I blijven. IM iis slosh!Zegt gij lezer. Wel ju4:)t De Journal de Bruges van den eersten dezer maand beval eenen brief uil Veurne, waarvan wij de vertaling hieronder laten volgen. Kiezingsnieuws uit liet arrondis sement. Wij vernemen dal de kandidatuur van den hoer Ch? Meynnc door de liberalen van gansch het arrondissement zeer goed wordt onthaald, des te meer daar zij een oogenblik gevreesd hadden, dal de strijd niet zou worden aangevangen. Die vrees w.as ongegrond, want sedert vijl' en twintig jaar heeft de vrijzinnige partij niet óónc kiezing voor de Kamer laten voorbijgaan zonder in het strijdperk te treden, en nu dal de hoofden dor kleri kale», namelijk de geestelijken, een zo groot getal kiezers hebben misnoegd, nu dat do wijzigingen aan de kieswet het getal der liberale kiezers in evenredig- i_.. -me(| e|. j dat onze j moraal der jezuïeten ziet er zoo nauw niet op; de klerikale dagbladen zijn zoo kiescli niet. Immers daar treft men zoovele leugens in aau, dal men er sedert jaren aan ge woon is. Zij stapelen de eene leugen op de andere. De klerikale schrijvers moeten een klein gedacht Ijebben van hmine le zers; löaar, hel is waar, zij weten wel dal iudien zij de waarheid aan de buitenlieden deden kennen Irun klerikale winkel gauw gesloten zou zijn. Daarom ook veldlieden de hooggeleerde herders, op straf van doodzonde ol' wei gering van sacramenten, hel lezen der waarheidslievende ol’ liberale dagbladen, en zij zelf, die niets anders lezen dan ultraipouiansche lengengazetlen, welen dan ook niets van den wezeatlijkeii staal der zaken, en kennen van de eeuwige verlangens en neigingen der hedeftdaag- sche samenleving izmedAJs een ge boren kind. Daarom onk Itebben wij zoo vele leugens door do gi5c.df.fen bei volk zien opdrimgeu, ter van de nieuwe schoolwel: leugens die zoo last baar zijn dat zelfs de eenvoudigste boer met de klerikaffibedrtegers moet lachen. jLicgcti dat kittineti zij allerbest. a>j pn'dwr a/s gij bt-i volk zegde! Onze lezers welen thans genoegzaam dal de bisschoppen en do pastoors liegen en lasldi'en wanneer zij zeggen dal de nieuwe schoolwel eene slechte, eene god- deloozc wet is; dal ze liegt n en lasteren, wanneer zij de oflicieele onderwijzers voor schismalieken, voor zendelingen des duivels willen doen doorgaan; dat zij liegen en lasteren, wanneer ze beweren dat er in de gemeentescholen iets onder wezen of gedaan wordt, dal tegenstrijdig is met hel katholiek geloof. Onze lezers welen ook dat leugentaal zonde is; maar wat zij misschien niet welen, dal is, dal al de leugens eti lasteringen van onze politieke bisschoppen en pastoors zooveel doodzonden zijn. Wij willen hel hun be wijzen, de catechismus in de band. Zie 26’* les. 8 V. Is leugentaal zonde’ En hot; zullen die doodzonden vergeven worden Is de biecht geuoegzaan? Neen want de volgende vraag van den cale- 9 V. Wal moet hij doen die iemand in zijn goed of in zijne eer beschadigd heeft? A. Hij moet, zoo hij best kan, aan hem of aan zijne erfgenamen restitutie doen. Keslilulié doen beieekeni: het gestolen goed wedergeven,1 of de gekwetste eer herstellen en de schade vergoeden.’1 (Zie uitleggingen van den catechismus). De geestelijken moeten dus, willen zij vergiffenis over hunne leugentaal be komen onze gekwetste eer herstellen en de schade vergoeden. Zullen zij zich zoo diep willen verne deren’ Wij twijfelen eraan; zij zijn daar te hoosaardig en te koppig voor. Echter wenschen wij hel in hun eigen