s I Wanordelijkheden te Brugge. J L I Een miljoen in veel. De Tribune van Bergen, onder bet hand- loeken van M. Lucien Aubanel, bevestigt, dal hij voor een miljoen, aan de klerikalen de stukken heeft kunnen verkoopen van het dossier van bisschop Dumont; dat liij het geschrift en de handleekening van die geldaanbieders heeft doen nazien en hij ze den een of anderen dag zal ontmas keren. De stukkenwij weten hel, zijn in zekere handen en dc bestraffing zal vol ledig zijn. oordeeld worden om aan hem al te be talen wal door M. Du Rousseaux lol beden onrechtvaardig opgestreken werd, wan neer ten minste deze laatste niet veroor deeld werd alles terug te geven, en hem voortaan hel traclement aftestaan dal hom tockomt. M. Du Rousseaux is gedaagd om te hooren verklaren dal hij geen hoege naamd recht heeft op hel tractemenl en op dc andere voordooien door de wet toegekend aan hel bisdom van Doornik, en zich te hooren veroordeelen om de sommen terug te geven, door hem zon der recht ontvangen. De Leugenaar schijnt nog al veel te houden van samenspraken en van zoo gezegde kluchtige artikels. Wij denken hem aangenaam le zijn met hem de vol gende deftige en kluchtige samenspraak mede te doelen, uitgevoerd door twee katholieke Kareis. De handeling heeft plaats te Veurne in volle markt. De personnagien van dit treffelijk kluchtspel zijn genot gzaam gekend, hel zijn KAREL MEST. o/ de domme, glorieuze dolle zot en KAREI/ BEENKNALW, o/'den preten- tieuien moeial en hilsigén oliekop. Er is maar een bedrijf. Vrienden lezers, hoe vindt gij dc han delwijze en de taal van die twee klerikale pretentieuze koppen ’T is waarlijk slichtend En men ziel duidelijk dat ze achter de koei haar steert zijn opgebracht. Klerikale vervolging en ver drukking. In zijn nummer van 22" september II. zegde de heilige Veurnaar dal hij aan de liberalen hel recht niet betwist liberale neringdoeners en ambachtslieden den penning te jonen, of liberale pachters bij liberale eigenaars aan ie bevelen, doch dal hij het zelfde recht ten voordeele der klerikalen eischt. Hel pastorsblad tracht aan zijne (lezers wijs te maken, dat hij enkel dit recht eischt omdat heden, volgens zijne leugen achtige bewering, de klerikalen door de liberalen vervolgd en verstooten worden, en omdat de« hedendaagsche landwetten» partijdig zijn en de klerikalen bena- dceligen. Valschhcid en bedrog. De geestelijken vergenoegen zich niet hunne vrienden te bevoordeeligenmaar zij vervolgen en verstooten alle liberalen. En hel is geens zins sedert korten tijd dat zij dit stelsel in pralijk stellen. Alwie niet blind is weet, inderdaad, dal sedert lang, en niet sedert dc laatste jaren, dc zielenherders alle liberale neringdoeners en ambachtslieden van da hand wijzen, en dal hel ook sedert lang is, en niet sedert hel beslaan van nieuwe wellen, dal zij de pachters van alle klerikale eigenaars, die niet gewillig onder hunne roede buigen, mei aankla- gingen verdrukking bedreigen. Neen, neen, hel is sederl dc laatste jaren niet dal dc geestelijken aan de liberale neringdoeners en ambachtslieden hunne kalanten trachten te ontnemen en dal zij de liberale boeren van hunne hof stede trachten te doen wegjagen, hel is sedert lang dat zij dit doen, hel is sedert lang dal zij door vrecsaanjaging tewerk gaan, en de onafhankelijke burgers lol hunneslaven willen vernederen. Hun stelsel van vervolging en vreesaan jaging is bijzonderlijk blijkbaar te Veurne. Die heilige mannen willen hier van geene liberalen welen, en zij stellen alle mogelijke pogingen in hel werk om ze door lastertaal