j
I
I
Wordt voortgezet
i
De Nationale Tentoonstelling moet,
f
1
betalen tol 'hij de yereischte belasting be- verre van dit in de Kamers le bekennen,
i i a a
Op den dag der prijsdeeling in de
pastorsmeisjesschool liepen de nonnen
rond de stad met hare schoolkinderen.
Om de bende, te vergroolen hebben zij de
meisjes nit de zondagschool doen mede-
gaan, alsook kinderen die sedert lang de
school verlaten hebben. Nonnenbedrog!
Men dacht zondag dat de knechtjes
nil de tapschool ook stoetsgewijze rond
de stad zou gegaan hebben, maar men
heelt ze doen binnen blijven uit eerlijke
schaamte.
is de vrijheid van alleen naar de pijpen
der bisschoppen te dansen, van blinde
lings en in alles aan de geestelijkheid te
gehoorzamen, de geestelijkheid te laten
meester spelen in alle zaken, zelfs in die
welke hun hel minst aangaan. Maar dal
is hel volk sedert lang moede en daarom
laat hel volk in België, evenals in andere
landenden klerikalen winkel alleen
staan, daarom mag de klerikale partij
zich alle moeite geven om nog iets le zijn,
hel zal haar niet gelukken. Dat zij dus
maar troostmiddelen zoekc, hare neer
laag weze baar licht
De klerikale sclirijvelaars zijn in be
wondering over de kleedingstukken welke
men als prijzen in de tapscholen heelt
uilgedeehi. Hel ware beter dal die kle
dingstukken ook bewonderd wierden
door de arme ouders, die uil dwang
hunne kinderen naar die scholen zenden.
Maai' welke bewondering kan men heb
ben voor oude versletcne slunseii en voor
mutsen opgezet met oude afgedregene
linten en bloemen. Zij zijn toch zoo mild
dadig de klerikalen! en in de twee prijs-
deelingen van woensdag en zondag was
er voor geen 300 frank nieuw goed.
De klerikalen boffen altijd op hunne
trelfclijkheid. Als men hunne gazel leest
zou men zeggen, dal de klerikale partij
van Veurne samengesteld is uil niets
anders dan uit eerlijke, brave en deftige
lieden, uil menschcn vol edelmoedigheid,
zelfopoffering en christelijke liefde. En
nochtans, als men de mannen der partij
nabij beziet, is hel gansch anders.
Wal zijn onze geestelijken Mannen die
i hunne zending van vrede en verzoening
miskennen en over hel hoofd zien, en
zich om zoo le zeggen uitsluilelijk met
politiek bezig houden. Meester willen zij
zijn in de slad, gelijk zij in hunne tap
scholen meester zijn, en daarom schelden,
verwijlen en lasteren zij onophoudelijk
de liberalen; en daarenboven, om stem
men le winnen, ziel men ze samenspanen
met verachtelijke kerels, die zij loven en
prijzen, niettegenstaande het gedrag en
de levenswijze van die kerels door geheel
de slad geschandvlekt wordt. En waar
zijn de edelmoedige katholieken waar
op de l'eurnaar zoo boft, die zoo vol
zelfopoffering zijn als T er op aankomt
de armen in den nood le helpen»? Als
wij wel rond kijken, wat vinden wij
Jonge baalzucbligaards, die klerikaal ge
worden zijn voor geld, en rijke oude
gierigaards en oude kwezels die zwem
men in geld maar nochtans aan hunne
deur veel G’od beware u’s geven. En geven
zij somtijds, voor een zoo genaamd goed
werk, een rond sommeken aan de pas
tors, hel is niet uil eigenlijke mensch-
lievcndheid, want ze zijn gierig dal zij
stinken, maar alleenlijk om hunne ziel
vrij te koopen. Wal vindt men dan
nog in de Veurnesche klerikale partij
Neeringdoencrs en ambachtslieden, die
klerikaal zijn voor de bate en de schijn-
heiligaards spelen. Treffelijke partij
Waarop de klerikalen ook altijd bollen,
is op hunne liefde en genegenheid voor
de laslenbetalers. Maar als de geestelijken
de laslenbetalers zoo genegen zijn, waar
om doen zij dan demenschen gestadig en
overal betalen T Is le betalen in de
scholen, in de kerken, in de kapellen, in
de congregatiën, in de confrerien, in de
geestelijke genootschappenoveral
geld; en dan loopen de pastors nog rond
bij de laslenbetalers om le schooien voor
TrooM middelen.
