onafhankelijke bur- A1 de wapens zijn versleten. Wal gaan de klerikalen nu nog uitvin den om hunne kwijnende kakscholen tol stand le houden, en de revolutie in het land le brengen. Er blijft hun niets meer over. Alles wat zij in hun gezegend arse naal hadden is gebruikt. Aanrandingen op den preekstoel, geheime werking in den biechtstoel, opstand tegen de wetten des lands, zaaiing van tweedracht onder het volk en onder de leden der huisge zinnen uitgelaten muitersgeschriften heilige gebedjes om le doen lachen, leu gens, bedrog, valsche streken, volksmis leiding, stoffelijken en zedelijken dwang, weigering der sakramenten, misbruik van den godsdienst, excomunicalie, ban vloeken. Al die wapens zijn versleten en nu hebben zij niets meer. Zij hadden de verwaandheid te denken dal zij eenen opstand in het land zouden kunnen bren gen. Hunne laatste hoop is vervlogen Hel land blijft kalm en vergroot de meer derheid der liberalen in de kamers. Zij hebben niets verkregen dan verachting bij het volk voor hunne walgelijke daden. God wreekt reeds hel bloed dal ter hunner oorzake heelt gevloeid: Zij heb ben de tweedracht, den haal onder de burgers willen brengen en de tweedracht, de haat, beslaan in hunne rangen. Lees liever Ie Journal de Bruxelles en le Cour- rier. Schoolenkwetit Gisteren dezer, heeft de commissie van hel schoolenkwesl eene eerste zitting in onze stad gehouden. Zij was samen gesteld uil de heer Presteen, als voor zitter en uit de hceren De Hempline en Jotlrand als assessoren. Zij heeft gezeten in de zaal van hel vredegerecht van 10 f,2 ure's morgens lot I ure, en van 3 ure 'b nnmiddHge, tol 11 ure 's avonds. 8!J heeft getuigen gehooid der gemeenten Nieucappelle, Vinchem, Leysele, Alverin ghem en Veurne. De commissie was bijgestaan door den heer De Bruiker, als sekretaris. De hei lige schrijvers van den Veurnaar zullen zich kunnen overtuigen hebben, welke groote dwaasheid zij in hun laatste num mer mededeelden met te zeggendat niets minder getrouw de verklaringen der getuigen weergeeft dan de processen verbaal van hel schoolenkwesl. Die processen-verbaal zijn integendeel mei de grootste nauwkeurigheid en onpar tijdigheid opgesleld, zooals iedereen, die gisteren aan hel verhoor tegenwoordig is geweest, zich er van heeft kunnen over tuigen. Gedurende geheel den dag waren de zalen van hel vredegerecht en de aan palende gangen eivol. Hel bisschoppelijk collegie van Veurne vond er vertegen woordigers van 's morgens vóór hel openen der zalen, lot diep in den nacht bij hel sluiten der tilling. Hel dagblad de Patrie van Brugge was er vertegen woordig door eenen snelschrijver. Hel is nu dal wij de oprechte waarheid zullen weten over hel schoolenkwesl van den niet door de processen-verbaal zoo zorgvuldig door den heer De Bruiker op- gesield, maar wel door de heilige schrij vers van de Patrie en van den Veurnaar! Veel belangrijke getuigenissen heeft men gehoord, en onder deze mag men de getuigenis van den heer Deken van Veurne noemen, door de menigvuldige en do krachtdadige protestaliën die zij heeft doen ontstaan. De heer Deken bood zich aan ais de zachtmoedigste man der wereld, hij wilde niemand beschuldigen, hij wilde niemand namen, maar intusschen sprak hij van de kozakken proclamatie van hel gemeente bestuur, van de geweldige drukking der dichheeren die als dwangmiddel lot de daken der woningen doen aftrekken» en bracht hij de ongegronuste beschul digingen uil tegen de hoofdonderwijzeres en den hoofdonderwijzer. Doch deze laalsten hebben beide bewezen, dal zij zich op de teenen niet laten trappen door den heer Deken, dat zij hem kunnen ant woorden en op zijne plaats zetten, hoe geweldig hij ook is in zijne aanvallen. Er was ook een vrije klerikale getuige dezen, die hun brood moeten gaan bede len, en dal nog onder de bedreiging dal, indien zij niet