en I I en den onderstand aan de dienaars der «erediensten toegestaan. over hunne ware belangen te onderrichten, en om ze te overtuigen dal'deze die hunne De onderwijzers en de pastors scholen. De klerikalen maken eenen grooteu op hef met hunne nieuw ingeriebte scholen; zij boffen en stollen zoo zeer met de onderwijzers die lol hen overgeloopen zijn: het zijn allen wijze mannen, spiegels van geleerdheid; zij weten er met een woord geen kwaad van, en niets dan goed van le zeggen; als men de klerikalen zou willen op de letter gelooven, zij liepen tol hen enkel over uil louter gods dienstigheiduil louter godsvrucht en om langs den treffelijken kant gerekend te worden. Wat zijn de klerikalen lichtgeloovige lieden! neen, wij willen die onderwijzers niet zwarter maken dan zij konnen zijn; maar er zijn er velen onder die overge- loopenen die het geenzins deden uil gods vrucht en om, zooals men zegt, langs den treffelijken kant te slaan. Neen, dit zijn de redens niet, waarom zij zich lot u wenden; zij deden het, omdat gij gouden bergen liet schilleren voor hunne oogen; omdat gij hen gouden beloften deed; en die sukkelaars geloofden aan uwe woor den; maar liet zal niet lang meer duren dat alle die schoone beloften als rook zullen vervliegen. Inderdaad, van waar moeten die groole sommen blijven komen? Van de omhalingen bij boeren en burgers? Dal ze eens gaan lasten naar de beurzen, zij zullen er velen ijdel, plat vinden; er daar waar er nog een restje over is, de bezitters er van weten genoeg waar zij het moeten besteden; neen, de boeren en burgers zijn vermoeid van geven, dat zullen de schooiers alle dagen meer en meer ondervinden. Het juk dat op ons drukt zegt de Veurnaar, moeten wij trachten van ons af te schudden bijzonderlijk in dit jaar 1880, jubeljaar onzer onafhankelijkheid. Zoozijn.de geestelijken: altijd klagen zij, allijil preken zij van verdrukking. Zij genieten in ons land alle voorrechten, die aan andere burgers worden ontzegd, de bisschoppen wonen in paleizen, de pas toors in de schoonste huizen, zij leven in rijkdom en in weelde gelijk de pachas en nog durven zij klagen. Tracht maar, heeren, uw zoogezegd juk afteschudden. Doch, ijdele hoop: in België zoo wel als in de naburige landen, waait de wind uil hel liberaal gewest, en van heden af mag men met zekerheid voorzeggen, dal de kiezing van 8 juni aan staande voor onze klerikalen eene groole nederlaag zal zijn. Schreeuwt en jammert maar, o zwarte klagers, vervloekt en vermaledijd! maar, o uitzinnige meeslermakersniets zal balenmen spot mol uwe klachten en Gij hebt gezegd, dal er 25 ol 30 kinde ren, vreemd aan de school, van de ge melde wandeling deel maakten. Die be wering is ?oo belachelijk dat zij ons, even als menigvuldige klerikalen, heeft doen schokschouderen. Gij houdt uwe bewe ring slaande; ehwel, maakt de namen van die 25 of 30 kinderen bekend. Wij dagen er u toe uit. Op 9*“" maan waren er daaromtrent 150 meisjes die de wandeling bijwoonden. De heilige schrijvers willen niet gelooven dal hel gelal leerlingen de gemeentemeisjes- school zoo groot is; zij willen ook niet dal het publiek hel gelooft, en daarom komen zij met fabels voor den dag. Wel nu, dat de ongeloovige Thomassen zich begeven naar de school van juffrouw Herreboudt, zij zullen er met beleefdheid worden aanvaard en alle gemak zal hun worden verschaft om er de schoolkin deren te lellen. En daarmede punctum daarover. De heilige schrijvers wenden zich in hun pasloorsgazetje tot onze ingezetenen en