soorten,
De zaak donderdag, 13'“ dezer voor
de korrectionnele rechtbank van Brugge
geroepen zijnde, is geëindigd met de
volgende veroordeeling
Alle zeven de betichten zijn plichlig
Zaak van Heule.
De rechtbank van Kortrijk heeft haar
vonnis uitgebrachl in zake der wanorde
lijkheden te Heule gepleegd.
Aug. Lagae, Jules De Bruyne, Sylvie
Van Hallewyn, Karei Van Hamme, onder
pastoor Alois Yserbyt, Karei bodewijk
Duyck en Louis Verscliucre werden vrij
gesproken.
Const. Macs en Ferd. Joyewerden ver
oordeeld tot 8 dagen gevangzitting en 26
Ir. boet; en Kai el Lagae lol 15 dagen en
50 fr. boel, en elk lot een twintigste deel
der kosten.
In een zeer lang vonnis, waarvan de
lezing niet minder dan twintig minuten
geduurd heeft, zegt de rechtbank dat de
pastoor het bezit had van het congregalie-
lokaal.dat de gouvernementscommissaris
hel recht niet had er met geweld binnen
te dringen, dal de gepleegde handelingen
onwellelijk zijn, dat dieusvolgens de gen
darmen niet in de uitoefening van hun
ambt waren. Om deze redenen werden de
zeven eerste betichten vrij gesproken.
Maes en Joye werden veroordeeld om
dat zij de gendarmen hadden beleedigd,
en Karei Lagae wegens bcleediging van
de magistraten, toen zij hel rechterlijk
onderzoek te Heule kwamen doen.
Dit vonnis werd in de grootste stille
aanhoord en na de uitspraak verliet de
verbaasde menigte de rechtbank.
Blijft nu Ie welen, zegt de Indépen-
dance, wal hel Beroepshof van Geul zal
denken van dit vonnis, waaraan zich
iedereen toch verwachtte van wege de
rechtbank van Kortrijk. Het lijdt niet den
minsten twijfel dal het Openbaar minis
terie legen hel vonnis der eerste rechters
zal in beroep gaan.
te snoeren en al dc zegeningen der aarts
vaders over hel gelukkig paar in te roepen.
Welk troostend en aanlokkend vooruit
zicht en welke comedic!
Het onderwijs met God in het
klooster van Thourout.
Eene schandige zaak is voor de correc-
lionneele rechtbank van Brugge afge-
loopen, die eindigde melde veroordeeling
van eenen onderpastoor en van eene
geestelijke zuster, voor aanhitsing lol
smaad, door misbruik van gezag.
Vijf meisjes hadden plaats genomen op
de bank der beschuldigden. Achter haar
bevonden zich Amelie Vamlendorpe, in
religie zuster Alouisa, en M. Th. Dely,
onderpastoor.
De vijf eersten zijn leerlingen van hel
klooster gezegd de Spimieschool van
Thourout, de zesde is onderwijzeres en
de zevende onderwijst dc christelijke
leering in booger gemeld klooster.
hunnen penning storten voor de katho
lieke scholen, mag dus met gegronde
reden in twijfel worden getrokken, want
hel is zeer te vreezen, dal de arme faini-
lien, zelfs in dezen strengen winter,
slechts hel kleinste deel van den katho
lieken schoolpenning zullen genieten, e:i
dal het grootste deel zal gebruikt worden,
zooals wij het reeds gezegd hebben, voor
het verrijken der kerk.
Dat de klerikale gazetten, die alle op
gesteld of ingegeven zijn door geestelij
ken, zulke liefdadigheid hemelhoog ver
effen, laat zich begrijpen, doch in den
grond is zij te betreuren, want zij onttrekt
aan de noodlijdenden wal hun met volle
recht toekomt.
Hel is maar al te waar, dal, gelijk dc
Veurnaar, even als andere gazellen hel
vermelden, de vrijdenkerij, ten gevolge
der nieuwe schoolwel, tol in de kleinste
dorpen toe eenen grooten vooruitgang
beeft gedaan. Wat is hiervan de oorzaak?
