VAN VEURNE w NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT ISSO. ZATERDAG 5 JULI zouden strekken dan tot goed. Veurne, tt Juli. hel volk j naar Gent en Dixnnxlc naai* IVieupart. Dubbelzinnigheid van den H. Stoel cn terugroeping van onzen gezant te Rome. Mgr Dccliamps aartsbisschop van Me chelen, schreef onder dagteekening van 17 Juni 1879, den volgenden brief aan de vijl'anderen bisschoppen van het land. Er is hier kwestie, zoo als men ziet, van .eenen herderlijken brief in al de parochiën van hel land bekend le maken, brie! ten zeerste goedgekeurd e'n geprezen door den Paus die nochtans verzocht heeft, volgens de verklaring van den aartsbisschop, dal zijne goedkeuring zou geheim blijven. De Paus had gewichtige redens om dit te verzoeken gelijk men hel welhaast zien zal. De wel op het lager onderwijs werd op 18 Juin door de Senaat gestemd. ’s Anderdaags, namelijk den 19 Juni, wordt den herderlijken brief, 'waaivan kwestie in dtn brief van den aartsbis schop van 17 Juni, door de gazetten medegedeeld. Den zelfden dag zond de Minister Frérc- Orban den volgenden telegram aan onzen gezant le Rome JAAR. -Lr Men schrijn in bij den drukker-uitgever, Ooslstraat, 6, le Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeelingcn, artikels of brieven, behoorlijk onderteekend, als ook bekendmakingen uilei lijk legen Vrijdag middag toe te zenden. Bijzonderlijk zouden deze moeien loegepast worden op de bi’oeder- kensscholeu, om alzoo die walge lijke monsierdaden legen le hou den,, om hel hof van assisen wal minder werk le geven, en om die verfoeielijke wangedrochten te be letten onder eenen anderen naam elders hunne wraakroepende zon den le gaan bedrijven. Dal alles in naam der vrijheid. LEVE DE VRIJHEID liet Blad verschijnt allen 'Zaterdag; cn allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: loor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. I'oor gansch llelgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk n immer 10 c.“ Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. Reklainen 50 centiemen den regel. van al wie wil onderwijzen, alsook al de scholen onderwerpen aan zijne inspectie. Dat ware niet meer dan recht en rede, en de klerikalen die altijd spreken van hel goed te. verspreiden zullen die maatregelen ten volle goedkeuren, daar zij niet rencie van Berlijn zijn afgeloopen. De gelukkige overeenkomst der mogendheden, die erdoor is vast- gesteld, is een nieuw blijk der de grootste vrijheid te geven en de vredelievende gevoelens, die over 11 het algemeen heerschen, en dit zal met genoegen door de openbare trachten te behouden, terwijl de I godsdienst hun dwingt hel volk te verlichten, teonderwijzen, hetzelve Vrijheid. Als men de klerikale laslerblad- jes, door hooggeleerde brood- schrijvelaars in eene vise!) wij ven taal opgesteld, leest, kan men zich niet inhouden van lachen. Die kwezelaars in T zicht, zuchtende onder het hatelijkste aller jukken, de vernieling aller gewetensvrij heid, drijven de schaamteloosheid zoo ver, van zelfs over vrijheid le durven spieken. Hel is waar sedert lang is men gewoon aan hun rede loos gezeever, en iedereen weel dal de schaamte bij hen onbekend is, en als zij konden blozen zouden zij toch wel liever hunne pen ver brijzelen dan nog van de vrijheid durven le gewagen. Alsof men niet wist hoe de vrijheid bij die lieve klerikalen bestaat. Vrijheid van liegen, vrijheid van bedriegen, vrijheid van dwang, vrijheid van nildooving aller na tuurlijk verheven gevoel, vrijheid van hel volk le misleiden onder den dekmantel des godsdiensls waarvan zij de verheven zedeleer vei krachtenvrijheid van laster tegen alles wal eerlijk en achtbaar is, vtijheid van geestesverduiste ring door slechte scholen, vrijheid van de erfenisrooving, vrijheid van de wagelijksle monsteraklen der broederkensziekte, vrijheid van opstand tegen ’s lands wetten, vrijheid