I I partijdige en schrijvelaars. in den lusthof van den lieer Vcrwaerde, Conceit. Zondag namiddag, zegt liet Journal de Choi’leroi, zag men een goede ronde pas toor, met roode blinkende wangen, en kalm gezicht, op zijn zeven gemakken van de statie komen en met eenen kerk boek onder den arm de stad intrekken, Eons de brug over, ging hij lings dc kaai op, die hij steeds op zijn gemak af wandelde. Toen hij aan de vangenis kwam, trok De Rchoolineeaters met God. Woensdag 7 dezer, was geheel dc school met God van Eenaeme (bij Oosl- acker), in de zaal van hel Correclionneel gerechtshof van Genl vereenigd. De onde- wijzers Gommaire Van Gauwenberghe, oud 23 jaren, en Altons Van Belle, oud 21 jaren, als beschuldigden en de leerlin gen als getuigen. .Men kan reeds denken waarvan er kwestie is: de meesters met God, hadden le verantwoorden voor het gerecht, over do slechte behandelingen, <lie zij hunne leerlingen hebben doen ondergaan. De getuigen hebben eene gehcele reeks met brutaliteiten ten hunnen laste bekend gemaaktslagen met regels op dc vingers of op den rug, slagen met boeken in het aangezicht, het rekken aan de ooren dat er bloed uitvloeide, enz., enz. De rechtbank, na hel openbaar minis terie en de pleitredenen te hebben ge hoord, heeft hel volgende vonnis uitge sproken: Gommaire Van Gauwenberghe is veroordeeld lol 26 Ir. boel voor slagen .en verwondingci.i en tot 5 fr. boel voor lichte gewelddadigheden, en Aliens Van Belle, tol 26 fr. boel voorslagen en ver wondingen. De meesters mot God zullen daardoor een perel aan hunne martelaarskroon be komen. Ongelukkige kinderen, die aan zulke .martelaars worden loevcrlrouw.d. Nu, de schaamteloosheid der Patrie en andere klerikale vuilbladon gaat zoo vein e dat zij zelfs geene melding willen maken van dc woorden van M. Breydel! Beleedigen, beschimpen, lasteren, ja, daar is de stiel der bisschoppelijks brood schrijvers; maar terechtwijzen, recht doen, dal kennen zij niet. Zij hebben liever hel verslag der zitting van den raad le vcrvalschen dan de woorden van hunnen vriend, M. Breydel, over te nemen. Daar is de eerlijkheid der klerikalcn De overige zittingen van den provin- tialen raad hebben geen belang geleverd. De rechtbank van .Mechelen heeft weeral werk gehad met de schoolmeesters met qeloo/' uil de scholen met God. De heer Van Droogenbroek, Willem, klerikale school meester te Mariakerkc, kanton Puurs, is veroordeeld geworden tot 10 fr. en 26 fr. boet voor eerrooverij legenden gemeente onderwijzer en slagen aan een zijner leer lingen toegebracht. Alsdc schoolmeesters met God zoo blijven voortgaan, dan zal hel publiek van geenen klerikalcn ouder wijzer meer hoeren spreken, zonder natuurlijk te vragen Hoe dikwijls is bij al veroordeeld? Wal aardige onderwijzers!!! De Veurnaar zegt dat de liberalen te vreden zijn over de afschaffing van ons gezantschap te Home; het blad zou er kunnen bijvoegen dal de levredensle van allen, M.r Frete-Orban is, die, niettegen staande zijne rechtzinnigheid en zijne toegevendheid voor den Heiligen Stoel, op hel punt is geweest gefopt le worden, gelijk men zou bedrogen worden door iemand die met vervalschle teerlingen speelt. Immers hel is bewezen door den brief van den Aartsbisschop van Mechelen aan Mgr. Dumont, dat de Paus in T ge heim de bisschoppen tegen de nieuwe schoolwel aanhitste, terwijl hij van den anderen kant, in de diplomatieke brief wisseling beweerde ze tol