Aan anderen w ijsmaken dal den kleri
kalen winkel nog draait, dal kunnen de
klerikale mannen al lang niet meer. Wal
erger is, zij kunnen hun eigen zelve niet
meer overtuigen dat hunne partij nog iels
is. Daarom nemen zij hunnen toevlucht
tot troostmiddelen, en dal is uoodig ook.
Tusschen de meerderheid behalen en ge-
ijk behalen, is er een hemelsbreed ver
schil, zeggen zij om elkander te troosten.
En inderdaad, zij hebben gelijk. Onder
het beheer der vroegere kieswet, namen
de klerikalen hunnen toevlucht tol alle
soorten van dwangmiddelen om stemmen
le bekomen, hunne pachters waren hunne
slaven, die naar hunne pijpen moesten
dansen, die niet anders mochten of kon
den stemmen dan gelijk de klerikale
grondeigenaars het wilden.
Zoo behaalden de klerikalen eindelijk
de meerderheid in de Kamers, maar zij
behaalden geen gelijk, want tusschen de
meerderheid behalen en gelijk behalen is
een hemelbreed verschil.
Tijdens hel beheer van M. Malou en O’
werden er door de klerikalen duizeude
valsche kiezers gemaakt. Geen boer, hoe
arm ook, of hij moest zijn paard voor
gemengd paard aangeven en natuurlijk
uit zijnen eigen zak die bedriegelijke ver
meerdering van lasten betalen. Zoo wil
den hel de kleirikale eigenaars. Geen
buitenmensch die eenc zekere som be
lasting betaalde, of hij werd gedwongen
zooveel bulpschouwen op te geven en te
taalde om kiezer te zijn.
Zoo behaalden de klerikalen eenige
jaren achtereen de meerderheid, maar
geen gelijk, want tusschen de meerder
heid behalen en gelijk behalen, is er oen
hemelsbreed verschil, dat zeggen de klo-
rikalen thans zelf.
De liberale partij dwong hel klerikaal
gouvernement van de vrijheid der kiezers
te verzekeren, de liberalen in de Kamers
dwongen M. Malou en Gie de kiezingen
zoodaning in te richten,dal niemand meer
zou kunnen weten voor wie een kiezer
gestemd bad. Eons die waarborg ver
kregen, wat gebeurde er? Bij de eerste
kiezing, den 11 juni 1878. leed de katho
lieke partij eenc verpletterende neerlaag,
een klaar en duidelijk bewijs dal, toen
vroeger de klerikalen de meerderheid be
haalden, zij zeker geen gelijk behaalden
en dal er voor hen tusschen de meer
derheid behalen en gelijk behalen een
hemelsbreed verschil was.
Eens de liberalen aan hel bewind zorg
den deze er voor dal de valsche kiezers
zooveel mogelijk werden afgeschatl. De
belasting op de gemengde paarden en die
op de schouwen, welke de klerikale
grondeigenaars aan hunne huurders,
tegen recht en reden, hadden doen be
talen om er gedwee kiezers van te
maken, werden afgeschaft, alsmede de
belasting op de woningen dergene, welke
uil hoofde van hun ambt, kosteloos
woningen genieten. Hierdoor ontstond er
groot gerucht in het klerikale kamp, zij
scholden die wellen uit voor part ij wet
ten, voor oneerlijke wellen, voor wal
weet ik al
Waarom?Omdat zij gevoelden dal I
zonder bedrog hun bestaan ónmogelijk is,
dal zij zonder b alrog de meerderheid
niet kunnen bekomen, bij gevolg dal er,
wat hun betreft, tusschen de meerderheid
behalen en gelijk behalen er een hemels
breed verschil is.
Maar vraag ecus aan boeren en buiten-
mcuschen wal zij deuken over de wel die
hen ontslagen heeft van de belasting der
gemengde paarden en der bulpschouwen,
belasting welke zij legen dank en door
Hen dwang van hunnen klerikalen heer
betaalden; vraag hen ecus, of zij niet
liever dal geld in den zak houden, en
allen zullen u onbewimpeld ja zeggen.
