s
I
Wanordelijkheden te Brugge.
J
L
I
Een miljoen in veel.
De Tribune van Bergen, onder bet hand-
loeken van M. Lucien Aubanel, bevestigt,
dal hij voor een miljoen, aan de klerikalen
de stukken heeft kunnen verkoopen van
het dossier van bisschop Dumont; dat liij
het geschrift en de handleekening van
die geldaanbieders heeft doen nazien en
hij ze den een of anderen dag zal ontmas
keren.
De stukkenwij weten hel, zijn in
zekere handen en dc bestraffing zal vol
ledig zijn.
oordeeld worden om aan hem al te be
talen wal door M. Du Rousseaux lol beden
onrechtvaardig opgestreken werd, wan
neer ten minste deze laatste niet veroor
deeld werd alles terug te geven, en hem
voortaan hel traclement aftestaan dal
hom tockomt.
M. Du Rousseaux is gedaagd om te
hooren verklaren dal hij geen hoege
naamd recht heeft op hel tractemenl en
op dc andere voordooien door de wet
toegekend aan hel bisdom van Doornik,
en zich te hooren veroordeelen om de
sommen terug te geven, door hem zon
der recht ontvangen.
De Leugenaar schijnt nog al veel te
houden van samenspraken en van zoo
gezegde kluchtige artikels. Wij denken
hem aangenaam le zijn met hem de vol
gende deftige en kluchtige samenspraak
mede te doelen, uitgevoerd door twee
katholieke Kareis. De handeling heeft
plaats te Veurne in volle markt. De
personnagien van dit treffelijk kluchtspel
zijn genot gzaam gekend, hel zijn KAREL
MEST. o/ de domme, glorieuze dolle zot
en KAREI/ BEENKNALW, o/'den preten-
tieuien moeial en hilsigén oliekop. Er
is maar een bedrijf.
Vrienden lezers, hoe vindt gij dc han
delwijze en de taal van die twee klerikale
pretentieuze koppen
’T is waarlijk slichtend En men ziel
duidelijk dat ze achter de koei haar steert
zijn opgebracht.
Klerikale vervolging en ver
drukking.
In zijn nummer van 22" september II.
zegde de heilige Veurnaar dal hij aan de
liberalen hel recht niet betwist liberale
neringdoeners en ambachtslieden den
penning te jonen, of liberale pachters bij
liberale eigenaars aan ie bevelen, doch
dal hij het zelfde recht ten voordeele der
klerikalen eischt.
Hel pastorsblad tracht aan zijne (lezers
wijs te maken, dat hij enkel dit recht
eischt omdat heden, volgens zijne leugen
achtige bewering, de klerikalen door de
liberalen vervolgd en verstooten worden,
en omdat de« hedendaagsche landwetten»
partijdig zijn en de klerikalen bena-
dceligen.
Valschhcid en bedrog. De geestelijken
vergenoegen zich niet hunne vrienden te
bevoordeeligenmaar zij vervolgen en
verstooten alle liberalen. En hel is geens
zins sedert korten tijd dat zij dit stelsel
in pralijk stellen. Alwie niet blind is weet,
inderdaad, dal sedert lang, en niet sedert
dc laatste jaren, dc zielenherders alle
liberale neringdoeners en ambachtslieden
van da hand wijzen, en dal hel ook sedert
lang is, en niet sedert hel beslaan van
nieuwe wellen, dal zij de pachters van
alle klerikale eigenaars, die niet gewillig
onder hunne roede buigen, mei aankla-
gingen verdrukking bedreigen.
Neen, neen, hel is sederl dc laatste
jaren niet dal dc geestelijken aan de
liberale neringdoeners en ambachtslieden
hunne kalanten trachten te ontnemen en
dal zij de liberale boeren van hunne hof
stede trachten te doen wegjagen, hel is
sedert lang dat zij dit doen, hel is sedert
lang dal zij door vrecsaanjaging tewerk
gaan, en de onafhankelijke burgers lol
hunneslaven willen vernederen.
Hun stelsel van vervolging en vreesaan
jaging is bijzonderlijk blijkbaar te Veurne.
Die heilige mannen willen hier van
geene liberalen welen, en zij stellen alle
mogelijke pogingen in hel werk om ze
door lastertaal en door vermeerdering
van concurentie te verpletteren.
