I Vljiiimcicli tooneel. gal waarmede men wekelijks, zijne hoorders komt bespallen. Naar Bulscamp zijn twee paters gegaan om den biddag te preken. Is buiten de gewoonte, waarom zou dat nu zijn? Het schijnt dat de geestelijkheid er vele harde noten te kraken vindt. Het volk wil er van geene stijfhoofdige godsdienstbrt kers en zal zich niet blindelings bij den neus laten geleiden. Proficiat Bulscampnaren, schrikt niet voor die menschendoemers. De kerk van Coxijde is sedert 30 jaar gemaakt, en nu, op dezer, is de Bis schop die kerk komen wijden. Ja de bisschop in persoon is naar hel kleine Coxijde gegaan voor de plechtige wijding van eenc reeds halt verslelcne kerk. Wat men al doel om aangenaam te zijn aan eenei pastor, die.... rijk' en stok- oud is. De Veurnaar spreekt van de schulden der stad gelijk een blinde van de kleuren. Hij had beter hiervan gezwegen want hij bewijst dat hij er niets van kent hoege naamd. Hij weet niet welke som er met de nieuwe leening zal afgelegd worden, welke de jaarlijksche afkorting is der sledelijke schulden, hoeveel obligation der Provincie do stad in bezit heeft, obli gation in plaats van klinkende munt ont vangen hoe den dienst der intresten der gelichte sommen geregeld is, in een woord, hij ziet klaar in den flnanciëlen toestand der stad, gelijk de onwetendste schooljongen. Overal 1 <-g;<‘iiMtjuk! Ziedaar het ordewoord der geestelijk heid Sommige personen waren onnoozcl ge noeg om te gelooven dat het drama van Hcule voor gevolg zou gehad hebben, ten minste voor eenigen lijd, de aanhitsingen van de priesters legen de wettigheid te zien achterwege blijven. Het volgende feit waarvan ons de volle echtheid gewaarborgd wordt is wel van aard om de oogen te openen aan degenen die de haatdragende en wraak zuchtige inzichten niet goed kennen, waarmede onze geestelijken bezield zijn. Gebeurde maandag laatstleden te Ruddervoorde, eene gemeente van het arrondissement Brugge. Ook daar worden lokalen, aan hol lief- dadigheidsbureel loehoorende, dom- non nen zonder hel minste recht betrokken. Een speciale commissaris is reeds aan geduid om die nonnekens builen de deur die goede sul vol kristelijke woede, uit liefde voor de ziel van 't kind Dit heel men te Zevecote een meeting, doch de wakkere boeren hebben, zonder te zweeren en zonder God te tarten, hei melijk gelachen met dit poesjenellen ver loog, en wij roepen hun toe, dal ze gelijk hebben met het oude spreekwoord Als de paap de passie preekt, boerkens wacht uwe ganzen. Want alles draaide uil op eenc gcld- klopperij, T is te zeggen men liep met bussen rond, niet om de ziel le redden van hel kind, maar om de centen in te zamelen der goede dutsen, die uil dwang of domheid, nog het papenkraam onder steunen. De Veurnaar meldt aan zijne lezers, dat de plechtige wijding der nieuwe pastorsschool van Houlhem door den wel eerweerden deken van llondschoote heeft plaats gehad en dal deze wel eerweerde in ccno aanspraak tol de aanwezigen «zijne bewondering te kennen gaf voor hel groole werk en de edelmoedige sacrificiën der katholieke Belgen in dezen zoo harden strijd tegen de geuzen- wel. Wal zullen wij nog al zien Fransche papen, die hier de revolutie komen pre ken Advies aan wie het aangaat. een einde worde gesteld aan dat misbruik en men enkel hel getal geestelijken be taalt waartoe de grondwet hel land ver plicht. Er is geene enkele wel die hel gouver nement kan dwingen twee pastoors voor eene plaats te betalen of drij of vier onderpastoors voor eene parochie te nemen als er maar een of twee noodig zijn. Neen, de maatregel door den heer Minister van justitie genomen zal door iedereen worden toegejuicht en de geeste lijken krijgen maar wal zij gezocht en gevraagd hebben. Wal wil dal zeggen: brengt hol niet genoeg op of wordt dal nieuwjaarsgeld voor andere dingen gebruikt en ziel er de paus niet veel van Wie kan dal zeggen ontvangen door een boos, kwaadaardig, venijnig schepsel, dat u scheldt en bekijft en alle betrekking met u weigert. In ’t kort, al wat men in de kerk gaat halen of haar vragen: doopsel, biecht, commu nie, huwelijk en II. Oliesel, alles wordt geweigerd op vernederende, afslootende voorwaarden. Gij zult niet