zeggen hun Nu Veurnaars, doet uwe oogen toch geheel en gansch open, en weest toch eens wel overtuigd dal liberalismus of geuzerij spijts alle geveinsdheid en schijnheiligheid niets anders is dan godsdiensthaat. Ehwelde Veurnaars hebben met Paschen hunne oogen gansch open ge daan en zij hebben zich gemakkelijk kunnen overtuigen, dat uwe handelwijze, o gezalfde hoeren, niets anders is dan winkel en politiek. Wij hadden ons verwacht aan eenen hevige» uitval van den lëwrnaar, legen de beslissing van onzen gemeenieraad ten gevolge der welke hel onderwijs in de stadsmeisjesschool, even als in de sladsknechljesschool, voortaan voor een ieder volkomen kosteloos zal zijn. De Veurngar rept er echter geen enkel woord van; hij zou willen de zaak dood zwijgen; maar hij zal er niet in gelukken: goed nieuws is immers welhaast overal gekend. De beslissing van ons gemeentebestuur ten voordeele van het lager onderwijs wordt algemeen goedgekeurd, en zelfs de gazetten van Brugge, Gent, Antwerpen, spreken er over met den grootsleu lof. Het kosteloos onderwijs zal meer en meer ingevoerd worden; meer en meer zullen de openbare besturen hel als eene plicht aanzien hel onderwijs kosteloos te verspreiden. Hel onderwijs zal eenen openbaren kosteloozen dienst worden, even als de verlichting der stralen in steden en in dorpen, even als het onderhoud der wegen, zoowel in den kom der gemeen ten, als ten platten lande. Al^cmeene tijdingen. Zondag toekomende, 11 April, sluiting van het looneeljaar 1879-80, door de koninklijke maatschappij van Rhetorika. Men zal opvoeren hel schoone drama de familie Ih/kmans en hel kluchtspel Pom pier en Hi/leman. Bij koninklijk besluit van 25 maart, wordt dc overeenkomst goedgekeurd, ge sloten den 22 dezer maand, voor den verkoop der concessie van den spoorweg van Veurne naar de fransche grens, in de richting van Duinkerke, verleend bij ko ninklijk besluit van 12 maart 1863. De minister van financiën brengt ter kennis van de belanghebbenden dal de betaling der pensioenen van den trimester 1880 geschieden zal, in de provincie, bij de agenten der schatkist en, in het arron dissement Brussel, bij den agent van hel tweede bureel, Levenschestraal, n°8i, op de volgende tijdstippen De burger- en geestelijke pensioenen, te beginnen met naanslaanden 5 april; De krijgsp nsioenen te beginnen met den 10 dierzelfde maand. Hel aanzienlijk werk veroorzaakt door de lierziennig der krijspehsioenen, en die in voege moet zijn van nu af den 1 juli 1870, heelt het be stuur der schatkist in dc onmogelijkheid gesteld bovengenoemden trimester uit te De Veurnaar komt terug op de wande ling der gemeentermeisjesschool. Die wandeling moet wel veel indruk ge maakt hebben op de heilige schrijvers, want zij had den 9’ maart plaats en zij hebben ze nog niet vergeten. Een enkel woord. Als gij, Veurnaar, gansch onwaar schijnlijke zaken mededeelt, dan moet gij bewijzen wiit gij geloofd worden. ouders: zendt uwe kinderen naar geene I i nu min dan ooit, Meifweet ookndal M. Barra, tijdens dc nu, dat alle priesters en nonnen in dc den legen de godsdienstige verdraag zaamheid en ten voordeele der priester heerschappij, tegen de moderne vrijheden en ten voordeele der paapschc dwingc- i la ml ij. Hel is hier de plaats niet om breed voerig over deze zaak uit te weiden, doch wat ons toelaat te verzekeren dat de dc geestelijke is hel volgende feil: In de twee hoogcscholen van den Staal zijn er rond de 1200 studenten, die daar omtrent in gelijk getal uit wereldlijke