gemaligheid aan le manen. Een groot getal liberalen, die wel wisten dal het Hof van Rome, ge trouw aan zijn verleden, dubbel spel speelde, zagen met spijl dat de uitste kende staatsman zich in gevaar stelde om den tuin geleid te worden, en hebben sedert lang de afschaffing van dit gezant schap gevraagd. Nu dit feit voltrokken is, cn hunne gezegden verwezenllijkl zijn geworden, hebben zij inderdaad groote rede tevreden te zijn. Dc gezalfde Veurnaar is ontevreden omdat M.r Seyaert muziekles geelt in de kapalle der Panneslraat. Dat is nu toch belachelijk, o zwarten bruin geschapu- lierdc Veurnaar! Vroeger gaf M.r Lust er wel muziekles. .Muziek is muziek. En als men er toen dc kinderen moogt leeren zin gen, waarom zou men hel heden niet mogen doen? Een antwoord a. u. b. on partijdige en alleszins Wel ingelichte hij aan de bel; er werd geopend en de portier, zoodra hij den gezalfden des Hoeren zag, groette eerbiedig zoo diep hij kon en maakte zich gereed den be zoeker bij den aalmoesenier te leiden, toen op hunne beurt twee gendarmen verschenen die,den priester op eenige af stand, van aan de statie, opgevolgd en bewaakt hadden. Er was inderdaad kwestie van eene aanhouding. De heer pastoor van Leval- Trahcgnies, de eerbiedwaardige Adolf Godeou, oud 50 jaar, was door dc gen darmen bij den kazuivel geval op het oogenblik dat hij hel altaar ging beklim men om hel lof te doen. Die priester wordt beticht van talrijke aanslagen op de zeden. Daar hij niet den minsten tegenstand bood cn beloofde geene hoegenaamde po ging lol vluchten te ondernemen, waren de twee gendarmen, gelast met zijne aanhouding, zoo loegevend mogelijk, eu lieten den heiligen man een eind vooruit gaan. Men weet dat de klerikalen het mono- polium bezitten, voor het uilvinden van straffen, welke zij de kleine kinderen op leggen. Het parket van Parijs, heeft hel vol gende geval le onderzoeken, welke een zuslerken- onderwijzeres op een meisje van 8 jaren, heeft toegcpasl. Hel kind had wat geklapt in de klas cn die zorgvuldige moederlijke zuster, deed hel kind bij zich komen; hel moest zijne tong uitstéken, waarvan zij tfen lip met een koordje vasthoud en de twee einde- kens van de koord achter de ooren vast maakte. Op die wijze kou hel kind de tong niet weer intrekken, wat na eenigen tijd eene groote pijn aan hel kind veroorzaakte. Dal die straf de ouders niet beviel, kan men denken; eene klacht is bij het parket ingedien legen die zachtmoedige engel achtige onderwijzeres. Ouders, die zoo onbedacht uwe kin deren aan kloosterlingen toevertrouwen, welke niet welen of niet gevoelen wat het is kinderen te hebben, daar zij zelf van hunne familie afstand hebben gedaan, overweegt dit goed en als gij uwe kinde ren lief hebt, laat ze toch in zulke handen niet, want onder geen opzicht, verdienen zij hel vertrouwen, dal de ouders in hen stellen. currenlie doen,dan zwijgen zij gelijk visschcn. En inderdaad: over 23 jaar bestonden er in Veurne een zestal kleine schooltjes waarmede een 6tal huisgezinnen leefden. De blauwe nonnen hebben al die school tjes gedoodigd en aan die huisgezinnen hel brood ontnomen. Ehwel niet een priester heeft gezegd dat dit onrecht vaardig was. Over vijtig jaar kwamen de bruine nonnen in onze stad om er, vooreerst, eene werkschoot te houden en, vervol gens, om onderwijs te geven aan de arme meisjes. Doch welhaast deden de bruine nonnen concurrentie aan de betalende scholen voor