Onder ons gezeid en elders gezwegen, non cn ambtenaren veroordeelen, ver achten en verdrukken; zij, die van de deugd cene zonde maken, hol goede ver bieden cn hel kwaad aanprijzen; zij die berouwhebbende zondaars onbcrmherlig verstooten. Geen wonder of zijn hunne gebeden niet aanhoord! Hebben zij dan vergelen wal de zaligmaker eertijds aan den irol- seben, wraakzuchtige» en schijnheiligen publiekaan zegde? Ga, zegde Hij, verzoen u eerst met uwen broeder en kom dan mol gebeden en offranden.» T is waar de hcdendaagsche gods- dienslbrekers bekreunen zich weinig om de leering en de voorschriften van/luimen goddelijken Meester. Doch, God schijnt zich ook weinig om hunne gebeden te bekreunen want zij bidden niet meer gelijk het behoort. Hunne gebeden zijn even min verhoord omdat zij dingen begeereu die hun scha delijk zijn. God kent best onze noodwendigheden. Hij weet wat er den godsdienst en zijne onwaarde dienaars voordoelig is. Hij kent vooral het hart der strijd- en heersch- zuchlige discipelen Christi; hij weet hoe het door lage driften beheerscht wordt Hij kent hunnen onverzadelijken dorst naar macht, grootheid en weelde. Hij weet hoe zij daardoor hun heilig ambt onteeren en alle gezag en liefde verliezen. Hij wil huii hel wereldsch gezag benemen opdat zij zich wat meer of beter uitslui- telijk met de zaligheid der zielen zouden bezig houden. JFte mij bemint, volge mij. Zegt hun goddelijke Meester. Doch zij hoorei) niet! Hij leefde arm, eenvoudig en verlaten; hij was zachtmoedig en heilig. Zijne on waarde .discipelen zijn rijk, hoogmoedig en wil,len alles overheerschen; zij zijn grammoedig, wraakzuchtig en heilig in den schjjn Hij wrocht slechts voor de glorie van zijnen vader, voor‘t welzijn oude zalig heid der pienschen; zij liegen, zij loopen, zij slaven onophoudelijk om hunne heer schappij pit te breiden en hunne tegen strevers Ie vernederen en te verdrukken. Hel wereldsch gezag is hun schadelijk; dat ziet, dal weel elk verstandig cn on partijdig man, dat weel God vooral en .daarom, voorwaar heeft Hij hunne gebe den niet verhoord. De les is groot, doch wie blind en doof is, ziel noch hoort niet. Verdediging.) tegenstrevers lasteren, bespotten cn ver volgen met eene omncnschelijke hardnek kigheid. Ja, men mag wel wcnschen om van zulk ongediert verlost te zijn, cn hel zijn maar de plichligen, cn eenigè slechte kwezels cn kwezelaars, die’met de plich tigen samenspannen, welke de uitdruk king van dien wensch als onbelamelijk kunnen aanzien. Indien dus, o heilige opstellers, de overheden van Veurne, op 8 Juni, in den stoet van uitgeleide Ier cere onzer vrienden van Nieuporl, hel refrein van 't ongediert der papen hebben laten zingen, daar valt hoegenaamd niets op te zeggen. Dit refrein, inderdaad, klonk niet als een op roerig geschreeuw, maar wel als een vadcrlandsch lied, als een vaderlandse!) gebed, voor de omstandigheid ten volle geschikt. De heilige opstellers zijn altijd Pietje contrarie. Zij welen alles te b 'knibbelen alles te berispen wat in hunne kaart niet speelt, of wal hunnen winkel niet doel draaien. Zouden die menschel) misschien willen dal de wereld voor hen alleen zou beslaan Exploitatie. De Leugenaar zegt dal de kwestie der scholen hier te Veurne, eene exploitatie is. Eene vraag a. u. b. Is het huwelijk van zekeren keuneboer, die van eene uur ver naar den koekak riekt, ook geenc ex ploitatie van wege de papen? Die heeren exploilecren