Dit klerikaal troostmiddel is dus niet veel
waard, zij zullen naar een ander moeten
uitzien.
Als tweede troostmiddel roepen onze
klerikalen dal de zaak, welke zij verde
digen, de zaak der rechtvcerdigheid is,
Nu daar geiooven zij zelf niets van, en
dal kunnen zij bun eigen niet wijs maken.
Zij die nooit de meerderheid kregen dan
door list en bedrog, zij die slechts door
bedrog aan hel bewind konden blijven,
zij die alleen door dwangmiddelen en
broodrooverij hun wankelend kraam heb
ben kunnen recht houden, zij beweren de
zaak der rechtvcerdigheid le verdedigen!
Wat moeten zij in hunne vuist lachen, als
zij oenen snul ontmoeten, die dat gelooft!
Maar vinden zij zoo nog wel eenen
Als derde troostmiddel trachten de kle
rikalen hun eigen wijs te maken, dat zij
de zaak der vrijheid verdedigen. Maar
om de vrijheid te verdedigen moet men
eerst weten wat vrijheid is en de kleri
kalen zijn de gewillige slaven der bis
schoppen, in hunne gansche partij is er
geen enkele die nog wil heeft in zijn
handelen, anders denken kan of spreken
durft dan gelijk de bisschoppen willen.
De vrijheid welke de klerikale verdedigen
Algoïneene tijdingen.
De ingeschrevene maatschappijen van
harmonie, fanfaren en koorzang, voor het
festival van morgen 12 dezer, te Dix
mude, zijn de volgende
I Roosendaal, 2 Veurne, 3 Boerst, 4
Reninghe, 5 Wijnendale, 6 Lessen, 7
Zonnebeke, 8 Nieuport, 9 Kciem, 10
Langemark, 11 Bouselare, 12 Thourout,
13 Beersl, 14 Duinkei ke, 15 Dixmude, 16
Lichiervelde, 17 Dixmude, 18 I’operinghc,
19 Coudekerque-Branche, 20 Passchen-
dalc, 21 IJ per. 22 IJ per.
Dc trekking voor hel aanduiden van
remplapanten voor de lotelingen van
1880, te leveren door hel departement
van oorlog, zal openhaar geschieden den
14 september eerstkomende, in hel Stad
huis van Brussel.
Tc Oostende zijn lol hiertoe 20,872
vreemdelingen aangekomen.
Dc ontvangsten der belgischc spoor
wegen hebben voor de 6 eerste maanden
van 1880 eenc som van 6,194,513 Cr. 27 c.
meer opgebracht dan de 6 eerste maanden
van 1879. De ontvangsten waren: 1879,
zes eerste maanden 45,997,319 fr. 48 c.
- 1880, zes eerste maanden 52 mihoen
491,832 fr. 75 c.
De ontvangsten van den brievenpost
voor de zes eerste maanden van 1880 be
droegen 237,565 fr. 74 c. meer dan de
zelfde maanden van 1879; voor de tele
grafen bedroegen zij 125,042 fr. 53 c.
meer en voor hel zeewezen 172,743 fr.
74 c. Dit maakt te zamen eene vermeer
dering van 7,029,865 frank.
Zondag morgen, rond 9 ure, is cr
eensklaps een geweldige brand uitgebors
ten te Brussel, in de ruc Montagne-aux-
Herbes-Polagères, 31, in de nieuw opge-
limmerde barak, waar dc panorama der
grot en der vallei van Lourdes ingerichl
was. Deze panorama bevond zich iu hel
midden van eenen blok huizen, waaronder
langs de eene zijde de meubelmagazijncn
van hel huis Dcbaizc en den Katholieken
Kring, langs de andere zijde hel bakhuis
St-Sauveur.
Hel vuur was ontstaan door de onvoor
zichtigheid van oenen kleinen jongen
welke met plakkaarten van hel Diorama
rondgaat.
Hij bad op eene onbehendige wijze een
gazbek ontstoken, welke in de nabijheid
geplaatst is van de behangsels, die den
ingang versieren. Het vuur zette zich met
bliksemsnelheid aan de behangsels van
houtwerk over, en in min dan 5 minu
ten stond heel de barak in vuur en vlam.