en door vermeerdering van concurentie te verpletteren. Zoo hebben wij hier, over eenige jaren, oenen klerikalen veearts zien aanlanden, om aan den heer Desmei zijne kalanten al le nemen, maar.... hel heeft niet ge pakt; zoo hebben wij hier nu drie apothe- kcrijen als er maar twee noodig zijn; zoo heeft men hier onlangs oenen 'tjeefswinkel doen komen, om concurentie te doen aan liberale winkels en aan liberale kleer makers; zoo hebben wij hier oenen super- abondanten advokaat van zuiver klerikaal bloed, een toonbeeld voor zijne kleri kale collegas, en een concurrent te meer voor den liberalen advokaat; zoo hebben wij hier ook, sedert 'weinigen tijd, eene zuivere klerikale brouwerij zien oprijzen, die door al de pastors, kapelaans, paters, nonnen, kwezels en kwezelaars wordt aanbevolen; en, om niet ai te lang te zijn en te sluiten, zullen wij nog melding maken van oenen nieuwen klerikalen doktor, die hier in geur van heiligheid ontscheept is, en van heden af den lieve ling is van geheel de zwarte bende. En de geestelijken durven dan nog zeggen dal zij de vrienden zijn der Veur- naars. Aardige vriendschap! Kindelijk Na veertien dagen geduld zijn wij er eindelijk in gehikt een antwoord, of eene zoogezegde weerlegging, in den Leuge naar te bekomen op ons verhaal nopens de gebeurtenis der Panne. Na veertien dagenDe bevalling van dit wonderstuk lieefl moeite en tijd gekost. Maar ook, als wij er wel aan denken, de gewone schrijvelaar!jes van den heili gen Leugenaar waren in vacantie, en het was dus onmogelijk in tijds het antwoord aflezenden, zooveel te meer daar het vooreerst door zekere permanente handen moest passceren, om, voorzichtigheids halve, gecontroleerd en geparapheerd te worden. Nu, wij hebben niet verloren met wachten: het antwoord is toch eindelijk verschenen. En welk antwoord Een oprecht kraaiengeraas kooA kooi kooAEen hersen kip-kap, een ola- podrida van wal bedriegelijke en uitge zóchte jezuielische uitdrukkingen, zonder kop noch steert, wal gekapt strooi, op gesteld in een ware stijl van liere-man- nen, de oprechte taal van den famcuzen wijzer, zaliger memorie. Indien de pas in den rok gesteken man netjes van den heiligen Leugenaar meer.cn dal wij hun kraaiengeraas zullen beant woorden, ze zijn er wel mede; we zullen ze zooveel eer niet aandoen, daar derge lijke brabbeltaal niets anders dan mede lijden verdient. Wij zullen ons dus bepalen met onze lezers te verzenden naar ons verhaal van 18° september, waarin wij de gebeurde feiten in hunne echtheid hebben aange baald. Wij veranderen er hoegenaamd niets aan en houden staan dat de Leuge- OnderwiJ». De heilige opstellers van ons pastors blad hebben vernomen, dat hel stedelijk Bestuur welhaast de hand aan het werk zal slaan om nieuwe schoollokalen te bouwen. Dit is voor onze politieke gees telijken een onaangenaam nieuws, want zij aanzien met een nijdig oog al wat in onze stad tol de verbetering van het offi cieel onderwijs bijdragen kan. Hoe gaarne zouden zij zien dat de lokalen (Ier ge- De klerikale schoolpeningsmnnnen zijn in Brugge wederom maandag lest aan ’l werk geweest. Zie bier eenige bijzonderheden over de baldadigheden gepleegd en door de kle rikalen veroorzaakt. Do broerkens der krislelijkc school be trekken een gebouw aan dc godshuizen toehoorende. Verleden jaar werd hen be kend gemaakt dat zij de lokalen moesten ontruimen, waarin zij zonder recht ver bleven. Na eenige onderhandclingen werd hen een jaar uitstel loegestaan. Deze uit stel verviel den 20 september laatstleden. De broerkens verlieten hel gebouw