hel beheer der tol hoe hoog beloopt heden dit verlies? gansche jttar, met de gemeentebesturen loonei' wal hij kon. 1 Wie handelen er in België als ware krankzinnigen? Zijn hel niet onze poli tieke priesters, die twist en tweedracht De Frurnanr beweert dat de ontuchtig heid en de eerloosheid bijzonderlijk in het liberaal kamp te vinden zijn. Gij be driegt u, o heilige gazelle, die ondeugden Wie zijn de krankzinnigen? De gezalfde schrijvers van den oolijken Veurnaar plaatsen in hun blad het vol gende laatste nieuws in de Vlaanderen en in Brabant in vollen omloop», nieuws dat wij hier verkort mededeelen. Een grondeigenaar van omtrent Brus- sel gebiedt aau zijnen pachter nevens de bestaande stallen van zijne hofstede eene nieuwe stalling te bouwen, en twee stalknechten te huren voor het bezorgen der beesten, die er zich zullen in bevinden. De boer doel aan zijnen eigenaar bemerken, dat bij die stalling Nog één en die knechten geenszins noodig heeft. - eigenaar, gij moet gehoorzamen, al i hadt gij in uwe nieuwe stallen maar I een kalt en een konijn in te plaatsen; en wal de onkosten betreft, alles, ge- i Aan het hoofd zijner eerste kolom be veelt de Veurnaar zijn blad aan. Hij heeft ook reeds bekend gemaakt, dal hij P'f.? mien aan zijne abonnenien schenkt. "U doen zulks niet. En waarom doen wij bet niet? Omdat wij hel onnoodig achten, omdat wij ondersteuning vinden bij onze politieke vrienden, en ook bij de hoofden der klerikale partij, namelijk, bij de gees telijken. Die mannen preêken legen ons blad, waarover wij hen rechtzinnig dank baar zijn, want telkens dal zij ons diet die gunst vereeren, zien wij liet getal onze* lezers vergrooten. Op zondag lest waren het sermoe nen op sermoenen tegen de liberale ga zellen «van bieren van elders Arme raas! Maar die raas mag er zijn, verre van ons er over te willen klagen. Wij vertrouwen dal de pater, die tegen woordig in onze stad preekt, de liberale gazetten van bier en van elders» ook niet zal vergeten, en hij onlvange h*®1 voor op voorhand onzen hartelijkendank- In zitting van woensdag heeft M. Frère zijne prachtige redevoering voortgezet i en hel kaartenhuisje, welke de rechler- xijdc had opgebouwd om haren Paus te verdedigen, met den top van den vinger in duigen doen vallen. De talentvolle redenaar had hel Vati- caan beschuldigd van bedriegerij in de onderhandelingen. Dat kon de rechter zijde niet slikken; maar M. Frère heeft zijn beweeren krachtdadig staande ge houden. Na hein heeft 51. Woeste beproefd uit leggingen te geven over de bekijvingen die hij nu en dan van Mgr. Dechamps heeft gekregen. Hel manneken bad beter gedaan te zwijgen, want hij heeft zich zelven nog meer in den zak gestoken. Het is niet M. 51alou maar M. Jacobs die beproefd heeft te antwoorden op do redevoering van M. Frère. Hij heeft maar herhaald wat de vorige klerikale sprekers hadden gezegd, te welen: dat de Pausen de bisschoppen altijd hetzelfde lijntje heb ben getrokken en de II. Vader nooit dub belzinnig is geweest of kazak gekeerd heeft in de schoolkwestie. Toch bekende hij, dal in die zaak de nuncius, Mgr. Vanulclli, wel wat licht zinnig is geweest, maar hij heeft die licht zinnigheid op zijne manier uilgelegd. Om den Paus te redden werpt men den nuncius over boord. Dusdanige misrekeningen bestaan in een groot getal gemeenten. En wat voor onze zwarte meeslermakers nog eene diepere hartsteek zijn moet is, dat zij ondervinden dat het officieel