niets. Neen, ’l is katje!.... HtloltJcM cn commercie. Er zijn in onze stad personen die stieltjes cn commercie doen» waaraan zij nooit verliezen, want zij borgen niet en in betalen zijn zij steeg. En als zij bij andere lichigeloovige menschee eenen nog al tamelijk grooten pul hebben ge maakt zoo als wij er menige voor beelden van hebben gezien vullen zij hem niet, lol groot verdriet van de be drogene sukkelaars. Die siielljesdoeners en commei canteii zijn daarenboven repu- taliedicven; dus gevaarlijke kerels. \N ij hebben de eer den Leugenaar te be richten dal hij weeral slecht ingelichl is geweest nopens de historie van dm geus die naar huis is moeten gesleept worden. Hel was geenen geus, wam de geuzen zijn te treffelijk om zulks te doen; maar wel een steunpilaar van ’t katholiek geloot, zijnen naam zullen wij niet neêrschi ijven, maar wij denken le welen dal hij tol dé familie der Suissen behoort. Van nllcH wat. Hel is nu al zoo lang geleden dal Poltje aan de deur is gezel geweest, en toch ligt dit zwaar pak nog op de maag van den heiligen Leugenaar. Wel, Leugenaar, wat onnoozelen praat doel men u len dien opzichte vertellen. Iedereen weel immers genoeg dat Polije eene plaats bekleedde boven zijne macht en zijn versland. PerRonnll tellen. De Veurncschc klerikale schrijvelaartjes zijn gansch bedwelmd door hunne zege praal van 8 Juni. Omdat de pastoors er lot nu toe in gelukken de houllandsche kie zers mede te slepen door den invloed van onnoozele beloften en nog oimoozelere meenet) zij dat zij overal den baas zullen spelen, en bereiden zij reeds hunne wapens voor den slag, die binnen onze stad in October 1881 zal geleverd worden. Eu die wapens welke zijn zij? och arme! personaliteiten. En denkt gij, schrijvelaartjes, dal w’ij die wapens vreezeu? Geenszins, want wij hebben wapens van de zelfde soort om u te bestrijdenons arsenaal is er vol van, en gij moögl er van verzekerd wezen, wij zullen ze niet sparen, maar er volop legen u gebruik van maken. Dinsdag lest, van vroeg in den morgen, droeg men, ouder hel kommando en toe zicht van Van Gaaighen, champagne daar den Cerclo-catholico. Al dt groote koppen en gaais moesten des namiddags bijeen komen om een glaasje le nullen op den goeden uitslag der kieziugeii van Brugge cn van Namen. Helaas! drie maal helaas! God heeft het anders gewildDe liberalen heb ben gewonnen en hebben zelf champagne gedronken en lekkeren nog al; geeneit gemeenen Fleur de Sillery, zoo als de bocht die men in de Calé, tijdens de leste kiezing, aan de onnoozele schaapjes van Vuurtiumbachl heelt gegeven, Moedige kerels, niet waar? en treffe lijk volk Dal zijl ge, heeren klerikale» van Veur ne, en zie hier hol bewijs er van. Wan neer uvye vuile kuip overloopt, dan zijl gij verplicht, uil eerlijke schaamte, naar een vreemd blad uwen toevlucht te nemen, om de bijzonderste en treffelijkste burgers van stad aan le randen. De vuile Patrie van Brugge inderdaad, van dinsdag lesl, beval weer een staaltje van laffe katholieke aanrandingen, een echt meesterstuk, in kiesche laai, eene ware graven taal, opgesield. Indien gij een druppel oprecht vlaamsch bloed in uwe aderen voelt vloeien, hebt dan den moed uwen naam onder uwe laagheden le zeilen, eerlooze schrijvelaar. Gij denkt onze treffelijkste burgers te kunnen besmeuren cn hatelijk te maken, maar daartoe zijl gij niet in slaat. Miséricorde, misérieordegij durft spre ken van parvenus Maar wat zijl