meisjes, en, de eene school vóór, de andere na, werden door de bruine nonnen gedoodigd. Eh wel nog maals heeft niet een priester gezegd dal dit onrechtvaardig was. Er is .meer. In de laatste jaren deden de bruine nonnen concurrentie aan de blauwe nonnen. De bruine nonnen in derdaad, lokten naar hart’ school al de welhebbende meisjes van 3 lot 6 jaar. tol groot spijt van de blauwe nonnen. Eenige priesters waren hierover wel misnoegd, doch nogmaals zwegen zij gelijk visschcn. Gij kunt nu allen goed begrijpen, lezers, wal de klerikalen door ondankbaarheid en door onrechtvaardigheid verstaan en bijzonderlijk wat klerikalerechtvaardigheid is. Klerikale rechtvaardigheid is al wal voordeelig is aan den klerikalen winkel. Te Lampcrnisse is de gemeenteschool volkomen onderworpen aan dc nieuwe schoolwet, dc geuzen-inspecteurs cn de speur honden gaan er die school bezoeken en daarenboven de onderwijzer gebruikt er de boeken door hel Gouvernement aanbe volen en leert er den catechismus aan de leerlingen, zelfs aan de eerste communi canten. En nochtans deze school is voor de geestelijken eene goede school, de onderwijzer mag te biechten te communie gaan, en de pastors yan hel omliggende bevelen de gemeenteschool en den onder wijzer van Lampcrnisse aan iedereen aan. De bewaarschool van Veurne is eene school voor kleine kinderen van 3 tol 6 jaar. Deze kinderen leeren nog in geene boeken; zij leeren ook den catechismus nog niet, maar alleenlijk eenige gebeden. De onderwijzeres spreekt voorzeker met deze kinderen over geene politiek en de bezoekers inspecteurs of'leden van het schoolcomiteitbepalen zich metaandie kleintjes een handje le vragen. En noch tans deze school is voor de geestelijken allerslechtst,.de onderwijzeres mag noch te biecht noch le communie gaan, cn de heilige opstellers, spreken er van gelijk van rotte viscli Dit is nu een klaar bewijs, lezers, dal de politiek de geestelijken verblindt en dal de religie voor de politieke geeste lijken niets anders is dan een winkel. Ons pasloorsbladjekomt nog ecus terug op de onderwijzeres onzer bewaarschool en op de jaarwedde dezer jufvrouw. Daar entegen zegt hel dal het onderwijs der nonnen niets aan de stad kost, en veel Bij koninklijk besluit van 1 Juli, wordt M. Th. Decroos, Kapitein adjunct van den staf, ontslagen van zijne be diening van aide de camp bij den luite nant generaal De Moor, op pensioen gesteld. Bij koninklijke besluiten van 10 juli, zijn benoemd tol ontvangers der registra tie en domeinen Tc Nieuport, de heer J. Symoens; te Dixmude, de heer G. Minnaert; te Botte- laere, de heer Van Themscbe; te Herzeele, beter is. Och arme! T Js wel waar dal dit onderwijs zooveel te meer aan de burgers kost. Doch dal rekent de I eurnaar niet. Als hij zoo voortgaat, zal hij binnen eenige dagen ons komen vertellen dal de lijkdienst van eenen armen werkman, die niets kost, meer kracht heeft dan die van eenen rijken welke honderden franken in de colïrc-forts der hoeren pastors doen vloeien. Dien dag zullen zijne schrijve laars gevaar loopen door hunne geeste lijke opperhoofden op de vingeren ge klopt le worden. Hel alleszins verstandig bladje bekent daarbij dat hel wal haastig is geweest met hel woord goddeloos toe le passen op de heeren waarvoor de onderwijzeres onzer bewaarschool haart xamen afgelegd heeft. Dat christelijk liefdadig woord komt 119m toch zoo dikwijls op zijne heilige lippen Hel zijn geene