belang, en daarom herinneren wij hun de 8“* vraag der 15’ les van de catechismus. V. Voor wie is de hel A. Voor die welke builen het waar achtig geloof sterven, en ook voor die welke builen de liefde Gods mei doodelijke zonden verscheiden. Zedeles. Gij, geestelijken, die eenen splinter in ons oog meent te zien, ver wijdert eerst den balk die uw eigen ge zicht belemmert Fhejmanv'. (Verdediging Na dit onverwacht schandaal, dat op de aanwezigen den pijnlijksten indruk heelt gemaakt, zette de onderwijzeres de ondei brokene lezing van de lijkrede voort, en de bloedverwanten en vrienden van de overledene, in plaats van nog een oogen- naar de kerk te gaan bidden, zoo als het blik T gebruik is, vergezelden de onder wijzeres tol aan hare woning, willende aldus legen het schandelijk gedrag van den pastoor prostesleeren. Aanvaard, Mijnheer de Uitgever, de verzekering mijner volkomenc achting. v. Men leest in de Progrès van Yperon, dat hel komileit der liberale. Associatie van dat arrondissement beslist heeft den strijd aan te gaan voor de wetgevende kamer. In de eerstkomende zitting zal men overgaan tolden keusder kandidaten. M.’ I.. Vianet. Onze pastoorsvertegenwoordiger heeft eene /lauwe, begaan met over den Nieu- portschen bassin-a/lot te spreken. In de Kamer handelen over zaken, dié men hoegenaamd niet kent en onnoozelen, belachelijken praal vertellen,... waarlijk, dat gaal te verre De Nicuporlsehc .correspondent van do Klerikale gazelle van Dixmude stort tranen over de redevoering en over de misgreep van M.r Visart en onze confrater de stad iïien/w.t spot er mede volgender wijze In ons nummer van 28 april jl. hebben ■wij de beklagenswaardige onwetenheid aangetoond van onzen volksvertegen woordiger M. L. Visart, belrekkelijk de ontworpen verbeteringswerken onzer haven; 's anderendaags, 29, in zitting van de Kamer der volksvertegenwoordigers, verweet M. de minister Sainclqlclte bel hem in ’t openhaar mw zeer beleefd en dit .ie DTge»woor4i^M’ii/j saw al zijne -collega!' w ’t Is fcai*.en onze puioorsvertegen- woordiger inrijgt eene tmirige vermaard- (heid in 4e Kamer. I)e gezalfde opstellers van den Veurnaar zouden beter doen van over den finan- lieelen toestand onzer stad te zwijgen, want met er over te spreken bewijzen zij, dat zij er niets van kennen hoegenaamd. Waarom putten zij hunne inlichtingen in hel stedelijk verslag van 1877-78 en niet in dat van 1878-79’ Waarom spre ken zij niet van de aflegging van de leening van 7000 fr.?Waarom noemen zij de borgtocht van den stedelijken ont vanger eene leening? Of denken zij mis schien, dat er niet altijd eenen ontvanger en eene borgtocht zullen bestaan’ Waarom maken zij geene melding van de titels der leening der provincie, die, nog al in aanzienlijk getal, de stad in bezit heeft!..» O gezalfde opstellers! het zijn altijd de oflicieele scholen, die u in liet hoofd spelen en die u, maar niet de burgers, verontrusten. De finanlieele toestand der stad laat niets te wenschen, en schoone en ge zonde scholen mag en zal de gemeente raad tot stand brengen. Dit is de wensch der burgerij, en aan dien wensch zal worden voldaan. Wij kunnen het liberaal ministerie niet genoeg geluk wenschen mei dezen maat regel. Doch hierbij bepalen zich de nieuwe hervormingen niet. Vlas en kemp wer den, alles wel berekend, met nagenoeg 70’/. op den vervoerprijs verminderd De heer Saincteletle meent hel goed met de buitenlieden, en wij vormen den wensch, dat hem gelegenheid