en geestelijke gestichten komen. Ehwel welke dezer twee categoriën van jonge lingen gedragen zich onder alle opzichten het best? De onpartijdige oud-studenten van Gent en van Luik zijn hel eens om te bekennen, dal de jongelingen, die hunne studiën in wereldlijke middelbare scholen hebben gedaandoorgaans een zedelijker en waardiger gedrag hebben dan de studen ten die uil de geestelijke scholen komen. De studenten der universileit van Leuven hebben, in groole meerderheid, hunne opvoeding in geestelijke scholen ontvan gen. Ehwel, hoe gedragen zich daar de studenten onder zedelijk opzicht? Op eene wijze die de ouders, welke er kinderen hebben in eene gestadige ongerustheid en vrees doet verkeeren. De Veurnaar beweert, dal «de prin- ciepen die men in de geestelijke scholen inplant en aanleert goed en onberis pelijk zijn,» en dal indien al deze die uil die gestichten komen, de leering die zij daar ontvangen hebben, later wilden volgen en in werke stellen, er geene andere onder hen zouden zijn dan tref- lelijke lieden en nooit geene schoeljes. Wij zullen ons een oogenblik met dit punt in een volgend artikel bezig houden, alsook melde bewering der heilige schrij vers, dat men beter leert in de geeste- lijke gestichten dan in de gcusche, en dat in alle kampstrijden de leerlingen der geestelijke gestichten de eerste prijzen en de schoonste plaatsen be- komen. die haar voorgedragen, en de Senateurs en Representanten, die haar verdedigd, opgehemeld en gestemd hebben, krijgen zonder dc minste observatie de absolutie en gaan te communie. Maar de burgersmenschen, die hunne kinderen naar de Gemeentescholen zen den, de onderwijzers en al degenen die gehoorzamen aan die zeilde wet, krijgen hel schuif ken voor hunnen neus en den duivel voor hunnen nieuwjaar of liever voor hunnen Paschen. Zoo zijn de priesters: laf, kruipend voor de grooteu der aarde, dwingelan den, trotscb tegenover de kleinen. En dal heel godsdienst! Neen, dal is winkel, dat is comedie- spel, maar een verachtelijk en schandalig comediespel De Jesuieten uit Frankrijk. In Frankrijk is hel decreet verschenen, volgens welk de jesuieten drij maanden tijd hebben om hunne kloosters te sluiten en hunne vereenigiug te ontbinden. Hel is een maatregel van eenc groote beteekenis en die ecn§ te meer bewijst, tol wat de overdrevene en onverdraag zame handelwijze der geestelijken een gouvernement dwingt. Hel decreet zegt niet dat de jesuieten uil Frankrijk verbannen worden, maar dit is ook niet noodig. Het fransch gouver nement beschikt over voldoende wetten, om de vreemde jesuieten, die gevaarlijk voor de orde zijn, uit hel land te zeilen. Zij willen ze voor het oogenblik belet ten onderwijs te geven, ten einde zij de fransche jeugd niet meer de bedorvene princiepen zouden inprenten, welke zoo nadeelig voor dal land zijn geweest. den in de ziet.wijze, in ons voorlaatste ouder menige opzichten verkeerd te werk nummer uilgedrukt, dal onverdraagzaamheid nadeelig zijn voor eenieder, dat zij eenc bron zijn van onwelvoeglijkheid en ongemanierdheid, dal zij hel hart versteenen en de zeden verderven. Dal zulke gevoelens (welke men in de geestelijke onderwijsgeslich- ten aan de jeugd inprent) passen kun- nen aan politieke priesters en nonnen aan dewelke politieke bisschoppen ge il bieden onophoudelijk tegen de liberalen te velde te trekken, doch ten volle tegenstrijdig zijn met den waren chris- telijken godsdienst, en allergevaarlijkst voor kinderen, die geschikt zijn om later in ^e wereld te