om de tempelen Gods in politieke vergaderplaatsen le ver anderen, enz, enz. Ziedaar welke vrijheid zij bezitten. Maar wal de eigcnllijke vrijheid betreft, die vrijheid die elke recht schapene ziel zoo hoogschat, die vrijheid die wonderen van vernuft en wilskracht voortbrengt, daar kennen zij niets van. Gedurig moeten zij zuchten onder den dwang en blindelings de jezuïelen- leer volgen. Hunne invloed ver- meerderl naarmate zij hel volk meer kunnen verslaven en dom laten, klaar bewijs dat hun rijk enkelijk steunt op dwang en ongeleerdheid des volks, op vooroordeefen welke zij zorgvuldig onder I A.' 256 I*olitiek. Overzicht. Het was woensdag, 50 juni, de eerste dag dal de besluiten van -(J maart der fransche wetgeving, ra kende de niet erkende geestelijke orders, in Frankrijk moesten loegepast worden, daar de drie maanden verloopen waren, aan de geestelijke orders verleend om zich te doen erkennen ofwel uiteen le gaan. Te Parijs hebben de jesuie- len om zes uur des morgends hun gesticht in de Sèvresstraal verlaten, vergezeld van senateurs en afge vaardigden der rechterzijde, die den nacht in hun klooster hadden doorgebracht. Volgens een tele gram bevonden er zich een vijfhon- derdtal personen op de straal, die riepen: Leve dejesuielen Leve de vrijheid! Andere liepen hierop ten antwoord Leve de republiek Leve de (kcreelen! Er grepen geene ernstige wanorders plaats. Depechen uil Douai cn Bijsel mel den, dat de zegels dinsdag avond gelegd zijn op de deuren der kapel len van de jesnieten. Telegrafische berichten, uil verschillende depar tementen te Parijs ontvangen, lui den dal overal de jesnieten hunne gestichten verlaten hebben, onder de verklaring, dat zij slechts toe gaven, omdat zij door het geweld er toe gedwongen waren. Geene geweldadigheden of rustsloringen hebben zich le Bordeaux opgedaan. De jesnieten vroegen om bij den arm gevat te worden, ten einde hel persoonlijk geweld le kunnen vast stellen. De overste overhandigde eene proleslalie legen de schennis van woning. Te Avignon hebben voorname koningsgezinde!), die bij dejesuielen waren bijeen gekomen, de ncommissaiis met stokslagen be dreigd. Te Lyon hebben de jesnie ten proces-verbaal der feilen doen opmaken en in den naam der bur gerlijke maatschappij den prefect en den commissaris voor hel ge recht gedagvaard. Te Marseille hebben jongelingen onder hel zingen der Marseillise de deuren der kapel willen openbre ken; de commissaris heeft de straat doen ontruimen; le Angers heeft de commissaris de deuren moeten openbreken; Mgr. Freppel prote steerde en verklaarde dal hij enkel voor het geweld onderdeed. De kreten Leve Mgr. FreppelLeve de jesnieten! werden door eenige groepen geheven. Andere riepen Leve de republiek Leve de wet! Te Grenoble hebben de jesnieten ook den prefect en den commissaris voor het gerecht gedagvaard. Te Nantes hebben de jesnieten eene proleslalie doen aanteeken legen de schennis hunner woning en hunnen persoon en tegen den aan slag op hunnen eigendom. l)e werkzaamheden der confe- liberale princiepen in te boeze men die de Goddelijke Leermeester in de wereld heeft komen brengen, denkwijze onthaald worden. Om O schandeDie verhevene zedeleer is in de handen der geestelijkheid misbruikt om hare hcerschzuchl le voldoen, om hare politieke inzich ten na le jagen; maarzij zal loeren, hoe haar lijd van almacht voorbij is, en dal de hedendaagsche maat schappij haar werk van verwereld lijking, van vooruitgang, van onl- slaving, van onderwijs voorlzct, zonder dat de machten van het verleden in staat zijn ze legen le houden. De klerikalen welen hel maar al te wel, en dit legt hunne razernij uil: de verwereldlijking van hel onderwijs is een der groot ste tegenkantingen, die zij sedert 1850 hebben ontmoet; hel is een natuurlijke tegenhanger van de secularisatie van allerhande open baringen van hel maatschappelijk leven, die