Zoo hebben wij hier, over eenige jaren,
oenen klerikalen veearts zien aanlanden,
om aan den heer Desmei zijne kalanten
al le nemen, maar.... hel heeft niet ge
pakt; zoo hebben wij hier nu drie apothe-
kcrijen als er maar twee noodig zijn; zoo
heeft men hier onlangs oenen 'tjeefswinkel
doen komen, om concurentie te doen aan
liberale winkels en aan liberale kleer
makers; zoo hebben wij hier oenen super-
abondanten advokaat van zuiver klerikaal
bloed, een toonbeeld voor zijne kleri
kale collegas, en een concurrent te meer
voor den liberalen advokaat; zoo hebben
wij hier ook, sedert 'weinigen tijd, eene
zuivere klerikale brouwerij zien oprijzen,
die door al de pastors, kapelaans, paters,
nonnen, kwezels en kwezelaars wordt
aanbevolen; en, om niet ai te lang te zijn
en te sluiten, zullen wij nog melding
maken van oenen nieuwen klerikalen
doktor, die hier in geur van heiligheid
ontscheept is, en van heden af den lieve
ling is van geheel de zwarte bende.
En de geestelijken durven dan nog
zeggen dal zij de vrienden zijn der Veur-
naars. Aardige vriendschap!
Kindelijk
Na veertien dagen geduld zijn wij er
eindelijk in gehikt een antwoord, of eene
zoogezegde weerlegging, in den Leuge
naar te bekomen op ons verhaal nopens
de gebeurtenis der Panne.
Na veertien dagenDe bevalling van
dit wonderstuk lieefl moeite en tijd gekost.
Maar ook, als wij er wel aan denken,
de gewone schrijvelaar!jes van den heili
gen Leugenaar waren in vacantie, en het
was dus onmogelijk in tijds het antwoord
aflezenden, zooveel te meer daar het
vooreerst door zekere permanente handen
moest passceren, om, voorzichtigheids
halve, gecontroleerd en geparapheerd te
worden. Nu, wij hebben niet verloren met
wachten: het antwoord is toch eindelijk
verschenen. En welk antwoord Een
oprecht kraaiengeraas kooA kooi
kooAEen hersen kip-kap, een ola-
podrida van wal bedriegelijke en uitge
zóchte jezuielische uitdrukkingen, zonder
kop noch steert, wal gekapt strooi, op
gesteld in een ware stijl van liere-man-
nen, de oprechte taal van den famcuzen
wijzer, zaliger memorie.
Indien de pas in den rok gesteken man
netjes van den heiligen Leugenaar meer.cn
dal wij hun kraaiengeraas zullen beant
woorden, ze zijn er wel mede; we zullen
ze zooveel eer niet aandoen, daar derge
lijke brabbeltaal niets anders dan mede
lijden verdient.
Wij zullen ons dus bepalen met onze
lezers te verzenden naar ons verhaal van
18° september, waarin wij de gebeurde
feiten in hunne echtheid hebben aange
baald. Wij veranderen er hoegenaamd
niets aan en houden staan dat de Leuge-
OnderwiJ».
De heilige opstellers van ons pastors
blad hebben vernomen, dat hel stedelijk
Bestuur welhaast de hand aan het werk
zal slaan om nieuwe schoollokalen te
bouwen. Dit is voor onze politieke gees
telijken een onaangenaam nieuws, want
zij aanzien met een nijdig oog al wat in
onze stad tol de verbetering van het offi
cieel onderwijs bijdragen kan. Hoe gaarne
zouden zij zien dat de lokalen (Ier ge-
De klerikale schoolpeningsmnnnen zijn
in Brugge wederom maandag lest aan
’l werk geweest.
Zie bier eenige bijzonderheden over de
baldadigheden gepleegd en door de kle
rikalen veroorzaakt.
Do broerkens der krislelijkc school be
trekken een gebouw aan dc godshuizen
toehoorende. Verleden jaar werd hen be
kend gemaakt dat zij de lokalen moesten
ontruimen, waarin zij zonder recht ver
bleven. Na eenige onderhandclingen werd
hen een jaar uitstel loegestaan. Deze uit
stel verviel den 20 september laatstleden.