Het onverstandig en onredelijk gedrag
der geestelijken. Hoe waren zij geweldig
in den beginne legen al wie voornemens
was zich aan de nieuwe schoolwel te
onderwerpen, deze wel te helpen uilvoe-
ren ofte ondersteunen. Gemeente onder
wijzers of onderwijzeressen waren aan
zien als ketters: den biechtstoel werd
hun geweigerd, zij konden inde kerk niet
trouwen, nog in de gewijde aar.Ie niet
begraven worden. Ouders, gemeente- en
armbestuurders, leden der schoolcomi-
tciten, die op de eene of de andere wijze
de oflicieële scholen bevoordeeligdcn
konden geene absolutie bekomen. En ziel,
nog geen twee jaren zijn verloopen, of
alles is veranderd. De geestelijken wei
geren nu aan niemand meer, noch hel
huwelijk, noch de begraving, noch de
absolutie. Moet hel verwonderen, dal de
menschm, zoo wel in de dorpen als in de
steilen hierover vrij nadenken; dal zij
zich afvragenwaarom vroeger zoo
sliengen heden zoo toegevend dat zij
dc voorschriften der bisschoppen en pas
tors als weinig ernstig aanzien; dat zij
alzoo, van slap lot slap, overgaan tol de
vrijdenkerij
Politieke priesters, ziedaar uw werk.
t Is de schuld der liberalen.
Volgens den gepatenteerde!) Leugenaar
is het dc schuld der liberalen, dat dc
uitgaven in de ministerien voor de be
dienden en de bestuurkoslen sedert I860
zoo merkelijk zijn verhoogd. Het pastors
blad houdtgeene rekening van degtoolerc
noodwendigheden van het leven, van de
vermeerdering der bevolking, van de uit
breiding van alle openbare diensten....
neen: de bestuurkoslen zijn verhoogd,
7 is de sc/iuld van de liberalen.
Do heilige Leugenaar veroorlofl zich
ook een kleine aanval legen de ofllciëele
onderwijzers en onderwijzeressen, doch
zijne schichten zijn niet bijzonderlijk tegen
de olliciëele onderwijzers en onderwij
zeressen onzer stad gericht. De geeste
lijken hebben ondervonden dal zulke
aanranding geen troef is in de kaarten
der Veurnaars en zij laten nu ons onder
wijzend personeel gerust. Moest er zelfs
een onderwijzer, of eene onderwijzeres
in het huwelijks bootje treden wal al
gebeuren kan onze geestelijken zouden
gereed zijn, zoo als men hel onlangs in
een ander plnats heeft gezien, de huwe
lijksbanden met al de kerkelijke eer toe I
Doch die onkosten zijn niet al op eens,
sedert 1860, geworden wal zij tegen
woordig zijn; van 1870 tol 1878 zijn zij
ook merkelijk verhoogd, en nochthans
hel land was dan door klerikale ministers,
door de ootmoedige dienaars der bis
schoppen bestuurd. Hoe komt het. Leuge
naar, indien de veihooging van bestuur-
kosten zoo eene geldveikwisting en zoo
te betreuren is. dal zij onder hel kleri
kaal ministerie is blijven beslaan? T Is
zeker weeral de schuld der liberalen?
Zou het ook de schuld der liberalen
niet zijn, o heilige opstellers, dal de bis
schoppen den prijs der kerkelijke dien
sten hebben verhoogd, en dat een lijk
dienst van hoogc klas tegenwoordig zoo
schromelijk veel geld kost? En dat de
langgerokten gedurig rond loopen om te
schooien, niet voor de arme menschel),
maar voor de zoogezegde behoeften van
de schatrijke Kerk? En dal zekere non
nen wasschen en strijken voor bijzon
dere!), en dal andere nonnen breien voor
de winkels en aldus aan kleine menschel)
hel brood ontnemen En dat zekere
koster, zekere man van .concurrentie,
eene plaats bekomen heefl, dip hij niet
behoorlijk bedienen kan, om dal men
toch op geene twee plaatsen te zelfder
lijd kan zijn? En dat, in de katholieke
scholen, hel schoolgeld altijd even hoog
is, en de sclioolbehoeflen altijd even
duur
Ja, ja, 7 is al de schuld der liberalen.
de heilige Leugenaar de dëlicatesse
zou prijzen van zekere groote klerikalen,
die, bij testament meer verkrijgen ten
nadeele der andere naaste erfgenamen,
en de klerikale dëlicatesse zoo ver
drijven, dusdanig legaal te aanveerden.