De pompiers waren weldra ter plaats
en deden al wat mogelijk was om ’t vuur
le bestrijden. De naburige huizen liepen
groot gevaar, doch dank aan den iever
der pompiers kon alle gevaar afgeweerd
en hel vuur in een half uur gcbluschl
worden.
Van gansch het Diorama blijft nog een
weinig verkoold houtwerk over.
De schade, door eenc verzekerings
maatschappij gedekt, wordt op 100,000
frank berekend.
Eene grootc volksmenigte verdrong
zich op dc plaats der ramp.
Vrijdenkers, vrijmetselaars, geuzen,
liberalenin kort, godloochenaars
van alle soort, hebben tegenwoordig
den neus in de papieren van den onge-
lukkigen Mgr. Dumont.... en zij vinden
er niets in dan eenige onbeduidende
zaken zoo spreekt de l'eurnaar.
Ziehier wal men in dc papieren ge
vonden heeft, en onze lezers zullen oor-
deelen of dit wel onbeduidende zaken
zijn.
Vooreerst, het is nu ten duidelijkste
bewezen, dat dc bisschoppen, in zake der
nieuwe schoolwet, naar de raadgevingen
van den paus niet hebben willen luisteren,
dal zij zijn gezag over het hoofd hebben
gezien; ten tweede, liet is nu gekend, dat
de voornaamste der leden van dc Kamer
cu van den Senaat hot gedrag der bis
schoppen hij den Paus hebben aange
klaagd en afgekeurd, doch dal zij, wel
zij gebeefd hebben voor de gramschap
der bisschoppen, en gebaard hebben dat
zij hunne handelwijze goedkeurden.
De bisschoppen hebben zich dus ge
dragen gelijk ontrouwe dienaars, en de
leden der Kamers gelijk slaven der gees
telijken, gelijk polichinellen.
Zijn dal nu wel onbeduidende zaken
Vnn nlles wat.
Hadden de kwaadwillige sein ijvelaars
van den vuilcn l'eurnaar zich vergenoegd
mei le bollen en le stollen over de prijs-
deelingen van hunne lap- en kakscholen,
wij zouden hunne artikels onbeantwoord
hebben gelaten; maar aangezien zij van
die gelegenheid gebruik maken, om dc
gemeente- arm-cu godshuizen bestuurders,
de othciëele onderwijzers en onderwijze
ressen, cn de liberalen in hel algemeen
op nieuw aan le vallen, hun snoode cn
laffe geuzendaden ten laste In leggen,
en ze wreede en godtergende zielen-
moorders te noemen, meenen wij ver
plicht le zijn de katholieke beslagmakers
wal op hunne duimen le kloppen.
dc S.‘ Pielcrs-penning, joor de nieuw- i De Nationale Tentoonstelling moet,
jaargifl, enz. enz. Een ander staaltje zooals men weel, op 15 October aan-
van dc genegenheid der geestelijken voor
onze laslenbetalers: Men bouwt hier ecu
klooster, een groot gebouw; men had
eene aanbesteding aangekondigd, cn onze
ambachtslieden hadden er op gerekend
en veel lijd besteed om dc plans en de be
groetingen na te zien en le besludccren;
maar hel was geeno aanbesteding, hel
was bedrog: hel gebouw werd in schijn
toegewezen aan twee slrooijen mannen,
en onze ambachtslieden en leveranciers
zijn den ml.
slaande gesloten worden. Er is kwestie
legen 17 octobcr een monsterbanket in te
richten, dal in hel Park Leopold zou go-
geven worden. De lentoonstellers alleen
I zouden voor dit banket mogen inschrij
ven. De koning, aan wien men dit ont
werp heelt medegedeeld, heeft verklaard
dal hij met genoegen eene uitnoodiging
tol dit feest zou aanvaarden: de leden van
hel inrichtingscomileil der tentoonstel
ling, de gouverneurs der provinciën en
de burgemeesters der bijzonderste steden
van hel land, zouden insgelijks uitgenoo-
digd worden.
Zaterdag II. werden de bewoners
uil de rue Blanc Ballot opmerkzaam ge
maakt door eenen onverdraaglijken stank,
welke scheen uit het huis N. 96 dier
straal van Bijssel le komen.
Dit huis was bewoond door een renlc-
niersgezin, samengesteld uil M.'" weduwe
Waltine en hare dochter, gehuwd, doch
sedert drijjaarvan haren man gescheiden.