De broerkens verlieten hel gebouw niet
onder voorwendsel dat het nieuw lokaal
niet voltrokken was; de overheid had hen
laten welen dal zij moesten verhuizen,
aangezien dc bijzondere commissaris op
maandag 27 bezit van het gebouw zou
nemen.
Zondag, werd in verscheidene kerken
van Brugge, in hevige sermoenen, de uit
drijving der broerkens aangekondigd.
Maandag morgen, ten acht ure, verdrong
zich reeds eene groote menigte, uil de
werkende klas samengesteld aan den
omtrek der lokalen. De vrouwen droegen
naar wetens en willens gelogen heeft cn
de gebeurtenissen in een valsch daglicht
heeft gesteld om echte katholiekente
flikflooien. Verders, moeten wij doen op
merken dat de Leugenaar onze gezegdens
niet betwist, maar enkelijk voorden dag
komt volgens gewoonte met on-
noozcle, domme, ilauwe praal en de
belachelijke voorstelling van eenen gast
die probeert zijnen jas ui liet rek ken. Ta
bleau!... Men ziel T effekt van hier.
De liere-mannen van den Leugenaar
hebben voorzeker, in hun verheven en
boog versland, gedachtwacht eens jon
gens, we zullen 7 Adverteiitie-blad gaan
arrangeeren en, kooi! kooaü kooaü!....
in woede ontstoken, zijn de zwarte
kraaien er op gevlogen om het le ver
scheuren cn le verslinden, Arm .Ideer-
tentie-blad, wat zijl gij te beklagen, dit
maal zult gij er niet meer van weder
keeren
En waarlijk, we zijn plat cn blauw
geslagen door liet armzalig en nielsbedui-
deude geraas der korlbroekjes van den
gezalfden Leugenaar! Nu mogen wij onze
matten oprollen.
Maar, niettegenstaande, bezitten wij
nog kracht genoeg om le houden slaan
dal de Veurnaar, een leugenaar, een be
drieger is, cn het zekerlijk aan hem niet
tockomt van «rechtzinnigheid en «dank
baarheid le spieken.
Altijd liegen en bedriegen, lasteren cn
beschimpen, ziedaar de leus der zwarte
farceurtjes van den gekruinden Leugenaar.
Kooa! kooaü kooaSaint en de
kost!
Hier toe blijft hun weinig hoop; niet
temin, om geene middelen onbeproefd te
laten, komen zij met hun versleten spook
voorden dag, namelijk: de onkosten, cn
hel is om die reden, dal zij in hun laatste
nummer aan eenen liberaal, «zeker geus»,
de volgende ingebeelde woorden in den
mond leggenons onderwijs kost nu
veel meer (luizende franken dan over
«lijd honderden. Hoe zullen wij dal
krijgen?
Vruchtelooze pogingen, o heilige schrij
vers! Do stad heeft uitgestrekte steen- en
zandwegen gelegd, schoone en kostelijke
voetpaden en riolen gemaakt, prachtige
herstellingen aan openbare gebouwen
uilgevoerd of door toelagen ondersteund,
cn de stad zal ook, ondanks uwe tegen
werking, schoone scholen doen bouwen.
.Ia, schoone en gezonde scholen, die
niets zullen le wenschen latennoch
onder opzicht van grootte, klaarte, luclit-
vcrversching, verwarming, noch onder
opzicht van meubleering, noch ouder op
zicht van speelkoeren, waar de kinderen,
bijzonderlijk deze der bewaarscholen, in
hel belang hunner gezondheid, zich tot
lichaamsoefeningen en bewegingen zul
len kunnen ovcrlevcren, welke mam- al
te dikwijls in hel huisgezin, en jammer
genoeg, ten volle worden verwaarloosd.
Hel gemeentebestuur heeft reeds ge
loond dal hel zich niet heeft laten af
schrikken door liet nijdig en hebzuchtig
gekras van eenige zwarte kwaadwillige,
schrijvers, cn zal heden, even min als
vroeger, zijn werk de herinrichting van I
het onderwijs in onze stad, niet ten halve
uilvoereu.
Hel zal ook inzien dat in België, even
als in de naburige landen, het officieel
onderwijs meer cn meer door den Staal
zal ondersteund worden cn meer en meer
uitbreiding zal ontvangen, cn dat. bij ge
volg, de schoolgebouwen voor vergroo-
lingen moeten vatbaar zijn.
