hebben zij mondelings
vermaand dat hun de absolutie en de communie
ging geweigerd worden; aan de drie andere onder
wijzeressen hebben zij die vermaning gedaan bij
brieve. Waarom dit onderscheid Zij hebben ook
brieven toegesluurd aan twee voorstanders van het
officieel onderwijs. Waarom enkel aan twee, als
bun getal lot meer dan honderd beloopt
Om plezier te doen aan hunne vrienden, zijn
zekere dezer onverwittigde voorstanders te biecht
gegaan, enhebben hel plankje gekregen. Hier
door welen nu de andere wat er hun te doen staal.
Ook in den biechtstoel hebben de zwarte school-
aanwervers ten opzichte der ouders geenen vasten
regeler zijn ouders, die ongedwongen hunne kin
deren naar de gemeentescholen zenden, aan de
welke men de absolutie geelt, en er zijn er andere,
die juist in het zeilde geval zijn, welke worden
weggezonden.
Anr<llglic<len.
Te Lnmpernis.se is de schoolzonde onbekend.
De onderwijzer onderwerpt er zich aan de nieuwe
schoolwet, onderwijst den catechismus, houdt
school, in een woord, juist gelijk al de andere
gemeenteonderwijzers. En nochtans er wordt in
die gemeente van geene slechte scholen gespro
ken, en onderwijzer en ouders krijgen er de abso
lutie gelijk te voren.
zien op do wezenstrekken en in do manier van
handelen van een groot deel dier ongelukkigen, die
hunne ziel verkocht hebben voor een handvol geld,
dal hun geweten moet knagen en gedurig knagen
O Leugenaar!je, bezie u eens in den spiegel, en
bemerk eens wel hoe uwe wezenstrekken er uil
zien. Gij, voorzeker, hebt geene knagingen van
geweien; gij. voorzeker, zoudt niet hel minste
brokje van uwe ziel willen verkoopen voor een
handvoid geldEn uwe meesters ook nietdie
heeren hebben, gelijk gij, een schrik van hel geld
Maar, waarbij komt hel. dal de klerikale kop
stukken er tegenwoordig zoo neerslachtig uilzien?
Ja, in T algemeen lachen de menschen; doch er
zijn er ook die kwaad zijn, bijzonderlijk de vrou
wen. Zoo hoorden wij woensdag door eene buiten
vrouw zegen: «AVelhoe! de absolutie durven
weigeren aan onzen braven en deugdzamen onder
wijzer, en dat alleenlijk omdat hij aan de kinders
den catechismus leert!.... En mij ook durven weg
zenden omdat ik ons jongentje uil zijne school niet
wil trekken!.... T is eene schande!... dat de
pastor zijne absolutie houdt’k kan ze missen,
God is rechtvaardig, en T stel mijn betrouwen
op God..
Anderen zeggen is nu gedaan met de
Nieuwjaargifl en met den S.‘ Pieterspenning, de
pastor mag komen zoo voel als hij wil, hij krijgt
geen duit meer
Anderen nog: er zou niemand meer moeten te
biecht gaan..... T wordt te belachelijk
En alzoo zingt elk zijn liedje; maar hel is meest
altijd een leutig liedje,' hetgeen bewijst, dal de
menschen zich weinig aan de weigering der abso
lutie storen.
Volgens het heilig Leugenaartje tracht hel
Advertentie-blad de meestertjes en de mam-
zcltjes gerust te stellen en in slape te wiegen.
Doch, voegt het er bij, het is gemakkelijk om
Kunnen geene absolutie krijgen, volgens ons
heilig pastoorspapiertje, alle ouders die besloten
hebben hunne kinders ongedwongen voort te zenden
naar de geusche scholen
Hoe komt hei, dat nochtans zulke ouders de
absolutie en de communie ontvangen hebben?
Wegen misschien de zonden van de rijke peni
tenten, al zijn zij ook liberaal, licht gelijk pluimen
in de weegschaal van den biechtstoel.
Dcmcrkingen.
Als de priester u de absolutie weigert, vraagt
ons pasloorsgazetje, waarvoor is hel Omdat gij
onweerdig zijt, antwoorden de heilige opstellers.
Neen, neen, de ondervinding leert, dal hel zoo
niet is.
Als men klerikaal is en invloed heeft in de kie-
zingen, dan weigert de priester u nooit de abso
lutie, dan mag men dagelijks zondigen legen hel
zesde gebod, on zelfs, en tête a tête, lekkere vleesch-
soupéljes doen in den H. Vastentijd.
Maar als men liberaal isen eene school
zonde op zijne consciëntie heeftBrrrrü
T plankje, T plankje
Di'nviMKÜmo
De gemeenteraad onzer stad heeft een nieuw
bewijs gegeven van zijne bezorgdheid voor het
officieel onderwijs.