niet onder voorwendsel dat het nieuw lokaal niet voltrokken was; de overheid had hen laten welen dal zij moesten verhuizen, aangezien dc bijzondere commissaris op maandag 27 bezit van het gebouw zou nemen. Zondag, werd in verscheidene kerken van Brugge, in hevige sermoenen, de uit drijving der broerkens aangekondigd. Maandag morgen, ten acht ure, verdrong zich reeds eene groote menigte, uil de werkende klas samengesteld aan den omtrek der lokalen. De vrouwen droegen naar wetens en willens gelogen heeft cn de gebeurtenissen in een valsch daglicht heeft gesteld om echte katholiekente flikflooien. Verders, moeten wij doen op merken dat de Leugenaar onze gezegdens niet betwist, maar enkelijk voorden dag komt volgens gewoonte met on- noozcle, domme, ilauwe praal en de belachelijke voorstelling van eenen gast die probeert zijnen jas ui liet rek ken. Ta bleau!... Men ziel T effekt van hier. De liere-mannen van den Leugenaar hebben voorzeker, in hun verheven en boog versland, gedachtwacht eens jon gens, we zullen 7 Adverteiitie-blad gaan arrangeeren en, kooi! kooaü kooaü!.... in woede ontstoken, zijn de zwarte kraaien er op gevlogen om het le ver scheuren cn le verslinden, Arm .Ideer- tentie-blad, wat zijl gij te beklagen, dit maal zult gij er niet meer van weder keeren En waarlijk, we zijn plat cn blauw geslagen door liet armzalig en nielsbedui- deude geraas der korlbroekjes van den gezalfden Leugenaar! Nu mogen wij onze matten oprollen. Maar, niettegenstaande, bezitten wij nog kracht genoeg om le houden slaan dal de Veurnaar, een leugenaar, een be drieger is, cn het zekerlijk aan hem niet tockomt van «rechtzinnigheid en «dank baarheid le spieken. Altijd liegen en bedriegen, lasteren cn beschimpen, ziedaar de leus der zwarte farceurtjes van den gekruinden Leugenaar. Kooa! kooaü kooaSaint en de kost! Hier toe blijft hun weinig hoop; niet temin, om geene middelen onbeproefd te laten, komen zij met hun versleten spook voorden dag, namelijk: de onkosten, cn hel is om die reden, dal zij in hun laatste nummer aan eenen liberaal, «zeker geus», de volgende ingebeelde woorden in den mond leggenons onderwijs kost nu veel meer (luizende franken dan over «lijd honderden. Hoe zullen wij dal krijgen? Vruchtelooze pogingen, o heilige schrij vers! Do stad heeft uitgestrekte steen- en zandwegen gelegd, schoone en kostelijke voetpaden en riolen gemaakt, prachtige herstellingen aan openbare gebouwen uilgevoerd of door toelagen ondersteund, cn de stad zal ook, ondanks uwe tegen werking, schoone scholen doen bouwen. .Ia, schoone en gezonde scholen, die niets zullen le wenschen latennoch onder opzicht van grootte, klaarte, luclit- vcrversching, verwarming, noch onder opzicht van meubleering, noch ouder op zicht van speelkoeren, waar de kinderen, bijzonderlijk deze der bewaarscholen, in hel belang hunner gezondheid, zich tot lichaamsoefeningen en bewegingen zul len kunnen ovcrlevcren, welke mam- al te dikwijls in hel huisgezin, en jammer genoeg, ten volle worden verwaarloosd. Hel gemeentebestuur heeft reeds ge loond dal hel zich niet heeft laten af schrikken door liet nijdig en hebzuchtig gekras van eenige zwarte kwaadwillige, schrijvers, cn zal heden, even min als vroeger, zijn werk de herinrichting van I het onderwijs in onze stad, niet ten halve uilvoereu. Hel zal ook inzien dat in België, even als in de naburige landen, het officieel onderwijs meer cn meer door den Staal zal ondersteund worden cn meer en meer uitbreiding zal ontvangen, cn dat. bij ge volg, de schoolgebouwen voor vergroo- lingen moeten