geven, zij ook nergens iets meer zullen krijgen.llewél, burgers die nog eerlijk en treffelijk zijl, rijzen u de haren op bet hoofd niet, als gij dal hoort?Ja, dal gaal lever!!! Hel is waarlijk eene schande!!! Doch, dal is nog niet genoeg, dal is nu slechts lecren geven wat ge doetMochtel gij cens het ongeluk hebben de katholie ken met uwe stem weêr boven te helpen, dan zou het niet meer zijn van willen maar van moeten betalen voor hunne scholen. Zij zwijgen het niet: dan zullen zij eene wel maken waardoor gij verplicht zult zijn hunne scholen te onderhouden. Wij welen thans nog niet of die wet u zal verplichten jaarlijks het tiende van al uwe vruchten aan de Kerk te geven, ge lijk hel eerlijds nog is geweest, ofwel men ccnc zekere som per hoofd zal doen betalen, of iets dergelijks; doch wat wij weten, is, dat gij zult betalen op de eene manier of op de andere; gij kunt er niet van tusschen. Werkt en slaaft, spaart en vergaart gij maar, burgers, heden zullen zij uwe beurzen weten te snijden en later:.... Ha? later zullen zij zich de moeite niet meer geven le huis uw geld le komen vragen; maar gij, gij zelve zult met ge bogen hooide uwe beurs mogen dragen, zooniet naarde pastorij, toch aan den eenen of anderen hunner aanhangers, die zij daartoe zullen weten aan le stellen. Maar, zult gij mij vragen, kunnen wij zulks niet meer ontkomen? Wel ja, burgers, cn daartoe hebt gij een gemak kelijk en eenvoudig middel, dal gij ge bruiken kunt, zonder er zelfs een haantje naar kraait, en dal middel is: de stembus. Vooruit dangeen lafaards, geen achter uitkruipers meer!! Uwe eigene belangen zult gij ter harte nemen; uw geluk en dal van uw geliefd nakomelingschap zult gij verzekeren door altijd en overal te stem men voor de liberalen, die van u geen sla ven, maar vrije en onafhankelijke bur gers maken willen ATgezct. De kerkelijke wereld en de klerikale partij in België zijn in jubclalie. Mgr. Dumont is, bij pauselijke brevie van Leo XIII, afgczel als bisschop van Doornijk. De klerikale bladen deden deze brevie mede. Dus, Mgr. Dumont, die men eerst, onder voorwendsel dal hij zot was, het bestuur van zijn bisdom had ontnomen, neemt men thans zelfs zijnen titel van bisschop af. En noglans heeft men ons altijd ge leerd, volgens den Godsdienst, dal de wijding van een bisschop zooveel is als een huwelijk tusschen hem en de zooge naamde 11. Kerk, en dal een huwelijk nooit kan worden ontbonden dan door den dood Maar wij zien den dag van heden in de religie dien winkel, volgens hel zeggen van een onderpasloorken, in hel schoolenkwesl zulke rare dingen, dal ons niets meer inoel verwonderen. Waarom nu die afzetting? Dat is gemakkelijk om raden. Mgr. Dumont cischl voor de rechtbanken de betaling zijner jaarwedde en steunt zijne vraag op het behoud van zijnen titel. V roezende dal het gerecht hem zou gelijk geven, verhaast men zich hem dien titel af le nemen, opdat Seigneur Durousseaux die gelden zou kunnen wegscherren. Leo XIII wacht zich wei dal te zeggen, maar ieder zal ’t wel voelen, üm allen argwaan weg le nemen, verklaart de Paus dal de afzetting van Mgr. Dumont eene bestraffing is. De 11. Vader veroordeelt echter zich zelf. Door zijne eerste brevie van 22 No vember 1879 ontnam hij Mgr. Dumont hel bestuur van zijn bisdom, omdat hij zinneloos was. Welnu, als de gewezen bisschop van Doornijk zot is, waarom bestraft men hem dan? Geene rechtbank ter wereld heeft ooit iemand durven ver- oordeelen die in de hersens gestoord was. De maatregel, welke Leo XIII thans neemt, levert derhalve hel meest door slaande cn klinkende bewijs, dal Hij telf nooit geloofd heeft aan de zinneloosheid van Mgr. Dumont, zoodat men thans klaar laat zien, dal alles, wal men sedert twee jaren tegen den kluizenaar van Villers-Perwin heeft uilgestrooid en ge daan, wis en wezenlijk niets anders is, zooals