doodslaan. Een pastoor hitst zijne parochianen op een geweer te nemen en den Koning en zijne ministers omver te schieten. En wanneer men nu zoo een handel, zoo een trafiek der heiligste zaken ziel maken, moet het verwonderen dat wij eenen Bisschop, slachtoffer van den Paus, zooals de geloovigen slachtoffers van hunne pastoors, zien opslaan om de schandige staatkunde van den Paus voor oogen te leggen en om aan de Christenen te doen verslaan dal deze staatkunde geenszins de godsdienst is? Aan wie «le Kcliultl. De klerikale scheldblaadjes, onder de menigvuldige leugens die zij hunne wei nige lezers opdisschen komen dikwijls mei deze leugen voor den dag: De liberalen zijn tegen de religie. Meermaals hebben wij bewezen dat dit een onzin is, en wel op eene zegepralende wijze. Indien wij nu zeggen dat de priesters de religie le niet helpen dan zijn wij zeker ook tegen de religie? Nu dat is toch zoo. Ja de priesters doen veel kwaad aan de religie, aan de ware religie. Zijn zij hel niet die het volk tegen elkander in vijandschap brengen? Zijn zij het niet die de, ongehoorzaamheid aan ’s lands wetten preêken? Zijn zij het niet die misleide, bedrogen, gefanatiseerde buitenlieden tol de hevigste buitensporig heden brengen door hunne revolution- naire en oproermakende sermoenen. Hoort men nog ooit hel evangelie pre diken? Gaal in de kerken en gij zult daar niets liooren dan in eene losbandige taal de een of ander jonge onervaren maar hooggeleerde priester den opstand aan bevelen, de menschen, die allen broeders zijn, minachten, verwijlen ja vervloeken. In plaats van liefde, eendracht en ver draagzaamheid onder hel volk te brengen, verdoelen zij de leden ééner familie, de burgers van één land. Ja zij alleen zijn do schuld dat er heden zooveel oneenigheid in hel land heerscht; hunne woorden en werken brengen dit alles te weeg. Dat men niet zegge dat wij overal de tusschenkomsl van eenen priester ontwaren. Toch heden is hel Wlini* j o p 1>1 lOVyll <l«»t /-ij vlu schuld zijn dal er zooveel verdeeldheid heerscht. Wij vragen hot, zijn de volgende woorden niet eene schande in den mond eens priesters vooral. Wij schrijven hier enkelijk eenige gezegden van pastoors. Luistert en oordeelt wal die zoele man nen durven zeggen IPy vragen niet beier dan de revolutie. Hel is waar door eenen jezuïeten trek is wij in zij veranderd geworden; hetgeen het gedacht niet verandert. De slechte huizen zijn te verkiezen boven de huizen waar de liberale gazetten gelezen worden. liet is beter uwe kinderen van honger te laten sterven dan ze naar eene officiêele school te zenden. En meer andere dorgelijke verheven uitdrukkingen. Dat men nu nog zegge dal de priester zijne zending niet miskent. De winter nadert en men begint zich reeds le bereiden om de gildefeesten zoo aantrekkelijk inogelijk te maken, en ze vreugdevol te vieren. Hel eerste winterfeest van dezen jare is gegeven door onze koninklijke maat schappij van Rhetorika, en zal morgen avond, 17 Oktober, ten 6 1/2 ure op den stadsschouwburg plaats hebben. De aangekondigde vertooning voor de Eerste goede maatregel. De Courrier de Bruxelles, die altijd goed ingelicht is als er kwestie is van paters en nonnen, meldt dat de jaarwedde der coadjutors of hulppasloors, sinds den I" October is’afgcschafl. liet schijnt, zegt het brusselsch blad, dat de heer inimsler-kostcr en verde- digcr der Grondwet, de kardinaal- aartsbisschop van Mechelen officieel heeft verwittigd, dat de jaarwedde der coadjutors le rekenen van 1 October is afgeschaft. Indien dit feit echt is, zal niemand bel betreuren of zal hel ook niemand ver wonderen. De geestelijkheid, door den Slaat be taald, om den kalholijken godsdienst le bedienen, stelt zich in opstand tegen de wet, zij weigert aan duizenden en dui zenden burgers de sakramenten toe te dienen en predikt zoo hevig tegen al wat overheid is, dal zij de rust van hel land daardoor stoort. Tegenwoordig hel getal geestelijken vermeederen of hel overbodig getal blij ven betalen, is hel kwaad aanmoedigen en dat kan het gouvernement niet doen. Hel duurt reeds langen tijd genoeg dat de geestelijken, in plaats van zich met hun ambt bezig te houden, niets anders meer zijn