vatbaar zijn. Aldus handelende zal hel gemeentebe stuur mogen rekenen op de goedkeuring en de erkentelijkheid onzer verstandige bevolking, want wat is er loffelijke!' voor de sledelijke overheden dan te zorgen voor dc gezondheid, de geleerdheid en de goede opvoeding van het opkomend geslacht. Klerikale beschuldigingen. Wij moeten terug keeren op eenige be schuldigingen van den Veuinaar, om te doen uitschijncn hoe belachelijk zij zijn, en om de aandacht der lezers te vesiigen op dc onbeschaamdheid met dewelke dit pastorsblad de grofste leugens drukken dui ft. Eerste beschuldiging De katholieken worden van alle openbare ambten af- gezel en stelselmatig verwijderd, omdat zij katholiek zijn. Voorafgaandelijk moeten wij aan onze lezers doen opmerken, dal de Veurnaar, een zeer aardig gebruik maakt van hel woord katholiek. Voor hem, inderdaad, heeft hel woord katholiek dezelfde belee- kenis als het woord klerikaal. Voor dc heilige schrijvers is een vrijdenker, als hij maar voor de partij der geestelijken welkt en stemt, een katholiek. De lieer d’Haerie-Steenhuize, bij voorbeeldeen vrijdenker n.° 1, die in een schrift dc godheid van Christus heeft geloochend, cn deze verloochening nooit heeft ingetrok ken, is voor den Veurnaar een katholiek! Wij, integendeel, verstaan door katho lieken, mensclien die den katholieken godsdienst belijden; en door klerikalen, mensclien die aan de pastorspartij toebe- hooren, tjeefs, die met de pastors werken en streven, omdat de geestelijkheid het meesterschap zou bekomen in alle be sturen, in alle zaken. Onder de klerikalen kennen wij veel slechte, ja, zeer slechte katholieken; en onder de liberalen, zelfs onder diegenen, welke de politieke belgische bisschoppen uit de Kerk werpen, kennen wij zeer goede katholieken. Komen wij nu tot dc beschuldiging terug dat de klerikalen van alle openbare ambten afgezel en verwijderd worden. Welke mo.iisterachtige leugen Er zijn eene massa klerikalen in alle besturen, en waar zijn de afzettingen, buiten degene van hier en daar eenen wederspannigen gouverneur, eenen onbekwamen arron dissements commissaris? Wel is waar, als er benoemingen moeten gedaan wor den, geeft hel ministerie de voorkeur aan liberalen, aan ware vaderlanders; maar, moet hel niet zoo zijn? is het niet zijn plicht aldus te handelen Moet hel niet de onrechtvaardigheid herstellen welke de twee opvolgende ministeriel), van 1870 tot 1878, begaan hebben? Alsdan, zoo als men weel, noemde men om zoo tc zeggen geene andere openbare ambtenaren dan klerikalen, alsdan werden stelselmatig de liberalen uil alle besturen verwijderd. Tweede beschuldiging. Men ontneemt aan katholieke armen hel brood, dat hun van rechtswege tockomt, omdat zij katholiek zijn. Hoe kunnen onze tegestrevers zulke beschuldiging uitbrengen als zij zelven alle arme menschen, die hunne kinderen naar dc gemeentescholen zenden, onver biddelijk verstooten en zelfs van hunne deur wegjagen Wij hebben reeds meermaal bewezen dat het voor de armbestuurders een plicht is te zorgen, dal de arme kinderen een goed onderwijs ontvangen en door alle wettelijke middelen belet worden naar scholen le gaan, waar men ze haat in boezemt tegen een deel der bevolking, waar men ze opvoedl in gevoelens van oneerbied en oproer tegen de wereldlijke overheid; wij mogen ons dus onthouden hier op terug tc keeren, des le meer dam de Veurnaar in zijne beschuldiging van geene scholen spreekt. Wal wij echter moeten doen uitschijnen, is de kwaad willige leugen der heilige schrijvers, dal men brood ontneem aan de dischge