onderwijs overal veld wint, en dal zij moeilijk, in veel plaatsen, hunne pastorsschooltjes zullen kunnen recht houden. En die toe stand zal voor onze tegenstrevers nog lastiger worden naarmate de ouders nicer en meer de overtuiging zullen bekomen dat men in de geestelijke scholen onder wijst voor het geld, en geenszins voor het welzijn der kinderen. En hel is wezenlijk zoo: alle hunne groole woorden over de schoont ziel van 't kind zijn niets anders dan een uithangbord. Wat zij beoogen is de Kerk te verrijken en de menschen van hunne kinderjaren af aan hare slavernij te gewennen. Hierin zullen onze politieke priesters niet gelukken wij zijn in de XIX eeuw en wij zullen lot de XVI eeuw niet achteruit wijken. Is het geene krankzinnigheid van tc denken dat er geene andere treffelijke lieden zijn dan paters en nonnen en dat men een geestelijk kleed moet dragen om een goed onderwijs te kunnen geven? Is hel geene zinneloosheid le beweren, dat de onderwijzers en de onderwijzeressen der gemeente scholen, dal de bescher mers dezer gestichten, dat de leerlingen der normaalscholen, alsmede de jongelin gen en jonge dochters die zich voor hel oflicieel onderwijs voorbereiden, slechte menschen zijn geworden onwaardig van biecht en communie? Moet men niet als van kiankzinnfgheid geslagen zijn om zich in te beelden, gelijk de priesters doen, dal de burgers aan alle hunne grillen zullen gehoorzamen? En moeten de geestelijken niet de gezonde rede verloren hebben om niet le bemer ken, dat hel groot getal kinderen, welke naar de gemeente scholen gaan, scholen die zij onophoudelijk vervloeken on ver- wenschen, een klam bewijs is, dal zij, door hunne eigene schuld, allen zedelij- kea invloed op hel volk verliezen. Misrekeningen. Als er eene nieuwe olficicele school wordt gesticht, de geestelijken roepen al tegelijk: welke zottigheidwelkt* geld- verkwisling! die school zal ledig slaan! Maar hoe dikwijls misrekenen zij zich niet Als men in onze stad de wereldlijke meisjesschool inrielille, waren er hier geestelijken die beweerden en dan nog welwelers dal er geene veertig leerlingen zouden geweest zijn. En van den eersten dag waren er MO, heden zijn er 230, en wanneer de nieuwe klassen zullen gemaakt zijn, on bel meisjes onderwijs op eenen velledigen voet zal ingerichl wezen, zal dit getal nog merke lijk vergrooten. Als de geestelijken zelve eene school openen denken zij, dal alle ouders zich De heilige schrijvers slaan den bal mis. Do heilige schrijvers van den Veurnaar zijn verheugd en ncgepralcml oiridnt de hoeren Van Hollebeke, De Nobele en Heremans, in den gemeenteraad van Gent, het programma van hel lager onderwijs, onderleckend door den Minister Van Humbeek, in zekere zijner deelen hebben afgekeurd. Wal moet men uil die afkeuring be sluiten Dal de beer Van Humbeek, zoo als de Fcurnaar hel le kennen geelt, een ezel is?.... Geenszins, maar wei, dal gemeld programma voor verbeteringen vatbaar is; maar wel, dal de liberalen onafhan kelijk zijn en over alles in hel openbaar vrij hun gedacht durven zeggen, zelfs de zienwijze van eenen minister, aan den- welken zij echter voor zijne moedige pogingen zoo veel dankbaarheid ver schuldigd zijn, ronduit durven aanvallen. Vrij hun gedacht zeggen, dal durven de klerikalen niet als de bisschep spreekt, als de pastor spreekt, dan moeten de klerikalen gehoorzamen en zwijgen gelijk visschen. Neen, het zijn de liberalen niet die plat op den