zal gegeven worden al zijne nieuwe en nuttige plan nen in praktijk te brengen. Thans reeds heefl hij, na twee jaren bestuur, meer ge daan voor handel en nijverheid dan 10 klerikale ministers te zamen. Wij hopen en zijn overtuigd, dat het Vlaamsche land hem daarvoor dankbaar zal zijn. (Volksbelang.) Het liberaal ministerie en de landbouw. Ja de liberalen hebben veel gedaan voor den landbouw. Als wij alles goed overwegen, liet zijn enkel de liberale minisierien die zorg gedragen hebben voor den akkeibouw en de veld bewoners met weldaden overladen. Het zijn geene ijdele woorden noch beloften, maar daad zaken, onloochenbare daadzaken. Herin neren wij er eenige: 1" Wie heeft de ijzeren wegen in België aangelegd en uitgebreid De liberalen, want de klerikalen vreesden hel stoom tuig gelijk den duivel. 2’ Wie heeft de steen-, buurt en zand wegen alom lot stand gebracht De libe ralen, want hunne tegenstrevers zijn maar onwillig achteraan komen gesukkeld, de wijl zij in elke verbetering van gemeen schap een middel vreezen tot beschaving, vrijheid en vooruitgang, de gezworen vijanden der dompers. 3° Wie heeft de oktrooien afgeschaft en alzoo de sledelijke belastingen op eet waren, vee, viscli, enz. doen verdwijnen’ De liberalen, inweêrwil de klerikale partij alles in stelde om die groolschc hervor ming te beletten. 4" Wie heelt het gemeentefonds ge sticht dal elk jaar voor meer dan 10 miljoen fr. tusschenkomt om de uitgaven der plattelandsche gemeenten te helpen afdragen’ Wie heeft de weldaad aan die landbouwers verschaft’ De liberalen. 5’ Wie heeft de barrieren afgeschaft 6’ Wie heeft de belasting op het zout afgeschaft? Wederom de liberalen 1 Genoeg voor vandaeg. Eens te meer zien de landbouwers nu wie ten allen ■tijde hunne vrienden geweest zijn en hliivnn uonw’ bleven slecht waren, dan loogt gij en gij wist dat gij van den stoel der waar heid eenen sloel der leugens maaktel. En als gij schreeuvvdet dal de ouders minder kwaad doen met hunne kinders te dooden, dan ze naar de gemeentescho len te zenden, dan loogt gij, en uwe leugens moesten eenen schoenen indruk I maken op uwe onwetende toehoorders. En gij klerikalen als gij zegt dal gij geenen dwang uilgeÓefend hebt om uwe kakscholen te bevolken, dan liegt gij en wij verzenden u naar den preekstoel, naar den biechtstoel en naar de leugens van uwen pastoor en naar de ongehoorde, verfoeielijkê daden die hel parlementair onderzoek ons zal leeren. De heilige opstellers van ons pastoors- gazclje trachten altijd zich te doen op merken als zij van de nonnenschool spreken. Welnu, hun artikel: nieuwe blauwe schenen wordt in de stad zorropee- merkl onder meer dan een opzicht. Al wai wij er op te zeggen weien is, dal wij wel verwonderd geweest zijn te zien, (int het pastoorsblad het gedrag van schoolkinderen, die burgers uitjouwen en schelden, prijst en goedke ut. De heilige opstellers geven aardige lossen: vroeger zegden zij. dat mende liberalen moet halen en verfoeien, en heden prijzen zij kinderen, die burgers uitjouwen en schelden. Welaan? burgers, zendt maar uwe kin deren naar scholen, waar zulke léssen- gevers, waar zulke professors hoog in aanzien slaan. Veurne, 30 April 1880. Mijnheer de Uitgever, Laai mij toe van uw geacht blad ge bruik te maken om een schandelijk feit mede te deelen. welk dezen morgen, ter gelegenheid der begraving cener leerlinge der gemeenteschool, de lOjarige Virginie Vandenbussche de inwoners der gemeen te Ooslduinkerke