de priesters hadden weten in le palmen. Ja! zij durven van vrijheid van onderwijs spreken juist alsof de nieuwe wol op hel lager onderwijs hun niet reeds le veel voorrechten had gegeven, waarop zij volgens de instellingen van ons land geen de minste aanspraak mochten maken, want in ons Belgenland mag hel gouvernement geenen godsdienst ei kennen en de scholen moeien dus gansch wereldlijk zijn, ieder bur ger moei het recht hebben zijne kinderen ie laten onderwijzen in dezelfdescholen als anderen zonder dal dezer geweten dooi* eenen of anderen godsdienst, welke zij niet belijden, gekrenkt worde. De klerikalen verslaan de vi ijlicid van onderwijs door de vrijheid om het kwaad le onderwijzen. Want is hel geen kwaad de kinderen op le voeden in haat legen de princie pen der hedendaagsche maalschap- pij, in opstand legen de wellen des lands, in tweedracht jegens hunne broedersdie an jers denken dan zij? In naam den Vrijheid, lot wel vaart der maatschappij, zoude hel gouvernement het recht moeten hebben te beletten dal in de kwij nende kakscholen in ongezonde lokalen niet alleen hel lichaam wordt benadeeld, maar ook den geest verstompt door onbekwame onderwijzers?'?? die niets van on derwijs kennen en hoegenaamd geene kennissen bezitten, die niet het minste bewijs van bekwaamheid en moraliteit gegeven hebben. Daarop zou ’t gouvernement moe ten toezicht hebben, en alzoo het kwaad beletten in name juist der vrijheid, en een certificaat eischen van bekwaamheid en zedelijkheid des beter le hunne eenparigheid le doen uilscbijnen hebben de mogend heden besloten, dal de nota, die te Conslanlinopel en le Athenen zal overhandigd worden, niet alleen gelijkluidend zal zijn, maar in aller naam zal spreken. i ADVER GENT VEURNE GHYVELDE DUINKERKE 6-13 9-38 NIEPPORT- 0-00 DIXMUDE-NIEUI’ORT 7-45 00-00 6- 32 7- 12 10-38 6-4S 10-11 10-32 Hi-58 11-50 3-11 3- 41 4- 17 6-55 9-14 12-05 2-50 4- 48 5- 16 7-32 11-00 11- 39 12- 16 3-23 4-15 8-28 5-12 5- 42 6- 19 9-18 3-09 3- 48 4- 26 7-12 5-49 8-12 8- :4 9- 08 I DUINKERKE 4-10 G11YVEI.DE VEURNE GENT 7-45 10-00 10-20 10-54 li I 17 Juni 1879. Lieve en hoogvereerde Seigneur, - DE GE7.AMENTI.JKE HERDERLIJKE BRIEF, ZOOAl.S GIJ DIEN ONTVANGEN HEBT, WORDT TEN ZEERSTE goedgekeurd en geprezen DOOR DEN PAUS. MAAR Z. H. WIL dat dit gansch geheim blijve, assol u- tamente segreto. - Nogtans verzekert men nu weer dat de wet niet zal gestemd worden in den Senaat, uit hoofde van afwezigheid voor ziekte van verschei dene senateura der linker zijde, die een verlof gevraagd hebben. Het is ten minste waarschijn lijk dat de wet in den Senaat niet zal doorgaan. De zaken zoo staande, is het klaar dat wij da stemming dor wet niet hare bekrachtiging moeten afwachten, vooraleer den 3" collectieven brief openbaar te maken, en ziehier wat ik voor stel aan uwe hoogheden - 1” Indian de wet in den Senaat gestemd is, zullen wij terstond onzen brief openbaar maken iu de dagbladen, opdat do katholieke boekhan- delaars-drukkers item zouden overdrukken en overal uitdeelen. Zonder tegenbericht, zal ik dat doen in dit geval. - 2° Wij zullen maar daarna den brief aan de geestelijkheid zenden. 3“ Alvorens te bevelen er lezing van.te geven op den preekstoel moeten wij ons verzekeren dat wij, met dit te bevelen, onze priesters niet in het bereik stellen der wet die gij kent. - 4° Als de Senaat de wet verwerpt, moeten wij NIETS openbaar makeif, alvorens malkaar verstaan te hebben over den qitid en den qumnodo. Aanvaard, enz. - (Get.) V. A., Kard. Aartsb. van Mechelen. - Brussel, 19 Juut 1879. De Journal de Bruxelles bevat een ipandemeut geteekeud door al de bisschoppen waarvan de bewoordingen gansch tegenstrijdig zijn met de inzichten van den Paus die gij mij hebt taede- Vertrekuren van <len ijzer<Miu <‘g van Duinkerke, 'Vetten© 6-07 8- 55 9- 06 6-00

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 1