Aldus handelende zal hel gemeentebe
stuur mogen rekenen op de goedkeuring
en de erkentelijkheid onzer verstandige
bevolking, want wat is er loffelijke!' voor
de sledelijke overheden dan te zorgen
voor dc gezondheid, de geleerdheid en
de goede opvoeding van het opkomend
geslacht.
Klerikale beschuldigingen.
Wij moeten terug keeren op eenige be
schuldigingen van den Veuinaar, om te
doen uitschijncn hoe belachelijk zij zijn,
en om de aandacht der lezers te vesiigen
op dc onbeschaamdheid met dewelke dit
pastorsblad de grofste leugens drukken
dui ft.
Eerste beschuldiging De katholieken
worden van alle openbare ambten af-
gezel en stelselmatig verwijderd, omdat
zij katholiek zijn.
Voorafgaandelijk moeten wij aan onze
lezers doen opmerken, dal de Veurnaar,
een zeer aardig gebruik maakt van hel
woord katholiek. Voor hem, inderdaad,
heeft hel woord katholiek dezelfde belee-
kenis als het woord klerikaal. Voor dc
heilige schrijvers is een vrijdenker, als
hij maar voor de partij der geestelijken
welkt en stemt, een katholiek. De lieer
d’Haerie-Steenhuize, bij voorbeeldeen
vrijdenker n.° 1, die in een schrift dc
godheid van Christus heeft geloochend, cn
deze verloochening nooit heeft ingetrok
ken, is voor den Veurnaar een katholiek!
Wij, integendeel, verstaan door katho
lieken, mensclien die den katholieken
godsdienst belijden; en door klerikalen,
mensclien die aan de pastorspartij toebe-
hooren, tjeefs, die met de pastors werken
en streven, omdat de geestelijkheid het
meesterschap zou bekomen in alle be
sturen, in alle zaken.
Onder de klerikalen kennen wij veel
slechte, ja, zeer slechte katholieken; en
onder de liberalen, zelfs onder diegenen,
welke de politieke belgische bisschoppen
uit de Kerk werpen, kennen wij zeer
goede katholieken.
Komen wij nu tot dc beschuldiging
terug dat de klerikalen van alle openbare
ambten afgezel en verwijderd worden.
Welke mo.iisterachtige leugen Er zijn
eene massa klerikalen in alle besturen,
en waar zijn de afzettingen, buiten degene
van hier en daar eenen wederspannigen
gouverneur, eenen onbekwamen arron
dissements commissaris? Wel is waar,
als er benoemingen moeten gedaan wor
den, geeft hel ministerie de voorkeur aan
liberalen, aan ware vaderlanders; maar,
moet hel niet zoo zijn? is het niet zijn
plicht aldus te handelen Moet hel niet
de onrechtvaardigheid herstellen welke
de twee opvolgende ministeriel), van 1870
tot 1878, begaan hebben? Alsdan, zoo als
men weel, noemde men om zoo tc zeggen
geene andere openbare ambtenaren dan
klerikalen, alsdan werden stelselmatig de
liberalen uil alle besturen verwijderd.
Tweede beschuldiging. Men ontneemt
aan katholieke armen hel brood, dat
hun van rechtswege tockomt, omdat zij
katholiek zijn.
Hoe kunnen onze tegestrevers zulke
beschuldiging uitbrengen als zij zelven
alle arme menschen, die hunne kinderen
naar dc gemeentescholen zenden, onver
biddelijk verstooten en zelfs van hunne
deur wegjagen
Wij hebben reeds meermaal bewezen
dat het voor de armbestuurders een plicht
is te zorgen, dal de arme kinderen een
goed onderwijs ontvangen en door alle
wettelijke middelen belet worden naar
scholen le gaan, waar men ze haat in
boezemt tegen een deel der bevolking,
waar men ze opvoedl in gevoelens van
oneerbied en oproer tegen de wereldlijke
overheid; wij mogen ons dus onthouden
hier op terug tc keeren, des le meer dam
de Veurnaar in zijne beschuldiging van
geene scholen spreekt. Wal wij echter
moeten doen uitschijnen, is de kwaad
willige leugen der heilige schrijvers, dal
men brood ontneem aan de dischge
nooten, omdat zij katholiek zijn.