Op voorstel van den heer Schepen Ollevier, dd.
Burgemeester, heeft de raad, in zijne zitting van
25'" dezer, het besluit genomen, dal te rekenen
van 5” april, dag der heropening der gemeente
meisjesschool, hel onderwijs in dit geslicht VOL
KOMEN KOSTELOOS zal zijn; kosteloos, zoowel
voor de fransche klas als voor de vlaamsche,
kosteloos, zoowel voor de schoolbehocften als voor
hel schoolgeld.
BravissimoDit is een allerbest en welgepast
antwoord op de onredelijke en onbetainelijke aan
vallen in den biechtstoel tegen het gemeenteonder
wijs en legen zijn hooggeacht onderwijzend per
soneel, dit is een antwoord op de bespoltelijke
banvloeken dcr priesters tegen onze wereldlijke
overheden.
Nogmaals, Bravissimo
Wat vernciill!!
Voor de wol van" Juli 1879, waren de gemeente
scholen GOEDomdat men er den Catechismus
onderwees.
Nu zijn de gemeentescholen SLECHT.... omdat
men er den Catechismus onderwijst.
Voor de wel van 1 Juli 1879, waren de ge
meenteonderwijzers de VRIENDEN der geestelijk
heidomdat zij den kinderen den Catechismus
leerden.
Nu zijn do gemeenteonderwijzers de VIJANDEN
der geestelijkheidomdat zij den kinderen den
Catechismus leeren.
Voor de wet van 1 Juli 1879, zag de pastoor den
gemeenteonderwijzer met BLIJDSCHAP tot de
sacramenten naderenomdat hij in zijne school
den Catechismus leerde.
Nu jaagt de pastor den gemeenteonderwijzer met
GRAMSCHAP uil den biechtstoel en van den com
munie bankomdat hij in zijne school den
Catechismus leert.
Voor de wel van 1 Juli 1879, waren de gemeente
onderwijzers VERPLICHT den Catechismus te
onderwijzen.
Nu wordt het don onderwijzer VERBODEN den
Catechismus te onderwijzen.
Voor de wel van 1 Juli 1879, werden de ge
meenteonderwijzers GEZEGEND, en na hunne
dood zouden zij in den Hemel geblonken hebben
als sterren aan het firmamentomdat zij aan de
kinderen den Catechismus leerden.
Nu worden de gemeenteonderwijzers GEBAN
VLOEKT, eu na hunne dood zullen zij als lood-
klompen nederploff’en ter Helleomdat zij aan
de kinderen den Catechismus leeren.
Aardig, niet waar, lezer?
O winkelO winkel
en nooit meer werden de gildebals in preek of
biechtstoel aangevallen.
Een ander voorbeeld.
Gedurende vijf en twintig jaar hebben onze
vreedzame zielenherders legen onze middelbare
school strijd gevoerdhel was eene goddeloozc
school, een moordkuil voor de zielende pro
fessors waren zielenbedervers, uilzemlelingen van
Satan Men heeft onze godgewijde mannen
laten schreeuwen en schelden, de gemeenteraad
en de meerderheid dcr burgerij is blijven voort
gaan met aan de middelbare school hun ver
trouwen eu hunne bescherming te schenken, en
ziet! deze school is heden voor onze geestelijken
geene slechte school meerzij preèken er niet
meer tegen, zij vallen ze niet meer aan, zij be
rispen de ouders niet meer die er hunne kinderen
naar toe zenden
Hedendaags hebben onze langgerekte ruste-
sloorders, die nooit in vrede kunnen leven, hunne
wapens tegen onze gemeentescholen gericht. Die
oorlog is zoo onradelijk als hatelijk want, om te
durven beweren dat die scholen slecht zijn, om te
durven staande houden dat de gemeenteonderwij
zers en onderwijzeressen de kinderen bederven,
moet men waarlijk uitzinnig zijn en van al de
duivels zijn bezeten
Die oorlog moet eindigen, en zal welhaast ein
digen, als maar de overheden en de burgers
krachtdadig wederstand bieden.
Hoe meer de geestelijken hel officieel onderwijs
aanvallen, hoe meer het gemeentebestuur dit
onderwijs dient te beschermen; hoe meer zij de
gemeenteonderwijzers en onderwijzeressen ver
volgen, hoe meer de liberalen deze nuttige en
deftige ingezetenen moeten verdedigen en onder
steunen; hoe meer zij de vrije burgers, voorstan
ders der gemeentescholen, verdoemen en vermale
dijde!), hoe moer men met hunne politieke ban
kloeken lachen en spotten moot.
Ah* heeren geestelijken, gij denkt den baas te
zullen spelen in Veurne?Eh wel! het zal geen
waar zijn: gij zult den duim leggen, enter
uwer schade en schande.
I
I
I