gij Brandl u de pen niet lusschen de vin gers?. Ziel dan toch eensrond u. Van 't ongediert der papen verlos het vaderland! In alle missen hebben de geestelijken, aan l’hoofd van de aanwezige kwezels en kwezelaars, luidop een gebed opgezegd eindigende met de woorden: van scholen zonder God, en van onderwijzers zonder geloof veilos ons Heer. En dit hebben zij gedaan gedurende maanden lang, in al de kerken en kapellen van gansch België! En wie zijn, voor onze zielenherders, de onderwijzers zonder geloof? Al de onderwijzers der officieele scholen, al de onderwijzers van het Gouvernement. Zij vroegen dus cn vragen het nog dal God hel land zou verlossen van al die brave en nuttige burgers. In alle politieke cn vadci landschc bc- looningen, zingen de liberalen hel refrein: van 't ongediert der papen verlos het vader land. Hierdoor vragen zij, dat God het land zou verlossen, niet van ai. de papen of priesters, maar van ’toxgediert der papen. En de liberalen vragen dit met wel gegronde reden, want vooreerst, gelijk Mg.r Dumont het heeft gezegd, niets ter wereld is slechter dan een slechte priester, cn ten tweede hel verderf onder de papen is tegenwoordig zoo groot, dat de groote gazellen volstaan van rechter lijke veroQrdeclingcn ten hunnen laste. En niet alleen zijn het de veroordeelde papen die als ongediert moeten aanzien worden, maar ook degenen die uit loutere politieke heerschzucht overal twist cn tweedracht zaaien, de vrouw ophitsen tegen haren man, de kinderen aanmoe digen lot ongehoorzaamheid jegens hunne ouders, en die, zonder eerbied voor het kleed die zij dragen, hunne politieke Indien er iemand verlangt te welen uil welke oorzaak er verledene week drie weesmeisjes in hel hospitaal waren», dat zij het vragen aan de zusters van hel hospitaal. Of nog beter, dal zij vragen aan de bruine nonnen om er eenen onzij- digen artikel over le schrijven in hunne gewone onzijdige schrijfwijze, artikel dien de heilige opstellers zich verhaasten zul len als een fijn brokje in hun pasioors- gazclje le doen plaatsen. Dc treffelijke Veurnaars moeien zeker lier geweest hebben, den dag der kiezing, over hunne burgerlijke overheden, zoo schrijft dc Leugenaar. Wel zeker, heilig vuilblek, en niet zon der reden, want dc Burgerlijke Overheden van Veurne zijn allen brave en verstan dige lieden, die de» voorspoed onzer stad meer behartigen dan al de kerkuilen le samen gestampt. Ga maar eens hel land en den vreemde rond, en ziel ceiis of er alles in orde is als te Veurne, vraagt vooral om de laslen- brieljes te zien. Hourrah! dus voor de liberale Over heden van Veurne en hopen wij, voor 'Lgeluk van stad en burger, dal nooit een katholieke dikkop den voel zclle op ons stadhuis. M. P. Bieswal-Burgemeester De gezalfde opstellers beweren dat M. I'. Bieswal «van twee lol diie hondeid duizend franken onkosten gedaan heeft, waarvan de profijten meest al in Veurne gebleven zijn en hierdoor willen zij le kennen geven, dat M. Bieswal groote uitgaven gedaan heelt in het belang van Veurne, en, diensvolgens, volle recht heeft op de genegenheid en de erkentenis der communale kiezers. In andere omstandigheden zouden wij die beboffing onbeantwoord hebben ge laten, maar aangezien de langgerekte op stellers zich reeds mol de gemeentekie- zing van 1881 bezig houden, en reeds uit toepen: Eu is dal wel zulk volk, Veur- naars, dal gij van gedacht zijl aan hel bestuur onzer slad le laten als de oogen- blik