athees. zegt hel, slechts impies. Merci voor die heeren edelmoedige jongen. Als uwe brugsch e confraters die gevoelens deelen, dan zul len wij nog eerstdaags de katholieken dier stad den eenen of anderen dezer heeren tol representant zien kiezen, juist gelijk de antwerpsche klerikalen deden met den heer d’llane Steenhuyze, die in een zijner werken de Godheid van Chris tus geloochend bad, en deze godslooche- iiing nooit herroepen heelt. O! die slimme vossen van den heiligen Leuljenaar. Ekxe vraag. Is hel kerkje der Panne- slraal nu meer onteerd, omdat men er eene bewaarschool in houdt, waar men de kinderen goed cn beleefde manieren leert, hun een kruisje leert maken ep hun gebeden leert opzeggen, dan ten tijde dal de bruine nonnen er met hare leerlingen comedic in speelden, en vleiende en flikflooiende complimentjes aflazeti of declameerden, ter eere van den cher père, ter eere van den cher directeur'! De heilige opstellers zij nijdig om te barsten; en dal al omdat de stad eene be waarschool heeft ingérichl. Het zijn bij zonderlijk de dischheerendie nogmaals te lijden hebben. Welke borstelipg! wal zweepslagen! Hoe kitnen die ongelukkige dischheeren nog met apelijl eten of drin ken? En nochtans hel moet hun al smaken wat zij binnen peuzelen, want zij krijgen alle vijf oprechte nonnen kaken en op rechte patersbuiken! De Veurnaar heelt hun wel te zeggenuw gedrag is bculen- gedrag, gij zijl zielenjagers, godsdienst- haters, die uil godsdiensthaat de sclia- mclearme ouders vervolgt cn verdrukt enz... enz. Ehwel! die roodgekaakte cn dikgebuikte dischheeren schijnen on gevoelig le zijn voor al die gegronde ver maningen. En wie zou hel gelooven! als zij hunne vcrgaderingszaal verlaten, waar zij barbaarsche en godtergende beslissin gen hebben genomen, zij zien er gelukkig uil juist als of zij ccnc goede daad hadden verricht, en zij gaan café gaan drinken met cognac cn kirsch, cn zij schijnen al zoo gerust te zijn van consciëntie als eene kwezel die eene generale biecht heeft gesproken. Atidie duivcljongcn Algcmoene I ijcllngen. Ter gelegenheid der Kermis zullen de volgende Feesten door onze Koninklijke Harmonie maatschappij gegeven worden. Zaterdag, 24 Juli, om 81/2 ure ’savonds Volksconcert, op de Groote markt. Zondag 23 Juli, om 11 ure ’s morgens, Despol- Klerikale rechtveerdigheid. De sledelijke overheid heelt eene be waarschool ingérichl, en hierin heeft zij zeer wel gedaan. Wij zullen zelfs meer zeggen: in deze lijden van geweldigen priester- en nonnen oorlog legen de burgers die geene slaven willen zijn, die aan priesters en nonnen niet willen gehoorzamen gelijk kinde ren in deze lijden van opstand der geestelijken legen de wellen en tegen het wereldlijk gezag, was de sledelijke over heid verplicht eene bewaarschool in le richten. En inderdaad de burgers die door priesters cn nonnen uilgescholden wor den als geuzen, als slechte inenschen, mogen niet gedwongen zijn, mogen zich in de noodzakelijkheid niet bevinden hunne kinderen naar scholen te moeten zenden, waar men openlijk of bedektelijk leert, dal men dc liberalen moet halen cn verfoeien cn daartoe zijn de liberale burgers gedwongen, wanneer er geene andere bewaarschool bestaal dan eene nonnenschool. De wereldlijke bewaarscholen zijn er tegenwoordig zoo noodig als de wereld lijke scholen van hoogeren graad. En helgcne bewijst dat de nieuwelijks inge richte, bewaarschool le Veurne aan ccnc wezenlijke