hij hel reeds menigmaal geschreven heeft, dan het gevolg van lage en schan dalige kuiperijen, eene echte wraak. Tijdgebrek laat ons niet loc in verdere bijzonderheden te treden. Uit Ramscappelle. Ze maken de kerk afschuwelijk. Ze maken de Kerk afschuwelijk, da( is eene erge zinsnede, welke door geene hunne eigenaars vermoorden cn de hoe ven ui brand steken. Wilt gij dal ook in België, tjeefkens, zult gij weigeren be lastingen te betalen om des anderendaags nog verder le gaan Bezint eer gij begint. Had de geestelijk be.zind eer zij den oorlog in de huisge zinnen aanblaasde, gewis zou zij lieden haar gedrag niet beklagen, cn niet de oorzaak zijn geweest dat zoo menig schandaal de kerk treft en Paus en bis schoppen en hooggeplaatste mannen met schande en smaad overladen. Nog dage lijks verschijnen brieven van Mgr. Du mont, bisschop van Doornijk, die zaken en dingen kenbaar maken welke de ont- zaggelijkste verwarring cn vrees in hel klerikaal kamp werpen. De maskers worden afgerukt, wat een gruwzaam schouwspel aan de wereld geeft. Maar ziet-gc, de klerikalen zullen nu de boeren ophitsen geene belastingen meer le betalen. Het ware veel beter dal de landbouwers cens weigerden de tien den te betalen, die de pastoor van hen eischen. Dan zouden zij gerust en geluk kig leven, want de geestelijkheid slaat de boeren met hun eigen. Indien de pas toors hel zoo gemakkelijk niet kregen zouden zij zich wel gerust houden. Zij moeten geld hebben, de klerikalen Altijd geld, veel geld, dat gij met wer ken en slaven in het zweel uws aan- schijns hebt gewonnen! Geld moeten zij hebben, geachte medeburgers, ten einde van ons lief België een uitgeslrekl klooster le maken, waarin zij uwe kin deren, niet alleen in de onwetendheid willen opkweeken; maar zij daarenboven tot hunne slaven zoeken te maken Over lijd zegde men ons, dat Leo XIII geen St-Pielerspenning meer vroeg, om dat hij niet begeerde, gelijk Pius IX hel gedaan heeft, eenige millioenljes te ver garen met paus zijn. Dat hoorden wij gaar»; wij, Belgen, hebben immers, ge lijk alle andere volkeren, rechtvaardige schattingen aan het Bestuur onzes lands te betalen en dat maakt natuurlijk, dat het ons moeielijk valt nog eene zeer aan zienlijke som aan vreemden te betalen, waarmede men noch aan zichzelven, noch aan zijne medeburgers niet hel minste goed doen kan. Helaas! men had gerekend zonder die nieuwe scholen. Nu hebben zij geld noodig, en dal veel; en daarom ook is men hedendaags in vele gemeenten bezig geld Sl-Pielers- penning, zeggen zij, in te zamelen en dat met meer drift dan te voren; maar,., raad cens waarvoor hel nu is... Voor de scholen met God! Aldus maakt men van St-Piclcrspcnning eenen Schoolpen ning, en alzoo ook bedriegen zij u, burgers. Gij zult nu misschien zoggen Wij be talen reeds genoeg voor die scholen, waar de kinders weinig of niets loeren. Welja! dal is waar; maar, wal wilt ge; zij hebben hel toch zoo noodig, eu ik zeg het u, woest voorzichtig: Praten inoogl ge; maar, wilt gij den vriend van den pastor blijven en in den ban niet vallen, betalen moet gij, betalen zult gij! Immers, wie met de vrije scholen niet is, dat is wie niet betaalt cn veel be taalt voor dio scholen, is er tegen en bijgevolg in den ban der kerk Welhoe! Gij zult thans de menschen dwingen le betalen door hen met den ban der kerk te dreigen? Dal is wetens en willens liegen cn bedriegen Dwingelandij der dwingelandijen! ik haaien verfoei u uit den grond van mijn hart1 Wilt noglans niet denken dal het daarmede al is; neen, zij hebben menig vuldige middelen aan de hand, om hel geld uit uwe zakken te jagen. Heden ten dage verdubbelen zij ook hunne vragen voor de voortplanting des geloofs; maar... weeral geld, dal naar die ver maarde scholen wordt gedragen, In vele kerken dan steek men u eene schaal onder den neus. Waarom? Om geld voor