buik liggen voor hunne overheden, maar wel de tjeefs; en zij leg gen zich plat, vooreerst, omdat zij man nen zijn zonder karakter, en ten tweede, omdat zij moeien. Bekwamen, bij voorbeeld, de klerikalen de overhand in onzen gemeenteraad wal nooit, vertrouwen wij, zal gebeuren hel zou onze paslor-deken zijn die er zou bevelen, en de zoo genaamde bestuur ders zouden zich voor dien grrrrooien meester plat op den buik leggen en als slaven gehoorzamen. Dat de heer deken Affenaar de opper- baas is der Veurnesche tjeefs is voor nie mand een geheim: ook weigeren de kle rikalen, die nog een weinig onafhanke lijk bloed in de aderen voelen stroomen, zich als kandidaten voor den gemeente raad le laten voordragen, omdat zij wel welen dat, werden zij gekozen, zij er hoegenaamd niets zouden te zeggen heb ben, en er tol polichinellen zouden moe ten dienen van den grrrooten meester en van zijne kleine knechten. Burgerlijke begravingen. De burgerlijke begravingen zijn ge me zeldzaamheden meer en worden lalrijker en lalrijker. Is dit le verwonderen als men nagaat hoe de geestelijken zich ten opzichte der liberalen gedragen! Als dus de katholieke priesters betreu ren, dal hunne keik meer en meer ver laten wordt en dat men min en min hu uie hulp noodig heeft, dal zij hel aan ben zelven toewijlen, want zij zelven zij» e*’ de schuld van. Te Bainscappellc ging de kapelaan cens Er gingen geene twintig kinderen in de gemeenteschool bijven! Hij kocht een groot huis, en bij, uitstekend versland, en de koster, die gebreveteerd is voor het uilviuden eener nieuwe leerwijze, stelden zich aan als onderwijzers. Het spel begon alle z mdagen werd er geweldig gepreekt legen de school zonder God en legen de onderwijzers zonder geloof; geenen dag ging voorbij of er werden bezoeken ge daan in de huisgezinnen door pastor, kapelaan, kwezelaars en kwezels om schoolkinderen aan te werven,.... maar, hel spel ging niet. Heden lelt hel kleri kaal schooltje va i Bamscappelle 20 leei- lingen en de gemeenteschool 80! zaaien onder de menschen, in plaats van vrede en liefde, zoo als zij hel zouden moeten doen, en die duizenden en dui zenden katholieken uil de kerk jagen, in plaats van ze er naar toe le roepen, zoo als het hunne plicht is? Zijn bel niet die genen die zich discipelen van Christus noemen en die gedurig in opstand zijn legen de leer van Christus? Zijn het niet die hoogmoedigen. welke verblind door bunnen heerschzucbl zich boven hel wereldlijk gezag willen plaatsen, wan neer zij, als priesters, de eersten zouden moeten zijn om dit gezag te eerbiedigen Te Popcringhe bestond er ook geene ofïicieele school voor de meisjes. Hel gemeentebestuur werd aanzocht er eene te stichten. Doch hel gemeentebestuur weigerde aan dit aanzoek te volkomen, onder voorwendsel, dat de wereldlijke meisjesschool er geenszins noodig was, dal zij geene tien kinderen zou geleld hebben en dat dit klein getal leerlingen gemakkelijk plaats Ikon vinden in de gemeenteschool voor knechtjes. Het mi nisterie gaf niet toe en te Poperinglie kwam er, van ambtswege, eene officicele meisjesschool lot stand. Welnu, niettegen staande al de pogingen der geestelijken en der gemeentebestuurders, om die school te doen ledig staan, zijn er reeds boven de 130 kinderen, en zij is nog maar sedert eenige maanden geopend In zekere nonnenschool van het omlig gende leert men aan de knechtjes breien voor hun welzijn. Onder de wel van 1842 moesten, in zekere