Strijdt zulks niet legen de geboden der
II. Kerk, ofwel moeien die zoogezegde
katholieken aan die geboden niet gehoor
zamen? Een antwoord a. u. b.
Dc geestige Leugenaar gaf ook op 12
januari, cenigc inlichtingen over de spe
ciale kommissarissen. Een speciale
kommissaris is dit, en dal, en ginder, zei
hel heilig blad, eene reeks uitdrukkingen
om ter treffelijks! en weerdig van ‘l eerste
en T gereedste slonsenblad. Maar onge
lukkiglijk, hei heelt nog al denominaties
vergelen en als goede jongens zullen wij
bel een weinig helpen.
Als speciale kommissaris zou men b. v.
nog kunnen aanduiden, personen die ge
last zijn, 's noens dc soep te dragen naar
zeker groote vorstanden. Men noemt ook
nog speciale kommissarissen, zekere kle
rikale moeials, gebreveleerde lierzieners
van kiezerslijstenbuitengewone brief
schrijvers der Patrie, die, als 't vijfde
wiel van den klerikalen wagen, worden
gebruikt om, och heere!
Gelijk in ’l vermaard enkwest
De liberalen te graven in hun nest!
Een derde soort van speciale kommis
sarissen, zijn de kleintjes van ongehuwde
congregatie kwezels, zuiver en onbevlekt,
die de 11. Geest, in uiterste nood, als een
vurige long aanroepen, en in Iwcc vallen
van schrik bij hel zien van vledermuizcn
en geuzen. Een vierde soort van speciale
Commissarissen zijn nok nog jonge kape-
1 laantjes, die meer houden aan de wereld-
sche vermaken en galante bezoekjes dan
aan de 11. Kerke.
Wij kennen er nog al vele
maar voor van daag, punctum.
Ende om dit onverwacht en jubelend
toeval weerdiglijk te vieren, was er volle
feest in den heiligen en alleszins trefle-
lijken lap. Alle de zuivere klerikale jong
man», jonge en oude, toonbeelden van
alle deugden; alle dc maagdekens die
laten lekken en trekken dal liet eene be
nedictie is werden uitgenoodigd op
een vervaarlijke mosselsoupcr met frica-
dellen. Men al en dronk smakelijk, men
nutte allerbest, en dit alles op de gezond
heid van den nieuwen schat. Men deed
zelfs een hoepsa sa!In fraaiheid
wel verstaande. Ende men vermaakte
zich zóódanig, de hoofden werden zóó
danig verhit, dat een dier deftige en wel
opgevoede jongens, gelijk er in den lap
alleen te vinden zijn, zich vergistte en
o droevige gewoonte den hoed van
De Eciininar zegt dat dc religieuzen
van Voormezeelc en van Bccelaere door
den deurwaarder uit hun klooster zijn ge
dreven. Dit is de waarheid. Maar wat de
Leugenaar vergeel te zeggen is, dal ge
melde nonnen uit hun klooster zijn gedre
ven ten gevolge van een vonnis van hel
tribunaal van IJpere. Dal dus de heilige
schrijvers van ons pastorsblad hunne
klachten lol de rechters van dit tribunaal
wenden, wie weel of zij onder die heeren
geene vrienden tellen.
In de eerstedagen van september laatst,
gingen drie meisjes van omtrent 10 jaar
oud, die zich bereiden tol de eerste com
munie, den zondag morgen de catcchis-
inuslessen bij wonen in hel klooster of
Spinncschool. De moeders; mistrouwig
in dc handelwijze der godvreezende zus
ters, vergezelden hare kinderen, leer
lingen der gemeente school.
Zuster Alousia stond als schildwacht
aan de poort. Zij heeft er een gezicht toe.
Zij plaatste de drij meisjes tegen de
muur en liet die kinders daar wachten
van 10 tol 11 i/2 ure zonder dat zij deel
aan de leering mochten nemen.