de pastorsscholen. in sommige gemeenten gaat men zoo ver de jonge dochterkens der congregatie te verplichten elk op hare wijk maandelijk- sche geldomhalingen le doen, ten einde de zeer eerwaarde heeren onderwijzers te betalen! In andere gemeenten zendt men een paar zuslerkens rond, en dat van de eene gemeente naar de andere, om de menschen den hemel le beloven en grrroole aalmoesen te vragen of liever af te vergen... Waarvoor? Voor kak scholen En dal men zich nog te vreden hielde met bij de welstellende burgers te gaan schooien, waar de pastoors maar al te dikwijls onbetamelijk genoeg zijn bel geld dal men hun geven wil, te weigeren, namelijk als de menschen niet genoeg geven naar hunne goesting; maar ze vra gen, wie had hel ooit kunnen gelooven aan de arme lieden zelve», ja, aan geus is uitgesproken, maar door den tolk der klerikale parlementaire partij, den Journal de Bruxelles, is geschreven. Dal klerikaal blad, dat gestadig in oorlog is met don tolk der fanatieke klerikalcn.de Court ier de Bruxelles, zegde dezer dagen van dezen laatste sprekende: Onze confrater (de Courtier de Bru to .telles geelt veel talent ten beste om de KERK AFSCIll'WELUK TE MAKEN. Dal hij hel kwaad herslelle, dal hij aan onze zaak in Belgie heeft gedaan en wij zullen alsdan met een goed hert zeggen, dal hij een uitmuntend christen is. De tolk der bisschoppen, de Courtier, wordt door de tolk der parlementaire katholijken beschuldigd, van de Kerk afsehuwelijk le maken. Vooruit dan, hand in hand, Voor vrijheid on voor recht. Voor Vorst on' Vaderland, En oor, on deugd, on plecht fTiTT" iwTTr'XJV'.iwriia1 imwcEsa*. mmixzxciyi opgekomen, die alles moest verpletteren; en och arme hel ventje vertelde niets an ders dan gekende beschuldigingen, reeds tienmaal tegengesproken, en voor ecu enkel nieuw feil van zoogezegde liberale drukking, dal hij aanhaalde, werd hij on- middelijk door eenen aanwezigen per soon, die hel woord vei kreeg, op de volledigste wijze gelogenstraft. Do vrijo school, of <lo school mot God, is in eenen zeer ellondlgon staat. Het getal leerlingen vermindert van maand tot maand, zulkw is ook niet te verwonderen, want de Directeur blijft achter; do vermaarde Gansenlander spoelt zoo op zijnen poot, dat moedor Just it ia zich er inodo bemoeit. Om 't kort to maken, ware 't niet van oenigo 'ujpfjfi ,>;ooati die hier eu daar als briCHchendo leeuwen roudloopen om kindoron van do gemeenteschool to onttrekkenhun schooltje zou voorzeker naar den Oost gaan; on nog vreezen zij grootolijks, want in doze dagen, tor gelegenheid van den biddaghebben do heoren geestelijken het geraadzaam gevonden eonen vreemden predikant, met vier oogen, te vragen om, niet als discipel van Christus hot woord Gods te verkondigen, maar om als op< stander tegen do schoolwet te prediken. Dio vermaarde lawijtmaker heeft acht sermoenen gedaan on raadt lozers, hoeveel malen hij heeft kunnen do scholen en de schoolwet gerust laten? Een maal, ik herhaal hetEen maal; ik herhaal het nogeen keer heeft hij gezwegen van de eeuwige scholen. En wat hoeft hij daarmede gewonnen l Eene groote O. Woensdag laatst, verzekert men ons. zijn al do loerl-.ngon, een tachtigtal, wederom blijmoedig naar do gemeenteschool terugge keerd. Eoro aan u, Vaders en Moeders, die laster cn leugentaal niet aanhooren wilt; gij zijt misschien reeds bedrogen geweest, inaar nu toont gij, dat gij als geen dwazen wilt geleid worden. Mochlot uw voorbeeld van velen go- volgd worden, dan zou de strijd wel veranderen. Wat zal men nu zeggen! Die vreemdeling is daar goweost, en heeft met zijnen dommen praat niets gewonnen; zullen do klerikale partijman nen van dat klein maar moedig Ramscappelle beginnen hun neusje te vagen cn te zwijgen. Het dunkt ons dat die vreemde heer beter zou gedaan hebben het Evangelie te prediken; dan zouden zijne sermoenen