leven cn in de wereld hun brood te verdienen. Neen, wij zoeken naar geene uitvlucht- sels, wij verloochenen onze princiepen niet, wij wijken niet achteruit zonder aarzelen verklaren wij, dat, naar ons in zien, de wereldlijke onderwijsgestichten verre Loven de geestelijke de voorkeur verdiepen, en ronduit zeggen wij aan de I.nfhei<l! Al de Brusselsche bladen melden dat de Honing en de koninklijke familie ii: de Caudenbergkerk te Brussel hunnen Pa schen hebben gehouden. Ziedaar weer eens dc hatelijke lafheid der geestelijkheid. De Koning, die de schoolwet bekrach- inet uwe banvloeken, de kiezers zullen ligd en °nderteekend heeft, de ministers zich meer cn meer van u afscheiden cn het Gouvernement zal niet aarzelen moe dig ten uwen opzichte zijnen plicht te 1 volbrengen. Hecht erlijke krontjk. In eene pastorsschool te Luik, viel er over eunige maanden een kind in eenen put en verdronk. Eene vervolging werd legen den pastoor, onderpastoor en ouderwijzer ingespan nen. De pastoor Gonrard mi de onderwijzer Gilles,zijn, dc eerste lot twee honderd franks en de tweede tol 50 frank boel veroordeeld, als plichlig van moord door onvoorzichtigheid. Daarenboven moeten pastoor en onderwijzer 800 frank aan de ouders van hel kind betalen, waarvan 600 Ir. ten laste van den pastoor. Dal zal hem loeren school te houden er geen verstand van te hebben. Heer Uitgever van het Advertextik-iilai», Die decreten zullen een groot effect in Frankrijk maken, omdat men weel dat de klerikalen zich uil al hunne macht daartegen zullen verzetten; maar hel gou vernement is sterk genoeg om die aan vallen af te slaan cn de bovenhand zal aan de wel en aan hel republickeinsch bestuur blijven. Hel priesterbeheer, waaronder Frank rijk zoo lange jaren gebogen is geweest, heeft het ongeluk van dal land uilge- maaki; want het zijn die zwarte raadge vers, die Frankrijk in eenen alles ver nielenden oorlog hebbed gesleept, die zoo veel geld, zoo veel bloed en een stuk van zijn grondgebied heeft gekost. Sinds Frankrijk eene republiek is ge worden en hel gouvernement in handen is van bekwame en vaderlandslievende mannen, gaal dal land met groole schre den vooruit en overtreffen zijne inkoms ten de uitgaven. Wij vreezen maar iels, dal de jesuieten, die gevaarlijke secle voor vrijheid en vooruitgang, welke uil Fankrijk zullen trekken, hunne tenten hier in ons land zullen komen ópslaan, cn onze grondwet, niet toelatende, te doen wat men in Frankrijk doet, men zal verplicht zijn ze le huisvesten, te voeden en ons instel lingen te laten ondermijnen, en dit alles daarbij nog op de kosten van hel alge meen. Wij vragen dal ons gouvernement een wakend oog zou houden en doen wal hel kan, Dc heilige opstellers schrijven langdra dige cn zoutclooze artikelen legen ge- gcestclijke onderwijsgestichten geleerde 1 meenteonderwijzers en onderwijzeressen I wijs genegen zijn. gezalfde opstellers af, dal wij achteruit- veel werk vinden, want meer en meer zal 1. 7 ƒ!/-> n I z» I .\I-hap 1 1 zv I 1)1011 11I I t l I Cr IA f\m I /Ol/I,<uc z-\ niet durven aangaan, dal wij een uit vlucht sel zoeken. In het geheel nietwij blijven vollier- kinderen naar de pasloorsscholen zenden gevoelens van gaan. ,.