diep heeft verontwaar digd. Slechts ter vlucht zal ik melden, voor eerst, dal de pastoor liet uitdeden in de kerk van gedenkenis - beddekens heeft verboden, onder hel dwaze voorwendsel, dal zulks eene nieuwigheid was, waarvan hij de invoering niet kon goedkeuren; en ten tweede, dat als wanneer de onder-! wijzeres, juffrouw D’hanis, zich ter offe rande aanbod, de beleefde man Gods, baar den rug heeft gekeerd. Dit zijn 'daadzaken inderdaad, die niemand meer verwonderen, en die, van wege onze zachtmoedige zielénherders, als zoo na tuurlijk voorkomen, dal men er de aan- ilachi niet meer dient op te vestigen. Hel is op hei kerkhof dal de pastoor van Oosldui ikerke een nieuw middel heeft uitgevonden om zich in onbetame lijkheid onder zijne confraters te onder scheiden. Ziehier wat er voorviel. Eene der gezellinnen van hel over ledene meisje las eene lijkrede af, wan neer opeens de pastoor haar brutaal onderbrak en de grofheden begon te herbalen, welke hij wekelijks in den predikstoel legen de oflicieele scholen uitbraakt. Eu door opgewondenheid en levens door zijn haatdragend karakter medegesleepl, schaamde hij zich niet te beweren, dal de kleine Virginie altijd met tegenzin de gemeenteschool had gevolgd, en van verdriet gestorven was, omdal zij de nonnenschool had moeten verlaten. Deze onbeschoftheid verontwaardigde de aanwezigen ten hoogste, en kracht dadig protesteerde de onderwijzeres tegen zulken groven laster. Haar gedrag vond algemeene goedkeuring, want niemand kon bel den pastoor vergeven, dat bij, vóór een open graf, hel vroegtijdig af sterven van het meisje aan hare bedroefde I ouders ten laste legde. I De zachtmoedige zielenherder bemerkt A. Ja, en ook doodzonde, als de leugen hebbende, dat zijne handelwijze door de geschiedt niet groote schade of hinder van toehoorders met luider slem misprezen onzen naaste. werd, onttrok zich welhaast aan hunne Nu, wanneer de bisschoppen en de i berispingen. pastoors zeggen dat wij meesters zonder 1 geloof zijn, en onze scholen, scholen zonder God, wal is hun doel Is hel niet ons hel aanzien en hel ver trouwen, dal wij tol nu toe bij onze medeburgers gemeten, te doen verliezen. Is liet niet om al onze leerlingen te ont nemen, en ons, zoo hel Staatsbestuur het niet voorzien had, lol den bedelstaf te vcroordeelen Is het niet ons onze eer, hel dier- baasle dal wij op aarde bezitten, te onlrooven? Ja onzen naam te onlccren en op die wijze onze scholen tc ontvolken, dat is hun doei, dal is het doel van al die leugens, van al die lasteringen. Een goede naam is heler dan vele rijk dommen, zegt de 11. schriftuur. De gees telijken, welke ons dien naam willen onlroovoti, liegen dus tot groote schade van hunnen naaste; vólgens den cate chismus is zulks doodzonde. I Gij ziet nu, waarde lezers, dal onze i lasteraars volgens den catechismus zelven I. mi staal van doodzonde leven. De liberale Associatie van Mechelen, h?cft hare lijst van kamlidaten voor de De bespreking van hel bndjel van open bare werken heeft aan Minister Saincte- lelte de gelegenheid gegeven zijne ge dachten en plannen te ontwikkelen over de zoo belangrijke quaeslic van den land bouw. Daaruit blijkt, dat de Minister voorne mens is alles in hel werk te stellen om de vcrvoerprijz.cn opde staatsspoorwegen voor de landbouwvoortbrcngselen en de sloffen van voorwerpen noodig in den landbouw, grootelijks Ie verminderen. Hel liberaal gouvernement beschouwd den landbouw als de grootste