aangonomene gemeen teschool van Weslvlaanderen, de knechtjes speldenwerken. T Was ook voor hun wel zijn, maar de uonnekens, die hel spelden werken bestuurden, trokken er profijt uil- Voor hel smeer, Lekt de kal de kandelcer. Wie zijn de krankzinnigen? Zijn hel onze ministers die de wel uitvoeren door de Kamers en den Koning goedgekeurd? Of zijn hel onze pristers, die zich boven Ministers, Kamers en Koning plaatsen? zijn bijzonderlijk le vinden in de mannen kloosters, bij de gezalfde parochiebazeu en in de geestelijke jongenspensionaten. Huizende veroordeelingen en onder andere de gene van pater Arstnius, van paster Pieter Vanden Bogacrde en van den directeur Knops en den surveillant Benard leveren daarvan het onlegensprekelijk be wijs. Deze twee laatste priesters schreven tegen do gemeentescholen, zij noemden die scholen zedeiooze scholen, en zij zelven waren de verdervers der studenten van hel collegie van S.‘ Truien, want zij stonden 's nachts op om zich met die jongelingen aan ontuchtige, eerlooze smeerlapperijen over le leveren. En als men van den eenen kant denkt, hoe groot het getal geestelijken is, die voor zulke wandaden voor hel gerecht moeten ver schijnen, en van den anderen kant in neemt, hoe groot de bezorgdheid der priesters is om de misdrijven van ge zalfden en van kortgebroekten te ver duiken en de juslicie te misleiden en te bedriegen, dan komt men lot de gevolg trekking dal de verdorvenheid onder de geestelijken wel groot moet zijn, en staal men verbaasd over de schaamteloosheid der heilige schrijvers van den Veurnaar, die onophoudelijk de liberalen van al wal oneerlijk en onzedelijk is beschuldigen. liet is maar van 'nen vullen pot dat men wordt zwart gemaakt. Afschaffing der vrijstelling voor de geestelijken in militiezaken. Vermindering van het budget van cere- dienslen, ten einde liet cijfer van de jaar wedde in verhouding worde gebracht met de bewezene diensten. Streng nazicht over kerkfabrieken. Kosteloos en verplichtend onderwijs. Dit programma werd door de meerder heid warm toegejuichl, terwijl de. rech terzijde protesteerde. De heer Janson, men ziet het, kent volkomen de geestelijkheid ’-Hij weel waar hunnen zwakken kant is, dat is hunnen zak. Heel de zitting van dinsdag werd inge nomen door eene schitterende redevoe ring van M. Frère, die het woord heeft genomen omdat er geen enkel redennar der rechterzijde meer was ingeschreven. De heer Minister van buitenlandsche zaken beeft van naaldeken lol draadje heel de gedachten wisseling met hel Vali- caan ontleed on duidelijk bewezen dal de Paus tweezakkerij heeft aan den dag gelegd. Aan den rechterkant hebben in vroe gere zittingen sprekers gezegd, dal M. Frère de slaaf der radikalen was gewor den. De lalentvolle redenaar heeft doen zien dal dit verwijt ongegrond was; reeds 38 jaren geleden vroeg hij in dc Gemeen teraad te Luik de afschaffing der wet van 1842 en wat de terugroeping belieft van onzen gezant in hel Vaticaan, hij was hel ook die, eenige jaren geleden, reeds uit- riep dat een gezant bij den Paus eene i spotternij was. Hel is ons ónmogelijk M. Frère in zijn merkwaardig verloi g te volgen; men moet liet lezen, omdat elk woord er zijne beteekenisen zijn gewicht in heeft. Nogtans willen wij niet vergelen aan le halen, dat hij M. Malou eene kostelijke bekentenis heelt afgedwongen, namelijk dat hij een der medeonderteekenaars is van den brief, naar Rome gezonden, om aan den Paus