„i:„ - [)c (|\v;lze pci’SODalitCilCl) der ZWartC opstellers zullen de voorstanders van hel officieel onderwijs van hunne plichten niet doen afwijken, noch hunnen loflijken ijver ten voordeele der gemeentescholen verkoelen. De schrijverij der zielenherders zal dus alleenlijk dienen om aan hel publiek ie leeren met welke beuzelarijen, met welke kleinigheden, waardig van-onnoozelaars, die heeren zich bezig houden. Ons antwoord aan den Veurnaar. Wij hebben gemeld dat de hulponder wijzer Savaele dien wij als onwaardig over boord hebben geworpen in de geestelijke normaalschool van Thouroul.zijn 'onderwijs heeft ontvangen. Waarom deden wij dit? Was hel uit loutere kwaadwilligheid tegen een bij- bijzondcr geslicht, of tegen de geestelijke gestichten in hel algemeen? Geenszins. H l was om aan de heilige opstellers van ons pasloorsgazetje den mond le stoppen, om le bewijzen dat het niet al goud is wat blinkt want, volgens de gezalfde schrijvers, is dc opvoeding in een geeste- j lijk gesticht genoten een allerbest behoed middel legen onzedelijkheid en slecht gedrag. Wij hebben ook gezegd, dal er uil mi eerbiedwaardige, burgers komen, le I cn legen personen die hel ollicicel onder- zelfder tijd als domkoppen en schoeljes. I wijs genegen zijn. Uil deze laatste verklaring leiden de Welnu als zij zoo voortgaan zij zullen kruipen, dal wij de princiepkweslie I men zich toeleggen om de ouders I geestelijke scholen; cn discussie van hel budjet van 1880, zich onderwijsgestichten strijders zijn gewor- verbouden heeft, le onderzoeken, welke de verminderingen zijn die aan dc ver- schillige artikels, betreffende den katho lieken godsdienst, kunnen gebracht wor den. De verminderingen kunnen volgens ons zeer aanzienlijk zijn. In vele sleden mag men gemakkelijk do helft der onder pastoors in onwerkzaamheid van dienst wereldlijke scholen verkieslijke!’zijn dan stellen, want zij hebben geen werk meer, j -in oiüi,-». i« tmi mt^nixt,. f<>ii uit hoofde der weigering van het toe dienen der sacramenten, welke zij aan een groot gelal personen hebben gedaan. De seminaristen niet meer vrij van den soldatendienst, omdat een ander onge lukkige werkman in hunne plaats moet dienen en hel afschallën van plaatsen van onderpastoors, die er niet meer noodig zijn, ziedaar twee middelen, die men zoo spoedig mogelijk moet in ’t werk stellen. Zij hebben hel wel verdiend. f I lli Ingezonden Artikel. Btien 1“ April 1880. Da Veurnaar van gisteren bevat een artikel over den onderwijzer van B... die don naarn draagt van .1... Nu een weinig nadenken» heb ik bevonden dat dit artikel op ons dorp en op onzen onderwijzer zinspeelde. Het verwondert inij grootelijks dat katholijke monsehen en katho- lijke artikelsclirijvers tot het gedacht kunnen komen van een katholijk man, zooals meester .1..., te bosoldmpon. Meester J... is hier gekomen met liet vertrouwen der huisvaders. Hij was onderwijzer benoemd door de katholijke meer derheid van den gemeenteraad. Maar omdat do wet op het onderwijs veranderd is, zou men waarlijk zeggen dat de godsdienst ook verand rt. Hoe is het mogelijk dat het maken eener burger lijke wet, die geene betrekking hoeft met het geloof, do geestelijkheid dusdanig in oproer kan brengen dat zij dondert met alles wat heilig is Waarom onteert zij zelve de biecht en do abso lutie wanneer haar al de deuren der otllciëele scholen opengelaten worden 1 Ik ben katholiek, maar ik houde staan dat het voor nzon gods dienst te betreuren is dat men zulke ongerijmd heden als geloofspunten wil doen doorgaan. Doch ondank» al mjju geloof, wat veranderingen er ook mogen gebeuren, zal ik nooit nalaten mijne kinderen te zenden naar do gemeente school, bij den katholieken moester .1 Een katholiek vader des huisgezins. V’ - - - -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2