bron van welvaart voor hel land; al de klerikale mi nisters hebben daaraan geen greinij'* ver betering toegebrachlzij hebben volgens loffelijke gewoonte, veel beloof! maar niets... neen niets gedaan. De liberalen handelen anders. Uit de woorden van den Minister blijkt, dal er reeds eene groote prijsvermindering op het vervodr van boter, eieren, gevogelte, groenten, fruit, enz. enz. is geschied. Al <ie afval uil de fabrieken, die noodwen dig is voorden landbouw en als landvette- dienen moet, is 2 klassen in den tarief verminderd. Fabrikanten en landbouwers zullen er groot voordeel bij vinden. ICioMkronijk. De liberale Associatie van Brugge heeft zaterdag avond, eene algemeene zitting gehouden, waarin zij hare kandidaten heeft aangeduid voor de kiezing van 8 juni. Deze zijn: MM. Pccsleen, Vander- mecrsch en Devaux. dal er in de oflicieele scholen boeken I tegen de religie gingen komen, wist gij dat gij loogt? Eu als nu het volk ziel dat gij gelogen hebt, en dat de boeken dezelfde blijven dan gaat gij in uwe boosheid voort, en zegt, dal hel later zal komen, dal men nu nog niet durft. Dan liegt gij, en gij weet dal gij liegt. Is hel zoo dal gij hel volk moraliseert En als gij zegdet, dat gij uil de school gejaagd werd, dan loogt gij erg, want gij wist wel dal. gij er goed zoudt onthaald worden, nel ais te voren. En als gij op den jireekstoel bulderdet en lierdet legen de wellen des kinds en legen de achlbaarste burgers, zeggende datde onderwijzers di s liumieit plicht ge- trnnw Idpvon kvurpn <l:m lt)()’_rl. !»ii heid hebben vermeerderd, mocht zich niet aan verwachten liberale kiesgenootschappen hun vaandel zouden hebben opgerold. In de buitengemeenten, even als in de twee sleden van ons kiesarrondissement, zijn onze vrienden vol moed en rekenen reeds op de zegepraal. Wel is waar de lieer L. Visart is sedert tien jaar repre sentant; maai', in 1868 zetelde de klerikale heer Jules De Smedt sedert e//-jaar in de Kamer, hij was een inboorling van de streek; oneindig werkzamer en laat het ons zeggen bekwamer dan den heer Visart, en toch is hij gevallen. Was alsdan de kiezing ten voordeele van den liberalen kandidaat, den heer E. Bieswal vroeg bewerkt, heden is zij hel oek reeds sedert verschelde maanden, met dit verschil, dat het bijzonderlijk de geestelijken zijn, die Voor de liberalen hebben gearbeid. Overigens, men wenscht vuriglijk in ons arrondissement naar eenen Volks vertegenwoordiger die de kiezers, die de bestuurders door raad en daad en door invloed helpen kan; die bekwaamheid bezit en werkzaam is; in een woord, men vraagt naar eenen representant gelijk den heer Ch." Meynnc, naar een’ man die ons nuttig kan zijn, die iels verrieden kan, want, in Gods naam! waar loó dient ons M.r Stirum, waar toe dient ons M.r Visart? Wal er in 1868 is gebeurd, moet ook in 1880'gebeuren. Lang genoeg hebben wij togen stroom opgevaren, on hieraan moet en zal een einde komen. De liberale zege praal hangt in de lucht en zal met de beste gevolgen voor nijverheid, handel en landbouw op onze streek nederdalen. I fl.iejgeji. r ...rm-jr .-juvutrtjr.nBiw: tmiiii r okjulzmji Een k.lei*ik»Ml HClinn<litnI. I>e leugentnnl tier geeste lijkheid. VJWl. 1*0 OHM.I1I *.*V^b nifcV* kci JU IVMJ it wri'oeielijk, verachtelijk. Dal strekt tolischando vau het menschdom. Waarde j l| (Chismus leert ons 11 V Wot mAAt I. Ohm liljci'mtl iiiiiiiHtei'ie ®n oiixc lmi<lIjouwen*.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2