te zeggen dat het gevaarlijk was de scholen in massa te veroordeelen, omdat men aldus de Kerk en de religie hatelijk zou maken. Toen M. Malou bekende vroeg hem M. Frère dat bij ook zijne brieven zou open baar maken, die hij aan den kardinaal van Mechelen over deze kwestie had ge schreven. Maar M. Malou riep Vast niet! wal doel verstaan, dat die brieven den aartsbisschop maar in eenen aardi- gen toestand zouden brengen, als zij in T licht moesten worden gegeven. Kennen wij die brieven nog niet, wij welen nu toch dat ze bestaan. Toeu de Minister ophield met spreken barstte een donder van toejuichingen uil en werd hij door al de leden der linker zijde geluk gewenscltl. De klerikale re presentanten trokken met bedrukte tro nies en zeer spoedig de Kamer uit. Dit gedeelte der redevoering van M. Frère lag bun tc zwaar op de maag. zullen verhaasten er hunne kinderen naa1' Geene bemerkingen, antwoordt dc toe tc sturen. Doch hierin ook onder- 1 j vinden zij bittere misrekeningen. Wanneer de priesters in onze stad hunne tapschool openden, voorspeelden zij dat de gemeenteschool hel grootste bouw "en^knechten, is ten uwen laste, i getal harer leerlingen ging verliezen. En afdragen. De boer zucht en zegtTol eene onbeduidend getal: vóór de De ouders, die kinderen in de pastors scholen hebben beginnen bitter te klageu. T Is altijd te betalen, zeggen zij, en er komt geen einde aan:'lis voor school geld, 'l is voor schoolbehoeflen, is voor centjes voor het een of ander zoogezegd goed werk enz. enz. en dan komen de zwarte kazakken nog gestadig schooien. Welnu, ouders, gij moet bel maar welen: wilt gij gepluimd zijn, zendt uwe kinderen naar de pastorsscholen; w ilt gij. integendeel, u van eene groole belasting ontslaan, en tevens aan uwe kinderen eene welverzorgde geleerdheid en opvoe ding zien geven, zendl ze naar de ge meentescholen. nieuwe schoolwel waren er ’s winters in deze bfhool 120 kinderen en nu zijn er i 110. En wal de officieele avondschool be- i treil, nog nooit is er de bevolking grooler Dit historietje vertelt do Feurnaar en geweest dan heden. zijne heilige opstellers voegen er bij i Nog krankzinniger zijn onze ministers, want die handelen aldus reeds een L van ons land te verplichten kostelijke scholen le bouwen die ledig zullen slaan, en waar de stalknechten van Mijnheer niets zullen te doen hebben.» behalve een klein deel, dal ik zelf zal oc.h God! de man is krankzinnig! Eenige dagen nadien zal Mijnheer in het zothuis. I In hiar verhoor van donderdag 2d'“ d®z® hoeft de korrcktlonele rechtbank van Vcuro®* den genoemden Amand Van Eecke, pastor 1 Stavele, voordozen onderpastoor in liet roaard S‘. Denijs, achrikkcljjker memorie veroordeeld tot 10 franken boete voor sla?®!* toegebracht aan een loorlingdor Grincenteschoo gedurende de catechismusles in de kerk- De leerling «prak eenige woorden mot e®n zijner makkers, toen op eons de woelig® strijdzuchtige pastor touschoot en hem zoo e®®® geweldigen vuistslag in don nek toebracht. het jongentje ten gronde neórstorte. Van E®$ zijne woede niet kunnende bedwingen. g«* n dan nog eenen schop in don rug. Treffelijk Stichtend I)jfl Wij onthouden ons de straf te beoordeel®® voor dergelijke wraakgierige geweldadigb®1 aan eenen priesterman van vrede en verz® ning die in de zaken van S‘. Denijs *u' droevige rol gespeeld hoeft en die in de reen' ariiii i __i i

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1880 | | pagina 2