van kiezen zal gekomen zijn? Mogen wij door onze tegenstrevers aan de Veurnesche lezers geene appels voor citroenen laten verkoopen. Hadde M. Bieswal van twee lol drie honderd duizend franken verleerd om in Veurne eene nieuwe nijverheid te slichten, die, ’s winters 's zomers, winst gevend werk aan een groot gelal werk lieden zou hebben verschuil, wij zouden bekennen dat hij iels gedaan beeft in het belang van Veurne. Maar waarin zilte» de verleerde drie honderd duizend frank? In blijken, die hij zelfgebakken beeft, in kalk, arduin, hout en ijzer, die hier uil vreemde sleden per wagon zijn toegeko men. En wal blijll er van over? Een grool huis, als er reeds groote buizen le veel zijn in onze slad, eneene brou werij om concurrentie le doen aan reeds zeven beslaande brouwerijen Heeft M. Bieswal, met zijne twee lol drie honderd duizend franken le ver- tecren, gehandeld in het belang van Veur ne? Neen, maar hij heeft hel tegendeel gedaan, want alle ovcrdrevëne concur rentie is schadelijk voor een ieder. Dil zullen de kiezers hem bewijzen met hem eene derde huize le schenken, die hij van boven op de schouw va» zijne brouwerij zal kunnen plaatsen. krijgen zooals die wezenllijk is, goed ge zouten en mei roode peper daarop. Dal zijnde, wij zouden wel willen weten of zijn spotlach dan nog boven zijn neusje zal gaan? H<*lutn<lige benoeming. Wij laten ons niet afschrikken door hel geschreeuw der heilige schrijvers van ons pasloorsgazetje cn komen lenig, zoo als zij, op dc benoeming van den heer P. Bieswal als arrondissenr"l"-coinmissaris. Wij hebben die benoeming eene schan- dige benoeming genaamd en trekken niets in van ons gezegde. Die benoeming is gedaan geweest, niet uil hoofde der diensten die M.r Bieswal in slaat was te bewijzen, maar alleenlijk om hem een vet posije le geven een vel posije aai) klerikaal poljedek die nooit genoeg heeft. En die benoeming is gekonkelfoesd geworden door een onlsiag le bekomen na langdurige pogin gen en door middelen die men wel ver zwijgen zal. M.1 Bieswal is afgesteld geworden en wel le recht. Ja, allo rechlschapen man heeft bij die afzetting toegejuicht. Wat deed M.r Bieswal bij hel vallen van het ministerie Malou Gaf hij zijn ontslag? Neen, maar hij, de groote kle rikaal, begon zijn kazak le keeren, en, voor de centen zou hij ook wel het liberaal ministerie willen gediend hebben. Maar daar het ventje zich altijd laai gebruiken als machine, en daar men hem, als ma chine, deed werken legen de overheden die hem in bedienniug behielden, moest hij noodzakelijkerwijze afgezel worden. Dit gebeurde dan ook, doch hel gebeurde onder de toejuiching, wij herhalen hel, van alle rechlschapen lieden, zoowel kle rikale» als liberalen. M.r Bieswal werd vervangen door M r De Prey, een oprecht politiek man, maar geen kazakkeerder, die, daar en boven, al de titels en al de vereischten bez.il om de plaats van arrondissemenls-commissaris waardiglijk le bedienen. De benoeming van den heer Bieswal was eene schandige benoeming, en, poli- tiekelijk, vervulde hij zijne bediening op eene schandige wijze. De benoeming van den heer De Prey was eene goede en eerlijke benoeming in den vollen zin des woords. Over de kiezixg. Indien er een man is die zich moedig heeft gedragen op 8 Juni, is hel voorzeker M. De Prey, want zonder hem was alles kort cn klein ge slagen in den Gercle eatholique. De drei gende en latte uitdagingen van snoode papenjongens, echte