nooten, omdat zij katholiek zijn. De liberale wereldlijke bestuurders straffen niemand voor den godsdienst dien hij belijdt; zij laten die inquisilicmiddelcn aan de geestelijken over. En indien de heilige schrijvers hunne beschuldiging lot de armbestuurders van Veurne richten, wij dagen ze uil een enkel gegrond feit aan te halen dat lot bewijs kan strekken, dal men ooit aan dischgenooten brood heeft geweigerd, omdat zij hunne gods dienstige plichten vervulden. Wal onze geestelijken betrachten, is de aime mensclien op le winden en op te hitsen tegen de dischheeren; wal zij wen schen, is, dat de dischgenooten in geweldigen opstand zouden komen legen hunne wettige overheden. Doch alle hunne pogingen zullen nutteloos blijven, want de meerderheid onzer behoeft igen zijn braaf en verstandigzij halen de schouders op als de heilige schrijvers hun spreken van hun brood dat iiln van rechts wege toebehoort, en zijn even als eenieder verontwaardigd als dc vuile Veurnaar onze gedienstige dischheeren uilscheldl voor zielenmoorders, voor beulen en broodroovers Derde beschuldiging. Men ontneemt aan al de katholieken hun stemrecht, omdat zij katholiek zijn. Hoe dwaas! Er zouden dus, volgens ons pastorsblad, geene klerikalen meer zijn die stemmen mogen? En nochtans de heilige schrijvers beweren onophoudelijk, dal de klerikalen in 1881 en in 1882 door hel stemrecht zullen zegepralen knoopt dal aan een lienfe beschuldiging. Men dwingt alle functionarissen voor de liberalen le stemmen en hunne kinderen naar de geuzenscholen te zenden. Deze beschuldiging, met dewelke wij zullen eindigen, is nog de belachlijkste van al. Wie kan men heden dwingen tc stemmen in den eenen of den anderen zin? Is het stemrecht niet ten volle vrij cn ten volle geheim? en is men deze weldaad niet aan de liberalen verschul- digt En waar zijn de functionarissen, die de liberalen afgezet hebben, omdat zij hunne kinderen naar geestelijke of kleri kale scholen zenden Men kan er geene noemen, en dit om de goede reden, om dat er geene zijn. i I i I Ki»»! ki»» ki»» Kakel Mist.A propos meestarBeenknauw, wanneer lullen wij onze rekening vereffenen Indien gij mij niet betaalt, zal ik n geld vragen 't is gelijk waar ik u tegenkom. Kabul Behnknavw. Smeerlap die gij zijt, wat hebt ge mij te reclamoeren t Kakel Mest (hevig).Oh gij katholieke deugniet die go zijt, gij wilt niet weten dat ik nog iets te trekken heb over verkoop van vlas. Kakel Beknk.nauw (hitsig). Ik ben u niets verschuldigd, go zijt oen looiijko dronkaard, een godsbedrlegor Kakel .Mest. Het verwondert mij niet dat go zoo spoedig rijk gekomen zijt ou op uwe renten kunt leven, aangezien gij niemand betaalt. Kakel Bkenknaüw herig Godver hier en daar, ik heb mijn gold eerlijk gewonnen en ik wil niet dat eon sloef zoo als gij mij zoo iets ver wijt. Kakel Mest in woede). Wat zegt ge tegen mjj «loef. Maar het is wel te zien dut gij van gmote sloefs afkomt. Kakel Bkknknauw. Gij zijt eon valschaard. Kakel Mest. Go zijt een pilaarbijter, oen slechte kerel. Kakel Behsknauw. Als ge niet on zwijgt, zal ik u den kop inslaan. Kakel Mi st. 'T is te hooren en to zien dat ge in uw loven veel mot beesten gewaroerd hebt, gij katholieke godsbedriegor die go zijt. Kakel BkeskvaUW al weggaande Kust mijn g.. Ik zal u niet bctalon, en doe maar al dajo wil. De klerikale revolutiemakers. „xm-auwwuiiw i .i.mimmmih——HRpi meentescholen te wenschen laten, hoe gaarne zouden zij kunnen zeggen dal de lokalen der tapscholcn én grooler én schooner én beter zijn.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2