Den onderpastoor Dely, binnen komen
de om de leering le geven, sprak de
meisjes toe en, op een barschcn toon, zei
de man Gods: «Ah! gij zijl nu toch wéér
gekomen! komt gij hierom UWE LUI-
ZEN EN VLOOIEN TE VANGEN EN TE
KBAKEN, of om uwe schuldle betalen?
Zuster Alouisia deed de kinders der ge
meenteschool in T midden der leerlingen
der Spiimeschool staan cn gcboodl die
dutsen tol die drie meisjes geuziuuen
te roepen, rond haar le dansen en te
Van alle» wnt.
De Fetirnaar wordt van dag tol dag
geestiger en geestiger, en hij verleid
kinderhislorietjes, tegen de liberalen, dal
men er waarlijk stom van staal en men
zijn best moet doen om niet te... geeuwen
van verveling. Waar hij al zijnen ounoo-
zelen praal gaal opzoeken, welen wij
niet. Ouder andere uilgekraamde dom
migheden, spreekt hij van liberale
délicatesse
Maar, wij zijn benieuwd te welen hoe
verklaard; de vijf eerste van beleediging;
dc twee laatste om van hun gezag mis
bruik gemaakt te hebben pin de kinders
lot die beleedigingen uil te lokken.
De vijf kinders worden nochtans vrij
gesproken om dal zij zonder versland
gehandeld hebben.
Zuster Alouisia of Amelie Vandcndorpe
is tol 26 fr. boel of 8 dagen gevang ver
oordeeld.
Dely Thcophiel, onderpastoor, is lot
50 frank boet of 13 dagen gevang ver
oordeeld; heide tol de kosten.
Ziel daar, lezers, welk onderwijs men
geeft in dc scholen met God hel leidt
naar de rechtbank en 't gevang
schimpen, zingende liet liedje:
Bonjour, niesdemoiselles,
IVij vagen de geuzen aan ome bil.
Den heer onderpastoor was daar en hij
aanmoedigde de kinders gedurig te zin
gen Bonjour, niesdemoiselles, etc.
En onder dit zingen, werden de drij
meisjes dor gemeente school met stooten
en schoppen aan de deur van dit huis
Gods gezel, waar men zich zeker herin
nert van de woorden van Christus
Laat de kinderen tol mij komen.
Het gebrekkelijk kind, Veys Marie, hail
onder de voeten getrappeld geweest zon
der de hulp van zijne twee medegezellen
IcIr nieuws.
De heilige schrijvers van ons pastors-
gazeije hebben iels nieuws uitgevonden.
Wanneer, zeggen zij, de geuzen en
hunne gazellen het overal eens zijn om
jacht ic maken op de eer der priesters,
om hunnen naain le bezoedelen om
modder op de katholieken te werpen,
hel is om hunne eigene vuiligheid te
verbergen. Het is om den kanker te
duiken waar van Brussel, den zetel van
het liberalismus, is aangetast het is
om de aandacht af te wenden van zeker
proces tegen zekere huizen die de
heilige Veurnaar uit eerbied voor zijne
lezers -> (dc welopgevoede tapmannen en
de congreganisten zonder zijden kleed
maar meteen hemd aanniet noemen
durft, waar, beweren de heilige schrij
vers, dc afscbuwelijksle misdaden ge
beuren, misdaden die nochtans onder
steund zijn door mannen, die liet kwaad
zouden moeten beletten en te keer gaan.
Zoo dus, volgens onze gezalfde opstel
lers, zijn hel al leugens, als de liberale
gazetten veroordeelingen tegen priesters
en nonnen bekend maken. En hel zijn
nog leugens, zelfs als de liberalen de
veroordeelde priesters en nonnen mei
naam cn toenaam noemen, en den zetel der
tribunalen aanduiden, waar de veroor-
doeling heeft plaats gehad. En wanneer
het gebeurt dal zij de veroordeeling niet
kunnen loochenen, gelijk bij voorbeeld
als de veroordeeling le Veurne zelve heeft
plaats gehad, dan zeggen die gezalfde
mannen dat men aan de beschuldigden
strikken heeft gespannen,dal men laster
legen hen, legen ai wal heilig en gods
dienstig is heeft uitgekraamd
Zij zijn dus, volgens onze gezalfde op
stellers, al zuiver de pastors en de kape
laans, de paters en de nonnen. Proficiat
met zulke zuiverheid Jammermaar dal
zij aan de tribunalen zoo veel werk
leverenen dat die voorbeelden van
zuiverheid aan het land zoo veel gi ld
kosten.