rijtljerafljes, oude- zouaven, gaais en tutti quanti, hadden den loom der liberalen len lop doen stij gen, en er zou voorzeker iels beklagens- waardig zijn voorgevallen indien M. De Prey hel mei belel had. De papen welen zulks zóó wel, dal zij reeds gereed stonden onr langs achter weg le vluchten, zoo grool was hunnen en Van Gaaighem’s moed!.... Eu nu dat alles rustig afgeloopen is, krijgen de liberalen, in den Leugenaar, t niels Hilders dan grofheden en scheld woorden naar hel hoold. Dal noeml men klerikale Ireifel ijk heid I>e kiexiiiK en <le klei-iknle Hchrijvelani'8. De kiezing van den 8 Juni is niet uit gevallen zoofll.s wij liet verlangden. Wij bedreigingen, verduiken ops spijl niet, waarom zouden J— 1 wij bel moeien verduiken? Wij durven in hel klaar zonnelicht met onze princiepen voor den dag komen, zooveel le meer omdat wij gerugsteund zijn door een geheel leger van liberaalgezinden, die noch zwarten noch ul.iramonianen ontzien, ot moeten ontzien, neen, er ons uiol moeien op geneeren, Qm luidop te zeggen dal wij partijgenoten zijn eencr groolsche en heilige zaak, waarvoor wij geld en <rOcd, lijf en bloed ten beste hebben om Col haren triomf le werken. Als wij nu, liberalen, na volbrachten plicht, hel onderspil moeten delven lege» eene partij die hare bcheei selling bouwt pp dweeperij, gewetensdwang en allerlei lage middelen, wij vermeenen dal onze ïegenslrevers geen recht hebben om van ons meer te eischen dan wij kunnen geven. Wij werden verslagen in den strijd, ja, maar wij vielen eervol op hel slag veld! Omdat wij verslagen werden, de dompersparlij, zou wel willen dal wij daar, in een hoek of kant mei een pater noster in de hand zouden zilte» treuren en zuchten, geen woord zouden spreken en er piel eene naar den weêrlichlver- wensching, ons. over de lippen zoude rollenZoo durft ten minsten de gewoon lijke correspondent van moeder Patrie die pretentie maken, in zijn artikel scènes tjueuses Dal dik buikje, met zijn negen tien vlassen liaarljens op de bovenlip, zijn air grave et solennel, durft dal, alsof hij een Pierre rHermite ware die lol hel volk preekte ep het zijne plichten voor hield En om zijn branderszuclil le ontlasten, denkt hij de gelegenheid schoon gevonden om uilteva|lëii op andersdenkenden en gaal hij zijnen gang en laai bij zijne ge- meene en slaafsche pen op ’t papier krassen om overheden te bevuilen, omdat, heel natuurlijk, dezen geen vive la callotte geroepen hebben Spoiterken, ’l is zoo klein van u; gij wilt u hier al voor een matador doen doorgaan, en waarlijk die rol past u in geenen deele, want gij zijl nog zoo groen, zoo groen, om u le mogen veroorloven, van parvenus jen andere te spreken; iemand die pas de leerbanken verliet, zou best dergelijk conlituurpoije gedekt laten, of anders, stelt hij zich bloot ook zijne poiage eens l’huis le n——fw zeggen de comméeren. hij is beter ge schikt om brouwer le zijn; en waarlijk, men zal wel zien dal bij veel beier zijne zeer katholieke brouwerij zal kunnen op passen dan de openbare belangen. De Leugenaar spreekt van 2 lol 3 honderd duizend franken kosten die hij gedaan heeft. Wel, wel, is Polije dan zoo rijk?... En waarom, indien hij zóó machtig rijk is, dan zoovele stieltjes beproeven om geld te slaan en aan andere neringdoeners concurrentie maken en kalandise afdoen. Dat is niet logiek, Leugenaar!.... 3 ■iirna^riiBan—W—rpm

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2