dan kies-agenten of rondloo- pers voor de schooiersscholen, opdat er te zeilen, welke hardnekkig weigeren de i plaats te ruimen met goedheid. Hel gerucht was in de gemeente ver spreid dal de bijzondere commissaris dien dag moest aankomen, om zijne zen ding le vervullen. Twee studenten uil hel klein seminarie van Roeseiare, in vacautie le Rudder voorde, stelden zich ten dienste der nonnen en vermits zij vastbesloten waren tegen de wet in le gaan, mochten zij op de hulp tier studenten rekenen. Er werd dus besloten dal de dienst willige studenten op don uitkijk zouden gaan staan op den toren der kerk, om van de aankomst van den specialen com missaris van Brugge onderricht te zijn; zoodra zij hem in hel zicht zouden kr.i- gen zouden zij de klok der kerk luiden, hetgeen een signaal zou zijn voor de goede zusters, die dai: ook onmiddcllijk de stormklok van hel klooster zouden in beweging stellen, om al de boeren lot hare verdediging op te roepen. Middelerwijl barricadeerden de heilige 1 ZIlSlCI’^ zich i«» iuhiiHJil, WncnvnD zij <ie (leuren en de vensters vast spijkerden om des te gemakkelijker tegenstand aan de vertegenwoordigers der wel le kunnen bieden. Doch ziehier wat gebeurde: De laatste sacremenlen der stervenden moesten aan eenen ziekene gedragen worden, eene plechtigheid die altijd door klokkengelui aangekondigd wordt. Wel nu, de koster, die geen woord wist van de overeenkomst gesloten tusschen de studenten en de nonnen, begon onver wijld met hel zeel der kerkklok te trekken; hel geklep werd terstond beantwoord door de stormklokken van de (wee ge stichten der nonnen. Weldra zag men langs alle kanten boeren toegesneld komen, met slokken, vorken en andere werktuigen gewapend, gansch bereid om den commissaris en de andere goddelooz.cn aan te vallen, die de duurbare zusters durfden last aandoen. Maar zie, na eenige oogenblikkeii wach ten, zag men in plaats van den bijzonderen commissaris en zijn geleide, den onder pastoor mol hel sacrament verschijnen, voorafgegaan door den koster! Men ziet van hier wat verwonderd ge zicht de boeren trokken, die verplicht waren, terug te gaan zooals zij gekomen waren, zonder iemand hunne vorken door hel lijf te hebben kunnen jagen!... Onze lezers zullen misschien lachen met het verhaal; doch hel is niettemin waar dal hel op eene ontegensprekelijke wijze doet zien dal het ordewoord der geestelijkheid isOveral tegenstand en dat men niet.zou moeten verwonderd zijn, wanneer de aanhitsingen der disci pelen van den God van vrede aanleiding tot gaf nieuwe feiten als die van Heule. Hel wordt van dag tol dag dringender dat de overheid met krachtdadigheid te werk ga f'.lvcnïr des Handres), Ingezonden Artikel. Houlhem, den 14 October 1880. Mijnheer de Uitgever, Men heeft hier wel gelachen met het geen de Veurnaar schrijft over de plech tige wijding der kalholijke school. Dadr waren tegenwoordig op eersten rang de zeer eerweerde' heeren priesters, natuurlijk, de evangelische ootmoedig heid Op tweeden rang, den edeldom, vertegenwoordigdzegt de Veurnaar, door twee edellieden van de oisUooq klas. M.’ Van Gaaighem dien alleman! kent en eenen anderen idem die jaloersch wordt van hel vernuft en den roem van den eersten. Gij die ze kent, aanziel eens wel die twee hoogedele, welgeborene deftig heden zulk leest vereeren met hunnen persoon, aanziel die personen van het hoofd tolde voeten en, indien gij dit kunt zonder in eenen lach le schieten, ik wil met u mcê gaan naar Lourdes. Men durft zulke mannetjes volksvrien den noemenJa, volksvrienden, zulke knapen, met of zonder schild, die van niets anders droomen dan van edeldom en van de oude voorrechten van den edel- dom, van dien edeldom die met behulp der pi iesters boer en burger onder hun juk deed buigen en aanzag als onderdanen zooniet als slaven Voor die hoogmoedige meeslermakertjes hoer noch burger heb ben noch eigen wil noch eigen gedacht, zij mogen niet anders spreken en hande len als hun heer. Proficiat, men begint bij ondervinding zulke volksliefde le kennen. Waarom verkeeren sedert eenigen tijd die extra deftige personnagiën zooveel te lande bij de boeren en hoerepasloors Braadt hunne haring misschien niet in hunne