misschien meor vrucht gedragen hebben. R, Eu gez.o nden Ai'tilxol». Alveringhem, 4 November 1880. Mijnheer de Opsteller. Da een of ander krullebol of correspondent van den Veurnaar heeft wederom do gelegenheid laten voorbij gaan te zwijgen; maar zjj peinsden te moeten te velde trekken tegen de voorstan ders van do gemeenteschool, om alzoo cens te meer van hun fanatieken ijver to getuigeu of dachten de gelegenheid schoon gevonden om dankbaarheid te bewijzen aan de hoofden dor klerikalen, of, om voor den heiligen winkel een wassen keeraje te branden, tot oogverblinding der geestverstompten en lichtgeloovigen; en niet tegenstaande de prijsdeeling van onze gemeente school onder geen stoelen of banken is wegge stoken geweest, elkeen gezien en gehooid heeft met welke plechtigheid zij heeft plaats gehad, wat massa volks dezelve heeft bijgowoond. tot zooverre dat het nochtans groot lok.uil der gemeenteschool veel te klein is geweest om do nieuwsgierigen en vrienden derzelve te bevatten; niet tegenstaande die ontegensprekelijke bewij zen van do belangrijkheid, de deftigheid, <b n luister, met welke die prijsdeeling gedaan cn gebeurd is, toch nog durft de correspondent van den Veurnaar van fiasco spreken; maar wat wilt men ook verwachten vau lieden die wetens en willens bliud en dool zijn, die ten allen tijde on inzonderheid sedert eeuige jaren met da ongo- hoordsto schaamteloosheid loochenen durven en beweren dat dag nacht is eu omgekeerd; wat wilt men nog, van mannen die bet monopolium bezitten in 't liegen en bedriegen (de enk westen op do schooien is daar om dit te bewijzen.O mon had veel boter gedaan te zwijgen; maar neen, men kon dat niet; de luister van hot feest, do toegestroomde menigte van alle kanten, do deftigheid der personen die do plechtigheid voor zaten on bijwoonden, de woorden van waarheid welke door do kommissaris-inspector, de heer Reynaert broeder van onzen kapelaan en door de hoofd-onderwijzer, do heer Camerlynck, met klom zijn uitgesproken on dewelke door het talrijk gezelschap uitbundig zijn toegejuicht ge weest; ja, dat alles jeukte den neus van ouzo klerikalen, en zoo komt hot dat zij die pil, zoo bitter voor hen, niet hebben konnen slikken. Maar van fiasco durven spreken, dat gaat te ver men moot waarlijk aan den winkel van die paitio toobehooren om de leugentaal zoover to durven drijven; dit schoolfeest heeft wel hot belangrijkste geweest dat Alveringhem ooit ge had heeftnoch ouder M.r Lagache, uoch onder M.r Hogaert, werd er zulk feest op den helft na niet gevierd; eenieder die het bijwoonde is daar om dit te getuigen; en zij zijn talrijk die dit ge tuigen kunnen. Neen, do heer Volksvertegen woordiger, do Geestelijken, do Burgemeester, >t j leden dos Gomcenteraads, der Weldadigheid eu het gewoonlijk getal steunpilaren dor dompers partij waren daar niet aanwezig; wil heobi n wsvvv uciv'lH’ Ui l-zun<iuri«tg nniltrili ipputl Uva schepen M.r Henri Bruyuoghe-Rooryck, die er aanwezig was, en alzoo aan do vrijgezindo be volking eon bewijs geleverd hoeft hoo hij zijno plichten begrepen heelt; neen, al do anderen wareu er niet maar men had ze ook niet noodig; vooraleer naar zulke feesten to gaan moeten zij voorafgaandelijk hun weten to ontmaken van al die slaafschheid, dio kruipends en vernoderendo onderdanigheid dio zij in hunne partie moeten ondergaan, eu moeten zij eerst cn vooral eerbied weten op to doen voor de vrije rechten van den meuach on van het burgerlijk gezag; zoolang zij aan dio plichten niot volkomen en dio deugden voor de hunne niot mogon tollen, hebben zij goon recht feeston bijtowonon gelijk hetgeen plaats gehad heeft iu onze gemeenteschool. Zij moeten naar hunne tap» eu congregation gaan feesten met gesloten deuren. D/uir is hunne plaats cn niet elders. A. G. B. V.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2