behoefte voldoet is, dat zij van de eerste dagen barer opening een veertigtal kinderen telde. Zulks is geenszins te verwonderen: de geestelijkheid trekt te velde tegen de libe rale burgerij, legen de liberale scholen, legen de liberale wellen; de liberale bur gerij verdedigt zich, want den oorlog die men haar verklaart is onrechtvaardig cn verdrukkend; daarom zendt zij hare kin deren naar de wereldlijke scholen en hierin volbrengt zij eenen heiligen plicht. Men vindt nog, wel is waar, liberalen, die, ongedwongen, hunne kinderen naar pastoorsscholen zenden, maar dal zijn valsche liberalen, mannen zonder over tuiging, die bereid zijn tol den vijand over te loopen en rang le nemen onder die genen, welke men, te recht, klerikale marionnellen noemt. Volgens den Veurnaar zou liet inrich ten eener gemeenlebewaarschool eene snoode ondankbaarheid zijn. Waar om? Omdat er, geeft liet pastoorsblad te kennen, in onze stad eene nonnenbewaar- scliool bestaat en dal dit gesticht diensten heeft bewezen. Zoo zijn dc geestelijken, zoo zijn de heilige schrijvers. Van zoo haast als men concurrentie doel aan priesters of non nen, Ho! dan roepen zij op alle dakken dat is ondankbaar, dat is onrechtvaar dig Maar, als priesters of nonnen con- Br.Riciir. Daar de Veurnaar meldt dat «M.OIIevier eenen geheplen duinoever let beschikking gesteld beeft der mees- teressen van de nieuwe geysebe bewaar- school, en der meesters en mcestcres- sen der geusche gemeentescholen, voor zooveel zij het zand van doen hebben, zijn wij gelukkig eene nieuwe mildheid van M. Ollevier le mogen bekend maken, waarover de Veurnaar en z.jtie langge rekte vrouwlijke mi'mannelijke schimpers bijzomlei te vreden zullen zijn. Wij ver nemen dus, uil goede bron, dal M. Olle vier negen duinoevers komt le schenken aan de bruine nonnen; hel is le zeggen eenen duinoever voor iedere non. en voor persoonlijk gebruik. Binpen eenige jaren zal het gebezigde zand publiek verkocht worden. Advies aan de gebruikers van zuur- halige kalverweidcn. De heilige schrijvers of schrijfsters van den gebenedijden Veurnaar klagen puiten in d’aarde, omdat er dit jaar, in dc Panne- straal, geene novene ter eere van de H. Goddelieve is kunnen gevierd worden. Bah! het moet aan de H. Goddelieve wel onverschillig zijn of het in de Panneslraat is, dal men eene novene viert ter harer eere, ofwel en twaar elders; en er zijn waarachtig in Veurne kapellen en kerken genoeg om novenen te vieren. —Ja maar, T is al dat niet, en is ler-oorzake niet der 11. Goddeliove dat de heilige schrij vers of schrijfsters khigen, maar wel ter oorzakc der oflerpenningen, ter Oorzakc der kluiten cn centen die zij missen. I I Halit y. l-'essy. Gounod. Julien. I PROGRAMMA I 1. Les Trois Mousquetaircs out. 2. Polonaise pour 2 bugles 3. Faust, grande fantaisie. 4. Le Rossignol, valse pour Hute Nog een die niet mêe zal feesten. tE—PTO'III II—Mil [lUlMl—JIIII m moeide pogingen bij hel liberaal minis terie heeft gedaan om de prachtige cadeau te bekomen welk het ministerie aanbiedt cn dat dc klerikale kopstukken in maart II., uit kiesbèlang, geweigerd hebben. Klerikale zedeleer. Fléchut. Maillart. 3. Los Cloches de Cornovillo Planqucttc •1. Pot-poürri populaire n? 2, Clément.. I Een nieuwe katholieke straf. Vnn iillct» wat. PROGRAMMA 1. La Marche du Cotone), 2. Melange sur Lara, 1. Pot-pourri populaire n.* 2,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2