Maar is hel wel waar, gelijk de schrij
vers van den heiligen Leugenaar het be
weren, dat de liberalen zich toeleggen om
«hunne eigene vuiligheid le verbergen
Voorzeker neen, want de liberale gazetten
deeleu alle nieuws mede, en in de zaak
van zekere huizm die de zedige
Veurnaar niet noemen durft, zijn liet
liberalen, die de eersten er de aandacht
hebben op gevestigd, en zijn hel liberale
gazellen, die zich bijzonderlijk toeleggen
om de schandelijke feiten, welke er plaats
hebben le doen straffen, alsook om .de
ambtenaren le doen kennen, die in deze
zaak aan hunne plichten zijn te korl ge
bleven.
Maar waarom spreekt dc Veurnaar
alleenlijk van den kanker van Brussel
zetel van hel liberalismus Is hel mis
schien om de vuiligheid van Brugge, zetel
van hel klerikalismus te verbergen? Ja,
in die stad waar M.r Eaict, graal van S.'
Denijs, en M.r Visarl, graaf de Bocarmé,
de groote meesters zijn, heerscht er ook
een kanker, daar ook bestaan er huizen
van ontucht waar er jonge meisjes aan
gelokt, bedorven en opgehouden worden
Welaanheilige schrijvers van ons
pastorsgazeljc, vertelt ons wal nieuws
van uwe eigene vuiligheid en zegt
ons waarbij hel komt dal de huizen van
ontucht iii den zetel van hel klerikalismus
blijven beslaan, waarbij hét komt dat er
te Brugge, waar er zoo veel priesters en
paters zijn, er meer onwettige kinderen
geboren worden dan in alle andere sleden
van hel land?.
Welaan! priill.emannen cn lieremannen,
doet uwen heiligen mond open cn begint
1c verlellen
Mirakels’. Mirakels!!!...
Hel was in hel schitterend jubeljaar
1880, in de grasmaand, wanneer de wei
den van Veurn’Ambaclit zoo groen en zoo
lieflijk zijn. En in de hoofdplaals dezer
gezegende streek woonde er eene nede
rige kwezel, van omtrent 30 jaar, lid der
congrcgaiie van O. L. V. Onbevlekt; zij
was zoo nederig, zoo -ingetogen cn zoo
zedig, dal, volgens dc getuigenis barer
geestelijken conscienliebaas, zij niemand
durfde aanschouwen, niemand bijzonder
lijk van hel mannelijk geslacht. Brrr!....
En in dien lijd had zij visioenen dik
wijls zag zij in hare nabijheid de schaduw
van eene menschelijke gedaante. Ende zij
was aangedaan en bevreesd. Doch eene
stem, eene slem die in hare ooren klonk
gelijk eene engelen stem, scheen haar toe
le roepen Doe maar.... Vrees niel, niets
kwaads zal u overkomen. En de deugd
zame congreganiste was onderworpen in
den HeereEn de II. Geest liet zijne
weldoende en vlammende stralen over
haar nederdalen....
En eenige maanden nadien kreeg zij
een aardig uitzicht. En hare medecongre-
ganislen zegden lol elkanderwal mag
dal beleekr.neu?.... En zij deelden hare
bemerkingen mede aan den herder van
de congrcgaiie. Maar zij wierden dooi
den troostvolleu herder gerust gesteld,
die haar zegde hel is niets, zij heelt
onverwachts eenen geus onimoel, en zij
heeft verschoten.
En den derden zondag der eerste maand
van hel jaar 1881, zong men in de hoofd
stal! van hel alsdan met sneeuw bedekte
Veurn’AmbaclitHosanna in excelcis
Want de congregatie was verrijkt, want
er was een mirakel gebeurd.
Gelukkige Onbevlekte Congregatie! Ge
lukkig en nooit volprezen jaar 1881