De liberale wereldlijke bestuurders
straffen niemand voor den godsdienst dien
hij belijdt; zij laten die inquisilicmiddelcn
aan de geestelijken over. En indien de
heilige schrijvers hunne beschuldiging lot
de armbestuurders van Veurne richten,
wij dagen ze uil een enkel gegrond feit
aan te halen dat lot bewijs kan strekken,
dal men ooit aan dischgenooten brood
heeft geweigerd, omdat zij hunne gods
dienstige plichten vervulden.
Wal onze geestelijken betrachten, is de
aime mensclien op le winden en op te
hitsen tegen de dischheeren; wal zij wen
schen, is, dat de dischgenooten in
geweldigen opstand zouden komen legen
hunne wettige overheden. Doch alle
hunne pogingen zullen nutteloos blijven,
want de meerderheid onzer behoeft igen
zijn braaf en verstandigzij halen de
schouders op als de heilige schrijvers hun
spreken van hun brood dat iiln van rechts
wege toebehoort, en zijn even als eenieder
verontwaardigd als dc vuile Veurnaar
onze gedienstige dischheeren uilscheldl
voor zielenmoorders, voor beulen en
broodroovers
Derde beschuldiging. Men ontneemt
aan al de katholieken hun stemrecht,
omdat zij katholiek zijn.
Hoe dwaas! Er zouden dus, volgens
ons pastorsblad, geene klerikalen meer
zijn die stemmen mogen? En nochtans de
heilige schrijvers beweren onophoudelijk,
dal de klerikalen in 1881 en in 1882 door
hel stemrecht zullen zegepralen knoopt
dal aan een
lienfe beschuldiging. Men dwingt alle
functionarissen voor de liberalen le
stemmen en hunne kinderen naar de
geuzenscholen te zenden.
Deze beschuldiging, met dewelke wij
zullen eindigen, is nog de belachlijkste
van al. Wie kan men heden dwingen
tc stemmen in den eenen of den anderen
zin? Is het stemrecht niet ten volle vrij
cn ten volle geheim? en is men deze
weldaad niet aan de liberalen verschul-
digt En waar zijn de functionarissen,
die de liberalen afgezet hebben, omdat zij
hunne kinderen naar geestelijke of kleri
kale scholen zenden Men kan er geene
noemen, en dit om de goede reden, om
dat er geene zijn.
i
I
i
I
Ki»»! ki»» ki»»
Kakel Mist.A propos meestarBeenknauw,
wanneer lullen wij onze rekening vereffenen
Indien gij mij niet betaalt, zal ik n geld vragen
't is gelijk waar ik u tegenkom.
Kabul Behnknavw. Smeerlap die gij zijt,
wat hebt ge mij te reclamoeren t
Kakel Mest (hevig).Oh gij katholieke
deugniet die go zijt, gij wilt niet weten dat ik
nog iets te trekken heb over verkoop van vlas.
Kakel Beknk.nauw (hitsig). Ik ben u niets
verschuldigd, go zijt oen looiijko dronkaard, een
godsbedrlegor
Kakel .Mest. Het verwondert mij niet dat
go zoo spoedig rijk gekomen zijt ou op uwe
renten kunt leven, aangezien gij niemand betaalt.
Kakel Bkenknaüw herig Godver hier en
daar, ik heb mijn gold eerlijk gewonnen en ik
wil niet dat eon sloef zoo als gij mij zoo iets ver
wijt.
Kakel Mest in woede). Wat zegt ge tegen
mjj «loef. Maar het is wel te zien dut gij van
gmote sloefs afkomt.
Kakel Bkknknauw. Gij zijt eon valschaard.
Kakel Mest. Go zijt een pilaarbijter, oen
slechte kerel.
Kakel Behsknauw. Als ge niet on zwijgt,
zal ik u den kop inslaan.
Kakel Mi st. 'T is te hooren en to zien dat
ge in uw loven veel mot beesten gewaroerd hebt,
gij katholieke godsbedriegor die go zijt.
Kakel BkeskvaUW al weggaande Kust
mijn g.. Ik zal u niet bctalon, en doe maar al
dajo wil.
De klerikale revolutiemakers.
„xm-auwwuiiw i .i.mimmmih——HRpi
meentescholen te wenschen laten, hoe
gaarne zouden zij kunnen zeggen dal de
lokalen der tapscholcn én grooler én
schooner én beter zijn.