Sedert drij weken waren de venster
luiken potdicht gesloten gebleven. De ge-
btiren dachten dat de dames Watline
naar eenc badstad vertrokken waren. De
waarheid was dal de slachtoffers in dc
woning vermoord waren.
De policie, door dc geburen verwittigd,
deden dc duren der woning openen. Toen
men in den salon kwam, werden de lijken
der twee vrouwen op den grond aange
troffen; alhoewel dezen in gevorderden
slaat van ontbinding verkeerden, kou er
nog vastgesleld worden dal zij verschei
dene messteken ontvangen hadden.
Er wordt verondersteld dal de moord
moet gepleegd zijn den 15 augusti, tus
schen 9 ure cn 12 ure 's middags.
De dochter van Mad. Waltine heel Mad.
Blondeau. Den 15 augusti hadden deze
twee vrouwen een harer vriendinnen,
Mad. Relof, uitgenoodigd om te komen
dineeren. Deze dame begaf zich rond 12
ure naar de woning van Mad. Watline en
vond alles gesloten. Een gebuurvrouw
zegde rond half negen Mad. Blondeau ie
hebben gezien.
Hel lijk van Mad. Watline lag in don
salon achter de tafel mei dc voelen in dc
richting der schouw. Mad. Blondeau,
hare dochter, lag achter de deur.
Zonder verder uitleggingen le geven
beweren dc fransche dagbladen, waaraan
wij deze inlichtingen onlleenen, dal een
kleine hond levend in den salon werd
aangetroffen.
.Mad. weduwe Watline, was4Gjaarond
en .Mad. Blondeau, hare dochter, 24 jaar
oud.
De meubelen zijn in vcrschilligc kamers
opengebroken. Bloedsporen werden in
den gang aangelroffen.
M. Watline had zijne vrouw en kind
eene goede fortuin achtergelaten. De doch
ter, welke een puike bruidschat voorbe
houden was, werd ten huwelijk gevraagd
door M. Alfred Blondeau, een jongeling
van een der achtbaarste familien van
Hijsel lochoorende. Het huwelijk greep
plaats, doch liet van den begin af veel te
wenschen. De jonge echlgcnoolen leefden
in de grootste oneenigheid.
De twist veranderde meer dan eens in
geweldadighedcn en heden herinneren dc
dagbladen van Bijsel dal Allred Blondeau
zekeren dag gepoogd had zijne vrouw
door het venster te werpen.
De scheiding van talel en bed werd door
hel gerecht uitgesproken. Mad. Blondeau
verbond zich een pensioen van 1200 li s.
aan haren man le betalen en deze vertrok
naar Amerika.
Men weel niet wal hij daar verrichtte.
Volgensdc ingewonnen inlichtingen moest
i hij daar een ellendig leven leiden.
Zekeren dag verliet hij Amerika om
terug naar Europa le komen met eene
postboot, waarvan hij hel bock hield ge
durende de reis ën daardoor zijnen over
tocht betaalde.
Zoo kwam hij le Antwerpen aan, van
waar hij aan zijne schoonmoeder en aan
zijne familie schreef om geld le bekomen.
Men antwoordde hem dal men hem zelfs
ziju pensioen zou onttrekken indien hij
op hel vaste land bleef.
Dit gebeurde voor ongeveer zes maan
den.
Sedert dien hoorden de twee dames,
welke zonder meid leefden, niet meer van
hem spreken.
Er wordt algemeen geloofd dal de dub
bele moord door eenen enkelen moorde
naar gepleegd is. De misdadiger moet,
gedurende de afwezigheid der dames, bij
middel van eenen valschcn sleutel, in de
woning gedrongen zijn. Degene, die het
eerst l’huis gekomen is, vermoedelijk de
jongste, moei in den gang aangevallen cn
vervolgens naarde keuken gesleurd zijn-
Dit blijkt uil de bloedsporen in den gang
aangetroffen.
Daarna moet het de beurt van Mad.
Waltine geweest zijn, die met haren eigen
sjawl verwurgd werd. Zij moet daarna dc
messteken ontvangen hebben.
De brandkas was verbrijzeld cn geplun-
i
AillU^jU L»ll U Vvll H II V Lt IJ I» LI
--ir-Mul’ SU4Mr..-4i