geboortesteden en in hunne fami- lien Wal de Veurnaar overigens zegt van hel feestje is arme praat, oneerlijke con currentie. Anne praat; ja, de katholieke scholen zijn nltcn goed, al hunne teer lingen zullen helden zijn en heiligen, zelfs de ouders der leerlingen. De Revalenta Arabica en de pillen Holloway zijn maar klein bier bij de meesters en scholen met God. Du Barry en Holloway gij zijl over troffen! De kwakzalverij gaal nog altijd vooruit. Oneerlijke concurrentie; ja want allen die vrij en zonder dwang kunnen of mogen handelen in onze gemeente en hunne denkwijze openbaren, zeggen dat de voorstanders der nieuwe school oneer lijke concurrentie doen. Deze misprijzen, beledigen en lasteren don bekwamen en onberispelijke» gemeente - onderwijzer. Waarom? Alleenlijk om hun winkel to I doen gaan. Maar er is geen Iloulhemnaar die de lasteraars en afjunsligaards ge looft. De oude onderwijzer is nog aller achting en genegenheid waardig, ook is zijne school nog bloeijend, 100 tot 130 kinders van vrije burgers gaan er allo dagen naag toe, en eenigen hebben zich in hel laatste concours op eene bijzon dere wijze onderscheiden. Die goede uitslag is bijzonderlijk te danken aan don verdienstelijken gemeente - onderwijzer. Dal bewijst dal deugd en vrijzinnigheid nog meer invloed hebben dan sommige I zoogezegde edele jongens. Te Zevecote. Men leest in de Verdediging Hel zal er spannen Te Zevecote, in Westvlaanderon hebben de papen eene groole meting gehouden, uil liefde voor de ziel van kind! Eerst deden zij met den burgemeester aan het hoofd eenen optocht le paard; dan in eene soort van schuur vertonnen zij de begrafenis van hel heilig katholiek geloof, dat verzinkt in brand en rook, waar duivels rond dansen en huilen, tol dal de zoon des kosters, een lompe boerenvlcgel, in engel verkleed het geloof redt en er mcë na den hemel trekt. De aanwezige pas toors van Ghistel, Zevecote en Zande juichen dit schoon spektakel toe Het tweede toonecl dier belangrijke meeting verbeeld eene katholieke en eene liberale school. De minister Van Hum- beeck komt met een brood onder den arm, en wil de.kinderen niet eer eten geven of hij moet hunne ziel hebben. De papen roepen liever sterven van honger. I)an wordt er een liedje gezongen aan eengelijmd door zekere Kesteman, vrij onderwijzer le Zande. Wij declen er eenc brok uit mede. De lezers zullen dan kunnen oordeelen, welk een kadee die Kesteman is, en welk onderwijs hij geven kan. De geuzen woedend schreeuwen; De priesters uil de school En kroost der trotschc leeuwen Versmacht in helschen dool Gezielt gelijk ons vaadren, Met vlaamschen leeuwenmoed, Hel bloed kookt in onze aadren, Van kristelijke woed. Neen, nooit! O, Satans telgen, Bederft gij T kinderhart; Dit zweeren trouwe Belgen n Aan God, die alles tart. En zulke ellendige karamelverz.cn zingt 't Geloof gaat naar de maan. Men verzekert dat de Sl-Pieterspenning van 1879-1880 eene vermindering van eenige millioenen oplevert. De klerikale dagbladen zeggen dat dit tekort voorkomt door de opofferingen welke de katho lieken gedaan hebben voor de schooiers scholen. Men zegt ook dat de paus gevraagd heeft, dal men geene inschrijvingen voor zijn nieuwjaar meer zou openen. I Men schreef uil Veurne, den 11" Juli, aan hel bijvoegsel van den'Zondagbode, het volgende nieuws De nieuwe meisjesschool is bijna op- gebouwd. Zij is prachtig, luchtig en ruim, gelegen nevens de Stadswande- ling, in volle lucht bijgevolg. Builen de gewone betalende en koslelooze scho- len, zullen de Zusters Annoncialen ook nog een pensiomiaal houden; is te hopen dat er in T korte te weinig plaats zal zijn. Eilaas! die hoogmoedige hoop is verre van zich te zien verwezentlijken. Niet- tegensliiiiii<le ut pootjiuKuu van hunnen geestelijken bestierder die de talrijke voordeelen van zijn geslicht op dc vier gewesten van Belgie heeft doen uit bazuinen, zijn er slechts op den dag van heden drie pensionnairen welke die luch tige, zoo ruime en gezonde zalen be wonen. Welke teleurstelling en inde tra’! Ja, van daar al die bittere en zwarte toe- X. -wre—1n.nu1.41rr111.1 tviujh» Opening van het tooneeljaar 1880-81.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2